Infrastruktura Železnice

Zapomeňte na Správu železniční dopravní cesty, je tu Správa železnic

Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Státní organizace Správa železniční dopravní cesta má od 1. ledna nový název. Novela zákona o drahách, definitivně schválená před Vánoci, jí přiřkla nový zkrácený název Správa železnic. Z neoficiální a novináři často používané zkratky se tak stalo oficiální jméno organizace. Potvrdila to mluvčí Nela Friebová, personální oddělení už to oficiálně oznámilo i zaměstnancům.

Téma přejmenování otevřel loni na jaře poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, oficiálně pak změnu předložil jeho stranický kolega Milan Feranec a podpořil ji i ministr dopravy Vladimír Kremlík. Schválena byla v poslanecké sněmovně bez potíží letos v září.

„Název je hodně krkolomný. Už se přežil. Když vznikla SŽDC v roce 2002, měli jen 170 zaměstnanců. Dnes je SŽDC daleko dál, má 17 tisíc zaměstnanců. Je při vší úctě k Českým drahám nejdůležitější organizací na železnici. Přejmenování má určitou symboliku,“ řekl tehdy Feranec.

Nové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDC
Nové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDC

Řada lidí starý název navíc komolila, nejčastěji na Správu železniční a dopravní cesty. O přejmenování SŽDC se v minulosti uvažovalo několikrát, v minulosti za vedení Pavla Habarty se objevil například návrh Česká železnice.

Změna nicméně přišla krátce poté, co SŽDC představila svůj nový vizuální styl včetně loga a uniforem. „V souvislosti se změnou názvu organizace je nutné provést některé nezbytné úkony ve vztahu k vnějším subjektům. Například oznámení změny názvu finančnímu úřadu je nutné provést do pěti pracovních dnů od účinnosti novely zákona, k zápisu do obchodního rejstříku pak dojde do 15 pracovních dnů od účinnosti novely zákona. K dalším změnám souvisejícím s novým názvem – vizuální komunikace, doména, a podobně, dojde v průběhu letošního roku,“ doplnila Friebová. SŽDC předpokládá, že jí změna názvu vyjde na pět až šest milionů korun.

„Ostatní náležitosti zaměstnavatele se nemění. Všechny dosud platné pracovněprávní dokumenty, které byly uzavřeny a vydány před 1. 1. 2020 zůstávají nadále v platnosti,“ sdělilo ke změně názvu zaměstnancům personální oddělení.

SŽDC vznikla k 1. lednu 2003 transformací původní státní organizace České dráhy. Druhým nástupnickým subjektem je akciová společnost České dráhy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
HonzaJ
Host
HonzaJ

Ještě že trochu sleduji média, jinak bych to ani nevěděl – a to v tom pracuji. By mě zajímalo kdo koho informoval dle paní mluvčí. Nás tedy oficiálně nikdo – asi měli všichni dovolenou 😁 Jinak změna mi přijde zbytečná, většina lidí se to už naučila a ten pomalejší zbytek by to časem také zvládnul 😉 A zbytečně vyhazovat peníze – pro ty nahoře drobné, ale pro nás větší sumy, když vám do stanice nekoupí ani důležité věci za pár korun… prý že nejsou peníze 😂😂😂 Tak snad nový název vydrží dlouho a zvyknou si na něj všichni… Ať si… Číst vice »

Luboš
Host
Luboš

Vážení, po přečtení takového článku mám pocit, že další vývoj bude následující. Za pár let se připojí CZ, potom se začlení pod jednotnou firmu některého z politiků a nazve se SŽČR v EU, po naprostém bankrotu se zprivatizuje jako JANČMONT, aby se prodala za tržní cenu státu, který opět zavede značku SŽDC, protože v magacínech bude spoustu nevyužitých uniforem a odznáčků. Zatím počty cestující řáděním agresivních vlakvedoucích značně prořídnou, kvůli rozdílným tarifům a povinnostem při průjezdech kraji občané začnou sedět raději doma ( 1500Kč pokuty je vytrestá dostatečně ) a hned poté si to uvědomí i staří lidé, důchodci, že… Číst vice »

Lovosičan
Host
Lovosičan

Kde to jen bylo…M. Šimek a Zajíc v pytli?…“léta seděl stále na stejné židli, jen nad hlavou se mu měnily cedule se jménem podniku.“

