Rozpadající se zubačka. Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy

Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubnLokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn

Správa železnic plánuje kompletní opravu na rok 2025.

Stav jediné české ozubnicové trati se zhoršil natolik, že Správa železnic na ní zakázala provoz některých typů lokomotiv. Provoz pravidelných osobních vlaků zatím běží dál.

O omezení provozu informovala na základě dopisu od Správy železnic Železniční společnost Tanvald, která se dlouhodobě věnuje historickému provozu na ozubnicové trati. Dopis je k dispozici zde.

Správa železnic zakázala provoz lokomotiv řady 715. Vysvětluje to tím, že její provoz na negativně ovlivňuje stav trati. „Celkový stav uvedeného úseku odpovídá svému stáří, zároveň však vlivem příčných účinků hnacích vozidel dochází k extrémnímu namáhání uzlu upevnění, zejména v obloucích o velmi malém poloměru, a tím dochází ke vzniku hrubých závad v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále dochází trvale k zeslabení kolejnicového průřezu kolejnic,“ napsala Správa železnic.

Zákaz provozu lokomotiv řady 715 (T426.0) je velkou ránou především pro nostalgický provoz, který zde nově začal objednávat i Liberecký kraj. Jedna z lokomotiv přitom prošlo nedávno nákladnou opravou.

Oprava „Rakušanky“ finišuje, Zubačka shání poslední peníze na rekonstrukci historické lokomotivy

 

Zubačka je ve špatném stavu dlouhodobě, několik let se mluví o její komplexní opravě. Správa železnic aktuálně řeší opravu v roce 2025, chce pro ni využít peníze z evropských fondů.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku, vlaky po ní jezdí 121 let. Ozubnice je na trati na třech úsecích, i proto je trať kulturní a technickou památkou. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.

Vyjádření Správy železnic

ozubnicová trať je i nadále v provozu pro vozidla splňující stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati.

Na základě porovnání výsledků z diagnostických prostředků v loňském a letošním roce bylo zjištěno zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje, zejména v obloucích o malých poloměrech. S ohledem ke stavu upevňovacích uzlů upevnění žel. svršku je velmi složité provést úpravu rozchodu na přípustnou mez.

Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme.

Projektová dokumentace na opravu trati je zpracována. Stavební povolení jsme získali letos a aktuálně činíme všechny potřebné kroky k zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele stavby. Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení. Obnova trati je plánována na stavební sezónu 2025.

Nová naděje pro chátrající zubačku. Opravu unikátní trati má zaplatit evropská dotace

Tagy Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov Železniční společnost Tanvald zubačka
169 komentářů