PŘEHLEDNĚ: Plány SŽDC na letošní rok. Stavby za 100 miliard i déle otevřená WC

PŘEHLEDNĚ: Plány SŽDC na letošní rok. Stavby za 100 miliard i déle otevřená WCPŘEHLEDNĚ: Plány SŽDC na letošní rok. Stavby za 100 miliard i déle otevřená WC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila seznam největších akcí, které chce letos začít stavět, i dalších plánů na celý rok. 

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila seznam největších akcí, které chce letos začít stavět, i dalších plánů na celý rok.  Projektanti mají letos pracovat na železničních stavbách v hodnotě přes sto miliard korun, začne také například přepínání trakční soustavy na střídavý proud.

Vyplývá to z tiskové zprávy SŽDC o plánech státní organizace na letošní rok. SŽDC očekává v letošním roce schválení záměrů projektu na investiční akce v rekordní výši. „Celková hodnota těchto připravovaných staveb významně překračuje 100 miliard korun. Souvisí to s faktem, že budeme projednávat významné investiční akce, jako jsou například stavby na ramenech Praha – Kladno, Brno – Přerov, Plzeň – Domažlice, Plzeň – České Budějovice nebo rekonstrukce uzlu Česká Třebová,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Jak dodává, řada z uvedených akcí by ještě letos mohla získat pravomocné stavební povolení.

Podle SŽDC letos začne více než 70 akcí s náklady vyššími než 30 milionů korun. Z největších půjde o první opravu části koridoru z Prahy do České Třebové. Akce, které jsou označovány zkratkou BC (Blending Call), počítají s opravami úseků, které prošly modernizací v devadesátých letech. Jde o nový finanční nástroj Evropské unie, který kombinuje příspěvek Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s úvěrem od Evropské investiční banky. Jinými slovy, objem dotace je menší než v minulosti. Jako první půjde na řadu úsek Velim – Poříčany.

Letos budou dál pokračovat dvě velké akce zahájené loni na čtvrtém koridoru: modernizace úseku Vršovice – Hostivař v Praze a stavba nového úseku Sudoměřice – Votice včetně nových tunelů.

Jasněji má být také o některých budoucích plánech. Už začátkem tohoto roku byla schválena aktualizace studie proveditelnosti pro modernizaci traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň v maximální variantě, která počítá s novostavbou i zachováním staré tratě s tím, že na obou koncích traťového úseku vzniknou mimoúrovňová napojení. Zpracovává se rovněž studie proveditelnosti trati Praha – Mladá Boleslav – Liberec. Ministerstvu dopravy pak budou předloženy ke schválení například studie modernizace trati Olomouc – Prostějov – Nezamyslice nebo aktualizovaná studie pro trať Praha-Smíchov – Plzeň, která řeší i novou trasu z Prahy do Berouna, resp. Hořovic.

Během letošního roku má dojít k zahájení prací na studii proveditelnosti vysokorychlostních tratí (Brno –) Přerov – Ostrava a Praha – Wroclaw. „Pro pilotní úseky VRT zadá SŽDC předprojektové práce v podobě geodetických prací a odborných průzkumů, které následně zrychlí proces získávání územního rozhodnutí,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Bude také pokračovat příprava přechodu na jednotnou (střídavou) trakční soustavu zpracováním studií proveditelnosti pro přepnutí oblastí Ostravsko a Přerovsko a Mělnicko a Ústecko. S přípravou přepínání se už začne letos v úseku Nedakonice – Říkovice. SŽDC připravuje zapojování dalších traťových úseků do dálkového řízení z Centrálních dispečerských pracovišť (CDP) v Praze a v Přerově, kvůli tomu rozšíří i zázemí v CDP Přerov.

Vozový park SŽDC má letos rozšířit inspekční vůz pro diagnostiku mostních objektů, který zrychlí výkon prohlídek a zvýší jejich technickou úroveň především v těžce přístupných částech staveb. „Cílem programu stabilní provozuschopnosti mostů je zavedení systému snižování počtu mostních konstrukcí, které vyžadují opravu většího rozsahu nebo rekonstrukci,“ tvrdí SŽDC.

Přes půl miliardy korun má jít letos do oprav nádraží. Novou podobu získají například výpravní budovy v Kolíně, Frýdku-Místku nebo Českém Krumlově. Kromě toho začnou rozsáhlé práce na fasádě a střeše historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, po mnoha letech dohadů má začít i rekonstrukce budovy v Havířově. SŽDC slibuje i rozšíření provozních dob a vybavenosti veřejných toalet a zvýšení úrovně úklidu a čistoty ve stanicích, na čemž se budou svými podněty podílet vlastní zaměstnanci.

Nejvýznamnější investiční akce s předpokládaným zahájením realizace v roce 2019:
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)
Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc;
Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo);
Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchova – Litvínov;
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Oldřichov u Duchcova – Bílina;
Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí;
Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba;
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou;
Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna;
Peronizace v žst. Pačejov a zvýšení rychlosti v km 299,650 – 304,009
Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Čelákovice (mimo)
Změna trakční soustavy na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice.

Tagy Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
71 komentářů