Boj o lokálky mezi Ústeckým a Středočeským krajem. Zastupitelé ze severu odmítli ukončení provozu
Motorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal Chrást

Budoucnost trati měla ukázat studie, kraj ale nikoho nevybral.
Logika, některých jedinců:
Vlakem jezdí málo lidí=tak je potřeba přidat spoje.
Stále jezdí málo lidi=máte špatný JŘ, nutné změnit.
Nepomáhá, stále jezdí málo=tak investujte, narovnejte, zrychlete trať.
Nic nám nepomohlo, oblast nemá bohužel potenciál=tak to přeci nebudete rušit, když jste do toho vrazili tolik peněz 😁
Logika rušičů. Lokálkou z 19 století jezdí lidé. Nasadíme nepohodlný orchestrion, lidé pořád jezdí. Zrušíme účelově nákladní dopravu, aby firmy nemohly kecat do požadavků na zachování kolejí. Aby to bylo na jistotu, vyškubeme pár vleček a manipulačních kolejí, případně postavíme souběžnou silnici zdarma. Nebudeme koleje udržovat, lidé pořád jezdí, v létě i cyklisté. Rozšíříme fámu, kolik to stojí peněž (údržba ani nenastartuje drezínu), lidé pořád chtějí jezdit a uspořádávají sbírky na provoz. Tak zavedeme čtyři vlaky denně- pořád tím jezdí skalní šotouši a důchodci. Zoufalí rušiči ve spolupráci SŽ zavedou dlouhodobou výluku, nechají to 20 let chátrat, a pak slavnostně… Číst vice »
Jak přesně SŽ zrušila nákladní dopravu?
A v době kdy se zavedly 4 páry denně: kolik byla průměrná obsazenost vlaku?
😁 na těch lokálkách, kde se zrušila osobní doprava jezdí orchestrion už 40 let, předtím možná hurvínek. Z Desira do 810 nikdo nepřesedlal.
A zbytek jsou bláboly…
Je to právě opačně. Na začátku měla být dopravní politika, která zná přepravní proudy a snaží se ty silnější dostat na koleje, třeba i pomocí rovnání tratí (ale ne přesunu stanic do polí). To v úzké součinnosti s politikou „rozvoje“ území (motivující lidi udržet jejich rovnoměrnější rozmístění v prostoru). Namísto toho naopak posilujeme vznik vnitřních periferií a potřebu odtamtud jezdit čím dále, tím dále. Čemuž ovšem místo železnice přizpůsobujeme přednostně silnici, protože autům nemusíme vymýšlet časové polohy, návaznosti, tarif. Důsledky nás stojí mnohem více, ale v jiných oblastech. Málokdo si to spojí, mnozí ovšem mají jasno, že je to takto… Číst vice »
Jenže tady se bavíme o dvou tratích, kde žádný silnější přepravní proud není.
Pokud bereme hromadnou dopravu jako věc ve veřejném zájmu (vy zjevně ne),tak nabídka předchází poptávce. Pochopitelně ne za každou cenu, je to věc debaty, nikoli rychlého soudu.
Dobrý den všem, tak jen dva rozdílné pohledy na koordinaci a fungování dopravy. Za pana ministra Budinskeho se realizovalo dálkové řízení ZZ Louny – Peruc Klobuky, od té doby nic. Rychlík na trati z KV do Prahy přes Most zrušen, postupně snižování výkonů. Muzeum ve Zlonicich o víkendu od vlakové dopravy odtržení, nic nejede. Pokud se tedy něco nezměnilo. A ted to nejlepší 😀, je připravovaná velká rekonstrukce žst Rakovník s dopady rekonstrukce ZZ do všech směrů a hle , Středočeský kraj chce zrušit vlaková spojení.
Asi někde CHYBA.
A ten Rakovník s tím souvisí jak?
Jedno rameno , které má být osazeno novým TZZ, tak tam mají přestat jezdit osobní vlaky. Výčet trati k zastavení osobni dopravy je v předchozím článku, který se této problematiky týká. Mrknu na to, případně doplním odkaz.
Kde na tratích 110 Slaný – Louny a 124 Lužná u Rak. – Žatec leží Rakovník?
Tak jen info, úsek na zrušení neni z Rakovnika, ale Lužné do Žatce. Nicméně pokud by se zrušila doprava timto směrem, není to dobře.
Byť to kraj asi moc nezajímá, ale když to budu brát z pohledu celého státu (resp. SŽ a obecně nákladům na infra), tak by bylo efektivní vylepšovat tratě a udržovat tak osobku na tratích, které stejně chceme zachovat pro nákladní dopravu (resp. z nějakých „strategických důvodů). To se podle mě týká minimálně trati 124 (110 asi bude zbytná po vybudování kralupsko-lounské smíšené VRT). A naopak rušit bez milosti tratě, na kterých jezdí minimum cestujících, nejdou vylepšit pro osobku (zastávky, přeložky) a nákladka na nich není. Pokud se někde zruší osobka a zůstane nákladka, tak je šílený poměr nákladů na infra… Číst vice »
To je nějaká matematika pro kuřáky marihuany?
V absolutních nákladech jsou fixní náklady do trati stejné a v tomto „doporučení“ jsou tam ještě extra náklady za osobní (přesněji spíš vzduchovou) dopravu.
