Modernizace trati ze Smíchova do Radotína skončí příští rok, na trati podél Berounky začnou další úpravy
Radotín. Pramen: Správa železnic
V Praze vzniká další úsek se čtyřmi kolejemi. Trať do Berouna čeká modernizace a výluky další roky.
To zmiňování náklápěcích souprav už začíná být dost trapné. Kolik jich v současnosti máme? Kolik jich máme objednáno? Už někdo někde slyšel o tendru na nákup naklápěcích souprav pro každou trať která prochází modernizací?
Zrovna na této trati ale alespoň čtyři naklápěcí vlaky za den projedou. Nicméně bych u každé stavby rád viděl nejnižší maximální rychlost pro běžnou soupravu, to je mnohem informativnější údaj.
Akorát, že jezdí v tomto úseku v taktu (což je v pořádku), takže naklápění využijí maximálně pro krácení zpoždění.
Se divím, že se to tam zatím všechno nerozpadlo, natož za dalších 5 let, než se začnou jiné useky.
Jen ať jsou i další stavby či nejdříve
Či vôbec a prípadne kedy bude dobrá správa ešte niečo vôbec stavať záleží na dvoch veciach.
1) ak dostane od našej pani námestníčky H. peniaze
2) ak dostane od našej pani námestníčky H. súhlas.
🙂
že znáš jméno a myslíš si, že víš něco extra super ještě neznamená, že to tak skutečně je. tím výrokem ohromíš tak maximálně někoho, kdo ty poměry vůbec nezná, ale s realitou to nemá nic společného
Ale má, „Peťko“ 😉
Veď to dnes (4.1.22) čítáme v inom článku (Kyjice)
Me osobne prijde, ze ctyri koleje na prijezdu do nejvetsiho ceskeho mesta (Prahy) by mel byt temer standard (skoro) vsude, mozna s vyjimkou trati pro turisticke a lokalkove ucely. Ale proc to zbytecne znehodnocuji tim, ze mezi dvojicemi koleji je malo spojek? Jakoze tim chteji neco malo usetrit? Nebo jsou jine duvody pro absenci spojek?
No ono jde spíš o to, že nejsou důvody proč by tam ty opačné spojky měly být.
Ono to s těmi 4 kolejemi je poněkud na vodě. Odpoledne jsem byl v Plzni řešit zapomnětlivost, k cestě jsem si vybral polední InterJet – hezké svezení …. a při cestě za Smíchova do Radotína jsem si tak nějak uvědomil, že pro položení dalších dvou kolejí v celé délce jaksi není prostor … Železniční spodek na 4 traťové koleje existuje zhruba od km 6,0 – odbočka Závodiště je v km 6,1; takže do Radotína v km 9,7 se jedná jen o úsek dlouhý cca 3,7 km …. Nakolik TO bude mít příznivý vliv na zvýšení propustnosti si nedovolím spekulovat …… Číst vice »
Efekt je v podstatě ten, že zastávkový vlak dvakrát odstanicuje na vedlejší koleji, než se vrátí na hlavní kolej, kde mezitím může frčet rychlík. Čtyřkolejný úsek vznikl velmi levně, jen se daly spojky mezi existující koleje od Smíchova a z Branického mostu.
Zastávkové vlaky Smíchov-Radotín uhnou před Chuchlí na vnější koleje, kde je nástupiště a na hlavní se vrátí za Radotínem, vlaky do/z Krče, pojedou dál po vnějších, tak jak jezdily doposud, když tam nebyla vůbec žádná spojka. Strkat povětšinou nákladní vlaky hned v Chuchli na vnitřní průjezdné koleje asi smysl nemá, když do Radotína zbývají necelé 4 km. Pro rychlík výhoda, že má volný průjezd od Smíchova až za Radotín )cca 9,5 km, pro osobák, že nemusí čekat na jednom místě na předjetí, ale dvakrát odstanicuje a pak se vrátí na hlavní koleje. Mezi Chuchlí a Smíchovem není žádná další zastávka,… Číst vice »
Ví, prosím, někdo něco relevantního k rekonstrukci Smíchova?
