Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Správa železnic postaví v Radotíně novou výpravní budovu, stávající chce městská část

Vizualizace nové výpravní budovy stanice Praha - Radotín. Foto: Správa železnic
Vizualizace nové výpravní budovy stanice Praha - Radotín. Foto: Správa železnic
Ve stávající budově chce mít radotínská radnice zázemí pro městskou policii nebo úřad práce.

Součástí velké modernizace železniční stanice v Radotíně bude i vybudování nové výpravní budovy. Její vizualizaci představil na svém twitterovém účtu generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda. Stávající historická budova má ale zůstat, najde však jiné využití.

„Původním záměrem bylo zrekonstruovat stávající výpravní budovu, která je však pro potřeby Správy železnic příliš velká a nebyla by zcela využita,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

O budovu ale projevila městská část Praha 16. I proto se Správa železnic rozhodla nakonec pro vybudování nové, menší a moderní výpravní budovy. Půjde o samostatnou stavbu, která není součástí stávající zakázky na modernizaci tratě ze Smíchova do Radotína.

Nová budova bude jižně od stávající. Bude mít rozměry 12 x 38 m. V novém objektu bude zázemí pro cestující, pokladny, veřejné toalety a doplňkové komerční prostory.

Podle starosty Radotína Karla Hanzlíka chce městská část stávající budovu z roku 1862 využít pro definitivní umístění místní služebny Městské policie. „V současné době sídlí v ulici K Starému hřišti v nevyhovujících UNIMO stavebních buňkách. Rovněž bychom zde chtěli umístit detašované pracoviště Úřadu práce ČR pro správní obvod Prahy 16,“ řekl Hanzlík. V přízemí chce městská část zachovat i část komerčních ploch. „O odkupu jednáme s hlavním městem Prahou, které se SŽ jedná i v jiných majetkových transakcích. Z uvedeného se jeví možnost nádraží získat formou směnné smlouvy,“ dodal Hanzlík.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ldx

Ta stará budova opravdu za nic nestála tedy ohledně plynulosti a pohybu v daném prostoru. Takže novou stavbu určitě vítám, celkově je potřeba to tam i včetně okolí dát na úroveň doby… teď to tam vypadá jak někde na tržnici Sapa :-/

Gwann

tak jedna dobrá zpráva tu je – barák se nezboří. ale úplně nechápu proč WC a pokladny a čekárna nemůžou být v části staré budovy, kde by ve zbytku byla městská policie….a proč se staví fungl nový (byť hezký) skleník, kde už vidím tu údržbu

Miroslav Zikmund

S velkou pravděpodobností proto, že MČ tam udělá kompletní rekonstrukci budovy, včetně infrastruktury, tudíž WC a pokladny by stejně nemohly být v provozu …

Ben

Co si tak vzpomínám z mojí poslední návštěvy Radotína, je ten přednádražní prostor z historických důvodů docela stísněný a jsou tam velmi provizorně rozmístěné zastávky autobusů a nevhodné K+R přes ulici. Tohle volné místo hned vedle podchodu mi pak přišlo jako jediné, na kterém by se ještě dalo vytvořit něco smysluplného pro usnadnění přestupu. Tak teď bude zlikvidováno stavbou impotentního skleníku.

Facepalm

Prošel, viděl, vyřešil. Takovejma bysme mohli dláždit.

Ben

Já jsem se alespoň v rámci svých omezených informací vyjádřil k tématu. Vy jste pouze předvedl na jakém principu fungujete.

Facepalm

V rámci omezených informací se právě k tématu nemáte co vyjadřovat. Respektive, né, že byste nemoh, ale měl byste sám mít dostatek soudnosti.

Jiří Kocurek

Jakého podchodu? Podjezdy jsou tam dva. A jestli myslíte tento, tak ten je na opačné straně: https://mapy.cz/s/pofocakano
Nová budova má být blíž k dnešnímu přejezdu, tedy mnohem blíž k dnešním zastávkám autobusů.