Pokaždé, když se mluví o zrušení nějaké trati, protože málo cestujících, tak se podívám do mapy kudy prochází trať a kde jsou vlakové zastávky a kde vesnice: Bezděkov > bez zastávky, Trnovany > nádraží je kus od vesnice, Dobříčany -> bez zastávky, Veletice > dobrá poloha zastávky, obec Stránky > bez zastávky, Holedeček > dobrá poloha nádraží, Měcholupy > kus za vesnicí, obec Železná > bez zastávky… Pokud se bavíme o atraktivnosti veřejné dopravy, tak poloha zastávek je naprosto zásadní. I kdyby byly jen na znamení. Co udělal svazek obcí kolem trati 110 pro zatraktivnění cestování? Iniciovali vznik zastávek a… Číst vice »
Tady to svazek vysvětluje. Na trati 110 je skutečně snahou obcí zřizovat nové zastávky, ale nemohou do toho jít, když nemají garanci, že investice do zastávek nebude zmařena.
https://zdopravy.cz/dokument-svaz-obci-vysvetluje-proc-se-brani-zruseni-vlaku-slany-louny-235104/
A co dělali předchozích 120 roků? Nebo předchozích 20 roků?
Bylo jim to úplně jedno a až teď chtějí, aby se jim za cizí peníze provozoval vlak.
Každé 4 roky jsou komunální volby. U moci se střídají různí politici a ti samozřejmě mohou mít i rozdílný přístup k problematice.
To dopravni obsluznost zarizuji obce? Mno, to je celkem inovativni pristup…
Dopravní obslužnost zařizuje kraj, ale nikde není nařízeno, že dopravní obslužnost se musí realizovat vlakem.
Pokud obce chtějí zachovat železnici pro osobní dopravu, dalo by se předpokládat, že pro to dělají i něco jiného, než že píší stanoviska.
Třeba, že se snaží, aby jejich obyvatelé tím vlakem jezdili. Tedy bombardují správu železnic žádostmi o přeložení zastávek blíže obcím, nabízejí pomoc při výkupu pozemků a budování přístupových cest apod.
A proč i to naopak neprovádí kraj, a jen se vymlouvá, že prázdné vlaky objednávat nechce? Co udělal kraj pro to, aby ty vlaky tak prázdné nebyly? Proč mnohde autobusy nejezdí až k vlakovým nádražím, ale končí naopak na zcela jiných stranách měst, jak je tomu třeba právě ve Slaném, Žatci nebo i v Lounech?
Pojem „lokálka“ není nikde definován (není to totéž jako „regionální dráha“ podle zákona). Teoreticky se dá argumentovat,že lokálka je jakákoli trať,kde nejezdí rychlíky..
Kdybychom chteli byt punktlich, tak lokalka je draha postavena podle rakouskeho zakona o mistnich drahach (lokallbahn). Tohle rozhodne podle tohoto zakona nestaveli, 124 je byvala hlavni trat BEB
Jenže nemusíme být punktlich a můžeme bez problémů říci, že ta trať v současné době není hlavní tratí a svým provozem připomíná spíše lokálku.
Zde by bylo řešením znovuzavedení rychlíků. Přiblížilo by to a zůlevnilo cesty do Prahy (místo přes Ústá).
V daném případě by měly smysl spíš pásmové Sp (viz článek). Klasický rychlík z Loun do Prahy s minimem zastávek by se dálnici D7 stejně časově nevyrovnal. Ale Sp by mohl být dobrým spojením do Prahy pro Peruc, Klobuky, Zlonice a hlavně Slaný. A co se týče tratě 124, tak tam by to chtělo odstranit přestup v Lužné. Klidně tak, aby se v Lužné spojovaly soupravy od Žatce a Rakovníka. Přímé vozy Žatec – Praha, v úseku Žatec – Lužná zastavit všude, z Lužné do Prahy pak zastavit jen Nové Strašecí, Stochov, Kladno a pak zastavit po Praze. Modernizací tratě… Číst vice »
A nebyl by při spojování problém v tom, že od Žatce a od Rakovníka jsou v Lužné jiní dopravci? Navíc Regiosprintery od Žatce mají spřáhla, ne nárazníky.
Technicky to lokálky nejsou, ovšem jejich dnešní význam je na roveň lokálce.
Tak at si to tam Ústecký kraj objedná a zaplatí ne?
I to je možný scénář, pokud se kraje nedohodnou. Zatím je však předčasné cokoliv předvídat.
Nějaký lidi tam jezdí, rozhodne bych provoz nerušil, ale třeba nechal v současné režii, i kvůli omezeni spojení přišlo o práci dost lidí ve stanicích Klobuky a Zlonice, to samé by pak mohlo nastat v Krupe, což není dobrá zpráva
Kraje neobjednávají osobní vlaky jakožto sociální program pro železničáře.
Diky za info, bez Vás bych to nevěděl
Evidentně to nevíte.
A já zase nevím, proč bych z daní měl platit zbytečný ansámbly někde v polích, které tam třikrát denně přestaví výhybku…
Stejně je výpravčích i signalistů nedostatek, tak aspoň můžou makat tam, kde jsou zapotřebí.
