Infrastruktura Železnice

Vláda schválila půjčku 11,5 miliardy na osm koridorových úseků

Protihlukové stěny na 4. koridoru ve Strančicích. Foto: Jan Sůra
Protihlukové stěny na 4. koridoru ve Strančicích. Foto: Jan Sůra

Vláda dnes na návrh ministerstva dopravy odsouhlasila půjčku ve výši 11,5 miliardy korun, kterou si stát vezme u Evropské investiční banky. Půjčka je určena na modernizaci osmi koridorových úseků, které ministerstvo vede jako úzká hrdla na železniční síti.

Půjčka bude ohraničena léty 2019 až 2024 a vezme si ji ministerstvo financí. „Úvěrem od Evropské investiční banky se připravujeme na budoucí financování dopravní infrastruktury. Výše prostředků z evropských fondů, ze kterých je placena většina významných dopravních staveb, bude do budoucna klesat. Přijetí úvěru nám přinese i zkušenosti s dalším možným způsobem financování. Tyto zkušenosti se nám budou do budoucna hodit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Uvedená výše půjčky je maximální rámec, ministerstvo s penězi od EIB počítá do takzvané blendingové výzvy eurounijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Takzvaný blending spočívá ve financování projektů prostřednictvím kombinace dotace, úvěru EIB a zdrojů státního rozpočtu. MD původně počítalo s půjčkou od EIB až sto miliard korun na infrastrukturu, po dohodě s ministerstvem financí ale od plánu nejspíš ustoupí. Jako výhodnější nejspíš stát zvolí dluhopisy.

Úseky, pro které se počítá s penězi od EIB:

Velim – Poříčany
Choceň – Uhersko
Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
Adamov – Blansko
Brno-Maloměřice – Adamov
Lipník nad Bečvou – Drahotuše
Polom – Suchdol nad Odrou
Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem

66 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Aha. Takže v době, kdy by nám unie proplatila ledacos, jsme skoro nic nepostavili a teď, když by ještě něco málo zaplatila, tak si půjčíme, abychom se do budoucna naučili si půjčovat. Sorryjako, makáme.

    • Za fázi „kdy by nám unie proplatila ledacos, jsme skoro nic nepostavili “ nemůže ani takový arcilotr, jako je Babiš 😀 ale za jeho panování na MD se toho v posledních letech mohlo postavit víc, o tom žádná

  • Milane,
    přerozdělováním žádné hodnoty nevznikají, ba právě naopak je jím vznik mnoha omezen a další lidi to žene do závislosti a velmi snadno to může mít negativní psychologické a následně sociální dopady. Každý člověk, i zvíře vyššího druhu, potřebuje mít první zázemí aby si troufl například přivést na svět potomstvo, u lidí je třeba jakési zázemí aby si mohli se dovolit zapojit pořádně do veřejného života, politiky, správy věcí veřejných… Přerozdělování vede jen k tomu že lidé musí více pracovat aby dosáhli toho stejného z a delší čas a za více námahy, jenom protože mají zvyšovat životní úroveň někoho kdo ji chce mít vyšší, ale není ochotný pro její dosažení konat, z toho vzniká frustrace a eventuálně rezignace velké části lidí a vůbec další negativní dopady.

    Například je dost velký problém v tom jak chtějí řešit levicové strany „solidaritu“ v daních, pokud lidi se zdejším nadprůměrným příjmem zdaníte podobně jako ve Skandinávii, tak by si tam mohli stoupnout do fronty na dávky, vzhledem k provázanosti s vnějším světem jim tak zmenšujete výrazně životní úroveň, pak vymýšlíte dávky a pod. Podle mne je mnohem lepší řešení snížit daně skupinám s nižším příjmem, tím rozpočet ztratí celkem málo, ale lidem zbude o něco víc a to už může být značný rozdíl. Ale děje se tak? Ne. A to se tu bavíme o stovkách, nebo jednotkách tisíc korun. Oblíbené téma je zvyšování minimální mzdy, pokud ji zvednete o pár stovek, znamená to ale o dost vyšší náklady pro zaměstnavatele, reálný nárůst o 500Kč čistého měsíčně ale můžete realizovat snížením daňové sazby zaměstnanci, zaměstnavateli přitom nevznikne náklad navíc. Nevím teď třeba jaký počet lidí tu minimální bere, ale pokud by to byl milion, tak je výpadek na straně rozpočtu, o těch 500Kč měsíčně, je jen 6 mld za rok. Tolik, kolik bylo rozházeno za levné cestování. Proč by měl stát vybrat >6mld a ty pak se značnou režií vracet, místo toho aby je raději nevybral? Ale lidé mohou tyto peníze využít pro zvýšení své životní úrovně.

