Karpacz – Pec za pár minut. Poláci plánují tunel pod Sněžkou, Česko ho neřeší

Obnova trati Jelení Hora - Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodstvíObnova trati Jelení Hora - Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodství

Byl by to hit v evropském měřítku, a možná i v celosvětovém, věří Poláci.

191 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
fpul

Podobné projekty dělají státy jako ukázku síly a vyspělosti. Je příznačné, že za současné stagnace (a očekávatelného sešupu) co jsme si v ČR pořídili to tady vyvolává nechápavou reakci.

TomasB

Poprosím radšej investovať do spojenia smer Alpy, Krkonoše už sú saturované turistami dostatočne, možno až moc.

Fred

Příroda těch hor už větší přívaly lidí neunese, a to ani z jedné strany. Spíš než o vytváření další infrastruktury by se tam mělo mluvit o odstraňování některé, například té polské opičárny na Sněžce nebo lanovky z České strany.

Petr David

Jaké přívaly navíc? Co mají v Krkonoších dělat auta? Z každé strany kopce jedna stanička a to je vše. Nahoru lanovka nebo nohy.

metrofil

A právě k tomu přece není potřeba žádný nesmyslná tunel pod horami:: Poláci mají Karpacz a autobusy nebo taxíky městem k lanovce a my Svobodu nad Úpou a autobusy do Pece, dokonce prozíravě ne až k lanovce.
A propos: myslí si snad někdo, že 14 párů vlaků denně, byť třeba i s kapacitou 350 sedících cestujících, nahradí v sezóně všechna auta a zájezdové autobusy směřující do Karpacze?

Petr David

A ono je potřeba něco nahrazovat? 5000 lidí je pro přírodu obrovská zátěž (viz Adršpach). Nehájím tunel jako takový, jsem proti vjezdu aut do podobných míst.

metrofil

Ještě před cca měsícem do Karpacze přece žádný vlak nejezdil, takže tam všichni museli dojet něčím na gumových kolech. Od té doby už se snad hlavní síla šotoušů dychtivých projet dráhu ukojila, ale většina z nich by na Sněžku asi stejně nešla – ale kolik z těch ostatních (tedy turistů) podle vás už zaměnilo jízdu autem za jízdu vlakem jen proto, že tam teď už zase vlak jezdí, ale končí na spodním okraji města s téměř 5000 stálými obyvateli, když lanovka pod hřeben je od nádraží několik kilometrů cesty do kopce vzdálená? Jistě, nějací se určitě najdou a já obnovení… Číst vice »

Petr David

Vy jste nečetl moji poslední větu? Tedy zopakuji, v národním parku nemají auta co dělat. Národní park je největší ochrana přírody, bohužel jen na papíře.

pppqqq

Dovoluji si upozornit, že lanovka z české strany tvoří jednu pětinu z celkového počtu návštěvníků Sněžky. Lanovka z polské strany (na blízkou Kopu) má téměř čtyřnásobnou kapacitu.

Daniel Jablonecký

1/5 + 4/5 = 1. Takže pěšky nahoru nikdo nechodí? Další nevýhra IVK.

Petr Herbrik

Uvidíme jak dopodnou volby nebo spíš kdo sestaví vládu. Pokud to bude opět ODS, bude se tu spíš „konzervovat“ než stavět. Jestli Poláci chtějí obnovovat spojení do Čech, musí v první řadě „zainvestovat“ do podpory české politické strany, která dokáže nejen porazit ODSku, ale nejít s ní do koalice a sestavit vládu bez ní (krom ANO). Poláci projevili velký zájem i o obnovení spojení Nysa – Vidnava a naše reakce? Konzervace.

Pavel

Konzervovalo soudruhu hnití ano … viz tendr na nový blok v Temelíně, viz plynovod STORK II. To jsou skutečné projekty, které mohly ČR někam posunout, a ne to, že poláci něco plácaji o trati s nulovým významem. Věřit jim nelze, viz Turow nebo polské emise na Ostravsku. Až ukážou projekt a peníze je možno začít jednat.

Petr David

Takže pokud má někdo jiný názor, dostane nálepku. Smutné.

Pavel

Názor je jak díra do zadku … každý má jeden. Důležitá jsou fakta.

Pavel

Názor je jako díra do zadku… každý má jeden. Rozhodují fakta.

Petr David

A vy k těm faktům potřebujete berličku. Proč?

MartinS.

A můžete naznačit, jakou výhodu pro ČR má spojení Nysa – Vidnava – Lipová-lázně proti existujícímu spojení Nysa – Głuchołazy – Jeseník – Lipová-lázně? Ty úseky jsou zhruba stejně dlouhé, budou vzhledem k terénu i stejně pomalé, ten obnovovaný by minul 2 největší města v regionu (Głuchołazy 12,5 tis. a Jeseník 10,5 tis. obyvatel). Podle mne je lepší využívat nejprve to, co máme, než budovat něco bez nějaké jasné vize, co s tím?

