Podepsáno. Expresy a rychlíky na západ převezme od prosince 2028 Arriva
Rychlík R16 Berounka v zastávce Kařez. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pro Arrivu jde o zatím největší kontrakt, který na české železnici získala. Podmínkou jsou nové vlaky.
Na všechny vlaky zadávané státem by měla platit jedná jízdenka jelikož jak tohle nastane tak moje cesta z Plzně do Ostravy bude zajímavé dobrodružství v podobě několika jízdenek a předpokládám taky zdražení jelikož víkendovou od ČD nepůjde využít.
Ale vždyť platí. Jmenuje se oneticket. (SJT).
A vtip o karkulce by nebyl? Jediný smysl existejnce SJT je, aby se mohlo říct, že přece plošná jízdenka je, tak proč si lidi stěžují. Nápověda – možná to bude její cenou
Jsi se probudil . Dávno existuje
Kalkul tržeb Arrivy je založen na prosté úvaze. Ano, možná se dostaví dálnice, jenže nás čekají emisní povolenky, a s nimi nárůst cen pohonných hmot. A to je právě ten důvod pro odhad tržeb. Rychlá a levná bude cesta na západ hlavně vlakem.
Pokud bude údržba jejich vozů probíhat stejně jak ve Zlínském kraji, tak lituji lidi co v tom budou jezdit. Ještě že bydlím na opačném konci ČR kde Arriva jezdí jen na lokálkách.
Dobrá práce. Národní modrej bůh už nebude bohem. Jen tak dál soukromníci, bylo to potřeba. Vyskakovali si až moc.
Dopravce provozující převážně 628 snad není potřeba. Ale v soutěži je podmínka nové vozy, tak uvidíme.
No myslím, že je zaděláno na spoustu výživných diskusí a těším se až se dozvíme kde je zakopanej ten pes.
Ví někdo jak je to opravdu s těmi kompenzacemi? Mnoho lidí zde píše, že pokud budou výnosy nižší než očekávané, tak se to dělí 50:50 se státem, takže se spekuluje, že je na tomto postavená strategie Arrivy. Otevřel jsem si tedy smlouvu a přečetl sporný odstavec 6 ve článku 8. Opravdu se tam píše, že se riziko dělí na půl a že se tedy můžou kompenzace zvýšit podepsáním dodatku. Jenže se tam také píše „Odchylně od předchozí věty však platí, že pokud však skutečné výnosy Dopravce vykáže nižší než 0,80 předpokládaných výnosů za příslušná Období provozu před provedením výpočtu, a… Číst vice »
Tak jsem si sám našel chybu v porozumění textu. Přečetl jsem si to ještě jednou a jedná se o 10 % z předpokládaných výnosů, ne z požadovaných kompenzací. Arriva si stanovila předpokládané tržby na 15,6 mld. To znamená max. 1,56 mld. To dá dohromady v nejhorším případě 4,56 mld kompenzací.
Pořád je to ale pro stát mnohem levnější než ČD nebo RJ a to i kdyby oni žádné navýšení nechtěli.
Lenze ta vyska kompenzacie sa bude podla toho vzorca navysovat.
Jak by se měla navyšovat? Maximum navýšení je 10 % z předpokládaných výnosů. A předpokládám, že tato výše zůstane po celou dobu smlouvy stejná.
Ono kdyby se měla ta přepokládaná výše nějak aktualizovat, tak v tom černém scénáři by logicky spíš měla klesat, ne? Těžko by předpokládané výnosy rostly, pokud budou ve skutečnosti mnohem nižší…
Opatrně na to z čeho jsou ta procenta počítaná. Jestli tomu rozumím dobře tak to není 10% z kompenzace ale 10% z očekávaných výnosů.
Děkuji za upozornění, byl jsem jen o pár vteřin rychlejší 🙂
myslím, že těch 10 % bude z jinýho základu, než jsou ty 3 miliardy, takže v tomto ten váš výpočet nesedí. Jinak to ale IMHO opravdu znamená, že (pokud nedojde k vyhlášení krizovýho stavu), může ministerstvo opravdu zaplatit víc, pokud Arriva nedokáže zvednou tržby podle plánu, ale rozhodně neplatí, že by se to riziko nenaplnění plánovaných tržeb dělilo napůl, jak tu část lidí píše – většinu ho nese dopravce, jen menší část objednatel. Stručně řečeno, ty tržby odhadli na cca dvojnásobek, než RJ a ČD. Pokud by tedy skutečnost byla podle RJ a ČD, dostali by navíc 10 % toho… Číst vice »
Když však Arriva ty tržby mít nebude a MD jí nasype málo nebo nic, protože si to tak vysoutěžili, může zkrátka Arriva „zavřít krám“? Nikdo nemůže nikoho nutit podnikat se ztrátou.
Někdo nutil Arrivu podepisovat smlouvu? K něčemu se zavázali, tak bych očekával, že to budou plnit…
Samozřejmě jiný příběh by byl, kdyby úplně zkrachovali. Očekával bych ale, že by se pak stát zahojil na zbytkové hodnotě vlaků/autobusů, které by tu po nich zůstaly…
Přesně tak, můžou úplně zkrachovat, ale dokud to nedojde tak daleko, můžou je klidně nutit plnit ztrátovou smlouvu, kterou dobrovolně podepsali.
No akcionáři budou chtít zisk, což je legitimní. A pokud se tato smlouva ukáže jako průšvih- a mě osobně to závání průšvihem, protože ty cifry se od neúspěšných uchazečů tentokrát liší násobně a ne o pár procent, tak se založí dcera, tam se převedou průšvihové zakázky a nechá se zkrachovat. Má toto stát ošetřené? Jestli ne, co pak?
Bude hroznej hnus a katastrofa. Zlatý česká dráhy s novými vozy místo komerčního ždímání eráru.
Takže to máme jižní Morava, Valašsko, Západ…. Kolik že to podle supertarifu ČD bude stát IN25/50/100 ??
Na jednej strane sa odvaha a snaha prilakat cestujucich ceni, na druhej strane si nemyslim, ze realne ziskaju tolko cestujucich do Ex. Skor to vidim na posilnenie autobusovej dopravy smer Plzen a Cheb, pricom straty nakoniec zaplati stat a bude to viac nez u CD alebo RJ.
Podat projekt, o kterém dopředu MUSÍ vědět, že je nereálný, není odvaha, ale ojeb a hloupost/nekalý záměr.