Takt 10 minut je zcela mimo realitu. Jak chce SŽ naládovat na trať osobáky, rychlíky a nákladní dopravu. To budou vlaky víc stát, neż jet, to za prvé, a za druhé, současná poptávka cestujících při zdvojování jednotek 471 na 30 minut bohatě vystačí. Kapacita tratí je omezena a místo přidavání spojů by se měly prodloužit soupravy.
Chtěl jste asi na psat 15 minut. To možná ano, 30 minut ve špičce je moc.
Atraktivitu veřejné dopravy dělá mimo jiné to, že nemusím dlouho čekat.. Čím kratší intervaly, tím větší šance, že více lidí presedne z auta. Interval 30 minut a čekání na nádraží opravdu není to, co lidi z aut na dráhu dotáhne…
Já vám nevím, ale já jsem rád, že mi vlak jede alespoň jednou za hodinu a to sice bydlím na malém městě, ale na koridoru. O víkendech jezdí po dvou hodinách … a ano, auto využívám, protože dvou hodinový „takt“ jsem zažil už i mezi svátky a přes covid. Jezdit po 10 minutách v osobními vlaky mi přijde trochu přehnané. Stačí se po 10 hodině dívat jak jezdí plné osobáky kolem Prahy a opravdu tam moc lidí nejede. Řešit 10 minutový takt a pak v polovině časů vozit vzduch je trochu drahý luxus pro stát, který má černou díru v… Číst vice »
Ale nikde není psáno, že po celou provozní dobu tam budou šmejdit vlaky v taktu 10 minut …. ranní a odpolední špička pracovních dnů … když se podíváte do zahraničí, tak tam je to kolem velkých měst podobné ….
Tak jako u MHD … ranní výjezd, pak provozní špička > dopolední sedlo > odpolední špička > kolem 18.00 se začíná takt spojů ředit, v Praze od cca 20.00 tzv. polonoční provoz a po 23.00 přechod na noční provoz …
Jestliže to ale omezí kapacitu pro nákladní dopravu, bude to mít velmi zásadní čisté negativní dopady na životní prostředí, resp. produkci emisí. Jedna neuskutečněná cesta solidně zaplněného nákladního vlaku může znamenat produkci emisí o ekvivalentu 300 osobních automobilů (když počítáme cestu 30 kamionů, z nichž každý vyprodukuje cca 10* více emisí, než OA). Kamiony přitom ale najedou třeba 50* delší trasu, než osobní automobily zajišťující dopravní obsluhu suburbií. Jeden spoj osobního vlaku vám zcela jistě nezajistí, že se ze suburbia do města uskuteční o 300 méně (jednosměrných) cest IAD. Sečteno a podtrženo, cesta osobního vlaku, který sebral kapacitu nákladnímu vlaku,… Číst vice »
Tak to běžte „s palicí“ v ruce vysvětlit magistru magorovi Boreckému na středočeské hejtmantství.
👍😆
Tak tak.
Až bude nákladka odkloněná tunelem, a expres s rychlíkem taky, tak pak teprve se můžeme bavit o intervalu menším než 20 minut…
Álelůjá!!🙏🙏🙏
Je někde k dispozici prosím podrobnější harmonogram výstavby Smíchova? Létak SŽ je neaktualizovaný z 2019. Díky.
Teoreticky do 2029, prakticky do 2049 😀
Další optimistický realista. Heuréka !
Je to pravda.
Nechtěla SprŽel rekonstruovat až se postaví tunel Praha -Beroun?
Nebo to čekání na tunel byla jen výmluva jak zajistit aby se 171 rozpadla?
Drive se tak tvarila, ale bohuzel, v tunelovani ma stat jine priority, tak se zas jen za cenu nekonecnych vyluk po x letech preda trat s prakticky totoznymi parametry jako pred rekonstrukci.
A kudy by jezdila příměstská doprava kdyby se trať neopravila? Co chceš udělat v oblasti zástavby nebo tam kde jsi sevřený údolím Berounky?
Ano, trať se opravila ve stávající stopě, ale zvýší se její spolehlivost, udělají se nové nástupiště s bezpečným přístupem pro cestující atd. je to málo? Pro některé by to bylo málo i kdyby se tam jezdilo 200 … prostě nevděční ufňukanci si vždy něco najdou nad čím můžou frflat.
Tunel není o SŽ, ale o hlavně o politicích , kteří v tomto státě vládnou.
Ano, je to malo a samozrejme je to vec politickyho rozhodnuti.
Proč?
Ten povede z Výtoně rovnou do Berouna…ale stavět se bude nejdříve za 20 let…
… a do stávající tratě 171 do doby optimalizace, žádné inovace, pouze udržování stávajícího stavu … no, ještě si všichni užijeme !
Čekalo se a čekalo… Ta trať se rozpadala údržbě pod rukama!
Na této trati se počítá se zvýšením nákladní a osobní dopravy, a proto se v Radotíně sníží počet staničních kolejí 😀
Vlaky mají jezdit a né den dva čekat na střídání strojvedoucího na ose jak umí největší český nákladní dopravce. Né že by na tom jiní byli lépe, pořád řešit kde si den dva nebo tyden mohou nechat stát vlak aby pak mohli plakat jak dlouho trvá jízda.
Ano, vlaky mají jezdit, ale to jsme v ideálním světě. Realita je jiná – výluky, mimořádnosti, plná kapacita atd. atd. Do toho v Radotíně vlečka z cementáren. Nu, uvidíme jak si s tím poradí.
To je zajimavy, tak proc stat poslusne pro kamiony buduje velkokapacitni odkladiste aut na krajich dalnic a pro zeleznice jen redukuje. No je videt, s kym jsou politici vetsi kamaradi.
Asi takto: Stát přikázal řidičům povinné přestávky a tím vzal na sebe povinnost tyto přestávky umožnit.
A strojvedoucím tyto přestávky nenakázal?
Nakázal, ale lze je čerpat ve vhodném pobytu ….
Nakreslit GVD se zabudovanou přestávkou by asi cestující neuvítali.
No…až bude z Prahy do Kolína nejen čtveřice kolejí, ale i max. 64 párů dálkoviny denně – tak budou náklady jezdit jako vítr…
Následek oslavy Silvestra / Nového roku s náskokem ???
To je co, Silvestr?
Jako nevím, co jste čekal. Holt nejsou neomezené prostorové podmínky. Jako plně peronizovaná stanice (ještě navíc s ostrovním nástpištěm, které přechází směrem do centra do jazykového) zkrátka zabírá víc prostoru než jen poloperonizovaná stanice. Navíc ono v Radotíně ani není moc možné mít koleje pro náklad pořadně dlouhé, takže i kdyby jich bylo víc, tak to stejně nebude žádná hitparáda.
On to není ale případ jen Radotína. Viděl jste vizualizaci dalších stanic na trati? Dobřichovice, Řevnice. Jestli se tam počítá s obraty osobáků, tak ty náklady nejen že neprotlačíte, ale ani nikam neuhnete, protože zkrátka nebude kam.
A co teprve Zadní Třebaň.
Tam mi vyšlo, že by šlo udělat:
– 4. a 5. kolej zůstanou na svých místech
– 3. kolej se odstraní, na jejím místě bude nástupiště
– 2. a 1. kolej se mírně posunou tak, aby 2.kolej měla výhybku na trať do Prahy, 1.kolej rovně do Litně a Lochovic.
A celá tato manipulace umožní, aby vložené spoje mohly být prodlouženy právě do Třebaně, a tím získaly vazbu na vlakové i autobusové spoje, čímž by se rozšířila cílová skupina cestujícího obyvatelstva.
Máte pravdu. Tak Zadní Trebaň je dle vizualizace kapitola sama pro sebe. Spojení „liteňské“ koleje s první staniční kolejí žádné, kolejová spojka směr Řevnice žádná…to vymýšlel kdo? Když ta stanice má takový potenciál, tak se z toho udělá v podstatě „hradlo“ s přestupem na lokálku.