Lux
Host
Lux

Ptám se zde SŽDC, dneska Správy železnic .- PROČ nákladní žeezniční dopravu zajišťuje pouze národní dopravce ČD + několik soukromých „českých“ původně závodních dopravců, např. OKD apod. proč se o tyto „lukrativní zakázky“ manipulačních vlaků, obsluhu vleček nederou takové takové „nobl“ společnosti – evropští železniční giganti jako jsou Studen Agency, Leo Express, Arriva apod., proč tyto spolky lpějí pouze na „nerentabilní“osobní dálkové dopravě napříč republikou a do okolních zemí a na nejvýtíženějších trasách v rámci republiky v regionech např. Praha – Krkonoše, Krkonošské podhůří, okolí Prahy, ČR – Slovensko potažmo Polsko či Německo, moravsko-slovenské pomezí apod. děkuji za odpověď a… Číst vice »

Patriot
Host
Patriot

Když bylo všecko jednotný ČSD, bylo to nejlepší. Dneska tim dělením všecko Do…li
a podle toho to vypadá taky

FrantaM
Host
FrantaM

Bezva, tak název bychom měli. Teď už zbývají řešit jen nepodstatné problémy jako odchody zkušených zaměstnanců, ETCS a rozvoj zastaralé insfastruktury celkově 😀

Kopr51
Host
Kopr51

Když fakt nevíš, co s prachama (a roupama) dělat, přejmenuj se.

Lektor
Host
Lektor

Jenže SŽDC se nepřejmenvoala sama od sebe, ale přejmenovala ji vláda.

Kopr51
Host
Kopr51

Tak to beru své tvrzení zpět! Tvrdit o vládě, že má roupy bych si nedovolil ani za tuhého socíku.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Na návrh člena její správní rady Ing. M. Kolovratníka (ANO).

DAKO BSE
Host
DAKO BSE

Nestačila by jednoduchý název ŽELEZNICE ČESKÉ REPUBLIKY ŽČR tak jako už dnes existuje železnice slovenskej republiky ŽSR. Jinak tahle změna názvu nás bude zbytečně stát daňové poplatníky spoustu peněz.

R2R2
Host
R2R2

Pro me je idealem stare SZDC, byla to pekna zkratka, ktera se s nicim nepletla. SZ je treba Strana zelenych nebo Statni zastupitelstvi, pokud nejste ve vyhledavani omezen na ceske zdroje tak napriklad i Suddeutsche Zeitung … v tomto ohledu to bude horsi, ale da se to samozrejme rozepisovat na Spravu zeleznic. ZCR neni spatne z pohledu zkratky, ale rozepsane je to uz dost obecny termin, nekdy hledame nejake historicke informace a podobne a nechceme u toho koncit na strankach spravce koleji.

Mirek
Host
Mirek

Tak to pište správně s háčkem. SŽ věcí už je míň 🙂 Z hlavy mne napadají jen Slovinské železnice.

Kopr51
Host
Kopr51

a ještě Standa Žáček

Karel V.
Host
Karel V.

SŽD byly Savjetskije želéznyje darógy, SŽDC mi odjakživa přišlo jako Savjetskije želéznyje darógy – Cajzlovskije
Zaplaťpámbu za přejmenování

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Vymyslel to jeden kujón jménem Martin Kolovratník, posvětil ministr dopravy Vladimír Kremlík a odsouhlasili jste si to vy sami prostřednictvím vašich zástupců.

IGCT
Host
IGCT

Nápad sice hezký, ale nešťastné je, že schválena byla teprve 17.12.2019 s účinností od 1.1.2020. Firma neměla čas se na tak rychlou změnu připravit.

Martin iz Morave
Host
Martin iz Morave

Slovenske železnice, kako lepo ime. Dobro došli Čehi.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Zbytečné přejmenování státní organizace, které ve výsledku ničemu nepomůže. Jen bude daňové poplatníky stát pár desítek milionů Kč…

dopravack
Host
dopravack

Řada lidí starý název navíc komolila, nejčastěji na Správu železniční a dopravní cesty.

