Přehledně: Pokroky s přípravou VRT. První úseky se projektují, jiné čekají přes rok na vítěze

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Správa železnic má zasmluvněné práce na přípravě v hodnotě přes půl miliardy korun, na další miliardu běží soutěž.

(aktualizováno 14:45 – doplněno o úsek Ostrava – Polsko) Příprava vysokorychlostních tratí (VRT) má být podle vyjádření pravděpodobného nového ministra dopravy Martina Kupky jednou z priorit nové vlády. V jaké fázi jsou nyní přípravy takových staveb?

Redakce deníku Zdopravy.cz zmapovala současný stav soutěží i již uzavřených smluv na přípravu rychlých spojení.  Za poslední dva roky udělala Správa železnic velký posun v přípravě. Z fáze studií pokročila Správa železnic do projektování dokumentace pro územní rozhodnutí. V případě některých soutěží ale trvá výběr projektantů přes rok. Zasmluvněny jsou již zakázky v hodnotě 540,5 milionů korun, hodnota ještě probíhajících soutěžících je 1,127 miliardy korun.

Správa železnic má aktuálně zasmluvněné celkem čtyři stavby, u který se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí. U dalších pěti běží soutěže. V řadě případů se čeká na výsledek přes rok, jde především o dvě velké zakázky na VRT z Prosenic do Ostravy.

První projekční zakázky vychází Správu železnic levněji, než čekala. Proti projektování konvenčních tratí jde o velký rozdíl, většinou je u nich cena vyšší proti odhadu. Velký konkurenční boj je pochopitelný: jde o úplně první zakázky na konkrétní projektování vysokorychlostních tratí. Správa železnic pro výběr používá metodu hodnocení Best Value Approach, v které řeší nejen cenu, ale i kvalitu projektantského týmu. I proto se tuzemské firmy hlásí ve sdružení se zahraničními, kteří již zkušenost s rychlovlaky mají.

Správa železnic počítá s vybudováním 750 kilometrů tratí, odhaduje náklady na 600 miliard korun. Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později.

Jednu ze zakázek na vysokorychlostní tratě v Česku má na starosti zahraniční investorská organizace: jde o studii na trať z Ostravy do Katovic.

Přehled úseků VRT, které se již projektují nebo soutěží

VRT Polabí – Úsek Praha-Běchovice – Poříčany: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA, uzavřena smlouva s dodavatelem, projekční práce probíhají, 214,7 milionu korun. Dodavatel: Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.

 VRT Jižní Morava: Uzavřena smlouva s dodavatelem na dokumentaci pro územní rozhodnutí a EIA. Projekční práce probíhají. Vítězem sdružení Valbek, Mott MacDonald, Prodex a Egis Rail, cena 129,3 milionů korun. Týká se projektování úseku Modřice – Šakvice.

VRT Moravská brána I.: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA, probíhá zadávací řízení. Správa železnic ale již pro úsek  z Prosenic do Hranic na Moravě vybrala dodavatele, vítězem je sdružení firem AFRY CZ, ÅF-Infrastructure AB a Sagasta, které nabídlo 139,5 milionu korun. Odhadovaná cena byla 195 milionů korun, cena je tak o 28 % nižší. Smlouva dosud není uzavřena.

VRT Moravská brána II.: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA pro úsek Hranice – Ostrava. Probíhá zadávací řízení. I v tomto případě již vyhlášen vítěz: sdružení Moravia Consult, Metroprojekt (oba Sudop Group) a Sudop Brno. Nabídlo 241,4 milionů korun, odhad byl 320 milionů korun.

VRT Střední Čechy: Vyhlášena čerstvě veřejná zakázka na dokumentaci pro územní rozhodnutí + EIA, zatím největší tendr v této oblasti s hodnotou 500 milionů korun. Řeší 70 km z Poříčan do Světlé nad Sázavou.

VRT Podřipsko: Vyhlášena veřejná zakázka na dokumentaci pro územní rozhodnutí + EIA, odhadovaná cena pro úsek z Prahy do Lovosic je 230 milionů korun.

VRT Krušnohorský tunel: Společná veřejná zakázka s DB, projekční práce probíhají. Dodavatelem ILF Consulting (Rakousko), Bung Ingeniure (Německo), iC consulenten Ziviltechniker (Rakousko) a Valbek & Prodex (ČR+ SR). 177 milionů korun.

Terminál Praha východ: Uzavřena smlouva na dopracování architektonického návrhu a zpracování DÚR, práce probíhají.  Hodnota 19,9 milionů, zakázku získaly Metroprojekt ze Sudop Group a architekti Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

Terminál Roudnice n/L VRT: Architektonická soutěž probíhá, výsledky na začátku roku 2022. Odhadovaná hodnota 27 milionů korun.

Ostrava – Katovice: Zpracovává se studie proveditelnosti společností Egis Rail, zakázku má na starosti polská státní organizace CPK.

Tagy Správa železnic VRT vysokorychlostní mobilní síť v metru vysokorychlostní tratě v ČR
117 komentářů