lot
Infrastruktura Železnice

Zapomeňte na Správu železniční dopravní cesty, je tu Správa železnic

Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Státní organizace Správa železniční dopravní cesta má od 1. ledna nový název. Novela zákona o drahách, definitivně schválená před Vánoci, jí přiřkla nový zkrácený název Správa železnic. Z neoficiální a novináři často používané zkratky se tak stalo oficiální jméno organizace. Potvrdila to mluvčí Nela Friebová, personální oddělení už to oficiálně oznámilo i zaměstnancům.

Téma přejmenování otevřel loni na jaře poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, oficiálně pak změnu předložil jeho stranický kolega Milan Feranec a podpořil ji i ministr dopravy Vladimír Kremlík. Schválena byla v poslanecké sněmovně bez potíží letos v září.

„Název je hodně krkolomný. Už se přežil. Když vznikla SŽDC v roce 2002, měli jen 170 zaměstnanců. Dnes je SŽDC daleko dál, má 17 tisíc zaměstnanců. Je při vší úctě k Českým drahám nejdůležitější organizací na železnici. Přejmenování má určitou symboliku,“ řekl tehdy Feranec.

Nové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDC
Nové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDC

Řada lidí starý název navíc komolila, nejčastěji na Správu železniční a dopravní cesty. O přejmenování SŽDC se v minulosti uvažovalo několikrát, v minulosti za vedení Pavla Habarty se objevil například návrh Česká železnice.

Změna nicméně přišla krátce poté, co SŽDC představila svůj nový vizuální styl včetně loga a uniforem. „V souvislosti se změnou názvu organizace je nutné provést některé nezbytné úkony ve vztahu k vnějším subjektům. Například oznámení změny názvu finančnímu úřadu je nutné provést do pěti pracovních dnů od účinnosti novely zákona, k zápisu do obchodního rejstříku pak dojde do 15 pracovních dnů od účinnosti novely zákona. K dalším změnám souvisejícím s novým názvem – vizuální komunikace, doména, a podobně, dojde v průběhu letošního roku,“ doplnila Friebová. SŽDC předpokládá, že jí změna názvu vyjde na pět až šest milionů korun.

„Ostatní náležitosti zaměstnavatele se nemění. Všechny dosud platné pracovněprávní dokumenty, které byly uzavřeny a vydány před 1. 1. 2020 zůstávají nadále v platnosti,“ sdělilo ke změně názvu zaměstnancům personální oddělení.

SŽDC vznikla k 1. lednu 2003 transformací původní státní organizace České dráhy. Druhým nástupnickým subjektem je akciová společnost České dráhy.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaJ

Ještě že trochu sleduji média, jinak bych to ani nevěděl – a to v tom pracuji. By mě zajímalo kdo koho informoval dle paní mluvčí. Nás tedy oficiálně nikdo – asi měli všichni dovolenou 😁 Jinak změna mi přijde zbytečná, většina lidí se to už naučila a ten pomalejší zbytek by to časem také zvládnul 😉 A zbytečně vyhazovat peníze – pro ty nahoře drobné, ale pro nás větší sumy, když vám do stanice nekoupí ani důležité věci za pár korun… prý že nejsou peníze 😂😂😂 Tak snad nový název vydrží dlouho a zvyknou si na něj všichni… Ať si… Číst vice »

Luboš

Vážení, po přečtení takového článku mám pocit, že další vývoj bude následující. Za pár let se připojí CZ, potom se začlení pod jednotnou firmu některého z politiků a nazve se SŽČR v EU, po naprostém bankrotu se zprivatizuje jako JANČMONT, aby se prodala za tržní cenu státu, který opět zavede značku SŽDC, protože v magacínech bude spoustu nevyužitých uniforem a odznáčků. Zatím počty cestující řáděním agresivních vlakvedoucích značně prořídnou, kvůli rozdílným tarifům a povinnostem při průjezdech kraji občané začnou sedět raději doma ( 1500Kč pokuty je vytrestá dostatečně ) a hned poté si to uvědomí i staří lidé, důchodci, že… Číst vice »

Lovosičan

Kde to jen bylo…M. Šimek a Zajíc v pytli?…“léta seděl stále na stejné židli, jen nad hlavou se mu měnily cedule se jménem podniku.“

Lux

Ptám se zde SŽDC, dneska Správy železnic .- PROČ nákladní žeezniční dopravu zajišťuje pouze národní dopravce ČD + několik soukromých „českých“ původně závodních dopravců, např. OKD apod. proč se o tyto „lukrativní zakázky“ manipulačních vlaků, obsluhu vleček nederou takové takové „nobl“ společnosti – evropští železniční giganti jako jsou Studen Agency, Leo Express, Arriva apod., proč tyto spolky lpějí pouze na „nerentabilní“osobní dálkové dopravě napříč republikou a do okolních zemí a na nejvýtíženějších trasách v rámci republiky v regionech např. Praha – Krkonoše, Krkonošské podhůří, okolí Prahy, ČR – Slovensko potažmo Polsko či Německo, moravsko-slovenské pomezí apod. děkuji za odpověď a… Číst vice »

Patriot

Když bylo všecko jednotný ČSD, bylo to nejlepší. Dneska tim dělením všecko Do…li
a podle toho to vypadá taky

FrantaM

Bezva, tak název bychom měli. Teď už zbývají řešit jen nepodstatné problémy jako odchody zkušených zaměstnanců, ETCS a rozvoj zastaralé insfastruktury celkově 😀

Kopr51

Když fakt nevíš, co s prachama (a roupama) dělat, přejmenuj se.

Lektor

Jenže SŽDC se nepřejmenvoala sama od sebe, ale přejmenovala ji vláda.

Kopr51

Tak to beru své tvrzení zpět! Tvrdit o vládě, že má roupy bych si nedovolil ani za tuhého socíku.

Jiří 2

Na návrh člena její správní rady Ing. M. Kolovratníka (ANO).

DAKO BSE

Nestačila by jednoduchý název ŽELEZNICE ČESKÉ REPUBLIKY ŽČR tak jako už dnes existuje železnice slovenskej republiky ŽSR. Jinak tahle změna názvu nás bude zbytečně stát daňové poplatníky spoustu peněz.

R2R2

Pro me je idealem stare SZDC, byla to pekna zkratka, ktera se s nicim nepletla. SZ je treba Strana zelenych nebo Statni zastupitelstvi, pokud nejste ve vyhledavani omezen na ceske zdroje tak napriklad i Suddeutsche Zeitung … v tomto ohledu to bude horsi, ale da se to samozrejme rozepisovat na Spravu zeleznic. ZCR neni spatne z pohledu zkratky, ale rozepsane je to uz dost obecny termin, nekdy hledame nejake historicke informace a podobne a nechceme u toho koncit na strankach spravce koleji.

Mirek

Tak to pište správně s háčkem. SŽ věcí už je míň 🙂 Z hlavy mne napadají jen Slovinské železnice.

Kopr51

a ještě Standa Žáček

Karel V.

SŽD byly Savjetskije želéznyje darógy, SŽDC mi odjakživa přišlo jako Savjetskije želéznyje darógy – Cajzlovskije
Zaplaťpámbu za přejmenování

Vladimír D.

Vymyslel to jeden kujón jménem Martin Kolovratník, posvětil ministr dopravy Vladimír Kremlík a odsouhlasili jste si to vy sami prostřednictvím vašich zástupců.

IGCT

Nápad sice hezký, ale nešťastné je, že schválena byla teprve 17.12.2019 s účinností od 1.1.2020. Firma neměla čas se na tak rychlou změnu připravit.

Martin iz Morave

Slovenske železnice, kako lepo ime. Dobro došli Čehi.

Strojvůdce Příhoda

Zbytečné přejmenování státní organizace, které ve výsledku ničemu nepomůže. Jen bude daňové poplatníky stát pár desítek milionů Kč…

dopravack

Řada lidí starý název navíc komolila, nejčastěji na Správu železniční a dopravní cesty.

Ještě VČERA to komolila ČTK, to je teda úroveň žurnalistiky… Až na můj podnět opraveno…

Destičkové vázání

Hrdina všedního dne…

Luba

Dotaz na nějakého lingvistu: Správná výslovnost zkratky SŽ je tedy „sž“ , nebo „esžet“ ?

michalspina

závazná výslovnost zkratek pokud vím neexistuje. spíš pro pobavení sem ale dám tohle: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6860: „Nežádoucí jev, o němž jsem se zmínil v úvodu, záleží v tom, že se zkratky typu MNV vyslovují trochu jinak: jednotlivá písmena se zvukově nerealizují svými „slabičními jmény“, nýbrž se vysloví bez oněch podpůrných samohlásek (é, e, á), tedy tak, že se vlastně příslušná souhláska zvukově „předvede, reprodukuje“, jakoby izolovaně. Tak např. zkratka SSM se vysloví přibližně jako [s-s-m] (…) Vedle zmíněné zkratky SSM jsem si poznamenal např. tyto: MDŽ (velmi časté), MNV, NDR, ČLR, ČSR, ZDŠ, SRPŠ.“ Jako filolog bych to vůbec neřešil (a snad… Číst vice »

Vít Jůza

Správná výslovnost je jednoznačně „esžet“. A je to důležitá věc: za socialismu prý jeden televizní reportér dostal vyhazov, když ohlásil sovětské hokejisty „se známým c c c p na dresech“.

Rtep

Tak to je pohoda. Vydělají na tom především výrobci laků a lakýrníci. Všude stačí přemalovat dvě písmenka. A kdyby poprosili sprejery, tak ještě ušetří…

Rtep

To mne baví, jak tu za svůj ironický blábol fasuji mínusy. Asi se tak ozývá dotčená vrchnost SŽDC nebo dotčení poslanci ANOfertu, kteří s tou pitomostí přišli.
Jsou v kancelářích mnoha firem pořád stovky lidí, kteří potřebují nějak dokázat, že tu jako vůbec k něčemu jsou. Na krchově pak budou moci mít vytesáno třeba: „Jeho celoživotním dílem bylo přejmenování SŽDC a SŽ…“

Vendelin

A kdy začne platit to ostatní ze zákona o drahách, třeba 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích??

Jiří Kocurek

A to je, u všech rohatých, co za konstrukt?

JarynJarin

Jestli jde o délku směny, tak to platí a pokud někde nutí opak, informujte odborovou organizaci.

Jano

No, nevím, jestli si borci, co to vymysleli uvědomili, že se zkratkou SŽ již hodně dlouhou řádku let existuje zavedený železniční podnik, a to Slovinské železnice…? Takže to vidím v budoucnu (pokud tedy budou trvat na zkratce SŽ, což z toho textu není zřejmé), že může být potenciálně pro rozlišení zkratka ještě delší SŽ(CZ), takže o 2 znaky více než nyní. No není to paradox a „špica“ práce našich borců politiků i vedoucích pracovníku? Že by tento „souběh“ železničních zkratek dopředu nikoho z dobře placených ůředníků nenapadl? To se mi nechce věřit 😉

Lektor

Vaše problémy bych chtěl mít.

Xaver

Jaká je pravděpodobnost, že Slovinské železnice navíc ještě přímo pod tímto názvem, budou jezdit po českých kolejích?

Jano

Myslím, že stačí kouknout na nákladní vlaky a ony se tam ty vagóny se zkratkou SŽ občas i objeví…

Kubrt

Každý dopravce má unikátní VKM, takže záměna nehrozí.

Xaver

Je to možné, já jsem tedy žádný takový zatím nezaznamenal.

Jackub

No a?

Vbb

Pes jitrničku sežral.
Tenhle kolovrátek se tu roztáčel už mnohokrát. Tak to ještě párkrát přežijeme, co už…

Dáda

v kuchyni maličkou

Kopr51

kuchař ho při tom dopad

Lektor

klepl ho paličkou

Kopr51

všichni psové se sběhli

Vbb

Ne-ne
Pokračuje to
„Plakali všichni psové
kopali jemu hrob
na desce mramorové
je nápis těchto slov“

A ne „klepl“, ale „ubil“ (ho paličkou)

Dominik

SŽDC vůbec ničemu nevadilo naopak mi to přijde lepší než SŽ = Správa železnic.

Vbb

Vadilo. Zejména novinářům, kteří to neuměli vyslovit / napsat.

Dominik

A to má být problém podniku, že to žurnalista neumí správně vyslovit? Pak asi nemá co dělat na svém místě.

Vbb

To je další otázka. Původně jste jen tvrdil, že to nikomu nevadilo, což jsem rozporoval.

Bivoj

Proč nezvolili Dobrá správa železnic ?

Pirátka

Mně by se líbila záštita Drážní národní správa a provozovatel se zkratkou DNSAP. Vždyť SŽ není jen provozovatel dráhy, ale také provozovatel drážní dopravy. Zkratku by jistě nikdo nekomolil a dobře si ji pamatoval (vč. novinářů).

Vbb

“ Zkratku by jistě nikdo nekomolil“
Ha ha ha.
Ta zkratka si o komolení, hlavně neoficiální, přímo říká!!!

Standa

Tady má někdo asi dlouhý vedení… gratuluju

Kopr51

NSDAP – to už tu bylo, to je profláknutý

Miky

A co třeba: Národní Správa Drah A Přejezdů (NSDAP)?

hank

DNSAP není moc dobrý nápad…
https://en.wikipedia.org/wiki/DNSAP

Alex

Protože by to byl oxymóron 😀

Vladimír D.

Protože to není pravda !!!

lokodepo

Hahaha, taky tomu věříte, že je to „Dobrá“ správa železnic? Pro ten chaos, který v této organizaci panuje, je mnohem výstižnější název „Diletantská“ správa železnic – DSŽ.

MajsterN

Naopak bych ten název ještě prodloužil, po vzoru UDHPSH (ÚDHPSPH).

MajsterN

a ještě k nám patří Nuny,pravnuk, ze 3 a 30. století
čili smolík lomeno 8, to celé na druhou
SM LOMOS SM LOMOS
ohlaš se, ohlaš se

Dáda

Přečtemyš!

Hen ten oný

Myslím že to stačí. Případ je zcela jasný. Pište rezultát. „Níže podepsaní lékaři bazírují na vrozeném krete…….“

Kamui

Nojo, když lidi konečně začali chápat existenci a smysl SŽDC a její vztah k dopravcům, tak je zase zblbneme přejmenováním.

David S.

Nejsem si jistý, zda to široká veřejnost opravdu začala chápat…

Kubrt

(I) ze zdejších diskuzí plyne, že to nechápe ani leckterý profesionální železničář.

Lektor

Široká veřejnost má stále ČD,a vím že i pro spoustu lidí , kteří se s železnicí setkají dnes a denně nerozlišují mezi SŽDC a ČD.

Xaver

Z osobní zkušenosti musím říct, že dokonce mnozí i jinak relativně vzdělaní lidé stále dodnes neví, že ČD už dávno koleje ani nádraží nevlastní a pořád to hážou do jednoho pytle. Ale přitom mají skoro na všechno názor…

Pražan

Kolik z těch pěti až šesti milionu je vyhrazeno na odkoupení domény spravazeleznic.cz od soukromého spekulanta?

Xaver

Tím soukromým spekulantem jste vy, že se tak ptáte? 😉

Pražan

Někdo byl rychlejší 😀 Nicméně tuhle věc měl někdo podchytit ještě předtím, než se o přejmenování takové velké organizace začalo mluvit veřejně. Takže teď „s péči řádného hospodáře“ dají za odkup domény odhadem stovky tisíc, místo 150 Kč / rok…

Radek

Doména registrována nejpozději 2007.

Pražan

Dle https://www.nic.cz/whois/domain/spravazeleznic.cz/ registrována 8. dubna 2019.

Xaver

„Správa železniční dopravní cesty“ byl skutečně nesmyslně krkolomný a dlouhý název. Už při jeho vzniku jsem nad tím kroutil hlavou. Taky přeci neexistuje něco jako Ředitelství silničních a dálničních dopravních cest.
A propos, existuje snad nějaká nedopravní cesta, že je to vůbec nutné explicitně zmiňovat?