    Nebo co se týče starobních důchodů, tak jak je to nastaveno je to letadlo, pyramida, ponziho schéma, ten systém je se současnou demografií, která je dále ničena odvody státu, nestabilní, i když máme teď nějaký přebytek na daných účtech, je to výjimka daná nízkou nezaměstnaností, ale dlouhodobě není stabilní, vstupuje do něj méně plátců, než je vybírajících, co je třeba je aby se lidé naučili si šetřit, investovat, státní důchod by měl sloužit jen k tomu aby lidé nešli o žebrácké holi, ne k udržování vyšší životní úrovně, k tomu by měli lidé si naspořit, nebo mít možnost si přivydělat. Nějak. Ale hlavní díl by měl být na lidech, ne na státu. Uvědomuji si že prostě jsme zdědili rozvrácenou sociální strukturu, že tu pak řádila mafie levných úvěrů a exekutoři, kteří využívali naivnosti/hlouposti lidí, o tom milionu v exekuci vím, ale to přerozdělování nevyřeší. Naopak to přerozdělování to může dále zhoršovat tím že se lidem pro odvody hůře spoří a musí si tedy brát úvěry na pitomosti jako pračka.

  • Polom – Suchdol nad Odrou proč?Ústí nad Orlicí -Choceň je uzké hrdlo. Modernizace Žst. Česká Třebová to jsou prioritní akce a ne kokotiny Lipník nad Bečvou – Drahotuše tam by se hodila třetí kolej až do Přerova.Ministerstvo dopravy vymýšlí kokotiny a na SŽDC to není lepší..

  • „V čem je úzkým hrdlem úsek Dětmarovice – hranice s Polskem?“

    Ten termín je poněkud zavádějící. Jedná se o hlavně o výměnu výhybek v odbočce Závada a v Petrovicích. Jsou na dřevěných pražcích. + oprava, podbití toho úseku atd.

  • Nebylo by tady více zpráv ze Švýcarska, abych si spravil náladu? Mentální úroveň tohoto banánistánu v oblasti dopravy je někde hluboce pod nulou.

  • Prej dobrá zpráva, jak tady někdo řekl. Dobrej fór. 😀 ANO od počátku hraje kouřové divadlo, udržovat svoje ovečky v iluzi posunů vpřed a dělat si svůj kšeft se státem. Bureš je přesvědčivý, pravda na mistrovství Milošovo to nemá. Ten zase hraje kouřovku s tím kanálem. To je republika iluzionistů a baštičů, žít tam to není lehké na žaludek. 😀
    Si zapište za uši, stát nic modernizovat nového nebude, doklopýtají minulé projekty, jako oprava tankodromu D1 a šlus. Po finanční krizi bude už jiná pol. garnitura přemýšlet co zprivatizovat a snížit exekuční řízení se státem za jeho nasekané dluhy, takový bilion bude potřeba rychle umořit, jinak se ČR nepohne z místa, kde už přešlapuje dost let.
    Toto je tedy nijaká obecná zpráva pro vovce, asi tak důležitá, jako jaké je počasí v Pakistanu.

  • Sociální stát si musí půjčovat i na základní opravy nejhlavnější tratě?:-) To opravdu nejde jedinou věc dělat bez dluhů?

    • No do roku 2020 to je bez dluhů, stačilo natáhnout ruku a dostali jsme peníze ze společného rozpočtu EU.

