Infrastruktura Silnice

Obrazem: Poláci pokročili se stavbou rychlostní silnice na české hranice, součástí je i nejdelší tunel v zemi

Stavba silnice S3 Bolków - Lubawka. Foto: GDDKiA
Stavba silnice S3 Bolków - Lubawka. Foto: GDDKiA
V Česku se D11 na polské hranice začne stavět nejdříve v roce 2023.

Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pokročilo se stavbou rychlostní silnice S3, která spojí Dolnoslezské vojvodství s Královéhradeckým krajem. Jde o dva úseky, u kterých začaly práce loni: Bolków – Kamienna Góra a Kamienna Góra – Lubawka na státní hranici s Českem. Celkem 31 kilometrů dlouhá stavba nemá na české straně zatím pokračování a skončí na silnici I. třídy. Dálnice se na českém území začne stavět nejdříve v roce 2023.

GDDKiA o pokroku ve stavbě informovala na svých stránkách a sociálních sítích. Největším inženýrským počinem je stavba 2,3 kilometru dlouhého tunelu TS-26 mezi obcemi Sady Górne, Stare a Nowe Bogaczowice. Ten bude nejdelším tunelem v Polsku v extravilánu. Celková výše investice je 2,5 miliardy polských zlotých, tedy zhruba patnáct miliard korun.

Tunel staví společnost Porr, která získala zakázku na první úsek. Staví se takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou. Na trase vznikne ještě jeden kratší tunel o délce 320 metrů u obce Gostków.

Stavba k hranici má být hotová v roce 2023, buduje se přitom systémem Design&Build. Stavební konsorcium vede společnost Mosty Łódź, smlouva byla uzavřena v říjnu 2018. Rychlostní silnice S3 vede ze Štětína na jih, cestou se napojuje mimo jiné na dálnice A2 z Varšavy na Berlín a A4 z Vratislavi do Drážďan.

Na české straně se navazující úsek dálnice D11 začne stavět nejdříve v roce 2023. Podle aktuálních informací v letáku ŘSD byl vyhotoven čistopis dokumentace pro stavební povolení a začaly výkupy pozemků. Zpracovávají se geometrické oddělovací plány a znalecké posudky, které stanoví cenu vykupovaných pozemků.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
132 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Poláci se toho nebojí jako v Česku…tunel je skoro sprosté slovo…

Jarda

ostatně na jednom tunelu na D52 u Pálavy stojí celá dálnice, přitom tam by to mělo opravdu smysl

Vlastimil Kocurek

Podstatná je řešení těžby uhlí v Turowě, do té doby nepokračovat s výstavbou dálnice k hranici a zakázat ve směru z Polka kamióny. Moc bych se s nimi ne…..

jan

Jsme nejchytřejší národ na světě a vládnou nám děti ……zeměkoule….a podle toho vypadá, ve městech se honí vlci s medvědy a divokými prasaty. No, kdo to má? Jenom nejchytřejší národ na světě, jsme prostě jedničky…

Facepalm

Boha jeho. Jasně, týhle zemi vládnou ekologové a opozice.

Vlastimil Kocurek

Hledáte chybu úplně někde jinde, legislativu nedělají prasata, ale poslanci, a to vždy zhruba rok před odchodem, tedy na jeden rok. Takže souhlas, legislativa je pak zprasena.

David

Raději bych byl za každý nový úsek D35 než pro pokračování dálnice D11 z Jaroměře zejména pro polské překupníky aut z Bavorska (kdo jezdí často po D11, ví o čem je řeč).

ignác

Je pravda, že čeští daňoví poplatníci více využijí D35. D11 od Jaroměře má větší význam pro Poláky než pro nás. Někdy mám pocit, že protažení D11 je využíváno pro zahraničně politický dialog. Nemůžu se zbavit dojmu, že čím méně se budou Poláci chtít bavit o následcích těžby v Turowě na české vodohospodářství, tím méně my budeme spěchat s D11. K čemu Polákům bude S3, když bude v Královci vymáhaný zákaz pro kamiony.

ignác

Pro pražáky samozřejmě má větší význam D11 než D35. Ale Krkonoše zaplní dálnici jen na víkendy a prázdniny. D35 bude určitě více využívaná nákladní dopravou, především jako alternativa k D1 ze směru Ostrava, Olomouc – Praha.

