lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Poláci získali povolení pro poslední úsek dálnice do Čech a začínají stavět

Rychlostní silnice S3 míří k české hranici. Pramen: GDDKIA
Rychlostní silnice S3 míří k české hranici. Pramen: GDDKIA
Polské ředitelství silnic a dálnic získalo poslední povolení k výstavbě dálnice k české hranici.

Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) získalo poslední povolení potřebné k dovedení rychlostní silnice S3 k české hranici. Jde o zhruba 15 kilometrů od křižovatky Kamienna Góra (včetně) po státní hranici (Lubawka).

Povolení realizace silniční stavby (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – ZRID) vydalo Dolnoslezské vojvodství jen pár dní poté, co začala stavba předcházejícího zhruba stejně dlouhého úseku od Bolkowa po Kamiennou Góru.

ZRID mimo jiné znamená, že potřebné pozemky se stávají majetkem státu a může začít předávka staveniště. K tomu došlo 2. září. Stavba k hranici má být hotová v roce 2023, buduje se přitom systémem Design&Build. Stavební konsorcium vede společnost Mosty Łódź, smlouva byla uzavřena v říjnu 2018.

Rychlostní silnice S3 vede ze Štětína na jih, cestou se napojuje mimo jiné na dálnice A2 z Varšavy na Berlín a A4 z Vratislavi do Drážďan. U Lubawky se v budoucnu napojí na českou dálnici D11. Češi ale staví dálnici se zpožděním, s budováním posledního přes dvacet kilometrů dlouhého úseku od Trutnova k hranici počítají až na léta 2024 až 2027.

Výstavba rychlostní silnice S3. Pramen: GDDKiA
Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
abc

At jsou s dalnicama do hajzlu . To ty auta budou driv letat a ridit je umela inteligence….

Vladimír

Poláci jsou borci. Nejvíc se mi líbí ta věta „po vydání ZRID se pozemky stávají automaticky majetkem státu a může se začít stavět“..to by měla Havránková smůlu.

kanafasik

Pani Havránková za ten bordel kolem stavby nemůže, ale český úředník. Paní Havránková nechtěla peníze, ale stejně bonitní zemědělskou půdu na které hodlala dál hospodařit. Stěžujte si na špatnou práci úředníků a ne na paní Havránkovou.

Vladimír

Prosím nehajte nerealistické požadavky majitelů pozemků v dávno schválených trasách české dálniční sítě. Takto by zrovna Poláci nic nepostavili.

Kalanis

Havránková chtěla provést krok, který zákon neumožňoval. A ouřada se nechtěl nechat zavřít.

Michal

Jenom drobná poznámka. S3 nekončí u Štětína, ale pokračuje ještě dál na sever do Svinoústí. Část té trasy je hotová, část už se staví a poslední dva úseky u Svinoústí se projektují a budou čekat na stavební povolení.

Kalanis

Stav S3 z GDDKiA:
Dolní Slezsko
– Polkowice – Lubin – staví, chtějí zprovoznit 2021
Západní Pomořany
– Brzozowo – Miękowo – staví, chtějí zprovoznit 2021
– Dargobądz – Troszyn – naprojektováno, realizace 2020-2024
– Świnoujście – Dargobądz – projektuje se, realizace 2020-2024 (dávám rok +)
– tunel Svinoústí http://tunel-swinoujscie.pl – chtějí zprovoznit 2022

Zdeněk

Nestačíme na Poláky zírat! O tunelu ve Svinoústí pod Kanalem Piastowskim, respektive o potřebě jeho vybudování se však v Polsku hovořilo mnoho let, podobně jako u nás např. o D11 k hranicím, už za socíku. Ale na rozdíl od nás se v Polsku něco děje a termín zprovoznění tunelu v r. 2022 Polákům věřím.

Zdeněk

opr.: pod řekou Swinou, na kterou však Kanal Piastowski navazuje. Omlouvám se za nepřesnost.

Kalanis

Ve Svinoústí jsou permanentně fronty na obou trajektech, tam se uživí. Spíš mě překvapilo, že tunel neudělali na té jižní dole za městem. Takhle to tahají skrz doky.