To je právě to, že nikdo (IDSK/ROPID) asi nepočitá, že by se posilové spoje do Řevnic měly prodloužit, takže tím pádem ani nemá, kdo prosazovat tu další kolej na nádraží.
V případě Dobřichovic to je stejný problém jako v Radotíně, nicméně tam se ani počet kolejí v podstatě neredukuje (4 průběžné – z toho 3 s nástupní hranou, 1 kusá manipulační, 1 kusá pro obraty osobáků). U těch Řevnic, tam už to také moc nechápu, jestliže tam mají končit 3 osobáky za hodinu a počet kolejí se zredukuje jen na 3, ikdyž tam nějaký prostor ještě je.
*2 průběžné a 2 předjízdné
Tyto úsek ŽESNAD.CZ již připomínkoval a dopravní technologie je pro nákladní dopravu OK.
to je vzdálená budoucnost,v příštím roce přijde na řadu úsek Karlštejn-Beroun s odstraněním bábobloku a nahrazením asi AH
Budování ostrovních nástupišť je vždy spojeno s nutností obětovat dopravní kolej / koleje … Radotín není seřazovací stanice, ani se tam nepřidává / neodstavuje místní zátěž na manipulák …
Nákladní vlak jedoucí stejnou rychlostí jako SC / EC / IC / Ex / R / Sp / Os nepotřebuje být odstaven na předjetí …
To já nerozporuji, ale při tom plánovaném nárůstu dopravy na této trati to bude opravdu na hraně. Není to jen o nákladu, ale o kombinaci všeho. Stačí když chytne osobák zpoždění a už ho předjíždíte vlakem vyšší kvality. A kde ho předjedete? V Dobřichovicích, kde bude stát obracák? A do toho všeho Vám tam občas projede traťovka, MVTV, měřící vůz, lokomotivní vlak atd. Samozřejmě, pravděpodobnost sledu těchto událostí není velká, ale je. Možná tomu pomohou ty odbočky, ale bude to hodně na hraně.
Taky bych ještě dodal, že se posunulo zahájení výstavby druhé koleje na mostu Inteligence a to z roku 2022 na rok 2023
Zajímalo by mě, která stavba SŽ se v poslední době dokončila v původně plánovaném termínu…
Asi ještě později……
Tak to bych řekl, že se ještě posune, však od roku 2024 tam bude odklon všeho z Výtoně, kde už bud realizován kolaps mostu.
Úplně všeho ne, prý má zůstat v provozu vždy 1 kolej.
To byl plán, na dobu než ten most dle Kloknerů spadne . https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/most-vysehrad-vyton-zeleznicni-most-szdc-npu-pamatkari-vytonsky-most_1811281130_dok
Jestli tam ten tunel bude za 30 let, budem rádi…
Richarde, poměrně k celé problematice trati Praha-Beroun, máte velmi optimistický výhled !
No…když si vezmete kolik je aut na D5…
A najednou by platili podle naježděných kilometrů…
I kdyby ten tunel byl, tak bude pouze v požární kategorii B dle TSI SRT, což znamená, že do něho můžou vjet pouze vozidla splňující kategorii B a kolik jich bude ? Já jsem se schválně díval, kolik jich je k dispozici dneska a z lokomotiv je v B pouze 380-ka, Vectron a poslední verze Traxx a ze souprav pouze Railjety 7vz + 5 vz + 9 vz – jinak nic. Aby tam mohla i klasika, tak by musela být povolena kategorie A a to právě NENÍ případ tunelu Beroun – v A-čku bude pouze tunel Chotýčanský a Hosínský a… Číst vice »
Zas se dá celkem předpokládat, že za dobu stavby toho tunelu (pokud k ní dojde) se vozový park ještě z části obmění.
To už se bude jezdit na vodík není bioplyn 😉
Možná už v té době budou cenově dostupné teleporty.
To ano, ale neobmění se tak, že by všechno co pojede tím tunelem byl Raijet nebo miniRaijet nebo nějaká ucelená jednotka na V = 160 km/h a víc..prostě cokoliv jiného, než klasické vozy…
Že těch souprav s naklápěcí skříní máme tolik, že se pro ně staví přizpůsobené tratě po celé republice. Do Berouna se aspoň podívá občas Pendolino jako IC.