Vlastimil Kocurek

Každý kamion přesměrovaný z D1 na D35 bude velké štěstí a úleva.

Facepalm

Koukám, že máte nastudovánu Cimrmanovu výchovnou metodu trestání učitele učitelem.

Vlastimil Kocurek

…… + jedovaté potraviny

Vlastimil Kocurek

Plný souhlas.

ignác

Polské dálnice a expresowky ale jednu nevýhodu mají a polské obyvatele to často štve. Na jejich dálnicích je běžný sjezd po 30 km a expresowkách po 15 km. V ČR jsou sjezdy v průměru na polovičních vzdálenostech. Ne vše je na našich dálnicích horší. Navíc jejich A4 má dlouhý úsek bez odstavného pruhu, což v mlze při 140 km/h může být docela nepříjemná věc.

Slosor

Na A4 Kąty Wrocławskie – Krzyżowa samozřejmě 140 není, je tam 110. Je to úsek postaven v 30. letech Němci a rekonstruován v roce 2006, kdy bylo Polsko ještě dálniční „Afrikou Evropy“, dokonce ani do Varšavy nevedla z žádného směru žádná A ani S, proto chybí odstavný pruh, tehdy byli hodně rádi i za to. V plánu je ale rozšíření na 2×3 pruhy do roku 2030. My taky máme podobná historická dědictví. D35 Mohelnice – Olomouc, nebo D46 Vyškov – Olomouc.

ignác

O tom není sporu, že je to předělaná stará německá dálnice ale pokud někdo napíše, že polská eska jsou lepší než naše déčka, tak prostě v parametrech nejsou a někdy ani ta déčka, ať je důvod jakýkoliv. Tím jinak nechci schazovat obdivuhodnou polskou výstavbu.

Slosor

Je pravda, že polské eSka jsou o pár centimetrů užší, než naše dálnice. Běžný řidič ale rozdíl nepostřehne. Ten si všimne hlavně kvality povrchu, počtu dopravních omezení, odpočívadel, WC. A to vše je v Polsku na vyšší úrovni.

Martin

Ty vzdalenosti jsou naprosto normalni, je to dalnice, stejne je to i jinde, napr. v nemecku…

ignác

Ve srovnání s ČR jsou ale poloviční.

ČD4ever

Nevíte někdo, proč to sami Poláci značí S a rychlostní komunikace, když je to s parametry jako A dálnice ? Jel jsem tam a jejich S je mnohem lepší než naše D.

Xaver

Lepší v čem?

ignác

Parametry expresowky nejsou jako naší dálnice. Vodící pruh je pouze 0,5m. U naší dálnice 0,75m. Jízdní pruh je 3,5m u naší dálnice 3,75. Krajnice je 2,5m. U naší dálnice 3m. A to nejsou jediné parametry.

Michael

Jiná liga no. Kéž by se u nás po volbách stavělo aspoň „tolik“ co doposud.

ignác

Bylo by bláznovství neslíznout si po Babišovi smetanu a nedodělat, co on v dálničních projektech připravil. Byla to jeho vláda, co pohla s výkupem pozemků poté co přišla s vyšším naceněním pozemků a nové vládě to bude stačit pouze postavit a lidi už uvidí pouze samotnou výstavbu. V ČR lidé netuší, že celý projekt trvá 13 let, takže většinou staví někdo jiný, než kdo to připravuje. Uvidíme ale kde na to bude nová vláda brát. Zas tak lehké to nebude. Čekám spíše návrat k českému normálu a pomalejší výstavbě.

víta Klozík

21000 mrtvých ž tu smetanu neochutná

ignác

Ano neochutná. Co si lidi vychovali často za děti je jejich problém. Pro Čechy je zahraniční dovolená více jak život rodičů. Finové byli v létě zavření a jejich rodiče si mohou dálnic užívat.

Babisuv chlup.

Ty vogo to je comment. A už jsi byl někdy v Pl?? I tady v CZ žijí ozralive feťáci a atiridici.