Zdeněk

Pokud by udělali tunel v jižní části, museli by dělat tunely dva. Jeden pod řekou Swinou, a druhý pod Kanalem Piastowskim. Řeka Swina není v jižní části využívána pro nákladní námořní dopravu, od svého jižního konce se stáčí k západu, až ve střední části k severu, a Kanal Piastowski, kterým vede námořní doprava do Štětína, a který odděluje ostrov Karsibór od Wolinu a Usedomu, do ní právě v této střední části ústí. Pohled na mapu vše vysvětlí.

Kalanis

Tak dole ne. Spíš v místě stávajícího jižního trajektu. A rampy by mohly být tak pozvolné, že by se tam daly umístit i koleje na propojení německé a polské sítě. https://mapy.cz/s/golulogole

franzJosej

no a ted Corona welle2 a Matl ma zase pausu na 2 roky. aspon si ouradove odpocinou. jo Benes- country

Kodl

Vidíme se ve slunečnicích, Karle!

Luděk S.

Tož prostě budem na Poláky čekat.

Jestli by nám třeba nepostavili D11.

BND 30

Takový polský makáč, když se rozjede…aby to neskončilo velkým divením se u Hradce Králové…

Alibaba

Nezná někdo přesný popis mechanismu cituji: „ZRID mimo jiné znamená, že potřebné pozemky se stávají majetkem státu a může začít předávka staveniště.“?
Znamená to automatické vyvlastnění za nějaké tabulkové ceny?
Nebo se cena dojednává až v průběhu stavby?
Má původní vlastník pozemku možnost se odvolat proti výkupu?
Předpokládám, že trasa je rozhodnutá nějakým územním řízením, kde se už všechny připomínky vyřídily, ať kladně nebo záporně, a rozhodnutí platí a nelze ho už odvolat.

SaulGoodman

Když dáte následující odkaz do překladače, je to myslím docela srozumitelné: https://www.muratorplus.pl/biznes/prawo/zrid-co-to-jest-decyzja-zrid-definicja-procedury-terminy-ustawy-aa-dCPP-i6QA-sFyi.html Pokud jsem to pochopil, tak majitel má minimálně 120 dní na to se nějak domluvit se státem na prodeji a uvolnění nemovitosti. Pokud se tak nestane, může začít stát stavět a až následně se řeší vyvlastnění. Cena je pokud to chápu na základě odhadu, jsou tam ale určité „bonusy“ pro majitele. Pokud je to obytná budova, musí stát zajistit náhradní bydlení. Pokud stát pro stavbu potřebuje jen část něčího pozemku, tak majitel má ale právo požádat stát, aby odkoupil i ten zbytek a stát tak musí učinit. A… Číst vice »

Kubrt

Je to brutální, ale spousta lidí tomu zatleska. U nás je teď v běhu návrh s 1,5 násobkem odhadní ceny, me připadá i to dost ostré. Doufám, ze můj domek a minizahradka se v trase žádné „strategické“ stavby neocitnou.

Dalibor

je to vzdu o tom se dohodnout. Bohuzel casto na strane statu tato ochota nebyla a diky tomuto pristupu uredniku s kaza Havrankova vlekla 20 let.

mgr.pavel

No právě.. V Cesku je běžný postup úředníků tupě prosazovat jednu jedinou /často dost špatnou) možnost, za každou cenu. Proto Havránková, proto řada dalších nesmyslů typu napojení D3 ve středních Cechách, Prosenice, D5 kolem Plzně, D8 přes České středohoří,..

Dalibor

jo, to je presny. k tomu pridejte ekofašos typu Voda z TetcicN Deti Zemne, a je jasny, proc to jde tak, jak to jde.

Petr766

D5 nebo Prosenice jsou naprosto OK, je ji zdržuje Patrik.

Jakub (easydrink)

Asi jim chybí experti jako ty, kteří ví jak to má být a kdyby bylo na nich, už by to bylo.

Dusanh

V čem je „napojení D3 ve středních Čechách“ nesmyslné?

Michal

Trochu to upřesním 🙂 S momentem vydání ZRIDu (ten vydává vojvoda daného vojvodství) fakticky všechny potřebné pozemky přechází na stát, neprobíhá tam klasický výkup jako v ČR a proto záležitost pozemků nemá žádný vliv na délku přípravy stavby. Pokud se sám vlastník pozemku do 30 dnů přihlásí, tak dostane ten bonus, jinak je náhradou odhadní cena.

