Přehledně: Pokroky s přípravou VRT. První úseky se projektují, jiné čekají přes rok na vítěze
Správa železnic má zasmluvněné práce na přípravě v hodnotě přes půl miliardy korun, na další miliardu běží soutěž.
(aktualizováno 14:45 – doplněno o úsek Ostrava – Polsko) Příprava vysokorychlostních tratí (VRT) má být podle vyjádření pravděpodobného nového ministra dopravy Martina Kupky jednou z priorit nové vlády. V jaké fázi jsou nyní přípravy takových staveb?
Redakce deníku Zdopravy.cz zmapovala současný stav soutěží i již uzavřených smluv na přípravu rychlých spojení. Za poslední dva roky udělala Správa železnic velký posun v přípravě. Z fáze studií pokročila Správa železnic do projektování dokumentace pro územní rozhodnutí. V případě některých soutěží ale trvá výběr projektantů přes rok. Zasmluvněny jsou již zakázky v hodnotě 540,5 milionů korun, hodnota ještě probíhajících soutěžících je 1,127 miliardy korun.
Správa železnic má aktuálně zasmluvněné celkem čtyři stavby, u který se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí. U dalších pěti běží soutěže. V řadě případů se čeká na výsledek přes rok, jde především o dvě velké zakázky na VRT z Prosenic do Ostravy.
První projekční zakázky vychází Správu železnic levněji, než čekala. Proti projektování konvenčních tratí jde o velký rozdíl, většinou je u nich cena vyšší proti odhadu. Velký konkurenční boj je pochopitelný: jde o úplně první zakázky na konkrétní projektování vysokorychlostních tratí. Správa železnic pro výběr používá metodu hodnocení Best Value Approach, v které řeší nejen cenu, ale i kvalitu projektantského týmu. I proto se tuzemské firmy hlásí ve sdružení se zahraničními, kteří již zkušenost s rychlovlaky mají.
Správa železnic počítá s vybudováním 750 kilometrů tratí, odhaduje náklady na 600 miliard korun. Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později.
Jednu ze zakázek na vysokorychlostní tratě v Česku má na starosti zahraniční investorská organizace: jde o studii na trať z Ostravy do Katovic.
Přehled úseků VRT, které se již projektují nebo soutěží
VRT Polabí – Úsek Praha-Běchovice – Poříčany: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA, uzavřena smlouva s dodavatelem, projekční práce probíhají, 214,7 milionu korun. Dodavatel: Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald.
VRT Jižní Morava: Uzavřena smlouva s dodavatelem na dokumentaci pro územní rozhodnutí a EIA. Projekční práce probíhají. Vítězem sdružení Valbek, Mott MacDonald, Prodex a Egis Rail, cena 129,3 milionů korun. Týká se projektování úseku Modřice – Šakvice.
VRT Moravská brána I.: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA, probíhá zadávací řízení. Správa železnic ale již pro úsek z Prosenic do Hranic na Moravě vybrala dodavatele, vítězem je sdružení firem AFRY CZ, ÅF-Infrastructure AB a Sagasta, které nabídlo 139,5 milionu korun. Odhadovaná cena byla 195 milionů korun, cena je tak o 28 % nižší. Smlouva dosud není uzavřena.
VRT Moravská brána II.: Dokumentace pro územní rozhodnutí + EIA pro úsek Hranice – Ostrava. Probíhá zadávací řízení. I v tomto případě již vyhlášen vítěz: sdružení Moravia Consult, Metroprojekt (oba Sudop Group) a Sudop Brno. Nabídlo 241,4 milionů korun, odhad byl 320 milionů korun.
VRT Střední Čechy: Vyhlášena čerstvě veřejná zakázka na dokumentaci pro územní rozhodnutí + EIA, zatím největší tendr v této oblasti s hodnotou 500 milionů korun. Řeší 70 km z Poříčan do Světlé nad Sázavou.
VRT Podřipsko: Vyhlášena veřejná zakázka na dokumentaci pro územní rozhodnutí + EIA, odhadovaná cena pro úsek z Prahy do Lovosic je 230 milionů korun.
VRT Krušnohorský tunel: Společná veřejná zakázka s DB, projekční práce probíhají. Dodavatelem ILF Consulting (Rakousko), Bung Ingeniure (Německo), iC consulenten Ziviltechniker (Rakousko) a Valbek & Prodex (ČR+ SR). 177 milionů korun.
Terminál Praha východ: Uzavřena smlouva na dopracování architektonického návrhu a zpracování DÚR, práce probíhají. Hodnota 19,9 milionů, zakázku získaly Metroprojekt ze Sudop Group a architekti Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
Terminál Roudnice n/L VRT: Architektonická soutěž probíhá, výsledky na začátku roku 2022. Odhadovaná hodnota 27 milionů korun.
Ostrava – Katovice: Zpracovává se studie proveditelnosti společností Egis Rail, zakázku má na starosti polská státní organizace CPK.