Daniel Jablonecký

„Obnovovat“ spojení? Vždyť tam Poláci posledních 80 let žádné spojení neměli a před tím tam ani žádní Poláci nežili.

G94003

Pro tuto zemi by byl daleko větším přínosem tunel pod Červenohorským sedlem.

Severní část Jeseníků potřebuje významný ekonomický impuls k rozvoji…

petr63

Přesně tak. A protože by to dávalo smysl, tak to nikdy nebude.

Ondřej Wagner

A také tunel pod Biskupskou horou, která by umožnila železniční propojení Zlatých Hor s Jindřichovem ve Slezsku a vyhnout se tak peazi přes Glucholazy.

Fred

Asi jo, i když si nemyslím, že rozvoj úplně všude je žádoucí věc.

Mrak

Hranici s Polskem raději zabetonovat, protože od nich zatím přichází jen zlo a okupace.

Gwann

Jste zdrav? Nebo jste byl dnes dlouho na slunicku?

Petr Herbrik

Když se podíváte do historie, tak Mrak má bohužel pravdu. Ale vycházet s nimi musíme, protože nás by se žádní spojenci nikdy nezastali. Dnes je pro nás skoro nutnost s Poláky dobře vycházet a v podobných případech já spolupráci s nimi jednoznačně tleskám.

Doupov

Domažličáku, neblázni – a nech té politiky, to nemá smysl: Polákům pořád ještě v mnohém příliš věřit nelze, to asi vědí všichni, stejně nemá smysl hledat v nich pro to nepřátele. Chválit však nějakou jejich furiantskou demagogii, to je zase zbytečně hodně za čárou. A nezapomínej, že dnešní Dolní Slezsko bylo až do konce 2. světové války v podstatě pruské, takže až do té doby Čechům na severní hranici nehrozily problémy s Poláky, ale s pruskými Němci.

Zlámalík

A vás zabanovat. Děkuji redakci.

Juraj Magursky

Pre Poliakov je Česká republika teraz skanzenom komunizmu, môžete im čistiť len topánky.

G94003

Co teprve Človensko…

Nose Peak

Co R4, už bude?

Petr Herbrik

Nevím, co na naší situaci je komunistickoskanzeodního? Současná situace u nás je jen pokračování Klasovy politiky korupce, rozkrádání a likvidace železnic. Tahle politika je ale ostatně stejná jako u ostatních postsovětských států. Jen Poláci se už od ní začínají odklánět a tvořit si jinou. Za to je můžeme jen obdivovat a doufat, že se to u nás taky jednou stane.

Lukáš Chytil

Ty koridory a plány na VRT je rozkrádání a likvidace železnic? Se jeďte někdy podívat do Chalupek nebo Zebrzydowic, jak vypadají Polská nádraží.

Pavel

Nejvíc toho tady rozkradli komouši soudruhu … a po revoluci komouši přebarvení na oranžovo.

Petr Herbrik

A hlavně namodro.

Pavel

A zřejmě proto tolik Poláků dojíždí do ČR za prací , o slovácich nemluvě. Jestli byl něco skanzen soudruhu, tak ten pisácký.

Juraj Magursky

Neviem a nerozumiem tomu. V Poľsku sú mzdy vyššie ako v Českej republike a životná úroveň je tiež oveľa vyššia. Keď vstúpite do Českej republiky z Poľska, jasne vidíte, že je to zanedbanejšia a chudobnejšia krajina. Už niekoľko rokov pracujem vo Varšave. Tu je to takmer Amerika.

Nemel

😄😄😄

Nemel

Btw. Amerika zamrzla v 80. letech, takže…

metrofil

A Varšava je snad celé Polsko?
Paralela: je snad Bratislava celé Slovensko?

Juraj Magursky

Varšava nie je mestom, kde sú v Poľsku najvyššie mzdy. Predbiehajú ju Krakov a Gdansk, ale rozdiely medzi ostatnými mestami nie sú až také veľké. Pri tomto tempe rozvoja bude Poľsko čoskoro medzi najrozvinutejšími krajinami Európy. Základy sú dobré, dobrá dopravná infraštruktúra, neustála modernizácia krajiny, diverzifikácia ekonomiky atď. Poľská ekonomika je postavená na veľmi dobrých základoch, vďaka ktorým je odolná voči krízam. Ak by Nemci zatvorili závody Škody v Českej republike, bola by to pre českú ekonomiku katastrofa. Ak by sa v Poľsku zatvorila veľká továreň, poľská ekonomika by to nepocítila.

Pavel

Tak Gdaňsk nebo Polsko … to jsou dost rozdílné pojmy. Nejdřív si ujasni o čem vlastně točíš a pak piš … jinak tě bude brát vážně jen ten co žere seno.

