Nová brněnská lanovka zničí nocoviště havranů, upozornili ornitologové. Stavba začne nejdříve za dva roky
Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA
Vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí již proběhlo.
Absolutně nejzbytečnější dopravní stavba ever. Mezi koncovými body neexistuje poptávka, která by to odůvodňovala, a oba je již dnes spojuje trolejbusová linky 25 a 26, ve špičce s intervalem snad tři minuty. Jenom šílenec, když už je v tom trolejbusu by přestupoval na lanovku – protože normální lidi se snaží cestovat na co nejméně přestupů.
Nezbývá než doufat, že do té doby tento imbecilní památníček skončí pod závějemi zapomenutí, a smutně vzpomínat na doby, kdy stačila úlitba ve formě „hodin“ na náměstí.
Upřímně jsem měl za to, že je to jen vtip typu Zemanův kanál a nikdy se to realizovat nebude. Možná jinde, za soukromé peníze, taková stezka v korunách stromů, jen nemusíte po svých.
Tak my tu žijeme. Hračičky, ale rozvoj tramvajové sítě i v akutních směrech vázne.
Sakra, udělal někdo studií, jestli ty havrani nezničí tu lanovku?
Když přes noc budou sedět na drátech a kálet na ni? 🙂
To by se museli houfovat jak v Hitchcockově hororu Ptáci. 😀
Já bych řekl, že havrani i další fauna mohou být úplně. Brněnská lanovka, je něco jako brněnské metro, hlavní nádraží, nebo hyperloop.
Vůbec se mi nelíbí když si ornitologové vyhražují zároveň schopnosti ekonomů: „Záměr výstavby lanovky považují za mrhání penězi.“ Jinak tedy to nadbytečné prosklení na kabinkách nevidím, na stožárech a lanech není sklo vůbec (nepřekvapivě) a stanice jsou v „obydlených“ oblastech takže tam si myslím že je to poměrně bezpředmětné (ale i tak se dá nalepit mnoho symbolů dravců). Jakákoliv jiná doprava v tomto směru (pokud by nebyla vedena citelnou „oklikou“) jako například některými navrhovaná tramvaj by měla při výstavbě ještě mnohem ničivější vliv, v provozu pak by byla lepší jen kdyby byla celou trasu v tunelu… Jako možná že je… Číst vice »
Líbí se mi, jak všichni pořád nadávají, jak se nic nedělá, jak všechno dlouho trvá, že nás předbíhají Poláci, utíkají nám Němci. A když se cokoliv začne konečně dělat, ozvou se ochránci zvířat, různé občanské aktivity nebo jen prostě nespokojení občané a začnou se sespisovat všemožné petice, posudky a polovina věcí se zbytečně zdrží, případně zastaví úplně. A jak by se lidem líbilo, kdyby jim na jejím vlastním pozemku zakázali, na základě petice nebo odborného posudku, postavit pergolu nebo garáž, protože tam našli ohroženou housenku.
Od té arogantní paní (mluvčí DPMB Hana Tomaštíková) bych spíš očekával, že nechají prošetřit, proč dopravní podnik někdo podvedl při vypracování posudků o životním prostředí. Pokud je tam 100 let notoricky známé nocoviště chráněných ptáků, a žije jich tam 80 druhů, pak těžko můžou vážně tvrdit, že jejich lanovka nepoškodí přírodu. 🙁
Počítám že půjde o rozdíl v názoru různých odborníků na míru „zničení“ toho nocoviště lanovkou… když jsem na vlastní oči viděl to množství lanovek v horských oblastech Rakouska, nějak se mi nechce věřit tomu že by měly závažný ničivý vliv na místní ŽP mimo jiné ptáky… zrovna „supraktivní ochranáři“ v Rakousku že by to připustili?
Ono se může dokonce stát že trasa lanovky pomůže zachovat (blokováním svého bezprostředního okolí vůči jiné zástavbě) současnou povahu lesoparku před touhami toto území „víc využít“ pro individuální zástavbu…
Ne, že bych byl zrovna u vytržení z tohohle projektu. Ale je to krásný důkaz, jaký cvokhaus to tady je, když je možné ohrozit/zdržet/zastavit realizaci stavby jen kvůli nějakým havranům (a to mám ptáčky rád).
Cvokhaus je vyraždit většinu mimolidského života jenom proto, že nemá volební právo ani žádnou lobby.
Mám „rád“ tohle přehánění… někdo jde „vyvraždit“ havrany??
Tohle je hluboký intravilán, těžko doufat že se tam lesopark udrží navěky bez jakéhokoliv ovlivnění individuální zástavbou… bude se krůček po krůčku zmenšovat, a nevěřte tomu že se stejní ochranáři ozvou dostatečně výrazně (a neuplaceně) při stavbě kdejaké Hošnovy vily tamtéž… však právě čerstvě byla (na prominentním místě na vrcholku na trasou tunelu) zbourána a staví se znovu… tento stavební ruch nevadí??
Doufejme, že ochrana přírody vždy dokáže zastavit nesmyslné a škodící projekty.
Nu ano, a vřele doufejme že se nebude pokoušet zastavit některé projekty zbytečně, z pouhého „principu“… připadá mi téměř lidsky nemožné se občas nesplést, možná i docela často!
Když se mluví o Brnu, už mám strach, co z toho bude. Aby se za chvíli se nerozšířilo heslo „Blbost jako Brno“
Zatím se vžilo „průšvih jako pražské mosty“.
Pane Sůro, prosím, ten třetí obrázek asi raději smažte, je matoucí. Plánek a obrázek 2 jsou dobře.
Celkově je myšlenka lanovky v téhle lokalitě dost přitažená za vlasy. Pokud jde jen o spojení Pisárek a Kampusu, tak to jde zařídit i autobusem, který bude rychlejší (stačí se podívat na jízdní řád linky E56) a bez velkých investičních nákladů. Druhá věc je, kdo tu lanovku využije? Ve směru od Mendlova náměstí málokdo, když je přímý trolejbus (linka 25) nebo jde jet šalinou s přestupem. Od Bystrce situace podobná, akorát je to autobusem (linka 50). Zůstává akorát Komín, a tady se přímo nabízí zavedení přímého trolejbusu od zastávky Hlavní (otáčení na kruhovém objezdu; přestup na trolejbusy 30 a 36),… Číst vice »
Nebude to úplně špatné pro studenty z kolejí na Vinařské do kampusu. (Ale že by se kvůli tomuhle měla budovat extra lanovka, to si fakt nemyslím.)
Nebudou tam i tak trolejbusem o dost dříve?
Jistěže budou. Pětadvacítka to dělá do deseti minut.
Když se tak moc chce stavět lanovku mezi univerzitními lokalitami, dala by se postavit třeba od právnické fakulty/stavárny na Mírák, s nácestnou stanicí u hvězdárny. Taky strašná bejkárna, ale mohla by vyjít výrazně levněji…
V Brně je hafo kopců, kam by se dala dát lanovka nebo šikmej výtah. Mně by se nejvíc líbila mezi Mendlákem a MOÚ – někde dole parkhaus, chodník od šaliny, a výtah pomalu až do ordinace…nebo Petrov – kopec už je beztak provrtanej krytem, stačí přidat výtah nahoru ke katedrále….to samý Špilberk a Kraví hora…
MOÚ?
Masarykův onkologický ústav. To je takové “veselé” místo, kam spousta lidí dochází na různé “zábavné” procedury, typu 20 minut ozařování něčeho… Dost blbě se tam parkuje…
Teď to schytáte… nemocní přeci mají jezdit trolejbusem „pětatřicítkou“ třikrát za hodinu, a zbytek dojít… kdo to „nedá“, nestojí za to na něj procedury plýtvat 🙁
Dobře zvolená lanovka je jen trochu složitější než domovní výtah, a není principiálně důvod je pomlouvat a zavrhovat. Má dramaticky odlišné možnosti (sklonu) oproti pozemní dopravě takže někde se vysloveně hodí.
Na Vinařkách jsou ekonomové, v Kampusu medici…Krom toho, i z těch Vinařek je to lepší trolejbusem…
K dokonalosti článku chybí už jen hlasovací anketa. Jestli si čtenáři myslí, že se v horizontu pěti let postaví dříve lanovka:
A) v Brně, B) v Praze, C) ani jedna. Osobně sázím na C.
Náhodou, lanovka bude v Brně hned po dobudování místního hlavního nádraží.
Již brzy!
D)Na Ještěd. A taky klidně sázím C)
Havrani se do té doby zase odstěhují jinam.
No tak to zase ne. Havrani jsou konzervy. Existují zimoviště, která prokazatelně používají i stovky let.
Tak se najde sysel a ještěrka
Tak ať. Budovatelské úsilí si nějakou havětí zmařit nenecháme.
Jako atrakce asi dobrý, ale jinak trochu nechápu význam pro zlepšení MHD, resp. dopravní toky v Brně. To u nás v Praze jsme mohli mít lanovku, která by napojila během několika málo minut sídliště s 35.000 obyvateli a ZOO s denní návštěvností 14.500 přímo na rychlíkovou trať 1. koridoru a dále na širší centrum města vč. dvou studentských areálů o 24.000 a 18.000 studentech a konečnou tramvaje s dojezdem na metro A za 4 minuty a s ním do centra za 15-20 minut. No a copak se stalo? No copak? Jako už vždy a pokaždé, když jde o dobrou věc,… Číst vice »
Význam je hlavně malá domů pro kámoše při stavbě a zapsat se nějak do tváře města.
I z prostých ulic jdou „malé domů“ a nikdo je principiálně neodmítá… jakože existuje nějaký fyzikální (či ekonomický) zákon který praví že zrovna lanovka MUSÍ být cinknutá, a ještě víc než cokoliv jiného??
Proč se místo toho nebijeme o zrušení těch odporností „moderního uměni“ jako je například Káď na kapry, Ču*ák případně Hrášekové houští na Mendláku??? TO jako není malá domů, krutě mohutná, zbytečná a ještě k tomu vysloveně urážející??
Vidím tam tu paralelu v tom že se našlo příliš mnoho „možných problémů“ takže se od pokusů je vyřešit upustilo… jakoby někdy něco bylo bez problémů, nákladů a vedlejších vlivů… nicméně takové tramvaje a vlaky se i tak setkávají s převažujícně pozitivní odezvou…
Páteřní tramvajovou linku protáhneme na stejné místo jako lanovku, a místo toho, abychom k tomu objednali najednou 40+ nových kapacitních tramvají místo olítaných kačen, které by ji obsloužili, vyhodíme nevímkolik peněz na projektování a v budoucnu miliardu za lanovku. To je prostě Brno.
No já celkem rozumím tomu, že páteřní linka od nádraží pro (krajské) dojíždějící do nemocnice a lanovka pro študáky z kolejí na Campus můžou existovat souběžně.
Trolejbus nezavrhuju, jen by se musela předělat křižovatka u Anthroposu, což by se teda hodilo tak jako tak .-)
lanovka pro študáky? jakože studenti ekonomky z Vinařek by jezdili na přírodovědu nebo lékařskou do Kampusu? nebo jak jste to myslel?
Přesně. Dokud nebou všechny kačeny nahrazeny novými, tak nechte havrany a kavky na pokoji.
Btw, mají ty nové brněnské oboustranné šaliny nejakou přezdívku?
Všechny nebo „jen“ ty na této lince? To už totiž nastalo (jsou objednané, i s rezervou)…
To by se mi taky líbilo, ale kudy? Po Rybnické? Může být na společném tělese s vozovkou jako na Minské, ale obávám se, že by tramvaj uvízla mezi auty. Spíš bych si tu tramvaj představoval na Kamenný vrch do velkého sídliště.
Tramvajová trať od špitálu dál na Kamenný vrch by smysl dávala. Otázkou ovšem je jestli by se dokázala vejít do maximálního podélného sklonu předepsaného pro tramvajové tratě.
Podle mě to není větší spád než z centra k Mozolkám. Ale podívám se do normy.
Šaliny za 60 míčů/kus byly moc levný. To nechcem. Za 75/kus je to lepší, pár přikúpíme. Ale dokud to nebude po stovce, dál nejedem…
Však se těm pražákům s cenou 100Mega za šalinu nějak přiblížit musíme!
Ano, ALE ty tramvaje už jsou (do)objednané v množství zhruba trojnásobném oproti potřebě na tuto trať, a hlavně vedou „dokola“ z druhé strany. Od Bystrce, Komína, Žabovřesk nemají žádný rozumný vliv (jakoby tam vůbec nebyly) pokud nenavrhujete oružní vyhlídkovou jízdu (nebo máte na mysli nějaké „expresní šaliny“ které budou některé z tuctu zastávek na cestě projíždět a předjíždět „zastávkové“ spoje?