Vojta

Polsko je největším příjemcem dotací na světě, takže se jim to staví….
Taky se s tím moc nese*ou a o demolice domů není nouze….
Alespoň s Covidem na tom byli vloni hůř:
80.000 nadúmrtí
115.000 pokles populace
V ČR je „nás“ více než před rokem….

Matyáš

Je nás víc díky imigraci z východní Evropy

ignác

Nadúmrtí v přepočtu na počet obyvatel je cca stejné. Našich 17000*3,6=61000. V Polsku bylo 67000. Takže ano porazili nás ale nijak výrazně.

Démon

běž si stěžovat na iDnes a nech to tu tématu!

Vojta

Taky si myslím, že po volbách přijde stopka. Nejen kvůli penězům, ale i kvůli neschopnosti- viz 0 km rozestavěné infrastruktury v Praze.
Příští rok má být zahájeno cca 80km dálnic, tak to snad ZDO zdokumentuje.
Letos má být zahájeno přes 100 km silnic a dálnic, takže příští vládě bohatě stačí dokončit dnes rozestavěné nebo letos započaté stavby…

Vlastimil Kocurek

Proboha, co to jsou za spekulace ???????

ignác

Spekulace opírající se o exaktní zkušenost z Prahy.

Michal

Jako historická zkušenost v výstavbou mostů a tunelů v Polsku říká, že by se o nejdelší tunel snažit neměli 😀 Oni by se neměli snažit o žádný tunel… Oni by se měli snažit maximálně o to pochopit takový ty bílo červený klacky co se zklopí dolů když blikaj ty dvě červený světýlka u takovýho toho přechodu pro vláčky 🙂

ignác

Tunel jim staví rakouská firma.

Pavel

Malá korekce, cana tunelu 2,5 mld. PLN není asi 9 mld. Kč, ale něco mezi 13,5 a 14 mld. Kč.

Vlastimil Kocurek

Ale v článku se nepíše o 9.

Pavel

Protože to autoři již opravili na 15. Původně tam bylo 9.

Pavel

Popravdě se bojím, že po našich volbách může být ještě hůř. STAN jsou velký NIMBYsti, budou taky pod tlakem svých podporovatelů z řad starostů z měst a Piráti zelený a na Praze je vidět, že vztah k IAD nemají moc pozitivní. Ale samozřejmě rád se budu mýlit…

Vlastimil Kocurek

Spekulace.

Eduard

Obávám se že můžete mít pravdu.

ignác

Ano sdílím také Vaše obavy. Jsem rád, že Babiš posunul dálnici alespoň k HK. Před ním s ní 15 let nikdo nepohnul. Po volbách čekám návrat k českému normálu. Alespoň, že se obyvatelům Podkrkonoší vrací daně odváděné z polských nákupů a Polsko se jim odvděčí dálničním spojením se světem. Těžko k uvěření, že oni se za 30 let posunuli ze Štětína až k našim hranicím a my jen od Poděbrad do HK.

ignác

Pardon. K Jaroměři.

Ondřej

Vy to Andrejovi fakt baštíte, že? 🙂 Stavba dálnic D11 i D35 je zásluhou mnoha lidí, ale rozhodně ne Andreje Babiše. Tak svět opravdu nefunguje.

Facepalm

Ještě tu o neomarxistech, prosím…

Lada

Samozřejmě je tragikomické, že sousedi (nejen tady) postaví dálnice na naše hranice a dál do vnitrozemí to nepokračuje. Zrovna tato dálnice ale reálně nic moc nepřinese, protože v Polsku bude pokračovat podél západní hranice do Štětína. Směr Wrocław a Varšava tak stejně jako dosud bude výhodnější po okreskách přes Kłodzko a konec konců z Prahy i ten Štětín bude stejně jako dosud kratší a rychlejší přes Berlín. Maximálně tak zrychlí cesta z Hradce Králové do Zelené Hory, což ale asi není kdovíjak zásadní směr.

Daniel Bečvář

Poláci ovšem připravují už i jižní část rychlostí silnice S5, která spojí Bolków a Vratislav, takže po okreskách přes Kladsko to již výhodnější nebude.

Babisuv chlup.