Ještě VČERA to komolila ČTK, to je teda úroveň žurnalistiky… Až na můj podnět opraveno…

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

Hrdina všedního dne…

Luba
Host
Luba

Dotaz na nějakého lingvistu: Správná výslovnost zkratky SŽ je tedy „sž“ , nebo „esžet“ ?

michalspina
Host
michalspina

závazná výslovnost zkratek pokud vím neexistuje. spíš pro pobavení sem ale dám tohle: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6860: „Nežádoucí jev, o němž jsem se zmínil v úvodu, záleží v tom, že se zkratky typu MNV vyslovují trochu jinak: jednotlivá písmena se zvukově nerealizují svými „slabičními jmény“, nýbrž se vysloví bez oněch podpůrných samohlásek (é, e, á), tedy tak, že se vlastně příslušná souhláska zvukově „předvede, reprodukuje“, jakoby izolovaně. Tak např. zkratka SSM se vysloví přibližně jako [s-s-m] (…) Vedle zmíněné zkratky SSM jsem si poznamenal např. tyto: MDŽ (velmi časté), MNV, NDR, ČLR, ČSR, ZDŠ, SRPŠ.“ Jako filolog bych to vůbec neřešil (a snad… Číst vice »

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Správná výslovnost je jednoznačně „esžet“. A je to důležitá věc: za socialismu prý jeden televizní reportér dostal vyhazov, když ohlásil sovětské hokejisty „se známým c c c p na dresech“.

Rtep
Host
Rtep

Tak to je pohoda. Vydělají na tom především výrobci laků a lakýrníci. Všude stačí přemalovat dvě písmenka. A kdyby poprosili sprejery, tak ještě ušetří…

Rtep
Host
Rtep

To mne baví, jak tu za svůj ironický blábol fasuji mínusy. Asi se tak ozývá dotčená vrchnost SŽDC nebo dotčení poslanci ANOfertu, kteří s tou pitomostí přišli.
Jsou v kancelářích mnoha firem pořád stovky lidí, kteří potřebují nějak dokázat, že tu jako vůbec k něčemu jsou. Na krchově pak budou moci mít vytesáno třeba: „Jeho celoživotním dílem bylo přejmenování SŽDC a SŽ…“

Vendelin
Host
Vendelin

A kdy začne platit to ostatní ze zákona o drahách, třeba 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích??

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A to je, u všech rohatých, co za konstrukt?

JarynJarin
Host
JarynJarin

Jestli jde o délku směny, tak to platí a pokud někde nutí opak, informujte odborovou organizaci.

Jano
Host
Jano

No, nevím, jestli si borci, co to vymysleli uvědomili, že se zkratkou SŽ již hodně dlouhou řádku let existuje zavedený železniční podnik, a to Slovinské železnice…? Takže to vidím v budoucnu (pokud tedy budou trvat na zkratce SŽ, což z toho textu není zřejmé), že může být potenciálně pro rozlišení zkratka ještě delší SŽ(CZ), takže o 2 znaky více než nyní. No není to paradox a „špica“ práce našich borců politiků i vedoucích pracovníku? Že by tento „souběh“ železničních zkratek dopředu nikoho z dobře placených ůředníků nenapadl? To se mi nechce věřit 😉

Lektor
Host
Lektor

Vaše problémy bych chtěl mít.

Xaver
Host
Xaver

Jaká je pravděpodobnost, že Slovinské železnice navíc ještě přímo pod tímto názvem, budou jezdit po českých kolejích?

Jano
Host
Jano

Myslím, že stačí kouknout na nákladní vlaky a ony se tam ty vagóny se zkratkou SŽ občas i objeví…

Kubrt
Host
Kubrt

Každý dopravce má unikátní VKM, takže záměna nehrozí.

Xaver
Host
Xaver

Je to možné, já jsem tedy žádný takový zatím nezaznamenal.

Jackub
Host
Jackub

No a?

Vbb
Host
Vbb

Pes jitrničku sežral.
Tenhle kolovrátek se tu roztáčel už mnohokrát. Tak to ještě párkrát přežijeme, co už…

Dáda
Host
Dáda

v kuchyni maličkou

Kopr51
Host
Kopr51

kuchař ho při tom dopad

Lektor
Host
Lektor

klepl ho paličkou

Kopr51
Host
Kopr51

všichni psové se sběhli

Vbb
Host
Vbb

Ne-ne
Pokračuje to
„Plakali všichni psové
kopali jemu hrob
na desce mramorové
je nápis těchto slov“

A ne „klepl“, ale „ubil“ (ho paličkou)

Dominik
Host
Dominik

SŽDC vůbec ničemu nevadilo naopak mi to přijde lepší než SŽ = Správa železnic.