Ještě jim zapoměl někdo říct že ty lesy slouží taky jako výrobna dřeva a při těchto procesech se toho vykácí mnohem víc než ten malej pás pro lanovku.
Jinak lanovka do města je super nápad ale ne pro naprosto zbytečná spojení které mimo akce ve vedlejší hale nikdo nepoužívá. Z toho taky plyne zdali je ideální cpát do nehlídané lanovky fanoušky čehokoliv.
Osada havranů
Výborně, už máme název pro obě konečné stanice. Dole v Pisárkách to bude stanice Černá díra, nahoře u Kampusu Osada havranů. A nejvyšší Havran tam může mít sochu, aby to bylo úplně dokonalé.
A proč ornitologové havranům neposkytnou nějaký přístřešek k nocování?
Navíc havrani mají přece jistou střechu, když běžně spolupracují s policií při vyšetřování závažných případů úmrtí… nevěřím, že by si nevydělali na střechu nad hlavou.
Kulantně lze o o o osobách přišedších s takovouto námitkou říci jen, že jsou „poněkud odtrženi od reality“ fakticky jsou to však pošukové. Nicméně je i jim třeba popřát sluchu a odmítnout je formálně správně.
Brněnští ornitologové se můžou se svými obavami s úctou obrátit na jihočeská města Tábor, nebo Budějovice.
Tam mají havranů plné stromy (a zuby) a jistě by jim pro Brno velice rádi nějaké větší množství přenechali.
V Táboře na Pražském sídlišti ppřed několika lety prováděli měření hlučnosti, které vyšlo tak, že pokud by se výsledek hodnotil podle tabulek pro průmyslovou výrobu, jednalo by se o překročení povolené hlukové zátěže.
Kromě dlouhodobého znečistění všeho, následkem kobercového gravitačního humidování těchto opeřenců, došlo v těchto lokalitách i k vyhnání původního drobného zpěvného ptactva,
V Budějicích a Táboře jsou havrani přes léto a v Brně přes zimu. Myslím, že by zvládli obě směny.
Pozor je havran, vrána, kavka a krkavec. Vypadají dost podobně.
Nicméně těch havranů se tu vyskytuje daleko nejvíc. V tuzemsku jich hnízdí řádově jednotky tisíc párů, ale zimují a protahují a na tahu nocují možná až milióny jedinců.
Jo přesně. Problém je v tom, že si spousta lidí myslí, že havran je samec od vrány…
Když přitom každý znalý člověk ví že samcem od vrány je vraník 🙂
Naco to je, ked hned vedla jazdri trolejbus, co tam je do 10 min? Keby som prestupoval na lanovku tam dojdem do ciela este neskor.
To jste se stěhoval ze Slovenska do Brna i kvůli tomu, abyste nám řekl, co je špatně? Zkuste zapracovat na zvýšení rychlosti přes Bratislava hl.st. a pak můžete jít plánovat jinam. 🙂
Argumentační faul.
No, částečně, ale taky trošku sedí…
Opravdu máte ty argumenty ad hominem zapotřebí?
Pokud máte problém s tím, že pán píše slovensky, berte to tak, že jsem to napsal já rodilé brňák hantecem, protože s ním souhlasím.
Těch 10minut počítáte jak, že tam ten trolejbus stojí a čeká na vás? A stává se to často? Já totiž tou linkou jezdím denně do práce, takže vím svoje… Na rozdíl od lanovky s odpojitelnou kabinkou, tam je to přímo princip (že na vás čeká). Jistě, dá se namítnou „špička“ ale v té špičce se třeba taky nemusíte vejít do toho trolejáku a čekáte na další… Holt se tam nadělaly zastávky (pro lidi ale! jen se to nesmí přehánět, k čemuž teda je na Rybnické docela náběh). Expresní troleják asi těžko, tak snad leda elektrobus (ale na ty taky je… Číst vice »
Jo a mimo špičku bude rozdíl časů ještě podstatně větší (kvůli čekání na spoj), lanovka je totiž „zakázková“ ta kabinka opravdu jede hned jak tam dojdete…
koukám, že Vy jste extra. škoda, že v těchto diskusích nejde zablokovat příspěvky od „diskutérů“ jako Vy…