Dobrá zpráva pro zubačku. Správa železnic získala dotaci na její opravu

Historická souprava na trati Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnicHistorická souprava na trati Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnic

Letos má začít výroba ozubnice, samotná oprava proběhne příští rok.

Správa železnic získala dotaci na opravu jediné české ozubnicové železnice. Modernizace trati mezi Tanvaldem a Kořenovem bude financována z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027.

Správa železnic to oznámila v tiskové zprávě. Na projektu bude spolupracovat s polským Dolnoslezským vojvodstvím. Cílem projektu je obnovit turisticky významnou železniční trať. Na zhotovitele stavby běží výběrové řízení. „Do konce roku se vyrobí specifické komponenty ozubnic a ocelových pražců, v příštím roce pak dojde k realizaci obou staveb v souběžné výluce,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Zubačku čeká půlmiliardová rekonstrukce, Správa železnic vypsala soutěž na opravu nejstrmější trati

Rozpočet celého projektu je 23,4 milionu eur, z toho 18,857 milionu eur (452,5 milionu korun) činí náklady Správy železnic. Správa železnic získá dotaci z prostředků EU a národních prostředků poskytovaných ministerstvem pro místní rozvoj až ve výši 80,7 % způsobilých nákladů.

Trať je ve velmi špatném stavu, Správa železnic dokonce loni v listopadu omezila provoz některých vozidel. Během akce dojde ke kompletní rekonstrukci včetně oprav železničního spodku a svršku, tunelů, mostů a dalších částí infrastruktury. „Trať jako taková je v havarijním stavu. Kolejnice trpí řadou vad, ocelové korýtkové pražce jsou léty poškozené, styky propadlé,“ uvádí se v zadávací dokumentaci.

Investice i na polské straně

O rekonstrukci unikátní trati se mluví několik let. Oprava se týká sedmi kilometrů trati, samostatnou akcí bude modernizace dopravny Dolní Polubný. Během rekonstrukce dojde k instalaci ocelových pražců typu Y. Abtova ozubnice je dnes již využívána jen pro nostalgické jízdy, pro běžný provoz již není potřeba, je však památkově chráněná. Při opravě bude vyměněna za novou. V rámci zpracování projektové dokumentace bylo nutné metalurgickým rozborem zjistit složení stávajících a jinak již nedostupných ozubnicových tyčí, aby po opravě nedocházelo k nadměrnému opotřebování a poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích.

Obnova takzvané zubačky je největší investiční akcí programu Interreg. Správa železnic dotaci získá na základě smlouvy o poskytnutí dotace, kterou letos v únoru uzavře s Ministerstvem pro místní rozvoj. Polský partner projektu bude realizovat stavbu prostřednictvím Dolnoslezské správy silnic a železnic (DSDiK). Na české straně spolupracuje Správa železnic s Libereckým krajem a společností KORID LK.

Na polské straně je součástí projektu výměna kolejnic v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice v délce celkem 13,294 km a zabezpečení dvou železničních přejezdů a jejich ovládání ze stanice Szklarska Poręba Górna.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také je nejstrmější tratí v Česku. V roce 1992 ji ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku. Ozubnice je na trati na třech úsecích. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.

Tagy Interreg Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov zubačka
63 komentářů