Infrastruktura Rozhovory Silnice Stavebnictví

Rozhovor: Klíčová je D1, i kdyby se ostatní stavby měly zastavit, říká šéf ŘSD Mátl

Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy
Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy

Koronavirová nákaza se výrazně promítla i do českého dopravního stavebnictví. Jedna z největších firem, Eurovia, už oznámila přerušení prací. Zatím na 14 dní. Deník Zdopravy.cz o situaci a vyhlídkách hovořil s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Radkem Mátlem. „Maximální naší snahou bude udržet v chodu ty stavby, které probíhají za provozu,“ říká Mátl. Pokud nákaza zasáhne závody jednotlivých firem, budou podle něj důsledky dalekosáhlé.

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Co se nyní v souvislosti s nákazou na stavbách děje a bude dít?

Na řadě staveb dojde s velkou pravděpodobností k omezení realizace, a to z toho důvodu, že stavební firmy nemají kapacity. Řada zaměstnanců odjela zpět do svých domovských zemí, především na Ukrajinu a na Slovensko. Je samozřejmě problém také s ubytovacími kapacitami, se stravováním, navíc lidé na stavbách mají strach z nákazy. Situace není jednoduchá, každá z firem se k tomu staví trochu jinak, některé firmy pokračují v omezené míře dál, společnost Eurovia zastavuje veškeré práce zhruba na 14 dnů.

Máte nějaký seznam staveb, kde se práce zastaví úplně?

Ještě nemáme. Aktuálně komunikuji s řediteli jednotlivých firem a dnes by měly odejít na všechny stavební firmy dopisy s požadavkem, aby nám vyčíslily aktuální dopady na stavby a sdělily, jaká je aktuální situace na každé stavbě a kde plánují zastavení prací. Dopad na jednotlivé stavby z hlediska financí a harmonogramu se samozřejmě bude vyčíslovat později podle vývoje situace. Jednoznačný postoj pro zastavení prací je nyní jen na straně společnosti Eurovia, což se výrazně dotýká modernizace dálnice D1. A týká se to i dalších staveb, kde jsou ve sdružení, ať je to dálnice D11, D6, D35 nebo Chrástecká v Plzni. Těch staveb je více. Zatím po diskusi s panem ředitelem (Martinem) Borovkou je omezení na dobu 14 dnů s tím, že chtějí zavést bezpečnostní opatření, například vybavit pracovníky rouškami a další ochranou. Na kritických stavbách jako je právě D1 jsou připraveni po 14 dnech práce obnovit. Ale samozřejmě nevíme, jak se situace ve státě vyvine. Rizikem je především nákaza samotná, pokud by udeřila na závody jednotlivých zhotovitelů, musely by se zavřít, což by mělo dalekosáhlé důsledky.

Klíčová je právě modernizace D1. Může být ohrožen termín dokončení 2021?

Pokračování modernizace D1 je nyní jednoznačná priorita Ředitelství silnic a dálnic. Zejména v těch úsecích, které jsou rozestavěné. A to i kdyby to mělo znamenat, že některé jiné stavby takzvaně na zelené louce se zastaví. Kapacity budeme směrovat na D1. Další prioritou je dokončení oprav na dalších dálnicích, protože ty omezují provoz. Nechci teď spekulovat o tom, zda je na D1 ohrožen termín 2021, ale samozřejmě kdyby to nebylo jen o těch 14 dnech (a společnost Eurovia má na starosti tři ze sedmi úseků), tak by ten termín byl zásadně ohrožen.

Mluvíme o tom, že „se stavby zastaví“. Ale kdo je formálně zastaví, učiní tak stát nějakým pokynem? Nebo si to firmy rozhodnou samy? A jak se to poté bude řešit právně a finančně? Jde o zásah vyšší moci?

Stát stavby nezastavuje. Z naší strany takové pokyny neodcházejí. Je to spíše reakce ze strany zhotovitelů. My chceme od zhotovitelů, aby nám jednoznačně vyčíslili dopady aktuální situace na stavby a řekli nám, v čem jsou omezeni, proč nemohou stavět, případně v jakém režimu budou pokračovat. Situaci lze skutečně označit za zásah vyšší moci, což je i ve smluvních podmínkách. My připravujeme právní analýzy, zhotovitel má v případě zásahu vyšší moci nárok na nějaké prodloužení termínů, otázka je, jak se budou řešit případné vyšší náklady s tím spojené. To bude ještě předmětem dalších složitých jednání.

