Infrastruktura Parkování Silnice Silniční nákladní doprava Stavebnictví

ŘSD chystá první větší odpočívku na dálnici D7, vznikne před Chomutovem

Odpočívka Chotýčany na D3, vizualizace. Pramen: ŘSD
Odpočívka Chotýčany na D3, vizualizace. Stejně má vypadat i odpočívka Všehrdy. Pramen: ŘSD
Česká dálniční síť dlouhodobě vykazuje nedostatek parkovacích míst, především pro kamiony

Na dálnici D7 by měla vzniknout první větší odpočívka s odpovídajícím zázemím pro řidiče osobních aut a kamionů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) poslalo k posouzení vlivu stavby na okolí (EIA) projekt oboustranné odpočívky Všehrdy nedaleko Chomutova.

Plánovaná odpočívka Všehrdy. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Plánovaná odpočívka Všehrdy. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Na obou stranách dálnice by mělo najít místo k parkování celkem až 100 osobních aut, 80 nákladních aut, deset karavanů a deset autobusů. Podle klasifikace ŘSD tak půjde o středně velkou odpočívku. Vzniknou zde i čerpací stanice. „Záměr tedy bude sloužit jako parkoviště vozidel a odpočinková zóna na dálnici D7,“ píše se v dokumentaci. Autoři dodávají, že na úseku D7 mezi Chomutovem a Postoloprty podobná odpočívka chybí, což nicméně platí fakticky pro celou D7 od Chomutova ku Praze.

Se zahájením stavby se počítá v roce 2025, hotovo má být za dvě stavební sezony. Na cestě ke stavebnímu povolení ale musí investor překonat ještě několik překážek. Novostavba není zanesena v územních plánech obcí Všehrdy, Nezabylice a Droužkovice, v jejichž katastrech má vzniknout. Alternativou je nulová varianta, tedy upuštění od záměru. Odpočívku o zhruba poloviční velikosti chystá ŘSD na D7 i u Chlumčan, kde se ale dálnice teprve začne stavět.

Česká dálniční síť dlouhodobě vykazuje nedostatek parkovacích míst, především pro kamiony. Na dálnicích je dnes 132 odpočívek, které nabízejí zhruba 2 700 parkovacích míst pro nákladní vozy. Dalších téměř 1 600 stání podle údajů ŘSD chybí.

Kapacitně stejná odpočívka jako ve Všehrdech vznikne i na dálnici D3. Pro odpočívku Chotýčany získalo ŘSD v říjnu stavební povolení, počítá se s náklady téměř 300 milionů korun. Půjde o první zařízení svého druhu na jihočeské části D3.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johniee

Sice nejsem zastáncem elektromobility, ale nikde jsem neviděl dobíjecí stanice v dokumentaci. Myslím že by se na to mělo myslet, zvláště když se má budovat za 5 let.

Radim

Odpočívka je potřeba, aby měli Ukrajinci, Bělorusové a další Balkánští řidiči kamiónů, kteří podřezávají ceny, kde dělat 45H pauzy v kabině.

Josef

Takze by tedy mel byt povolen vstup jenom ceskym SPZ, nebo jak si to predstavujete? Jako ze kdybyste naopak vy jel v zahranici, tak by vas vykazali, protoze nejste mistni? Vsichni plati stejny myto, takze musi dostat stejny sluzby. On je asi jaksi problem v tom, ze nikde po ceste nezaparkuje ani ten spravny „cesky“ kamion, protoze stat se proste vykaslal na to stavet dalnici s odpocivkama a ted je nedokaze nikde prosadit. A ja chapu, ze kdyz platim myto/dalnicni znamku, tak za to ocekavam i tyhle pridany sluzby navic alespon v nejakym minimalnim mnozstvi, ne ze tam neni nic… Číst vice »

Jakub P

Vjezd jen pro české SPZ je samozřejmě kravina. Ale umím si představit systém, že bude zdarma první hodina nebo pár hodin a další zpoplatněný. Stejně, jako je to u řady obchoďáků. Pro běžný krátký přestávky to bude v ceně dálniční známky/mýta, dlouhý, několikadenní kempování už bude placený a bude motivovat zajet radši do nějakýho truckparku, kde můžou být za stejnou nebo i lepší cenu lepší služby.

