Nová brněnská lanovka zničí nocoviště havranů, upozornili ornitologové. Stavba začne nejdříve za dva roky

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí již proběhlo.

Česká společnost ornitologická (ČSO) upozornila, že plánovaná stavba lanovky v Brně z Pisárek na Kampus může zničit nocoviště ohrožených havranů. Dopravní podnik města Brna (DPMB) jako investor lanovky upozornil, že stavba již prošla takzvaným zjišťovacím řízením, ve kterém se vliv na životní prostředí řešil.

Ornitologové na „devastující vliv na ptáky i přírodu“ upozornili v tiskové zprávě. Podle nich ohrožení havrani polní a kavky obecné na Brněnsku tradičně zimují už víc než 100 let. Se záměrem postavit lanovku nesouhlasí a považují ho za bezohledný k životnímu prostředí, drahý a zbytečný. Budou apelovat na zamítnutí projektu jako celku a připravují také petici.

V trase lanovky je podle nich poslední nocoviště těchto ptáků na Jižní Moravě, během zimy je tato lokalita domovem pro až patnáct tisíc ptáků. „Havrani polní na Brněnsko přilétají v zimním období z dalekých hnízdišť v Rusku a Bělorusku a na nocování se k nim připojuje i prakticky celá brněnská populace silně ohrožených kavek obecných. Společné nocování jejich velkých hejn je z širšího okolí Brna známé více než 100 let, přičemž od zimy 2011/12 existuje dotčené nocoviště v oblasti Riviéry. Máme vážné obavy, že kácení lesa kvůli stavbě lanovky, její následný intenzivní provoz a překážky v podobě drátů, by byl konec pro toto významné nocoviště,“ řekl předseda jihomoravské pobočky ČSO Jan Sychra.

Podle ornitologů jde o jednu z nejvýznamnějších lokalit v celém Brně. Vyskytuje se tu více než 80 ptačích druhů včetně těch chráněných. „Kromě likvidace jejich biotopu kácením a zemními úpravami by po výstavbě lanovky docházelo k masakrům ptáků po nárazech do drátů lanovky a do skleněných ploch, kterými návrh nešetří,“ dodal Sychra. Záměr výstavby lanovky považují za mrhání penězi. Ornitologové požadují, aby město Brno zastavilo záměr výstavby lanovky.

Stavba nejdříve v roce 2026

Mluvčí DPMB Hana Tomaštíková upozornila, že stavba lanovky prošla zjišťovacím řízením Krajského úřadu Jihomoravského kraje – odboru životního prostředí, která se zabývala všemi aspekty vlivu stavby na životní prostředí, včetně ochrany fauny a flóry. „Kladné vyhodnocení tohoto řízení bylo součástí nezbytných dokladů pro získání stavebního povolení,“ dodala.

Jisté je, že pokud lanovka vznikne, bude to později, než byl původní plán. Ještě na konci roku 2022 město uvádělo termín stavby a dokončení v roce 2024. Odhadované náklady jsou 950 milionů korun. „Stále hledáme vhodné zdroje a dotační tituly k financování projektu. Začátek stavby předpokládáme  roce 2026,“ uvedla dnes Tomaštíková.

Proti povolení pro novou lanovku v Brně přišlo 23 odvolání, problém s ní má i Masarykova univerzita

Má jít o jednolanovou oběžnou kabinovou lanovou dráhu s odpojitelným uchycením kabin pro osm osob. Délka je 1 731 metrů, převýšení 72,52 metru. Výchozím bodem dráhy bude nástupní stanice Pisárky-Lipová, kde navazuje na MHD a stávající zastávky tramvají, autobusů a trolejbusů. Trasa lanové dráhy povede za novým kulturně-sportovním pavilonem k mezistanici Riviéra před ulicí Bauerovou.

Pak vystoupá nad řekou Svratkou k mezistanici Kampus. „Umístění navazuje na cyklisticky atraktivní a hodně využívané lokace Bike aréna Anthropos a Bike aréna Netroufalky,“ uvádí se v dokumentaci stavby. Konečná stanice před Fakultní nemocnicí Brno Bohunice ponese název Kampus-terminál. Stavba navazuje na tramvajovou trať ke Kampusu.

Mapa budoucí lanovky Pisárky - Kampus. Foto: Brno

 

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB lanová dráha Pisárky - Kampus
70 komentářů