Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Dva balíky soutěží počítají s možností odkupu jednotek CityElefant, zájem mají i slovenské a rakouské dráhy.

220 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Van hool

Öbb by bylo ideální, vzhledem k tomu,že je to podle mého soudu jeden z nejlepších vlakových dopravců,které se na matičce zemi prohání,oproti nim jsou i ČD pro smích…

Michal M

Oni mají v Rakousku poměrně silný a stabilní penězovod. Z rakouských peněz pražský provoz dotovat nebudou…

Vojtěch

Před 30 lety bylo ČKD a Škoda leader, před 25 lety jsme řešili jejich krach, před 20 lety přišla první Pendolina a sejmula českou zabezpecovacku..A vstoupili jsme do EU a plánovali přijetí EURa. Před 10 lety začátek ukrajinske války, majdan a migrantskákrize, před 5 lety se porad ještě nadávalo, ze roční deficit je 35-40 mld Kč. Za poslední roky jsme rozjeli inflaci až 25 %´ nárůst ceny elektrické energie na desetinásobně a zpět, 2 roky lock downu za Covid a přes 2 roky intenzivní války. I komunisti tu byly vlastně jen 41 let a to tam byla po 19-21 1967-9)… Číst vice »

Vojtěch

Před 30 lety si většina nábřeží pod reko koridoru představovalo, že bude přes stanice 120 místo 100 km/h a ze se vymění tak každý třetí pražec.

tarten

No vidíte to. A Žabotlamy a Tornáda jezdily půl století furt dál a dál…

PvvS

To bude hodně volná smlouva. Postačí se podívat, jak vypadala železniční doprava v okolí Prahy před 30 rokama. A jak se změnily výkony.
Tak na 10-12 let by to ještě šlo. I s podmíněným přeprodejem vozidel.

Blzx

Kdo vymyslel to uspořádání 60 % naproti sobě vs 40 % letadlo. Nemohlo by to být aspoň naopak? V těchto spojích by to spíš odráželo skladbu cestujících. Ale jasně, asi to bylo potřeba napasovat na elefanty

tarten

Elefanty v tom vůbec nefigurují.

David

Ne, mělo by to být tak 90% ku 10% tak jak ve Švýcarsku. Pro příměsto s vysokou výměnou cestujících je letecké uspořádání vyloženě nevhodné.

Šnek

Hodně mě zaráží, že to radní chtějí stihnout ještě před volbami. Už tohle smrdí zvýhodněním již předem domluveného dopravce.

platamond

Myslím, že je zásadní rozdíl mezi „vyhlásit soutěž“ a „vybrat dopravce“ Vyhlásit i vybrat do podzimu by šlo tam u malé tratě s domluveným výsledkem, ale takovýto balík bude jen soutěž alespoň na na rok.

Anonym

Za tu cenu co ČD za ty ešusy chce, se odkupu nějak nebojím.

Marcel

30 let není konkureční prostředí. Navíc se smluvními vozidly. Je to nezodpovědné k mladší generaci. Totální ekonomický paskvil. Nemožnost redislokovat vozidla. Jsem asi proti takové liberalizaci. Nekoncepční a hujerské.

Marcel

12 let max, tři volební období a finanční spoluzodpovědnost politiků.

Jarda

Max 10 let, víc bych to nedával, tohle začíná smrdět monopolem.
Když rovnou 30! Let jste bez šance vidět změnu….

Leinad

Hlavně bych to rozdělil na menší soubory.

tarten

Už to rozdělili na 5. Při dalším dělení by vypadli ti zahraniční.

Honza Plomer

Tady by se d-dart tak krásně uplatnil. Škoda ho.

p.n.

Já opravdu velmi doufám že se toho ujme ÖBB nebo že zabojují České dráhy. Nedokážu si představit že by to brala Arriva či velmi amateristicke ZSSK, to by bylo strašné…

p.n.

A nebo při nejhorším RegioJet, Jančury se nejvíce bojím.

Michal82

OBB s nějakými pěkným vlaky. Aby to těch 30 let vydrželo

tarten

A co Renfe? Zatím zájem neprojevilo…

Doctor

Doufejme, že Praha neokopíruje systém IDS Jihomoravského kraje.
Po nás potopa.
Čas ukáże.

Ondrak

Chraň bůh před Slováky🫣 Upřímně, ja jsem pro soutěže a většinou fandím soukromým dopravcům, ČD jsou prostě moloch, kde se přiživují tisíce zbytečných lidí. Ale upřímně, takhle velká zakázka by měla padnout Českým drahám. Nejsem si jistý, že by to někdo ze soukromníků zvládl.
A tady se už opravdu láme chleba.

p.n.

A nebo ÖBB… To také nejsou amatéři a mám i nějaké očekávání.

Vlastimil Kocurek

Ano OBB.

tarten

Tisíce zbytečných lidí? Dovolte, abych se zachechtal. Jednou jančura vyplácl, že v poměru na vlakokilometry má vlastně řídících pracovníků víc než ČD. No, snad už se mu to srovnalo, když má teď větší objemy.

Jan

Mít mandát na 4 roky a uzavírat smlouvy na 30 let dopředu vyžaduje buď hodně přerostlé ego, nebo nějakou jinou motivaci…

Jaaa

Z hlediska plánování a řízení příměstských a městských dopravních systémů je to opravdu velmi nezodpovědné.

broucek.v

Ano, motivaci vybrat řešení, které bude pro daňového poplatníka nejméně zatěžující. Předpokládaná životnost vlaků je těch 30 let a Kraj s Prahou si vyhodnotili, že si je nechtějí pořizovat za své. Za mne na tom zadání není nic principiálně špatně.