S tím že je v taktu s ostatními Ex.
Protože je tu hezky schované pod dotační deštník, i když nám ČD tvrdili, že pendolina budou komerční kasovní trhák a nepoberou ani korunu dotací. Prostě lhali.
A opravdu se tam pro to reálně dělalo nějaké stavební přizpůsobení kromě toho, že se tam možná někdy až bude ETCS dají další rychlostníky pro klopidla.
No jo…ale až se za 15-20 let podívají 680 maximálně v České Třebové na autogen, tak budou ty naklápěcí rychlostníky tak nějak na 💩…
ale s opravama mají tak 15 let zpoždění už
Neříkal bych tomu úplně čtyřkolejka, protože ty koleje nebudou rovnocenné. Vlaky od Smíchova budou moci využít všechny, ale vlaky od Krče pouze ty dvě vnější. Takže je to stále spíš souběh dvou dvojkolejek s jednosměrnou spojkou.
Tak vlakům od Krče 2 koleje stačí, spojky ze 3. (resp. 4.) koleje na 1. (resp. 2.) kolej ve směru na Beroun by byly zbytečné, to už by se spíš hodily i na Závodišti spojky mezi 1. a 2. kolejí.
…zbytecne do prvni vyluky.
Ano při výluce by se asi využily, ale stejně tak i spojky mezi 1. a 2. traťovou kolejí.
Nevíte někdo, kdy bude jezdit nákladní doprava?
Franto, v pondělí a v únoru 😉 teď vážně – bohužel jsme neexistovali v době, kdy se připomínkovalo nové řešení, neboť bychom asi těžko souhlasili s těmi jednosměrnými spojkami v Chuchli. Všechny smíchovské os. vlaky budou blokovat nákladní dopravu do/z Kŕče.
Na těch spojkách bude jezdit 1 osobní vlak za 10 minut, mezi to se klidně vejdou dva nákladní vlaky. Tolik vlaků do Radotína určitě nejezdí.
vejde se tam 1 a to ještě jen tak tak. Protože zastávka v Chuchli.
Z hlediska dopravního myšlení máte naprostou pravdu, tohle je z hlediska projektanta prasárna na n-tou. Podobně toho, kdo tohle sviňárnu schválil .. Nicméně z praktického hlediska – jaký je provozní interval mezi Krčí a odbočkou Tunel – jestli se to tak ještě jmenuje nebo bude jmenovat ? Čili kolik vlaků za hodinu přes most Inteligence projede ? I když se položí druhá kolej na mostě, obnovovací jednotka werhmachtu by na to dostala 24 hodiny, jinak by svoji neschopnost jela odpracovat na „východní frontu“ v první linii. Tak stejně limitujícím prvkem bude jedna kolej do Krče … na mostě se těžko… Číst vice »
NM je tam asi 6 minut mezi náklady, 5 minut mezi rychlíky.
pardon s tím ahr Pivovar je to 3,5 a 3 minuty.
Jak mimo peron? Před rekonstrukcí se dalo v Chuchli zastavit na všech čtyřech kolejích.
„Svobodníku, kde je sakra ten Solženicyn, jaktože tady není?!“
„V Gulagu, soudruhu“
„A kdo ho tam poslal?“
„Vy, soudruhu“
.. a tak byl soudruh Svobodník odeslán do Gulagu za drzost.
„Kde je sakra ten Solženicyn?“
No…i kdyby nebyl tunel, tak od 1.1.2042 (s TJŘ) budou nákladní vlaky jezdit normálně přes den, protože
1. Ex 8 párů denně
2. R 16 párů denně
3. Os v intervalu 20 minut, pouze ve špičkách pracovních dnů 10 minut, za den max. 98 párů.
Nevíte někdo, kdy se dodělá nadjezd ve Velké Chuchli?
Nadjezd má většinu odpůrců okolobydlících, než podjezd.
