Infrastruktura Železnice

PŘEHLEDNĚ: Plány SŽDC na letošní rok. Stavby za 100 miliard i déle otevřená WC

PŘEHLEDNĚ: Plány SŽDC na letošní rok. Stavby za 100 miliard i déle otevřená WC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila seznam největších akcí, které chce letos začít stavět, i dalších plánů na celý rok.  Projektanti mají letos pracovat na železničních stavbách v hodnotě přes sto miliard korun, začne také například přepínání trakční soustavy na střídavý proud.

Vyplývá to z tiskové zprávy SŽDC o plánech státní organizace na letošní rok. SŽDC očekává v letošním roce schválení záměrů projektu na investiční akce v rekordní výši. „Celková hodnota těchto připravovaných staveb významně překračuje 100 miliard korun. Souvisí to s faktem, že budeme projednávat významné investiční akce, jako jsou například stavby na ramenech Praha – Kladno, Brno – Přerov, Plzeň – Domažlice, Plzeň – České Budějovice nebo rekonstrukce uzlu Česká Třebová,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Jak dodává, řada z uvedených akcí by ještě letos mohla získat pravomocné stavební povolení.

Podle SŽDC letos začne více než 70 akcí s náklady vyššími než 30 milionů korun. Z největších půjde o první opravu části koridoru z Prahy do České Třebové. Akce, které jsou označovány zkratkou BC (Blending Call), počítají s opravami úseků, které prošly modernizací v devadesátých letech. Jde o nový finanční nástroj Evropské unie, který kombinuje příspěvek Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s úvěrem od Evropské investiční banky. Jinými slovy, objem dotace je menší než v minulosti. Jako první půjde na řadu úsek Velim – Poříčany.

Letos budou dál pokračovat dvě velké akce zahájené loni na čtvrtém koridoru: modernizace úseku Vršovice – Hostivař v Praze a stavba nového úseku Sudoměřice – Votice včetně nových tunelů.

Jasněji má být také o některých budoucích plánech. Už začátkem tohoto roku byla schválena aktualizace studie proveditelnosti pro modernizaci traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň v maximální variantě, která počítá s novostavbou i zachováním staré tratě s tím, že na obou koncích traťového úseku vzniknou mimoúrovňová napojení. Zpracovává se rovněž studie proveditelnosti trati Praha – Mladá Boleslav – Liberec. Ministerstvu dopravy pak budou předloženy ke schválení například studie modernizace trati Olomouc – Prostějov – Nezamyslice nebo aktualizovaná studie pro trať Praha-Smíchov – Plzeň, která řeší i novou trasu z Prahy do Berouna, resp. Hořovic.

Během letošního roku má dojít k zahájení prací na studii proveditelnosti vysokorychlostních tratí (Brno –) Přerov – Ostrava a Praha – Wroclaw. „Pro pilotní úseky VRT zadá SŽDC předprojektové práce v podobě geodetických prací a odborných průzkumů, které následně zrychlí proces získávání územního rozhodnutí,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Bude také pokračovat příprava přechodu na jednotnou (střídavou) trakční soustavu zpracováním studií proveditelnosti pro přepnutí oblastí Ostravsko a Přerovsko a Mělnicko a Ústecko. S přípravou přepínání se už začne letos v úseku Nedakonice – Říkovice. SŽDC připravuje zapojování dalších traťových úseků do dálkového řízení z Centrálních dispečerských pracovišť (CDP) v Praze a v Přerově, kvůli tomu rozšíří i zázemí v CDP Přerov.

Vozový park SŽDC má letos rozšířit inspekční vůz pro diagnostiku mostních objektů, který zrychlí výkon prohlídek a zvýší jejich technickou úroveň především v těžce přístupných částech staveb. „Cílem programu stabilní provozuschopnosti mostů je zavedení systému snižování počtu mostních konstrukcí, které vyžadují opravu většího rozsahu nebo rekonstrukci,“ tvrdí SŽDC.