Kubrt

V „zlatých časech“ unitární železnice fingovala v rámci ČD s.o. Divize dopravní cesty (DDC), její výkoné jednotky byly Správy dopravní cesty (SDC). Pak tedy se značnou nevolí vznikla SŽDC, původně jako prázdná schránka bez majetku a bez lidí, ale bylo třeba jí nějak nazvat – tak se vybral název nekolidující se stávajícími složkami (které dál zůstaly pod ČD a.s.). Název SŽ je lepší než SŽDC, asi by se dalo vymyslet i něco lepšího (originálnějšího, bez diakritiky), ale na to už je pozdě.

Tomāš

Když jsme u těch zkratek, mně se líbí polská GDDKiA – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. A ještě lepší je Vazební věznice a ústav pro výkon zabezpečovací detence Brno (zkráceně VVaÚpVZD), to jen na okraj.

Y.K.

Dopravní cesta na železnici je technický termín, existují třeba i vodní cesty. Naopak silnice a dálnice jsou „síť“.
Název společnosti asi vznikl tím, že se původně jednalo opravdu čistě o správu infrastruktury (ne nádražní budovy, ne řízení), řízení a doprava byly na ČD. Již docela dlouhý čas je řízení pod SŽ(DC), takže je fakt, že ten název moc neodpovídal tomu co dělali.

Xaver

Sinice jsou síť, za to železnice nejsou síť?
Není potřeba to nijak vysvětlovat. Prostě termín „dopravní cesta“ je z jazykovědného pohledu pleonasmus, protože každá cesta je určená k dopravě. Pakliže se po něčem neuskutečňuje doprava, pak to prostě není cesta. Maximálně tak bývalá cesta.

tocra

Ok, a co takova cesta v souborovem systemu na disku pocitace?

Xaver

A nebo třeba rozvojová cesta, že? 😉
Mluvíme tu o organizaci působící v železnici. Myslíte, že bude spravovat souborové cesty v počítači, nebo nějaké mentální cesty v mozku? Tedy existují snad nějaké železniční souborové cesty? 😉

Bespi

Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit 🙂 a „draha“ ma jednu z nejrozsahlejsich optickych siti v CR.

Xaver

„Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit “
Tak to beru jako fór, protože samozřejmě nikdo počítačové síti neříká souborová cesta.
A optická síť je optická síť a ne cesta. A navíc ji vlastní ČD Telematika a ne SŽ(DC). 😉

Petr

To jenom dočasu . Až zase nebudou chechtáky tak převedou za stonásobnou cenu na jinou státní firmu , třeba SŽ . Taková neofiko dotace

Jiří 2

Ano, ČD Telematika. Ta ČD Telematika, kterou se SŽDC chystá koupit.

Vbb

Vy jste asi nezažil „cestu ke komunismu“, že? Navíc ještě leninskou.

Xaver

OK, asi budu muset dovysvětlit: Ta organizace měla v názvu „železniční dopravní cesty“. Pakliže je tam to slovo „železniční“, pak slovo dopravní je zcela nadbytečné, protože každá železniční cesta je zároveň dopravní.
Prostě zní to stejně divně jako spojení „dálniční dopravní cesta“. Cesta jako fyzický prvek v krajině je vždy určen k dopravě něčeho někam, proto je to cesta.

Míra

Nedopravní cesta určitě existuje už dlouho, třeba cesta do hlubin študákovi duše nebo cesta ke štěstí.

Míra

Opravuji: študákovy duše.

Dushan

„Správa drah“ (SD) by se mi zamlouvalo více.

David S.

Správa železnic je ale v tomto určitě přesnější, protože jsou dráhy také tramvajové, trolejbusové a lanové.

Jiří Kocurek

… vzletové a přistávací, jeřábové, bobové, oběžné, modelové…

Kopr51

a korunuje to ta Mléčná

Vladimír D.

To má ale jisté konotace.

J.L.

Musí-li být součástí názvu obecný pojem z klasické fyziky (dráha), pak navrhuji přidat ještě rychlost a tlak.

Dushan

Samozřejmě „Správa drah“ ve smyslu Zákona o dráhách

Y.K.

Ale oni nejsou správa drah dle zákona o drahách. Nespravují ani trolejbusové, ani lanové ani tramvajové ani speciální dráhy. „Dráha“ je jen slang, podle zákona je však drah celý kopec.