Jestli je skutečně pravda, jak níže píše jeden z diskutujících, že smlouva obsahuje „pojistku“ pro případ, že by to finančně nevycházelo, tak je to gigantický fuckup a nehoráznost.
Áno, v prípade, že Arriva nedosiahne očakávané tržby, tak jej ministerstvo vyplatí cca 1,5miliardy za celú dobu zmluvy a tým pádom bude ich ponuka drahšia ako konkurenčná. RJ práve tento postup namietal, že to zvýšenie o vyše 200% je nereálne.
Arriva vyhrála s nabídkou 3 mld Kč. Pokud by dostala dosyp 1,5 mld Kč, získá dohromady 4,5 mld.
Drohý Regiojet nabídnul 5,5 mld, třetí ČD dokonce 6,5 mld.
Takže Arriva i s případným dosypem bude stále o miliardu levnější, než druhá nejlepší nabídka.
Samostatnou kapitolou pak jsou dosypy Národnímu dopravci za „odprodej“ majetku Správě železnic… To je ve srovnání s hypotetickým dosypem Arrivě úplně jiná liga.
Těžko se dá Arrivě vyčítat že si přečetli zadávací dokumentaci a návrh smlouvy. Jestli je to „gigantický fuckup a nehoráznost“ tak není Arrivy ale spíš zadavatele, i když i ten mohl mít k takovému vypsání zakázky svůj důvod.
A každý kdo už pár veřejných zakázek zažil tak určitě potvrdí že mnoho uchazečů k zakázkám přistupuje stylem „požadujte si co chcete, stejně vám dodám co chci já“. Tentokrát takový přístup asi zvolily ČD a Regiojet.
Tržby Arrivy jsou zcela mimo reál, na Varsko bude konkurentem dostavěná D6, u Prahy se D5 dočká třetího pruhu, cesta po obou těch dálnicích bude výrazně rychlejší nežli vlak a to díky úseku Praha – Beroun, který tragédií byl, je a víceméně zůstane. Zahuštění příměstské dopravy a téměř nemožnost ji předjet rychlost E6 ani R16 neumožní v reálu zvýšit. K tomu si připočtěme 15 let výluk na 171, při kterých R16 stráví roky v busech. Teď jsem jel ráno R774 a z busu v Berouně přelezlo do vlaku cca 20 lidí. Názorná ukázka, jak tg Arrivě bude „fungovat“. A to… Číst vice »
Arrivaderci, Ceske drahy!
Dnes dopoledne České dráhy směr Poděbrady – Praha 105 minut zpoždění. Nemluvě o totélně zastaralých vlacích, na téhle trati Hradec – Praha jezdí pořád 1 moderní vůz přecpaný lidmi a k tomu dva nebo tři vagony „štěnicáky“ bez klima a wifi. Kterýkoliv jiný dopravce byl lepší, než ten „národní“ . Ale tahle trať se bohužel zatím soutěží.
> Dnes dopoledne České dráhy směr Poděbrady – Praha 105 minut zpoždění.
Opravdu muzou CD za mimoradnost na trati, kterou zpusobil zdrogovany cestujici?
Myslím, že je čas na liberalizační aktualizaci proslulých drážních dogmat a to doplněním paragrafu 11.
§11: Za jakýkoli problém kdekoli na železnici mohou vždy České dráhy.
No nevím. Protože podle nálady za všechno můžou i:
– soukromníci
– Jančura
– Kupka
Nešotoušská veřejnost zhusta vůbec netuší, jak to chodí. Zažil jsem situaci, kdy ve zpožděném vlaku Arrivy na trati SŽ nadávali cestující na ČD. Zatímco ve zpožděném vlaku ČD těžko někdo nadává na Regiojet.
Nejsou dráhy jako Dráhy. Když někdo nadává na automobilovou dopravu, taky tím nemusí myslet ČSAD.
Tak to ano, pokud někdo řekne, že České dráhy stojí za hovno, může tím mít samozřejmě na mysli i české dráhy:-)
Zazil som to, ked RJ prisiel zmeskany do Havirova kvoli vylukam, ludia tak nestihli utekat do pokladne a kupit si nadvazujuce listky, navyse meskal aj ten Os a tym padom im usiel pripojny autobus.
Tak to ale nadávali správně. Protože nebýt RJ, tak by nemuseli utíkat k žádné pokladně a jeli by na jednu jízdenku celou cestu:-)
1) Pro jízdenku nemuseli utíkat k pokladně.
2) Nebýt RJ tak by na jednu jízdenku nejeli protože v navazujícím autobusu by neplatila.
3) Ve vlacích různých dopravců mohou jet na jednu jízdenku i teď.
Není co dodat. Že podaný rozklad nijak neovlivní vítězství Arrivy, bylo od začátku jasné. To jaká vozidla a jestli vyjedou, je teď v gesci dopravce a mělo by být dozorováno MD … netřeba spekulovat.
Teď ještě ať Arriva a trpím pocitem že ano, vyhraje soubor PID vlaků na příštích 30 let a vrchnost dopravce České dráhy, může jít do malé budovy.
Tak ať máme co jsme chtěli, dokonáno jest …
😕
A neví se kdy by se o tom mohlo rozhodnout? Myslim tu Prahu
https://www.vlaky2029pid.cz/
Važně se nikdo nepozastaví nad tím, že zadavatel na zakladě kalkulací očekaval hodnotu zakázky na urovni 8 miliard korun a vitězná nabidka je na urovní 3 miliard? Kde v kalkulaci zadavatele je ztraceno oněch 5 miliard ? A naopak, kam nyní ušetřené peníze půjdu? Už jen investice, povinná, do novych vlaků je obří, nemluvě o udržbě, zazemí pro ni a podobně. Arriva je také navic v situaci, kdy bude muset nabrat, přebrat, značné množství provozního personálu, tedy vzrostou náklady na mzdy, nehledě na to, že v období trvání smlouvy budou chtít zaměstnanci opravněně růst mezd. Prostá matematika říka, že v… Číst vice »
vaše matematika pokulhává současně s chápáním psaného textu. Ony 3 miliardy jsou jen dosyp k vlastním tržbám dopravce a ty si arriva odhadla na 15miliard. To jestli to je reálné se teprve ukáže a o tom byste měl polemizovat.