Přes půl miliardy korun má jít letos do oprav nádraží. Novou podobu získají například výpravní budovy v Kolíně, Frýdku-Místku nebo Českém Krumlově. Kromě toho začnou rozsáhlé práce na fasádě a střeše historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, po mnoha letech dohadů má začít i rekonstrukce budovy v Havířově. SŽDC slibuje i rozšíření provozních dob a vybavenosti veřejných toalet a zvýšení úrovně úklidu a čistoty ve stanicích, na čemž se budou svými podněty podílet vlastní zaměstnanci.

Nejvýznamnější investiční akce s předpokládaným zahájením realizace v roce 2019:
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)
Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc;
Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo);
Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchova – Litvínov;
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Oldřichov u Duchcova – Bílina;
Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí;
Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba;
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou;
Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna;
Peronizace v žst. Pačejov a zvýšení rychlosti v km 299,650 – 304,009
Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Čelákovice (mimo)
Změna trakční soustavy na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice.

71
Diskuze

avatar
21 Komentáře
50 Reakce na komentáře
34 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
34 Autoři komentářů
jirkaMartinMVRTMichalY.K. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Náhodou o výlezu z Hlavního na Žižkov tam nic nepsali, že? 🙂

Johny
Host
Johny

Jsem jen zvědav, kde na to stavební firmy vezmou kapacity .. Protože u nás je to už teď bída.. Zkouší pořád nějaký Skáčka Úkáčka, Vietnamce ale to co umí je velký hovno a chtěli by zarabat „těžký peňažky“. Takže letí do hodiny a jestli se chytne jeden z deseti svářečů tak je to úspěch. Velký firmy si prostě nepřipustí že musí lovit zkušené lidi na prachy a mezi konkurencí, (NA PRACAKU JE UZ DÁVNO PRÁZDNO!!!) nabízet značný sumy a to se těm držgrešlím moc nepáčí no… Ale co. Čim dýl s tím budou otálet tím líp hlubší nedostatek lidí pocítí…

jirka
Host
jirka

Pravda pravdoucí, ..a bude hůř, lidi co něco uměj ubývá a mladých zdrojů tolik není.

Y.K.
Host
Y.K.

Tváříte se chytrácky, ale základní problém je v tom, že to nikdo dělat nechce. Proč nevezmete lopatu a nejdete na stavbu? Aha, taky už asi máte něco lepšího. Nic proti, já také, ale je třeba si uvědomit, kde je jádro pudla. Zůstane to tedy na ty nešikovné nebo zcela nekvalifikované, těm nic jiného nezbývá, kvalifikovaní přeci nepůjdou míchat beton, když jsou pohodlnější příležitosti.

jirka
Host
jirka

no nechce, ale popravdě kdo by za těch pár šupů chtěl pracovat???

jirka
Host
jirka

půjdu klidně míchat beton když pořádně zaplatěj, a to jsko v německu nebo rakousku … o tom to je

Michal
Host
Michal

No a tohle je přesně důvod proč si Němci od 60. let tahali do Německa Turky…

IGCT
Host
IGCT

Léta letoucí se do infrastruktury neinvestovalo a nyní SŽDC i projekční firmy nestíhají. Snad se toho stihne postavit a zrekonstruovat co nejvíc. Doufejme, že se rapidně zvedne kvalita infrastruktury SŽDC a dopravcům budou růst dopravní výkony i počty přepravených cestujících víc, než uvádí analytické modely 🙂

Michal
Host
Michal

Léta letoucí se do infrastruktury neinvestovalo – vy jste před 20 lety upadl do kómatu a včera vás vzbudili?

VRT
Host
VRT

Naopak, cestovní například po 171 je optimální terapií po 20 letech v kómatu.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A vše úspěšně směřuje k titulku, který se jednou bude zde skvět :
Je dobudováno, již není co modernizovat. Žádné výluky nás v příštích pěti letech nečekají
😀

IGCT
Host
IGCT

kéž by. Spíš se zdá, že SŽDC stále víc a víc běží svůj „krysí závod“. Asi díky tomu, že objem peněz z EU se zmenšuje.

