Podepsáno. Expresy a rychlíky na západ převezme od prosince 2028 Arriva
Rychlík R16 Berounka v zastávce Kařez. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pro Arrivu jde o zatím největší kontrakt, který na české železnici získala. Podmínkou jsou nové vlaky.
60 korun na km, to se snad platí skoro i za autobus… a ne za vlak o kapacitě řádově větší. To fakt nikomu nepřijde divné?
No tak ono to přece nebude těch 60 Kč… Když si vypíšou blbě soutěž, tak ať se potom nedivěj…:)
a nebo chytře:)
No je to krásné, Arriva řekne že tržby nedosáhly předpovědi a stát zaplatí více, než by dal Regiojetu. Tohle je fakt úlet.
Samozřejmě, že se tržby nedosáhnou, jak si spočítala Arriva. V roce 2029 bude snad dostavěna celá dálnice D6, Regiojet začne busem jezdit třeba každou hodinu do Chebu přes Karlovy Vary a bude z okresu Chebu po plánované frekvenci. Již dnes je cena busem z Chebu do Prahy minimálně o 100 Kč levnější pro Ty, kteří nemají žádnou slevu.
Doufám že se dožijeme hlavně nových vlaků z Prahy na Budějovice, protože tam to je nejvíc příšerné a někde jsem četl že se to má zabetonovat těmi hrůzami i nadále
IC ujdou
Neujdou, dokud na nich nebudou jezdit velkoprostory. Kupecka jsou jak klece pro slepice…
Ano máte pravdu kolikrát častov případě 1. Třídy se jako náhrada nachází staré Áčko, jako jediný retro vůz z celé soupravy.
Dnes jsem jel R17 a nic hrůzného na vlaku nejelo (narozdíl od nějaké příšernosti do Brna, která se chystala ve Vršovicích).
Jen (už trochu obstarožní) jednička měla zásuvky na zdi a ne u každé sedačky.
Tam by se to dalo vyřešit jedním Bdpee navíc, aby to zvládalo kapacitně
Zajímalo by mě, jak zajistí Arriva rychlíky mezi Prahou a Železnou Rudou do doby než bude zajištěna elektrizace úseku mezi Klatovami a Železnou Rudou.
Přestupem. Ostatně tak by to řešil jakýkoliv dopravce.
Kromě Českých drah, které disponuji brejlovci.
A těma by tam vláčely EMU od Prahy? Těžko. Tuším, že ta možnost přestupu v Klatovech byla v zadávací dokumentaci.
A jak budeš s Brejlovcem tahat novou nízkopodlažní jednotku na 200?
A nemělo se to přímé spojení z Prahy do Železné Rudy do elektrizace trati raději vyjmout, takže by Českým draham zůstaly ty dva páry rychlíku?
To budou nové vyřazené soupravy v Německu a tady to Arriva vydávat za nové soupravy.
To smlouva neumožňuje.
Bože to jsou žvejky. Ale zvědavej jsem jak ustojej tu nízkou cenu.
stát bude dosypávat dle reálných tržeb, nikoliv dle odhadu, resp. z 50% oproti odhadu, takže se to arrivě vyplatí
Arriva už od roku 2024 není ve vlastnictví DB, takže ojeté soupravy už musí nový majitel kupovat i od DB.
A když byla Arriva dcera DB, tak ojeté soupravy od DB dostávala darem?
Elektrické jednotky pro Německo u nás jezdí ne vyřazené, ale fungl nové a bohužel jen někde u Cerhenic.
Mysl šla už spát, tak je na čase ji následovat i tělem, že…
Trochu mimo dotaz, ale zrovna R16 má dá se, jak si říct více moderní vozbu oproti třeba R9.
Budou mít uvolněné modernizované Bmz, nějaké ještě uplatnění v republice? Zrovna jejich případné vyřazování by bylo na škodu.
Myslím, že na našich tratích stále jezdí dost historických vagónů, proti kterým jsou Bmz zánovní kousky…
Je zle
Komu?
Tak už to nepij
V kuloarech se proslycha, ze to bude neco od Skody… Jsem sam zvedavy, co to bude, protoze pokud vim, na 200km/h ma snad jen push-pully pro Bavorsko.
ty jsou na 190
přesněji 189…
Pokud umim cist, konstruovane jsou na 200km/h, ale v provozu maji maximalni rychlost 190km/h.
Krakenoslon?
