Podepsáno. Expresy a rychlíky na západ převezme od prosince 2028 Arriva

Rychlík R16 Berounka v zastávce Kařez. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlík R16 Berounka v zastávce Kařez. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pro Arrivu jde o zatím největší kontrakt, který na české železnici získala. Podmínkou jsou nové vlaky.

Odebírat
Upozornit na
guest
156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kotec

60 korun na km, to se snad platí skoro i za autobus… a ne za vlak o kapacitě řádově větší. To fakt nikomu nepřijde divné?

Abu Daniel

No tak ono to přece nebude těch 60 Kč… Když si vypíšou blbě soutěž, tak ať se potom nedivěj…:)

Jarda

a nebo chytře:)

Kamil Novotný

No je to krásné, Arriva řekne že tržby nedosáhly předpovědi a stát zaplatí více, než by dal Regiojetu. Tohle je fakt úlet.

Pavel

Samozřejmě, že se tržby nedosáhnou, jak si spočítala Arriva. V roce 2029 bude snad dostavěna celá dálnice D6, Regiojet začne busem jezdit třeba každou hodinu do Chebu přes Karlovy Vary a bude z okresu Chebu po plánované frekvenci. Již dnes je cena busem z Chebu do Prahy minimálně o 100 Kč levnější pro Ty, kteří nemají žádnou slevu.

Martin

Doufám že se dožijeme hlavně nových vlaků z Prahy na Budějovice, protože tam to je nejvíc příšerné a někde jsem četl že se to má zabetonovat těmi hrůzami i nadále

Martin

IC ujdou

Petr Šimek

Neujdou, dokud na nich nebudou jezdit velkoprostory. Kupecka jsou jak klece pro slepice…

Karel

Ano máte pravdu kolikrát častov případě 1. Třídy se jako náhrada nachází staré Áčko, jako jediný retro vůz z celé soupravy.

Michal M

Dnes jsem jel R17 a nic hrůzného na vlaku nejelo (narozdíl od nějaké příšernosti do Brna, která se chystala ve Vršovicích).
Jen (už trochu obstarožní) jednička měla zásuvky na zdi a ne u každé sedačky.

Originální jméno

Tam by se to dalo vyřešit jedním Bdpee navíc, aby to zvládalo kapacitně

Ondřej Wagner

Zajímalo by mě, jak zajistí Arriva rychlíky mezi Prahou a Železnou Rudou do doby než bude zajištěna elektrizace úseku mezi Klatovami a Železnou Rudou.

Kubrt

Přestupem. Ostatně tak by to řešil jakýkoliv dopravce.

Ondřej Wagner

Kromě Českých drah, které disponuji brejlovci.

Kubrt

A těma by tam vláčely EMU od Prahy? Těžko. Tuším, že ta možnost přestupu v Klatovech byla v zadávací dokumentaci.

X 1

A jak budeš s Brejlovcem tahat novou nízkopodlažní jednotku na 200?

Ondřej Wagner

A nemělo se to přímé spojení z Prahy do Železné Rudy do elektrizace trati raději vyjmout, takže by Českým draham zůstaly ty dva páry rychlíku?

Ota

To budou nové vyřazené soupravy v Německu a tady to Arriva vydávat za nové soupravy.

Kubrt

To smlouva neumožňuje.

Jarda

Bože to jsou žvejky. Ale zvědavej jsem jak ustojej tu nízkou cenu.

Jarda

stát bude dosypávat dle reálných tržeb, nikoliv dle odhadu, resp. z 50% oproti odhadu, takže se to arrivě vyplatí

126975

Arriva už od roku 2024 není ve vlastnictví DB, takže ojeté soupravy už musí nový majitel kupovat i od DB.

Kubrt

A když byla Arriva dcera DB, tak ojeté soupravy od DB dostávala darem?

Michal M

Elektrické jednotky pro Německo u nás jezdí ne vyřazené, ale fungl nové a bohužel jen někde u Cerhenic.
Mysl šla už spát, tak je na čase ji následovat i tělem, že…

Jan

Trochu mimo dotaz, ale zrovna R16 má dá se, jak si říct více moderní vozbu oproti třeba R9.