Ben

Myslím podchod ve stanici z druhého nástupiště k budově. Navrhovanou stavbu vidím ve stejném místě jako vy. Na mapě je to jediná zeleň vedle budovy. Když jsem čekal o 100m dál na autobus, tak jsem si tam představil jedinou možnost, jak dostat autobus blíž k vlaku s co nejmenším zásahem do práv soukromých osob, autoři projektu to chtějí zastavět novou budovou. Pokud ale nějaký jiný projekt řeší ty nedostatky toho přestupu a zlepšuje možnosti krátkodobého zaparkování, tak hurá do díla. Ještě se chci autorům projektu omluvit za nehezké pojmenování jejich díla dnes ráno. Mám osobní averzi ke skleníkům tohoto účelu… Číst vice »

Michal Štěpán

Tady se spojilo příjemné s užitečným. Správa železnic potřebuje menší budovu a MČ Praha 16 (Radotín) zase prostory pro Městskou policii a státní správu. Je nanejvýš žádoucí, aby služebna pořádkových sil byla v místě dopravního uzlu, který již z principu přitahuje všelijaká nepřizpůsobivá individua. Ta současná je opravdu ubohá a tak trochu mimo hlavní dění. Nová výpravní budova je pochopitelně pouze vizualizace a v praxi určitě dozná ještě nějaké změny. Ale mě se ten koncept líbí. Pokladna bude během 5 let přežitek všude, ale to WC a jisté zázemí se hodí. Kecy o tom, jak se mohli peníze investovat do… Číst vice »

Facepalm

Já bych Hanzlíka zase neadoroval přespříliš, například reko železnice odmáv Správě v pro Radotín ne zrovna ideální podobě, nicméně radotínská radnice pod jeho vedením funguje kontinuálně, vcelku roumně, a byť je pan starosta z ODS, tak se tam nekrade. A přes všechno, co se mohlo vymyslet líp (to se ale dá říci ex-post vždycky, že…) se Radotín za posledních 20 let pronikavě změnil k lepšímu a dnes patří k pro život nejpříjemnějším čtvrtím Prahy. Což teda před těma 20 lety neplatilo ani náhodou,

Koloušek

Ať si městská část tu starou budovu užije. Až místní obyvatelé zjistí, že místo nákupu (směny), oprav, údržby a provozu mohli mít každý rok např. opravené kilometry chodníků… 🙂

Adam Stahl

V Radotíně jsou chodníky v porádku.

Facepalm

To je jedno, mohly by bejt víc.

Ota Z.

a kde by jste je v tom Radotín stavěl? Máte snad pocit, že někde v Radtíně chodníky chybějí? 😀

Facepalm

Já ne, to pan Koloušek.

Ota Z.

předpokládám, že nejste místní, je to tak? Protože kdyby jste byl, asi by jste pochopil význam revitalizace nádraží trochu jinak.
Zkuste se někdy stavit v Radotíně cestou na kole nebo třeba z výletu. Pak pochopíte, proč se to všechno dělá… 😉

David

Na té vizualizace to nevypadá úplně promyšleně. Do té skleněné části půjde pouze cestující, co bude chtít využít záchod, pokladnu, či lavičku. Tedy naprosté minimum cestujícíh. Ze předu ani z boku není žádný komerční prostor ani viditelný ani přístupný. (Tedy pokud jako doplňkový komerční prostor není myšlen automat na kafe opatřený takovým tím velkým zámkem na petlici). Věřím, že by se nějaká ta trafika na nádraží uživila. Možná je ale ta budova jen situována na ty dvě strany co nejsou vidět. Navíc ta skleněná fasáda buď bude muset být výrazně méně průhledná nebo alespoň polepená. S tak čistým sklem jako… Číst vice »

ldx

Doufám, že otázky ergonomie a funkčnosti budovy mají dobře promyšlené. Jinak by si, takřečeno nakadili do vlastního hnízda. Nikdo asi nechce aby lidi ve špičce naráželi do skleněných tabulí nebo se tlačili u dveří…

Jiří Smetana

Vypadá to jak Vlašim

Lukáš

A výpravčí budou kde, to jsem nějak nepostřehl.
I při dálkovém řízení musí zůstat možnost řídit stanici nouzově místně.

milan

Výpravčí, to je takový obtížný hmyz, ten časem vyhubíme. V technologické místnosti to do úplného zrušení vydrží.

