Přehledně: Co začne letos stavět Správa železnic a co odsunula až na příští rok
Vizualizace trati kolem Výstaviště. Foto: Správa železnic
Jedinou letos nově zahajovanou stavbou na železnici s rozpočtem přes miliardu budou úpravy trati v Praze z Bubnů na Výstaviště.
Tak jsem si to hezky spočítal – samozřejmě vím, že odhadnuté (nikoli vysoutěžené!) ceny jednotlivých staveb nebudou všechny čerpány v jednom roce, velké stavby i 3-4 roky (skluzy nejsou v ČR nic neobvyklého, byť na železnici asi v menší míře), ale i tak to vypadá na „velký třesk“ na železnici po hubeném roce 2022 s jen 8,2 mld. Kč (přes 28 mld. Kč se přesouvá do roku 2023!), kde by se dle poslední tabulky (již s odečtením duplicity 3,5 mld. Kč uvedené v předchozím příspěvku) měly zahájit stavby na železnici za 114,7 mld. Kč s přesunutými stavbami dokonce za více… Číst vice »
no je to spíš k pobavení vše je jinak…bude se stavět jen to, na co bude…ten seznam je seznamem přání a přání se leckdy nemusí vůbec vyplnit…optimismus není na místě
V posledním přehledu „Akce pro rok 2023 (zahájení včetně staveb, u kterých bylo plánováno zahájení později)“ máte duplicitní údaj Rekonstrukce traťového úseku Chomutov (mimo) – Kadaň-Prunéřov (včetně) 3,5 mld. Kč, kde na 9 pozici to je s úvozovkami, zatímco na konci seznamu je stejná položka bez úvozovek.
A jako vždy jsou upřednostněné stavby na Moravě a na Čechy se zase z vysoka víte co…Prahu nepočítám, kdyby odložili i stavby kolem ní, tak už by to bylo příliš do očí bijící.
Sudoměřice-Votice jsou na Moravě? Ejpovice jsou na Moravě?
Při pohledu na seznam jsem měl úplně opačný pocit, tedy, že Morava opět ostrouhá…
Asi bude třeba přestěhovat výdaje na obranu. Už to mělo být dávno od 2008. Kdy putin napadl Gruzii. 2014 bylo varování pro méně chápavé. Zatímco putin 10 let zbrojil. A dával 4-5%hdp.. A to kdo ví jestli jen..
nojo…nejsou peníze…pořád nám v práci říkají – šetřit šetřit šetřit…
Dráty do Zatávky počkají, když nejsou stejně vlaky, jaké bude zrychlení Brno-Blava po této modernizaci na přechodu?
Vlaky budou, některé už se zkouší a škodovka normálně jede.
A vlak do Bratislavy pojede už brzo. Prej už v Bratislavě staví nádraží. (viz film Eurotrip)
Prvně chtějí nahrazovat páteřní spoje s plecháči, do Zastávky nebude volný Panter tak do roku 2025
Mám takový pocit, že JMK bude mít Panterů dost a počítalo se s nimi na tuto trať. Dobrá správa kouskováním staveb a kouskováním výluk spolehlivě odrazuje od cestování vlakem.
Tak znovu, prvně je budou chtít nasazovat na koridorové a páteřní příměstské tratě misto Honeckerovi pomsty a Plecháčích..
No to jsem zvědav, jak to dopadne s těmi úseky na trase Brno-Přerov. I když zrovna ty nejpotřebnější jsou u Brna (mezi Brnem a Vyškovem), tak začínat se stavbou se bude od Přerova… Ale hlavně už aby se začalo! Jednokolejka na polovině trasy mezi Brnem a Ostravou (2. a 3. největším městem v ČR), to je fakt děs!
Zato z Brna do Olomouce ta 4. a 5. stavba nepomůže vůbec 🙁 Bohužel místo pořadí důležitosti se nejspíš zvolilo pořadí podle toho, co je technicky a provozně pohodlnější. Ale jak píšete, hlavně aby se už začalo
Pro cestování Brno Ostrava je úplně jedno v jakém pořadí se jede. To pořadí určuje především etcs a jeho napojení na síť, které je v Přerově a ne v Blažovicích.
S ETCS to naopak absolutně nesouvisí, jediný důvod je topografie trakčních transformoven – musí se začít od Přerova, protože tady bude styk a napájení z TT Říkovice = ta se aktuálně modernizuje, naopak u Brna musí vzniknout nová TT Černovice, ale její výstavba je plánovaná 2025-2027 a další nezbytná TT Vyškov zatím na mapě staveb není pro jistotu zanesena vůbec.
Je to dáno etcs a jeho výhradním provozem, ve Vyškově žádná TT nebude, ta bude v Nezamyslicích v rámci třetí stavby proto není na mapě. Vaše informace jsou tak čtyři roky staré.
Pokud/dokud bude brněnský uzel mít tak nízkou kapacitu (zejména právě pro jízdy od/do Blažovic), tak jakékoliv zkapacitnění u Brna stejně nebude znamenat zvýšení počtu vlaků, které budou moci jet od/do Vyškova.
P. S. od Brna do Blažovic stejně už dvoukolejka je, tzn. když už, tak nejpotřebnějším ke zkapacitnění by byl úsek Blažovice – Vyškov.
Ano a právě proto je holý nesmysl začít dělat klíčové stavby vyžadující nový ŽUB, potažmo které jsou přímo závislé na jeho kapacitě. Ale to jaksi zatím odpovědným osobám nedochází jak vidno…
„Je nesmysl zkapacitňovat železniční uzel Brno, protože současný rozsah dopravy jakžtakž pobere.“
„Je nesmysl zkapacitňovat trať do Přerova bez ŽUB, protože by dodatečnou dopravu nepobral.“
A teď jak z toho ven?
Pozor! Zkapacitnění z Holubic do Vyškova umožní především to, že vlaky končící v Křenovicích dojedou až do Vyškova. A to beze změnu počtu vlaků v samotném Brně.
Citace z článku: „Rekonstrukce žst. Bystřice pod Hostýnem 539,9 mil. Kč (původně mělo začít už loni).“
Jak je to možné, vždyť za minulé vlády se nic neodsouvalo?!
To někdy někdo tvrdil? Ale z logiky věci – pokud v době extrémní inflace místo navýšení rozpočtu rozpočet zkrátíte, no tak těch „odsunů“ bude přeci jen o poznání více. Sice budeme mít naprojektované VRT (na papíře), ale zbytek infrastruktury se postupně rozpadne 🙂
Všechny ty stavby smetla již předchozí vláda, ta stávající tomu dala razítko. Takže si nemají co vyčítat.
Já nastoupil v roce 2018 na pracoviště, které se mělo rušit 2021. Dodnes na té boudě pracuji a budu tam minimálně do 2025, dle současných plánů. Zázrak?
Nevíte někdo, jaké je to poslední info o modernizaci úseku Brno-Kuřim a přidružené stavbě nového nádru v Krpolu? Vidím, že na lesné se bude v roce 2024 opravovat ten most, tak snad že by už 2024-2026? Kdo ví něco nového?
Chtělo by to odstranit oblouky za Řečkovicemi (tunel u Glóbusu),
a když už jsme u toho, v pokračování pak přeložku mezi Kuřimí a Čebínem (tunel) a přeložku Hradčany – Tišnov + kolejovou spojku u Čebína.
Je to šílenec, nicméně génius.
Čekal jsem negativní reakce. V zahraničí by se na to dívali jinak, tady to chápu. No alespoň šotouši vidí v ostrém oblouku z posledního vozu celý vlak a snad to takto navždy zůstane – a třeba i v úseku Brandýs – UnO, jenže tam už jak na potvoru tu kolejovou spojku vložili.
ano správně, mínusáři to opět vidí jen z mapičky, ten kdo se tam normálně pohybuje tu možnost vidí, Mokrá Hora by rovnou mohla mít svou zastávku, která by ostatně byla blíž do centra čtvrti jak ta Řečkovická..
Pro rychlou dopravu se plánuje soustava tunelů (a netunelových úseků) mezi Brnem a Osovou Bítýškou v poněkud jiné trase.
Můžu poprosit o bližší trasování?
Ač jsem Pražák, tak mi nejvíc vadí asi odložení elektrifikace Zastávky u Brna.
Doplnil bych ještě Čelákovice – Mstětice.
Nám Jihomoravákům to nevadí, my na toto nemáme slov. Dvě a půl miliardy prostavěné proto, aby trať a dráty končila v díře za Střelicemi. Elektricky se dá jezdit leda tak do lesa na hříbky, mezitím v klidu a pohodě propadne stavební povolení… Panu ministrovi uděluji čestný Řád práce.
I bez toho odložení by to stavební povolení mimochodem cca 1 rok leželo „ladem“.
ale kromě ministrů? já bych to viděl už na insomniaka
Divím se, že na úsek Karlštejn Beroun nejsou žádné eko stížnosti. Díky podobnosti na podzemí tomu říkám přírodní Paříž
Příští rok tady bude seznam toho, co se z 2023 přesouvá na 2024.
To je docela sranda. Letos se sice neudělá skoro nic, ale příští rok se postaví za bžindilion. Osobně si myslím, že by mnohem lepší bylo, kdyby tyhle státní firmy daly realistické termíny, nebo rovnou řekli, nevim, než když teď je systém: „všechno uděláme příští rok“, akorát, že tohle řeknou u jedné stavby třeba 5 let po sobě. Jak pak se těmhle firmám dá věřit?
Kdyby u všech staveb bylo „nevím“ jak tu zase bude někdo nadávat, že tohle není řízení/plánování a je to bordel.
Aneb „malý ten, kdo si dává malých cílů“ 🙂
Lepší pozdě než nikdy, což spousta tratí takové jsou, o kterých v článku není zmínka.
Kdy bude realizována rekonstrukce výpravní budovy Ostrava-Vítkovice, která měla být rovněž zahájena v letošním roce, viz https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621700097_202107221420.pdf?
Vydržte ještě chvilku, to spadne samo a pak se začne něco dít.
Ať koukám, jak koukám, tak nevidím Otrokovice – Vizovice.
Protože Zlínský kraj na železnici kašle, to ví přece každý z Nábřeží.
Dosti sarkasmu. Horší je, že se to Správá Železnic (a předchozí instituce) snaží celému světu dokázat již od té doby, si Baťa dovolil vozit uhlí po vodě, když ho na Dráze odmítli obsloužit.
ZL kraj prostě neumí lobbovat, stačí to porovnat třeba s Olomouckým krajem. Jedna vec jsou povolení, ale už jen to jak se tím brzdí celý přestavba zlínského bus nádraží, protože alibi „nejdřív železnice, až pak bus nadr“ je skutečně bizarní. Kraj neumí zatlačit pořádně na Zemka, aby spravil omítku na stávajícím nádraží. A ještě se jim Zemek vysměje, že přece instaloval nové koše = ty nejlevnější plasťáky. Hlavně, že si kupují 22. budovu, ale odkup nádraží to je zakázané si jen myslet, hlavně nepopudit Zemka.
Tak lepší už asi trať definitivně zrušit, není za tím spíš lobby metransu? Toto je naprostá absurdita, tahání těžkých nákladních vlaků zkrze město sem a tam.
Ještě by tam dál jezdili lidi a to by byl průšvih.
Takže by bylo lepší, kdyby místo toho přes ucpaný Zlín jezdily z kontejnerového překladiště kamiony.
Vážení občané Havířova, Sp vlaky zajíždějící na Střed a podchod na Šumbark jsme poslali k ledu. No co se vám nelíbí, postavili jsme vám tělocvičnu. Tedy, máme trošku zpoždění, ale nejsme v Japonsku, že ?
Tak se odloží co je třeba spravit na další roky a dluh oprav vzroste za to slíbených 80mld se papírové splní.
Myslím, že „Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně)“ se odložit nedá …
Jak vidíte, dokáží všechno.
Na optimalizaci je vázáno schválení úseku Lysá-Čelákovice včetně mostu, ne?
Jen by se měly upravit ty tabulky pod článkem moc neodpovídají realitě. Je tam spousty staveb, které rozhodně nezačnou příští rok a v tabulce sfdi jsou psaná i s realizací po 2023. A těch staveb které měli začít letos ke také více např. Nástupiště v Kolíně, Chomutov Kyjice, Polom – Suchdol, lávka na Smíchově, viz mapa SŽDC.
Na vysvětlení k realnosti tabulky čekáme
Tak jsou tam uvedený stavby na jejíž přípravu jsou nebo byli čerpány peníze z fondů EU. Například stavby Brno-Přerov, Plzeň-Domazlice nebo Lipník Drahotuše.
Brno-Přerov se čerpalo z CEFu tak maximálně na projektovou přípravu, aktuální CEF na stavbu ještě není ani vyhlášen pokud vím, proto v těch tabulkách je uvedena všude nula, Polom – Suchdol a Lipník – Drahotuše jsou Blendingové stavby (SFDI+ EIB úvěr) – tam žádný problém není neb úvěr se plynule čerpá a byl dokonce navýšen ze 3 mld. Kč na 11 mld. Kč. Plzeň – Domažlice to samé co Brno-Přerov, má to být z CEFu, ale prachy pro stavbu jako takovou zatím čistá nula.
No ano, protože byly na stavbu čerpány jiné peníze než ze sfdi projdou uvedený samostatně. Stavby které jsou připravovaný pouze z peněz sfdi, tam uvedený nejsou a jsou v položce příprava staveb. Jmenovitě tam jsou uvedeny stavby které mají „těsně“ před realizací nebo jsou na čerpány i jiné peníze v přípravě.
OK, dík za vysvětlení.
Pane Lektore, Vy asi nebudete lektorem českého jazyka, že? Stavby měly, peníze byly…
Jako, že podle té Vaši tabulky půjde SFDI z letošních 122 mld. v roce 2023 dolů o dalších 25 mld. Kč (na 97,4 mld.)?
A v roce 2024 zase o dalších 7 mld. Kč (na 90,6 mld.)? To je ta příprava státního rozpočtu této vlády na příští rok?
Tak to dámy a pánové zavřete krám, to je totální zastavení výstavby. A evropské dotace nechte Bruselu.
Jde o uplne stejné snížení, jako byl navrh předchozí vlády
To není argument. Důležité je, co je nakonec schváleno odpovědnou vládou. Ne čí byl ten který návrh. Poslední schválený plán počítal pro rok 2023 asi se 130 mld. Kč.
https://komora.cz/legislation/126-21-rozpocet-statniho-fondu-dopravni-infrastruktury-na-rok-2022-a-strednedoby-vyhled-na-roky-2023-a-2024t13-9-2021/
Střednědobý výhled pro rok 2023 celkem činí 96,7 mld. Kč a pro rok 2024 celkem činí
90,4 mld. Kč
Jestli někde nějaká ulhaná kobliha mezi focením na instagram či natáčením čau lidi utrousila 130 miliard a vy jste tomu věřil, je to pouze váš problém.
„je totální zastavení výstavby“
Vážně? 90 miliard do investic znamená totální zastavení investic? Víte vůbec, co píšete?
Víte vůbec co píšete Vy? Kde vidíte 90 mld. Do investic?
Tak mi povězte, jaké větší stavby (spolufinancované z fondů EU) tato částka pokrývá? Tzn. které můžou být zahájené?
Nenašel jsem tam NemaŠe. Na mapách SŽ mají stále rok zahájení 2023.
Ono tam není více staveb, které by měly začít příští rok. Naopak tam jsou stavby, které příští rok nezačnou, jsou tam proto, že už na přípravu jsou čerpány peníze z EU.
Jak může začít Nemaše, když se doteď hádá skrze soudy SŽ s obcí Hosín ?:-)))))
Územní rozhodnutí je platné, hádat se můžou stejně jako u obchvatu Frýdku můžou zrušit územní rozhodnutí až když to bude postavený
Jen tak mimochodem, elektrizace trati z Ostravy do Frýdku byla zase o 2 roky posunuta. DOBRÁ SPRÁVA!!!
Předně to musí projít velkou EIA, s tím SŽ nepočítala. Mohla to SŽ vědět před tím, než krajský úřad ŽP rozhodnul? Sotva.
A už vidím, jak Babiš postaví železniční rafinerii, protože železničních staveb se EIA netýká. Výjimku někdo zavedl s úmyslem druhé koleje kdesi. „Ale tohle právo přece nemá být pro ty, kterých se týká, ale jen pro některé, kterých se týká“ stěžuje si kdosi…
Ano mohla a měla to SŽ vědět. Zodpovědná a důsledná příprava totiž taky zahrnuje zjistit a předjednat si v jakém režimu se bude stavba povolovat a co všechno k tomu bude zapotřebí.
Myslíte, že to někdo Dobré správě postaví zadarmo? 😁
Nějak mi nesedí cena 13,2 Mld u ETCS Německo – Kralupy.
To je pravda, do roku 2023 to bude 14,5 mld
Cena je OK, protože čistě ETCS je z toho jen malá část, ten zbytek je kompletní výměna starého za nové – SZZ, TZZ, PZZ, napájení,…..
Aha.
Není se co divit ODS byla vždy silně protiželezniční jediná výjímka byl Řebiček ale sním rychle zatočili.
Tak Řebíčkovi šlo hlavně o to, co nejvíce k sobě odklonit 🙂
zastavime vyplatu duchodu, aby se driv opravilo nadrazi v teplicich?
Spis jde o to, ze jsme zvysili sekeru snizenim dani a s tim, ze si lidi lepe rozhodnou co s temi penezi udelat. Ale zeleznici si za ty sve penize podle vseho postavit nechteji 😀
A ty daně určitě snížila ODS? Kdy naposledy ODS snižovala daně?
v listopadu 2020, společně s ANO.
To je gól s tím Řebíčkem, chátrající paměť je opravdu skvělý lék na všechny starosti.
Fakt myslíte, že kdyby v té strakovce seděl po loňských volbách někdo jiný, že by se rozpočtová situace od té dnešní nějak výrazně lišila?
tady nejde o paměť, ale o lháře a manipulatora. už se s ním hadame…a vyvracime nesmysl. prostě MUV je lhář a manipulator
vy jste asi úplně mimo. podívejte se na seznam, co vše se slibovalo dál. vždyť to je seznam snad na 10lety rozpocet
Jojo, proinvestiční rozpočet 🙂
Bylo by možné upřesnit polohu mostu mezi Retzem a Kutnou Horou? To mohli zrovna napsat mezi Ašem a Břeclaví. Děkuji.
Také jsem se nad tím podivoval:-D
Most v žst. Kutná Hora přes Vrchlici. Baví mě tohle vytahování původního označení trati z 19.století. 🙂
Pokud je podle toho kilometráž ….
Ta je počítána z Vídně.
To tak u tratí Vídeň-Praha bývá standardně. I taková trať Brno-Česká Třebová-Praha má kilometráž z Vídně přes Laa an der Thaya a Hrušovany nad Jevišovkou.
No, jsem zvědav , kde na ten příští rok chtějí vzít peníze…
„Stát má jenom ty peníze, které vybral na daních.“ Nevím přesně, kdo to řekl, ale dividenda ČEZu jen potvrzuje pravidlo.
Nové nádraží v Chomutově je tak v nedohlednu. Zahájení stavby v roce 2025 asi již neplatí.
No to neplatí…možná tak 2065 by mohlo klapnout…
Chybí mi v přehledu 2 dny před volbami slavnostně „zahájená“ stavba Kladno – Kladno Ostrovec.
2023. Rovněž již podle tabulky SFDI „stavba v realizaci“:)
Proč nová nástupiště v Semilech. Nedávno proběhla rekonstrukce a jsou dostačující. Raději dát peníze na modernizaci tratí.
Zeptejte se poslance Pražáka z ANO 2011. Určitě se u zahájení stavby rád vyfotí.
Asi proto, aby byla bezbariérově vysoká/široká.
A trať okolo Semil již zmodernizovaná je.
Co myslíte tou zmodernizovanou tratí?
Je poměrně opravená a v dobrém stavu, za modernizaci by snad šlo považovat dálkové řízení provozu včetně nádražních výhybek a moderněji zabezpečené přejezdy.
Mohu se zeptat, jak je na tom Kladno – Kladno Ostrovec? Nějak ho nevidím a s tím, jak se už stanice Kladno rozpadá by se to šiklo
Rekonstrukce žst. Rakovník za 1,05mld….Co se tam bude dělat za ty peníze?
Tam je spousty podobných hezkých akcí. Třeba miliarda vyhozená v Hrádku a Chrastavě.
Nebo také i v Lounová u Mnichově Hradiště.
jj, Loukov je také hodně potřeba:-)
V Loukově u Mnichova Hradiště bych měl podezření na celkovou zastaralost a zchátralost, ale víc k aktuálnímu stavu ani investičnímu záměru nevím a nemám názor, tím méně na částku, já který bych odhadoval např. zabezpečení přejezdu nebo jednotku ETCS do vozidla na tisíce, a ne na miliony..
Asi máte na mysli jiný Loukov. Ten v okrese Kroměříž má vlečku do skladu státních hmotných rezev a do toho skladu jezdí pravidelně ucelené nákladní vlaky.
Loukov je pouze poštovní adresa. Žst je Osíčko
Přesně tak, nejlepší je, když to hodnotí neodborníci v dané oblasti 👍, a přesně tak funguje celý stát. To, že o těchto věcech píšete, ještě neznamená, že jste na uvedenou problematiku specialista….
Tak zajisté je potřeba na této trati utratit miliardu. Hlavně nijak neřešit spojení Liberec – Praha
Jestli se budou nebo nebudou rekonstruovat stanice Hrádek a Chrastava, nemá se spojením Liberec – Praha nic společného. Vždyť se dělá teprve 18. studie. Budete si muset počkat, typuji tak 30 roků na dalších 30 – 40 studií.
Hádám, že se jedná o plán jak zkomplikovat přestupy horskou dráhou přes podchod a vysoké perony. Každý spořádaný cestující přece schody nebo polofunkční a špinavé výtahy miluje.
Neřešte, že v Rakovníku žádný vlak neprojíždí a provozně by osobce stačily dvě řady šturců s přístupem mezi nimi.
Bez jediného schodu.
Rakovnický rychlík pojede skrz.
Tak by jel přes tu jedinou zadní kolej.
Ne, vážně – zrovna Rakovník by byl fajn, kdyby uměl „projít“ s centrálním přechodem jako např. (obdobně minimální co do osobní dopravy jedoucí „skrz“) Znojmo či (do určité doby) Šumperk.
Ale už by to asi neprošlo skrz normy.
To, že tam vlaky teď z nějakých důvodů neprojíždí, neznamená, že tomu tak nebude v budoucnu. Naopak vzhledem k těsně dosahovaným systémovým jízdním dobám skoro na všech ramenech bez možnosti se na sebe obrátit bude průjezd jedinou možností, jak tam nemít nárůst vozidel a požadavky na další hrany.
Jenže SŽ nezajímá co bude….všechno pasuje na stavajicí stav
Myslím že v Rakovníku budou brzy stačit dvě zašturcované koleje s jazykovým nástupištěm z východní strany. Na západ už brzy z této stanice nepojede vůbec nic.
No jo…
Příměstské Os by v Rakovníku končily (šturc vyhovuje), a všechny přípoje pochopitelně taky (ještě lepší).
No a rychlíkům Praha – Rakovník – Chomutov bude stačit jediná hrana přes celou délku (jen jedna, protože by se míjely na trati).
Přinejmenším Ústecký kraj chce do budoucna průjezd linky od Mostu až do Berouna s křižováním v Rakovníku.
V tom příapdě: Ostrovní peron s úrovňovým přechodem alá Kroměříž?
O tom tedy čtu prvně. Navíc Středočeský kraj nedávno objednal nové vlaky na trať z Berouna do Rakovníka.
Nevidím jako reálné, aby v roce 2023 započaly všechny zalistované projekty – bylo by to ale velmi pěkné.
Nicméně trasa Praha Kladno se musí začít – tam jsou všechny nádraží bez nástupišť na udusané hlíně – viz trip report minuta 5:00-6:00 Hostivice —–až po 11:00-12:00 Kladno https://www.youtube.com/watch?v=VYNcy_2F55k
Dále tratě kolem Plzně , Trať a nádraží v Chomutově – taky hlína, a trať a nádraží od hranice, přes Hrádek nad Nisou a Chrastavu do Liberce – tam je to taky zoufalý!!
stavba Mstětice – Čelákovice úplně vypadla, nebo jen chybí v přehledu?
Dali ji se zahajenim v 1/23
Chyběla. Díky za upozornění, stejně jako Teplice a Bílina byla pod položkou akce v realizaci:)Už jsou doplněny.
Pěkný přehled👍👍