Budou mít uvolněné modernizované Bmz, nějaké ještě uplatnění v republice? Zrovna jejich případné vyřazování by bylo na škodu.

MartinS.

Myslím, že na našich tratích stále jezdí dost historických vagónů, proti kterým jsou Bmz zánovní kousky…

Jenda Benda

Je zle

Libor

Komu?

Marty

Tak už to nepij

Zaměstnanec

V kuloarech se proslycha, ze to bude neco od Skody… Jsem sam zvedavy, co to bude, protoze pokud vim, na 200km/h ma snad jen push-pully pro Bavorsko.

Gregyros

ty jsou na 190

Dejf

přesněji 189…

Zaměstnanec

Pokud umim cist, konstruovane jsou na 200km/h, ale v provozu maji maximalni rychlost 190km/h.

tarten

Krakenoslon?

Argo

Tak škoda už nějakou dobu mluví o nějakém 200km/h EMU, které plánují vyrobit jako přípravu na VRV pro česko. Možná to bude něco založeného na Talgu, byli tam myslím nějaké diskuze o spolupráci.

Jarda

založené to bude na panterech, pokud to tedy někdy vyjede

Distribuce

Dobrá, tak ať je tedy jasno. Budou to jednotky jednopodlažní a jako z té pohádky Obušku z pytle ven. Štrůdl byl drahý. Stačí?
Jen je mi líto těch, co se s tím budou trápit, když si vzpomenu na trápení jiných.

Ondřej

Tak pokud to bude Škoda tak asi to jejich 26EV viz: https://7a6b076f.flowpaper.com/ProductSheet26Ev/#page=1

Krakonoš

Zajímavé, že Škoda u stejného typu nabízí různé rendery jejího vzhledu. V každém případě zajímavé, že ji deklaruje jako tlakotěsnou. Jsem zvědav, jestli tlakotěsné budou i Pesy na R9.

https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2025/06/Produktovy-list-26-Ev.pdf

https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2024/09/Singledeck-Mulitple-Unit-26-Ev-EN.pdf

tarten

Proč mám dojem, jako by na těch obrázkách marně tajili patro?

Jarda

patrové budou jedině vložáky, bude to „kraken“ resp. možná, ještě není jasno, co vyjede

ICE_Laco

Zaujímavé by boli 8-vozňové jednotky ICN Bombardier vybavené 2x 1. trieda spolu s bistrom a 6x 2.trieda. Umožňujú 200km/h. Boli by ideálne na túto trasu.

https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Intercity_Nieuwe_Generatie

Ale som realista a predpokladám, že to bude nejaká PESA, úplne teoreticky Stadler

jfp

2x 1. třída a 6x 2. třída na PlChu? To leda by jezdily po 4 hodinách, to je víc jak 2x tolik, co je potřeba. Dneska to odveze 5 vozový IJ a v pátek a v neděli posílený o 2-3 kbelíky.

Libor

Nechápu, proč státní firma ČD nedala nejlepší nabídku. To se jako pakují na úkor státu? Podobně jako ČEZ? Špatné. Mají jezdit jen za náklady a ještě to dotovat 😁😁😁

Mig

Já se nedivím podívejte se na cenu lístků k Baltu u čd a pak si to dejte od Poláků mají navíc family slevu a cena je 3 x menší na stejný spoj.

Herold

ČEZ není státní firma, a musí stejně dbát na zájmy všech akcionářů, i když na to v realitě kašle.

Abu Daniel

Protože jak ČD, tak i RegioJet nepochopil jak kouzelně je ta soutěž vypsaná…

Happy

Uděláme anketu. Kdo si myslí, že to bude něco od Stadleru dá palec nahoru, kdo si myslí, že to bude od Škody dá palec dolů. A kdo myslí jiného výrobce napíše koho.

Gouba

Pesa vzor RJ.

X 1

Z Číny CRRC, model doplštok pro Westbahn.

Martin

Hlavně ne Škoda a Interpantery nebo Pesa

Jarda

Nikde jsem stále nečetl, jak budou řešené akční mezinárodní jízdenky, např. Praha – Norimberk a podobně, kde se dá dnes běžně cestovat za rozumnou cenu. Pokud se jízdenka bude muset dělit v Chebu, tak už to část cestujících odradí a další část by pak odradilo celkem zásadní zdražení.

