Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Dva balíky soutěží počítají s možností odkupu jednotek CityElefant, zájem mají i slovenské a rakouské dráhy.

Středočeský kraj a Praha se rozhodly výrazně prodloužit dobu, na kterou uzavřou smlouvu s železničním dopravcem na provoz většiny elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy (PID). Namísto původně plánovaných 15 let získá vítěz smlouvu na 30 let.

Rozsahem půjde o největší soutěž v historii české železnice. Na dnešní tiskové konferenci plány se soutěží oznámili radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký a náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. Nová vozidla z nového kontraktu mají začít jezdit v roce 2029. Odhadovaná cena zatím není spočítána, zástupci kraje a hlavního města mluví o zhruba 100 miliardách korun.

„Očekáváme, že dopravci do výsledných nabídek pozitivně promítnou možnost rozložení investic v čase a snížení rizik spojených s případnou změnou provozovatele, která by jinak mohlo nastat už po 15 letech,“ uvedl Borecký. Podle něj delší období umožní dopravci a výrobci vozidel finanční a provozní stabilitu. V rámci kraje půjde o první otevřenou soutěž na železnici.

O soutěži se mluví několik let, pracují na ni desítky lidí. Na celý proces dohlíží i Transparency International. V praxi půjde o tři různé soutěže. Největší bude na provoz elektrických jednotek EMU 400, což budou zcela nové velkokapacitní dvoupodlažní jednotky pro hlavní tratě. Konkrétně půjde o linky S1 Praha – Kolín, S7 Praha – Beroun a S5/S55 z Prahy do Kladna a na letiště (pokud bude trať postavena).

Nové jednotky se mají objevit i na nové lince R48 z Prahy do Mladé Boleslavi přes Lysou nad Labem, pokud se postaví Všejanská a Bezděčínská spojka. K vypsání soutěže má dojít letos, materiál mají zastupitelé schvalovat ještě v červnu. Současné vedení kraje chce stihnout vypsání ještě před krajskými volbami. Smlouva začne platit v roce 2029. O financování provozu se budou dělit Praha a Středočeský kraj zhruba půl na půl.

Zájem pěti dopravců

Kraj počítá s pořízením 54 jednotek EMU 400 v hodnotě zhruba 21,6 miliardy korun. Nákup nechá na dopravcích, varianty nákupu objednateli padly.  Rozsahem půjde o největší soutěž na české železnici na nová vozidla, běží aktuálně předběžné tržní konzultace. Kraj si chce tímto postupem zajistit stav, že bude požadovat na trhu vozidla, která jsou výrobci schopni nabídnout. Kraj a hlavní město řeší celkem 80 různých požadavků na jednotky. Jednotky budou velkoprostorové. 40 % míst má být v takzvaném letadlovém uspořádání, 60 % sedaček budou místa proti sobě. V první třídě má být 22 míst.

Zájem projevili čtyři výrobci. Podle Boreckého kraj limituje maximální délka nástupišť 220 metrů.

Běží současně i předběžné tržní konzultace s dopravci, do kterých se přihlásilo pět dopravců. Mezi oslovenými byli i dopravci, kteří v Česku smlouvu na závazkovou dopravu nemají. Jde o rakouské ÖBB, německé DB Regio, slovenské ZSSK a polské Polregio. Přihlásily se České dráhy, Arriva, RegioJet, ZSSK a ÖBB.

Další dvě soutěže se týkají provozu jednotek EMU 240 a EMU 320 na zbývajících elektrických tratích v rámci PID. Jde o jednotky RegioPanter a CityElefant. V případě jednotek CityElefant bude část vyřazena. Kraj počítá s modelem Plzeňského kraje, kdy v případě vítězství jiného dopravce než Českých drah dojde k odkupu jednotek a převodu na jiného dopravce. Stejným způsobem převzala část provozu v Plzeňském kraji Arriva. Obě tyto soutěže budou na smlouvu od roku 2029 do roku 2044. Podle Boreckého smlouva s ČD už nyní obsahuje možnost jednotky CityElefant odkoupit. RegioPantery naopak České dráhy prodávat nechtějí, vítěz si tak musí zajistit své jednotky typu EMU 240.

Tagy EMU 400 IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID praha Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
220 komentářů