Jako bonus by takovej systém mohl online na web hlásit orientační počet volnejch míst.

Radim

Zde vůbec nejde o SPZ, zde jde o to, že pauzy 45 hodin v kabině jsou v EU již zakázány. V Německu (kde funguje policie na rozdíl od nás) tyto „Nomády“ pokutují, takže tito UA,BY, LT, RO… přejedou do Čech, kde 45 hod pauzy v kabině nikdo nekontroluje, zabírají zde místo, dělají nepořádek pak se opijí a v noci si vyřizují účty mezi sebou s nožem v ruce. Přečtěte si zprávy po víkendu na německých odpočívadlech na http://www.40ton.net... Zadruhé tyto východní dopravci díky levným východním řidičům jezdí pod cenou (nekalá konkurence) a likvidují nejen naše, ale hlavně kvalitní západoevropské tradiční… Číst vice »

Nigieu

Mě by zajímalo, která první bývalá rychlostka dostane novou VELKOU odpočívku ( např. Devět Křížů)

...

No dobře, ale pak by dávalo smysl, aby D7 vedla až na hranice a tam navazovala německá dálnice směr Chemnitz a Leipzig. Pro cesty směr severozápad by to bylo kratší než po D8, zvláště pak po dostavbě A44 mezi Eisenachem a Kasselem.

V. K.

Tam by byl asi problém s parametry toho stoupání do Krušných hor.

sladlu

Staci 100km/h a 4 pruhy. Neco jako Rakouska S10 na Linec

Zrzek

Tak na německé straně je 2+2 z Chemnitz do Zschopau, u nás je 2+2 na kopec. Větší problém je vlastní průjezd Chemnitzem. To samé pokračování naší D6 v profilu 2+2 k A93

Kalanis

A hlavně údolí a stoupák ze Zschopau na Hohndorf téměř nemá řešení. Chemnitz čtyřpruh už má (Sudring).

Zrzek

Řešení by bylo, část v stávající stopě a část v jednosměrných rampách, nebo tunel. A Surfing žádná výhra není.

Jakub P

Na dálnicích, které nejdou přes hranice, nejsou odpočívky potřeba? Ono to prodloužení D7 přes hranice třeba někdy ve vzdálený budoucnosti potřeba bude, ale je to tak malá priorita, že bych to zatím neřešil. (Teda za předpokladu, že ta slavná estakáda na D8 vydrží).

...

Jestli jsou potřeba nebo ne, to nechť určí zákon nabídky a poptávky. Zaplatí-li se, nechť existují.

adamgolias

,, zaplati li se ,, . uz budou konečně tyto zarizeni zpoplatněné? statni pozemek , statni infrastruktura , bordel po analfabetech za volantem kteri nevi ze odpadky patri do kose , ropne fleky pod plechovkami , ktere mely byt jiz davno mimo provoz , to vse resi statni firma , a plati se to z rozpoctu. proc si vyuziti neplati ti co tam parkuji? 9mio lidi v čr tam nikdy nebylo a nema to v planu. nekolik tisic ridicu dopravnich spolecnosti a tranziteri kurvici silnice v cele republice budou mit jeste kemp s uklidem zdarma? nebo budeme radi ze nam… Číst vice »

Lumpy

Protoze treba 10mld na mytnem a nebo 6mld na silnicni dani 6mld dalnicni znamky to by nam mohlo stacit na udrbu vsech silnic 1tridy a dalnic ne?
A pokud ne tak zaplatime hajzlbabu a ta vybere treba 200kc denne sic nas bude stat 2000kc denne ale to je jedno hlavne ze to vyberem

Frantisek

Zjevně to nestačí ani zdaleka. 🙂

...