Takhle to ale nefunguje. Výpravčího z nějakého místa prostě nepřemístíte přes půl kraje, když o to vyloženě nebude stát
Naopak, čím víc lidí na železnici přijde o práci tím lépe, nemusíme je platit
Tak doufám, že Vy mě ještě pár let budete platit 😁
No záleží co děláte. Pokud jste závorář, tak bych byl docela rád kduby vaše pozice zanikla. Pokud jste dispečer CDP, tak budu rád když vás budou platit až do spokojeného důchodu
Dělám signalistu, trat Plzeň České Budějovice ( stanici neuvádím), závorář je krásná profese a abych byl fér, tak uznávám, množství lidi kteří byli dřív ve stanicích se nemohl vyplatit, v tom nerozporuji
Máte na mysli železničáře, nebo dojíždějící do práce z okolí těchto stanic?
Ty stanice jsem myslel obsazenost personálem, myslim že je tam zavedena trvalá VDS, ve Zlonicích by měl byt staniční dozorce
Proč tady vlastně nebylo dosud zavedeno dálkové řízení? Přijde mi to stejně dobrý adept jako tratě 160, 080 nebo 200, kde už to je dávno. Nebo tady jezdí tak málo vlaků, že se do toho nikomu nechce investovat, a raději se dopravní služba ve stanicích omezí?
No koukejte na mapu staveb, je tam neco v planu, dálkové řízení končí v Peruci, dal byli lidé, teď to tam
Je postavené po jedné koleji uz asi 2 roky, taky zajímavá podívaná, doporučuji tam zajet
Studie je sice hezká věc, ale stejně si nedovedu představit koncept dopravy, který bude aspoň trochu atraktivní pro lidi.
Řešení pro trať 110 je zmíněno. Pásmový jízdní řád a spěšné vlaky. Když se zrychlí vlak Slaný – Praha, zákonitě se zrychlí i spojení Peruc – Praha, Klobuky – Praha nebo Zlonice – Praha. Trať 124 by pak mohla těžit z modernizace tratě Praha – Kladno. Už teď by bylo vhodné připravovat i nějakou modernizaci navazujícího úseku Kladno – Rakovník. Ze všech středočeských měst je silná poptávka po dojíždění do Prahy a Rakovník v tomto ohledu není výjimkou. Další zkrácení jízdních dob na celé trati 120 by pak zkrátilo čas jízdy do Prahy i ze Žatce a dalších stanic na… Číst vice »
Vzhledem k tomu, že rychlodráha se verbálně staví 50 let a bude hotová nejdříve za 10 let, tak bych byl v klidu.
Promiňte, ale jakékoliv pokusy o zrychlení těchto tratí budou stejně jen vyhozené peníze. Ze Slaného musíte do Prahy přes Kralupy. Než ten spěšňák dojede z Masaryčky nebo Bubnů do Kralup, bude už autobus z Veleslavína ve Slaném. Ale ten vlak potom čeká dalších minimálně 25 minut z Kralup do Slaného. Podobné je to s Rakovníkem. Vlak z Veleslavína dojede do Kladna nebo ať jsem pozitivní do Žehrovic, ale autobus ze Zličína už v té době jede ze Strašecí do Rakovníka. Tady pokud nepostavíte novostavbu trati podél D6 nebo D7, tak to nikdy nezrychlíte aspoň na úrověň toho autobusu, co jede… Číst vice »
Veleslavín nebo Zličín jsou trochu jinde než Masarykovo nádraží. Pokud chcete porovnávat vlak s autobusem, zapoctěte ještě přesun metrem A nebo B mezi centrem Prahy a výchozí zastávkou autobusu, a pak už ten autobus tak příznivě vycházet nebude.
Nehledě na to, že autobusy ve směru od Slaného by v budoucnu měly končit na terminálu Dlouhá Míle. Město Slaný už v minulosti vyjádřilo nesouhlas s touto změnou, nicméně ROPID na ní trvá. Takže tím pádem bude dojíždění do centra Prahy s přestupem z autobusu vycházet ještě méně příznivě než dnes.
Opravdu ta Dlouhá míle bude zhoršení? Vlak do centra bude mít dobrý interval, bude rychlejší než metro i než bus a ušetří se zácpy na Evropské.
Já jsem spíš zvědavý, jestli nezkusí vozit lidi ze Slaného busem na vlak do Kladna; ušetřilo by se dost vozokilometrů. Ale pro skutečnou konkurenceschopnost by asi bylo potřeba dost upravit II/118
„Já jsem spíš zvědavý, jestli nezkusí vozit lidi ze Slaného busem na vlak do Kladna; ušetřilo by se dost vozokilometrů.“
Kudy, aby to bylo rychlejší a se stejnými nebo nižšími skutečnými náklady než na kraj Prahy?
rychlejší jedině helikoptérou – ale levnější by to nebylo
Bohužel se mi nepodařilo najít cílový čas pro vlak Kladno – Dlouhá Míle, takže to moc jistě říct nedokážu. Představoval jsem si ale že by vlaky dojely až na Kladno-Švermov, odkud by navázal bus směrem na Slaného, a to buď
a) po II/118
b) přes Pchery
c) po za tím účelem zbudované přeložce II/118 v přibližně takovéto trase https://mapy.com/s/pemanataso
Cílový čas pro vlak Kladno – Dlouhá Míle nikde nenajdete, protože u všech prezentací (z posledních 5 let) se píše, že vlaky na Kladno pojedou na/z Masaryčky přímo (tj. Ruzyně — Hostivice jako nyní). ty vlaku co pojednou na letiště nebudou jezdit na Kladno. Takové jsou informace z posledních 5 let. Předchozí verze byli různé / i jiné. K silnici II/118 – od zastávky Kladno – Švermov – nebyla by to přeložka, ale několik mostních estakád – opakovaně se zde překonává poměrně velký výškový rozdíl (obrazně řečeno – ta silnice je furt „nahoru a dolů“ – denně po ní jezdím.… Číst vice »
Tím by nikdo nejel. Tamtudy autobusem fakt ne.