Jaaa

Principiálně objednáváte dopravu na rok 2020 v roce 1994.

Pořád v tom nevidíte nic principiálně špatně?

tarten

Nechápu, jak taková pitomost může dostat tolik palců. Když mám mandát na 4 roku, při obyčejném srovnání délky je už jedno, jestli je smlouva na 15 nebo 30 let, má politická zodpovědnost se nedožije ani jednoho. Je potřeba dělat prostě to, co je pro kraj jako celek výhodnější, a to klidně 30letá smlouva být může.

Vlastimil Kocurek

Přesně tak, to už ani nemusí být život ne Zemi.

ene bene

Vypadá to hezky a zodpovědně, vypsat soutěž na ekonomickou životnost vlaků, na 30 let. Potíž je, že se neví co bude za deset let, natožpak za 30. Soutěží se vlaky na letiště, bude-li trať, diskutující se tomu posmívají, ale v případě téhle trati už jsou aspoň jakési plány a harmonogramy. Ale to ostatní… všichni už leští křišťálové koule. Takže to ve finále hodnotím jako zcela nezodpovědné a časově přestřelené.

Gajda

Máš pravdu, ale kdybys v Praze a SČK čekal na to, až by to šlo bez těch křišťálových koulí, asi by ses jen tak nedočkal. Takže i objednatel to nemá moc jednoduchý.

ene bene

Neni to jednoduchý, ale 30 let je příliš. Chápu, že krátké smlouvy mají zase jiné vady. Vychází mi, že přijatelné riziko je tak do 15 let trvání. Někde v rozmezí 5-15 let.

Uvažujte, jak za 20 let, až se změní něco, co nás v tuto chvíli ani nemůže napadnout, se bude uzavírat dvěstěpadesátý dodatek k 20 let staré smlouvě, na první pohled bude vypadat jako nevýhodný, ale se všichni budou ometat výmluvami, jak to před čtyřmi volebními obdobími tehdejší politici blbě zařídili… atd. atd.

tarten

Tak bude uzavírat 250. dodatek – no a co? A že se bude vymlouvat na špatnou práci svých předchůdců – to budou dělat všichni, ať bude smlouva 30letá nebo 15letá.

Juraj

Tak co, pokusí se Škodovka dotáhnout své pushpully do plnohodnotné EMU400, nebo to odpíská a vyklidí pole pro Stadler a Alstom, resp. CAF a Siemens, pokud přijdou s něčím novým?
V poslední době se ŠT do tendrů na dvoupodlažní jednotky ani nehlásí, jenže sázet všechno na pantery taky nebude nejlepší.

Berhof

Tohle je opravdu velká a dlouho očekávaná zakázka napříč výrobci. Kdy jindy se pustit do většího vývoje, než u zakázky na skoro 60 vozidel, kde se náklady na vývoj dají snadno rozpustit.

Docela by mě zajímalo, u koho plánuje takový RegioJet či Arriva objednat případně nové jednotky.

tarten

Je to zakázka za veřejné peníze, takže předpokládám, že výrobce nelze plánovat, ale musí se také vysoutěžit, ne?

tarten

O Renfe a jeho skupině moc slyšet není.

Michal M

Renfe je výrobce vozidel?

Avlaky

RJ od pesy

Vlastimil Kocurek

Ne, takto to nefunguje.

TPal.

Tipuji (a fandím) Škodovku. Kdyby ne Škoda, tak by se mi líbilo něco na způsob OMNEO vlaků od Alstomu, ale nevím, jestli splňuje zadání.

MOS

A čtyři pantery za sebou se nikam nevejdou…

LiborV

Moc hezky se mi cestuje s novými EMU 400 od Hitachi rail. Vyzkoušel jsem si je v okolí Říma.

Petr

Navíc v době platnosti smlouvy už žádná Škoda nebude vyrábět ŽKV. Možná to bude vyrábět neznámá společnost v Plzni.

tarten

Jaká neznámá? Bude to česká železniční divize indické TATA přece. Nebo se snad něco změnilo?

Karl vB.

Škodovka (Plzeňská) má práva ke známce ještě 5 let.
Jestli budou její majitelé hledat nový název, nebo neodolají nějaké nabídce od konkurence k odprodeji, vědí jen oni sami.

Petr

Mohou použít jeden ze dvou názvů již používaných.

bvovka

Elefanty se po roce 2033 nedostanou do Lysé nad Labem, a to kvůli plánované modernizaci pravobřežky, která zahrnuje přepnutí. Asi je tam chyba a má tam být, že nové jednotky půjdou na S2. Narozdíl od S1,S4 a S9 tato trať nepatří pod oblast Praha. Elefanty by musely končit v Čelákovicích, protože styk soustav by měl být u závodiště.

kubisek

No, tak se uklidníme, všichni víme, kolik let znamená v plánech Správy železnic 9 let. Reálně 20.

petr

Na letiště, pokud bude dráha postavena… cože? Měl jsem za to, že jsme se EU zavázali, nebo snad EU nařídila, že pražské letiště bude zapojeno do železniční sítě nejpozději 1.1.2030, takže dráha být postavená musí, jinak budeme mít velký průšvih v Bruselu. Takže pokud se nezačne jezdit 1.1.2029 tak jistě v době platnosti smlouvy se jezdit začne, nebo chceme snad závazek EU odkládat 30 let? To neni jako s eurem, které jsme se zavázali přijmout, ale bez nějakého termínu, tady je prostě natvrdo dané datum. A o 30 let to určitě neukecáme. To se povede tak o 3 nebo 5… Číst vice »

tarten

EU samozřejmě nic nenařídila. Leda by si to odhlasoval sbor premiérů členských zemí, parlament námi volený nebo tak něco.

