Poláci už pokládají na rychlostní silnici do Česka asfalt, nový úsek končí v polích u Královce

Stavba silnice S3 na polsko-české hranici. Foto: GDDKiAStavba silnice S3 na polsko-české hranici. Foto: GDDKiA

Na české straně pokročily výkupy pozemků, dříve než v roce 2023 se ale stavět nezačne.

147 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tady na Moravě

A souvislost výstavby centrálního letiště u Varšavy s dálnicí u Trutnova…?

Mára

Článek je zcela tendenční a neobjektivní. Člověk by mohl nabít dojmu jak „zlí“ Poláci staví bez ohledu na lidi a přírodu. Prostě když se kácí les, tak lítají třísky. Každá stavba se vždy někoho dotkne.

Georg

ale to se tam opravdu deje. viz vystavba rozhledny na kralickem snezniku, ze ktereho toho asi moc nezbyde…

Tady na Moravě

Prosím povšimněte si, že v Trutnově půjde dálnice skrz město a dokonce se kvůli ni bude bourat bytovka.
V Dluhonicích u Přerova má dálnici ustoupit jedna chalupa na kraji vesnice a je z toho mediální haló … zejména u těch, kteří v daném místě v životě nebyli…

Gwann

a to obvykle od těch, kteří s velikou chutí by zbourali různá nádraží, třeba Ústí nad Orlicí.

libor

Máme asi moc úředníků, furt řeší jen papíry a papíry, razítka… místo toho aby se stavělo…

Lukas

Ne, my máme Páťu, ten zařídí z Brna další 20tileté zdržení.

Mára

Kdyby všechno bylo připraveno jak má, tak by si „princ“ Miroslav ani neškrt. Když stát neumí dostát svým vlastním požadavkům, tak by je měl změnit.

Šašek

V létě by to mohl být pěkný výlet vlakem ze stanice Trutnov hl.n. do stanice Sędzisław. Trasa přibližně kopíruje plánovanou D11 a rozestavěnou S3.

Frantisek

Vlakem leda do Královce, z hranic v příštích letech už jedině autem, přeci. 🙂

Romanko

Tady se vše svádí na úředního šimla, ale to je jen část pravdy. Nejhorší jsou „zelené“ organizace, viz. D1 okolo Přerova. A pravdu mají i ti, co píší, že i v A a D mají jinak nastavené zákony. To jsou přece „zelené“ státy a přece staví násobně rychleji než my.

Jan

Právě že v A i D zelené organzace mají taky a stejně umí projednat rychleji a ke vzájemné spokojenosti. Takže ty organizace u nás mají asi stejnou vinu jako mají právníci obhajující svoje klienty – jednají ve svém zájmu a využívají všechny procesní prostředky.

Asd

Neměli bychom takříkajíc kopnout do vrtule a tu D11 co nejdříve dokončit?

Hans

Tak u nás se místo zásadních tahů jako D35, D52 raději předělává kapacitní silnice na Český Těšín, která mohla klidně ještě z větší části sloužit. Je mi jasné, že je to o přípravě staveb, ale ty priority jsou jinde

Asd

Bohužel se u nás řeší to, kde je nejmenší odpor, nejmenší komplikace. Bohužel se nepracuje tak, aby všichni zainteresovaní (ŘSD, MD, kraje, obce…) táhli za jeden provaz. Pak to dopadá že paní v horní dolní rozhoduje o dálnici klidně i 10 let. Je smutné, že za dobu co na lejstro buchneme jedno razitko tak jinde postaví celou stavbu.

BND 30

A proto na stavební úřad ve Dvoře Králové nad Labem posíláme pěknou písničku!

Luboš

V Polsku za rok postavili více dálnic než za celou dobu vlády Babiše zde.

Frantisek

Dobře jim tak. Když si chtějí huntovat krajinu, ořezávat koleje a lít do polí, luk a lesů lány asfaltu… 🙂

AdamK

To co zrobili, to tylko DOKOŃCZENIA prac zapoczątkowanych za rządów PO. PIS nic nie zrobił nowego, a teraz zbierają owoce pracy innych. A wszelkie opóźnienia – wynikają z z zagarnięcia pieniędzy przez „swoich“.

Vojta

Na D11 se staví dva úseky, což je velmi dobré i vzhledem k tomu, že se v HK kraji staví i dva úseky D35. Zbylé úseky na D11 by měla zařídit příští vláda, takže jí ZDO může kontrolovat stejně „pečlivě“, jak to činí dosud. Příští rok se mělo začít stavět cca 80 km dálnic včetně okruhu D0, poslední úsek D1, 2-3 úseky D35, další na D3, D6, D7, D55 atd…

Jakub

Včetně okruhu D0? To jako vážně?

Radim

Původně (na jaře) to ještě bylo v letáku (úsek Běchovice – D1). Teď už je v letáku 2023. Reálně to bude tak 2024 nebo 2025 ale nechci být moc pesimistický, třeba se to v r. 2023 stihne.

Jakub

Jelikož je k nepravomocnému územnímu rozhodnutí asi 100+ námitek tak pokud se v roce 2023 vydá stavební povolení tak to bude obrovský úspěch.