Navíc když už stavět, tak proč tak složitě, pokud by to nešlo jinak a muselo se trasovat přes Švermov, tak by stačilo resuscitovat trať Zvoleněves – Kladno-Dubí. Tam žádné estakády netřeba, sem tam mostek přes potok. Část stále existuje a část by se musela znova postavit. Už před sto lety ji chtěli propojit v Podlešíně, ale museli až do Zvoleněvse…
Na druhou stranu musím říct, že protažení 650 ze Slaného do Kladna nebyl špatný nápad, navazuje na vlak Kladno-město a lidi to používají.
Už to zkusili. Zatím to vychází pro lidi bydlící mezi Kladnem a Slaným časově srovnatelně. Ranní varianta busbus (přestupy z autobusů 324, 650, 590 ve Slaným x autobus 388, 389) a večerní vlakbus
(spěšňák x 650 na Kladno město). Uvidíme jak to bude vycházet po zdvoukolejnění tratě. Třeba to pak vyjde za použití rychlíku do Kladna i pro Slaný…
Promiňte, ale „vozit lidi ze Slaného busem na vlak do Kladna“ je pěkná blbost – to by ti lidé museli být jedině nuceni nasazení. A po II/118 už je tuplem blbost – asi jste tu silnici nikdy neviděl.
Pokud byste to chtěl realizovat tak jedině po silnici 236 a pak po 23631.
Ale je to stejně logické jakobyste lidem z Kladna řekl, aby jeli autobusem do Kralup a tam si sedli na vlak do Prahy
Autobusy ze Slaneho jezdi kazdou chvili a stejnou jsou preplnene. Typicka linka pro vlak. Dtto Melnik
Zličín je porovnáván s Veleslavínem. Tam je to prašť jako uhoď.
V případě Slaného jsem nepočítal Podbabu, z důvodu absence metra. Ale z centra na Veleslavín/Dlouhou Míli dojedete celkem rychle. A já bych s tím, kde budou začínat/končit jaké autobusy počkal do chvíle, kdy to bude aktuální.
Navíc v žst. Kralupy nad Vltavou není možné bez celkem rozsáhlé přestavby kolejiště spojovat/rozpojovat vlaky ve směru Ústí/Slaný – Praha a zpět. To je celkem handicap.
Z Rakovníku jezdí na Prahu autobusy ,vlak by musel být stejně rychlý a jezdit max v 30 minutovém taktu od brzkého rána do pozdního večera .
Jaký je problém v tom aby ústecký kraj platil spoje ve Středočeském kraji a zároveň platil jen tarif ústeckého kraje včetně výběru tržeb. PID bude provozovat autobusy a uvidí se jak to vidí cestující. Konkurenční boj integrovaných systémů, bohužel to v dotovaném sektoru nefunguje.
Může se to stát. Vyloučit v tuto chvíli nelze žádný scénář.
„Opoziční zastupitel Jaroslav Komínek (STAČILO!) po debatě vyzval ke schválení usnesení, kterým kraj deklaruje zájem na zachování obou tratí.“
Co to ten komouš blábolí? Diskuse se vede o objednávce spojů, ne o zachování nebo nezachování tratí. Komouši: co slovo, to lež. Za 100 let se nic nezměnilo. Jsou pořád stejní.
A je to doslovný přepis výroku, nebo novinářská zkratka? Abyste nesoudil nesprávného… Mimochodem, trať se často používá i pro souhrn spojů – např. „koridor stál“. Peskujete i tyto nesmysly? 🙂
To já netuším, jestli to je či není novinářská zkratka. Faktem ale je, že předmětem sporu není existence trati, ale rozsah na ní/nich objednávaného provozu.
Jenže praxe ukazuje, že tratě s minimálním provozem dřív nebo později končí s dlouhodobou výlukou a červenými terči… I když tady bych to raději vytrhal hned a udělal novostavbu příměstské tratě.
Ale naplní se Vám ta příměstská trať, vede do míst s dostatečnou poptávkou obyvatel po dojíždění do Prahy? Nebo by to byly vyhozené peníze, protože autobusy po dálnici to zvládnou i tak rychleji a levněji?
Diletanti. Názorná ukázka, že kraje nemají kapacity, jenž jsou schopné vytvořit funkční model vhd. Pak je otázka, proč o tom rozhodují kraje a ne lidi s dopravním vzděláváním.
Já už to vidím u Boreckého jen jako egoismus a ješitnost. Prostě jednou řekl, že se tam ten provoz zruší, tak se prostě zruší a udělá pro to všechno.
Tyhle osobní útoky nejsou dobré k ničemu. Vaše domněnky si strčte za klobouk.