Petr

Železnice navíc ještě neznamená, že tam bude elektrifikovaná železnice.

tarten

Pokud bude úsek Veleslavín – letiště, tak bude elektrifikovaný. I toto stačí pro rozjetí slušného provozu EMU400.

Oldřich Sládek

Žádná taková povinnost neexistuje a navíc je letiště už na železniční síť připojeno velmi dávno 🙂

kubisek

To je pravda, proč už tam dávno nezajíždějí 809 úvratí přes Středokluky? Vždyť je to jen za kýbl nafty. 😀

Dejv

Tak je snad jasné kdo to vyhraje. České Dráhy nemají konkurenci.

Daniel Jablonecký

Stačí to blbě nacenit jako v ÚK a jsou mimo hru dřív než bys řekl švec.

Honnzok

Pokud tím myslíte, ty 2 Kč na kilometr v Ústí tak to si myslím, že je bez šance. Jak to chcete trefit?

Daniel Jablonecký

Já ne, já nejsem zaměstnanec železničního dopravce.

tarten

Každý ví, že konkurenci mají značnou. Zejména po tom, co šel PID konkurenci naproti velkou zakázku takto rozdělil. Zvlášť EMU400, zvlášť provoz 471 CE, zvlášť další EMU, zvlášť diesely a ještě extra městské linky.

Doctor

Můj tip je páně Jančura. Na linkách PID už to zkouší a líbí se mu tam.
Enjoy The Future !

tarten

Enjoy The Future, kdy začne mýt vlaky. Snad se mu to po období velkých investic podaří.

SYN

30 let?? A není to málo, Antone Pavloviči??

Vít Jůza

Logicky odhad bezproblémové životnosti souprav a přibližně stejných poměrů provozu na dráze. I když by to mohlo být i na 50 … .

Jiří Kocurek

Po 30 letech provozu to bude zralé na velkou rekonstrukci. Vždyť se tady nadává na 20-25 let staré stroje, že se to má hodit ze skály.

tarten

Ani ne.

TPal.

Jestli se počítá se City Elephanty, tak doufám, že dojde k velké modernizaci interiéru. Ten už začíná být ne moc příjemný.

Rypal

A nemohou za to cirou nahodou sami cestujici? Tedy jejich urcita sorta?

TPal.

Ano. I tak je však potřeba větší modernizace.

Elce pelce do pekelce

Co na tom chcete proboha modernizovat ?
Nízkopodlažní to je, klimatizované taky (když se nesere na údržbu), zásuvky to má, wifi to má a přečalounění a podlaha se dělá při „dílnách“.

TPal.

Morálně v mých očích je nový Panter lepší než Elephant. Sedačky, osvětlení, obložení, podlaha… Tak jak se to udělalo v pendolinu.

Kubrt

I slušným užíváním se interiér ošoupe, zajde.

tarten

A co má být? Slušný interiér je zodpovědnost dopravce. Jestli to nějaký z dopravců nechápe, ať jde vyrábět knoflíky.

Dejf

Trošku se tady straší zabetonováním stavu na 30 let, ale to je prostě soutěž na aktuální linky. Pokud bude potřeba něco dalšího a dopravce to nebude chtít vyjezdit, tak se prostě zase vypíše soutěž na další linku. Je to soutěž na dopravce, ne na neomezeného pána kolejí. A pokud nastane armagedon a nebude co jezdit, kudy jezdit a koho vozit, tak sankce ze smlouvy budou asi to nejmenší co bude někoho trápit.

SYN

No jistě, taková soutěž na 1-2 linky… o to se poperou.

Železničář

Vzhledem k tomu, že jedna linka může být 10-15 jednotek, tak to bude lukrativnější než lokálky v celém kraji.

Vít Jůza

1. Dle článku na 3 až 4 linky.
2. Linky o něco významnější než Čelákovice – Mochov.
3. Už z článku je zřejmé, že dostatečný zájem je.

Juraj

Jen ten balík EMU400 linek je co do objemu vlkm větší, než veškerá železniční doprava v některých krajích.

tarten

Takže to může přilákat i dopravce zatím zahraniční.

tarten

Ovšemže se poperou. Úspěšně soutěžit lze i jednotlivou městskou linku, jen nelze čekat dopravce, který už poblíž něco neprovozuje.

Jiří Kocurek

Každá taková smlouva umožňuje průběžně přidávat nebo odebírat rozsah.

Jaaa

Ale ne změnit koncepci.

tarten

Radikálně změnit koncepci asi ne, ale přizpůsobit koncepci měnícím se vnějším podmínkám jistě ano.

Jaaa

Opravdu? Dodatky bez soutěže? Ideální!

Jaaa

Nejde o armagedon, ale o to, že je to naprosto neodůvodnitelný a absolutně nezodpovědný krok nechat současný koncept dopravy dalších 30 let.

Pokud bude za 30 let koncept vlakové dopravy z Prahy stejný, jako teď, tak jsme skončili.

tarten

Koncept na těchlinkách být podobný klidně může. Třeba na benešovské trati se od začátku sedmdesátek koncept výrazně změnil jednou po 40 letech při koridorizaci a teď po několika desetiletích zraje další změna – pásmový provoz. Další změnu koncepce lze čekat tak po zprovoznění rychlé alternativní trati přes V. Popovice – plný courákový provoz ála metro, tedy vlastně jaksi návrat k sedmdesátkám, ale pravidelný a mnohonásobně hustší.

Jaaa

A nebo taky ne.

Geralt

Jak si kraj může být jistý, že ČD svoje 471 jen tak odprodají nějakému jinému dopravci?

Bobek

Smluvně podchyceno, je to v článku.
(Co by tak asi ČD s těmi ešusy v případě neúspěchu dělaly?)

Geralt

Prodali je v aukci tomu, kdo dá nejvíc. Ani my to nemuselo být do Česka. A určitě by za ně dostali víc, než nějakou od stolu stanovenou úřední cenu.

Geralt

A vůbec mně docela překvapuje že ve smlouvě lze mít něco v tom smyslu, že dodavatel v případě nevyhrání zakázky musí odprodat svoje výrobní prostředky konkurenci.

Kubrt

Proč je to překvapivé? Vždyť je to naopak plus pro dopravce – nebude mít v depu vlaky, pro které nemá práci. Nebo že by ty elefanty nasadil majitel do komerčního provozu??

Gajda

RegioJet to má na R9 taky, že je musí prodat, v případě, že neobhájí.

Vít Jůza

Není jisté, jestli by dostaly víc. Kdybych na to měl a kupoval bych je v aukci jen tak pro strýčka Příhodu s tím, že se třeba někde hodí, nabízenou cenu bych rozhodně nijak nešponoval …

Juraj

Eh, vážně?
30 let staré jednosystémové soupravy na 3 kV?
Kdepak se o ně asi poperou?

Gwann

když tu chcete zářit, pak se podívejte, kdy se sloni vyráběly…1997–2013 a to: Prvních pět jednotek bylo dodáno Českým drahám na přelomu let 2000/2001 Do ledna 2005 bylo dodáno celkem 16 jednotek a jeden vložený vůz (071.008) navíc, protože záměr s dvouvozovými jednotkami byl mezitím opuštěn. Do roku 2008 mělo být dodáno dalších 14 jednotek. V roce 2006 podepsaly České dráhy a ČKD Vagonka smlouvu o dodání dalších 30 jednotek.[7] K polovině dubna 2007 provozovaly České dráhy 27 jednotek, ke konci roku 2008 bylo ve stavu ČD již 42 jednotek, v září 2010 bylo v provozu 63 jednotek,[8] v dubnu… Číst vice »

tarten

V každém případě jde o smlouvou vynucený prodej nástupci.

A jinak by prodej do Česka ani nešel – není uplatnění.

a8n

Nejde. Ve smlouvě to je zmíněno jako možnost, ne nutnost.

Regina

EJ ř. 471 je dlouhodobě nedostatek. Přesun do jiného kraje by byl na místě.

MOS

Ale co změna napájení na 25kV/50Hz ?

tarten

Ten nedostatek je ale v Praze…

Dominik

V té smlouvě je ale uvedeno (pokud se nezměnila smlouva), že nový dopravce je musí odkoupit v případě že ČD je budou chtít prodat, nic o tom, že je prodat musí. Před koncem smlouvy se musí ČD dotázat zda prodat chtějí, a pokud by chtěli, tak nový dopravce je musí odkoupit. Už se to na tomto serveru jednou řešilo

smasska

A co by ČD s nimi a jejich odpisy dělaly, vystavily si je v Lužné do muzea? Je to naopak i pro ČD zcela logický krok.

Dominik

A mohl byste odkázat na příslušný článek smlouvy? Vím že se to tu jednou řešilo a jediné co jsem z smlouvy vyčetl, že by měl být před koncem smlouvy dotaz na ČD zda je prodat chtějí, a pokud ano, tak je nový dopravce povinen odkoupit. Nic o tom, u by ČD bylo povino prodat jsem se ve smlouvě nedočetl.

Dominik

Děkuji, jen pro upřesnění netvrdím že jsem neomylný a v té smlouvě to být nemůže, a jen mně se to třeba najít nepodařilo, nebo jsem si třeba špatně tu danou pasáž vyložil. A proto by mě zajímalo na základě čeho to kraj tvrdí.

Dominik

Děkuji, pak je jasné, že kraj si realitu trochu přikreslil. Je škoda, že nejedná víc přímočaře, celou dobu vydává odkup za něco něco nucneho, co jim zaručuje smlouva, přitom by bylo férovější, kdyby narovinu přiznali, že se ČD dotázali, dle smlouvy, a že ČD odkup budou požadovat. Bylo by to férovější a předešlo by to těmto debatám.