Hrozí, že se stavby zakonzervují na delší dobu a zůstanou tam dopravní omezení? Napadá mě třeba křižovatka Rádelský mlýn v severních Čechách, kterou rovněž získala Eurovia.

Věřím, že ne, protože to by byl zásadní problém. Jestliže se zpozdí stavba na zelené louce, tak to není tak zásadní, jako kdybychom zakonzervovali stavby, kde vede dnes provoz. Naší maximální snahou proto bude udržet v chodu ty stavby, které probíhají za provozu. Typický je skutečně ten Rádelský mlýn, kde se budeme bavit o tom, jestli tam skutečně udělat omezení takového rázu, abychom zastavili dopravu směrem na Jablonec. To nedává smysl. Ta omezení budou zřejmě taková, abychom nezhoršovali situaci, která tam je. Budeme o tom diskutovat se zhotoviteli. Opakuji, že naší nejvyšší prioritou je dokončení modernizace D1 a oprav za provozu, a to i za cenu toho, že se holt některé nové dálnice zprovozní o nějaký ten měsíc později.

Z dosud řečeného plyne, že dopady nákazy na stavby jsou veskrze negativní a neplatí prvoplánový pohled, že když je malý provoz, lze stavět rychleji a bezpečněji. Je to tak?

Neplatí. Problém je zejména s pracovními silami. Každá stavba má řadu subdodavatelů a dnes je těžké předpovídat, zda třeba vůbec bude k dispozici balená směs, jestli budou fungovat betonárky a tak dále. Těch vlivů je daleko více než jen to, že provoz je menší. Ano, je menší, všichni to vnímáme, ale na samotné fungování stavby to má minimální vliv. Základní vliv je negativní, a to je ten, že chybí pracovníci ze zahraničí, není ubytování, nefungují restaurační zařízení, je velký strach z ostatních lidí, hrozí karantény a nákaza. Situace se přitom mění každou hodinou. Ten dopad může být daleko větší, než jsme v tuto chvíli schopni domyslet.

Nevyplývá z toho přílišná závislost českého stavebnictví na zahraničních pracovnících?

Paušálně bych to tvrdit nechtěl, ale bohužel v dělnických profesích to opravdu tak částečně je. Firmy využívají dělníky ze zahraničí a jejich výpadek je jednoduše znát. Neřekl bych, že jde o závislost na zahraničních pracovnících, ale staví u nás třeba i zahraniční firmy, jako je třeba Doprastav.

Chápu správně, že ty poslední kroky nemáte Eurovii za zlé? Je to prostě vyšší moc.

Určitě nechci říkat, že mám někomu za současného stavu něco za zlé. Nikdo přesně nevíme, jak se v dané situaci máme chovat, je to případ, který nikdo neočekával a všechny překvapil. Nechci nikoho kritizovat za kroky, které se teď dělají, protože se mohou ukázat v důsledku jako správné. Nikdy nevíte, co nastane. Nechci proto říkat, že je to špatně, nebo dobře. Je to rozhodnutí managementu, který rozhoduje v konkrétní chvíli se znalostmi, které má. Musíme to respektovat. Na Ředitelství silnic a dálnic jedeme také v nějakém omezenějším režimu, i když musíme samozřejmě zabezpečit plynulost dopravy na dálnicích a silnicích I. třídy. Lidé mají pohotovost, musíme být připraveni třeba i na spad sněhu. Snažíme se přitom o to, aby se mezi pracovníky nerozšířila nákaza, a stejně se chovají i ty stavební firmy. Každý se snaží konat po svém to nejlepší. Vypořádání se bude řešit později. Já jen doufám, že celá situace nebude mít výrazný a dlouhodobý dopad na české stavebnictví jako celek, a to z hlediska kapacit i veřejných rozpočtů. Teď je ale důležité zdraví, doufejme, že se situace uklidní.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

To je rozhovor plný spekulaci a nesmyslů. Naštěstí ředitelé ŘSD se mění zhruba po měsíci, tak i tento ňouma bude rychle pryč.

Pravdepodobnost

„lidé na stavbách mají strach z nákazy“

No tak tohle je vylozene alternativni pravda. Lide (delnici na tech stavbach, nevim jak je to s duchodcema co si hrajou na vedouci) se zcela jiste neboji koronaviru vic nez zraneni pri praci.

Ty lidi jsou vesmes zdravi a ve veku kdy jim hrozi umrti pod jedno procento (to procento je pro celou populaci v dane vekove kategorie proti ktere maji lepsi zdravi).
Ted jeste jaky jsou statistiky pracovnich urazu pri praci za plneho provozu na vetrnem jenikove.

