Praha pustila do ulic první vodíkový autobus. Podívejte se, kde ho můžete vyzkoušet

Zkušební provoz autobusu Škoda H’City v Praze. Foto: DPPZkušební provoz autobusu Škoda H’City v Praze. Foto: DPP

Zkušební provoz autobusu Škoda H’City bude trvat minimálně dva roky.

Pražský dopravní podnik (DPP) v pátek na lince č. 170 Jižní Město – Pražská čtvrť zahájil pilotní provoz vodíkového autobusu Škoda H’City. Praha se tak stala prvním českým městem, ve kterém jezdí vodíkový autobus v pravidelném provozu MHD s cestujícími.

DPP jej do konce července bude nasazovat na lince 170 zatím jen v pracovní dny na ranní a odpolední špičku jako pořadí 11, od srpna pak denně na celodenní provoz. Důvodem pro nasazení právě na tuto linku je jediná pražská vodíková plnička, kterou otevřel pro běžný komerční provoz Orlen Unipetrol na Barrandově. Pilotní provoz bude probíhat dva roky s možností prodloužení o další dva.

Linka 170 patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Dopravce chce u vodíkového autobusu ve spolupráci se Škodou průběžně vyhodnocovat jízdní vlastnosti, technické i ekonomické parametry z běžného provozu s cestujícími v podmínkách pražské MHD.

Domovskou garáží autobusu bude Kačerov. O údržbu a servis se budou starat technici výrobce, společnosti Škoda Group, od které má DPP vozidlo pronajaté. Vodíkem se bude plnit večer po skončení výkonu na lince přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť ve zmíněné vodíkové stanici.

S ohledem na možné krizové situace je strategické mít část dopravních prostředků MHD nezávislých na elektrické síti. Po zkušebním provozu v reálných podmínkách pražské MHD již budeme vědět, do jaké míry může vodíková technologie v Praze nahradit dieselové autobusy a být alternativou k elektrické trakci,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Čtyřnásobné náklady

Škoda se stala vítězem poptávkového řízení na dvouletý testovací provoz. Za každý ujetý kilometr má podle smlouvy uhradit DPP 54 korun bez DPH. Vodíkový autobus představila Škoda na veletrhu InnoTrans loni v září. Pro Škodu není vodík novinkou. Už v roce 2009 představila první model vodíkového autobusu Škoda TriHyBus, který řadu let sloužil v provozu.

Pokud by se Praha rozhodla pořídit vodíkové autobusy, znamenalo by to buď výstavbu nové servisní haly nebo přestavbu některé ze stávajících tak, aby splňovala všechny bezpečnostní požadavky jako jsou čidla pro detekci v případě úniku vodíku nebo systém odvětrávání úniku, což by znamenalo další náklady.

I proto je vodíková technologie ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné,“ upozornil generální ředitel DPP Petr Witowski.

Autobus Škoda H’CITY 12 používá jako zdroj elektrické energie PEM palivové články, ve kterých probíhají reakce vodíku a kyslíku, a baterie, do kterých se ukládá vyrobená energie. Tento typ pohonu umožňuje na jedno natankování dojezd do vzdálenosti až 350 km. Podobně jako u trolejbusů řady T’CITY a elektrobusů E’CITY bude Škoda využívat karoserii od turecké společnosti Temsa.

DPP si od dvouletého testování slibuje získání dostatku informací a zkušeností o vodíkovém pohonu během všech ročních období.

Kde se můžete svézt

Následující dva týdny bude vodíkový autobus nasazován na zmíněnou linku 170 na tzv. šejdry, tj. spoje v ranní a odpolední špičce. Od srpna pak dopravní podnik počítá s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů.

„Do konce července u něj předpokládáme denní nájezd kolem 215 kilometrů, při plném provozu cca 300 kilometrů za den, ročně pak zhruba 50 tisíc kilometrů,“ říká vedoucí provozu autobusů DPP Jan Barchánek. Dojezd autobusu na jedno naplnění vodíkových nádrží by měl být dle údajů výrobce v městském provozu cca 300–350 kilometrů oproti běžnému dojezdu 500–600 kilometrů u naftových autobusů.

Převoz vodíkového autobusu H'CITY 12 do Prahy. Foto: Škoda GroupPřevoz vodíkového autobusu H'CITY 12 do Prahy. Foto: Škoda GroupVodíkový autobus  H'CITY 12 v Praze. Foto: Daniel Šabík / DPPVodíkový autobus  H'CITY 12 v Praze. Foto: Daniel Šabík / DPPVodíkový autobus  H'CITY 12 v Praze. Foto: Daniel Šabík / DPPVodíkový autobus  H'CITY 12 v Praze. Foto: Daniel Šabík / DPPNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy Škoda H'CITY 12 Škoda H’CITY Škoda Transportation vodíková mobilita vodíkové autobusy
26 komentářů