Alibaba

Dík za odkaz.
Připadá mě to, že sloučily Územní rozhodnutí se stavebním povolením, EIA už taky musí být vydaná.
Koukám, že prudiči můžou fungovat jen do územního rozhodnutí(?), pak maj smolíka. Tohle asi naším parlamentem neprojde, ale držkovat o rychlosti povolování staveb budou všichni.

Michal

V Polsku je jiný systém, naše územní rozhodnutí tam de facto nemají. Pokud jde o povolení, tak ta musí získat jenom 2 – EIA a stavební povolení. V rámci EIA se zakotví trasování, které už se potom nemění (konkrétní podoba stavby a zábor pozemků se ale samozřejmě řeší až později) a je to taky poslední etapa, kdy se mohou lidé ozvat, ale protože je to poměrně brzo v přípravě, tak si dost často ani nevšimnou, že se to projednává. V dalším kroku se vytváří tzv. Koncepcja programowa, která se zadává v tendru externí firmě a jejíž součástí už je konkrétní… Číst vice »

Alibaba

Díky, to je zajímavé a hlavně urychlující.
S tou přípravou je to docela drsné, ale na druhou stranu se všechny připomínky spláchnou v jednom jednání (správním řízení). Nevím, jestli by tohle lidi dotlačilo se zajímat o věci okolo jich včas.

Wojciech

584/5000
promiňte překladač google
V Polsku je prodej státu dobrý obchod. Majitelé obdrží částku vyšší než tržní hodnota. Jen málo lidí protestuje. Stává se, že někteří lidé záměrně kupují pozemky pro stavbu a poté je prodávají dražší.
Podle zákona stát převezme majetek, zaplatí odškodné a jeho majitel se pak může obrátit na soud, pokud s oceněním nesouhlasí. Mezitím může začít stavba.
5% je navíc za rychlejší vrácení nemovitosti.
Jako náhradu lze se souhlasem majitele poskytnout také náhradní nemovitost.

Brian Griffin

Jsem jediný, komu připadá trasování té dálnice nějak podivné?
To fakt jede většina aut z Čech do Štětína? Protože na Wroclav a Varšavu, potažmo Bialystok a Pobaltí, mi tam vadí ta strašlivá zajížďka mezi Jaworem a Legnicí, kde se jede cca 10 km prakticky proti směru.

Jarda

Odpovědí je plánované protažení S5 z Vratislavi do Bolkówa.

...

Mezi tím ale vyschnou penězovody z EU a Polsko bude zase Polskem, se vším, co k tomu vždy patřílo.

-TR-

Polsko se na tuto situaci pečlivě připravuje, na rozdíl od nás. Neobával bych se.

Martin

Dálnice jim zůstanou … My jsme penezovody nevyužili, asi tak.

Dalibor

ale vyuzili!! koukente treba agrofert, ten ma naprostou vetsinu „kapitalu“ ziskaneho z dotaci.

mgr.pavel

Co se vám na soukromém Čapím hnízdě nebo inovativním pečení toast.chleba (jako v Německu) nelíbí? 🙂

(tento tweet obsahuje více než stopové množství sarkasmu)

Dalibor

přesné

franzJosej

Cesi byli Zase Cesi. staci se podivat na tu slavnou 1republiku. bida a mentalni chudoba z velke casti. a ty predsudky vuci Polsku? ubohy

Dalibor

Hele pametnik 1. republiky a zvlada solidne obsluhu pocitace a psani do internetovych diskuzi! obdivuhodny vykon tohoto seniora

Vladimír

Předsudky vůči Polsku bychom si skutečně měli odpustit. Jsme si navzájem velmi blízcí, pravda – rozděluje nás vztah ke katolické církvi. Ale je třeba říci, že Poláci mají Čechy obecně rádi. Tak se do nich nestrefujme, je jich 38 milionů, už dávno neplatí, že je to zaostalý agrární stát. Ekonomové dokonce předpovídají, že Polsko bude Německem východní části EU. Spíš bychom v rámci V4 měli úzce spolupracovat – a zejména v liniových stavbách od nich převzít, co mají dobré.

Martin V.