Tak škoda už nějakou dobu mluví o nějakém 200km/h EMU, které plánují vyrobit jako přípravu na VRV pro česko. Možná to bude něco založeného na Talgu, byli tam myslím nějaké diskuze o spolupráci.
založené to bude na panterech, pokud to tedy někdy vyjede
Dobrá, tak ať je tedy jasno. Budou to jednotky jednopodlažní a jako z té pohádky Obušku z pytle ven. Štrůdl byl drahý. Stačí?
Jen je mi líto těch, co se s tím budou trápit, když si vzpomenu na trápení jiných.
Tak pokud to bude Škoda tak asi to jejich 26EV viz: https://7a6b076f.flowpaper.com/ProductSheet26Ev/#page=1
Zajímavé, že Škoda u stejného typu nabízí různé rendery jejího vzhledu. V každém případě zajímavé, že ji deklaruje jako tlakotěsnou. Jsem zvědav, jestli tlakotěsné budou i Pesy na R9.
https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2025/06/Produktovy-list-26-Ev.pdf
https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2024/09/Singledeck-Mulitple-Unit-26-Ev-EN.pdf
Proč mám dojem, jako by na těch obrázkách marně tajili patro?
patrové budou jedině vložáky, bude to „kraken“ resp. možná, ještě není jasno, co vyjede
Zaujímavé by boli 8-vozňové jednotky ICN Bombardier vybavené 2x 1. trieda spolu s bistrom a 6x 2.trieda. Umožňujú 200km/h. Boli by ideálne na túto trasu.
https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Intercity_Nieuwe_Generatie
Ale som realista a predpokladám, že to bude nejaká PESA, úplne teoreticky Stadler
2x 1. třída a 6x 2. třída na PlChu? To leda by jezdily po 4 hodinách, to je víc jak 2x tolik, co je potřeba. Dneska to odveze 5 vozový IJ a v pátek a v neděli posílený o 2-3 kbelíky.
Nechápu, proč státní firma ČD nedala nejlepší nabídku. To se jako pakují na úkor státu? Podobně jako ČEZ? Špatné. Mají jezdit jen za náklady a ještě to dotovat 😁😁😁
Já se nedivím podívejte se na cenu lístků k Baltu u čd a pak si to dejte od Poláků mají navíc family slevu a cena je 3 x menší na stejný spoj.
ČEZ není státní firma, a musí stejně dbát na zájmy všech akcionářů, i když na to v realitě kašle.
Protože jak ČD, tak i RegioJet nepochopil jak kouzelně je ta soutěž vypsaná…
Uděláme anketu. Kdo si myslí, že to bude něco od Stadleru dá palec nahoru, kdo si myslí, že to bude od Škody dá palec dolů. A kdo myslí jiného výrobce napíše koho.
Pesa vzor RJ.
Z Číny CRRC, model doplštok pro Westbahn.
Hlavně ne Škoda a Interpantery nebo Pesa
Nikde jsem stále nečetl, jak budou řešené akční mezinárodní jízdenky, např. Praha – Norimberk a podobně, kde se dá dnes běžně cestovat za rozumnou cenu. Pokud se jízdenka bude muset dělit v Chebu, tak už to část cestujících odradí a další část by pak odradilo celkem zásadní zdražení.
Podle mně nijak – co je za Chebem Arrivu nijak zajímat nebude.
Smazáno pro šíření bludů.
Není nad to si vymyslet nějaký problém a ten pak začít sám kritizovat.
Mezinárodní doprava přes Cheb do Norimberku stojí stejně za velký kulový – řídký takt, negarantované přestupy, použitelnost bídná.
„V podstatě“ je to leda likvidace tvojí režijky.
Dvouhodinový takt rychlíků (REX) z Chebu do Norimberka s dovolením nepovažuji za „bídně použitelný“.
Tak já za bídně použitelné považuju cokoliv jiného než přímý vlak nebo přestup do půlhodinového taktu. Zvláště při cestách do zahraničí, kdy nejedu na vuřty do Norimberku, ale mám tam další přestupy.
Zrovna spojení Praha/Plzeň – Norimberk je v rámci spojení z ČR jedno z těch lepších a i poměrně dost využívané, takže si prosím nějaké řeči o režijce nechte od cesty. Tak mi raději napište, jak je ten problém tedy řešený, když jsem si ho dle vás vymyslel.
Od té doby, co to jezdí každé dvě hodiny, je ten přestup v Chebu využívaný slušně – samozřejmě vzhledem k tomu co to nabízí. Pro cesty dál do Německa stačí přežít ten RegioSwinger a pořád to může jako celek dávat smysl. Rozhodně lepší než loterijní přestup ve Schwandorfu. A jinak Arriva má povinnost mezinárodní jízdenky vydávat, tak proč by nebylo v jejím zájmu nabízet i akční?