Eduard

Tak doufám, že pracovníkům se zajistí dost ochraných pomůcek, aby mezi nimi nehrozilo riziko šíření nákazy. Navíc jsem zvědavý, jak se bude řešit nedostatek pracovníků. Spousta z nich je ze zahraničí a nemá se jak dostat do práce.

Vlastimil Kocurek

Souhlas. To je lepší pohled na situaci než výše uvedený. Na D3 okolo Budějovic prostě chybí dělníci ze Slovenska a je tam také subdodávka ze Švédska v podobě určitých prací na zavěšování mostu, kde chybí jak materiál ze Švédska, tak pracovníci, kteří by to provedli. Jinak pracovníci, kteří jsou Česka pracují déle, stavba není přerušena.

Přemek

V zásadě souhlas, jen ale za předpokladu, že D1 neodsaje zdroje na neméně důležité lokální stavby. Ostatně kdyby se stát ubránil korporátnímu parazitování, mohlo být již hotovo. Dobře řízený suverénní stát má nejlepší předpoklady pro efektivní stavbu a údržbu infrastruktury, jen k tomu ten náš má ještě daleko.

Jiří Kocurek

Stavba A má bagristu, chybí řidič sklopky.
Stavba B má řidiče sklopky, chybí bagrista

Stavba A je D35 u Časů, Stavba B je D1. Koho kam přesunete. Na stromech nerostou… a když ano, tak viselci jsou nepoužitelní.

Vlastimil Kocurek

Naše vlády neznají spoustu věcí nutných k řízení, jako je analýza, syntéza, navazující časové postupy (kritická cesta), a už vůbec ne, co je, a co není priorita, o tom rozhoduje už dvacet let paní Havránková, takže priorita je v podstatě, co je naprojektováno, proti čemu už se nelze odvolat, jinak by tu nebylo vůbec nic. Také máme určité mezinárodní závazky vůči Rakousku a Polsku, takže ano D 35 je přirozená priorita, to je jasné, mělo to být jasné už před opravou D1.

Vlastimil Kocurek

Celé Česko nebude čekat na tu blamáž s D1, to bychom se kvůli jedné dálnici dostali do muzea. Ostatní dálnice se totiž staví s přispěním EU, D1 ne protože jde o rekonstrukci. Takže takto to nefinguje. Oprava D1 měla být dávno hotova – za Klause a Zemana, ale ti nedělali pro rozvoj státu vůbec nic, Stanjura akorát škrtal stavby. Sorry. Tak si vypijme kalich hořkosti na D1 až do dna, včetně toho, že se tm stane ještě hodně nehod. Bohužel. Také v zahraničí se opravují daleko větší úseky – postup jde rychleji, tady to rozkouskovali vždy na pár kilometrů.

Jiří Kocurek

Takže to máme:
– Třikrát žádost na vládu o sestavení krizového výboru.
– Třikrát zamítnutou.
– ŘSD jakožto stavebník (postaru investor) neví, co má dělat
+ za to, že se ŘSD ptá firem a hledají spolu řešení
+ za to, že to ŘSD považuje za zásah vyšší moci. Někteří by už hledali, jak stavebním firmám napařit flastr.

Pravdepodobnost

Naparit pokutu rozhodne ne. Ale pokud chce firma prestat delat prestoze zamestnanci chteji tak by mela veskery vicenaklady zaplatit vcetne plne mzdy za nucenou dovolenou.

Milan

Zaměstnanci stavebních firem mnohdy dělat v ČR aktuálně nemohou, protože nejsou jejími občany, a odjely do svých tzv. domovských států, a nemají možnost mezi nimi a ČR běžné přepravy – resp. jakéhokoliv pohybu!

Zbylí zaměstnanci vykonávající aktuálně nenutné činnosti se oprávněně bojí v prvé řadě o své zdraví – viz automobilky, kde OO po prvních případech prokázaných nakažených mezi zaměstnanci aktuálně pandemickou memocí prosadili přerušení výroby, aby při ní nedocházelo k jejímu dalšímu šíření, protože není ani dostatek příslušných ochranných prostředků, které by při zachované výrobě snižovaly riziko přenosu!

Milan

Ä nařízení nouzového stavu, který uzavřel hranice státu (ubytování, stravování atd.) = znemožnil práci zahraničních stavebních dělníků neni snad zásah vyšší moci?
To chcete nesmyslně říct, že srovnatelné vyhlášení válečného stavu či i jen všeobecné mobilizace by také nebylo zásahem vyšší moci, byť by to převádělo práce schopné muže do armády?!

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO