Karpacz – Pec za pár minut. Poláci plánují tunel pod Sněžkou, Česko ho neřeší
Obnova trati Jelení Hora - Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodství

Byl by to hit v evropském měřítku, a možná i v celosvětovém, věří Poláci.
Už minule jsem tu za to schytal nějaké mínusy, ale tenhle projekt by se mi líbil – ne sám o sobě, ale v kombinaci se zákazem vjezdu vozidel se spalovacími motory do oblasti Temného dolu a samotné Pece. Právě ochrana vzduchu v této cenné oblasti je něco, co by mohlo zdůvodnit náklady stavby. Ty náklady by nemusely být astronomické, pokud by se to pojalo aspoň trochu úsporně. Hřbet kolem Sněžky je budován žulou, což je daleko lepší materiál na tunelování, než třeba komplikovaná pražská geologie. Podobné tunely v Norsku leckdy ani nemají betonové ostění, prostě to vystřílejí do skály a… Číst vice »
Lyžovat jsem se naučil v Karpaczi, ale i v Peci… hmm…
Měli by to přesunout na tunel pod Kralickým Sněžníkem. Na Dolní Moravě už se víc dojebat nedá…
Byli jste někdy v poslední době v Adršpachu? „Ideálně“ když je v Polsku svátek? Tohle opravdu někdo chce pod Sněžkou (na Sněžce)?
Když tam nepojede vlak, vybudují se parkoviště viz Ádr. Co je horši?
Předpokládal bych, že tunelem = „hitem v evropském, možná i celosvětovém měřítku“ budou jezdit tisíce lidí. v Peci není KRNAP? Pro parkoviště o podobné kapacitě není potřeba povolení?
Jo, před hodinou jsem tama projížděl.
Je to lepší od doby, co je omezený vstup do skal, ale i tak je to občas masakr projet.
A hned potom ten tunel na Jadran.
Kdysi jsem slyšel o projektu tunelu pod Klínovcem. Tem mi přišel smysluplnější. S tunelovým nádražím pod Božím Darem a zastávkou u lanovky.
No jen aby Polákům za pár let nevyschla kasa. Staví sice krásné stavby ale stejně rychle stoupá jejich zadlužení.
Osvěžující Poláci 🙂 u nich bych i věřil, že jsou schopní to dokonce dotáhnout.
S bandou našich neschopných politických špiček nedotáhnou vůbec nic.
Kako ze politici mohou za protesty a a vsechny silene pripominky, se kterymi se musime neustale vyporadavat?
Stačí jen oprášit ten projekt z konce války 🙂
https://www.k-report.net/clanky/projekt-elektricke-horske-drahy-pres-krkonose-z-roku-1944/
Za povolení takové kloaky v narodním parku by Česko mělo požadovat VRT z Mikulovic do Jinřichova.
Někdo nám brání postavit trať od Zlatejch Hor na Krnov?
Nečekal jsem. že někdo bude brát VRT přes Hlucholazy vážně.
Troska polskeho fanfaronstvi. Skodlivost minimalni.
Je to sice trochu vedle, ale v Rokytnici nad Jizerou už běží jeden šílený projekt, Krkonošské metro se to jmenuje, teda aspoň myslím, ať se zkusí spojit s tímto subjektem, třeba se dohodnou, nebo aspoň budou moc s někým sdílet své utopie 🙂
Dalsi ukazka toho, proc nas polaci ekonomicky dohnali a proc nam jeste utecou. Proste premysli jak zemi rozvijet. Staci se podivat a porovnat polske a ceske Beskydy.
Tak kontrast je i v jizerkach … třeba Nove (černé) Město pod smrkem a sousední Swierad.Zdroj
Politický nesmysl, existují mraky potřebnějších projektů… I pokud bychom zůstali u ambiciózních projektů v regionální dopravě, tak třeba tunel pod Červenohorským sedlem.
No jo, ale ten Poláci nepostavěj…
Budimex by mohl, pokud ho by ho zase nevyloučili ze soutěže.
Aby tohle prošlo, tak by tunel musel být asi 17 kilometrů dlouhý, protože těžko v KRNAPu půjde postavit trať po povrchu. To šlo naposled někdy před třiceti lety. Tunel by začínal v Karpaczi, byla by na něm podzemí zastávky Pec a Velká Úpa a konec by byl v Horním Maršově. Pak by byla trať přes kratší tunely dovedena do Svobody nad Úpou. Takhle by to realizovatelné, ale nějak netuším, kdo by to mohl zaplatit. Takže to beru jako víkendové pobavení :-).
On to vůbec špatný nápad není. Asi by pak šlo omezit počet aut, co do Pece jezdí. 8-10km tunel a propojení údolím do Svobody není zase tak extrémně náročné, že by to byla vyloženě utopie. Problém je ale v tom, že je tu na papíře tolik potřebnějších staveb, že na tohle nepřijde řada ani za 100 let.
Kdyby místo toho tunelu radši postavili dálnici ve spirále na vrchol Sněžky, tak by ta dostupnost Krkonoš byla ještě lepší.
já bych tam postavil na vrcholu ještě KFC a Mekáč 😀
Když bude dálnice, bude i mekáč, kuřata a pumpa. Dokonce bych to zahrnul do 5% na obranu. Protože čím větší blbost, tím větší šance na realizaci.
Alzabox
Ten tam ještě není?
Není. Mohla by tam být celá velká pětka známá z českejch ulic, pěkně v jedné řadě od poštovny k hranici a plynule přecházet v alej polskejch paczkomatů…evidentně není problém je postavit kamkoliv…
Dálnici 3+3 po hřebenovce, vršek Sněžky uříznout a vybudovat tam aquapark.