Jiří 2

Tak se podívejte do ZoD, co tam je všechno za dráhy. Lanové, trolejbusové, tramvajové, speciální… a pak teda také ty železniční.

Proto Drážní inspekce šetří mimořádné události i u lanovek 😉

Jiří 2

A trolejbusy nemají registrační značku, protože to jsou drážní vozidla registrovaná na Drážním úřadě.

Cestující LBC MHD

Paráda, takže první investice v novém roce předělat všechna loga, uniformy, propagační předměty, hlavičkový papír, razítka … Když už máme ty rychlovlaky, Maglevy a dráhu na letiště, je to poměrně rozumná věc investovat do nového jména.

Ludwig

Jak už jsem psal níže. Opravdu si myslíte, že teď nebudou na SŽ dělat nic jiného, než měnit loga? Ten rebranding probíhá postupně s tím, jak jednotlivé věci dosluhují a jsou nahrazovány novými.
Ten Váš příspěvek je jen tlachání bez špetky racionálního sdělení.

Cestující LBC MHD

Ludwigu a opravdu si myslíte, že je třeba, aby státní monopolní organizace, která má na starosti správu drah vůbec musela měnit název?

Xaver

V některých případech ano, pakliže se ukáže, že je např. ten název předmětem častého komolení.

Ondra

Komolení není chyba názvu, ale komolících.. to je jak kdyby se zrušily maturity kvůli studentům co je nezvládnou, to je přece cesta do pekel.. mě se SŽDC jako zkratka vždycky líbilo 🙂

Xaver

Vám možná, ale většině lidí ne. Máme demokracii, kdy se vůle menšiny podřizuje vůli většiny 😉

XXXD

Btw. jak přišel na to, že se většině lidí líbí více název SŽ? Dělal jste snad nějaký průzkum?

Xaver

Ne, ale vzhledem k tomu, že k té změně došlo, tak evidentně bylo míň lidí, kterým se starý název líbil víc. Prosté, že? 😉

Xaver

Samozřejmě nemyslím lidi z davu, ale lidí, teří o tom rozhodují, tedy zákonodárce.

Jiří 2

No oni to dali do balíku dalších změn, jako třeba kácení. Kdyby to šlo samostatně, věřím, že by to neprošlo.

Ondra

No kdyby se o tom rozhodovalo ve volbách, tak byste měl pravdu, nicméně obávám se, že to rozhodl jeden až několik málo úředníků pod něčím politickým vlivem..

Xaver

Už v článku máte zmínku o tom, že změna názvu byla schválena v poslanecké sněmovně bez potíží letos v září. Takže nikoliv pár úředníků, ale poslanci.
Mimochodem proč ve volbách? Od toho tu máme zastupitelskou demokracii, aby o takovéhle a podobné věci nemuseli rozhodovat běžní lidé, kteří o tom nic neví nebo tomu nerozumí.

Xaver

Tak anketa na jednostranně orientovaném webu asi není zrovna reprezentativní průřez názorem populace. Ale jak jsem psal, nemám na mysli většinu populace, ale většinu těch, kteří mají právo o tom rozhodovat.

Ondra

Myslím že většina poslanců se zrovna tímto dvakrát nezabývala, tak prostě hlasovala ve smyslu „je to uplně jedno, tak to klidně schválím jestli to někdo chce“.. myslím že dvěstě hlav se tím opravdu aktivně nezabývalo..

VS

Vážená pane Xavere, domnívám se, že se hluboce mýlíte (v okrajovém, ale nesmírně důležitém) názoru, že v „demokracii se vůle menšiny podřizuje vůli většiny“. Naneštěstí nemohu připravit a podat obšírné a podrobné vysvětlení, tak načrtnu bez ladu a skladu jen několik bodů k zamyšlení: 1) Bylo-li by tomu tak, proč v demokraciích existují různé „ústavní většiny“, „zákazy majorizace“, další komory parlamentů, vnější rovnoprávnost jazyků menšin v úředním styku od určitého procentního zastoupení v oblasti/státu a tak a podobně? Většina je jen jedna… 2) Domnívám se, že naopak demokracie má na jedné straně pravidlo, které jste zmínil, ovšem ze druhé strany… Číst vice »