Dominik

Pane Sůro, ač mám na soutěže názor, jaký mám. Tak zde vůbec o nějakou soutěž nejde, zde jde jen o to, jak kraj komunikoval onen odprodej vozidel. Řešilo se to už před rokem, a kraj nebyl schopen na rovinu říct, odkup novým dopravcem je možno nařídit, odprodej starým ne, ale dotázali jsme se dopravce (dle platné smlouvy) a ten odkup novým bude případně požadovat. Místo toho se kraj stále tvářil, že mají tak dobrou smlouvu, že jim umožňuje nařídit odprodej vozidel (které jsou v plném vkastnictví dopravce) starýmu dopravci. Protože člověka to samozřejmě zarazí a bude hledat v aktuálně platné… Číst vice »

Dominik

Kraj to celou dobu podával (nebo to aspoň tak vyznělo), jako že ČD prostě odprodat musí, podle smlouvy, což byla lež.

Dominik

Ten cca poslední rok, kdy se ta informace objevila poprvé, nebo kdy jsem jí já tedy zaznamenal poprvé.

Dominik

Už před rokem, když se tato soutěž chystala (byl o tom článek zde, možná dokonce od Vás), tak to tam bylo zmíněno, a už tehdy se řešilo, jak chce kraj donutit dopravce prodat jeho vlastní vozidla. A už tehdy to bylo psáno stejnou rétorikou.

Martin

Ach jo, je to možný ,že tam sedí s prominutím takový blb.

Martin

Sorry to mělo být vedle 😞

Ivan_pha

Trochu nechápu, proč by si měly elefanty odkupovat. Nebo je jejich provoz v Praze stále vázán dotací? Myslím, že za 5 let už snad nebude, tak ať si je ČD odvezou jinam (vím, není už moc kam) a v případě jiného vítěze budou nové jednotky. Stejně si myslím, že vyhraje ČD a vadit mi to nebude.

No a ta 220m dlouhá nástupiště, nad tím jsem vždy kroutil hlavou, že je to trochu krátkozraké.

David

Pro ČD je výhodné je prodat v případě prohry v soutěži neboť by pro ně neměly uplatnění.

Juraj

Tak jste si odpověděl sám.
Pokud to ČD vyhrají, pak není co řešit.
A pokud to projedou, tak co budou dělat se 60 elefanty?

Připomínám, že Ústí, Olomoucko i Ostravsko mají teď nové smlouvy a nové vlaky na cestě. Nikde jinde v republice se to použít nedá.

Doctor

Co dělat se 60 elefanty ? Snadné řešení ; Ubytovací zařízení pro migranty – národní hosty – na základě schválených kvót.
Prostory budou potřeba !
Vyndat sedačky, instalovat lůžka a vývařovnu.
Instalovat toto humanitární zařízení, ideálně na vhodné koleje v pražském uzlu !

Michal.S

Trapné

Huh

JJ, 220 metrů je problém, který napadne kohokoliv se selským rozumem… Jen tesilový stréci ze SŽ si s tím hlavu nelámou. Přitom za posledních 15-20 let šlo i salámovou metodou začít připravovat tratě na větší zatížení. Každého kdo vidí cenu bydlení a výstavbu v Pražské aglomeraci by to napadlo.

tarten

Kdyby šlo aspoň 240m+rezerva, mohl by tam trojitý elefant.

Honza Plomer

Co je za problém s 220 metry. Ještě že už to není 200 m rovných jako donedávna bylo. 220 krásně pasuje na všechny konvenční patrové jednotky.

tarten

Opakuji, je to málo na trojitý elefant.

Jarda

30 let? Nějak moc ne?

EC104

Ono se neví jak to bude za rok a půl, natož za 10let…..

Dodo

Na jednu stranu proč ne, na druhou… Osoby zvolené na čtyři roky vyhrály jackpot. 30 let je dlouhá doba, kdy se může změnit spoustu věcí.

Kubrt

Nechceme ale veškeré rozhodování omezit horizontem jednoho volebního období, a začínat každé 4 roky znova, že ne.

VTT

To ne, ale 30 je fakt moc.

Kubrt

Je to běžná, a spíš minimální, životnost železniční techniky. Předpokládám, že v té smlouvě budou upraveny mechanismy a okolnosti, jak jí vypovědět.

VTT

Na to bych, při znalostech kvalit naší byrokracie, moc nesázel. A ani s tou životností to tak nemusí být. Že tu jezdila řada 830 skoro 50 let a žabotlamy taky hodně přesluhovaly, to ještě neznamená, že to tak bude u nové techniky. Klidně může být výhodnější dimenzovat vozidla na životnost tak 20 let a pak je celá nahradit novými. Pak jim třeba začne odcházet rám. Stejně to může být lepší, než těch 20 let vozit těžší rám dimenzovaný na životnost přes 30 let. A taky, vozidlo splňující dnešní nároky nemusí splňovat nároky už za těch 15 let. A nějaká prostá… Číst vice »

a8n

Od časů nulkových bobin už jsme se v technice přeci jen krapet posunuli, takže vaše úvahy o rámu jsou hodně mimo.

SYN

Tak ano, jelikož si Praha + Středo evidentně nemůžou dovolit požadovaná vozidla koupit do vlastnictví (zřejmě došly dotace), chtějí to „hodit“ na provozovatele, ale ten si to nechce dovolit pokud by mu hrozilo že v polovině životnosti zůstane s takovýmto velkým množstvím jednotek „bez práce“ tak to musí takhle řešit protažením doby kontraktu aby jim do toho někdo byl ochoten jít…

Jaaa

A to ji vždy musí provozovat právě tem jeden dopravce? Asi ne, že?

