Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Správa železnic v dubnu spustí opravu fasády a střechy Fantovy budovy

Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy
Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy

Měla se skvět v původní kráse už v říjnu 2016, dosud je ale spíše ostudou české železnice. Vyhlídky historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží na dokončení rekonstrukce dostávají po více než dvouleté pauze reálné obrysy.

Správa železniční dopravní cesty připravuje tendr na opravu fasády a střechy. Odhadované náklady činí 171 milionů, se zahájením rekonstrukce se počítá v dubnu letošního roku. Hotovo by mělo být v červnu 2021. Projektanta vybrala SŽDC už v létě 2017.

Nová Fantova budova ve 20. letech. Autor: František Fridrich (1829 – 1892) – Zmizelá Praha, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11703410
Nová Fantova budova ve 20. letech.
Autor: František Fridrich (1829 – 1892) – Zmizelá Praha, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11703410

„V rámci této akce se nebude zasahovat do vnitřních prostor objektu Fantovy budovy,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. K zahájení oprav interiérů má dojít v roce 2021. Podle mluvčí je příprava stavby náročná, neboť budova je největší secesní památkou v České republice.

Její opravu zkomplikoval rozkol mezi správou železnic a italskou firmou Grandi Stazioni. Ta měla práce dokončit do října 2016. Stihla však zrekonstruovat pouze střední trakt, kam se jí podařilo sehnat nájemce kavárny. Prodlení pak firmu stálo třicetiletý nádražní byznys. Správa železniční dopravní cesty odmítla termíny pro dokončení oprav prodloužit a firmu z areálu nádraží vypověděla. Přišla tím o projekt i stavební povolení a musela začínat znovu od nuly.

Kavárna Cafe Coffee Day
Autor: Zdoopravy.cz/Jan Šindelář

Fantova budova z počátku 20. století přestala sloužit pasažérskému ruchu koncem 70. let, kdy vznikla nová výpravní budova s průčelím do Vrchlického sadů. Tu se podařilo Italům za 1,3 miliardy kompletně zrekonstruovat a zaplnit obchodníky.

O budoucím využití Fantovy budovy není zatím jasno, Italové zde plánovali například food court. Správa železnic zase mluvila o sestěhování železničářů na jedno místo. V budově dnes sídlí Drážní úřad, který by zde měl zůstat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Juraj
Host
Juraj

Už jsme to trochu načali na Facebooku, ale není zas tak složité položit si otázku, co na nádraží chybí, co by mohlo zatraktivnit vlaky pro další potenciální zákazníky. Třeba produktivní využití času – místo pro práci, které nebude rovnou kavárna nebo restaurace. Nabízí se nějaká business lounge – klidně jedna univerzální pro všechny dopravce, dostupná pro cestující vyšších tříd nebo za poplatek (jako na letišti). Základní občerstvení, business centrum s pracovními stoly, odpočinková část, sprchy… Stačí se ptát: Co potřebuje člověk, který dorazí brzy ráno, např. od nočního vlaku, a má čas? Co potřebuje člověk, který přijde na nádraží po… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Přesně tak, na celém slavném hlavním nádraží si není kam normálně sednout :-(.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud se nemýlím, tak něco označené „světově“ jako „lounge“ pro „horních 10 tisíc“ tam přece funguje – a dokonce tam před časem umožnili i čekání jiným vybraným cestujícím, než těm kategorie „světově“ nazývané „business“, resp. s místenkami na ten italský křáp.

Michal
Host
Michal

Zřídil bych tam cizineckou policii 😀. Před fantovkou to je stejně samý cizinec. 😉😀

Olda
Host
Olda

Plně souhlasím, cizinecká policie by se tam uplatnila neskutečně, ač to někdo nerad slyší.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Co takhle normální restaurace s českou klasikou (třeba i za trochu vyšší ceny)? Já vím, to není v módě…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Myslím, že ani tak nejde o to, co je nebo není v módě, ale před cestou vlakem chuť na knedlo, zelo vepřo nebo smažák opravdu nemám. Ale zdá se mi, že v těch restauracích na obou stranách u vstupu kdysi guláš nabízeli. Nevím, jak dnes, protože já si jdu před cestou většinou koupit něco lehčího a rychlejšího jak na přípravu tak na konzumaci, takže českou klasiku tady opravdu nehledám. Navíc v docházkové vzdálenosti do 5 minut od nádraží bych napočítal min. 10 restaurací, kde českou klasiku s pražskými cenami mají.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zkuste, prosím, těch minimálně 10 restaurací s „českou klasiku s pražskými cenami“ a docházkovou vzdáleností do 5 minut (normální chůzí cestujícího se zavazadlem!) od (řekněme) „dolní haly“, nějak blíže upřesnit – docela by mě to zajímalo, protože já bych tipoval, že víc než 5 jich asi vyjmenovat nedokážete. A také, prosím, upřesněte, co v tomto případě nazýváte „pražskými cenami“.

jize
Host
jize

Když se kouknete na mapu (odkaz), tak se vám zobrazí min. 4 po obvodu Vrchlických sadů a několik v postranních uličkách. Deset by se jich sice našlo ale ve vzdálenosti 5-10 min od vchodu do haly.
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4327413&y=50.0836323&z=17&source=firm&id=12836825&q=restaurace&cat=1