Honza

Tak urcite …

Miloš

W Polsce makaj a čerpají dotace,další dálnice bude Wroclaw Klodzko-Králiky,plno nových dálnic A a S a tratě a Polské jednotky na 230km nová nádraží,letiště,tady se jen žvaní po hospodách a často to tu blokují lidé s pozemky a neschopná vláda,škoda,že nestavějí,až na Hradec

Frantisek

Polské jednotky na 230 jezdící po reliktech sítě, často ani 200, vše podřízené ústřednímu státnímu přestupnímu bodu v pustině. Nové budovy to nespasí a dálnice přesunou další část dopravy do aut, jako by jí tam už teď nebylo až až. No…

Kamil

Takich macie marnych korespondentów w Polsce i potem po przyjeździe wielkie zdziwienie. Już ponad 6 tysięcy kilometrów linii kolejowych zostało odbudowanych praktycznie od zera, na kolejnych tysiącach trwają prace w różnych stopniach zaawansowania. Cała mapa inwestycji jest na plk-inwestycje.pl

Hans

Co jsem teď byl na meetingu ve Varšavě, tak je další tlak dokončit S8 na české hranice do 2029
Podstatné bylo, že se před dvěma lety vše dostalo do plánů polské Gddkia.
Na trase Wroclaw – Klodzko už je na polovine trasy hotova EIA

Výborný odkaz je tady :
http://ssc.siskom.waw.pl/

Sareban Intuneric

Než se Češi rozhoupají, tak budou auta lítat.

Frantisek

Aspoň tu nezalijeme zbytečně krajinu dalším asfaltem, který by pak byl k ničemu. 🙂

Kebab

Kdy pak? Až se vrátíme na stromy?

Jarda 2

Poláci skutečně jedou a dělaj všechno proto vysosat z EU fodů co se dá – to u nás to vázne jak se sosáním tak s výstavbou, protože do toho kdokoli může hodit vidle – to v Polsku, Německu a rakousku opravdu není (jednou a dost)… je potřeba uvést, že poláci mají dopravní infrastrukturu jako hlavní prioritu země a že ta nově postavená je opravdu pěkná až megalomanská (přestupní terminály) narozdíl od ČR… V ČR ale bylo opravdu hodně peněz investováno do ochrany životního prostředí – to maji v Polsku totálně na salámu a do opravy kulturního dědictví – to v… Číst vice »

K.S.

A není to spíš tak že jsou to ruiny od války? Je hodně velká otázka jestli v takové situaci má cenu do toho investovat. To že jde o bývalé Prusko může taky hrát roli. Ono je Polsko posunuté uměle na západ.

Jarda 2

taky se tam tak volí – podle staré pruské hranice

Gwann

ano, civilizované v Prusku a Warszawe. balkansky v ruském a většině rakouského záboru.

Frantisek

Lepši obnovit to, co fungovalo relativně skromně a hezky, než místo toho vymýšlet hnusné megalománie, kterými se akorát dříve nahrneme do hrobů.

K.S.

Prosím? Od války jsou to ruiny, tam není moc co obnovovat, to není jako když tu ze zámku byla udělána léčebna.

Makrel von Poppelin

Takže navrhujete investice do ruin jako to, co Poláci nejvíce potřebují. To má zajistit rozvoj a je to nejlepší způsob, jak utratit evropské dotace. Chápu to dobře?

PKajetan

Ano, Němci si investují v Prusku do svého … jako u nás do tratí v Sudetech – tak trochu logické, nemyslíte?

Karel

Já tedy nevím, já jsem viděl v Poznani, Gdaňsku i Krakově něco úplně jiného, ta města jsou po válce vyšperkovaná jak z alabastru. Z českých Sudet můžeme zmínit stejný šlendrián v památkové péči jak z jižního Polska.

Haluna

Do jaké ochrany se tady investuje? tady na úrodné pozemky se postaví solary, supermarkety, to asi moc necestujete

Jarda

Ale ale, včera jsem tam jel a cca na 12 cti mostech a estakádách trčí pilíře, někde se dělají desky… Tak možná do 2 let to bude celé hotové, až k nám na louku. Tak to, že se pokládá jedna z mnoha vrstev nic neznamená, prostě jen další stavební postup, nikoliv střihání pásky do pole…

Jiří Kuba

Ale to přece musí autor, neustále čtenáře popichovat, jak všude je všechno super a jen v Česku je vše nejhorší. Na to se lidé vždy chytnou. Že je to, jak píšeš, už lidi nezajímá a autora už vůbec ne. Dokonale se všem médiím daří vyvolávat u nás skepsi a bezradnost… V Polsku je život o dost těžší, ale nikdo by proti svému národu neřekl nic špatného. My máme nejvyšší životní úroveň z Východní Evropy, ale vnutili nám názor, že jsme pomalu nejchudší a nejhorší země světa. Asi mně tenhle příspěvek stejně smáznou.

Hans

Život v Polsku v normálních městech je už na stejné úrovni, žijete stále ve snech před rokem 2000.. Celkový průměr ovlivňuje negativně východ země . Platy jsou jen o málo menší a kompenzuje to celkově nižší cenová hladina + pokles kurzu ovlivněný nejvíc centrální bankou v posledním 1,5 roce. Je vidět, že Polsko znáte tak maximálně z tržnice 90.let. To zakončení S3 na české louce v Lubawce je naprosto k smíchu , fakt se tam jeďte podívat, velký zážitek. Jen dobře, že pan Sůra na to poukazuje. Další legrace bude dokončení S8 před Králíky v trase Hitlerovým A88. Samozřejmě tím,… Číst vice »

Asd

Pan autor nikoho nepopichuje. Jen poukázal na fakt že někde řeší papíry a někde reálně staví. To že někdo dělá něco lépe než my přece není důvod ke skepsi a bezradnosti. Nebo ano?

Joe

Což nic nemění na faktu, že i tak budou mít dálnici hotovou dřív, než se u nás sejdou ovarové hlavy a na louce slavnostně ťuknou kladivem do základního kamene.

Jan

Vak autor nepíše že už to mají hotové. Jenže vemte si že do těch dvou let to hotové mít budou a u nás se ještě ani neopne do země, takže váš argument moc nechápu.

Alibaba

A mají Poláci taky vykoupeny všechny pozemky?

***** Petr

Ne , nemají . Staví na cizím a nějak to dopadne 🙂

Miloslav

Mají jinak nastavené zákony. Nejdříve postaví potřebnou dálnici a potom se odpůrci a majitelé dotčených pozemků můžou soudit – o ceně pozemků, trase a td. Opačně než u nás.

Alibaba

O trase se už nesoudí, to se dá změnit jen při územním řízení.

Alibaba

A teď si představte, že by to naše zákony taky umožňovali…

Haluna

Mají pozemky v koupené, ale když se staví tak je dozor a nic se ne krade a asfalt je asfalt a ne drobenka na koláče

Jméno

Nepropojení dálnic v řádech nižších jednotek roků není žádná tragédie, naopak celkem slušně povedená koordinace, tedy pokud české napojení klapne podle plánu (zahájení 2023 a dokončení +/- 3roky)

Asd

A nebylo by lepší kdyby se dálnice současně otevřela jak na české tak i polské straně?

Frantisek

A není to jedno? Nejlepší by bylo, kdyby nejdříve vylepšili spojení po železnici, a pak až dodělali to, co bude potřeba pro návaznou dopravu auty, a ne naopak. Takhle ty dráhy můžeme fakt akorát tak všechny postupně zrušit.

Asd

Ne to není jedno. Protože se tam vytvoří úzké hrdlo a místní i přespolní budou trpět dopravou ještě více než doposud. Navíc když bude dálnice tak to přeci neznamená, železnice.

none

Nejvyssi cas odstranit u hranic vsechny ceske napisy aby se Polaci zastavili az ve vnitrozemi…

HonzaJ84

Vším jsem si, že ať se u nás stavi téměř jakkoliv dlouhý úsek, prakticky vždy je stavba plánovaná na 3 roky. Nejsem stavař, má to nějaké technologické důvody, nebo je v tom něco jiného? Chápu, že na některých úsecích jsou tunely a estakády, které asi trvá nějakou dobu postavit. U navazujících úseků jde asi i o koordinaci dokončení celého úseku. Víte někdo?

Kebab

Protože u nás jde především o to se vyfotit při šutrklepu a pak při stříhání pásky, doba výstavby, natož infrastruktura jako taková nikoho nezajímá.

lojza

Duvod je ten, ze stavebni firmy nemaji dostatek personalu. Proto stavba dalnice, byt sebekratsiho useku trva 3 roky a vice. Co mam info, jsou schopni dalnici postavit napr. za 20mesicu, ale musely by vyrazne omezit jine stavby, stahnout techniku a lidi.

Asd

Tři roky je kvůli stavební technologii. I při stavbě rodinného domku se doporučuje aby řádně promrzl. Prostě ta dálnice si musí sednout. A doba stavby není to co by zdržovalo stavbu, ale administrativa kolem. A tom je i důvod proč se nestaví podle toho co je nejvíce potřeba, ale podle toho jak zařehtá úřední Šiml.

Ivo Havlíček

„Poláci už pokládají na rychlostní silnici do Česka asfalt, nový úsek končí v polích u Královce“ … a ještě hodně dlouho tam bude končit.
Poláci potřebují stavět nové dálnice jižním směrem hlavně pro své kamiony, které dosud musí často překonávat území ČR po nevyhovujících tuzemských cestách prvé třídy.
Z našeho pohledu není úsek D11 Trutnov – Královec prioritou. Mnohem důležitější je, mimo jiné, rychle dokončit D35.
Odhaduji tedy, že propojení naší D11 s polskou S3 nebude dříve než v roce 2028 (bohužel).

Šašek

To odhadujete dobře a je to tak i plánované. Úsek Královec-Trutnov…dokončení 2026. Úsek Trutnov-Jaroměř…dokončení 2027. No a ten jeden rok je rezerva.

Ivo Havlíček

Původně jsem chtěl uvést termín dokončení rok 2030, ale vzhledem k údajům na stránkách ŘSD jsem nechtěl být příliš pesimistický. Pokud je v trase D11 severně od Trutnova místy složitý terén a budou se razit tunely, tak je rok 2030 nejpravděpodobnější.

Vladimír Bílý

Polskému kamionu, směřujícímu na jih, dokončení D11 bohužel vůbec nic neřeší. D43 je v nedohlednu. A do toho ještě ministerstvo prosazuje mezi MT a Boskovicemi vystřídaný tří pruh! Absolutně nechápou potřebu přesně toho, co udělali teď poláci. A to uceleného severojižního kapacitního spojení.

Hans

Přesně jak píšete, pohybuju se po Polsku každý týden a pro ně je tah od Wroclawi na jih naprosto zásadní, je dost reálné ze bude hotovo do 2028/29 až na hranici…
Je mi jasné, že toto je uplne mimo chápání lidi ze severní Moravy, ale D1 vůbec stačit nemůže .. Trasování A88 za Hitlera bylo pro dálkovou dopravu nejlepší ..
Zde se bavíme o dopravě z hustě obydlených a bohatších oblastí Wroclawi , Poznaně, Bydgoszce ve směru do Rakouska a pro ne to nejkratší trasa a stejne ji budou používat ..

Martin Vondáček

Dokončení reálně 2030, vše dříve bude úspěch. Bude to po dlouhé době trochu technicky zajímavá stavba (2 úseky JA-TU a TU – st. hranice). Např. 2 tunely, hodně estakád a zatím na to není ani územko. Tunely dnes dělají naše firmy spíše v zahraničí u nás ani ťuk … . Argumentoval jsem osobně panu Rýdlovi proč v letácích uvádějí nereálné termíny a ten se pouze zeptal proč si to myslím. Odvětil jsem 20 let zkušeností s výstavbou v ČR a pak už nic něříkal . 🙂 Kapacity, soudní a právní systém, česká závist, kverulanství a český úředník to vše hraje… Číst vice »

Ivo Havlíček

S panem generálním ředitelem Mátlem je to tak, že obvykle odpovídá pouze na ty otázky, na které se mu chce odpovědět…
Moje zkušenost je taková, že na několik mých otázek zásadního charakteru v rámci dotazů veřejnosti k březnovému podcastu neodpověděl ani na jediný.

Že se v Polsku stavějí i velmi zajímavé úseky dálnic, resp. jejich rychlostních komunikací, svědčí výstavba jejich S7 mezi Krakowem a městem Nowy Targ na jihu. Během dvou let byli schopni za velkého nasazení lidí a techniky zhotovit v obtížném terénu dva úseky S7 a třetí je před dokončením.

Ivo Havlíček

Díky za nabídku,
orientačně jsem se díval zpětně na diskuzi z poloviny března t. r. a nemohl jsem dotazy k podcastu pana generálního ředitele najít … Mohl byste mi pane Sůro pomoci jako osoba mající přehled v těchto záležitostech a sdělit touto cestou nějaké vodítko, které mi pomůže najít hledané dotazy?

Lemmy

Není to spíš smutná ukázka mizerné mezistátní koordinace staveb? Asfalt tam bude 4 roky vystaven vlivům počasí, svodidla ani technologie tam stejně dát nemůžete…

J. Rozsypal

A to kdyby tam stála D11, tak by vlivu počasí vystaven nebyl?

mgr.pavel

Byl, ale byl by používán.

Teď tam bude 4 roky „hnít“ bez užitku.

Karl vB.

Ze stejného důvodu ukončili Rakušáci stavbu S10 ve Freistadtu sjezdem na kruhový objezd. Až bude bez pochyb jisté, kdy D3 dosáhne státní hranice, tak těch posledních pár kilometrů dostavějí „synchronizovaně“ s námi.

Tomariero

Zdaleka ne, nemají ještě ani územní rozhodnutí a nic kolem toho, tam jsme hodně napřed.

Karl vB.

No tak nám velkoryse umožní si prožít ten pocit, že jsme byli jednou v něčem první…

Adamgolias

Tak to doufám že to není z materiálů , které za čtyři roky uhniji.

Šašek

Však až bude tento úsek postavený, tak to můžou používat jako spojnici nebo obchvat měst Lubawka-Kamienna Góra. Na hranicích CZ/PL je pouze zákaz pro nákladní dopravu nad 9 t.

Frantisek

Nejen mezistátní. Kde jsou všechny ty kecy o omezování škodlivých vlivů nadměrné dopravy, přesunu silných proudů na koleje? Železnici umíme akorát ořezávat namísto doplňování, zato tady lkáme nad „chybějícími“ hektary nových dálnic…

tarten

Na přetížené tratě se nic přesouvat nedá, musí se stavět nové. Nicméně ořezávání neperspektivních lokálek nemá s přesunem silných proudů na koleje nic.

Karl vB.

Bylo by zajímavé, kdybychom si k tomu mohli přečíst také aktuální autentickou reakci české strany „přímo od zdroje“.
Porovnání tempa výstavby v Česku a Polsku, koordinace napojení české D11 a polské S3 Královec-Lubawka a aktuální růst cen stavebních materiálů by mohla být nosná témata pro další rozhovor s ředitelem ŘSD panem Mátlem.

Hans

Ano, můžu potvrdit
Z české strany se dá k tomu dostat akorát po louce a poli.
Je to krása , tam nezavazuje ani solidní polní cesta

ABCD

Hlavně abychom zase nezastavili dopravní stavby, jako Vít Bárta v krizi v roce 2010. Nyní jsme po covidově-ekonomické krizi… Tak snad se bude šetřit někde, kde to bude politicky víc bolet. Ale úplný optimista v tomto nejsem.
Každopádně z dnešního pohledu vypadá tehdejší počin jako chyba. Na investicích, by se podle mého šetřit nemělo.
Takový Náchod na tuto stavbu čeká jako na „smilování boží“, těch prostátých hodin je prostě moc.

Petr

Ten člověk je naopak pro spoustu lidí požehnáním. Před 11 lety byl půl roku ministrem a doteď se na něj dá hodit jakákoliv chybějící dopravní stavba…

J. Rozsypal

Ty dálnice určitě

Petr

A ti co to na něj hází mají obyčejně pravdu. Navíc na něho budou moci bohužel nadávat i řidiči přijíždějící některými nové postaveným křižovatka i. Dluh v přípravě se nyní podařilo podle mého dohnat, ale v tradici ODS je, že staví již připravené od jiných a zároveň zastavuje přípravu staveb. Politicky je to geniální, protože oni většinou nevladnou ani celé období, takže další volební období je pro ně fantastický daleko.

mgr.pavel

Protože on reálně zastavil posun v plánování a realizaci skoro čehokoliv, na několik let.

Tedy teď se otvírá to, co by bez Bárty bylo postavené třeba v roce 2018. A teď řidiči popojíždějí v kolonách a čekají na dokončení stavby něčeho, co nebýt Bárty se už akorát otvíralo.

Jasně, Bárta nemůže za vše. Máme zde impotentní stát s šíleně dlouhým povolovacím řízením, pošuky z Tetčic co toho zneužívají, nekompetentní ŘSD co není schopno naplánovat snad žádnou větší stavbu bez problémů,.. Ale Bártův dluh se s námi zkrátka také táhne stále.

Luke

Řekl bych, že krize se teprve rozjíždí viz rozpočet, inflace, nedostatky surovin atd.vytvari mnohem horší vyhlídky než krize před 10ti lety. Takže jsem zvědavej čím nová garnitura překvapí. Předpokládám jen kosmeticky viz poslední prohlášení možného adepta na MZ nebo neochotu babovek jít MPSV apod. 🙂

mgr.pavel

Skoro jsem vám dal plus, ale k té „neochotě vzít MPSV“ – o tomto ministerstvu (a o MZdrav) se dost šeptá, že jsou interně v tak tragickém stavu, že se toho lekla spousta zájemců (o posty náměstků apod.).

U MPSV si k tomu dejte premiéra a ministra financí ze strany snažící se co nejvíce osekat soc.výdaje (nehodnotím, jen konstatuji), a vyjde vám, že to ministerstvo by bylo fakt za trest.

K.S.

Na druhou stranu co jiného chcete dělat když jsou to ministerstva s největšími výdaji a v oborech na které se roky nesáhlo ze strachu o hlasy a musí se tam dělat velké reformy? Kde jinde chcete šetřit když se i v krizi třeba navyšovaly důchody nad rámec zákonného navýšení? Kde jinde chcete hledat úspory a dělat reformy než v oblasti kde Vás trestají za úspěch (výše příjmu), ale totálně nezohledňují jakákoliv rizika a Váš životní styl? Pokud něco běží samospádem dvacet, třicet let, tak se bude holt muset hodně řezat a reformovat a možná by bylo lepší to nereformovat a… Číst vice »

Gwann

ze se bude muset škrtat hlavně na MPSV je bohužel jasne. jen chybí sebevrah k tomu. já osobně bych zamrazil valorizace penzí do té doby, než řádně valorizace vyrovnají ta mimořádná navýšení. zvýšil korporatni daň pro firmy s konsolidovaným obratem napr. nad 1mld Kč a upravil ten nesmysl se zrychleným odepisovanim investic, co se nedávno zavedl. přidal další pásmo daně z příjmů FO pro nejlépe vydelavajici zrušil paušální dan zivnostniku zvýšil DPH v obou sazbách o 2-3% znovuzavedl daň z nabytí nemovitosti zrušil podporu stavebního spoření a odecty hypotečních úroků z dani seskrtal výdaje na netarifní část mezd uredniku, ale… Číst vice »

K.S.

Zmrazit valorizace penzí ale i veškeré jiné valorizace je dobrý nápad. Minimálně dokud třeba v platové sféře neklesnou na nějakých 75% toho co obdobné pozice berou v soukromém sektoru. Zavádět progresivní daň je špatný nápad, je to zbytečná penalizace za úspěch, spíš bych porušil různé slevy a roztáhl daň na veškeré příjmy které člověk má mimo přiznaných dávek, pokud neexistuje příjem z pronájmu nebo závislé činnosti, pak bych je přičetl ke zdaňovacímu základu. Na druhou stranu zrušení paušálu vidím jak dobrý nápad. Zavádět daň z nabytí nemovitosti je blbost trest za to že se někdo snaží si zařídit stabilní bydlení,… Číst vice »

Luke

Souhlas, ale před volbami se kasaly jak mají základy z minulosti apod. navíc v kampani šly srdnatě do boje s tím jak tuto zemi posunou o level výš !-) ale to už je mimo dopravní agendu tohoto fóra a já budu rád za každou vládu kt makne na zrychlení dostavby dopravní infrastruktury ČR odpovídající 21.stol.

K.S.

Ono když léčíte virus antibiotikem to moc nefunguje, stejně tak když do slušně roztopení ekonomiky, které zavřete spotřebu lijete prostředky. Tak holt tu inflaci způsobíte.

Gwann

přesně tak…a máme naplánované liti i na příští rok, kterému se už jen těžko podaří zabranit

Gwann

ok, jistě každý politik a obzvláště mladá politicka se s chutí ve chvíli rozjizdejici obří stagflace posadí na ministerstvo rozdávání peněz…když je bude neopak třeba škrtat. nejspíš i včetně důchodu. a přiznání dnešním 40tnikum, že na jejich důchod už nebude, ale pojištění budou platit dál.

být masochistou, hlásím se.

Luke

🙂 a je mezi nasi generací 40+ někdo tak naivní, že po zkušenostech z posledních 3dekad, počítá se státním důchodem? Vždyť ten rozpočet permanentně dojí kdo může.

K.S.

Kam mám zaslat CV?

Rejpal

I stavební firmy v ČR umí stavět rychle a kvalitně, ale to nesmí být investorem stát nebo nějaká jeho složka – ŘSD, SŽ, kraje, města apod.

V. P.

Já myslel, že podle názvu – pokládání asfaltu – se bude polský úsek otevírat na rozdíl od nás, kdy ještě stále připravujeme stavbu. Poláci nemusejí pospíchat, mají toho ještě stále dost, než dálnici postaví, ale klobouk dolů, jak jim to jde hezky od ruky. Snad i u nás se to pohne, hlavně s posledním úsekem, jinak Trutnov zkolabuje a na silnici I/16 v parametrech II. třídy se to vůbec nevejde. Už se těším na další fota z druhé strany.

Luke

Nebude první ani poslední české město co díky liknavosti odpovědných složek pocítí nárůst tranzitní dopravy.

Adamgolias

Ty města bohužel pociťují nárůst dopravy z důvodu nekoncepčního rozvoje dopravy . K čemu je ČR tranzit polských tiraku?

Gwann

k ničemu.

Původní Pražák

Koneckonců i ve zdejších diskuzích je vidět, že Češi jsou experi na hledání důvodů, proč ne, a ne způsobů, jak ano, takže je zbytečné se rozčilovat nebo doufat. Zase máme lepší pivo, prý.

K.S.

Právě, to je jeden ze špatných rysů národní povahy (pokud tento zastaralý koncept použijeme). Nic nedělat, o nic se nesnažit, každý kdo je aktivní je podezřelý.. Bohužel tak mi to tu poměrně často připadá.

Luke

Naprostý souhlas. Po pár letech života na západě a cestování po východě si dovolím konstatovat, že jsme opravdu zaspali dobu a výjimečný národ kt jako tranzitní země nepochopil tempo doby a co se na nás povalí když okolní státy snad kromě bratrů budují dálnice a VRT.

Lemmy

V Rakousku se budují VRT? A v Bavorsku a v Sasku budují nějak rapidně VRT?
To pochopení tempa doby byste platil přesně z čeho? „Doba“ odněkud dodá půl bilionu korun?

K.S.

Jo, Koralmbahn a různé tunely v Alpách.

mgr.pavel

Rakousko nyní buduje hned TŘI dlouhé bázové tunely (Semmering, Koralalm, Brenner), proti kterým je náš „nejdelší tunel“ spíš atrapou pro děti. Rakousko má Westbahn pro rychlosti, které v Česku ještě minimálně 10 let nebudou.

Bavorsko má VRT úsek i nad 300, řadu nad 200, na důležitých místech 4kolejku (zkuste toto říct SŽ a dostanou z toho osypky). Sasko je Ossi malá bundes-země, ale přes Lipsko se jezdí 200-230 (opět něco, co u nás aspoň 10 let nebude).

Takže, pokud chcete srovnávat Česko se svými sousedy, podaří se vám to jen se Slovenskem. Což je, Slováci prominou, dost smutné.

Frantisek

Protože my zatím pořád razíme jen dálnice, auta, dálnice. Mimochodem, v čem nám pomůže, že budeme mít všude paralelní dálkové komunikace pro auta i vlaky? Ve ‚výhodnějším‘ dovozu všeho odjinud a navěšení hospodářství do závislosti na jiných úplně ve všem?

Karl vB.

Františku, možná jste si toho doposud nestačil všimnout, ale Česko leží ve středu Evropy, přes který vedou staleté obchodní vazby ve směrech sever – jih a jihovýchod – severozápad.

Luboš Beneš

No třeba postavili nové spojení Berlín Mnichov pře Durynské hory….

Marian Kechlibar

Bývaly časy, kdy si něco podobného o sobě mysleli Poláci. Bída, prázdné krámy, rozbité silnice. Kdo viděl Polsko kolem roku 1990, nezapomene.

Pak s tím začali něco dělat. My můžeme taky.

K.S.

Jenže historie a národní povaha jsou jiné v ČR a v Polsku. Jestli tu je možné něco takového jako modernizace celého státu je otázka. Pokud se permanentně ve společnosti podporuje defétismus, to že jsme malá země a podobně a stát se chová nedůvěryhodně, tak jakékoliv vybuzení k něčemu většímu bude problém. Pokud i průmysl s dostatkem zdrojů jde prvně za vládou aby mu postavila jaderku místo toho aby se, po deseti letech jaderné ostudy, na vládu vykašlal a začal si stavět vlastní elektrárny když má problémy, tak je něco špatně. Stejně tak pokud je snem mnoha lidí místečko v kolbence… Číst vice »

Diesel

Poláci postaví za 3 roky 30 kilometrů dálnice. U nás jsme se hádali 16 let s bábou o dva kilometry před Hradcem a další dva roky to stavěli. Asi bez komentáře.

Jiří Kocurek

To je ten problém. Ona nechtěla peníze, ale náhradní pozemky. Měla na to nárok, ale ouřada se nejednou k soudu ani nedostavil.

mgr.pavel

„S bábou u Hradce“ – ale ona za to nemohla. Ona od začátku chtěla za své pozemky realistickou protihodnotu, a stát se jí celých 16 let snažil jen oje.. ehm, „osouložit“.

Luboš Beneš

To máme tak šikovné a právně znalé ouřady a oni si neporadí s jednou bábou…. nebo je to jinak?

Lázeňák

Minimálně 5 let bude silnice končit v poli. To by bylo fakt tak byrokraticky náročný náš plánovaný úsek rozdělit a postavit dřív aspoň ten kousek k exitu Královec?

Šašek

Jak to chcete rozdělit? Jestli myslíte napojení na S3 k plánované křižovatce Královec, tak to nedává smysl. Všechna auta by pokračovala po silnici I/16 na Trutnov. Smysl dává postavit celý úsek, tedy Královec až Střítež u Trutnova.

michal82

Poláci si za peníze EU postaví dálnice a pak z EU vystoupí. 🙂

Šejdr

To neudělají, nemalá část Poláků je závislá na penězích, které vydělávají příbuzní pracující na Západě. Kdyby vystoupili, tak si je EU vychutná, jako první by pro Poláky přišla povinnost mít v zemích EU pracovní povolení, jenže by jim téměř žádné nevydali. To si i Kačer umí spočítat, že jeho voliči mu odpustí téměř cokoli, ale ztrátu vlastních příjmů nikoli.

Karl vB.

No jistě, a kdo by na Západě obsadil ta vámi uvolněná pracovní místa? Máte vůbec přehled, kolik desítek tisíc řemeslníků i dalších nejen technických profesí chybí např. jen v takovém Německu?
V Česku není situace o nic lepší. Stačil jeden rok různých Corona – omezení, zablokování přílivu pracovních sil z Východu a je tady ten problém sehnat lidi na práci.
V západní Evropě, stejně jako v Česku, se velká část mládeže po ukončení základní školy orientuje na studium různých humanitních oborů a pavěd, ve kterých pak stejně nenajde uplatnění a končí v logistice a službách.

Gwann

humanitní pavedy? vytáhnete hlavu odněkud a račte se někdy podívat na počty míst na jednotlivých oborech. podíval jsem se na jednu univerzitu…masarykovu. a na těch podezrelych fakultách – filosoficka a soc.studii přijali cca 4200 studentů do ročníku. zda se hodně…ale…minimálně půlka fildy jsou vlastně jazyky. asi nebudete tvrdit že anglistika atp jsou pavedy, že? dtto psychologie, pedagogika aj. ano, audivizualni cosi kdesi…smrdí vselicim. ale to je pár procent z celkového počtu. a řeknu vám tajemství – i kdyby jste tyto obory zrušil, vč. anglistiky, archeologie a historie …tak tyhle lidi na technice neuvidite ani na prijimackach. takže účelu to nedosáhne… Číst vice »

Karl vB.

Důležité je, že máme dostatek absolventů sociální antropologie, gender studií, politologie, rekreologie, kulturologie, mediálních studií, studia comics, evropských studií, mediálních studií, muzikologie, řízení volnočasových aktivit, atd.
https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/83529
Já to nazývám pavědy, je to můj názor.

Gwann

že podobná diplomka je asi blábol a celkem bychom se bez toho obešli…je pravda. ale bojem s tímto přízrakem ničeho nedosáhnete. jen vedete nesmyslnou kulturní válku. a ti lidi buď si udělají tohle nebo budou zaclánět třeba na pajdáku a stejně to dělat nebudou. na techniku nemají a nechtějí jít. navíc je to menšina oborů a ještě na jedné-dvou-třech fakultách. opravdu problém našeho školství není antropologie komiksu. ale spíš to, že z podstatné části středních škol vychází mnohdy funkčně negramotní absolventi bez jakýchkoliv praktických či teoretických znalostí. a také předávání nezdravých sociálních návyků – bez vzdělání a na dávkách/jen černé… Číst vice »

Karl vB.

Já nenapadám vzdělané lidi, kteří umějí jazyky, nebo mají hluboké vědomosti o filosofii, nebo jiných kulturách (např. pan František Novotný, Miroslav Bárta, nebo Václav Cílek), od těch bychom se měli učit a měli bychom je mít za vzor. Bohužel tyto osobnosti jsou leckdy mediálně převálcovány raritními mentálními výplody toho, co jsem uvedl v předchozím příspěvku. Ohledně středního školství s vámi souhlasím.V nějaké televizní reportáži s mladými lidmi se jeden asi 16-letý klient střední školy reportérce svěřil, že druhým rokem „studuje“ na zedníka… Provokativní otázka na závěr: Jak by se vám líbilo, kdyby ta slečna, zabývající se genderovými stereotypy v pohádkách… Číst vice »

K.S.

Pokud má statut studenta, tak studuje… Pokud se tomu říká studium a ne učení se, tak prosím jděte nadávat někomu jinému ne němu. V 16. se druhým rokem učit na zedníka může být možné, navíc to ani nevíte přesně kolik mu bylo. A co se týče té diplomky, jsem si jí kousek přečetl , dalo by se v ní škrtat celkem dost (nevím proč se hodnotí podle počtu normostran a ne hutnosti informace). Téma to může být zajímavé, proč ne, na druhou stranu je v ní poměrně dost problematických pozic a východisek která představují konzervaci, verzování, nějakého historického stavu, ignorují… Číst vice »

Karl vB.

Ok, je to o slovíčkaření. Já bych si raději nechal postavit zeď od vyučeného zedníka, který získal svou dovednost praxí, než od toho, který „vystudoval“, jak by se to mělo udělat, bez praktických dovedností.

Tom

Měli jsme u nás vůbec někdy nějakou demonstraci za rychlejší výstavbu dálnic?

Martin

A co teprve zel. trati… treba VRT… tady pujde k zemi par domu, u VRT je to tak, ze vadi i 20km od obce…
Proste CR…

Jiří Kocurek

Tak ona vadí pár kverulantům, kteří kolikrát protestují, protože můžou a stejně nemají co dělat.

Luke

V Česku se udělá max VRT do země za našich životů.

Šašek

Pravidelně si tu stavbu prohlížím alespoň na fotkách a polská strana jede opravdu fest. Ten první úsek k hranicím by měl být dokončen už v březnu 2022, navazující úsek v září 2023(podle webu GDDKiA). Jestli se začalo stavět loni na podzim, tak to je značný pokrok, termín otevření bude asi pozdější. Z družice sentinel-hub se dají pozorovat snímky…na české straně jen louky. Perfektní práce a konečně bezpečnější a rychlejší cestování po zdárném dokončení díla.

***** Petr

U nás se ani nedá říct , že by nám ujel vlak . Už jsme se ale rozhodly , že někam pojedem . Kapacitní silnice je bezpečnější , rychlejší a většínou globálně i ekologičtější , navíc je zvláštní , že poláci se svým kladným vztahem k půdě mají vykoupeno a postaveno . Za mě borci a snad je do konce desetiletí doženem

Jiri

Část se rozhodla, ale nejdůležitější člen výpravy, pokladník, je zmaten a nerozhodnut (viz minimálně severní část I/73). Ale už jsme mu kasu sebrali, udivíme, co nový pokladník.

K.S.

Poláci jsou poněkud poblázněný národ který si teprve ve 21. století prožívá 19. a 20. kdy si tam politici valí na kleronacionalismu, zatímco tady jednak není kleronacionalismus a nacionalismus bohudík jen při hokeji. Poláci tak tyto projekty berou jako jakési prohlášení, deklaraci světu. Zatímco u nás je to spíš: „Sakra, mi to trefí sbírku trpaslíků, sousedovic Maruně prádelní šňůry a dole tomu vegetariánovi žabičkářskou rezervaci. Ti dva mi můžou být ukradení ale na trpaslíky ať mi nešahaj!!!“ Přičtěme si k tomu chování státu, které je tak na úrovni vrchnostenských úřadů z Nerudovat Temna, kdy se raději budou desítky let hádat… Číst vice »

Lemmy

Máte v té palici pořádný guláš teda. Dálnice se staví tam, kde jsou projednatelné a poznámku o dráze a 9. století tady radši ani nerozebírejte…

K.S.

Typo. Neslyšel jste o tom? Nevím jestli je chyba v počítači, nebo málo mačkám klávesy. Ale opravoval jsem to v tom komentáři už jednou (první 19.) ta druhá mí utekla.

Za problémy s projednatelností si mnohdy může ale ŘSD samo snahou protlačit nevhodné trasování nebo příliš levné řešení které hází bobem na oprávněné zájmy místních a cpe jim řešení která nechtějí. Například betonovou PHS místo zatravněného/zalesněného valu atd.

***** Petr

Lemmy nebuď blb a vnímej co ti K.S. píše , když na to reaguješ. Že to má být devatenácté století a jedná se o „nedoklep“ pochopí i …..

Gwann

faktická, Temno napsal soudruh Jiraskov 😉

jinak plný souhlas.

K.S.

A já si říkal že to asi nesedí, ale to víte, když se jeden dostane do ráže, tak Jirásek jak Neruda, oboje stejné mučivo…

…A pak si stejně vytáhnete Dostojevského.

Pizzaman

Jel jsem tam zhruba před měsícem a tím čilým pracovním ruchem jsem byl ohromen. A to už byla skoro tma.
U nás stavíme krátký úsek 3 roky.