Vbb
Host
Vbb

Vadilo. Zejména novinářům, kteří to neuměli vyslovit / napsat.

Dominik
Host
Dominik

A to má být problém podniku, že to žurnalista neumí správně vyslovit? Pak asi nemá co dělat na svém místě.

Vbb
Host
Vbb

To je další otázka. Původně jste jen tvrdil, že to nikomu nevadilo, což jsem rozporoval.

Bivoj
Host
Bivoj

Proč nezvolili Dobrá správa železnic ?

Pirátka
Host
Pirátka

Mně by se líbila záštita Drážní národní správa a provozovatel se zkratkou DNSAP. Vždyť SŽ není jen provozovatel dráhy, ale také provozovatel drážní dopravy. Zkratku by jistě nikdo nekomolil a dobře si ji pamatoval (vč. novinářů).

Vbb
Host
Vbb

“ Zkratku by jistě nikdo nekomolil“
Ha ha ha.
Ta zkratka si o komolení, hlavně neoficiální, přímo říká!!!

Standa
Host
Standa

Tady má někdo asi dlouhý vedení… gratuluju

Kopr51
Host
Kopr51

NSDAP – to už tu bylo, to je profláknutý

Miky
Host
Miky

A co třeba: Národní Správa Drah A Přejezdů (NSDAP)?

hank
Host
hank

DNSAP není moc dobrý nápad…
https://en.wikipedia.org/wiki/DNSAP

Alex
Host
Alex

Protože by to byl oxymóron 😀

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Protože to není pravda !!!

lokodepo
Host
lokodepo

Hahaha, taky tomu věříte, že je to „Dobrá“ správa železnic? Pro ten chaos, který v této organizaci panuje, je mnohem výstižnější název „Diletantská“ správa železnic – DSŽ.

MajsterN
Host
MajsterN

Naopak bych ten název ještě prodloužil, po vzoru UDHPSH (ÚDHPSPH).

MajsterN
Host
MajsterN

a ještě k nám patří Nuny,pravnuk, ze 3 a 30. století
čili smolík lomeno 8, to celé na druhou
SM LOMOS SM LOMOS
ohlaš se, ohlaš se

Dáda
Host
Dáda

Přečtemyš!

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Myslím že to stačí. Případ je zcela jasný. Pište rezultát. „Níže podepsaní lékaři bazírují na vrozeném krete…….“

Kamui
Host
Kamui

Nojo, když lidi konečně začali chápat existenci a smysl SŽDC a její vztah k dopravcům, tak je zase zblbneme přejmenováním.

David S.
Host
David S.

Nejsem si jistý, zda to široká veřejnost opravdu začala chápat…

Kubrt
Host
Kubrt

(I) ze zdejších diskuzí plyne, že to nechápe ani leckterý profesionální železničář.

Lektor
Host
Lektor

Široká veřejnost má stále ČD,a vím že i pro spoustu lidí , kteří se s železnicí setkají dnes a denně nerozlišují mezi SŽDC a ČD.

Xaver
Host
Xaver

Z osobní zkušenosti musím říct, že dokonce mnozí i jinak relativně vzdělaní lidé stále dodnes neví, že ČD už dávno koleje ani nádraží nevlastní a pořád to hážou do jednoho pytle. Ale přitom mají skoro na všechno názor…

Pražan
Host
Pražan

Kolik z těch pěti až šesti milionu je vyhrazeno na odkoupení domény spravazeleznic.cz od soukromého spekulanta?

Xaver
Host
Xaver

Tím soukromým spekulantem jste vy, že se tak ptáte? 😉

Pražan
Host
Pražan

Někdo byl rychlejší 😀 Nicméně tuhle věc měl někdo podchytit ještě předtím, než se o přejmenování takové velké organizace začalo mluvit veřejně. Takže teď „s péči řádného hospodáře“ dají za odkup domény odhadem stovky tisíc, místo 150 Kč / rok…

Radek
Host
Radek

Doména registrována nejpozději 2007.