Tak hlavně je vidět, že v Ústeckém kraji je jeden radní pro dopravu a ve Středočeském dva. Ano pojďme šetřit a začneme tím, že jednoho zbytečné radního pro dopravu ze dvou – Boreckého, zrušíme i s jeho autem, řidičem, sekretariátem a ušetříme tak spoustu našich peněz vyhozených z okna, doslova. Jeden radní pro dopravu ve Středních Čechách zůstane.
Naopak, to rozdělení kompetencí na VHD a silniční hospodářství je žádoucí, jsou to dvě velmi rozdílné oblasti a obě si zaslouží radního „na full time“.
A není to třeba tím, že VHD ve Středočeském kraji i silniční síť ve Středočeském kraji jsou zcela nesouměřitelné s jinými kraji? A není lepší, to nechat na hejtmanech a zastupitelstvech těch krajů?
Kdo je druhý radní pro dopravu ve Středních Čechách? Mimochodem Borecký si řídí auto sám, to není hejtman, aby měl k autu i řidiče.
Nelze vyloučit, že pokusy o zrušení vlakové dopravy mezi kraji, jakož i obrana proti nim, mohou být politicky motivované. Ve Středočeském kraji je hlavní vládnoucí stranou STAN, jehož členem je i Borecký. V Ústeckém kraji má naopak dominantní pozici ANO, jehož členy jsou také starostové Žatce a Loun, kteří mají přesah i do krajské politiky (ten první je dokonce krajský radní).
Taková politická konstelace samozřejmě nepřispívá nějaké shodě mezi kraji.
Nicméně rýsující se nemožnost dojet z Prahy do Žatce, případně Loun, vlakem, je v kontextu brblání nad zacpanou Prahou 6 jen dalším příspěvkem do toho, čemu mnozí automobilisté říkají „dopravní peklo“. Stávající stav moc únosný není, ale snahu jej řešit nějak uceleně (třeba zlepšením stávajících železnic tím směrem), aby člověk pohledal. Jo, malují nějaké tramvaje kus za Prahu, ale…
Lenže kraj objednáva dopravu na súčasných tratiach. Keby Správa železnic postavila trať, po ktorej sa dostanete z Prahy do Slaného za 30 minút (to funguje autobusom z Veleslavína) a nie za čistú hodinu ako je to teraz (Sp z Holešovic), bola by určite i väčšia ochota kraja objednávať na nej dopravu.
Jenže, aby správa železnic postavila rychlou trať do Slaného, je potřeba, aby to také vyšlo ekonomicky. Ve Slaném žije 17 tisíc obyvatel, v Lounech 18, v celém tom regionu kolem 45-50 tisíc. To není zase tak moc, aby to vůbec nějak vyšlo.
Správa železnic není schopna postavit tratě do Znojma, Zlína, Liberce…a vlastně už ani do Ostravy, Brna a Prahy.
Tramvaj kus za Prahou jsou cenově v dosahu samospráv a hodně pomůžou: za pár km tratí se můžeme zbavit snad i tisíců aut denně. Novostavbu Kladno – Slaný StČ kraj asi hele nezaplatí
Vůbec není potřeba, aby kraj financoval novou trať Kladno – Slaný, když stávající trať přes Kralupy je pro spěšný vlak taky použitelná.
A na trať Praha – Kralupy to narvete jak?
Neříkejte, že na dvoukolejnou trať se nevejde spěšný vlak jednou za hodinu. Úplně nejlepší by bylo, kdyby jel těsně před nebo za EC z/do Berlína, aby se nedostal do konfliktu se stávajícími osobními vlaky.
A je vlak jednou za hodinu to, co cestující očekává?
Není.
Na tu jednokolejku se další vrstva nevejde, nebo chcete omezit osobáky Slaný-Kralupy na 60 minut interval, aby mohl profrčet expres od Klobuků?
Vzpomínám na dobu, kdy tudy jezdilo denně několik párů poměrně zaplněných motorových rychlíků Praha TGM – Kralupy – Most.
To už muselo být hodně dávno. V době, kdy monopolní ČSAD prostě neposlaly nedostatkové busy někam, kam „jel vlak“. V době, kdy auto měla každá pátá rodina…
Takhle dávno to zase nebylo, nějaké 3 páry rychlíků tudy jezdily odhadem do roku 2007-8. Ale jestli byly poměrně zaplněné, to moc nevím.
> Takhle dávno to zase nebylo
Opravdu ne, dle vás jen málem 20 let…
„Takhle dávno“ patřilo k tomu výroku že bylo monopolní ČSAD a skoro nikdo neměl auto. A to vážně nebylo v roce 2007.
Moc zaplněné nebyly už v 90. letech, autobusům ničím nekonkurovaly už tehdy.
Jako režijkař jsem takto dřív také jezdíl do Mostu než jsem zjistil že autobusem to trvá polovinu času.
Je to nešťastný. Jezdíval jsem přímým vlakem z Prahy do Žatce (jel asi až do Chomutova, jestli se nepletu). Dnes to jde asi jen s přestupem v Lužné, což není žádná sláva. Jsem dost rád, že tak teď nemusím jezdit. Přitom by si jeden pohledem na mapu myslel, že něco jako Pha-Slaný-Louny-Žatec-Chomutov by mohla být alternativa cestě přes Ústí a cestující by si to našlo. Tady se ale hodně investovalo do silnic. I současný stav není časově o tolik horší než bus, vlak umí být jen cca o půl hodiny pomalejší.
Jakákoliv cesta delší než 1 hodinu je celkem velkým blokátorem pro každodenní dojíždění. A když k tomu přidáte další půlhodinu (protože vlak je „jen cca o půl hodiny pomalejší“) a další půlhodinu na cestu z/do domu a do/z práce/školy, tak to máte být 4 hodiny denně na cestě. To z toho dne moc nezbyde.
V celém tom případu chybí zásadní informace. Ústecký kraj nesouhlasí, takže objednávku převezme a bude to platit?
Nebo je to jen o politické proklamaci (PR), že s tím nesouhlasí, ale platit nechce? Tedy o vydírání, že Středočeský kraj má svůj podíl platit proto, že si to Ústecký kraj přeje?
Zatím je to jen proklamace. Jak to nakonec bude, v tuto chvíli neví nikdo. Je třeba si totiž uvědomit i to, že v jednotlivých krajích je rozdílný systém financování dopravní obslužnosti. Ve Středočeském kraji musí přispívat obce, v Ústeckém kraji nikoliv. Ale teď ty středočeské obce budou vůči Středočeskému kraji v daleko silnějším postavení, když jim Ústecký kraj otevřeně vyjádřil podporu.
O silnějším postavení by se dalo hovořit v případě, že by to Ústecký kraj nastavil tak, že to zaplatí pro své obyvatele. Tedy, že vlak pojede, ale s výjimkou konečné stanice ve zmíněných obcích nezastaví.
Řeknu-li, že něco chci, ale nejsem ochoten platit proto, že mám jako řádný hospodář stejný problém jako Středočeský kraj, moc tomu nepomůžu. Pouze to přenesu do roviny přetahování politických partají v předvolebním období, a je zřejmé, že to není o obsahu…
Scénář v podobě nějakého projíždění atd. nehrozí. Zástupci svazků obcí Stodesítka (na trati 110) a ODORAK (na trati 124) v minulosti otevřeně přiznali spolupráci s politiky v Ústeckém kraji. Jejich strategie je logická, protože mít za zády sousední kraj je velká výhoda oproti situaci, kdyby obce musely čelit Středočeskému kraji samy.
Jak se tato kauza nakonec vyvine, je v tuto chvíli skutečně nemožné předjímat. Zatím skutečně víme jenom to, že kraje se neshodují (stejně jako v lednu 2023).
A neplatí v současné době platí nějaká dohoda mezi oběma kraji? Pokud ano, je legitimní, pokud po dobu platnosti té dohody Ústecký kraj platí to, k čemu se zavázal, a po Středočeském vyžaduje totéž. A co se týče období po platnosti té smlouvy, tam se zas naopak Středočeský kraj nemusí k ničemu zavazovat a Ústecký si může objednat/neobjednat, co chce.
Na platnost jakékoliv dohody, i v době jejího trvání, jsou potřeba dva. Odstoupí-li jeden, jednají dva sobě rovní o možnostech co s tím. Středočeský kraj, s odůvodněním péčí řádného hospodáře, platit nechce. Jaká řešení jsou k dispozici?
Když je ta dohoda na dobu určitou nebo s nějakou výpovědní lhůtou, tak obvykle nebývá možnost ji z ničeho nic jednostraně vypovědět. Jako že třeba jak teďka Stč kraj vybírá dopravce na 30 let provozu, že by si to po dvou letech od začíátku platnosti rozmyslel, že s péčí řádného hospodáře nemá na to to platit?
Domnívám se, že v případě, o kterém je řeč, v registru smluv lze dohledat konkrétní smlouvu, ze které je zřejmé, jaké jsou možnosti objednatele směrem k dopravci.
Nevidím přesun výkonů v rámci smlouvy jako neproveditelný, naopak, změnami v JŘ, který na těch 30 let není, to vidím jako zcela běžný administrativní krok.
Ale ten přesun výkonů provedou za podmínek v té smlouvě. A neplatí, jak píšete, že „Na platnost jakékoliv dohody, i v době jejího trvání, jsou potřeba dva“, nebo-li že by si kraj mohl najednou vzpomenout, že s odůvodněním péčí řádného hospodáře platit nechce a tudíž že by na platnost smlouvy nebyly dva, a najednou by přestala platit.
Smlouva, o které píšete, patrně bude toto – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/9776847?backlink=gcdki .
Vidím výpovědní lhůtu 3 měsíce. Ano, po uplynutí této doby smlouva nemusí v extrému platit.
Smlouva jednotlivého kraje s dopravcem je věcí daného kraje.
ok, tak to pak jo.
Přesun výkonů v rámci smlouvy je výrazně komplikovanější pro Ústecký kraj v případě tratě 124, pokud by Středočeský kraj chtěl zrušit provoz. Ústecký kraj má totiž uzavřeno na drážní dopravu mnoho malých smluv s různými dopravci na konkrétní tratě. V daném případě smlouva s DLB obsahuje už jenom tratě 126 (Most – Louny – Rakovník), 135 (úsek Most – Osek město) a 137 (Chomutov – Vejprty). Na těchto ostatních tratích je rozsah dopravy dostatečný a plně vyhovující.