Do Bolkowa to stačí, pak už to není takový opruz na A4 je to skoro furt po rovině. Se budou Češi divit až pojedou po PL autostrade. Se pak můžete začít stydět jaký to máme inženýry na stavby my tady v té politické džungli. Ať si každý říká co chce, mě se líp jede po polské autostrade než české dálnici.

ignác

Bohužel Poláci nám dávají těžce na prdel. Ale v ČR se vystřídali u moci už všechny barvy a nikdo za 30 let neupravil legislativu, jako si ji upravili Poláci. Češi zkrátka dálnice nechtějí. Někdo má proti nim neustále námitky. Před 30 lety jsme byli pro Poláky Amerika a teď už to začíná být naopak.

Kalanis

Polák by taky ale měl začít vymýšlet čtyřpruh MÚK Boleslavec (A4xA18) – Hlohov – Lešno. Hned jakmile skončí se stavbou od Bydhoště na východ. Tím totiž vznikne hodně zajímavý spoj. Začne tak totiž vznikat čtyřpruh přes Olštýn na Suvalki, který se vyhne Varšavě.

Lada

Připravují je silné slovo, spíš nedávno zařadili do plánu. Ale připravují S8 do Kladska 🙂

ignác

Není silné slovo. Možná bysme se mohli vsadit, že to bude dříve než D11 v Královci.

Vlastimil Kocurek

ne nebude výhodnější ani náhodou.

ignác

Na Wroclaw a Varšavu se vám určitě vyplatí jet po S3. V Bolkově jen na 20 km vyjedete z dálnice a najedete na A4. Nehledě na to, že Poláci už připravují i dálniční propojení S3 a A4 právě od Bolkova a vzhledem k efektivitě polské „diktatury“ můžeme čekat, že to bude zrealizované dříve než D11 do Královce.

Lada

Nezapomeňte, že většina v nedávných letech otevíraných staveb původně měla být v provozu na EURO 2012, vy diktaturo 🙂

Kodl

Lituji obyvatele vesnic a měst na trase ještě dlouho nedostavene D11. S3 navede hodně dopravy přímo na ně.

pohledem realisty

Já je budu litovat i po dostavbě té D11, protože to vše tam nasaje další provoz a hodně změní jeho charakter = na rychlý a hlučnější – on ten hluk z dálnice se nese na kilometry daleko i při existenci různých protihlukových opatření. Sice dálnice přinese větší klid v zástavbě, ale ve výsledku to stejně žádné velké terno nebude, protože těch vozidel tou oblastí nakonec projede o dost víc než teď.
A docela mě překvapil ten obrázek dálnicí rozpůlené polské vesnice …

Vlastimil Kocurek

je to prostě něco jako v Číně. Proto to jde tak rychle.

Kalanis

Já ne. Aspoň ne ty v Choustníkači a Kocbeřích. Když stavbu blokují, tak ať si provoz užijí.

ignác

Přesně.

ignác

Já je nelituji. Sami to často na naši straně obce zdržovali. Třeba v Kocbeři měli námitky proti vedení trasy a odměnou jim bude, že děcka bez semaforu neprojdou ze školy do většiny obce. Ani bych se nedivil, kdyby za to zdržovaní nějaké děcko jednou zaplatilo životem.

Karel Mio

Nojo to vite, na prijmy z radaru se lehce zvykne a tezko odvyka. Plati pro Kocbere i Choustnikac.

Facepalm

A co je špatného mít námitky proti vedení trasy přes vlastní katastr? Není on spíš problém v tom, že je u nás zvykem, že stát se s nikým nebaví, a když se někomu nelíbí jím předložené řešení (podané bez diskuse a bez argumentů jako jediné možné), je okamžitě napadán a dehonestován?
Dokud se tohohle bolševickýho bludu, že stát je neomylnej a všichni maj držet hubu, nezbavíme, nemůžem čekat, že náš stát bude jakkoli připomínat civilizovaný svět.

none

A to je problem dat na konec polske stavby cedule v polstine aby nepoznali, ze jsou u nas? Normalne by pokracovali ve vystavbe a skoncili by az ve meste, protoze tam uz by Polsko predstirat neslo.

Jiří Kocurek

Jak málo stačí k tomu, aby někdo volal po stavbě načerno.