Pavel

Takže nepoznáš jaký je rozdíl mezi polskem a gdaňskem a navíc neumíš číst.

Pavel

A pak ses probudil s rukou v nočníku, zanedbaná krajino.

Pavel

A pak ses probudil s rukou v nočníku, chudobná krajino.

Juraj Magursky
Juraj Magursky

Keď prídem z Poľska do Českej republiky alebo na Slovensko, cítim sa ako v miestnosti, ktorá už dlho nebola vyvetraná. Poliaci majú gule a pozerajú sa do budúcnosti.

M K

Prosím Vás, já chápu, že máte komplexy ze své rodné rozpadající se země, která je teď ve vedení proruského mafiána, ale nemusíte si to vybíjet na ČR. 😉

Václav

Půlka Polska je skanzenem pozdního středověku (venkov) a klerofašismu (města) 😀

Juraj Magursky

Bol si v poslednej dobe v Poľsku? Nie, takže patríš k tým, o ktorých Poliaci hovoria: bol v zadku a videl sračky.

Daniel Jablonecký

Aha. Tyhle sloveské komenty mě vždycky spolehlivě pobaví.

Ondřej Wagner

Ten tunel by měl když tak vést až do Svobody nad Upou, jinak pro Česko nemá význam. Nicméně nemá smysl na něj vyhazovat peníze z českých veřejných rozpočtu. Takže buď by jej celý zaplatili Poláci anebo by to bylo že soukromých zdrojů s tím, že by pak bylo možno vést také rychlíky po trase Praha – Trutnov – Svoboda nad Upou – Pec pod Sněžkou – Karpacz – Jelenia Gora – Wroclaw. Ale pochybuji, že by to někdo financoval.

Hans

Další bláznivý plán jak vyhodit spoustu peněz na absolutně nepotřebnou stavbu. Tunel odnikud nikam …

MOS

Poláci umějí podojit z EU…

M152

To my taky.

Lukáš Chytil

Proti Polákům jsme bohužel jen čučkaři.

Pavel

Co se týče prožírání eu dotací určitě.

Jmeno

To budou v Peci čumět, až jim z děr v zemi polezou poláci. 🙂

Zlámalík

Můžou je rovnou upéct. A naopak se budou posílat vypečení Češi do Polska 🙂

metrofil

Nějak tomu nerozumím: chápu tunely metra pod městem, umožňující rychlé přesuny pod zemí tam, kam potřebuji, ale do hor se snad jezdí na výlety za krásnými výhledy a ne za stejným spěchem, jehož je víc než dost i kdekoli jinde. Takže chtít stavět jen pro návštěvníky hor jako „atrakci“ tunelovou dráhu místo horské vyhlídkové železnice trasované v co největší míře po povrchu, mi přijde opravdu hodně podivné.

Marian Kechlibar

Skutečně tomu nerozumíte, máte-li z článku dojem, že atrakcí by měl být samotný tunel.

Skutečným záměrem je zatraktivnit návštěvu druhé strany Krkonoš. Nejsou to zrovna symetrické hory, česká a slezská strana vypadají velmi odlišně.

Toman

A proč? Ono je tam málo turistů?

Petr David

Turistů málo, lidí, kteří to bez auta neumí zas moc.

metrofil

Pochybuji, že by tamní národní parky měly zájem o nějaké extra velké „zatraktivňování návštěvy druhé strany Krkonoš“, když mají dost starostí s návštěvníky z vlastní strany hor. A budovat tunel pro těch pár stovek lidí denně, které by měly potřebu navštívit část hor v sousední zemi, mi skutečně nepřipadá užitečné, když i pro ty turisty je jistě zajímavější přejet přes hory po povrchu, i když to třeba bude cesta delší než tunelem pod zemí. přičemž i vozidla pro povrchovou VHD jsou už stále ekologičtější. A když už chcete za každou cenu bránit pohybu aut návštěvníků i po běžně přístupném terénu… Číst vice »

Milan

A to je Váš potažmo správ Národních parků chybný pohled – jak je psáno v článku, kdo vyjde na Sněžku z české či polské strany, tak se dnes většinou na tu stranu vrací dolů čili ne-li stejnou trasou tak podobným územím, jakým se dostal na horu, s za mě se tedy díky tomu může cestou dolů nudit, a díky tomu být méně obezřetný (a tím si přivodit zranění) či k chráněné krajině neohleduplnější než, když ji vidí poprvé, a tím, že by existovala 10 km krátká a tedy poměrně rychlá cesta vlakem mezi městy po Sněžkou na jejích opačných stranách,… Číst vice »

metrofil

Pro těch odhadem několik desítek či málo stovek lidí, kteří by sešli do sousední země, by bohatě stačila kvalitní silniční VHD, která by navíc nevedla jen z jediného místa v Karpaczi, ale pokryla by i další lokality, kam lze sejít z hřebene – a totéž samozřejmě platí i pro Poláky sestoupivší na českou stranu hor. A ještě něco: mají-li Poláci tak nezkrotnou snahu budovat nějaký železniční tunel, měli by začít nejdřív prodloužením své trati (pod) městem až k lanovce na Kopu, aby jejich vlaky nekončily několik kilometrů od možnosti vyvézt se nahoru lanovkou a ušetřit tak čas na případný delší… Číst vice »

Václav

Toto se líbí uživateli KRNAP. 😀

Happy

Člověk je stádní druh a jde tam, kam jdou ostatní, i když jinde je to třeba lepší, levnější a bez tlačenic. Nic naplat všichni musí na Sněžku atp. Takže jakýkoliv způsob hromadné dopravy vítám, protože jinak tu bude za chvilku všechno zarovnáno auty. Lidi jsou čím dál línější a někteří by i na tu Sněžku rádi měli silnici a jen na vrcholu stáhli okýnko pro fotku.

Nose Peak

Na Sněžku ale silnice vede…

metrofil

Naštěstí (aspoň zatím) není určená pro automobilizované „turisty“.

Tom

chtělo by to vést přímo pod Sněžkou udělat tam podzemní stanici a prorazit šachty pro výtah až na vrchol

Pavel

A odtud je už jen krůček k tomu uskutečnit plán j.m.trosky provrtat Mt. Everest a na vrcholu postavit kosmodrom.

michal001

A nahoře stezku korunami stromů, i s tobogánem:)

Zlámalík

A zakázat vstup kamkoliv okolo s výjimkou okolí chaty. KRNAP by byl pro všemi deseti.

dotaz

Tuší aspoň někdo, kolik asi vodky vypili ti polští papaláši, než se začali tak nesmyslně trumfovat?

Marian Kechlibar

Nevím, ale vás bych odhadl tak na šest piv.

dotaz

Ale – že by dokonce neukojená závist? Ale divil byste se: k pozorování světa běhu alkohol nepotřebuji, realita je dost drsná i bez něj. A třeba právě tento případ je docela frapantní.

Průvodce původní Aleš

Kdybyste si nejprve přečetl celou předchozí diskuzi, tak byste možná pochopil, že Poláci jsou nejen pijáci vodky, ale také mazaní obchodníci. Pokud by ten tunel postavila polská firma a většina nákladů šla z dotace EU na přeshraniční infrastrukturu, tak jsou Poláci v plusu.

SYN

Hm, tak tohle je podle mě excelentní ukázka „prošustrování“ (případné) dotace a chování se jakoby tam odkud ty peníze přicházejí jich bylo nekonečně a jediným problémem bylo jak je utratit…

petrK

proč závist? není to spíš tak, že jsi sám posedlý závistí tak, že ji vidíš všude kolem sebe?

kelímek

Vyznělo to tak, že ten šotouš ve svém svatém nadšení pro tunel závidí ostatním ten alkohol, když tady místo pohody u piva musí plodit ty své tirády na zdánlivý smysl nesmyslu.

Marian Kechlibar

Už minule jsem tu za to schytal nějaké mínusy, ale tenhle projekt by se mi líbil – ne sám o sobě, ale v kombinaci se zákazem vjezdu vozidel se spalovacími motory do oblasti Temného dolu a samotné Pece. Právě ochrana vzduchu v této cenné oblasti je něco, co by mohlo zdůvodnit náklady stavby. Ty náklady by nemusely být astronomické, pokud by se to pojalo aspoň trochu úsporně. Hřbet kolem Sněžky je budován žulou, což je daleko lepší materiál na tunelování, než třeba komplikovaná pražská geologie. Podobné tunely v Norsku leckdy ani nemají betonové ostění, prostě to vystřílejí do skály a… Číst vice »

Petr David

Se zákazem všech vozidel, protoźe i elektromobil se bez betonu a prostoru neobejde.

Marian Kechlibar

Takhle tvrdí nejsou ani v Zermattu, to zase nemusíme být papežštější než papež.

Určité množství elektromobilů ta lokalita snese. Při vjezdu zvenčí nepochybně nějak regulované.

vsp

V Zermattu takhle tvrdí vlastně jsou. Smí tam jen elektromobily, ale jen na zvláštní povolení. Víceméně jen pokud místní podnikatel prokáže, že to bez auta nejde. Soukromá osoba prakticky nemá šanci, no a návštěvníci naprosto ne.

Michal M

Jasný, tunel za dvacet miliard a zákaz aut, který v dané lokalitě nikdy neprojde.

Marian Kechlibar

20 miliard rozpočtených na 100 a více let životnosti by nebylo zase tak dramatické. Zrovna ty tunely nepotřebují po X letech přerazit znovu.

A „nikdy“ je silné slovo, byly časy, kdy auta jezdila i po Karlově mostě. Dokonce až do roku 1965.

Michal M

Tahle analogie s Karlovým mostem je úplně mimo – byl nahrazen jinými mosty a tunelem, aut je v konečném výsledku mnohem víc než v roce 1965.
V Peci je eliminace aut vlhkým snem šotoušků.

Petr David

Co třeba Adršpach?

Marian Kechlibar

Nebo lidí, kteří si vidí dál, než na špičku nosu, a pozorují celosvětové trendy v silně chráněných lokalitách.

Jsem ochoten se dlouhodobě vsadit, že do roku 2050 se začne vjezd do českých národních parků významně omezovat. Nevím, zda to bude zákazem nebo formou mýtného, případně kombinací obojího, ale tam směřujeme.

metrofil

Kvůli tomu ovšem přece není třeba stavět tunel odnikud nikam pod Sněžkou!

Marian Kechlibar

„Třeba“ není skoro nic. Infrastrukturu vesměs stavíme ke zlepšení stavu, který se ale dá přežít i bez ní.

„Odnikud nikam“ je trochu přehnané, to byste mohl říci, že i tunel Špičák na Železnorudsku vede odnikud nikam a není k ničemu „třeba“.

Jistě, místní frekvence by jej neobhájila, ale tím vlakem do Železné Rudy jezdí i lidé odjinud. Zejména lidé odjinud.

metrofil

TUNEL POD Špičákem je na trati vedoucí dál do Bavor, ale do Pece pod Sněžkou by ten tunel z Polska byl jen „šturcovou“ tratí bez další návaznosti – vždyť i Poláci mluvili jen o Peci a o ničem víc..

Milan

A proč by poláci měli navrhovat vedení pokračování tratě na českém území? Snad češi si musí uvědomit, že přivedení železnice do Péče pod Sněžkou z tzv. vnitrozemí by mohlo ubrat zatížení té oblasti auty!

metrofil

„Přivedení železnice do Péče pod Sněžkou z tzv. vnitrozemí“ by sice nějaké zatížení té oblasti auty ubrat mohlo, ale to dokáží i jiné formy pozemní VHD bez toho, že by kvůli tomu bylo nutné investovat do drahé jednoúčelové nové dopravní cesty. A protože tam zatím tuto cestu nezvolili, tak asi není zájem ta auta příliš omezovat.

Michal M

To je fajn, jen přes tu špičku nosu by bylo lepší vidět nejdřív mapu KRNAPu a skutečnost, že území Pece pod Sněžkou je z něj vyňato.

Petr David

Nejde o průjezd, ale o místo.

Václav

Pokud jde o ochranu ovzduší, tak olovnatý benzín se u nás nepoužívá už 25 let, aut bez katalyzátorů také moc nejezdí. A jestli se někdo vydá do KRNAPu s dieselem bez filtru pevných částic, tak jsou snad i jiné možnosti, jak si s takovými případy poradit, než zakazovat vjezd všech normálních aut 🙂

Martin

Lyžovat jsem se naučil v Karpaczi, ale i v Peci… hmm…

Jan Šlezingr

Měli by to přesunout na tunel pod Kralickým Sněžníkem. Na Dolní Moravě už se víc dojebat nedá…

Michal M

Dá. Nerouhal bych se.

malý bobeš

Byli jste někdy v poslední době v Adršpachu? „Ideálně“ když je v Polsku svátek? Tohle opravdu někdo chce pod Sněžkou (na Sněžce)?

Petr David

Když tam nepojede vlak, vybudují se parkoviště viz Ádr. Co je horši?

malý bobeš

Předpokládal bych, že tunelem = „hitem v evropském, možná i celosvětovém měřítku“ budou jezdit tisíce lidí. v Peci není KRNAP? Pro parkoviště o podobné kapacitě není potřeba povolení?

Petr David

Byl jste někdy v tom vašem zmíněném Adršpachu? Nevšiml jste si, že prachy jsou nad jakýmkoli povolením?

Michal M

V Adršpachu to vypadá jako v nějakém devadesátkovém Klondajku, ale nějakého obřího zmršení jsem si nevšiml. Co máte na mysli?

Petr David

Když bude někde hořet, nebo se stane nehoda, mají hasiči a sanita před sebou nejméně 20km a posledních 7km přetíženou silnici. Super. Navíc místní, pro které silnice vznikla se prodírají domů. A ještě navíc, plánuje se super Hotel pochopitelně s parkováním.

malý bobeš

Jak tunel z Polska uleví přetížené silnici z Čech?