Jakub
Host
Jakub

Mstětice – Vysočany. Už aby to bylo. Zajímalo by mě, zda se bude rekonstrukce týkat všech 3 kolejí z úseku Vysočany – Odb. Skály., protože dnes jsou koleje oddělené a pouze dvě jsou plně elektrifikované. Jinak, nová zastávka Rajská Zahrada výrazně usnadní pokračování autobusovými linkami směrem na Jahodnice.

VRT
Host
VRT

Nic nenasvědčuje tomu, že by se letos mělo začít stavět. Ani plán výluk není.

Pavloš
Host
Pavloš

A to přepnutí do Říkovic přijde již letos?
LEO EXPRESS přestane ještě letos jezdit do Starého Města?

Martinm
Host
Martinm

Tak jestli opravdu letos stavba začne tak až na samém konci roku, takže letos určitě beze změn.

IGCT
Host
IGCT

žádnou paniku. Na 25kV v úseku Nedakonice-Říkovice mělo být přepnuto již v roce 2015 😀 Takže tak žhavé to s těmi stavbami SŽDC nebude 🙂

noerf
Host
noerf

Pavlos: LE zřejmě přesune jednotky Stadlery do na trať z Praha na Ukrajinu přes Polsko.

xyz
Host
xyz

V „titulárním tématu“ rovněž nebylo zmíněno, že k zavírání mnoha nádražích WC došlo spolu s postupným rušením výdeje jízdenek výpravčími. Dokud byla na konkrétním nádraží otevřena pokladna (obsluhovaná výpravčím), bylo k dispozici i WC (po požádání výpravčího o klíč + zaplacení poplatku). V situaci, kdy výpravčí již jízdenky neprodává, je na mnoha takových nádražích WC od té doby pro veřejnost nepřístupné.

Tzn. deklarované zlepšení ve skutečnosti může být pouze návratem do nedávného stavu.

lupens
Host
lupens

Když jsem ještě sloužil ve stanici, tak když se zrušil prodej jízdenek výpravčí, tak se současně trvale uzavřelo WC pro veřejnost. I když bylo modernizované, vytápěné ( neb centralni topení ) teplá voda. A duvod byl ten, ze nebylo jak vyúčtovat poplatek za použití WC. ale my jako výpravčí jsme dal klíč od WC na požádání pujcovali zdarma ke spokojenosti cestujících. Pak ale jedna cestující na nás poslala pochvalu a to byl průser. Nadřízený přednosta přijel a klíč od WC zabavil a zpečetil do obálky a při každé kontrole nezapomenou kontrolovat, jestli nebyl použitý.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Moje zkušenost z nádraží v Krásné Lípě (hl.n.). WC pro veřejnost není. Ale potřeba byla velká. Zaťukal jsem na paní výpravčí s dotazem, kde že je WC. Prý nikde. Ale když viděla, že je to opravdu akutní, nabídla klíč od služebního záchodu. Obrovské díky za to. Ale chválit ji prý nikde nesmím, protože by měla problém.

a8n
Host
a8n

Tak doufejte, že tam slouží aspoň dvě, jinak má dotyčná průšvih.

xyz
Host
xyz

– I pokud tam je jediná výpravčí-žena, tak by nebylo profesionálním přístupem ze strany zaměstnavatele, když by ji trestal na základě (neprokázaného, resp. potenciálně vymyšleného; i když si nemyslím, že by to byl tento konkrétní případ) údaje uvedeného v nějaké diskusi. (Pokud je zaměstnavatel schopen takto trestat, pak to nesvědčí o ničem dobrém.) – V souvislosti s tématem článku a delší provozní dobou WC (včetně údaje „zvýšení úrovně úklidu a čistoty ve stanicích, na čemž se budou svými podněty podílet vlastní zaměstnanci“) se lze domnívat, že naopak přístup této výpravčí byl (tím více při zpětném ohledu k dnešní situaci deklarované… Číst vice »

Jackub
Host
Jackub

To je tak absurdní, že to naprosto přesně ukazuje, jak to u velkých molochů chodí… 😮 🙁

Y.K.
Host
Y.K.

Bezva že běží investiční akce, ještě bych u SŽDC rád viděl poněkud zvýšenou snahu o průběžnou údržbu, protože stav svršku koridorů mi příjde dost děsivý (zejména závady v poloze koleje), broušení je také méně než by bylo vhodné.