Nebudou akční jízdenky ve slevě. Možná. Hrozná likvidace, koupit normální …
Tak pokud by byly za ten historickej mezinárodní tarif, kterej dodnes třeba ČD, ale nejspíš i další dopravci na mezinárodní jízdenky nabízej, když není relační sleva, tak ten je cenově opravdu nesmyslnej.
Takže by se tím ztratila možnost koupit to na jeden lístek a bylo by nutný to dělit na víc jízdenek od víc dopravců.
Nicméně jak už tu někdo psal, Arriva plánuje hlavně zvýšit počet lidí, ne zvednout tržby na jednotlivýho cestujícího, takže je v jejím zájmu nějakou rozumnou relační slevu taky ve spolupráci s DB nabídnout.
Kdo dneska ty akční mezinárodní jízdenky dotuje?
Souvislost ? Pokud někdo, tak stát, stejně jako veškerou veřejnou dopravu.
Někdo je zjevně dotuje, když jsou levnější než normální jízdné. Pokud je to stát, tak když usoudí, že je potřeba je dotovat nad rámec běžné objednávky veřejné dopravy, může v tom pokračovat i po změně dopravce.
Souvislost? Ty si s tím tématem začal. Mě je souvislost s touto linkou zřejmá.
Já bych řekl že přímo ty jízdenky nikdo – je to prostě komerční nabídka ČD + DB. Stejně jako nikdo nedotuje třeba menší počet levných jízdenek z Prahy do Berlína, když si je koupíte dost dopředu. Ale Arriva předpokládám o nic takového nebude mít zájem.
Tak jestli to dává jako komerční nabídka smysl pro ČD, může to mít smysl i pro Arrivu.
Jenže s tím finančním modelem co Arriva plánuje to budou logicky chtít ždímat až nadoraz.
A ČD to dělají z čistého altruismu, vedení to doplácí ze svého.
Já jsem myslel že Arriva ve finančním modelu předpokládala právě nejvyšší nárůst počtu cestujících. A ne tržeb na jednoho. Do toho mi akční jízdenky ve spolupráci s DB po celém Německu, na rozdíl od tvrdého ždímání, celkem zapadají.
Praha Norimberk trvá autobusem bez přestupu 3,5-4 hodiny a stojí už od 400 Kč, někdy i míň a vlak jen do Chebu je dražší tak k čemu vlak do Norimberku?
Takže s přímými vlaky Plzeň-Ostrava je asi konec, že.
Nutně to být konec nemusí. Někdo brání ČD ty dva páry provozovat komerčně?
Že se na tu trať už nevejdou.
Oni se na tu trať vejdou ? Když vezmeme v úvahu, že trať do Berouna bude ještě nejméně deset let rozkopaná.
Oukej. Kapacita je validní point, nicméně nevěřím, že bude rozkopaná 10 let. Krajní úseky už (skoro) jsou a Karlštejn – Radotín už není takový kus. Ale třeba jsem moc naivní. 🙂
Pokud to udělají Radotín Karlštejn v kuse tak to bude v pohodě ale jestli to zase rozdělí tak to bude příšerně
No to se rozdělí, vždyť přes Černošice aktuálně nejede vlak… Pokud vím, je tam rozdělení na „odbočka Berounka“ aka zámostí v Mokropsích – Karlštejn a ten zbytek na sv. Dyndy
No a kolik odhadujete? Smíchov – Radotín začal v roce 2019, Karlštejn – Beroun v roce 2023. Pokud budou udržovat stejné tempo, další úsek začne v 2027 a poslední v 2031, a hotovo bude tak v 2035.
Pokud by Škoda vyvinula nové jednotky na rychlost 200 km/hod, předpokládám, že by se jednalo o schválení nového typu, tedy cca dva roky schvalování. K tomu půl roku rok na plán a výrobu prototypů. Takže to stihnout lze.
Jiná věc, že například Pesa bude mít jednotky díky dodávce Rsgiojetu již schválené.
Jednotky budou buď od Stadlera nebo CAF.
kdy budou jednotky regiojetu je zatím ve hvězdách..takže na to spoléhat nelze a pesa určitě nestihne další vyrobit i kdyby se schválení do té doby povedlo
Budiž. Ale teda už by stát měl něco dělat s tím tarifním chlívem. A SJT v současné podobě není řešení, to jen taková věc aby se neřeklo. Už jsme se dostali do fáze, že ani s RegioJetem nedojedete na jednu jízdenkou jinou než SJT z Kolína do Teplic, ačkoli celou cestu jedete s RJ (RJUK). Tohle fakt lidi do veřejné dopravy nepřivede.