Gouba

Podle mně nijak – co je za Chebem Arrivu nijak zajímat nebude.

Jarda

Smazáno pro šíření bludů.

Michal M

Není nad to si vymyslet nějaký problém a ten pak začít sám kritizovat.
Mezinárodní doprava přes Cheb do Norimberku stojí stejně za velký kulový – řídký takt, negarantované přestupy, použitelnost bídná.
„V podstatě“ je to leda likvidace tvojí režijky.

Gouba

Dvouhodinový takt rychlíků (REX) z Chebu do Norimberka s dovolením nepovažuji za „bídně použitelný“.

Michal M

Tak já za bídně použitelné považuju cokoliv jiného než přímý vlak nebo přestup do půlhodinového taktu. Zvláště při cestách do zahraničí, kdy nejedu na vuřty do Norimberku, ale mám tam další přestupy.

Jarda

Zrovna spojení Praha/Plzeň – Norimberk je v rámci spojení z ČR jedno z těch lepších a i poměrně dost využívané, takže si prosím nějaké řeči o režijce nechte od cesty. Tak mi raději napište, jak je ten problém tedy řešený, když jsem si ho dle vás vymyslel.

Twix

Od té doby, co to jezdí každé dvě hodiny, je ten přestup v Chebu využívaný slušně – samozřejmě vzhledem k tomu co to nabízí. Pro cesty dál do Německa stačí přežít ten RegioSwinger a pořád to může jako celek dávat smysl. Rozhodně lepší než loterijní přestup ve Schwandorfu. A jinak Arriva má povinnost mezinárodní jízdenky vydávat, tak proč by nebylo v jejím zájmu nabízet i akční?

N.N.

Nebudou akční jízdenky ve slevě. Možná. Hrozná likvidace, koupit normální …

Jakub P

Tak pokud by byly za ten historickej mezinárodní tarif, kterej dodnes třeba ČD, ale nejspíš i další dopravci na mezinárodní jízdenky nabízej, když není relační sleva, tak ten je cenově opravdu nesmyslnej.

Takže by se tím ztratila možnost koupit to na jeden lístek a bylo by nutný to dělit na víc jízdenek od víc dopravců.

Nicméně jak už tu někdo psal, Arriva plánuje hlavně zvýšit počet lidí, ne zvednout tržby na jednotlivýho cestujícího, takže je v jejím zájmu nějakou rozumnou relační slevu taky ve spolupráci s DB nabídnout.

Kubrt

Kdo dneska ty akční mezinárodní jízdenky dotuje?

Jarda

Souvislost ? Pokud někdo, tak stát, stejně jako veškerou veřejnou dopravu.

Kubrt

Někdo je zjevně dotuje, když jsou levnější než normální jízdné. Pokud je to stát, tak když usoudí, že je potřeba je dotovat nad rámec běžné objednávky veřejné dopravy, může v tom pokračovat i po změně dopravce.
Souvislost? Ty si s tím tématem začal. Mě je souvislost s touto linkou zřejmá.

Gouba

Já bych řekl že přímo ty jízdenky nikdo – je to prostě komerční nabídka ČD + DB. Stejně jako nikdo nedotuje třeba menší počet levných jízdenek z Prahy do Berlína, když si je koupíte dost dopředu. Ale Arriva předpokládám o nic takového nebude mít zájem.

Kubrt

Tak jestli to dává jako komerční nabídka smysl pro ČD, může to mít smysl i pro Arrivu.

Gouba

Jenže s tím finančním modelem co Arriva plánuje to budou logicky chtít ždímat až nadoraz.

N.N.

A ČD to dělají z čistého altruismu, vedení to doplácí ze svého.

Twix

Já jsem myslel že Arriva ve finančním modelu předpokládala právě nejvyšší nárůst počtu cestujících. A ne tržeb na jednoho. Do toho mi akční jízdenky ve spolupráci s DB po celém Německu, na rozdíl od tvrdého ždímání, celkem zapadají.

Tom

Praha Norimberk trvá autobusem bez přestupu 3,5-4 hodiny a stojí už od 400 Kč, někdy i míň a vlak jen do Chebu je dražší tak k čemu vlak do Norimberku?