Pražan
Host
Pražan
Xaver
Host
Xaver

„Správa železniční dopravní cesty“ byl skutečně nesmyslně krkolomný a dlouhý název. Už při jeho vzniku jsem nad tím kroutil hlavou. Taky přeci neexistuje něco jako Ředitelství silničních a dálničních dopravních cest.
A propos, existuje snad nějaká nedopravní cesta, že je to vůbec nutné explicitně zmiňovat?

Kubrt
Host
Kubrt

V „zlatých časech“ unitární železnice fingovala v rámci ČD s.o. Divize dopravní cesty (DDC), její výkoné jednotky byly Správy dopravní cesty (SDC). Pak tedy se značnou nevolí vznikla SŽDC, původně jako prázdná schránka bez majetku a bez lidí, ale bylo třeba jí nějak nazvat – tak se vybral název nekolidující se stávajícími složkami (které dál zůstaly pod ČD a.s.). Název SŽ je lepší než SŽDC, asi by se dalo vymyslet i něco lepšího (originálnějšího, bez diakritiky), ale na to už je pozdě.

Tomāš
Host
Tomāš

Když jsme u těch zkratek, mně se líbí polská GDDKiA – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. A ještě lepší je Vazební věznice a ústav pro výkon zabezpečovací detence Brno (zkráceně VVaÚpVZD), to jen na okraj.

Y.K.
Host
Y.K.

Dopravní cesta na železnici je technický termín, existují třeba i vodní cesty. Naopak silnice a dálnice jsou „síť“.
Název společnosti asi vznikl tím, že se původně jednalo opravdu čistě o správu infrastruktury (ne nádražní budovy, ne řízení), řízení a doprava byly na ČD. Již docela dlouhý čas je řízení pod SŽ(DC), takže je fakt, že ten název moc neodpovídal tomu co dělali.

Xaver
Host
Xaver

Sinice jsou síť, za to železnice nejsou síť?
Není potřeba to nijak vysvětlovat. Prostě termín „dopravní cesta“ je z jazykovědného pohledu pleonasmus, protože každá cesta je určená k dopravě. Pakliže se po něčem neuskutečňuje doprava, pak to prostě není cesta. Maximálně tak bývalá cesta.

tocra
Host
tocra

Ok, a co takova cesta v souborovem systemu na disku pocitace?

Xaver
Host
Xaver

A nebo třeba rozvojová cesta, že? 😉
Mluvíme tu o organizaci působící v železnici. Myslíte, že bude spravovat souborové cesty v počítači, nebo nějaké mentální cesty v mozku? Tedy existují snad nějaké železniční souborové cesty? 😉

Bespi
Host
Bespi

Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit 🙂 a „draha“ ma jednu z nejrozsahlejsich optickych siti v CR.

Xaver
Host
Xaver

„Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit “
Tak to beru jako fór, protože samozřejmě nikdo počítačové síti neříká souborová cesta.
A optická síť je optická síť a ne cesta. A navíc ji vlastní ČD Telematika a ne SŽ(DC). 😉

Petr
Host
Petr

To jenom dočasu . Až zase nebudou chechtáky tak převedou za stonásobnou cenu na jinou státní firmu , třeba SŽ . Taková neofiko dotace

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ano, ČD Telematika. Ta ČD Telematika, kterou se SŽDC chystá koupit.

Vbb
Host
Vbb

Vy jste asi nezažil „cestu ke komunismu“, že? Navíc ještě leninskou.

Xaver
Host
Xaver

OK, asi budu muset dovysvětlit: Ta organizace měla v názvu „železniční dopravní cesty“. Pakliže je tam to slovo „železniční“, pak slovo dopravní je zcela nadbytečné, protože každá železniční cesta je zároveň dopravní.
Prostě zní to stejně divně jako spojení „dálniční dopravní cesta“. Cesta jako fyzický prvek v krajině je vždy určen k dopravě něčeho někam, proto je to cesta.

Míra
Host
Míra

Nedopravní cesta určitě existuje už dlouho, třeba cesta do hlubin študákovi duše nebo cesta ke štěstí.

Míra
Host
Míra

Opravuji: študákovy duše.