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Pražskými cenami myslím např. to, aby měli alespoň jedno jídlo okolo 150 Kč, jinak v této části Prahy raději počítám s cenou do 180 Kč. Restauracemi s nabídkou české klasiky myslím třeba Autoclub restaurant, Monu Lisu, Bredovský dvůr, Tiskárnu, Havlíčkovu (na Masarykově nádraží), zmiňovanou Šalandu, U staré pošty, U Sládečků, Pod Smetankou nebo Mr.A. Já bych si spíše vybral nějakou pizzerii ať s pizzou nebo těstovinami, což je pro cestování příjemnější, a těch tam také pár je, a osobně přeferuji jednu malou indicko-pákistánskou restaraci blízko nádraží, ale to jsou jídla, která každému nesedí, takže to nikomu nevnucuji. Vše do vzdálenosti… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

“ Vše do vzdálenosti cca 400 m, byť vzdušnou čarou.“ A jsme u „jádra pudla“: i když připustím Vaši definici „pražských cen“, tak do 5 minut třeba „Pod Smetanku“ rozhodně nedojdete ani „na lehko“, nehledě k tomu, že ten podnik momentálně údajně nefunguje – a třeba s gulášem či svíčkovou za 219 Kčv „Bredovském dvoře“ se zase nevejdete ani do svých „pražských cen“. Já jsem reagoval na poslední větu Vašeho příspěvku, a ta je rozhodně naprosto nepravdivá – jak funguje třeba „Autoklub“, o tom nemám žádnou představu, ale z restaurací, na kterou by podrobností neznalý pasant asi narazil jako na… Číst vice »

Olda
Host
Olda

Pokud by tam bylo něco takového, tak bych si tam rád jídlo dal a klidně si i něco priplatil.

Matěj
Host
Matěj

Už dostávám osypky z volání po „normálních restauracích“. Co je pro pána krále Zlatá husa v přízemí? Lékárna? A že to tam nestojí 80,-? Je to hernajs přece hlavní nádraží v hlavním městě, nejsme Severní Korei a nemáme centrálně plánované hospodářství. Navíc, šlo-li by o hospodu s cenami za půl darma, pak by hrozilo, že ti věční „povaleči“ z přednádraží získají k pobytu v hale legitimní důvod.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To, koho si pustí do podniku a je ochoten obsluhovat, záleží především na personálu – a nechápu, proč by slušní lidé měli platit zbytečně vysoké ceny jen proto, že odrazovat „věčné povaleče“ od návštěvy toho podniku a jeho okolí má právě a pouze velká výše cen v nich (což v praxi stejně nefunguje) – to přece mají zajišťovat jiné orgány placené (přímo či zprostředkovaně) z daní nás všech !!!

Mboleslav
Host
Mboleslav

Pane Železničáři v důchodu, vy ale myslíte postaru! Dnes personál v restauraci nemůže odmítnout obsloužit hosta jen proto, že je špinavý a smrdí, už vůbec ne proto, že je zfetovaný a podobně. Je to přece jeho nezadatelné lidské právo! Vyhodit ho, to by byl malér, to by někdo dostal přes prsty, to by to bolelo, jéje. Vy jste myšlením ještě v době, kdy lidé měli i povinnosti, tak hrozná to byla doba, raději ani nevzpomínat . Ale čas trhnul oponou (a ta opona na nás spadla a dusí nás všechny…).

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Zlatá Husa nenabízí to, co bych nazval „českou klasikou“. Primárně o ceny mi nejde, mně různé ty steaky nebo cokoli_smaženého_a_hlavně_mastného prostě nechutná.

Frantisek
Host
Frantisek

Sehnal jsem v Potrefené huse i jiné věci. Záleží na tom, co má být ta klasika. Jinak naproti je Krušovická šalanda, sice podobné ceny (to je ovšem již pár měsíců běžný pražský nadprůměr), ale zase trochu jiný výběr.

Kubrt
Host
Kubrt

Potrefená husa a Krušovická šalanda tyhle požadavky nesplňují?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Podle mě nikoli – jsou příliš drahé. Ale je to asi i záležitost nestydaté výše nájmu.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Z mého pohledu rozhodně ne. Navíc přinejmenším ty Krušovice začaly být fakt předražené – ne že bych očekával meníčko za 100, ale zase abych dal za oběd skoro 3 kila…

Mates
Host
Mates

Nesplňují. Myslíte, že většina cestujících , kteří nádraží opravdu využívají je ochotná utrácet tolik peněz? Důchodci, studenti…jediné co zachránilo občerstvení na hlaváku letos zachránilo, jsou ty dřevěný stánky před halou, tam se dalo koupit normální točený pivo i na cestu..

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Mám tomu rozumět tak, že doporučujete jako občerstvení pro důchodce a studenty, aby si koupili pivo na cestu? Kromě toho, že pivo je ve vozech nepříjemně cítit, tak pivo je pro mě zbytnou potravinou, kvůli které se na hlavní nádraží určitě nepohrnu. To úplně stačí Billa v rohu haly.

Frantisek
Host
Frantisek

Právě proto, aby nesmrdělo ve vlaku, je dobré mít možnost dát si oběd i s ním již/až na nádraží. Ovšem, běžné jídlo za „o trochu vyšší“ ceny už tam je. V posledních pár měsících totiž běžná cena v restauracích, alespoň v Praze, opět stoupla. Nicméně ani mě toto příliš neuspokojilo, nehledě k tomu, že zasklené verandy jsou děravé a tedy pořádně vymrzlé i přes zapnuté zářiče. Takže spíše trochu upravit nabídku těchto hospod, a něco dražšího pak případně ve Fantově budově, by se hodilo.

Partneři