  • Je to pozitivní zpráva,i když pro mě trochu zahalena nejastnostmi….Hlavně by mě zajímalo,jakým způsobem proběhne modernizace úseku Brno Maloměřice-Adamov-Blansko.Moc možností tam není,trať vede stísněným údolím,tunely,řeka Svitava a ještě k tomu místy silnice/Bílovice-Babice-Adamov/.Brno Obřany-Bílovice zase chaty a cyklostezka kolem trati.Především bych vložil výhybky u 1.obřanského tunelu,aby vlaky-jedoucí po nesprávné koleji,nemusely přes nákladní nádraží Br.-Maloměřice.Také úsek úsek Ústí n.Orl.-Brandýs mi je nejasný…..

    • Brno – Blansko by se mělo dělat cca za cenu Ejpovického tunelu, akoát bez tunelu a v původní trase, jestli se nepletu…

      Obecně s úzkými hrdly je to lež, ty zůstanou stejná i dál ve většině situací. (Možná se někde odstraní poloperonizace , tam to propustnosti pomůže ,jinak asi nic)

      • No,uvidíme,až budou plány na realizaci konkrétnější….Osobně bych peníze v některých případech investoval jinam.V případě nějakého tunelu mezi Blanskem a Maloměřicemi je tohle „běh na dlouhou trať“ a je to celkem nerealizovatelný projekt.

        • Úsek Maloměřice – Adamov je moc dlouhý a pomalý. Točí se v údolí kolem řeky Svitavy. Proto se má u Bílovic přidat kolej, aby bylo možné regionální vlaky předjíždět. Žádný tunel, žádná přeložka. Pokud bychom chtěli tento úsek výrazně zrychlit a zvýšit tím i jeho propustnost, znamenalo by to tunely prakticky od Maloměřic až za Blansko. S tím se nepočítá, protože rychlíky budou jezdit po VRT. Tím se trať ulehčí pro regionální a nákladní vlaky.

          • VRT kdy? Spoléhat na něco co pořádně ani nevíme kde, kudy a jak povede a jestli to někdo schválí, je pošetilé. Podle mne by na koridorech zastávka jen se dvěma kolejemi neměla vůbec být, minimálně by měly být tři, lépe čtyři s nástupištěm u krajních. Navíc v současné konfiguraci je málo kolejových spojek, takže porucha jednoho vlaku znamená třeba 10km jednokolejného provozu, to není dobře.

      • ad HK:
        Odstraněním úzkého hrdla se obvykle myslí zdvoukolejnění trati, nicméně v případě těch staveb SŽDC s.o. se zřizují trvalé odbočky na inkriminovaných úsecích (Odb. Jezernice, Odb, Jeseník, Odb. Svitava….), čímž se zvýší zásadním způsobem tzv. výluková propustnost v těchto úsecích, což je prokazatelně dokladováno, dále se mj. zvýší u některých staveb i stávající traťová rychlost.

  • Pokud se bude přidávat kolej či koleje v úseku Poricany – Velim, tak pravděpodobně vznikne úzké hrdlo v úseku Velim – Kolín, tak by mne zajimalo, proč se neřeší celý usek Poricany – Kolín?

    • Přesně tak – taky mě to hlava nebere, proč neplánuje třetí kolej z Poříčan až do Kolína.
      V Kolíně se koridory větví na východ Pardubice – Olomouc – Ostrava a na jihovýchod na Brno.
      Proč se to proboha neztrojkolejnilo už během rekonstrukcí ???
      No jó, to by o tom nesměli rozhodovat lidi, kteří nejsou schopni pochopit, že se takové stavby staví na stovky let.
      Kdyby Perner vybudoval na trati z Prahy na Ostravu jednokolejku, tak se s váma vsadím o milion, že by ji ti dnešní (nevím jak je nazvat slušně) zrekonstruovali zase na jednokolejku.

      • Když se dělala rekonstrukce koridoru tak se jaksi nepočítalo že bude z Prahy do Ostravy a do Brna jezdit tolik dálkových vlaků různých dopravců, a navíc zkuste vykoupit pozemky na tu třetí kolej (viz. např. Zlín) navíc minimálně v úseku Kolín zastávka – Kolín hl.n. tam tu třetí kolej z prostorových důvodů prostě nenacpete. Spíš by stálo za úvahu zda nepostavit z Praha do Pardubic, případně až do Třebové, novou dvoukolejku na 200 km/h s ETCS podél D11 a vše co nestaví v Kolíně (jančura, pendolína, railjet atd.) tam povinně vyhnat, a kdyby se udělal sjezd na pravobřežku tak by se i Metrans přidal.

