egoe-plus
Infrastruktura Železnice

V Jaroměři končí s mírným zpožděním dlouhá výluka trati na Trutnov

Modernizace železniční stanice Jaroměř, stav v červenci 2019. Foto: Jan Sůra
Modernizace železniční stanice Jaroměř, stav v červenci 2019. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty od zítřka obnoví provoz mezi Jaroměří a Českou Skalicí. S týdenním zpožděním tak skončí pět měsíců trvající omezení kvůli přestavbě stanice Jaroměř a okolních úseků. Do ostatních směrů byl již provoz obnoven o víkendu.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše došlo v úseku Česká Skalice – Jaroměř k rozšíření předmětu díla o elektronické zabezpečení vlečky Rychnovek a AGRO a traťového zabezpečovacího zařízení. „Značně to zvýší propustnost tohoto traťového úseku při obsluze vlečky a umožní dálkové ovládání staničního zabezpečovacího zařízení,“ řekl Illiaš.

Podle něj tyto změny měly dopad i na úpravy celkem jedenácti přejezdů včetně nutnosti jejich komplexního přezkoušení a to i vazbami na navazující zabezpečovací zařízení.

„Tento problém byl zjištěn až při zásahu do stávajícího zabezpečovacího zařízení citovaných přejezdů. Toto je dáno skutečností, že  přejezdy jsou již více jak 20 let v provozu a doznaly v průběhu provozu částečných místních úprav, které bude nutno individuálně přizpůsobit novému traťovému zařízení,“ vysvětlil Illiaš. I proto nepředpokládá SŽDC, že by dodavatele nějak sankcionovala za zpoždění.

Modernizace stanice měla proběhnout už loni, když SŽDC vysoutěžila celou zakázku. Stavba ale nabrala zpoždění kvůli archeologickému průzkumu. Zakázku na modernizaci získalo sdružení JARO vedené stavební společností Subterra patřící do skupiny Metrostav. Druhou firmou ve sdružení je slovenská společnost Eltra.
Z odhadované ceny 804,5 milionu Kč bez DPH klesla v soutěži cena na 511,6 milionu korun. Do soutěže se přihlásilo celkem jedenáct firem či sdružení, nejdražší z nich nabídlo 583 milionů korun. Vysoutěžená cena je oproti odhadované o 36,5 % nižší.

Stanice Jaroměř prošla kompletní přestavbou, která má zvýšit rychlost průjezdu vlaků, komfort cestujících i bezpečnost. Dojde k instalaci nového zabezpečovacího zařízení, které v budoucnosti umožní dálkové ovládání technologických zařízení železniční dopravní cesty. Ve stanici vzniknou nová nástupiště s mimoúrovňovým přístupem podchodem od výpravní budovy. Bezbariérový přístup pro cestující z výpravní budovy na nástupiště mají zajistit výtahy.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Neznámý Jarek

No pan Iliaš by se měl přijet podívat osobně. Někteří uživatelé železniční sítě jsou odpojeni od stanice, aniž by to s nimi SŽDC vůbec projednala.

Kamui

Hlavně ta výluka mi přišla dost špatně vymyšlená. Měli tu stanici zavřít na celý GVD (jako Brno) s tím že rychlíky do Liberce by jely přes Ostroměř a rychlíky do Trutnova přes Týniště a Václavice.

Radnovas

Tato varianta byla zamítnuta ze strany MDČR…

Milan alias Skeptik

Titulek článku bych formuloval raději takto: „S více jak ročním zpožděním končí první fáze rekonstrukce stanice Jaroměř.“ Ani 5 měsíců celkové výluky nestačilo na dokončení podchodu a výtahů ke druhému nástupišti, rychlost přijíždějících a odjíždějících vlaků je proto omezena. Nově instalované rychlostníky zabalené v černé fólii připomínají situaci po rekonstrukci úseku z Předměřic nad Labem do Smiřic, kde se kýžené zvýšení maximální traťové rychlosti dostavilo až rok po „fyzickém“ dokončení stavby. Tato drobnost je však nejspíše to poslední, co by trápilo všechny cestující, kteří museli tuhle nekonečnou výluku přetrpět.

dopravák

„Stanice Jaroměř prošla kompletní přestavbou, která má zvýšit rychlost průjezdu vlaků, komfort cestujících i bezpečnost.“
1) Kolik vlaků bude stanicí Jaroměř projíždět, aby „rychlost průjezdu vlaků“ byla přínosem té megalomanské stavby?
2) Jak nutnost použití podchodu zvýší „komfort cestujících“, nehledě k prodloužení nezbytných přestupních dob?
3) Proč bylo uspořádání stanice se vždy pouze jediným odbočným směrem navrženo tak (debilně), aby naprostá většina přestupující frekvence musela použít podchodu a nemohla přestupovat jen systémem „hrana – hrana“?