FrantaM

Takže s přímými vlaky Plzeň-Ostrava je asi konec, že.

​🇦​​🇳​​🇴​​🇳​​🇾​​🇲​​🇳​í ​🇦​​🇱​​🇰​​🇴​​🇭​​🇴​​🇱​​🇮​​🇰​

Nutně to být konec nemusí. Někdo brání ČD ty dva páry provozovat komerčně?

Oni se na tu trať vejdou ? Když vezmeme v úvahu, že trať do Berouna bude ještě nejméně deset let rozkopaná.

​🇦​​🇳​​🇴​​🇳​​🇾​​🇲​​🇳​í ​🇦​​🇱​​🇰​​🇴​​🇭​​🇴​​🇱​​🇮​​🇰​

Oukej. Kapacita je validní point, nicméně nevěřím, že bude rozkopaná 10 let. Krajní úseky už (skoro) jsou a Karlštejn – Radotín už není takový kus. Ale třeba jsem moc naivní. 🙂

Pokud to udělají Radotín Karlštejn v kuse tak to bude v pohodě ale jestli to zase rozdělí tak to bude příšerně

jfp

No to se rozdělí, vždyť přes Černošice aktuálně nejede vlak… Pokud vím, je tam rozdělení na „odbočka Berounka“ aka zámostí v Mokropsích – Karlštejn a ten zbytek na sv. Dyndy

No a kolik odhadujete? Smíchov – Radotín začal v roce 2019, Karlštejn – Beroun v roce 2023. Pokud budou udržovat stejné tempo, další úsek začne v 2027 a poslední v 2031, a hotovo bude tak v 2035.

noerf

Pokud by Škoda vyvinula nové jednotky na rychlost 200 km/hod, předpokládám, že by se jednalo o schválení nového typu, tedy cca dva roky schvalování. K tomu půl roku rok na plán a výrobu prototypů. Takže to stihnout lze.
Jiná věc, že například Pesa bude mít jednotky díky dodávce Rsgiojetu již schválené.

Cargo

Jednotky budou buď od Stadlera nebo CAF.

Jarda

kdy budou jednotky regiojetu je zatím ve hvězdách..takže na to spoléhat nelze a pesa určitě nestihne další vyrobit i kdyby se schválení do té doby povedlo

Gouba

Budiž. Ale teda už by stát měl něco dělat s tím tarifním chlívem. A SJT v současné podobě není řešení, to jen taková věc aby se neřeklo. Už jsme se dostali do fáze, že ani s RegioJetem nedojedete na jednu jízdenkou jinou než SJT z Kolína do Teplic, ačkoli celou cestu jedete s RJ (RJUK). Tohle fakt lidi do veřejné dopravy nepřivede.

noerf

Otázka zní, jestli to někomu vadí. Ústecký kraj platí RJUK cenu za km bez ohledu na množství cestujících. Takže, jestli jede 5 nebo 100 cestujících je dopravci téměř jedno. U linky Usti nad Labem – Kolín platí MD fixní cenu za kilometr a tržby jsou příjmem dopravce. A vzhledem k tomu, že IC vlaky Regiojetu nestaví v Kolíně, aby na sebe navazovali, tak mu současný počet cestujících zřejmě stačí a IC linky jsou výdělečné i bez toho.

tarten

Zajímal by mě přehled vlaků, které MD ještě skutečně hodlá objednat/vysoutěžit tak, aby jako vyjely do prosince 2019…

X 1

Do 2019? To určitě nestihnou i kdyby se rozkrájeli. 😄

Addams

Rok 2019 jiz neskoncil ? 🙁

Libor

Nevyjdou! A vy se už můžete probudit.

tarten

Děkuji za zbytečné kopání do otevřených dveří, mě spíš zajímá ten seznam.

tarten

*2029

Sumeček

Jen jsem zvědavý jak jim to bude vycházet finančně. Protože mezi Prahou a Plzní bude cena jízdenek fakticky zastropovaná cenou za kombinaci PID + IDPK. To sice neplatí v expresech, ale rozdíl jízdní doby expresu a rychlíku je vesměs nedpodstatný a za ušetření peněz stojí. Navíc pokud cestující má lítačku tak ušetří další čtyři pásma.