        • Terén, tam je prostě hrb a nejspíš i se stejným pitomým terénem, to už vidím reálněji trojkolejku v současné stopě s dílčími úpravami a zvětšení poloměru u Bezpráví, ale je pravdě že budete muset mít nějakou výjimku ně poloměr asi 420m pro vnější kolej a nějakých 405m pro vnitřní. Jestli už novou trať, tak buď z Dobrouče přes Ostrov do Rudoltic, nebo Vlkov-Bíteš-?Čikov-Studenec-?Kladeruby-Ivančice-trať244. Jestli po ní dojedete do Brna, nebo postavíte spojku na trať do Břeclavi. Ano, jsou to děsivé šotočáry, ano jedna potřebuje tunely, ale krátké, druhá zase pár vysokých mostů, ale co bude horší? Hlavní je případné mosty dát architektům a ne tomu kdo je většinou navrhuje.

          Pak je tu samozřejmě ještě možnost, uznat že C.K. plánovače neporazíme a náklad z Německa do Rakouska posílat přes Prahu na jih, to stejné dělat s nákladem pro Čechy od jižních moří, domluvit s Poláky přeložení nákladního koridoru z polabí do Polska a přes Bohumín na Břeclav s tím že se prověří nějaké zaniklé tratě a spojení.

          No a ve finále je tu ještě možnost „osobní lochnesky“, tedy tratě s divokým stoupáním a klesáním z Chocně na Třebovou a bude tam nějakých 15-20 promile.

          A teď si vyberte. Mě se nejvíc i ze strategických důvodů líbí varianta s tratí přes Bíteš.

        • Nová trať podle D11 by narazila na 2 problémy:
          1. Polabský luh před Velkým Osekem, kde už měla problémy s ekology dálnice.
          2. Jak správně píše K.S., je tam několik terénních hupů.
          A další problémy by patrně nastaly při průchodu nové trati před Pardubicemi kde je několik velkých písáků a celkem rozsáhlé lesy.
          Ale nápad jako takový to špatný není, jen se obávám že v současnosti není realizovatelný.

          • Rozhodně je spíš realizovatelné než VTR, pravda ten luh by byl problém ale jinak je to z Prahy do Pardubic celkem placka, terénní problémy by začali až za Pardubicemi. a i ty písáky by nebyl takový problém, prostě se stočit podél přivaděče z D11 do Chvaletic a tam se napojit na dvoukolejku HK – Pardubice.

        • Už se připravuje zdvoukolejnění a zrychlení na 160 km/h Velký Osek – H.K. – Choceň. Ale co s těmi vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou, to bude záhada 🙂

          • Chci vidět jak protáhnou druhou kolej skrz Týniště, Hradec nebo Chlumec, navíc už dnes je úsek Velký Osek – Lysá – Praha dost vytížen a o 160 si tam můžete nechat zdát, a s tím jak chce Ropid zahušťovat takt na S2 víc vlaků tam prostě nenacpete.

            • Pokud jde o Týniště n/O, tak předmětná trať vypadá na to že to původně bylo plánované jako dvojkolejka a k úhoně by došel jen chodník.

              Co je myslím ale nutnější stavba je 3TK do Ústí n/O z Chocně, pokřivit to tak, aby se vždy vlezla na vnější stranu oblouku to snad půjde. Kdyby tam byl tunel, tak to nenavrhuji, ale v Chocni je trojkolejný průkop, takže bez problémů. Ale to jsem tu už psal, myslím.

            • V HK ani v Chlumci zas takový problém nevidím. V Chlumci to vede celkem na kraji města, tam bude asi největší problém s náspem až k Novému Městu u Chlumce. V HK na to taky prostor je – od Chlumce určitě a směrem na Týniště také. Tam by se opět musel rozšířit stávající násep – a samozžejmě rozšířit zářez před Blešnem – ale ten prostor tam je také. A to samé platí i o Třebechovicích p. O. A Týniště již bylo zmíněno.