Mně by zajímalo, jakým způsobem došla Arriva k tomu odhadu tržeb. Na velké části těch vlaků cestující využívají především krajské tarify či jejich kombinaci, na jejichž výši nemá dopravce naprosto žádný vliv. Spoje jezdí dost plné a tak si skutečně nedovedu představit, jak toho razantního zvýšení tržeb chtějí docílit.
Ale možná počítají s tím, že cestující budou tak uchváceni proslulou spolehlivostí a kvalitou služeb tohoto dopravce, že si místo krajských a časových jízdenek začnou kupovat prémiové jízdenky přímo do nich. To je tak asi jediná možnost:-(
To by jim ais shodili ze stolu, prý argumentovali větší kapacitou souprav oproti plánu a asi ukázali nějaká data nebo průzkumy trhu, kterými to doložili, protože jim to soud neshodil. A soutěž je údajně vypsaná tak, že i pokud se jim to nepovede, nějakou kompenzaci navíc dostanou, tudíž neriskují tolik, jak by se mohlo zdát.
Sám jsem zvědavý, jak to dopadne.
zamítnuto to bylo z důvodů, že se uchazeči měly ozvat dříve, než po výběru dopravce, nikoliv zda je model Arrivy reálný či nikoliv. Což je logické usnesení a ani to nemohlo dopadnout jinak. Podmínky byly pro všechny stejné, jak s tím kdo naložil už je jejich věc.
Ako to mohli namietat skor, ked o tom skor nevedeli?
Jak nevěděly? Podmínky pro zájemce byly zveřejněné ještě před přihlášením.
Věděli. Tahle námitka směřuje proti způsobu zadání, nikoli proti tomu, jak jej některý uchazeč využil/zneužil (vcelku logicky, protože namítat lze pouze proti tomu, co udělal zadavatel, nikoli konkurenční uchazeč, a zadavatel vybíral podle pravidel, která stanovil v zadání). Takže rozhodnutí ÚOHS v podstatě říká: teď už se tím nemůžeme zabývat, měli jste se ozvat dřív.
Tohle hluboce pooralo právní oddělení ČD.
Takže nejde o fakta, ale o to, že úředníkovi byl doručen dopis až když pospíchal na dovolenou. Formálně pozdě.
Nikoli, úředník za to v tomto případě, ač je to zvláštní, nemůže.
Námitka byla podána pozdě, a to ne nějaký den po nějaké lhůtě, ale v úplně jiné fázi řízení; měla být podána před podáním nabídek, a ne až po jejich vyhodnocení.
Vy nebudete nejčilejší koťátko z vrhu. Jde o to, že proti ZADÁNÍ protestovali až poté, co sami nevyhráli (tedy v době, kdy už námitky proti ZADÁNÍ samozřejmě podávat nelze). .
To ale píšete o tom rozkladu k šéfovi ÚOHS.
V zimě běželo odvolání na MD, kde se to řešilo věcně a dospělo se k tomu, že vítéz je schopen za tu cenu jezdit.
no když už jsme u toho píše tam o soudu
To je daleko zajímavější:)
MD bude spokojené, významně stoupnou prodeje jízdenek SJT.
Pokud tam platí krajské tarify, tak si SJT koupí jen zcela náhodný cestující omylem, cizinec anebo pan Jablonecký. Nikdo jiný si ho dobrovolně pořídit nemůže.
Ano, SJT je skvělý produkt, děkuji, že mě zmiňujete.
Báječný produkt to je. Celé Česko po něm šílí, zásoby docházejí!
Šílet není potřeba. Dokonce ani není potřeba SJT využívat. Důležité ale je, že existuje a že umožňuje jednoduše cestovat těm, kteří nechtějí nic řešit s chtějí plně využít síťovosti železnice. Že šotouši pořád něco řešit chtějí, sami se do toho zamotávají a nazývají to džunglí, tak to už je zase jiná věc. Ale každý máme nějaké to hobby, takže já jim to nevyčítám.
Krajsky tarif plati len v R, nie v Ex.
V rámci kraje platí i v Ex
Jako člověk od ČD (ovšem nikoli z managementu) můžu říct, že snaha o sebereflexi probíhá hledají se cesty jak srazit náklady, aby ČD byly konkurenceschoné. Ovšem potíž vidím v tom, že u ČD je snaha dělat věci pořádně tak, jak se to má, ale soukromník ošidí kde co, aby se ušetřilo. A objednatel tohle neřeší.
Pokud máte informace o šizení v rámci ECM, tak víte, co máte dělat. Pokud jste si to celé vemyslel, tak ….
Souhlasím. I když zrovna tady nebyl problém ani tak v nákladech, ale v odhadu tržeb poslaném do nabídky.
Byl bych opatrný se slovy „ošidit“. Ošidit znamneá, že je něco na úkor nějakých standardů nebo služeb. Což není to samé co ušetřit.
Zrovna tady za západ, pominu-li InterJet, ČD šidí docela dost, i tento týden na Berounce bylo vrakovité béčko, ráno kapacita vlaku neodatatečná, že lidi museli stát. A ono se to pak nasčítá, když někdo slíbí novou jednotku s vyšší kapacitou.
Samozřejmě nemohu doředu vědět jak to Arriva uchopí, ale nadefinování souboru je pro toho co to platí i pro cestující dost zajímavé.
Cesty ke skutečnému sražení nákladů ČD nehledají, posledním systémovým krokem bylo oddělení ČD Carga v roce 2007, to co se děje od té doby potřebný efekt nepřinese, „úspěchy“ ČD v soutěžích to dokládají. Proč dodnes ČD nemají například sdílené služby? Pokud se nic nezměnilo, Arriva je má už skoro 10 let. ČD jdou naopak, když např. depo v Budějkách skončilo v Cargu, u Č D nyní vyletí miliarda komínem aby bylo vlastní zázemí. Ale ten vložený investiční cash musí někdo zaplatit a celou investici přes odpisy logicky překlápět do nabídek v soutěžích. S tím se cenou fakt nedá moc uspět.
60 korun na km, to se snad platí skoro i za autobus… a ne za vlak o kapacitě řádově větší. To fakt nikomu nepřijde divné?
No tak ono to přece nebude těch 60 Kč… Když si vypíšou blbě soutěž, tak ať se potom nedivěj…:)
a nebo chytře:)
Jen nastoupí a začnou vydírat a objednatel zjistí , že podepsal nevýhodný kontrakt
oni nezačnou vydírat, jen uplatňovat podmínky smlouvy a to, že 50% rizika nedostatečných tržeb nese objednatel
no tak vidíte
Ale až nad 80 % toho jejich odhadu. Pokud se sekli o víc, jde ta část pod 80 % čistě za nimi. Pokud by byli na té cca půlce, co odhadovala konkurence, nesou 80 % propadu oni, jen pětinu objednatel.
no ale jsou situace, kdy stát bude platit více než neúspšnému uchazeči, zapomínáte také na fakt, že veškeré tržby půjdou čistě jim, nelze koukat jen na výši kompenzace, ale na příjem státu z tržeb. Oni to vymysleli chytře, že o tržby se nebudou dělit v reálu vůbec, ale o rizika ano i když s omezením jak píšete. Ale když bude cestujících cca 130-140% než nyní, tak to vychází Arrivě sakra dobře
Jsou vlaky na komerční riziko, kde objednatel platí 0 Kč … komerční autobusy rovněž.
Nepřipadáte si trochu blbě, když píšete o vlacích na komerční riziko a tvrdit přitom, že mají nějaké objednavatele? 🙂 🙂 🙂
Takové vlaky prostě dopravci provozují že svého vlastního obchodního rozhodnutí a nikdo jim jednotlivé spoje nepřikazuje – neobjednává si je u nich!
Ex 1 Objednává ministerstvo, ale stále je na komerční riziko v úseku Praha-Ostrava
Nejde o to že jsou objednané, ale o to, že existují linky, které lze provozovat i bez dotace. Vždy je to jen o propočítání nákladů a potenciálních výnosů. Někomu těch 50 Kč může stačit na to, aby to dostal ze ztrátového propočtu do ziskového.
Komerční linku totoiž nemůžete provozovat tam, kde se nejde dost vydělat na pokrytí nákladů, i kdyby to byla ztráta „jen“ desetikačku na km.
Je to netto smlouva, takže subvence jen pokrývá rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného.
Nedá se dost dobře srovnávat s jinými linkami, protože počet a skladba cestujících nemusí být srovnatelná.
Oni ale vůbec neslibujou, že to budou jezdit za 60 Kč/km. Oni slibujou, že to budou jezdit za těch 60 od ministerstva + to, co vyberou od cestujících + to, co jim daj kraje za uznávání jejich krajských jízdenek… To je úplně jiná částka.
No je to krásné, Arriva řekne že tržby nedosáhly předpovědi a stát zaplatí více, než by dal Regiojetu. Tohle je fakt úlet.
Samozřejmě, že se tržby nedosáhnou, jak si spočítala Arriva. V roce 2029 bude snad dostavěna celá dálnice D6, Regiojet začne busem jezdit třeba každou hodinu do Chebu přes Karlovy Vary a bude z okresu Chebu po plánované frekvenci. Již dnes je cena busem z Chebu do Prahy minimálně o 100 Kč levnější pro Ty, kteří nemají žádnou slevu.
Vy už znáte ceny Arrivy z Chebu do Prahy v roce 2028?
No logicky nebudou moct být moc vysoké, aby na to nalákali dvojnásobek (nebo kolik plánují) než tam jezdí dnes.
Taky si myslím, nicméně ten tarif ještě neznáme, tak těžko může Pavel tvrdit, že autobus je nebo bude o 100 Kč levnější. To je cucání z prstu bez relevantních dat.
Soutěžila se netto smlouvy, kdy riziko tržeb nese dopravce, takže pokud dosyp od MD pravděpodobně nebude
Melete totální nesmysl – v danèm případě se soutěžila nesmyslná kombinace netto a brutto smlouvy snad v poměru půl na půl, a Arriva toho zjevně zneužila nadsazeným předpokladem tržeb – resp. počtu cestujících, kterých při požadované kapacitě vlaků a očekávané ceně jízdného nemůže dosáhnout a při zdvojnásobení kapacity vlaků ji porostou náklady na vozidla a průvodčí, kterých prostě musí být přiměřeně k délce vlaku/počtu vozů, takže zase pak nevychází předpokládaná výnosnost tržeb po odečtení nákladů . Podstatné je, že uchazeči neměli uvést, kolik zaručují minimální počet cestujících, ale kolik si pouze myslí, že bude počet cestujících, a je velmi zajímavé,… Číst vice »
Jak prosím může uchazeč ZARUČIT počet cestujících?
Všichni operují pouze s odhady.
A ne, fakt je to čistě netto smlouva, ovšem zohledňující celkový odhad tržeb.
A co by v čistě netto smlouvě dělal ten sporný článek 8 odstavec 6?
Ne zdaleka to není kombinace půl na půl (pomiňme vyhlášení krizového stavu, což je rozumná pojistka), převážnou většinu rizika nedostatečných tržeb nese dopravce, jen menší část objednavatel. Takže jo, je to kombinace, ale výrazně blíž k netto smlouvě, než k brutto. Jo, možná čistě teoreticky může nastat situace, kdy to pro erár vyjde o trochu dráž než konkurenční nabídka (kterou Arriva v době sepisování té své samozřejmě neznala, takže to tak nemohla nastavit schválně), ale není to o moc a riziko pro Arrivu je v tom výrazně větší. A jo, to zadání je takové, že pobízí k optimismu v odhadu… Číst vice »
Pro erár to vyjde podstatně dráž od Arriva než jejích konkurentů – on tam je totiž podstatný háček v hodnocení, že vůbec neporovnávalo deklarované náklady dopravců, které Arriva uváděla naprosto nejvyšší, takže stát bude pro sporné ustanovení, které Arriva zneužila, doplácet provozní ztrátu a to z nejvyšší nabízené ceny!
Doufám že se dožijeme hlavně nových vlaků z Prahy na Budějovice, protože tam to je nejvíc příšerné a někde jsem četl že se to má zabetonovat těmi hrůzami i nadále
IC ujdou
Neujdou, dokud na nich nebudou jezdit velkoprostory. Kupecka jsou jak klece pro slepice…
Jo, 4 v jedné řadě ve velkoprostoru jsou pohodlnější než plně obsazené kupé pro 6, zejména jeho prostřední sedačky. Soukromí je taky lepší v tom velkoprostoru, pokud nezaberete kupé s rodinou/kamarády celé. Sice sedíte v jednom prostoru s víc cizími lidmi, ale těsnější kontakt máte jen se sousedem na sedačce, v kupé s 5 dalšími lidmi, z nichž 3 sedí čelem k vám a s jedním se často dotýkáte koleny. Ta těsnost kontaktu v kupé silně převáží ten počet lidí ve velkoprostoru. A epidemiologie? Kupé se daleko hůře větraj, a lidi si tam víc dýchaj do obličeje napřímo, pokud má… Číst vice »
Ano máte pravdu kolikrát častov případě 1. Třídy se jako náhrada nachází staré Áčko, jako jediný retro vůz z celé soupravy.