VS

Omlouvám se, samozřejmě mělo býti:

Vážený pane Xavere

Překlep hned v prvním slovu… Zadařilo se. 🙁

hank

„3) Asi nejvýraznějším případem porušení bodu 2 je situace, kdy se objeví někdo, kdo chce demokracii ukončit (přímo či nepřímo), a s takovýmto programem vyhraje volby.“

Ono je to sice OT, ale někteří politologové se domnívají, že systém, který umožňuje „zrušit“ demokracii, není demokratický. Jinak řečeno, nemožnost zrušit sebe samotnou by měla být jedním ze základních definičních znaků demokracie.

Ludwig

Ano, myslím, že lidem by mělo být jasné a zřetelné, že existuje instituce, byť státní, která je zodpovědná, v tomto případě například za stav českých železnic. A název je v tomto dosti důležitý.

Bespi

Ta zmena nazvu i pres to co rikate bude stat zbytecne stovky milionu.

Xaver

Opravdu stovky milionů? Z čeho tak dedukujete? Podle mě bude maximálně v řádu milionů. I ty uniformy se zcela jistě nebudou měnit okamžitě, ale až podle toho, kdy vyslouží ty původní.

Jiří 2

Ty uniformy se ještě nezačaly vyrábět 😉

Xaver

Mno oproti těm různým studiím a pod. si myslím, že je to relativně zanedbatelná částka.

Tomáš V.

A jak si pan predstavuje rizeni miliardovych projektu bez studii? 🙂

Xaver

To je jako otázka na mě? Protože já si ohledně studijí nic nepředstavuji, anei jejich existenci nekritizuji

Jerry

Souhlas ..budou to jen vyhozené peníze a vše se předělá..ty peníze se mohly použít na něco co má smysl.

Přemek

Racionální zjednodušení názvu. Náklady na přeznačení by měly splynout s náklady na údržbu nebo modernizaci (nové lakování aj.)

Vladimír D.

Dobře tak. Písmena DC se snadno zamáznou. Otázka je jestli SŽ je opravdu ten nejšťastněji zvolený název. Dle mého mínění by ve zkratce neměla figurovat diakritika (tedy háček) vůbec. Ale navrhlo se a jistě za to byl již někdo oceněn.

Vladimír D.

Nejinak tomu přece bylo při zatíráni „S“ v názvu ČSD.

Juraj

Nevidím problém v tom, aby skratka zostala, len stratí svoj doslovný význam.
DPOV, AŽD alebo ČEZ už tiež dávno neslúžia ako inicializmy.

David S.

A proč by měl být problém s diakritikou? ČD mají taky háček…

Kubrt

Dělá to problémy při komunikaci v jiném jazyce než českém (slovenském). U ČD je to samozřejmě taky problém.

Dáda

každý jazyk má svá specifika. Nevím proč to nazývat problémem.

Jiří Kocurek

Ve slově Macocha není vůbec žádná diakritika. Jednoho známého takhle zastavila skupina finů, hledali místo s názvem MA-KO-ČA.

Takže když se vrátíme ke zkratce ČD, tak by se to mělo asi psát TschD

Karel

To mi připomnělo cestu tramvají s mladými Ruskami, co četly Červený vrch jako Červený vrč… tak jsem si řikal, ještě, že nejedeme přes Vypich

Petr Novotný

Tak honem vyhlásit výběrová řízení na nové uniformy, propagační a dárkové předměty. Ať se někdo napakuje… je to ze státního.

Ludwig

Že Vám tato stupidní rétorika ještě není trapná. Doufám, že se Vám vyřčením takovýchto obvinění alespoň uleví.

David

Někdo má na uvolnění filmy pro dospělé no a když už je to tam dole poněkud disfunkční, přispěje k úlevě prskání nesmyslů na diskusních fórech. Osoba s nickem Petr Novotný ví co dělá.

Petr Novotný

Když má někdo svůj názor, tak si rychle do něj kopneme. No, alespoň mě nebolí ruka jako vás u těch filmů pro dospělé…