Michal M

Aha, takže gulášek v makovičce…

Petr David

Jde o to u koho. Snažil jsem se vysvětlit, že auta do takovýchto lokalit nepatří

ruzian1

Jo, před hodinou jsem tama projížděl.
Je to lepší od doby, co je omezený vstup do skal, ale i tak je to občas masakr projet.

Zoffrey

Až na to že nával Polských turitstů na sněžce jsou zcela bězně – takže komentář docela mimo

malý bobeš

Předpokládal bych, že tunelem = „hitem v evropském, možná i celosvětovém měřítku“ pojede alespoň deset-dvanáct párů vlaků. Z každého v Peci vystoupí třeba 300 (?) lidí. Kolik je to za den? Za měsíc? Za sezonu? V Alpách se takové množství rozptýlí – kam se vejdou v Krkonoších? Na Sněžku dnes v sezoně vyleze (vyjede) 10-12 tisíc lidí denně. Přivezeme tunelem dalších 20-30%? Fakt?

bindera

A hned potom ten tunel na Jadran.

patology_chef

Kdysi jsem slyšel o projektu tunelu pod Klínovcem. Tem mi přišel smysluplnější. S tunelovým nádražím pod Božím Darem a zastávkou u lanovky.

Josef

No jen aby Polákům za pár let nevyschla kasa. Staví sice krásné stavby ale stejně rychle stoupá jejich zadlužení.

Kicruj

poláci milují přeshraniční projekty, protože na ty se dá získat mnohem větší dotace, takže to je hlavní důvod, proč to živí. 80% by zaplácla evropská unie, a napakovaly by se na tom polské firmy. to je stejné, proč talčí přístavy v ostravě a v bohumíně, potřebují aby oderská vodní cesta byla co nejvíc mezinárodní, aby šlo co nejvíc čerpat

Pavel

Tak blbá, aby to zatáhla, není ani eu.

Courek Mourek

Osvěžující Poláci 🙂 u nich bych i věřil, že jsou schopní to dokonce dotáhnout.

Os5600

S bandou našich neschopných politických špiček nedotáhnou vůbec nic.

Martin

Kako ze politici mohou za protesty a a vsechny silene pripominky, se kterymi se musime neustale vyporadavat?

Michal M

Místo blábolení o Polácích by bylo dobré zkusit v Polsku vlakem cestovat. A dá se začít i na českých peážích. To bude taky osvěžující.

petrK

Já to zkouším pravidelně a problém jsem zatím nezaznamenal, můžeš být konkrétnější? Naposledy před týdnem jsem absolvoval cestu vlakem z letiště v Katovicích do Ostravy, a taky bez problémů.

qwasar
Zahn

Za povolení takové kloaky v narodním parku by Česko mělo požadovat VRT z Mikulovic do Jinřichova.

Nose Peak

Někdo nám brání postavit trať od Zlatejch Hor na Krnov?

Zahn

Nečekal jsem. že někdo bude brát VRT přes Hlucholazy vážně.

Vrjos

Troska polskeho fanfaronstvi. Skodlivost minimalni.

Cargo

Je to sice trochu vedle, ale v Rokytnici nad Jizerou už běží jeden šílený projekt, Krkonošské metro se to jmenuje, teda aspoň myslím, ať se zkusí spojit s tímto subjektem, třeba se dohodnou, nebo aspoň budou moc s někým sdílet své utopie 🙂

Jan Zlatník

Dalsi ukazka toho, proc nas polaci ekonomicky dohnali a proc nam jeste utecou. Proste premysli jak zemi rozvijet. Staci se podivat a porovnat polske a ceske Beskydy.

Jan Hašek

Tak kontrast je i v jizerkach … třeba Nove (černé) Město pod smrkem a sousední Swierad.Zdroj

Michal M

Třeba Slezské Beskydy, kde lanovky chrlí davy lidí na hřeben a je tam legálně provozovaná atrakce „půjč si džíp“, takže vás několikrát na hřebeni mine stará smrdící plechovka…
Takový rozvoj bych si opravdu nechal ujít.

Dominik29

Politický nesmysl, existují mraky potřebnějších projektů… I pokud bychom zůstali u ambiciózních projektů v regionální dopravě, tak třeba tunel pod Červenohorským sedlem.

Nose Peak

No jo, ale ten Poláci nepostavěj…

Jaromír

Budimex by mohl, pokud ho by ho zase nevyloučili ze soutěže.

Kicruj

Ten není mezinárodní, na ten dostaneš dotaci mnohem hůř.

Milan

To, že sám tunel není mezinárodní/přeshraniční neznamená, že nemůže mít mezinárodní význam svým sloužením zkrácení a napřímení či dokonce vzniku nové mezistátní tratě, na jejíž vznik či rekonstrukci s přeložkou by jistě šlo čerpat dotace z fondů mezinárodním spolupráce či jak se jmenuje.