Dnes jsem jel R17 a nic hrůzného na vlaku nejelo (narozdíl od nějaké příšernosti do Brna, která se chystala ve Vršovicích).
Jen (už trochu obstarožní) jednička měla zásuvky na zdi a ne u každé sedačky.
Tam by se to dalo vyřešit jedním Bdpee navíc, aby to zvládalo kapacitně
Pouze vyměnit, délka je limitována Linzem a Č.Krumlovem. Pouze IC jen do ČB by šly prodloužit, dobře i Krumlov řešit při přepřahu.
A co teprve vlaky na Děčín nebo na Hradec Králové.
Hlavně žádné oddíly, vlak má být prostorný.
Zajímalo by mě, jak zajistí Arriva rychlíky mezi Prahou a Železnou Rudou do doby než bude zajištěna elektrizace úseku mezi Klatovami a Železnou Rudou.
Přestupem. Ostatně tak by to řešil jakýkoliv dopravce.
Kromě Českých drah, které disponuji brejlovci.
A těma by tam vláčely EMU od Prahy? Těžko. Tuším, že ta možnost přestupu v Klatovech byla v zadávací dokumentaci.
A jak budeš s Brejlovcem tahat novou nízkopodlažní jednotku na 200?
A nemělo se to přímé spojení z Prahy do Železné Rudy do elektrizace trati raději vyjmout, takže by Českým draham zůstaly ty dva páry rychlíku?
K tomu není žádný důvod. Cestující má dostat standardní kvalitu a ne na každém vlaku něco jiného.
Tak mě napadá že by to chtělo zrušit to náhodné obsazování spojů na ex3. Vždycky mě zklame když jedu s ČD protože se chci najíst ve vlaku a přijede OBB a v něm taková zvláštní jídla za dvojnásobné ceny.
Arriva nic takového zajišťovat nebude, do doby elektrizace platí, že R16 je od Prahy jen po Klatovy, po elektrizaci může MD využít opci a doobjednat výkony až do Železné Rudy. Stávající rychlíky v úseku Klatovy – Železná Ruda, stejně jako polovinu rychlíků v úseku Klatovy – Plzeň objednává a platí kraj.
To budou nové vyřazené soupravy v Německu a tady to Arriva vydávat za nové soupravy.
To smlouva neumožňuje.
Bože to jsou žvejky. Ale zvědavej jsem jak ustojej tu nízkou cenu.
stát bude dosypávat dle reálných tržeb, nikoliv dle odhadu, resp. z 50% oproti odhadu, takže se to arrivě vyplatí
jE TO NETTO SMLOUVA, TAKŽE RIZIKO TRŽEB NESE DOPRAVCE.S TÁTY BY TEDY NIC DOSYPÁVAT NAVÍC NEMĚL.
to není pravda, je to takovej mix..tržby nad rámec částečně mají jít státu a tržby pod rámec, částečně stát dotuje..takže arriva to udělala fikaně, nadsadila to tak vysoko, že státu žádné tržby nemohou vlastně připadnout, ale zároveň díky velké nadsázce, bude těch přijmů tak málo, že bude stát dosypávat..na nějakých 130-140% cestujících oproti současné době to pro arrivu vychází hodně výhodně a stát bude platit více, než by platil regiojetu resp. výsledná bilance, protože regiojet si sice řekl o víc, ale v případě narůstu cestujících by stát dostal i tržby z jízdného, jak jsem psal výše.
Arriva už od roku 2024 není ve vlastnictví DB, takže ojeté soupravy už musí nový majitel kupovat i od DB.
A když byla Arriva dcera DB, tak ojeté soupravy od DB dostávala darem?
Elektrické jednotky pro Německo u nás jezdí ne vyřazené, ale fungl nové a bohužel jen někde u Cerhenic.
Mysl šla už spát, tak je na čase ji následovat i tělem, že…
Kdy se bude přepínat napájení?
Trochu mimo dotaz, ale zrovna R16 má dá se, jak si říct více moderní vozbu oproti třeba R9.
Budou mít uvolněné modernizované Bmz, nějaké ještě uplatnění v republice? Zrovna jejich případné vyřazování by bylo na škodu.
Myslím, že na našich tratích stále jezdí dost historických vagónů, proti kterým jsou Bmz zánovní kousky…
Je zle
Komu?
Tak už to nepij
Ale vždyť bude líp.
V kuloarech se proslycha, ze to bude neco od Skody… Jsem sam zvedavy, co to bude, protoze pokud vim, na 200km/h ma snad jen push-pully pro Bavorsko.
ty jsou na 190
přesněji 189…
Pokud umim cist, konstruovane jsou na 200km/h, ale v provozu maji maximalni rychlost 190km/h.
Krakenoslon?
Tak škoda už nějakou dobu mluví o nějakém 200km/h EMU, které plánují vyrobit jako přípravu na VRV pro česko. Možná to bude něco založeného na Talgu, byli tam myslím nějaké diskuze o spolupráci.
založené to bude na panterech, pokud to tedy někdy vyjede
Dobrá, tak ať je tedy jasno. Budou to jednotky jednopodlažní a jako z té pohádky Obušku z pytle ven. Štrůdl byl drahý. Stačí?
Jen je mi líto těch, co se s tím budou trápit, když si vzpomenu na trápení jiných.
Tak pokud to bude Škoda tak asi to jejich 26EV viz: https://7a6b076f.flowpaper.com/ProductSheet26Ev/#page=1
Zajímavé, že Škoda u stejného typu nabízí různé rendery jejího vzhledu. V každém případě zajímavé, že ji deklaruje jako tlakotěsnou. Jsem zvědav, jestli tlakotěsné budou i Pesy na R9.
https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2025/06/Produktovy-list-26-Ev.pdf
https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2024/09/Singledeck-Mulitple-Unit-26-Ev-EN.pdf
Proč mám dojem, jako by na těch obrázkách marně tajili patro?
patrové budou jedině vložáky, bude to „kraken“ resp. možná, ještě není jasno, co vyjede
Od Škody bych to taky viděl, přesněji od Škody Mladá Boleslav. 200 to při těžké noze snad dá.