Jiří Kocurek

Zrušení přejzdu? Naco, vždyť závoráři nebudou mít so žrát. A vůbec, elektromotor jim taky bere práci.

Miroslav Zikmund

MUSÍ ? Opravdu, ve Švýcarsku mizí původní staniční budovy a nouzově řídit stanici není odkud … Podobně Itálie – dálkově řízené stanice na Sicílii, kam se nemá výpravčí jak dostat. Podobně Finsko, Norsko, Švédsko, Dánsko …

Facepalm

Mimochodem, zrovna v Radotíně by ta „redukce obestavěného prostoru“ u stávající budovy proběhnout klidně mohla, ta poválečná přístavba tu původní historickou budpovu dosti degraduje..

medical_examiner

Ona proběhne obecně dekolonizace…👺
A pak bude bohatě stačit docela malá zastávka…tedy čekárna se záchody…😀

Georg

ano, je to hnus, ale jsou v tom myslim byty…

Big Fat Fabulous Woman

Velmi povedený projekt, žádné dekonstruktivistické šílenosti, ale povedený moderní funkcionalismus. Snad se nebude projekt a realizace lišit jako se tomu stalo v případě Zvonařky.

medical_examiner

On se liší vždy a u všeho – něco se nedá vyrobit, něco naopak nakreslit…

lakes

Je to pěkné, subtilní, prosvětlené, vzdušné. Tak ať se podaří projektantovi a zhotoviteli tuto stavbu provést v prezentované podobě – tzn. zejména s důrazem na prakticky bezrámová skla bez nosné konstrukce… Ale obávám se, že je to jen vizualizace studie.

rychlodráha

Jako pěkný, to zase jo.
Ale ještě přesvědčit SŽ(bezDC) aby to čas od času umyli.

Facepalm

Vypadá to parádně, narozdíl od těch protihlukovek, co rozetnou vejpůl celej Radotín.
Akorát mi z tý vizualizace není úplně jasný, zdali půjdou k zemi ty obchody, co jsou dnes mezi ulicí a kolejema.

XXXD

Je tam místo mezi nimi a současnou nádražní budovou.

Facepalm

Jojo, to vím, jen mi to na tý vizualizaci přijde delší než ten pozemek a není tam nikde vidět, co za tím nvazuje. Ale to asi jen tak vypadá.

medical_examiner

Až se bude skrz tuto honosnou vesnici jezdit 160 km/h, bude existence PHS celkem logická…😂

Facepalm

Existence PHS není logická téměř nikde, a tuplem ne u trati prostředkem města. Pružný uložení, absorbéry, nízké protihlukové clony a tišší vlaky, to je řešení, né Berlínská zeď. Naštěstí dál v údolí samosprávy nezaspaly jako v Radotíně a tuhle zhůvěřilost svorně odmítaj, až i SŽ došlo, že pokud má projekt rekonstrukce mít šanci na projednání, tak tam prostě nebudou.

Kalanis

To vykládejte na hygieně…

Facepalm

Hygiena nepožaduje PHS model Strančický běs, hygiena požaduje splněné hlukové limity.

On.

Tišší vlaky, hm a umíte si to v praxi představit? Přes Radotín mouhou jen tiché vozy…ZESNAD toho kdo to nařízení vydá sežere a s botama a bude řvát jako protržený že jeho členům ubližováno. Zbytek opatření je samozřejmě aplikován,ale nestačí.

Facepalm

Ano, umím si to představit v praxi. Není žádný důvod, aby externality železničního byznysu byly řešeny jen na úkor území, kterým prochází dráha.

ketchup1970

Možná nastane změna, až se stane nehoda a hasiči si nebudou moci proklestit skrz ten beton cestu k lidem. A k nejbližšímu unikověmu východu skrz stěnu to bude kilometr a ještě skrz trosky soupravy/jednotky. Nepřeji to nikomu, ale víme, že cvičení hasičů tuto nedokonalost odhalilo.