Radnovas

A jak byste si představoval konfiguraci stanice? Je to smutné, ale nikdy se nelze zavděčit asi všude…

Jiří Kocurek

To máte jak v Brně, kde je nutné projíždět nádražím 160 km/h, alespoň podle zastánců nového nádraží namísto dnešního Dolního (Rosického).

BND30

To je určitě snaha Pražského institutu pro urážení Brna… 🙂

Alibaba

1) Jaroměří toho projíždí dost. Hlavně rychlíky do Trutnova a Liberce. Jen tu zastavují i pro nástup a výstup cestujících. Kolik tam byla do teď rychlost přes nádraží? 60km/h? Nebo jen 40km/h? Určitě tam bude víc, a čas průjezdu stanicí se zkrátí. 2) Tak, že cestující přijde rovnou k vlaku a nemusí skákat kolejištěm nebo čekat na vyhlášení příjezdu vlaku. Plus ostrovní nástupiště mají vliv i na zrychlení, vlaky nemusí být tolik koordinovány u vjezdů, přijedou rovnou k nástupišti nezávisle na ostatních vlacích. A bezpečnost (vyloučení pohybu cestujících z kolejiště) se taky počítá. 3) Nevím, já jsem snad v Jaroměři… Číst vice »

Kosmik

Zpozdeni zapojení drátků v přejezdu způsobil archeologický průzkum….kdo by to řekl….co se na SŽDC může stát.

BND30

Myslíte něco jako : „Tý brďo …lanovod…co to je a kam to asi vede …? „

Rossec

Nevíte někdo, zda bude v Jaroměři znovu otevřena nádražní restaurace?

ju a hele

S tou předchozí úrovní, co měla snad raději už neotvírat….

Dominik

Já tam byl několikrát na jídle i pití a nemohu si stěžovat.

pozorovatel

ju a hele: Žvaníte nesmysly: málo bylo tak použitelných, vstřícných a levných „nádražek“ v ČR minimálně v posledních několika letech!

ju a hele

Jaké nesmysly? Byl jsem tam několikrát a mluvím z vlastní zkušenosti.
Ale to je právě ono, ovšem, přeci to bylo levné viďte, to je zásadní a nějakou úroveň gastronomie, kulturu stolování, prostor, vystupování personálu ať vezme čert…jak typické pro tenhle přízemní nárůdek – hlavně se levně nažrat!

Poutnik99

Doporučiji opravit poslední odstavec. Podchod ani výtahy ještě nejsou zdaleka dokončené

Thijs

tak tak, asi převzata nějaká zpráva SŽDC, ale ta stanice má dost hodně práce ještě před sebou, než bude dokončeno.
Co se ale chýlí ke konci, tak je stavba bus terminálu před nádražím, osobně tipuji několik málo týdnů, než se to dá do provozu.

Vamich

Bus terminál má být otevřen 26. 5. 2020 a celá stanice snad až na konci prázdnin. Na ty přejezdy monopol na tři písmenka asi zapomněl přiložit kabel!

Thijs

to je nemilé překvapení, vždyť je už v hodně pokročilé fázi. Co se tam má dělat těch skoro půl roku?

ju a hele

To bohužel není ani zdaleka…konec uváděli snad až někdy srpen 2020.

Michal

Končí jen výluky na trati a ve stanici. Stavba ale jede dál.

Matti

Z úvodního článku vyplývá, že autor dostal informace od tiskového mluvčí SŽDC, že stavba je skončena.
Kompletní dokončení stavby bude v srpnu 2020. Každé stavební etapě předchází archeologický výzkum.
Bez dokončení části výzkumu nelze zahájit další stavební postup. Během stavby byl ,,soutěžen“ druhý zhotovitel
archeologického výzkumu. V roce 2020 budou probíhat práce již jen ve stanici, nikoliv v uvázaných tratích.