Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Obrazem: Ražba tunelu Deboreč na 4. koridoru začala za sněhu a mrazu

Budoucí tunel Deboreč na 4. koridoru. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Budoucí tunel Deboreč na 4. koridoru. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prosbou ke svaté Barboře začala dnes slavnostně ražba prvního ze dvou tunelů na úseku 4. koridoru Sudoměřice – Votice. „Budeme vyprošovat požehnání a ochranu pro ty, kteří budou v potu toto dílo stavět, a také pro ty, kteří jej budou užívat, aby vždy dojeli ve zdraví do cíle,“ řekl farář Martin Vlček z místní farnosti Sedlec-Prčice.

Ražba tunelu pod vrchem Deboreč u Ješetic tak mohla začít. Jeho celková délka bude 660 metrů, z toho na raženou část připadá 562 metrů. Zbytek tvoří hloubené části u obou portálů tunelu.

Tunel se bude razit takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v postupném odlamování horniny (zde hlavně ruly) a následném jištění primárním ostěním. Dále od portálu stavbaři počítají s využitím trhaviny. Po prorážce tunelu, která se očekává v červenci příštího roku, se pomocí bednící formy dodělá sekundární ostění.

Na jaře by se měl začít stavět i druhý tunel na úseku. Tunel Mezno bude měřit 840 metrů. Oba tunely budou mít jednu troubu a v ní dvě koleje. Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, což projekt řadí vedle tunelů Ejpovice k aktuálně největším na české železnici. Samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Celá stavba má být hotova na přelomu let 2021 a 2022. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.

Podrobně o projektu psal deník Zdopravy.cz v červnu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Proč současní soudruzi nejedou jako správní železničáři do/z Ješetic mimořádným vlakem, např. Stříbrným šípem? Asi proto, že to žádní železničáři nejsou.

Michal
Host
Michal

A nebo proto, že jet tam třemi auty je 10x levnější… A mimochodem, celkem se divím, že tam vůbec jeli – kdyby to bylo v Nemanicích, tak neřeknu, ale tohle je jeden z šesti krátkých tunelů, v podstatě banalita…

Tomáš
Host
Tomáš

Proč tento tunel není také dvoutubusový, jako ejpovický?

VRT
Host
VRT

Bo má něco přes 600 m? To u nákladního vlaku znamená, že když poslední vagon mizí v díře, lokomotiva už je venku…

Václav
Host
Václav

Příliš tomu nerozumím, ale nejspíš záleží na geologických podmínkách. A také na plánované rychlosti. U Ejpovic se výhledově počítá s 200km.
A třeba plánované tunely NeŠe mají být také s jedním tubusem. I když budou delší, než Ejpovice.

liberal shark
Host
liberal shark

Přeji hodně štěstí, žádné nehody a ať se vám dílo daří. On time, on budget :-).

mirekk
Host
mirekk

Díky. Jen opravím – na poslední fotce to není stará vechtrovna, ale bývalá výdejna jízdenek, která svůj význam ztratila ve 4. letech minulého století, kdy byla zřízena výhybna Ješetice s dřevěnou výpravní budovou těsně vedle současné. Do té doby byla zastávka v místě, kde je pořízena fotografie.

mirekk
Host
mirekk

Edit: utekla mi nula – ve 40. letech