Eduard

Za mě lepší černá než žádná dopravní stavba. Vůbec by mě nevadilo, kdyby se pražský okruh a jiné tolik potřebné komunikace postavily načerno. Hlavně, že by stály a sloužily svému účelu. Takto ztrácíme nejen čas, pohonné hmoty ale hlavně lidské životy a úplně zbytečně.

Marťas

Ony ty „potřebné komunikace“ žádný zásadní efekt nepřinesou. Dlouhodobě. Všechny takové komunikace přitáhnou další dopravu, doslova ji vytvoří. Jestli tomu nevěříte, podívejte se na hustou dálniční síť v západní Evropě. A kolony aut jsou tam běžné.

Walker

Presne, ony ty komunikace uplne zacnou pestovat auta, zacnou se mnozit delenim, mozna i klonovat. Dokonce se zacne mnozit vic lidi, co zacnou ridit, protoze jakmile je nekde dalnice, tak to lidi bez ridicaku zpozoruji a budou chtit okamzite mit ridicak, aby mohli po tech novych komunikaci jezdit. Do ty doby vubec ridicaky ani auta nepotrebovali.

Eduard

Moc hezky jste to napsal. 🙂

Jiří Kocurek

Poláci jedou. Neví někdo, jestli tam mají podobné kauzy s majiteli pozemků, kdy stát se chová jako dráb vůči neposlušnému nevolníkovi, namísto jako jako úřad k plnoprávnému občanovi?

Člověk

V Polsku mají zákony, které umožňují státu téměř úplně ingorovovat vlastnická práva majitelů pozemnků. Takže je to ještě horší než v ČR

Jarda

Taky mají zákon, když chceš prodat pozemek nebo dům , první na řadě je stát, když stát nechce jsou na řadě ostatní.

Jirka

Kauzy s majiteli pozemků jsou již u nás minulostí. Dá se vyvlastnit. To v minulosti nešlo.

JanS

Lžete jako Babiš. Platí vás ten StBák, nebo děláte jen z vlastní demence…?

D1 v Dluhonicích, D48 v Rychalticích, D3 v Táboře a mohl bych pokračovat.

Babisuv chlup.

Tak ať vyvlastnujou a nesoudej se se soudcem co u Kocbeře skoupil pozemky aby je pak dráze prodal státu.

ignác

Pravděpodobně máme nejplnoprávnější občany na světě. Plnoprávnější jak na Západě. I tu přírodu tu máme přírodovatější než ne Západě. U nás se nesmí stavět na D49 kvůli žížale a v Rakousku to buď není problém a nebo tam žížaly nemají.

pkajetan

Jo a tohle je jen info k dokreslení celé té frašky s dálnicemi v Česku – tak trochu BOMBA: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/silnice-v-polsku-stavi-nejlepe-metrostav-941929

pkajetan

V osmdesátém roce, kdy se pomalu táhla stavba D11 z Prahy k Sadské, jsem slyšel hodně bajek o jejím brzkém propojení na Polskou dálniční síť. Říkali jsme si: „Poláci? a dálnice??? chachacha“. V roce 1990 už se to blížílo! Teď už to pojede! Už je tady nová doba! Rok 2021. Už jsme dopajdali ku HradciKrálové… A vědomi si jména dálnice – tak DÁL NIC! Mezitím Poláci propojili východ své země se západem a sever s jihem, dálnice, rychlostní komunikace měří skoro 5000 km a za dva roky přibudou další 2000 km. Kolem Varšavy se dokončují poslední kilometry expresního okruhu… A… Číst vice »

jirka

jinými slovy, po 30 letech keců politiků máme skoro H****

Jiří Kocurek

Asi tak dvounásobek dálnic jako před rokem 1989. Vemte si mapu, nejlépe autoatlas ČSSR z roku 1988. Ono to H**** vypadá docela jinak, když se člověk podívá do mapy.

Jackub

Komunisti stavěli dálnice 20 let. Jistě, měli začít dřív a navázat na tehdy existující rozestavěnost, ale provoz byl po válce mizivý a auta na poukaz, tak nebyl vlastně ani důvod… Od listopadu je to již víc než 30 let, takže se dá konstatovat, že stavíme stejně „rychle“, jako tenkrát…

Xaver

Ovšem s tím rozdílem, že tehdy strana zavelela a bylo. Dnes se musí počítat s kdejakou Vodou z Tetčic.