Kicruj

Jasně, ale když je to mezinárodní doopravdy, tak se čerpá ještě lépe.

Bram

Aby tohle prošlo, tak by tunel musel být asi 17 kilometrů dlouhý, protože těžko v KRNAPu půjde postavit trať po povrchu. To šlo naposled někdy před třiceti lety. Tunel by začínal v Karpaczi, byla by na něm podzemí zastávky Pec a Velká Úpa a konec by byl v Horním Maršově. Pak by byla trať přes kratší tunely dovedena do Svobody nad Úpou. Takhle by to realizovatelné, ale nějak netuším, kdo by to mohl zaplatit. Takže to beru jako víkendové pobavení :-).

Pech

V územních plánech je trať ze Svobody až do Pece a střídají se kratší tunely s vedením po povrchu. Vymyšlené je to už dlouho, stačí jen vyřídit povolení a začít stavět. Tunel do Polska v plánech zatím není, tam by to byl jeden tunel

Bram

Problém je, že se KRNAP postaví na zadní a jen částečně tunelovou trasu na svém území zablokuje, čili ke stavebnímu povolení to nikdy nedojde.

Michal_80

On to vůbec špatný nápad není. Asi by pak šlo omezit počet aut, co do Pece jezdí. 8-10km tunel a propojení údolím do Svobody není zase tak extrémně náročné, že by to byla vyloženě utopie. Problém je ale v tom, že je tu na papíře tolik potřebnějších staveb, že na tohle nepřijde řada ani za 100 let.

Pavel P.

Úplný nesmysl ten tunel není, s tím souhlasím, reálně ale taková stavba nemá šanci projít přes CBA. Relativně blízko se nachází přechod Královec-Lubawka, kde je v plánu dálnice i rychlá železnice. To znamená, že je tunel mezi Karpaczí a Pecí bez významného přínosu pro dálkovou dopravu. Tunel by tedy byl použitelný pouze pro relace mezi Pecí a Karpaczem, což nevygeneruje dostatečnou poptávku aby se vyplatil. Pokud se bavíme o zlepšení dopravní obsluhy v lokalitě, osobně bych uvažoval o dvou možných opatřeních. Prvním je prodloužení trati ze Svobody nad Úpou do Pece pod Sněžkou. Už to by ale nebylo nic jednoduchého,… Číst vice »

Michal M

Jak to spolu souvisí? Tunel chtějí Poláci, aby mohli jezdit na lyže do Pece a udělat z toho další Disneyland typu Sněžka, Giewont nebo Morskie Oko.
Z Prahy a z Hradce tam 95% lidí i nadále bude jezdit autem.

Honza

Kdyby místo toho tunelu radši postavili dálnici ve spirále na vrchol Sněžky, tak by ta dostupnost Krkonoš byla ještě lepší.

Matt

já bych tam postavil na vrcholu ještě KFC a Mekáč 😀

Neznamyjarek

Když bude dálnice, bude i mekáč, kuřata a pumpa. Dokonce bych to zahrnul do 5% na obranu. Protože čím větší blbost, tím větší šance na realizaci.

Nose Peak

Alzabox

tarten

Ten tam ještě není?

Nose Peak

Není. Mohla by tam být celá velká pětka známá z českejch ulic, pěkně v jedné řadě od poštovny k hranici a plynule přecházet v alej polskejch paczkomatů…evidentně není problém je postavit kamkoliv…

tarten

Dálnici 3+3 po hřebenovce, vršek Sněžky uříznout a vybudovat tam aquapark.

vladki

Je to už pěkných pár let co jsem nějakou takovou vizi nakreslenou viděl. A vypadalo to jako iniciativa z naší strany. Prodloužení ze svobody do pece a dál tunelem do polskam

vladki

To bylo něco novějšího, byly tam počítačové 3D vizualizace a tak. Ale možná jen oprášili tenhle starý projekt

Pavouk

Tak doufejme, že takový nesmysl nikdy nevznikne. Úplně stačí, jak jsou Krkonoše likvidovány nyní, není třeba přilévat do ohně hořlaviny.

Frantisek X

Myslíte těmi auty do Pece? Jasně, kdyby to mělo být navíc, jak se to teď u nás dělá (postavíme i dálnici a parkoviště), tak raději ne. Místo těch aut ale klidně (i se zlepšením tratí do vnitrozemí).

Jiri

Sněžka je přetížená turisty už teď, nejde zdaleka jen o auta. Dokonce začali oplocovat stezky, aby lidé nerozdupali alpínské trávníky a nepokryli je fekáliemi. Příroda je tam velmi křehká.

Nose Peak

Stačí vypnout lanovku

Michal M

Z obou stran. Taky myslím, že by to stačilo:

Michal M

Z poloviny ta auta vozí lyžaře. Že by někdo s rodinou jel na lyže vlakem a z nádraží by šel 3 km s krámama k ubytování, se mi jaksi nezdá.