E.M.
Host
E.M.

Neví prosím někdo v jaké fázi se nyní nachází rekonstrukce úseku Brno – Zastávka?
Děkuji 🙂

Dušan
Host
Dušan
Michal
Host
Michal

EIA je? ÚR je? Vodníka z Tetčic ohlodávají rybičky ve Slapech?

jan
Host
jan

Frýdek byl přece nedávno rekonstruován.

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Nejsem expert, ale není lepší mít 1 VRT postavenou, než 10 na papíře?

Alibaba
Host
Alibaba

I tu jednu musíte mít nejdřív na papíře (nebo nějakém médiu, ze kterého to většina přečte/zobrazí), než ji začnete stavět. 🙂

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Ano, nejste expert. Je lepší mít postavené aspoň 4 VRT, než 5 na papíře

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Stejně je těžké pochopit tu logiku, že na jedný straně dotáhneme střídavinu až k Přerovu a na druhý se bude od Olomouce do Uničova drátovat stejnosměrně 🙂 Ono to celostátní přepínání nebude tak horký. Spíš se sjednotí napájení v krajích, resp. bude se přepínání na různých tratích co nejvíc směřovat na hranice kraje, protože to jsou v současnosti hranice objednávání místní dopravy a tedy konečný linek osobních vlaků kde se uplatní jednosystémové stroje. Takže Olomoucký kraj bude stejnosměrný ještě hodně dlouho. Budou elektrický osobáky Nezamyslice-Prostějov-Uničov a (Kojetín/Hranice)-Přerov-Šumperk-(Kouty) kde se bude jezdit stejnosměrně tak dlouho, dokud nevychcípaj poslední panteři. Mimochodem, vždycky… Číst vice »

Martinm
Host
Martinm

Olomoucký panteři žerou i střídavinu

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Ty současný jo, ale nikdo netvrdí, že se z OLK nemůže stát deponie ojetých ss jednotek, jak tomu už mnohokrát bylo. Pokud by se udělalo něco jako půlhodinový špičkový takt, tak kolik by mohla být max. denní vypravenost na ty dvě elektrický linky v OLK? 12 jednotek?

MartinM
Host
MartinM

A ojetý stejnosměrný jednotky vezmete kde? Pokud jsi dnes pořídí nějaký dopravce stejnosměrný jednotky tak je to jeho problém a SŽDC na něho rozhodně nebude brát ohled.

Martinm
Host
Martinm

Jesenicko dostane Desira z Německa

X 1
Host
X 1

Nikoliv. Budou to Stadlery Gtw (ex DB).

MartinM
Host
MartinM

jj pravda

a8n
Host
a8n

V SP Nezamyslice-Olomouc se počítá s dotažením střídaviny až k Olomouci.

jih
Host
jih

a kdy bude alespoň 50 km/h z Tržku do Litomyšle..? ..to je děs, tou třicítkou se tam ploužit..! 🙂

Krokous
Host
Krokous

Mně se líbí u každého článku ten dovětek – v tomto případě informace o WC, která je naprosto marginální, se dostává do titulku. Přesně takto pracuje většina bulvárních novinářů. Proč potřebuje mít každý nadpis nějaký dovětek, který je nepodstatný? Myslel jsem, že je snaha tento web prezentovat jako odborně zaměřený web, nikoliv ve stylu novinky.cz, idnes.cz, Blesk apod.

xyz
Host
xyz

Také jsem si tohoto jevu u značného % zdejších článků všiml, ale v jedné věci si dovolím vás trochu poopravit – není to u každého článku. Hodně to závisí na tom, kdo je autorem onoho článku. 😉

Y.K.
Host
Y.K.

Především je kde kdo chytrý jako rádio, ale provozovat vlastní informační portál, tak aby to nějak finančně i návštěvnicky fungovalo, nikdo z nich nezkusil. Jedna věc je z pohodlí remcat, druhá věc je něco skutečně někam táhnout.