Jan

Kdejakou vodu z Tetčic mají určitě i v Polsku nebo Německu, ale dokážou to zprocesovat řádově rychleji než u nás.

Ondřej

Přesně. Smetou to ze stolu jedna dvě a že zmizela voda z širokého okolí? No to si občane vyřeš sám a nezapomeň se pak zajít pomodlit.

Jan Petrus

Ano… ale když vynásobíte malé číslo dvěma, máte pořád malé číslo. Jsou u nás kraje, kde není třeba ani metr dálnice (Pardubický) nebo úseky nenapojené na zbytek sítě nebo tam končící (Karlovarský, Zlínský, Jihočeský). O nějaké souvislé síti nebo o jiném než pragocentrickém systému si můžeme nechat jenom zdát. Třeba takové projekty jako dálnice Liberec – Hradec Králové (-Morava) nebo Hradec – Pardubice – Havl. Brod – Jihlava – o těch se zatím ani nemluví a já se jich jistě nedožiju, i když měly stát už desítky let.

Xaver

Dovolím si tvrdit,, že dálnice Pardubice – Havl. Brod – Jihlava se nedožijí ani děti našich dětí.

2084

V pardubickém kraji se nachází cca 2km D11 a asi 4km D35.

Jan Petrus

Ajo… no tak to jsme zachráněni.

PetrM

wow, celých 6 km… tak to můžeme k klidu založit ruce za hlavu a pohoupat se na židli

Olda

To jistě… Neberu, ale… Co teprve až se podíváte na tu mapu Polska z roku 1988 vs. 2020.

Babisuv chlup.

Vemte má Polska z 88 a dnes. Je to možná o 5000km dalni a rychlostních silnic víc. A o kolik že je větší než my??

Xaver

To je takové typické české chování se všem okolo vysmívat, abychom pak zjistili, že jsem úplně na chvostu.

Eduard

Ještě bych dodal, že jejich dálnice jsou buď rovnou 3+3 nebo si nechávají rezervu. Opravdu nevím, proč to nejde u nás. Aspoň co se týče místa kolem dálnice MÚK. Navíc Poláci jsou mistři ve využívání evropských peněz. Zatímco my za peníze EU stavíme cyklostezky a rozhledy oni dálnice.

Osoba odborně nezpůsobilá

Většina Čechů nahlíží na Polsko jako na nějaký třetí svět. Možná by se stačilo oprostit od pýchy, zajet si tam a něco si o Polsku i přečíst a pak si uvědomit, že už delší dobu můžeme našim severním sousedům (vyjma politické situace) leccos závidět. Polsko už dobrých patnáct let není zaostalým bratrem.

tkw

Musím souhlasit, mám polské kamarády a jezdím tam hodně. A pokaždé když tam někoho vezmu tak rychle na Polsko změní názor. Změnilo se to po roce 2000 a Polsko nám dost ujíždí.

jirka

o té politické situaci bych raději nic nepsal :-))

Lemmy

Ale, a copak jim přesně máme závidět? Nepletete si Polsko s bývalou NDR?

Dan

Je videt, ze jste v Polsku nikdy nebyl a nevidel jste jejich silnicni sit, nebo si pres vasi pychu nedokazete priznat, ze je Polsko v necem daleko pred Ceskem.

realistický odhad

To si ovšem možná pletete spíše vy!

Xaver

Polsku lze závidět leccos. Ale žít bych tam stejně nechtěl.

Jirka

A není to právě tou politickou situací? O stavbách rozhodují politici. Maďaři taky jedou. Je rozdíl, pokud vláda dává peníze politickým neziskovkám na propagaci progresivní ideologie a pokud dává peníze na infrastrukturu.

Zdenda

Tak nam tady jeste Jirko napis, kolik dostavaji neziskovky kazdorocne celkem, a pak od toho odecti ty vsechny ty, co se zabyvaji sportem, dobrovolne hasice, atp. aby ti zbyly jen ty „propagujici progresivni ideologii“. Muzes to rovnou prevest na centimetry dalnice. Tohle je jak placani Pitomia.