Radši budou čerpat vodu ze sklepů…
Podány žaloby (tuším pět) na ÚR od nimbystů i bezprostředně dotčených (těm se nelze divit). Jedna je od nedávno odvolaného místostarosty, který celou dobu byl ve střetu zájmů. Následoval tak starostku. V Chuchli tedy nyní bezvládí a faktický rozklad zastupka. Soud pár dní zpátky zamítl odkladný účinek žalob na ÚR na nadjezd. ÚR pro nadjezd je tedy stále platné a SŽ může dále pracovat na stavebním povolení a dalších krocích nutných pro realizaci, samotná stavba by pak měla být na dvě stavební sezony, jako součást další etapy. Jakž takž reálný je tedy odhad, že by se stavělo 2023+2024. Přejezd do… Číst vice »
Od března vládne v Chuchli P.Klán a jeho ODS.
Dík za mnoho informací.
https://zdopravy.cz/nadjezd-ci-podjezd-sprava-zeleznic-ma-po-letech-sporu-uzemni-rozhodnuti-jak-prekonat-koridor-ve-velke-chuchli-93903/
Nejsou prachy. Takže 2030-2100?
…..a terazky mi povedzte, Kefalín, čo vy si predstavujete pod takými slovy dobudování dálkového zabezpečovacího zařízení. Jednou se tento paskvil objevil v nějaké tiskové zprávě a už si žije svým životem. Nebude spíše problém v absenci ETCS, kvůli které se bude ještě hodně let čekat na rychlost 130 (140)? Podle nějakého, před časem zveřejněného harmonogramu se tady počítá s instalací ETCS až někdy kolem roku 2030.
Tak dokončení optimalizace posledního úseku mezi Smíchovem a Berounem se aktuálně předpokládá v roce 2027. Tak se snad ETCS dočkáme o nějaký ten rok dřív než v roce 2030. Od roku 2030 se počítá již s výhradním provozem pod ETCS.
„předpokládá na rok 2027″… takže reálně tak 2030 🙂
Zkusím odpovědět za Kefalína: Ručně ovládané hradlo ani ruční přivolávací návěst nepatří mezi dálkové zabezpečení.
Tak 10min. interval byl v ranních hodinách ve směru špičky z Radotína do Prahy už i dříve.
Jinou věcí je smysluplnost, resp. stabilita takového konceptu, a to na byť zmodernizované trati.
Plus kapacitní rezerva je nejen v otázce intervalu, ale i v otázce souprav, kdy byť i při „jen 200metrovém“ limitu (odpovídajícím délkám modernizovaných nástupišť + „půlce“ délky staničních kolejí v Praze hl. n.) mají dva spojené Elefanty (o délce méně než 160 m) cca 40metrovou „rezervu“, tzn. byl by tu prostor pro jednotky o délce cca 190 m (či dvojici jednotek, kde každá by měla délku cca 95 m).
Trať je v dezolátním stavu a oprava je potřeba, ale dokud se nepostaví tunel Beroun – Praha, tak trať Radotín – Beroun bude úzkým hrdlem. Jak to chtějí opravovat za plného provozu je také záhadou.
Tak asi jak za plného provozu opravují Radotín?
Je fakt, že o trochu lépe by vyznělo, kdyby pan ministr sdělil, že největší přínos této modernizace bude stabilita jízdního řádu, protože legendy o trati 171 ví snad každý, kdo dojíždí do Prahy vlakem.
Nástupiště budou mít 220 metrů, což je akorát pro budoucí EMU 400. Na hlaváku se ještě nástupiště směrem na jih trochu prodlouží v rámci rekonstrukce kolejí ve vinohradských tunelech, takže by také měla stačit.
O tom bych rád nějaké podrobnosti. Ví se, která nástupiště se prodlouží na jakou délku?
Myslím Hlavák.
Viz leták SŽ k dané stavbě. https://mapy.spravazeleznic.cz/
Přesná délka jednotlivých nástupišť není specifikována. Kdybyste trochu zapátral, tak by se vám snad mohlo povést najít nějakou dokumentaci. Možná doplní někdo informovanější.
Ono by to chtělo spíš 220 m, protože dvojice čtyřvozových 671 by měla 211,2 m (2x 105,6).