tarten

Oni nesází na vyšší jízdné, ale že seženou o hodně víc cestujících, než si MD, ČD a RGJ myslí. I když pochybuju (jako celkem každý), že jim to vyjde dobře, určitě to nechci vylučovat předem. Třeba překvapí a dokážou to. Nechci (jako kdekdo) vyvolávat, že na tom jistojistě prodělají, raději si k tomu koupím popcorn. 🙂

Michal M

Taky jsem k tomu business case a jeho předpokladům hodně skeptický…

Vojtěch

To by se musel zítra otevřít Berounský tunel, aby do vlaků přestoupilo více lidí, ne? Jinak už teď tam ČD nenasazovaly šrot, takže kvalitou vozidel nevím nevím. Má přibýt pár spojů, pokud se nemýlím.

tarten

Stačilo by koncem 2028 nebo o málo později. Což není ani 2038 ani nějaký realističtější rok.

Jakub P

Druhej faktor je potřebná velká rekonstrukce D5. V některých místech už začala, ale úseků, který by ji potřebovaly, tam není málo. Takže záleží i na tom, jak to půjde ŘSD.

Bespi

Ty vlaky maji nejakou kapacitu. Stejne tak jsou casova pasma kdy tech lidi jede mene. Problem je, ze na predpokladane trzby se nedostanou ani pri 100% obsazenosti. Opravdu tezko rict, co z toho nakonec bude, cele je to divne.

Jakub P

Kapacita ze soutěže je jen minimální, nikdo jim nebrání nasadit větší. Takže reálnou kapacitu se dozvíme až představěj, čím to chtějí jezdit.

Luboš Beneš

A pokud ji nemá, tak ještě 2 hodiny jezdí tramvají po Praze….

Dzan

Další ostuda na obzoru

nega

Vidíš do budoucnosti? Nebo ti jen přestane platit režijka?

tarten

Proč se odpovědní z Arrivy na pár dní nevymluvili, aby měli o rok víc na dodávku vlaků…? To je hezké, že získali míček, ale co si s ním teď počnou?

Sumeček

Může být odklad. Na R8 taky RJ dostal rok odklad.

Sumeček

Pardon, jsem se spletl, myslel jsem R9. Tam měl RJ vyjet původně už letos, ne?

N.N.

https://zdopravy.cz/prekvapeni-rychliky-z-brna-do-bohumina-prevezme-regiojet-leo-express-nesplnil-podminky-19943/

A převzal ji 2019? Převzal, 18.12.2019 zažil strženou trolej. Vše dohledatelné.

Krakonoš

Pravda, šotoodborníci z diskuze ví nejlíp, že to Arriva nestihne… Nemyslíte, že na to spěchají právě proto, že mají u nějakého výrobce zamluvenu dopředu kapacitu?

Kubrt

Zjevně si věří, že to klapne, tak proč si zbytečně odsouvat začátek podnikání?

Michal

Jako bývalý zaměstnanec Arrivy mám tuhle firmu pořád rád a celou dobu jsem jí držel palce, aby to vyhrála. No a teď jí budu držet palce, aby na tom prodělala 🙂

tarten

Určitě jsou rádi, že jim pořád fandíte. 🙂

Kubrt

„Držet palce, aby na tom prodělala?“ To je překlep, nebo někdo takto vážně uvažuje?

Libor

Zaměstnanci ČD určitě!. Toto byl asi překlep 😁

Kuzma

Tohle toužebné přání koukám hlásá každý bývalý arrivák 😀

Sumeček

Ústecko bude kraj RegioJetu, Plzeňsko zase kraj Arrivy, tak doufám že alespoň Středočesko zůstane krajem ČD (panťáky na 30 let).

Vitapb

No nevim, když si vezmu kolik stojí jízdenky ČD a Arrivy.. nebylo by lepší si přát, aby se podmínky pro cestující zlepšili co nejvíc, nehledě na dopravce?

Dejf

ne, ať vyhraje ten nejlepší. teda doufání nic nezmění a hanět vás za to taky nebudu, ale tady se jede byznys a na nějakou vzpomínku není prostor.

Karl vB.

Proč?