            • Z toho důvodu se mezi Velkým Osekem a Lysou uvažuje o třetí koleji. Bohužel Kolín – Poříčany je mrtví kvůli Kolínu, kde další kolej nejde přihodit

      • Perner samozřejmě vybudoval z Olomouce do Prahy jednokolejku. Zvojkolejňovalo se později a postupně, protáhlo se to až do 20. let 20. století.

  • „Půjčka je určena na modernizaci osmi koridorových úseků, které ministerstvo vede jako úzká hrdla na železniční síti.“
    V čem je úzkým hrdlem úsek Dětmarovice – hranice s Polskem?

    Pro ostatní případy (tedy úseky) – jakým způsobem při zmiňované modernizaci dojde k odstranění onoho „úzkého hrdla“?

    • Narovnání, zvýšení rychlosti, přidání kolejí třeba pro odstavení nákladu atd.
      Ještě napište, že bez Babiša bylo lépe…..

        • Nebylo.
          Hodne veci se dalo konecne do poradku! Sooustaveci se rozpohybovalao.. Spouste lidem ale slapnul na kuri oko – tak se ho snazej spolecne zlikvidovat..

          • To máte těžké, například se o nějaké desetiny bodů hodnocení svobody propadáme oproti roku 2010, ale je to jen Babišem? Nemyslím si, je tu mnoho vlivů, Petěrburgské trollí farmy, různé éronety a pod., můžeme být jenom rádi že Babiš EU potřebuje a že není blbý, nicméně některé „urychlovací zákony“ se mi velmi nelíbí.

            Ale mám obavu že jeho politika je populismus který dojede na „vyžrání“ rezerv, nebo jej semele další krize.

      • Pokud by agent Bureš nepotřeboval uplácet studenty a důchodce sníženým jízdným, tak by půjčka možná ani nebyla zapotřebí…

        • No,myslím, že jde především přitáhnout občany na ekologický,bezpečný,rychlý a pohodlný způsob přepravy,čímž železnice bezesporu je.

          • Tak pokud věříte, že Babišovi jde o především o to jak „přitáhnout občany na ekologický, bezpečný, rychlý a pohodlný způsob přepravy“ tak mohu jen použít známe biblické přísloví, „blahoslavení chudí duchem a jejich je království nebeské“

            • Já souhlasím s tím, co jste chtěl říct, ale doporučoval bych Vám necitovat zdroje, kterým sám nerozumíte.

              To Akvinského „chudí duchem“ lze interpretovat více způsoby, přičemž ani jeden z nich nemá význam že by se hovořilo o debilech. 🙂

              • Já vím co se tím myslí, dokonce jako praktikující katolík asi i lépe než Vy. Nicméně mezi nevěřící české většinou se to bohužel chápe přesně v tom smyslu, který jste použil. A chci-li někomu něco sdělit, tak musím mluvit jeho jazykem. Takže si zase dovolím něco doporučit já Vám, než se budete někde pokoušet dávat na odiv svoji „vzdělanost“, tak se zamyslete.

        • kdyby studenti neměli slevu, tak by se na školy co jsou dále od bydliště dostávali jen studenti z bohatých rodin a nikde ta uměra, že bohatý není chytřejší jak chudý vyvrácena.

            • On těch cen má už plnou poličku. Samozřejmě, že je to totální blbost. Neříkám, že se to v rodinném rozpočtu nemůže projevit, ale spíš to dopadá tak, že o co víc se ušetří na jízdném, o to víc se propije a prokouří o víkendech. 😀

              • podívejte se třeba na příkladu- jste podnikatel, máte děcko před vysokou, manželka od vás odejde, exekutor zazvoní, napadne vás nemoc a děcko co když je zvyknutý na kapesný? CO– Vás se to netýká?

              • Zapa: Problém vidím v nastaveni cen. Například na trase České Budějovice – Brno stojí u ČD obyčejná jednosměrná jizdenka 331 Kč, superakcni jízdné 209. Autobus stojí okolo te částky 209 Kč.
                Takže je otázka, na základě čeho stát jako objednatel plati prokazatelnou ztrátu a kdo rozhoduje o akčních cenách (tuším, že ČD) a jak se mění počet cestujicich, když vlaky jsou kratší než před deseti lety.