Jakoukoliv smlouvu lze s dopravcem dodatkovat. K tomu, nastavení smluv Ústeckého kraje přeci není problém, který by Středočeský kraj k něčemu zavazoval.
Je mi to jedno, ale nemyslím si, že by jakákoliv změna neměla řešení, nebo že by jeden kraj mohl druhý na základě něčeho blokovat ve smluvních věcech.
Když chce ÚK platit za vození vzduchu na trati 124, může to vození vzduchu objednávat i na tratích 126, 135, 137?
V čem je tedy problém?
Pokud vím, tak objednávka na trati 124 je od ústeckého kraje a Středočeský jen přispívá, 110 je obráceně.
Lze na to koukat dvěma způsoby. Buď se to zruší, což je potenciálně nevratný krok s možnými velkými škodami, anebo se vyhodnotí, co je příčinou nízkého počtu cestujících a zda s tím jde něco dělat. Ústecký kraj chce jít druhou cestou. Všimněte si, na co upozorňuje svazek Stodesítka. Ten žádá o zrychlení vlaků ze Slaného do Prahy. To je zcela legitimní požadavek, protože v této relaci je vysoký přepravní potenciál a dálnice D7 nemůže zvládnout všechno. Pak je jasné, že když dojde ke zrychlení v tomto úseku, zákonitě se zrychlí přeprava nejen ze Slaného, ale i ze všech stanic mezi… Číst vice »
Nevratný krok to není, tím by bylo až rušení trati, což by nastalo až za X let. Klidně se může nechat teďka pět, deset let bez provozu chátrat a pak se udělá pořádná rekonstrukce, až bude novostavba ze Slabého do Kladna či alespoň dráty do Kralup. Ovšem když je v současnosti a dalších deseti letech provoz vlaků neužitečný, nevidím důvod je tak provozovat
Po zkušenostech z Kozí dráhy nebo z tratě Radejčín – Chotiměř nebude nikdo v Ústeckém kraji riskovat, že se trať nechá zchátrat a pak se bude horko těžko obnovovat sjízdnost.
Ani jedno není případ trati která by byla zhodnocena velkou investicí. Celá myšlenka provozu na Slaný – Louny stojí na předpokladu že se SŽ uraci investovat, pokud se bojíme že se na to vykašle, tak ten provoz smysl nemá.
A teda u Chotiměře nedošlo k rozpadu kvůli neobjednání dopravy, nemá to s tématem nic společného
Nevoli uvádět zchátralé tratě do provozuschopného stavu, protože je s tím více práce, než s normovanými nástupišti obehnanými předpisovým zábradlím? No pokud tam ještě jezdí náklady, tak snad. Současný trend k tzv. „konzervaci“ dráhy (s velmi složitým – a tedy spíše hypotetickým – procesem k návratu kolejí, ovšem) je vize „udělat to pak najednou“ sice hezká, ale nereálná. To i nechat tam občas projet vlak je možná dlouhodobě efektivnější, než to nechat se rozpadnout – i s ohledem na další procesy. Bohužel, jakkoli bych uvítal, kdyby ty lepší tratě přicházely.
Mohu se zeptat o jaké novostavbě ze Slaného do Kladna mluvíte? Nyní koleje ze Slaného do Kladna nevedou žádné a ani žádná kapacitní silnice mezi těmito městy není
Jde o představu spolku Stodesítka bojujícího za provoz na trati Slaný – Louny. Ti by si přáli, aby se jejich trať stala použitelnou, novostavbu Slaný – Kladno (iirc kolem Smečna), kam by šlo protáhnout rychlíky z Prahy do Kladna a dále je vést jako zastávkové spoje
Aha. Tak to jsem neměli rušit uhelné vlečky, mohly jsem pro část této novostavby využít jejich trasování 🙂
Vyjádření onoho svazku zní trochu jinak. Proti projektu tratě Kladno – Slaný nemají nic a realizace této tratě jim nevadí, nicméně to nepovažují za podmínku a spíše prosazují využití stávající tratě přes Kralupy, protože tu lze využít okamžitě.
Poznámka v dobrém: ještě, že si tu trať mezi Kladnem a Slaným jako podmínku nedávají – to by byla totiž stopka. To nikdo nikdy nezrealizuje.
Ani komunisti o tom neuvažovali, když budovali Důl Slaný (že by ho železnicí spojili s doly na Kladně)
A kde se dá žádat o zrychlení nějaké nesmyslné klikatice? Bych bral zaústění horního Pacifiku rovnou do Senohrab.
Ježíškovi se píše, nebo petice do Vídně?
Zrovna v relaci Slaný – Praha stačí prostá úprava jízdního řádu. Bylo zmiňováno jak na těchto stránkách, tak i v novinách města Slaného (viz místostarosta Rubík), že spěšný vlak Slaný – Praha Masarykovo nádraží by zvládl celou trasu ujet za 50 minut. S ohledem na to, že je to jízda až do centra Prahy, je to konkurenceschopný čas jízdy. Podmínkou je zastavení pouze v Kralupech a Praze-Podbabě, dále pak nasazení lepšího vozidla (veselá kráva to fakt nevytrhne).
A na trať (hlavně na křížení Holešovice/Bubny, ale také na jednokolejku Kralupy–Slaný) by se další vlak vešel?
