Delší a jediná v Česku. Zastupitelé Liberce schválili novou lanovku na Ještěd od tramvaje

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy

Optimistický plán počítá se zahájením provozu v roce 2029.

Na Ještěd by měla v budoucnu vést lanovka od konečné zastávky tramvaje v liberecké části Horní Hanychov za využití v Česku dosud nepoužívané technologie zavěšění na dvou lanech.

Rozhodli o tom na včerejším jednání zastupitelé Liberce. Pro prodlouženou verzi lanovky s touto technologií se vyslovila i většina lidí v anketě města. Prodloužená verze získala podporu 29 z 32 přítomných zastupitelů.

Výběr technologie a trasy ale zdaleka neznamená, že se začne brzy stavět. Primátor města Jaroslav Zámečník uvedl, že nejoptimističtější scénář počítá se zahájením provozu v roce 2029. K zastavení provozu došlo po tragické nehodě v říjnu 2021.

Ve výběru bylo celkem šest variant: tři technologie a dvě délky trasy. Kromě vybrané varianty přezdívané také „tramvaj“ ještě varianta původní kyvadlové a oběžné lanovky s malými kabinami. Zastupitelé rozhodovali i o tom, zda se přikloní k původní trase lanovky, nebo ji prodlouží až k tramvaji.

„Tramvaj“ od tramvaje a nejdříve v roce 2029. Lidé v Liberci hlasovali o nové lanovce na Ještěd

Včerejší rozhodnutí znamená, že město začne zpracovávat zadávací dokumentaci na stavbu lanovky formou design and build, kdy vítěz lanovku navrhne a postaví. Celému kroku předcházela studie proveditelnosti, ta počítá s půl milionem cestujících ročně. Návratnost investice je odhadována na 13–18 let při ceně 400 korun za jednu cestu. Samotné vybudování lanovky si vyžádá odhadem 360 až 440 milionů. Kabina takzvané tramvaje pojme až 100 lidí, kapacita kabin u kyvadlového provozu byla 35 míst.

Podobný systém nabízí výrobce lanovek Doppelmayr pod značkou Funifor, jde o nepříliš často používané řešení. Na dvou lanech jezdí například lanovka na švýcarský Stanserhorn nebo italský Passo dei Salati.

Tagy lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd liberec
81 komentářů