Lukáš Kníže

Stojí za to zvážit požadavek na bateriové / hybridní jednotky pro úsek Masaryčka – Kladno / Letiště pro případ, že by úsek Dejvice – Veleslavín zůstal ve stávajícím stavu.

MOS

Nevím, zda by na to byly peníze…

Hans N.

Naopak, přes P6 je žádoucí nasazovat Sergeje.

Kozor24

Nejlépe bez tlumiče

Gwann

nebo alespoň bardotky

Jiří Kocurek

Ovšem běda tomu, kdo má 15 let staré auto, že?

SYN

Jojo, to se do takovéto 30ti leté smlouvy velmi snadno a pružně zahrne 🙁

adam.hornicek

ZSSK, Regiojet, Arriva jeden lepší jak druhý…

zlá sůl

nejhorší je každopádně db

Miroslav

Který se zatím nepřihlásil, tak doufejme že to takhle zůstane….

VTT

„Jde o rakouské ÖBB, německé DB Regio,…“

Juraj

Přečtěte si to znovu.
Jedna skupina byla oslovena v rámci předběžných konzultací. Druhá pak reálně projevila zájem.

Daniel Jablonecký

Přihlásil. Pod hlavičkou RegioJet (mrk, mrk).

Jiří Kocurek

Ano, ty EMU od RJ by byly starý šrot a navíc jsou jen na papíře, nevyzkoušené. Zatímco ČD nasadí již roky osvědčené a nové vozy.

MOS

Tak tohle je pro mě první dopravní smlouva zcela jistě na doživotí (1961). Přeji EMU 400 minimálně takovou kvalitu, jakou mají elefanty.

SYN

Lepší… tedy kvalita řekněme, ale lepší technické řešení (víc hnaných náprav, pokud možno dvě symetrická „hlavová vozidla“ s proměnným počtem vložených vozů aspoň v rozsahu 1-3).

DuDr.

Takové pohodlí jako mají 471 (čtyřky s velkým místem na nohy) už v ničem jiném nebude 🫤

Zdrasa

Tak snad si ohlídají i dodržování standardu a nastaví vymáhání a pokuty. 30 let je opravdu hodně a už dnes jsou linky, kde si dopravce těch pár pokut prostě dá do nákladů a jezdí vesele porušující smlouvu dál.

Řiditel

No hlavně si snad uvědomí, že na tak dlouhou dobu nemohou být sankce stanovené ve fixních částkách. Vzhledem k pravděpodobné inflaci za tu dobu…

Ono už dnes se díky vysoké inflaci v posledních letech a fixně stanoveným sankcím mnohem víc dopravcům vyplatí některé věci neplnit a raději platit sankce.

Tomasek

Pral bych to OBB! Chtel bych je videt jak by u nas fungovali…

Původní Pražák

Zakázka za 100 mld, kdyby zisk pro provozovatele byl 10%, tak je to dalších krásných 10 mld našeho příspěvků na rakouské důchody. A o tom to tady je…

Libor

Tak ono zisk po zdanění vám může být šumák , kam odejde. On když zůstane u ČD, tak co? Tak si rozdělí vedení společnosti na odměnách…

Původní Pražák

Chvíli jsem váhal, že bych vám to zkusil vysvětlit, každý nemůže rozumět všemu, ale podle poslední věty soudím, že by to bylo úplně zbytečné.

Řiditel

Zisk 10 % v tomto oboru fakt ne.
Věřte mi, že v celém řetězci je marže dopravce ta nejnižší. Dopravce je vlastně takový „blbeček“, co to odjezdí, vezme na sebe většinu rizik a zisky nechá jiným. Protože všichni dopravci financují vozidla bankovními úvěry (a banky obvykle nemají české majitele), všem dopravcům je vyrábí nějaký výrobce (též může být zahraniční) atd.
Takže pokud tolik řešíte, že něčí zisky mizí do zahraničí, doporučoval bych zaměřit pozornost jinam než na dopravce.

Původní Pražák

Částečně máte pravdu, chtel jsem jen ukazat, ze to nadšení pro zahranicni firmy má urcité dusledky, a jak se říká, to máte korunku ke korupce. Ale můžeme se vsadit, že pokud vyhrají ÕBB, tak ty nové jednotky taky nebudou z Plzně.

Hasler

Já pevně doufám, že nebudou z Plzně, protože zatím v Shadewerke nic takového vyvinutého nemají…

MOS

A co ty jednotky pro Litvu? 2 hnací + 4 vložené vozy.

MOS

Pardon- pro Ukrajinu…

Kubrt

Vyhovují TSI?

MOS

To se pozná podle nabídek výrobců.

SYN

A to by bylo hodně diskutabilní zda by to tak nebylo lepší!

tarten

Má to například takové důsledky, že nižší cena hravě převáží nějaké „vyvádění zisků“.

tarten

Když si uvědomíme, že se do r. 2029 budou soutěžit i zbylé rychlíkové linky, leckdy na nové soupravy, tak je zjevné, že by to Škodovka stejně nebyla schopná vyrobit.

Jiří Kocurek

Ano, šel bych se podívat na dovolenkáře. Mzda je jejich zisk … ne? fakt ne?