Facepalm

Na hasiče bych si posvítil, sypou písek do dobře zajetýho byznysu!!!

rychlodráha

Tam 160 nebude ani s ETCS…

Štěpán

Tahle trať nikdy nebude určena pro rychlost 160 km/h, vzhledem ke směrovým poměrům. Od rychlého spojení bude jednou tunel, tato trať je v dlouhodobém výhledu určena pouze pro příměstskou dopravu, případně i pro nákladní.
PHS jsou nesmysl vždy a všude, k ničemu nejsou (z vlastní zkušenosti vím, že rozdíl v hluku není téměř vůbec poznat) a jen hyzdí krajinu a snižují bezpečnost železniční dopravy.

Facepalm

ALe je z nich docela dobrej vejvar, když je stavíte…

rychlodráha

Taky se stačí podívat odkud na SŽ(bezDC) přišel s. Nejezchleb, náměstek pro modernizaci dráhy.

Cyklista

Naštěstí o tom nerozhoduje kdejaký Štěpán. 🙂

Zesp

Toho skla tam.. Ono to bude vypadat hezky jen chvíli po dostavbě… Bohužel u nás je smutným faktem, že po dokončení jakékoliv stavby tohoto typu o ni naše Dobrá Správa přestane mít jakýkoliv zájem a slovo údržba se tam asi nikdo neodváží ani vyslovit. Takže brzy po dokončení začne stavba rychle chátrat, z banální závady se neřešením stane za chvíli velký problém (např. obyčejná ucpaná rýna). Všechno zašlé, špína zažraná, skla špinavé, no hnus. Stačí se podívat kdekoliv kolem, kde se něco takového udělalo dříve. Ten dnešní pohled je shodně hodně smutný. Promrhané peníze, vyplacené odměny a objekt za pár… Číst vice »

XXXD

Takže jako co? Nemá se nic stavět ani rekonstruovat, protože se o to SŽ nebudu starat. Samozřejmě se to klidně může stát, ale s takovýmto přístupem se můžeme klidně vrátit do jeskyní

medical_examiner

Chce to projektovat tak, aby ta údržba byla co nejmenší…nejkratší, nejlevnější…
V soukromém prostředí je největším žroutem zahrada. Sekat trávu, okopávat záhony, zalejvat ty kytky…kam s rajčaty…cuketami…to zabere šíleně času. A čas jsou peníze.

Facepalm

To je naprostá pitomost. Má se stavět esteticky a funkčně tak, aby údržba stále smysluplné peníze, nikoli, aby vše bylo za každou cenu nejlevnější Výsledkem přístupu, jakej tu s dojemně boží prostotou prezentujete, jsou betonový antivandaly. Myslím, že doma taky nemáte omyvatelné betonové zdi a odtokové kanály uprostřed místností a celé to neudržujete tak, že byste to jednou za pět let ostříkal wapkou.

medical_examiner

Zbytečně složité…stačí bydlet v bytě…
Opakuji – v bytě, ne v kotci…

Vašek

Policie na nádraží bude jen ku prospěchu. Třeba se tam nebudou stahovat bezďáci, somráci, feťáci a podobní asociálové.

medical_examiner

Tak aby je rovnou ubytovali…zahráli si mariáš…😂

Ondros

Paráda, po nějaké době opět SŽ tleskám a projektu držím palce. Stará budova najde využití a vyroste vedle ní pěkná a střízlivá moderní budova.

Hodně štěstí

A taky by to pak chtělo dělat nějakou údržbu. Třeba mýt ty skla. 😆

Zesp

To Dobrá Správa určitě dělat nebude, to se spolehněte…

mirek

Už si to přečetlo 6 lidí ze SŽ 😀

Socha

Tam to budou mýt nějaké hajzbáby, které první s těma hadrama utřou hajzlíky, vytřou si s nima popelník, pak aby nebyly tak špinavé, přeleští lavice v čekárně a pak se s tím fujtajkslem vrhnou na skla..

ICE_Laco

Je tam málo miesta na bicykle ….

XXXD

Má se tam postavit i biketower.

medical_examiner

Jé, to pak bude ve sběrnejch surovinách nával! 😂