Otázka zní, jestli to někomu vadí. Ústecký kraj platí RJUK cenu za km bez ohledu na množství cestujících. Takže, jestli jede 5 nebo 100 cestujících je dopravci téměř jedno. U linky Usti nad Labem – Kolín platí MD fixní cenu za kilometr a tržby jsou příjmem dopravce. A vzhledem k tomu, že IC vlaky Regiojetu nestaví v Kolíně, aby na sebe navazovali, tak mu současný počet cestujících zřejmě stačí a IC linky jsou výdělečné i bez toho.
Zajímal by mě přehled vlaků, které MD ještě skutečně hodlá objednat/vysoutěžit tak, aby jako vyjely do prosince 2019…
Do 2019? To určitě nestihnou i kdyby se rozkrájeli. 😄
Rok 2019 jiz neskoncil ? 🙁
Nevyjdou! A vy se už můžete probudit.
Děkuji za zbytečné kopání do otevřených dveří, mě spíš zajímá ten seznam.
*2029
Jen jsem zvědavý jak jim to bude vycházet finančně. Protože mezi Prahou a Plzní bude cena jízdenek fakticky zastropovaná cenou za kombinaci PID + IDPK. To sice neplatí v expresech, ale rozdíl jízdní doby expresu a rychlíku je vesměs nedpodstatný a za ušetření peněz stojí. Navíc pokud cestující má lítačku tak ušetří další čtyři pásma.
Oni nesází na vyšší jízdné, ale že seženou o hodně víc cestujících, než si MD, ČD a RGJ myslí. I když pochybuju (jako celkem každý), že jim to vyjde dobře, určitě to nechci vylučovat předem. Třeba překvapí a dokážou to. Nechci (jako kdekdo) vyvolávat, že na tom jistojistě prodělají, raději si k tomu koupím popcorn. 🙂
Taky jsem k tomu business case a jeho předpokladům hodně skeptický…
To by se musel zítra otevřít Berounský tunel, aby do vlaků přestoupilo více lidí, ne? Jinak už teď tam ČD nenasazovaly šrot, takže kvalitou vozidel nevím nevím. Má přibýt pár spojů, pokud se nemýlím.
Stačilo by koncem 2028 nebo o málo později. Což není ani 2038 ani nějaký realističtější rok.
Druhej faktor je potřebná velká rekonstrukce D5. V některých místech už začala, ale úseků, který by ji potřebovaly, tam není málo. Takže záleží i na tom, jak to půjde ŘSD.
Ty vlaky maji nejakou kapacitu. Stejne tak jsou casova pasma kdy tech lidi jede mene. Problem je, ze na predpokladane trzby se nedostanou ani pri 100% obsazenosti. Opravdu tezko rict, co z toho nakonec bude, cele je to divne.
Kapacita ze soutěže je jen minimální, nikdo jim nebrání nasadit větší. Takže reálnou kapacitu se dozvíme až představěj, čím to chtějí jezdit.
A pokud ji nemá, tak ještě 2 hodiny jezdí tramvají po Praze….
Další ostuda na obzoru
Vidíš do budoucnosti? Nebo ti jen přestane platit režijka?
Proč se odpovědní z Arrivy na pár dní nevymluvili, aby měli o rok víc na dodávku vlaků…? To je hezké, že získali míček, ale co si s ním teď počnou?
Může být odklad. Na R8 taky RJ dostal rok odklad.
Odklad nebyl. Uzavřeno na konci roku 2018, start prosinec 2019. podle této smlouvy odklad být nemůže.
Pardon, jsem se spletl, myslel jsem R9. Tam měl RJ vyjet původně už letos, ne?
Smlouva je od podepsání stále stejná a neposouvala se. Běžte své anonymní lži rozvíjet jinam.
https://zdopravy.cz/prekvapeni-rychliky-z-brna-do-bohumina-prevezme-regiojet-leo-express-nesplnil-podminky-19943/
A převzal ji 2019? Převzal, 18.12.2019 zažil strženou trolej. Vše dohledatelné.
Pravda, šotoodborníci z diskuze ví nejlíp, že to Arriva nestihne… Nemyslíte, že na to spěchají právě proto, že mají u nějakého výrobce zamluvenu dopředu kapacitu?
Zjevně si věří, že to klapne, tak proč si zbytečně odsouvat začátek podnikání?
Jako bývalý zaměstnanec Arrivy mám tuhle firmu pořád rád a celou dobu jsem jí držel palce, aby to vyhrála. No a teď jí budu držet palce, aby na tom prodělala 🙂
Určitě jsou rádi, že jim pořád fandíte. 🙂
„Držet palce, aby na tom prodělala?“ To je překlep, nebo někdo takto vážně uvažuje?