Krakonoš

Další provozní soubor, kde na Nábřeží vytvářeji vzpomínky, ne plány.

idk123

Upřímně doufám, že si ČD na truc nechají pár komerčních spojů do Plzně.

Miloš

Budou tam jezdit stále od ČD expresy do Mnichova ve 2 hodinovém taktu

Sumeček

ČD budou míst (nejspíš) stále ještě mnichováky.

Karel

Neví se do jakého roku mají u mnichováku ČD smlouvu?

Kubrt

Do 12/2027. Ovšem vzhledem k dosavadnímu vývoji se to asi bude prodlužovat.

Michal M

Vzhledem k nevysoutěžení nástupce dostanou prodloužení, fakticky tam budou do začátku 30. let…

2101

A jak by se to na tu trať vešlo?

Kubrt

Na truc? Vážně jsou ČD v takové situaci, aby mohly něco dělat jen na truc? ČD musí vydělávat, platit závazky a udržet rating.

idk123

Jenže zrovna tady špičkový expres do Plzně vydělávat může.

Josef Pešek

Asi jako z Brna do Ostravy. Kecy v kleci.

suri

Super! Mimo jiné to znamená na R16 hodinový takt bez dopoledních děr, nízkopodlažního nástup, vratná vozidla (zákaz objíždění v Praze hl. n.) a v případě elektrizace do Železné Rudy-Alžbětína dvouhodinový denní takt přímých spojů až tam. Upřímně je mi jedno, kdo to bude vozit, ale jsem rád, že se to stihlo podepsat do konce června a že nebude o rok delší provizorium za starých podmínek a vyjede se už od prosince 2028

Jarda

no s tím vyjetím bych to neviděl tak růžově, pokud to bude něco od Škodovky, tak za 3,5 roku mít flotilu jednotek, které jsou zatím na papíře, je dost odvážné

Bram

Vsadil bych si na Stadler, který již zkušenosti s dodávkou vozidel do ČR a SR už má.

fabec

Nechtěli se ČD soustředit právě na tyhle typy výběrek?

Tomáš

Smazáno pro šíření bludů Davida Kredla.

Michal

A na to jste přišel jak, že P1 stojí víc?

Dzan

To je u káždého tendru. Nikdo neušetří a koncový uživatel zapláče. …

Cargo

Komu prvnímu praskne cévka ? 😀

Ondřej

Leda šotoušům

Kilinger Jaroslav

Proč by měla někomu praskat cévka ?
Aspoň se ukáže zda ta cena je fakt realná a Arriva to za ní vyjezdí.

Cargo

Doporučuji si přečíst diskuze pod ostatními články k tomuto tématu, tam bylo lidí, co je mohlo trefit…

Ondřej

Já jsem v klidu, za mě není reálný, aby ty nové jednotky získaly do té doby 🙂 Takže to skončí pěkným skandálem

Kubrt

Vedení Arrivy si zjevně myslí něco jiného. Ale což, důležitější je názor šotoobce.

mlokXCM

On neříká, co je důležitější, ale co si myslí. Vy si nic nemyslíte?

Muzejnik

České Dráhy – Váš lokální dopravce

Happy

České dráhy – vás dopravce v MSK a na Vysočině

Zaměstnanec

A jeste jste zapomnel Kralovehradecky kraj.

Kuzma

Tady si ČD vzít nenecháme

Pavel

Smutný.

Josef Pešek

Co? To, že do Klatov pojedu novým moderním vlakem?

Kubrt

Nebude tam platit režijka a INkarta. Což mě osobně nevadí, ale je to tady takový evergreen.

Ggjfdsssf

A co kreditová jízdenka u RJ nebo body u LE. Má Arriva něco podobného?

Kubrt

Nevím, a upřímně mě to nezajímá.

Bob

Arriva bez slev je dnes levnější než ČD s placenou IN25.

Luboš Beneš

No tak ono to v současnosti není špatný. Spíš lepší český průměr, s vyjímkou posilových B. Z Plzně je top hnus R na Budějovice, i když i tam už z 1.třídy A vyměnili…

Bram

A je to a ani to nebolelo :-).

MichaelP

No, aby to nebolelo v budoucnu, ale uvidíme…