Původní Pražák

Ta jednak jsme se bavili o přání, ne o zpochybňování soutěže. A zkusím tedy lehký matematický příklad. Dejme tomu, že CD i OBB budou mít úplně stejné náklady na zdejší personál atd, jen CD budou počítat se ziskem 1 mld a OBB se ziskem 990 mil. Vyhrají logicky OBB, objednavatel ušetří 10 mil. Ale soucasne český stát přijde o miliardovou dividendu, z ČD, kterou získá rakouský stát z OBB. Z tohoto důvodu si dovoluji vyjádřit přání, ať to vyhrají CD. Ale chápu, že každý to máme jinak.

tarten

Český stát o žádnou miliardovou dividendu nepřijde. Zisk ČD je reinvestován do železniční dopravy, přes státní rozpočet tohle neprochází, nulová dividenda. Naopak v tom případě rizika/náklady na financování nových vlaků nese „cizí“ dopravce, takže to spíš vnímám jako přilákání „cizích“ peněz do ČR.

Původní Pražák

Dobře, tak by CD měly o miliardu víc na investice místo ÖBB. Za mě pořád výhra.

Michal M

Tak předpokládám, že za tím nejapným pokusem o národohospodářskou analýzu je jako vždy potřeba mít možnost využívat režijku pro důchodce…

Gwann

tak obecně ale asi nebudete popírat, že ten odtok dividend do zahraničí, tuším 500mld Kč každý rok, je jistý makroekonomický problém.

obdobně sviňárničky jako transfer pricing a degradace českých závodů na výrobní závody bez vývoje a prodeje, kde se šetří – a ředitelství v zemi vlastníka si žije poněkud lépe.

nejsou takové všechny podníky, ale je jich dost. A případ Škoda Auto je spíš vyjímkou.

jinak souhlasím, že ta obava o 10 mld pro rakouské důchodce je absolutní non sens, takový zisk OeBB rozhodně mít nebude, kdyby to náhodou vyhrála

Jiří Kocurek

A teď si představte, že nikdo nebude přispívat na české důchy a Škodovce zakáže export. Jen použil vaše pravidlo.

Miroslav

To ti rovnou můžou zrušit všechny spoje a hodit tě na první možný vlak vyšší kvality.

Avlaky

Takze v rámci elektrické trakce PID se počítá s
54x emu400 (možnost opce)
54x elefant
22x panter
7x pesa (možnost opce)
?

Avlaky

Minusaři prosim ať napíšou jak to tedy je když jsou tak chytří

a8n

Takto přehledně sepsané to vlastně ukazuje, že úvodní věta „Středočeský kraj a Praha se rozhodly výrazně prodloužit dobu, na kterou uzavřou smlouvu s železničním dopravcem na provoz většiny elektrických vlaků“ neplatí. Reálně půjde o méně než polovinu elektrického provozu, a to i kdybychom počítali podle kapacity.

Kubrt

Třicetiletá smlouva mi připadá rozumná, ale někde jsem četl/slyšel, že legislativou dané maximum pro trvání smlouvy na dopravní obsluhu je 15 let. Máte k tomu někdo nějaké vysvětlení? Děkuji.
Jinak – kéž by se uskutečnily věci v článku popsané..

Stráťa

Co je rozumného na tom si svázat ruce na dalších 30 let? To je tak strašně dlouhá doba že nikdo ani netuší co bude na konci platnosti smlouvy potřeba.

Kubrt

Před 30 lety mi bylo 15, psal se rok 1994. To, co dnes nazýváme S1, S4, S7 a S9 – jezdilo s žabotlamy (v mixu s klasikami), v chaotickém systému, ale v principu to byla nějaká příměstská doprava. Ostatní linky S prodělaly, respektive prodělávají/doufejme že prodělají intenzivnější změny. Nicméně jsem přesvědčen, že vlaky které jsou obsahem této soutěže (respektive jejichž vznik soutěž předpokládá – KL, MB), budou potřeba i za 30 (35) let ode dneška. Možná budou jezdit přes NS2, možná ne, ale intenzivní příměstská dopravy kolem Prahy bude.

Jaaa

Největší nebezpečí takto dlouhých smluv je zabetonování současného stavu na hrozně dlouhou dobu. Úplně zbytečně. Pražská aglomerace i uzel budou nutně muset projít zásadní proměnou, pokud se tady z toho nemá stát Bangladéš.

Argument financování souprav lze obejít povinností soupravy i s financováním a zázemím odprodat/odkoupit dalším dopravcem v pořadí.

Takovéto dlouhodobé smlouvy vždy zákonitě vedou ke zkostnatění a tím naprosto zbytečnému podseknutí jakéhokoliv rozvoje, který nutně musí reagovat na změny. Je to zcela jistá cesta do dopravního pekla.

Kubrt

Smlouva na provoz na vybraných linkách (respektive zasmluvněný objem provozu) nijak neomezuje stavební rozvoj pražského uzlu. Na straně infrastruktury tedy vidím výrazně vyšší rizika pro budoucí rozvoj, než u dopravce.

Jaaa

Stavební ne, ale provozní ano! Ty tratě se tam staví z důvodu nějakého provozního systému, který rozhoduje, jaké tratě mají být postaveny, a ne naopak!

Nikdo další po 30 let nebude mít možnost to změnit! To je jako kdybyste řekl, že vhodný dopravní model pro pražský uzel a středočeskou dojížďku je ten z roku 1994!