Ale no tak, s tím analfabetstvím opatrně, nebo vám někdo vyčte, že plurál od nevědět není „neví“, ale „nevědí“. A jinak pokud si to postaví soukromník a bude tam ta parkovací místa financovat z provozu přilehlé benzínky a fastfoodu, neměli bychom s tím mít žádný problém, i když to přímo zpoplatněné nebude.

Spíš je zajímavé, kolik lidí tady chce mít vše závislé na vynuceném přerozdělování. Asi cítí, že tam, kde by od nich za jejich mzdu někdo očekával nějakou reálnou protihodnotu, by se jim dobře zrovna nevedlo…

Frantisek

Pokud kdokoli vybetonuje nějakou větší plochu, tak s tím máme přeneseně problém všichni (tepelný ostrov, odtok vody). Proto je potřeba takové záměry vážit. Stejně tak provoz na silnicích – dobrý sluha, zlý pán. Jenže tyhle přesahy mnozí nevnímají a pak se jen diví a lamentují..

Zrzek

A odpadky tam vozí lidí v luxusnějších OA. Příklad z Německa a příklady z našich dálnic, stačí se podívat na parkoviště bez čerpacích stanic, kde člověk může sledovat zastavení OA a vyhození nejen domovního odpadu, ale například záchodové mísy, ledničky nebo i pohovky, jen aby dotyčný ušetřil za odpad.

...

Za tohle hodně mohou obce. Praha umožňuje odložit svým obyvatelům ve sběrných dvorech bezplatně jakýkoli odpad včetně stavebního a těch sběrných dvorů je dost, jen se trochu pídit a otevřeno mají celý den a v sobotu do 12 hodin. Menší města a obce mají třeba limit 0.3 kubíku na obyvatele ročně, což dá jedno kanape celkem s přehledem a sběrný dvůr tam obvykle funguje ve středu a po válce.

Frantisek

V prvé řadě za to mohou bez diskuse lidé, kteří takový odpad tvoří. Ti si mají zjistit/zařídit možnost jeho odložení. Ti také tvoří své obce.

Jiří Kocurek

Stát zákonem přikázal odpočívat. Je tedy povinnen umožnit splnění povinnosti zákonem uložené. Neumožnit splnit zákonnou povinnost nebo v tom dokonce někomu bránit je ze soudku nepříčetnosti.

Jakub P

Na druhou stranu tam stat nikoho nenuti jezdit. Nebo dokonce jezdit bez stridani. Kvuli bezpecnosti stat narizuje treba i STK a taky nikoho neprekvapuje, ze se za kontrolu plati a za odstraneni pripadnych vad v servise taky.

Jo, dalnice by imho mely mit rozumny pocet odpocivek volne dostupnejch pro kratky zastavky, pripady nouze a podobne. Ale kdyby bylo mnohahodinovy stani, at uz na odpocivkach, nebo na samostatnejch parkovistich ne primo na dalnici, ale blizko sjezdu, zpoplatneny, nebylo by to spatne.

Josef

Bohuzel na nasich dalnicich nejsou ale vubec zadny odpocivky, pokud pojedete z Prahy po D7 do Chomutova, tak je jedna rozumne velka u Stehelcevse, pak u Slaneho a to je vsechno, az k exitu 82 absolutne ni, ani nejaka mala odpocivka. Tenhle tristni stav je videt na vsech novostavbach, kdyz pojedete z D1 na D5, tak taky neni jediny misto, kde by se dalo zastavit. Takze my tady bojujeme proti velkym odpocivkam pro kamiony, aby teda ty „nekaly“ zivly se tam nesdruzovaly, ale my nemame zadnou koncepci ani malych odpocivek, proste nic. Ja bych si predstavoval aspon nejakou malou odpocivku… Číst vice »

Greta

Umožnit, ale ne zadarmo. MKD není žádná charita.