Zaměstnanci ČD určitě!. Toto byl asi překlep 😁
Tohle toužebné přání koukám hlásá každý bývalý arrivák 😀
Ústecko bude kraj RegioJetu, Plzeňsko zase kraj Arrivy, tak doufám že alespoň Středočesko zůstane krajem ČD (panťáky na 30 let).
No nevim, když si vezmu kolik stojí jízdenky ČD a Arrivy.. nebylo by lepší si přát, aby se podmínky pro cestující zlepšili co nejvíc, nehledě na dopravce?
ne, ať vyhraje ten nejlepší. teda doufání nic nezmění a hanět vás za to taky nebudu, ale tady se jede byznys a na nějakou vzpomínku není prostor.
Proč?
Další provozní soubor, kde na Nábřeží vytvářeji vzpomínky, ne plány.
Upřímně doufám, že si ČD na truc nechají pár komerčních spojů do Plzně.
Budou tam jezdit stále od ČD expresy do Mnichova ve 2 hodinovém taktu
ČD budou míst (nejspíš) stále ještě mnichováky.
Neví se do jakého roku mají u mnichováku ČD smlouvu?
Do 12/2027. Ovšem vzhledem k dosavadnímu vývoji se to asi bude prodlužovat.
Vzhledem k nevysoutěžení nástupce dostanou prodloužení, fakticky tam budou do začátku 30. let…
A jak by se to na tu trať vešlo?
Na truc? Vážně jsou ČD v takové situaci, aby mohly něco dělat jen na truc? ČD musí vydělávat, platit závazky a udržet rating.
Jenže zrovna tady špičkový expres do Plzně vydělávat může.
Asi jako z Brna do Ostravy. Kecy v kleci.
Super! Mimo jiné to znamená na R16 hodinový takt bez dopoledních děr, nízkopodlažního nástup, vratná vozidla (zákaz objíždění v Praze hl. n.) a v případě elektrizace do Železné Rudy-Alžbětína dvouhodinový denní takt přímých spojů až tam. Upřímně je mi jedno, kdo to bude vozit, ale jsem rád, že se to stihlo podepsat do konce června a že nebude o rok delší provizorium za starých podmínek a vyjede se už od prosince 2028
no s tím vyjetím bych to neviděl tak růžově, pokud to bude něco od Škodovky, tak za 3,5 roku mít flotilu jednotek, které jsou zatím na papíře, je dost odvážné
Vsadil bych si na Stadler, který již zkušenosti s dodávkou vozidel do ČR a SR už má.
Nechtěli se ČD soustředit právě na tyhle typy výběrek?
Smazáno pro šíření bludů Davida Kredla.
A na to jste přišel jak, že P1 stojí víc?
To je u káždého tendru. Nikdo neušetří a koncový uživatel zapláče. …
Mohu poprosit o nějaký konkrétní důkaz místo obecného kňourání?
Komu prvnímu praskne cévka ? 😀
Leda šotoušům
Proč by měla někomu praskat cévka ?
Aspoň se ukáže zda ta cena je fakt realná a Arriva to za ní vyjezdí.
Doporučuji si přečíst diskuze pod ostatními články k tomuto tématu, tam bylo lidí, co je mohlo trefit…
Já jsem v klidu, za mě není reálný, aby ty nové jednotky získaly do té doby 🙂 Takže to skončí pěkným skandálem
Vedení Arrivy si zjevně myslí něco jiného. Ale což, důležitější je názor šotoobce.
On neříká, co je důležitější, ale co si myslí. Vy si nic nemyslíte?
České Dráhy – Váš lokální dopravce
České dráhy – vás dopravce v MSK a na Vysočině
A jeste jste zapomnel Kralovehradecky kraj.
Tady si ČD vzít nenecháme
Smutný.
Co? To, že do Klatov pojedu novým moderním vlakem?
Nebude tam platit režijka a INkarta. Což mě osobně nevadí, ale je to tady takový evergreen.
A co kreditová jízdenka u RJ nebo body u LE. Má Arriva něco podobného?
Nevím, a upřímně mě to nezajímá.
Arriva bez slev je dnes levnější než ČD s placenou IN25.
No tak ono to v současnosti není špatný. Spíš lepší český průměr, s vyjímkou posilových B. Z Plzně je top hnus R na Budějovice, i když i tam už z 1.třídy A vyměnili…
A je to a ani to nebolelo :-).
No, aby to nebolelo v budoucnu, ale uvidíme…