David

On ten český návrh spočíval se zastávkami ve Velké Úpě a v Peci pod Javorem, obojí přímo u lanovky, takže žádné 3km. Navíc se stejně na mnoho chalup v zimě autem nedostanete a auto musíte nechat dole v Peci.

Michal M

I tak je to neprosaditelné.

Pavouk

Nejsou to zdaleka jen auta, kdo ničí nenávratně Krkonoše. Je to každý turista. Ten nesmyslný tunel by jednoznačně zvýšil návštěvnost a především z toho důvodu jde o hodně špatný nápad.
Čím méně budou Krkonoše dostupné, tím lépe.

Jarda

jestli si myslíte, že zajet si tam autem je špatná dostupnost a vlakem by to bylo lepší, tak nevím moc čím přemýšlíte..

Mengo

Krkonoše jsou krásné hory, z dálky. Když není vidět ten hnus stavební který začal za sociku a akceleroval po revoluci. A teď ještě tunel do Pece. Tak ještě dálnici na Pomezky a nějakou hřebenovou silnici aby to bylo co nejpohodlnější pro všechny

Frantisek X

Dálnici by se naši asi nebránili. Kdepak ale nějaký vlak, který by užili namísto desítek aut.

Svojšín

Za to vy by jste stavěl železnici všude, i kdyby na suchej chleba nezbylo.
Jste extrémní zase z z druhého konce.

percula

A kdo by s ním jezdil, mimo rezijkatu a par turistů?

Radoslav

Švýcaři mají taky Alpy provrtané skrz na skrz. U nás přijde zaprděný čecháček, řekne, že to nejde a jde na škopek. Přitom by to byla příležitost pro tuneláře, stavaře a další havěť.

Michal M

Takovych prilezitosti je malo a vse ostatni je hotpve, ze? 🙄

Koudelka

Švýcarské Alpy maj rozlohu 60 tisíc km2 a Krkonoše 600 km2. Takže srovnávat to je holý nesmysl.

Průvodce původní Aleš

Do diskuse přišel zaprděný Čecháček, který srovnává švýcarské Alpy a Krkonoše.

PetrH

Švýcarům jaksi nezbývá nic jiného, pokud se chtějí dostat do Itálie, třeba. U nás pro cestu do Polska nemusíme provrtat Krkonoše.

Os5600

Ten zaprděný čecháček se jmenuje Luděk Sosna. Tohle nezapadá do jeho strategie udržování železnice v řízeném rozkladu.

Michal M

Určitě nemá Sosna nebo kdokoliv jiný trávit dvacet let bojů s KRNAPem o povolení megalomanské železnice do Polska.

percula

Jenže v nich převažuje tranzit či dálková doprava, ne místní z udoli do udoli. Ale pitomost je to dost velká aby ji někdo začal tlačit, jak dělaná pro ekologisty.

David

Smysl by to dávalo, pokud by bylo na české straně pokračování do Svobody (tento projekt již jisté vize měl) a dále nová trať Jaroměř – Trutnov. Poté by se dal omezit vjezd IAD do východní části KRNAPu, což by přetížené přírodě nesmírně ulevilo

Frantisek X

Jenže takhle žel dnešní většina neuvažuje. Také si myslím, že je to škoda.

Dejf

No tak jako koukám na to pražskou optikou a asi by stejně bylo rychlejší tam dojet přes polsko….

Krusty55

To je neskutecny a zbytecny ekonomicky nesmysl.

Kuzma

Možná to není úplně špatnej nápad.

Jan Hašek

Ze by bylo Polsko jednou tahoun ekonomiky EU?

MP22

Jako tím že bude vrtat zbytečné tunely? To nevím no, takhle se myslím silná ekonomika nebuduje. Ale VŠE nemám, tak možná máte pravdu

Pavel

V pumpování eu dotací na nesmyslné projekty jsou tahounem už teď.

Jan T.

Mistři ve zneužívání dotací jsme hlavně my, viz ROP Severozápad, toustové linky a podobně. Poláci mezitím modernizují zemi a neberou to jako způsob osobního obohacení.

Nemel

Ha ha ha…Vy jste jednou zajel do Biedronky a máte názor, že? 😀

Pezos

Třeba modernizují železniční tratě, aby pak na ně posílali tři vlaky za den (bo na provoz nedostanou dotace), že?

Pavel

Nebo-li trpíš naivní představou, že poláci nemají své dotační bureše.

Mac

Z ČR elektrifikován SS s výhledem na budoucí konverzy.-:)

Marťas

Konverzy…? Jestli je to polský, mělo by tam místo jednoduchého v být dvojité w😂

Frantisek X

Stejně by tam nebylo y. 🙂