Rozhodně nejste jediný. U všech ostatních přeshraničních dálnic, jak už historicky vznikly či se snad brzy postaví (D2, D5, D8, D1, D3 a D52), je mi zcela jasné jaké dopravní směry mají obsloužit a výsledky sčítání dopravy to potvrzují. Ale jaká doprava bude na přeshraničním úseku D11 do Polska? Převedou se tam všechny kamiony z Náchoda? Pokud ano, tak s nadšením nebo z donucení? Má být hlavní směr Praha – Varšava, nebo naopak Štětín – Brno? Nebo někdo čeká, že se tam odkloní doprava i z Harrachova a z Frýdlantu? Současná intenzita dopravy tam je tak na okresku, takže masivní… Číst vice »

Michal

Odpověď na to najdete za hranicí v Polsku. Nejde ani tak nejlepší o přeshraniční spojení, jako o napojení na dálniční síť velké aglomerace kolem města Valbřich (samotné město má přes 100 tisíc obyvatel a aglomerace, podle toho jak se definuje, až půl milionu), která má nesrovnatelně víc obyvatel než okolí Kladska (okres Valbřich+město, které je samostatným okresem, má při podobném počtu obyvatel víc než 3x menší rozlohu než okres Kladsko). Napojení na další směry zajistí S5, která bude prodloužená o úsek Bolków-Vratislav, kde se napojí na A4 směrem do Slezska a na Krakov, na A8/S8 směrem na Lodž a Varšavu… Číst vice »

Martin V.

Význam pro vnitropolskou dopravu nezpochybňuju. Ale na hraničních přechodech od západu na východ jsou intenzity (2016): Habartice – 2065 vozidel/24 hodin, z toho 545 těžkých; Harrachov – 1112 celkem, z toho 363 těžkých; Královec – 1239, z toho 205 těžkých; Meziměstí – 1285, z toho 104 těžkých; Otovice – 1631, z toho 204 těžkých; Náchod – 5453, z toho 2121 těžkých a nakonec Dolní Lipka – 980, z toho 168 těžkých vozidel. Takže významně zatížený je pouze Náchod a já nevím, jak velká část aut uvítá přetrasování přes Královec, byť pohodlně po dálnici. I Bohumín na D1, což je náš… Číst vice »

Michal

Momentálně to samozřejmě takový efekt mít nebude, byť část se tam asi přesune. Ale až se postaví ta S5, tak už to bude o něčem jiném. Když se podíváte na mapu, tak vzdálenost Praha-Vratislav je po dnešních silnicích po trase Náchod-Kladsko a Trutnov-Bolków-Świdnica prakticky stejná (rozdíl jen okolo 15 km).

Kalanis

Těch 10km se ztratí – dokud neměli S8, tak to byl větší masakr. Buď dojet po jedničkách do Poznaně a po dálnici nebo se hrkat přes Gliwice, Čenstochovou a Lodž. Dneska navigace vede trasu Praha – Varšava přes Liberec, Hrádek, Zhořelec a až pak po dálnici. Ultras musí až přes Drážďany.
Naopak by ještě pomohl kousek S12 Boleslavec – Hlohov – Lešno.

Laik

Si to pár let budou v Trutnově užívat, z jedné strany bude v Polsku hotovo na čáru, z druhé strany hotovo za Jaroměř…… to už bude motivace jet přes Trutnov i když bude kus dálnice chybět …..ten kruháč Na Struze/Náchodská bude pěkný špunt tipuji…..
Můžou si povídat s Náchodem nebo Přerovem o výstavbě dálnic v ČR.

...

Ti, co pojedou na Vratislav, budou ještě dlouho jezdit přes Náchod. A na ten sever toho z D11 tak moc pojede, minimálně do dokončení D35 HK – Olomouc.

Michal

Část provozu to převezme, ale určitě ne všechno. Smyslem S3 je napojit na dálniční síť velkou aglomeraci kolem města Valbřich, a proto bylo zvoleno tohle trasování. Tranzitu pak pomůže až se postaví S5 mezi Bolkowem a Vratislaví. Jinak tranzit přes Náchod bude i potom, protože v Polsku se počítá s relativně brzkým prodloužením rychlostní silnice S8 z Vratislavi do Kladska.

franzJosej

ale ty vybydleny mesta jsou fakt desny… ty lide nemaj o dalnich sajn. maximalne exekuvich. a to urada moc dobre vi

Martin V.

Motivace pro koho? Komu se podle vás uleví, když se Trutnovu přitíží? Myslíte, že už v tom momentu zmizí kamiony z Náchoda nebo z Harrachova?