Vy jste se asi zbláznili!

tarten

Riziko zabetonování bych neviděl jako výrazné. Co se může změnit: 1) Konverze ŽUP+SČK na střídavinu: EMU400 budou dvousystémové – splněno. 2) Výhradní provoz ETCS: u EMU400 splněno. 3) (Ne)postavení trati do Berouna a na letiště: Řešení jako opce stačí. 4) Prudký pokles výkonů pražského letiště, ať už kvůli dravé konkurenci okolních letišt nebo kvůli poklesu letecké dopravy celkově: Pokud to bude až po rozjetí opce, nadbytečný výkon by velmi pravděpodobně byly schopné absorbovat ostatní linky, popř. i elektrizace do Rakovníka a přisloučení linky S50 k S5. 5) Velký nárůst poptávky v rámci PID při záměně za zabezpečení umožňujícím mnohem kratší… Číst vice »

Jaaa

Opravdu mne dojímá, jak máte všichni křišťálovou kouli a nic vás už ve vašem životě nepřekvapí. Vůbec neuvažujete změny ve struktuře ekonomiky, změny v dopravní politice, změny v technologiích, změny v sídelní struktuře, nic.

Vaše sebevědomí je nebetyčné. Větší než bolševiků, kteří pevně plánovali na 5 let. Neskutečné…

Karl vB.

Zbytečně reagujete nepřiměřeně podrážděně.
Vašimi slovy: „Vaše sebevědomí je nebetyčné. Větší než bolševiků, kteří…“…si mysleli, že mají vždy a ve všem pravdu.
Pánové Kubrt a Tarten se Vám v několika komentářích snažili vysvětlit, „že to jde“, ale zdá se, že tahle „dlouhá“ zakázka je zřejmě zcela mimo vaší představivost.

tarten

„Vůbec neuvažujete změny ve struktuře ekonomiky, změny v dopravní politice, změny v technologiích, změny v sídelní struktuře“ – Právě naopak. Jsou započítané jak silné tendence, které trvají dlouho a s velkou pravděpodobností ještě několik desetiletí potrvají, tak i případné velké změny včetně katastrof.

MOS

Já tam vidím u železniční dopravy 15 let, ale možná se pletu.

PepaM

„Je-li to odůvodněno amortizací kapitálu ve vztahu k výjimečným investicím do infrastruktury, kolejových vozidel nebo vozidel a je-li smlouva o veřejných službách uzavřena na základě spravedlivého nabídkového řízení, může mít smlouva o veřejných službách delší dobu trvání. Aby byla v tomto případě zajištěna transparentnost, předloží příslušný orgán Komisi do jednoho roku od uzavření smlouvy o veřejných službách tuto smlouvu a skutečnosti odůvodňující její delší dobu trvání.“

PepaM

Pardon, omlouvám se za duplicitu, nepročetl jsem si rovnou všechny komentáře a nevšiml si, že už to napsal smasska.

MOS

Legislativní maximum by dotazem mohl ověřit autor. Děkuji.

smasska

Píše se tam mimo jiné:
„Je-li to odůvodněno amortizací kapitálu ve vztahu k výjimečným investicím do infrastruktury, kolejových vozidel nebo vozidel a je-li smlouva o veřejných službách uzavřena na základě spravedlivého nabídkového řízení, může mít smlouva o veřejných službách delší dobu trvání (než 15 let – pozn.). Aby byla v tomto případě zajištěna transparentnost, předloží příslušný orgán Komisi do jednoho roku od uzavření smlouvy o veřejných službách tuto smlouvu a skutečnosti odůvodňující její delší dobu trvání.“

MOS

Takže 30 let = o.k.?

smasska

Horní hranice tam uvedená není, na druhou stranu, pokud by se jednalo o „účelovku“ proti smyslu Nařízení, půjde to úspěšně napadnout.

Bobek

Ano, asi může být nějaká právničina o ten výjimečný rozsah, ale v obecné rovině to odstavec 4 článku 4 umožňuje.

SYN

No podle toho co se děje ve vř poslední dobou jinde, mohly by tu propuknout hodně „zajímavé“ právní spory…
Ani by to nemuseli do toho r. 2029 stihnout pak vyrobit, než se to vyjasní…

Libor

Zase z hlediska pořízení vozového parku. Super. Ve středočeském kraji bych neočekával pokles , ale naopak nárůst výkonů, takže i toto je v pohodě…

Petr

Jak to bude v případě změny trakce, tedy zda půjde smlouva rozšířit o další tratě? Například prodloužení linky S7- Příbram/Hořovice.

Avlaky

Urcite bude i opce

MOS

Na konečný počet EMU 400 jistě.

Kubrt

Bývá v těch smlouvách prostor pro změnu objemu výkonů – trochu dolu, více nahoru.

Milan

… ale meziročně či/i celkově – při smlouvě na 30 let každoroční pouhá 2% rozdílu objemu výkonu proti předcházejícímu roku stejným směrem je ve výsledku hodně podstatný rozdíl proti výchozímu základnímu stavu objednávky! A to samozřejmě větší rozdíl je pokud se ty zvyšující se 2% každoročně počítají z většího základu objemu výkonu v předcházejícím roce než když snižující se 2% z nižšího základu předcházejícího roku než byl původní základ obejdnávky.

Jiří Kocurek

2 % rozsahu meziročně dělají až 21,9 % během 10 let a 49 % po 20 letech. Po 30 letech je to dokonce +- 81 %.

Michal M

A co jako?

tarten

Při nečekaném nárůstu je jistě možné zavést další, konkurenční linku, a vysoutěžit ji zvlášť.