Zaujímavé by boli 8-vozňové jednotky ICN Bombardier vybavené 2x 1. trieda spolu s bistrom a 6x 2.trieda. Umožňujú 200km/h. Boli by ideálne na túto trasu.
https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Intercity_Nieuwe_Generatie
Ale som realista a predpokladám, že to bude nejaká PESA, úplne teoreticky Stadler
2x 1. třída a 6x 2. třída na PlChu? To leda by jezdily po 4 hodinách, to je víc jak 2x tolik, co je potřeba. Dneska to odveze 5 vozový IJ a v pátek a v neděli posílený o 2-3 kbelíky.
Nechápu, proč státní firma ČD nedala nejlepší nabídku. To se jako pakují na úkor státu? Podobně jako ČEZ? Špatné. Mají jezdit jen za náklady a ještě to dotovat 😁😁😁
Já se nedivím podívejte se na cenu lístků k Baltu u čd a pak si to dejte od Poláků mají navíc family slevu a cena je 3 x menší na stejný spoj.
ČEZ není státní firma, a musí stejně dbát na zájmy všech akcionářů, i když na to v realitě kašle.
Protože jak ČD, tak i RegioJet nepochopil jak kouzelně je ta soutěž vypsaná…
Ano. A ještě bych dodal – také má Arriva Luďku Hnulíkovou.
Uděláme anketu. Kdo si myslí, že to bude něco od Stadleru dá palec nahoru, kdo si myslí, že to bude od Škody dá palec dolů. A kdo myslí jiného výrobce napíše koho.
Pesa vzor RJ.
Z Číny CRRC, model doplštok pro Westbahn.
Hlavně ne Škoda a Interpantery nebo Pesa
Nikde jsem stále nečetl, jak budou řešené akční mezinárodní jízdenky, např. Praha – Norimberk a podobně, kde se dá dnes běžně cestovat za rozumnou cenu. Pokud se jízdenka bude muset dělit v Chebu, tak už to část cestujících odradí a další část by pak odradilo celkem zásadní zdražení.
Podle mně nijak – co je za Chebem Arrivu nijak zajímat nebude.
Smazáno pro šíření bludů.
Není nad to si vymyslet nějaký problém a ten pak začít sám kritizovat.
Mezinárodní doprava přes Cheb do Norimberku stojí stejně za velký kulový – řídký takt, negarantované přestupy, použitelnost bídná.
„V podstatě“ je to leda likvidace tvojí režijky.
Dvouhodinový takt rychlíků (REX) z Chebu do Norimberka s dovolením nepovažuji za „bídně použitelný“.
Tak já za bídně použitelné považuju cokoliv jiného než přímý vlak nebo přestup do půlhodinového taktu. Zvláště při cestách do zahraničí, kdy nejedu na vuřty do Norimberku, ale mám tam další přestupy.
Zrovna spojení Praha/Plzeň – Norimberk je v rámci spojení z ČR jedno z těch lepších a i poměrně dost využívané, takže si prosím nějaké řeči o režijce nechte od cesty. Tak mi raději napište, jak je ten problém tedy řešený, když jsem si ho dle vás vymyslel.
Od té doby, co to jezdí každé dvě hodiny, je ten přestup v Chebu využívaný slušně – samozřejmě vzhledem k tomu co to nabízí. Pro cesty dál do Německa stačí přežít ten RegioSwinger a pořád to může jako celek dávat smysl. Rozhodně lepší než loterijní přestup ve Schwandorfu. A jinak Arriva má povinnost mezinárodní jízdenky vydávat, tak proč by nebylo v jejím zájmu nabízet i akční?
Nebudou akční jízdenky ve slevě. Možná. Hrozná likvidace, koupit normální …
Tak pokud by byly za ten historickej mezinárodní tarif, kterej dodnes třeba ČD, ale nejspíš i další dopravci na mezinárodní jízdenky nabízej, když není relační sleva, tak ten je cenově opravdu nesmyslnej.
Takže by se tím ztratila možnost koupit to na jeden lístek a bylo by nutný to dělit na víc jízdenek od víc dopravců.
Nicméně jak už tu někdo psal, Arriva plánuje hlavně zvýšit počet lidí, ne zvednout tržby na jednotlivýho cestujícího, takže je v jejím zájmu nějakou rozumnou relační slevu taky ve spolupráci s DB nabídnout.
Kdo dneska ty akční mezinárodní jízdenky dotuje?
Souvislost ? Pokud někdo, tak stát, stejně jako veškerou veřejnou dopravu.
Někdo je zjevně dotuje, když jsou levnější než normální jízdné. Pokud je to stát, tak když usoudí, že je potřeba je dotovat nad rámec běžné objednávky veřejné dopravy, může v tom pokračovat i po změně dopravce.
Souvislost? Ty si s tím tématem začal. Mě je souvislost s touto linkou zřejmá.
Já bych řekl že přímo ty jízdenky nikdo – je to prostě komerční nabídka ČD + DB. Stejně jako nikdo nedotuje třeba menší počet levných jízdenek z Prahy do Berlína, když si je koupíte dost dopředu. Ale Arriva předpokládám o nic takového nebude mít zájem.
Tak jestli to dává jako komerční nabídka smysl pro ČD, může to mít smysl i pro Arrivu.
Jenže s tím finančním modelem co Arriva plánuje to budou logicky chtít ždímat až nadoraz.
A ČD to dělají z čistého altruismu, vedení to doplácí ze svého.
Já jsem myslel že Arriva ve finančním modelu předpokládala právě nejvyšší nárůst počtu cestujících. A ne tržeb na jednoho. Do toho mi akční jízdenky ve spolupráci s DB po celém Německu, na rozdíl od tvrdého ždímání, celkem zapadají.
Praha Norimberk trvá autobusem bez přestupu 3,5-4 hodiny a stojí už od 400 Kč, někdy i míň a vlak jen do Chebu je dražší tak k čemu vlak do Norimberku?
To bude vyřešeno zrušením těchto jízdenek jelikož ČD to jezdit nebude. Stejné jakoby měla jízdenka o které mluvíte platit u RegioJet a to je právě ten problém. I u mě bude jízda mezi Plzní a Ostravou o poznání dražší a s několika dopravci, když víkendová ČD jízdenka nebude platit.
