Vylepšení koridoru mezi Karlštejnem a Berounem prošlo posouzením vlivu na přírodu

Trať 170 (3. koridor) v úseku Karlštejn - Beroun. Pramen: Správa železnice/dokumentace EIATrať 170 (3. koridor) v úseku Karlštejn - Beroun. Pramen: Správa železnice/dokumentace EIA

Stavba by měla proběhnout v letech 2022 až 2024, stavbaři budou muset dát pozor na vzácný lomikámen.

Správě železnic se otevírají dveře k vylepšení dalšího úseku 3. koridoru kolem Berounky. Plán na takzvanou optimalizaci necelých sedmi kilometrů dlouhého úseku od Karlštejna k Berounu úspěšně prošel posouzením vlivu na okolí (EIA). Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlas 7. dubna.

Stavba by měla proběhnout v letech 2022 až 2024. Zahrne rekonstrukci železničního spodku a svršku, výstavbu odbočky Lom, úpravu nástupiště a přejezdu v obci Srbsko, mostů a propustků, modernizaci zabezpečovacího zařízení. Součástí plánů je také zajištění skalních svahů podél trati.

Právě ke skalám se váže několik podmínek ministerstva životního prostředí. Stavbaři musejí například ochránit trsy lomikamene trsnatého, lomikamene vždyživého a hvozdíku dočasnou konstrukcí. Zachovat musejí i exempláře vzácné rostliny včelníku rakouského. Podmínky se týkají například i protihlukových opatření, která musejí mít primárně podobu absorbérů, stěny se připouštějí jen v nejnutnějších případech.

Trsy lomikamene vždyživého u tratě Karlštejn - Beroun. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Trsy lomikamene vždyživého u tratě Karlštejn – Beroun. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Traťová rychlost bude nově 90 až 125 km/h, ovšem až do doplnění evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS v samostatné stavbě zůstane omezena na 100 km/h.

Řešený úsek je součástí trati Praha-Smíchov – Beroun, která patří k nejproblematičtějším v celé síti. Trať kapacitně nestačí a časté poruchy vedou ke kolapsům vlakové dopravy. V budoucnu by měl problém vyřešit tunel mezi Prahou a Berounem, do té doby chce ale Správa železnic postupně zmodernizovat stávající trať.

Na schválený úsek Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo) by měla v letech 2023 až 2026 navázat optimalizace úseku odbočka Berounka – Karlštejn, která je stále v procesu posouzení vlivu na okolí (EIA). V letech 2024 až 2026 by měly proběhnout stavební práce také na úseku od Prahy skrze Černošice po plánovanou odbočku Berounka v Mokropsech. Plány letos v lednu schválila centrální komise ministerstva dopravy. Pražský úsek Smíchov – Radotín se aktuálně vylepšuje.

 

Tagy 3. koridor EIA Správa železnic Top úsek Karlštejn - Beroun
106 komentářů