Hans

Je to přesně jak píšeš. Vzhledem k mé práci pro jednu firmu s centrálou u Varšavy už 11.rokem jezdím po Polsku několikrát ročně a tyto názory na ně jsou už pro ostudu akorát. Zkuste se projet třeba od Wroclawi do Lodze nebo celou trasu od Katowic na Korczowa/UA hranice. Je fakt , ze se jim asi lépe projektujî dlouhé tahy mimo zastavěné oblasti, plus zákony platné někdy od 2009 jim umožnily stavět bez zdržování. Ale vše je stavěno tak nějak velkoryse , s rezervou.. Opravdu bych na ne nekoukal zpatra. A tipnul bych si ze S5 Bolkow s napojením na… Číst vice »

Eduard

Je neuvěřitelné jakým tempem staví Poláci svou silniční síť. Jak skvěle umí využít Evropských peněz. O to smutnější je vidět, jak nejen za nimi zaostáváme. Jak jsme si vybudovali takový byrokratický aparát, který není schopen dostát svým vlastním požadavkům. Je mi z toho smutno. Obzvláště teď, když ceny stavebních prací rapidně šly dolů.

jako do sudu

a přitom ty jejich hlavní tahy ještě nedávno vypadaly spíš jako okresky nebo někde v obcích dokonce jako ulice
jenže ty divoké devadesátky nebyly u nich nejspíš až tak divoké jako tady

Kubrt

Na úsloví „divoké devadesátky“ začínám být pomalu alergický. Nemyslím si, že by toto období bylo v Polsku nějak dramaticky jiné od ČR, ale hlavně – se současným (ne)budováním dopravní infrastruktury už to nesouvisí. Polsko vstoupilo do EU stejně jako ČR (2004); významným impulsem v jejich výstavbě dálnic bylo EURO2012. Zkrátka mají lepší tah na bránu, nějaký devadesátky bych tam netahal.

jako do sudu

lehce věřím, že spousta občanů jsou na tyto a podobné termíny alergičtí. možná právě kvůli těm místním praktikám a jiným zájmům těch občanů přetrvávajícím bohužel i nadále, nám Poláci berou roha
na Euro2012 bych se určitě nevymlouval, to spíš na to výše uvedené, jenže politika se tady do toho tahat nesmí

Kubrt

EURO2012 není žádná výmluva, jen konstatování, že to byl (nikoliv jediný) impuls pro výstavbu dálnic v PL.

Eduard

Přesně tak. Ten šampionát ve fotbale byl pro ně velkou výzvou a impulsem pro budování infrastruktury. Prostě, když jim telko do bot tak se sjednotili a výsledek na sebe nedal dlouho čekat. I když nestihli vybudovat všechno co chtěli i tak udělali obrovský kus práce.
Je to smutné, že to v Polsku jde (výstavba infrastruktury) a u nás nejde. A to si nemyslím, že by měli o tolik schopnější úředníky a politiky o korupci ani nemluvě. Prostě tam jde vidět, jak to vypadá, když se nekecá a maká.

Jan

Stejně tak na Ukrajině Euro nakoplo, alespoň dočasně, výstavbu infrastruktury. Nakoupili několik moderních rychlých jednotek na dopravu mezi Lvovem a Kyjevem, postavili kus dálnice z Kyjeva na západ, včetně obchvatů měst a vesnic po cestě. Z té doby třeba taky zůstalo dvojjazyčné hlášení v MHD v obou městech.

Jiří Kocurek

Divoké devadesátky a přesto se podařilo postavit dálnici od Rokycan na německou hranici během cca 5 let, celých 80 km od nuly po otevření. Takže to šlo. Mínus ta patálie s tunelem a brouky u Plzně.

jako do sudu

co se postavilo po sametu, a že s pomocí nových přátel opravdu hodně, mi připadá, mělo s divokýma 70 málo společného, tam spíš zapůsobila ta následná setrvačnost

realistický odhad

Opravte si tu „70“ na „90“, jinak ta vaše replika nedává smysl!

jako do sudu

jasně, díky, v 70kách jsme “kráčeli”

Ondřej

Chtělo se mi napsat Vám, že jste blbeček. Ale budu si to jen myslet.