No, další… Vždyť to může být protažení anebo náhrada stávajících, ne? Po tom ostatně voláte výše, neprovozovat „vzduchovoziče“, nýbrž smysluplné vlaky.
Po koridorech nám v Praze a okolí opravdu nejezdí žádné vzduchovozy.
Protažení to být nemůže, v Kralupech končí jen osobáky, všechny rychlíky a expresy pokračují na Ústí (a Sp nejsou, není na ně místo). A že by byly zralé na zrušení, to se říct nedá. Snad jen zavést tam křídlový provoz (dělení vlaků), ale to má taky hromadu nevýhod
Kterých? Protahovat zastávkové osobáky z Prahy do Slaného se moc nehodí, to je lepší současný stav s přestupem v Kralupech (ten tam je z osobáku i rychlíku).
Vlak slany praha masarykovo ma celkem rozumnou jizdni dobu uz ted – pokud jde o onen spesnak. Ale ten by musel jezdit v nejakem rozumnem taktu aby byl realne pouzitelny.
Slany – Louny je bohuzel dost silena trat, v pripade zrychleni by ale pouzitelna byt mohla.
Luzna-Zatec vede liduprazdnou krasnou krajinou. Mam tu trat rad ale pro bezne uziti to tam k nicemu moc neni. Bydli tam proste prilis malo lidi.
Spočítejte dohromady počet obyvatel ve všech obcích mezi Louny a Slaným ležících v docházkové vzdálenosti od té tratě. Bude jich kolem 9 tisíc. Zdaleka ne všichni spádují do Prahy. Počty cestujících budou vycházet stále velmi podobně.
Fakt se na tohle musí dělat fucking studie? Nestačilo by dopravci zaplatit pár korun, ať počet cestujících v motoráku napíše četa do notesu, který pak předá na kraj?
Studie nemá posuzovat jen status quo, ale i možnost přípravných úprav a změn provozního konceptu. Zrychlení vlakového spojení Slaný – Praha formou spěšných vlaků by zcela změnilo výchozí podmínky pro trať 110.
Oprava překlepu: možnost případných úprav.
No a nemohl by to udělat někdo z kraje, v rámci svého zaměstnání?
A kdo z kraje je schopen to udělat, nikoho takového totiž za tu almužnu co úředníci dostávají nezaměstnáte.
na obou tratích až na nějakou vyjímku párkrát do roka jezdí 1-15 cestujících ,kolikrát i 0 ,pokud o ně má ústecký kraj zájem nic mu přeci nebrání platit za dopravu po celé jejich délce ,samozřejmě tam pak bude platit jejich tarif ,ale to asi nikomu moc vadit nebude
Je pozoruhodné že u všech těchto plamenných diskusí o ztracené varty zcela chybí jakákoliv čísla. Kolik lidí tam jezdí a kolik stojí vozit tam vlakem vzduch.
Minimálně počty na trati 110 IDSK má, dostává je 4-5 / ročně…
jsou někde k nahlédnutí?
Kvůli covidu kde jaká prodejna měla za pár dní/přes noc počítání lidí v obchodech, ale vědět v kolik kterým spojí je kdy lidi? Mají byt ještě rádi za agregovaný čísla jednou za kvartál. Pak doprava nemá mít pověst černý díry rozpočtů.
Očekával bych, že objednavatel (tedy kraj) ví za co platí.
Kolik cestujících těmi vlaky jezdí, na kterých zastávkách nastupují a vystupují. K tomu nějaká demografie: děti + studenti, do práce, důchodci…
Pokud kraj neví za co platí, tak navrhuji kvůli velkému počtu lidí zvýšit objednávku počtu spojů na pětinásobek oproti současnému stavu 🙂
Momentálně nezajímavé, samozřejmě. Diskuse je o tom, zda je šance na nějakou aspoň dílčí změnu. A to je stejně ve výsledku spíš o tom, čemu kdo věří.
Vozit vzduch za to nestojí, ale to se úplně nevyčte ze současných čísel. Ať to buď jezdí „rozumně“ a nebo vůbec. Tedy aspoň každé dvě hodiny, U14 přímo z Rakovníka do Žatce (Chomutova) bez přestupu v Lužné – ideálně mimo Lužnou po spojce u Janova, ale tu samozřejmě nikdo nepostaví. Každopádně současné autobusové spojení z Rakovníka do Žatce je větší bída než ten vlak. U linky U40 moc nevím co s tím, nějaká Sp vrstva z Prahy do Slaného by pomohla hlavně tomu Slanému, ale dál se to klikatí a často to staví daleko od center obcí. Vyhánění cestujících pomocí… Číst vice »
Nová vozidla jsou super např na Vlašim – Benešov, nebo Rakovník – Blatno.
Na 110 Slaný – Louny to žádný alespoň trochu zajímavý výsledek nepřineslo.
Největší problém na trati 110 nejsou nasazovaná vozidla, ale nevyhovující provozní koncept, který neumožňuje rychlou jízdu ze Slaného do Prahy. Je to řešitelné úpravou jízdního řádu a zavedením spěšných vlaků. Není potřeba dělat žádné velké investice do infrastruktury.
Pouhou úpravou JR se nedostanete na čas, který by generoval dost cestujících v úseku Louny – Slaný. Ať už by byl jejich cíl kdekoliv.