Takže s přímými vlaky Plzeň-Ostrava je asi konec, že.
Nutně to být konec nemusí. Někdo brání ČD ty dva páry provozovat komerčně?
Že se na tu trať už nevejdou.
Oni se na tu trať vejdou ? Když vezmeme v úvahu, že trať do Berouna bude ještě nejméně deset let rozkopaná.
Oukej. Kapacita je validní point, nicméně nevěřím, že bude rozkopaná 10 let. Krajní úseky už (skoro) jsou a Karlštejn – Radotín už není takový kus. Ale třeba jsem moc naivní. 🙂
Pokud to udělají Radotín Karlštejn v kuse tak to bude v pohodě ale jestli to zase rozdělí tak to bude příšerně
No to se rozdělí, vždyť přes Černošice aktuálně nejede vlak… Pokud vím, je tam rozdělení na „odbočka Berounka“ aka zámostí v Mokropsích – Karlštejn a ten zbytek na sv. Dyndy
No a kolik odhadujete? Smíchov – Radotín začal v roce 2019, Karlštejn – Beroun v roce 2023. Pokud budou udržovat stejné tempo, další úsek začne v 2027 a poslední v 2031, a hotovo bude tak v 2035.
Pokud by Škoda vyvinula nové jednotky na rychlost 200 km/hod, předpokládám, že by se jednalo o schválení nového typu, tedy cca dva roky schvalování. K tomu půl roku rok na plán a výrobu prototypů. Takže to stihnout lze.
Jiná věc, že například Pesa bude mít jednotky díky dodávce Rsgiojetu již schválené.
Jednotky budou buď od Stadlera nebo CAF.
kdy budou jednotky regiojetu je zatím ve hvězdách..takže na to spoléhat nelze a pesa určitě nestihne další vyrobit i kdyby se schválení do té doby povedlo
Budiž. Ale teda už by stát měl něco dělat s tím tarifním chlívem. A SJT v současné podobě není řešení, to jen taková věc aby se neřeklo. Už jsme se dostali do fáze, že ani s RegioJetem nedojedete na jednu jízdenkou jinou než SJT z Kolína do Teplic, ačkoli celou cestu jedete s RJ (RJUK). Tohle fakt lidi do veřejné dopravy nepřivede.
Otázka zní, jestli to někomu vadí. Ústecký kraj platí RJUK cenu za km bez ohledu na množství cestujících. Takže, jestli jede 5 nebo 100 cestujících je dopravci téměř jedno. U linky Usti nad Labem – Kolín platí MD fixní cenu za kilometr a tržby jsou příjmem dopravce. A vzhledem k tomu, že IC vlaky Regiojetu nestaví v Kolíně, aby na sebe navazovali, tak mu současný počet cestujících zřejmě stačí a IC linky jsou výdělečné i bez toho.
Zajímal by mě přehled vlaků, které MD ještě skutečně hodlá objednat/vysoutěžit tak, aby jako vyjely do prosince 2019…
Do 2019? To určitě nestihnou i kdyby se rozkrájeli. 😄
Rok 2019 jiz neskoncil ? 🙁
Nevyjdou! A vy se už můžete probudit.
Děkuji za zbytečné kopání do otevřených dveří, mě spíš zajímá ten seznam.
*2029
Jen jsem zvědavý jak jim to bude vycházet finančně. Protože mezi Prahou a Plzní bude cena jízdenek fakticky zastropovaná cenou za kombinaci PID + IDPK. To sice neplatí v expresech, ale rozdíl jízdní doby expresu a rychlíku je vesměs nedpodstatný a za ušetření peněz stojí. Navíc pokud cestující má lítačku tak ušetří další čtyři pásma.
Oni nesází na vyšší jízdné, ale že seženou o hodně víc cestujících, než si MD, ČD a RGJ myslí. I když pochybuju (jako celkem každý), že jim to vyjde dobře, určitě to nechci vylučovat předem. Třeba překvapí a dokážou to. Nechci (jako kdekdo) vyvolávat, že na tom jistojistě prodělají, raději si k tomu koupím popcorn. 🙂
Taky jsem k tomu business case a jeho předpokladům hodně skeptický…
To by se musel zítra otevřít Berounský tunel, aby do vlaků přestoupilo více lidí, ne? Jinak už teď tam ČD nenasazovaly šrot, takže kvalitou vozidel nevím nevím. Má přibýt pár spojů, pokud se nemýlím.
Stačilo by koncem 2028 nebo o málo později. Což není ani 2038 ani nějaký realističtější rok.
Druhej faktor je potřebná velká rekonstrukce D5. V některých místech už začala, ale úseků, který by ji potřebovaly, tam není málo. Takže záleží i na tom, jak to půjde ŘSD.
Ty vlaky maji nejakou kapacitu. Stejne tak jsou casova pasma kdy tech lidi jede mene. Problem je, ze na predpokladane trzby se nedostanou ani pri 100% obsazenosti. Opravdu tezko rict, co z toho nakonec bude, cele je to divne.
Kapacita ze soutěže je jen minimální, nikdo jim nebrání nasadit větší. Takže reálnou kapacitu se dozvíme až představěj, čím to chtějí jezdit.
Jakože ještě větší než dvojnásobek současného stavu? Nečekám že by tam naplnili 10 vagonů.
A pokud ji nemá, tak ještě 2 hodiny jezdí tramvají po Praze….
Další ostuda na obzoru
Vidíš do budoucnosti? Nebo ti jen přestane platit režijka?
Co všichni kdo rezijku nemáte s ní máte za problém? Jednou se evropa dala na cestu k dekarbonizaci a ubyvani rozsahu platnosti rezijek v zásadě vede k tomu, že vlastník na dané trase pojede raději autem, protože je to výhodnější a rychlejší. Rezijka naopak často donutí tu cestu vlakem pretrpet.
To je tedy blbej názor. Takže by všichni lidi vlastně měli být režijkářům vděční, že za vlak nemusí platit a tudíž nepřekáží na silnicích? Asi by ji podle Vás měli dostat všichni, aby doprava byla pro všechny zdarma. To je tedy komunismus jak vyšitej. Naopak, každé zvýhodnění nějaké skupiny osob znamená znevýhodnění většiny, což je principiálně špatně.