Kalanis

Trutnov by neměl být dlouhodobě taková katastrofa. Tam se to dle všeho hýbe. Ale Choustníkovo Hradiště je v těžkém průseru, tam jsou blockeři z Kocbeří.

robert

Připadám si jako na pustém ostrově. Všichni okolo nás staví a my nic.

Jakub (easydrink)

Oni tam evidentně mají jiný postup při vyvlastňování.

Dalibor

pac my zase mame Vodu z Tetci, Deti Zemne a podobny. Nemuzeme mit holt vsecko. Nekdo ma dalnice, nekdo ma sv. Patrika a my zas mame Patrika… Je to takovy vyvazeny, kazdej stat ma nekoho.

franzJosej

a nabrezi svobody a benese…

mgr.pavel

Stejně je zajímavé, jak jediný člověk za Vodou z Tetčic dokáže zablokovat X dopravních staveb na dlooouhé roky.

Nenapadlo vás, že za toto může z velké míry náš stát? Pokud jsou připomínky toho pošuka z Tetčic nesmyslné, má je stát v řádu týdnů zamítnout. A pokud má tetčičák pravdu, pak zde nějaká státní organizace zanedbala přípravu anebo nedodržela české zákony (složité, ale opět chyba na straně státu).

Jen a pouze stát může za to, že Tetčičák a Patrik dokáží zdržovat stavby tak dlouho.

Dalibor

stat dela (jeho urednici) chyby – vetsi ci mensi. Blby je kdyz frustrovany kokot plny mindraku hleda i „smesne“ chybicky, casto pouze spravniho charakteru, a bazirovanim na nich vysira a leta blokuje stavbu.

Jakub (easydrink)

Kolik správních řízení si už vedl?

Modré zábradlí

A co kdyby stát připravoval stavby kvalitně, aby se po něm na jeho chybách nemohli vozit?

Petr766

Chyby se stávájí. Ale tady jde většinou o účelové námitky, které mají jen stavbu zdržet. Ty by podával tak jako tak.

Jakub (easydrink)

Uveďte konkrétní chyby.

Hanzi

Tak u nás se zase slavnostně otevře v roce 2057 poslední úsek D1 o deset let později obchvat Mikulova a na přelomu století zahájíme výstavbu D3 ve středočeské části.

mgr.pavel

A v roce 2058 na tom novém obchvatu Mikulova postaví kruháč, hypermarket a zavedou padesátku.

(sarkastický příspěvěk popisující realitu z 90.let, kdy Mikulov již jeden obchvat měl, ale takto skončil..)

Martin

My jsme opravdu Banánová republika, další pěkně srovnání je obchvat Lodže a slavný Pražský okruh.

Dalibor

ale v Lodzi nebudou mit mistni drahu na nakladovy nadrazi.

Jakub (easydrink)

Čau banáne.

David

Je vidět, že o světě okolo nás víš prd, když dokážeš napsat o naší zemi takovou dehonestující blbost.

kubisek

U nás prý nemusíme pospíchat, protože Poláci jsou taky pozadu. Ha ha. Obávám se, že jsme to my, kdo již močí opodál. A nejenom v tomto případě.

Jindra

Bohužel, a hlavně proti větru. Okolo nás mají hotovo a u nás se stále řeší nekonečná povolení a odvolání s ekologisty!
Opravdu by mě zajímal ten zásadní rozdíl mezi námi a Poláky, respektive Rakouskem.

Jarda

Možná je Polsko autoritářštější a Rakousko akurátnější 🙂

Jakub (easydrink)

Já ho vidím ve vyvlastňování. V článku je uvedeno, že vydáním povolení se potřebné pozemky stávají vlastnictvím státu. U nás tohle neplatí.

Michal

„Okolo nás mají hotovo“

K dokončení celé sítě mají ještě hodně daleko, zatím je hotová jen cca polovina z toho, co je naplánpované. Např. na S10 (440 km), S11 (565 km), S12 (330 km), S74 (205 km) nebo velký dálniční obchvat Varšavy (skoro 300 km) ještě vůbec nic není (nebo jen nějaké krátké úseky hlavně na obchvatech měst) a vesměs ještě ani nemají určené trasování.

Dalibor

Nojo zavidet. to je co nam zbyva. Ale na druhou stranu to umime a nakonec se u toho zavideni clovek ani tak moc nenadre! Si tak sedi v hospode pije pivo, nadava a zavidi