Je to už pěkných pár let co jsem nějakou takovou vizi nakreslenou viděl. A vypadalo to jako iniciativa z naší strany. Prodloužení ze svobody do pece a dál tunelem do polskam
Ano, tady: https://www.k-report.net/clanky/projekt-elektricke-horske-drahy-pres-krkonose-z-roku-1944/
To bylo něco novějšího, byly tam počítačové 3D vizualizace a tak. Ale možná jen oprášili tenhle starý projekt
Tak doufejme, že takový nesmysl nikdy nevznikne. Úplně stačí, jak jsou Krkonoše likvidovány nyní, není třeba přilévat do ohně hořlaviny.
Myslíte těmi auty do Pece? Jasně, kdyby to mělo být navíc, jak se to teď u nás dělá (postavíme i dálnici a parkoviště), tak raději ne. Místo těch aut ale klidně (i se zlepšením tratí do vnitrozemí).
Sněžka je přetížená turisty už teď, nejde zdaleka jen o auta. Dokonce začali oplocovat stezky, aby lidé nerozdupali alpínské trávníky a nepokryli je fekáliemi. Příroda je tam velmi křehká.
Stačí vypnout lanovku
Z obou stran. Taky myslím, že by to stačilo:
Z poloviny ta auta vozí lyžaře. Že by někdo s rodinou jel na lyže vlakem a z nádraží by šel 3 km s krámama k ubytování, se mi jaksi nezdá.
On ten český návrh spočíval se zastávkami ve Velké Úpě a v Peci pod Javorem, obojí přímo u lanovky, takže žádné 3km. Navíc se stejně na mnoho chalup v zimě autem nedostanete a auto musíte nechat dole v Peci.
Nejsou to zdaleka jen auta, kdo ničí nenávratně Krkonoše. Je to každý turista. Ten nesmyslný tunel by jednoznačně zvýšil návštěvnost a především z toho důvodu jde o hodně špatný nápad.
Čím méně budou Krkonoše dostupné, tím lépe.
jestli si myslíte, že zajet si tam autem je špatná dostupnost a vlakem by to bylo lepší, tak nevím moc čím přemýšlíte..
Krkonoše jsou krásné hory, z dálky. Když není vidět ten hnus stavební který začal za sociku a akceleroval po revoluci. A teď ještě tunel do Pece. Tak ještě dálnici na Pomezky a nějakou hřebenovou silnici aby to bylo co nejpohodlnější pro všechny
Dálnici by se naši asi nebránili. Kdepak ale nějaký vlak, který by užili namísto desítek aut.
Za to vy by jste stavěl železnici všude, i kdyby na suchej chleba nezbylo.
Jste extrémní zase z z druhého konce.
A kdo by s ním jezdil, mimo rezijkatu a par turistů?
Švýcaři mají taky Alpy provrtané skrz na skrz. U nás přijde zaprděný čecháček, řekne, že to nejde a jde na škopek. Přitom by to byla příležitost pro tuneláře, stavaře a další havěť.
Takovych prilezitosti je malo a vse ostatni je hotpve, ze? 🙄
Švýcarské Alpy maj rozlohu 60 tisíc km2 a Krkonoše 600 km2. Takže srovnávat to je holý nesmysl.
Do diskuse přišel zaprděný Čecháček, který srovnává švýcarské Alpy a Krkonoše.
Švýcarům jaksi nezbývá nic jiného, pokud se chtějí dostat do Itálie, třeba. U nás pro cestu do Polska nemusíme provrtat Krkonoše.
Ten zaprděný čecháček se jmenuje Luděk Sosna. Tohle nezapadá do jeho strategie udržování železnice v řízeném rozkladu.
Určitě nemá Sosna nebo kdokoliv jiný trávit dvacet let bojů s KRNAPem o povolení megalomanské železnice do Polska.
Jenže v nich převažuje tranzit či dálková doprava, ne místní z udoli do udoli. Ale pitomost je to dost velká aby ji někdo začal tlačit, jak dělaná pro ekologisty.
Smysl by to dávalo, pokud by bylo na české straně pokračování do Svobody (tento projekt již jisté vize měl) a dále nová trať Jaroměř – Trutnov. Poté by se dal omezit vjezd IAD do východní části KRNAPu, což by přetížené přírodě nesmírně ulevilo
Jenže takhle žel dnešní většina neuvažuje. Také si myslím, že je to škoda.
No tak jako koukám na to pražskou optikou a asi by stejně bylo rychlejší tam dojet přes polsko….
To je neskutecny a zbytecny ekonomicky nesmysl.
Možná to není úplně špatnej nápad.
Ze by bylo Polsko jednou tahoun ekonomiky EU?
Jako tím že bude vrtat zbytečné tunely? To nevím no, takhle se myslím silná ekonomika nebuduje. Ale VŠE nemám, tak možná máte pravdu
V pumpování eu dotací na nesmyslné projekty jsou tahounem už teď.
Mistři ve zneužívání dotací jsme hlavně my, viz ROP Severozápad, toustové linky a podobně. Poláci mezitím modernizují zemi a neberou to jako způsob osobního obohacení.
Ha ha ha…Vy jste jednou zajel do Biedronky a máte názor, že? 😀
Třeba modernizují železniční tratě, aby pak na ně posílali tři vlaky za den (bo na provoz nedostanou dotace), že?
Z ČR elektrifikován SS s výhledem na budoucí konverzy.-:)
Konverzy…? Jestli je to polský, mělo by tam místo jednoduchého v být dvojité w😂
Stejně by tam nebylo y. 🙂