Indian
Host
Indian

Asi je to učí na kurzu 🙂

Michal
Host
Michal

No jsou dvě možnosti: buďto budete za čtení platit (a u kvalitních médií to jednou nastane) – nebo čtete „zadarmo“ weby placené reklamou, které jsou závislé na čtenosti a tu ovlivňuje titulek (ne absolutně, ale každé procento se hodí). Takže titulek přestává být ideálním shrnutím obsahu a přejímá funkci reklamy. Proto je úkolem tiulku vzbuzovat dojem, že uvnitř je nějaký přelomový až kulervoucí obsah („První“, „Další“, „Víme první“, „Rekord“, „Konec“), případně jiná přidaná hodnota („Přehledně“) nebo bizarnosti typu hajzlíky. Do takového jednoduchého dramatizačního mustru pak naroubujete prakticky jakoukoliv zprávu – podstatou zpráv totiž je, že něco končí, začíná, nebo se… Číst vice »

xyz
Host
xyz

V seznamu také chybí elektrizace úseků Kadaň-Prunéřov – Kadaň a Hrušovany u Brna – Židlochovice. U obou úseků přitom je s realizací v roce 2019 počítáno mj. v „Ročním plánu výluk“ a obecně není známo, že by šlo o úseky „zdržované kverulanty“ (= neschopností úřadů se s případnými námitkami vypořádat).

Martinm
Host
Martinm

Nejspíš nejsou uvedeny proto, že už se staví od loňska.

MichalS
Host
MichalS

Minimálně Kadaň se začíná stavět až nyní.

MartinM
Host
MartinM

Oficiálně začla 2018, krom toho ne všechny přípravné práce musí být vidět

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

No plány krásné, ale aby to nedopadlo nepřipraveností a spoustou volných peněz, které se umoří na manipulační koleje a d3. Samozřejmě i toto je třeba, ale loni jsem vlastně kromě Karvinska a Ejpovic žádnou velkou akci nedělal

a8n
Host
a8n

OPD 2 je už na železnici téměř kompletně alokován, takže to nehrozí.

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

Dokáže dnes někdo alespoň teoreticky říct, co je zamýšleno s tratí 301? Myslím tím zvýšení traťové rychlosti (?), zdvojkolejnění Olomouc – Prostějov (?) a podobně?

Martinm
Host
Martinm

Zvýšení rychlosti až na 140km/h a částečné zdvoukolejnění

simbič
Host
simbič

Jasně, že dokáže. Ale není nic jednoduššího, než si otevřít veřejně přístupnou studii na profilu zadavatele veřejných zakázek.

Odpadlík
Host
Odpadlík

Taky by měli letos pokračovat v opravách 230tky ne? Myslím že na rok 2019 je naplánováno od Světlé n Sázavou nahoru. Nevíte někdo?

Martinm
Host
Martinm

Na 230 letos realizačně nic plánu není. teda krom opravy 2. nástupišť v Brodě.

Krokous
Host
Krokous

Nemysleli jste trať 250? Pokud půjde rekonstrukce trati do Brna přes HB současným tempem, za 50 let máme hotovo. Pořád slyšíme zprávy o tom, jak se do této tratě investuje a je opraveno možná tak 20% (když to přeženu)

Michal
Host
Michal

Faktická připomínka: Hostivař – Vršovice a Sudoměřice – Votice jsou na čtvrtém koridoru.

Ostravak
Host
Ostravak

Ve F-M se bude dělat oprava zastřešení ostrovního nástupiště, budova je dávno po rekonstrukci, stačil by tam generální úklid…

Michal
Host
Michal

No jako… rok 2015 to není, ale ambice v tom celkem jsou.
Chybí v tom samozřejmě staré a ohrané šlágry typu Kladno, Frenštát, Karlštejn-Beroun, dotažení Pardubice-HK/Medlešice a Segen Gottes. Taky aktuálně neběží žádná velká tunelová stavba, což je škoda.

Krokous
Host
Krokous

Tunelové stavby běží na IV. koridoru. Otázka je připravenost dalších staveb. Chtělo by to budovat trochu kontinuálně.

Michal
Host
Michal

Slovo „velké“ jsem asi použil záměrně, že? 🙂

Newsletter