            • Tak oni ti studentíci a důchodci nad 65 let také nejsou žádní milionáři….Navíc starší lidé jsou víceméně dost nemocní,sedí doma,-takže zase taková díra do státního rozpočtu nevznikne.Za minulého režimu byly na dráhu dělnické jízdenky,studentské slevy aj.Jinde se zase dává odstupné v milonech,takže nechápu,o co vám jde.

                • K jednomu z prispevku, jedna se ve vsech pripadech o rekonstrukce a v nekterych pripadech o modernizace v tom smyslu, ze dojde k priprave na eventualni rychlost 200 km/h. Samozrejme jen na tech usecich, ktere to umozni a i tam kde by to slo je nejaka ta vyjimka….

                  • Myslím, že si nerozumíme, já mluvím o té slevě na jízdném, to považuji za naprosto neuvěřitelné plýtvání veřejnými zdroji a bezostyšné uplácení voličů.

                    • Naprostý souhlas. Je to vyhazování peněz otevřeným oknem. Vy se nemýlíte, jak vám píše Milan, mýlí se on.

                • petr.r: Záleží na přístupu k životu. Pokud budete mít před vstupem do důchodu vlastni bydleni po rekonstrukci, tak běžné provozni výdaje plus náklady na jidlo, oblečení a volnocasove aktivity Vám pokryje statni důchod, pokud ještě nasporite nějaké prachy, tim lépe.
                  Na druhou stranu, pokud bude důchodce žít ve větším městě v nájmu, bez jakýkoliv nasporenych prostředků (podily z podnikání, životní pojistky, spoření), tak bude rád, že vůbec zaplatí nájem a jidlo.
                  Takže záleží na chování člověka v produktivním věku.
                  A mam pocit, že toto je jeden z kroků, kterým se stát snaží občany zbavovat odpovědnosti a tim volnosti. Neboť vytváří znovu postupně socialismus.

                • Vzniklé možnosti více cestovat veřejnou dopravou v rámci ČR přináší i vedlejší pozitivní aspekty pro celou ekonomiku, nejde jen o úsporu na straně cestujících.

                  • Milan: Zajímalo by mne, jaký mají důchodci a studenti přínos pro ekonomiku. Hlavně mám pocit, že místo investic do infrastruktury, které by zrychlili spojení velkých měst a řada i ekonomicky aktivních lidí by přesedlala z aut do vlaků, nemluvě o větších možnostech pro nákladní dopravy, se tady plácáme ve stávající infrastruktuře, jejíž rozšíření a úprava jednotlivých úseků trvá cca 20 let od naplánování, zatímco u sousedů 8 let a část prostředků s odpuštěním prožereme, nemluvě o zakonzervováním stavu některých tratí (typově nesmyslné rychlíky např. České Budějovice – Písek – Beroun – Praha), které jsou významně pomalejší než autobus.

                  • Tím, že někomu peníze seberete a dáte je někomu jinému, opravdu, ale opravdu žádné vedlejší pozitivní efekty nevznikají, navzdory utkvělé představě socialistů.

          • Nesmysl.Studenti všude v zahraničí maji na své studium půjčky nebo pracují při studiu.Říkat,že chudý student by se so školy nedostal a proto je potřeba dotace -je v 21.století směšné.Menšil snížení jízdného pochopím u důchodce přes 70let,bydlícího v Kotěhůlkach.Ten,jedouce jednou za čas,to ocení.Ale dívat se jak student,který je mladý a zdravy a u Regio jetu mohl jezdit Praha -Brno za 100Kč nejlevnější sedadlo a ted jezdí tuto trasu a da ze svého 25Kč-to už jsme v populistickém komunismu.Že ty peníze za dotace,chybí jinde-je zřejmé.

        • Přesně tak, mohli jsme investovat 3x tolik a nemuseli si na to půjčovat. Svým způsobem se dá říct, že nám ECB půjčila na Babišovy slevy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora