Přehledně: Co začne letos stavět Správa železnic a co odsunula až na příští rok

Vizualizace trati kolem Výstaviště. Foto: Správa železnicVizualizace trati kolem Výstaviště. Foto: Správa železnic

Jedinou letos nově zahajovanou stavbou na železnici s rozpočtem přes miliardu budou úpravy trati v Praze z Bubnů na Výstaviště.

Správa železnic (SŽ) bude mít letos od státu k dispozici o dvě miliardy korun méně na opravy a údržbu, než se původně plánovalo. Vyplývá to z včera vládou schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Deník Zdopravy.cz porovnal schválenou verzi s návrhem, který předkládala ještě minulá vláda. Ukazuje, že dojde k posunu zahájení některých staveb až na příští rok. Jde přitom spíše o větší projekty v řádu miliard korun. Kvůli velkému objemu peněz na již rozestavěné projekty bude jedinou akcí na železnici s rozpočtem přes miliardu korun pouze zahájení modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště.

Správa železnic bude mít podle schváleného návrhu dispozici 53,4 miliardy korun. Celkem 33,5 miliardy korun má jít z národních zdrojů, téměř 20 miliard korun pak z evropských fondů. Poprvé také Správa železnic využije z evropských zdrojů Nástroj pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF), Celkem má z tohoto nástroje přijít do rozpočtu SŽ přes 10 miliard korun.

Největší škrty jsou u oprav a údržby: na podzim stát počítal s 16,6 miliardy korun, nakonec to bude 14,4 miliardy korun. Beze změny je rozpočet v oblasti provozování dráhy (3,1 miliardy korun) i v objemu na přípravu staveb (1,67 miliardy korun). Nekrátila se ani částka více než půl miliardy korun na přípravu vysokorychlostních tratí.

U investic dojde k posunutí zahájení některých akcí nejdříve na příští rok. Na rok 2023 je současně plánováno posunutí řady staveb, které původně měly začít až v roce 2024 či později. Jak moc reálné jsou tyto plány ale není jasné, v součtu jde o stavby s rozpočtem výrazně přesahující běžnou úroveň výdajů Správy železnic posledních let.

Už na počátku roku Správa železnic oznámila, že na všechny peníze akce nemá. Jedním z takových příkladů je modernizace trati Chomutov – Kyjice, kde nechala stavební firmy ztratit čas vypracováním nabídek. Už na podzim přitom podle návrhu rozpočtu SFDI bylo jasné, že na stavbu budou peníze nejdříve v roce 2023.

Akce zahajované Správy železnic zahajované letos (název/celková cena)

GSM-R Uničov –⁠ Šumperk 83,6 mil. Kč.
Dokončení I. žel. koridoru v trať. úseku Lanžhot (ČR) –⁠ Kúty (SR) 786 mil. Kč (mělo se stavět už loni).
Karviná ON –⁠ rekonstrukce části výpravní budovy 4,9 mil. Kč.
Kravaře ON –⁠ rekonstrukce výpravní budovy 31,6 mil. Kč.
Manažerský nástroj řízení provozuschopnosti železniční infastruktury 257 mil. Kč.
Segmentace provozu v technologické datové síti 49,9 mil. Kč.
Rekonstrukce a úprava přenosové sítě Správy železnic 573,6 mil. Kč.
Realizace systému Jednotného záznamového prostředí ŽDC 151,9 mil. Kč.
Management událostí stavu sítě 199,3 mil. Kč.
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Tábor 153 mil Kč.
Sanace násypového zemního tělesa Březová nad Svitavou –⁠ Svitavy 224,600–⁠225,000 247,2 mil. Kč.
Zrušení přejezdu P6801 v km 179,826 trati Brno – Č. Třebová a výstavba podchodu v zast. Blansko 132,2
Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) 3,37 miliardy Kč.
Rekonstrukce žst. Rožnov pod Radhoštěm 157,5 mil. Kč.
Rekonstrukce mostů přes ulici Šámalova v Brně 131,7 mil. Kč.
Vznik a rozvoj digitálních technických map (DTM) a mapování technické infrastruktury 1,6 miliardy Kč.
Rekonstrukce nástupišť žst. Semily 223,5 mil. Kč
Rekonstrukce výpravní budovy žst. Praha-Radotín 51,5 mil. Kč

Akce původně plánované na letošní rok a přesunuté na příští rok

Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Teplice v Čechách 900 mil. Kč
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Bílina 55 mil. Kč
Modernizace trati Kladno (včetně) – Kladno-Ostrovec (včetně) 3,5 miliardy Kč
Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně) 1,9 miliardy Kč.
Rekonstrukce žst. Bystřice pod Hostýnem 539,9 mil. Kč (původně mělo začít už loni).
ETCS státní hranice Německo –⁠ Dolní Žleb –⁠ Kralupy n. Vlt. 13,2 miliardy Kč.
Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov 3,9 miliardy Kč.
Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo) 1,6 miliardy Kč.
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno –⁠ Zastávka u Brna, 2. etapa 1,9 miliardy Kč.
ETCS Brno Horní Heršpice –⁠ Zastávka u Brna 481,9 mil. Kč.
Prodloužení podchodu v žst. Hořovice 62,3 mil. Kč.

Akce pro rok 2023 (zahájení včetně staveb, u kterých bylo plánováno zahájení později)

Polom – Suchdol n. O., BC 1,79 mld Kč.
Výstavba lávky v ŽST Praha-Smíchov 265 mil. Kč.
„Přemístění haly pro OTV a zřízení integrovaného pracoviště OTV a ST v rámci OŘ Praha“ 258.3 mil. Kč.
„Zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště v žst. Kolín“ 359,1 mil. Kč.
Modernizace trati Praha-Ruzyně (mimo) –⁠ Kladno (mimo) 5,2 mld. Kč.
Rekonstrukce trati v úseku Kyjice – Chomutov 1,72 mld. Kč.
Revitalizace trati Kostelec –⁠ Telč – Slavonice 2 mld. Kč.
Rekonstrukce ŽST Nový Bor 250 mil. Kč.
„Rekonstrukce traťového úseku Chomutov (mimo) – Kadaň-Prunéřov (včetně)“ 3,5 mld. Kč.
„Rekonstrukce mostu km 287,291 trati Retz (ÖBB) – Kutná Hora“ 188,4 mil. Kč.
Kybernetická bezpečnost Správy železnic 501 mil. Kč.
ETCS Milovice –⁠ Praha hl. n. (mimo) 370,3 mil. Kč.
Rekonstrukce kolejí ve vinohradských tunelech 4,16 mld. Kč.
Zdvoukolejnění trati Branický most –⁠ Praha-Krč –⁠ Spořilov 2,85 mld. Kč.
Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo) 7,05 mld. Kč. Modernizace a dostavba žst. Praha Masarykovo nádraží 2,53 mld. Kč.
Optimalizace trati Odb. Berounka (včetně) – Karlštejn 7,95 mld. Kč.
Modernizace žst. Rakovník 1,05 mld. Kč.
Rekonstrukce žst. Pečky 2,42 mld. Kč.
Modernizace seřaďovacího nádraží Nymburk 1,8 mld. Kč.
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Benešov u Prahy 112 mil. Kč.
Rekonstrukce žst. Loukov u Mnichova Hradiště 350 mil Kč.
Rekonstrukce mostu km 1,279 trati Tábor – Bechyně 207,3 mil. Kč.
ETCS České Velenice –⁠ České Budějovice – Horní Dvořiště 450 mil. Kč.
Modernizace trati Plzeň –⁠ Domažlice –⁠ st. hranice SRN, 1. stavba, nová trať Plzeň (mimo) –⁠ Stod (včetně) 8,31 mld. Kč.
Modernizace trati Plzeň –⁠ Domažlice –⁠ st. hranice SRN, 2. stavba, úsek Plzeň (mimo) –⁠ Nýřany –⁠ Chotěšov (mimo) 2,5 miliardy.
Modernizace trati Plzeň –⁠ Domažlice –⁠ st. hranice SRN, 4. stavba, úsek Domažlice (mimo) –⁠ státní hranice SRN 967,6 mil. Kč.
Modernizace tratě Horažďovice předm. (mimo) – Plzeň Koterov (mimo) 10,031 mld. Kč. Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Klatovy 458,4 mil. Kč.
Náhrada přejezdu P284 v km 71,756 trati Praha Smíchov 200 mil. Kč.
Rekonstrukce žst. Hrádek nad Nisou 422,3 mil. Kč.
Rekonstrukce žst. Chrastava 633,5 mil. Kč.
Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice, 4. část 3,59 mld. Kč.
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová 10,4 mld. Kč.
Rekonstrukce žst. Přerov, 3. stavba 1,041 mld Kč
Náhrada přejezdu P6532 v km 204,392 trati Přerov – Olomouc 236 mil. Kč.
Optimalizace traťového úseku Havířov (včetně) –⁠ zastávka Havířov střed (mimo) 2,93 mld. Kč.
Lipník n. B. – Drahotuše, BC 2,2 mld. Kč.
Modernizace trati Brno-Přerov, 5. stavba Kojetín –⁠ Přerov 9,62 mld. Kč.
Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba Nezamyslice –⁠ Kojetín 6,7 mld. Kč.
Rekonstrukce trati Praha hl. n. (mimo) –⁠ Vyšehrad (vč.) 1,61 mld. Kč.
Rekonstrukce železničních mostů pod Vyšehradem 1,088 mld. Kč.
Modernizace trati Plzeň –⁠ Domažlice –⁠ st. hranice SRN, 3. stavba, úsek Stod (mimo) –⁠ Domažlice (včetně) 1,41 mld. Kč.
RS 4 Společný přeshraniční úsek 185 mil. Kč.
RS 4 úsek Ústí nad Labem –⁠ státní hranice CZ/SRN 70 mil. Kč.
Choceň – Uhersko, BC 2,77 mld. Kč.
Rekonstrukce traťového úseku Chomutov (mimo) – Kadaň-Prunéřov (včetně) 3,5 mld. Kč.

Tagy Správa železnic
134 komentářů