Xaver

Tak ono se zrovna v těch 90. letech stavělo u nás dálnic docela dost. Mnohem víc, než v tom Polsku nebo na Slovensku.

pohledem realisty

Protože se dělalo to, co bylo na úrovni přípravy zahájeno ještě (už) „za bolševika“ – v podstatě totéž ostatně platí i pro železniční koridory …

Eduard

Omyl devadesátky byly u nich mnohem divočejší. U nás to byla pohodička. Oni prožili ještě divočejší 80 kdy hodně lidí poznalo co je to bída a hlad. O to více mne mrzí, že jsme nedokázali nesmírnou technickou i ekonomickou převahu zužitkovat. Využít peněz EU k vybudování patřičné infrastruktury.
Každopádně Poláci udělali ohromný pokrok a odvedli neskutečný kus práce. Kdo tam jezdí delší dobu, tak potvrdí, že se Polsko mění před očima.

Vnější pozorovatel

Že na nás čekají Rakušané, to si člověk tak nějak zvykl, ale že na nás budou čekat Poláci, tak to už je vazne.

Jiří Kocurek

Napřed se jim posmívali. Pak před tím zavírali oči. Pak je uráželi a pomlouvali. Nakonec nadávali na Klause.
Jenže polák stavěl, zatímco oni věnovali veškerou svoji energii na hledání výmluv a neustálé legislativní změny, stavební zákon změnili 16x, jen aby bylo vidět jak makají na tom, aby zatočili s majiteli pozemků, kdyby náhodou chtěli adekvátní náhradu.

JiP

Nebyl bych tak sebemrskacsky. Zatimco my jsme zrekonstruovali zeleznicni koridor z Prahy az do Breclavy, tak ekologicti Rakusaci na trat z Vidne k hranicim poradne jeste ani nesahli, totez nase trate k hranicnim prechodum do Polska a Slovenska. Mozna jsme ve skluzu v silnicich ale zase mame dramaticky naskok v zeleznicich.

Jiří Kocurek

Proti Rakousku, které má z Vídně do Lince prakticky novou dvojkolejku vedle staré trati? Dokonce staví druhou kolej na trati, která spojuje 3. a 4. největší město s 5. a 6. největším – ta trať vede zcela mimo Vídeň.

Bohužel, tohle v ČR také chybí. Srovnej s Choceň – Třebová a Brno – Ostrava. O trati do Berouna škoda mluvit, na tu se nešáhlo od poválečné obnovy.

JiP

Tak clanek byl o napojeni hranicnich useku trati ci silnic, to ze neni ve vnitrozemi lecos hotovo je jine tema.

pohledem realisty

No, právě: pro Rakušany nějaká „Ferdinandka“ nijak zajímavá není – kam se po ní dostanou? To uhlí z Polska pro ně, které si tudy asi vozí, projede v pohodě i po stávající trati, a nějaké extra velký tranzit na Balkán také nutně nemusí jezdit právě tudy – tak proč by vyhazovali peníze za nějakou z jejich pohledu zbytečně velkou modernizaci právě „Ferdinandky“, když potřebují mnohem víc budovat tratě důležité pro mezistátní spojení třeba pod Alpami?
Vlastně si odporujete sám sobě.

Pavel

Přesně jak píšeš, např. Ferdinandka vs Brennerský úpatní tunel 🙂

Xaver

Dramatický náskok v železnic vůči Rakousku? To jako myslíte vážně? Jestli ano, pak nemáme vůbec ponětí o tom, v jakém je stavu železniční síť v Rakousku.

Olda

Jj, možná by to chtělo zmínit ty tunelové soustavy. Zřejmě trochu jiné priority.

Původní Pražák

Normálně dvě a půl hodiny do Brna a letos s objíždkou přes Vysočinu je dramatický náskok? To si vy a vaši pluskaři myslíte, že tam pořád jezdí s koňkou?

Tomáš Záruba

Ono u těch „původních“ rakouských tratí to možná i z hlediska rychlosti pravda být může. Akorát pan kolega jaksi ignoruje to, co se počínaje závěrem 20. století postavilo jako nové, paralelně k těm starým. 🙂