Režijní jízdenka není zvýhodnění nějaké skupiny ale zaměstnanecký bonus. Zvýhodněná skupina jsou třeba děti, invalidé, důchodci…
Problém s režijkama nemám, mám problém s tím, když se o dráze rozhoduje tak, aby to především vyhovovalo režijkářům, na úkor ostatních cestujících.
Proč se odpovědní z Arrivy na pár dní nevymluvili, aby měli o rok víc na dodávku vlaků…? To je hezké, že získali míček, ale co si s ním teď počnou?
Může být odklad. Na R8 taky RJ dostal rok odklad.
Odklad nebyl. Uzavřeno na konci roku 2018, start prosinec 2019. podle této smlouvy odklad být nemůže.
Pardon, jsem se spletl, myslel jsem R9. Tam měl RJ vyjet původně už letos, ne?
Smlouva je od podepsání stále stejná a neposouvala se. Běžte své anonymní lži rozvíjet jinam.
https://zdopravy.cz/prekvapeni-rychliky-z-brna-do-bohumina-prevezme-regiojet-leo-express-nesplnil-podminky-19943/
A převzal ji 2019? Převzal, 18.12.2019 zažil strženou trolej. Vše dohledatelné.
Pravda, šotoodborníci z diskuze ví nejlíp, že to Arriva nestihne… Nemyslíte, že na to spěchají právě proto, že mají u nějakého výrobce zamluvenu dopředu kapacitu?
Zjevně si věří, že to klapne, tak proč si zbytečně odsouvat začátek podnikání?
Jako bývalý zaměstnanec Arrivy mám tuhle firmu pořád rád a celou dobu jsem jí držel palce, aby to vyhrála. No a teď jí budu držet palce, aby na tom prodělala 🙂
Určitě jsou rádi, že jim pořád fandíte. 🙂
„Držet palce, aby na tom prodělala?“ To je překlep, nebo někdo takto vážně uvažuje?
Zaměstnanci ČD určitě!. Toto byl asi překlep 😁
Tohle toužebné přání koukám hlásá každý bývalý arrivák 😀
Ústecko bude kraj RegioJetu, Plzeňsko zase kraj Arrivy, tak doufám že alespoň Středočesko zůstane krajem ČD (panťáky na 30 let).
No nevim, když si vezmu kolik stojí jízdenky ČD a Arrivy.. nebylo by lepší si přát, aby se podmínky pro cestující zlepšili co nejvíc, nehledě na dopravce?
ne, ať vyhraje ten nejlepší. teda doufání nic nezmění a hanět vás za to taky nebudu, ale tady se jede byznys a na nějakou vzpomínku není prostor.
Proč?
Další provozní soubor, kde na Nábřeží vytvářeji vzpomínky, ne plány.
Upřímně doufám, že si ČD na truc nechají pár komerčních spojů do Plzně.
Budou tam jezdit stále od ČD expresy do Mnichova ve 2 hodinovém taktu
ČD budou míst (nejspíš) stále ještě mnichováky.
Neví se do jakého roku mají u mnichováku ČD smlouvu?
Do 12/2027. Ovšem vzhledem k dosavadnímu vývoji se to asi bude prodlužovat.
Vzhledem k nevysoutěžení nástupce dostanou prodloužení, fakticky tam budou do začátku 30. let…
A jak by se to na tu trať vešlo?
Na truc? Vážně jsou ČD v takové situaci, aby mohly něco dělat jen na truc? ČD musí vydělávat, platit závazky a udržet rating.
Jenže zrovna tady špičkový expres do Plzně vydělávat může.
Asi jako z Brna do Ostravy. Kecy v kleci.
Super! Mimo jiné to znamená na R16 hodinový takt bez dopoledních děr, nízkopodlažního nástup, vratná vozidla (zákaz objíždění v Praze hl. n.) a v případě elektrizace do Železné Rudy-Alžbětína dvouhodinový denní takt přímých spojů až tam. Upřímně je mi jedno, kdo to bude vozit, ale jsem rád, že se to stihlo podepsat do konce června a že nebude o rok delší provizorium za starých podmínek a vyjede se už od prosince 2028
no s tím vyjetím bych to neviděl tak růžově, pokud to bude něco od Škodovky, tak za 3,5 roku mít flotilu jednotek, které jsou zatím na papíře, je dost odvážné
Vsadil bych si na Stadler, který již zkušenosti s dodávkou vozidel do ČR a SR už má.
Stadler by to teoreticky stihnout mohl, ale stejně kiss není schválen, ale o Škodě se mluví čím dál víc a věřím, že Škoda si to nebude chtít nechat ujít
Nechtěli se ČD soustředit právě na tyhle typy výběrek?
Smazáno pro šíření bludů Davida Kredla.
A na to jste přišel jak, že P1 stojí víc?
To je u káždého tendru. Nikdo neušetří a koncový uživatel zapláče. …
Mohu poprosit o nějaký konkrétní důkaz místo obecného kňourání?
Komu prvnímu praskne cévka ? 😀
Leda šotoušům
Proč by měla někomu praskat cévka ?
Aspoň se ukáže zda ta cena je fakt realná a Arriva to za ní vyjezdí.
Doporučuji si přečíst diskuze pod ostatními články k tomuto tématu, tam bylo lidí, co je mohlo trefit…
Já jsem v klidu, za mě není reálný, aby ty nové jednotky získaly do té doby 🙂 Takže to skončí pěkným skandálem
Vedení Arrivy si zjevně myslí něco jiného. Ale což, důležitější je názor šotoobce.
On neříká, co je důležitější, ale co si myslí. Vy si nic nemyslíte?
České Dráhy – Váš lokální dopravce
České dráhy – vás dopravce v MSK a na Vysočině
A jeste jste zapomnel Kralovehradecky kraj.
Tady si ČD vzít nenecháme
Smutný.
Co? To, že do Klatov pojedu novým moderním vlakem?
Nebude tam platit režijka a INkarta. Což mě osobně nevadí, ale je to tady takový evergreen.
A co kreditová jízdenka u RJ nebo body u LE. Má Arriva něco podobného?
Nevím, a upřímně mě to nezajímá.
Arriva bez slev je dnes levnější než ČD s placenou IN25.
🤣🤣🤣
No tak ono to v současnosti není špatný. Spíš lepší český průměr, s vyjímkou posilových B. Z Plzně je top hnus R na Budějovice, i když i tam už z 1.třídy A vyměnili…
A je to a ani to nebolelo :-).
No, aby to nebolelo v budoucnu, ale uvidíme…