Mátl k závěrům NKÚ: Příprava dálnice D35 se v posledních letech výrazně zrychlila

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

V krátkosti lze říct, že co nám NKÚ vyčítá, jsou naopak kroky vedoucí ke zrychlení přípravy staveb, tvrdí šéf ŘSD.

Generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla kritická tisková zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) k budování dálnice D35 evidentně rozčílila. Podle něj neodpovídá závěru kontroly ani faktickému stavu. „Ano, na D35 se čeká dlouho, ale to není problém současného Ředitelství silnic a dálnic, které neschvaluje územní plány,“ říká Mátl, podle něhož jsou výlety NKÚ do dávné dálniční historie absurdní. V posledních letech prý příprava D35 běží naplno a v roce 2029 má být hotovo.

Tisková zpráva NKÚ je vůči Ředitelství silnic a dálnic, potažmo ministerstvu dopravy velmi kritická. Základní výtky se týkají doby výstavby a rostoucích nákladů. Mimo jiné se tam uvádí, že budování D35 se vleče 50 let. Jaká je vaše reakce?

Já si myslím, že NKÚ tady okomentoval šedesátiletou historii výstavby českých dálnic. Kdyby se podívali na plány prakticky k jakékoliv dálnici, které pocházejí z 60. let minulého století, tak by u každé mohli konstatovat, že se připravuje 50 nebo 60 let. To je absurdní zpráva doplněná k samotnému závěru kontroly a z něj plynoucímu protokolu, který byl zcela korektní a neshledal žádné porušení rozpočtových pravidel v přípravě. Je nutné naopak zdůraznit, že příprava dálnice D35 se v posledních letech výrazně zrychlila.

Od kdy tedy můžeme počítat novodobou přípravu D35?

Novodobá příprava začala zhruba v letech 2014 a 2015 prakticky ihned poté co byla schválena aktualizace Zásad územního rozvoje Pardubického kraje a vydáno kladné stanovisko EIA po několikaletém procesu. Teprve od tohoto momentu je tak jednoznačně stabilizován koridor dálnice D35 v území, v jehož rámci jsme mohli začít přípravu této stavby. Pokud nebyla stabilizovaná trasa v Zásadách územního rozvoje (nejen Pardubického) kraje a nebyl dokončen základní proces EIA s výběrem definitivního koridoru, tak nelze hovořit o investiční přípravě dálnice. Teprve někdy kolem roku 2015 jsme se mohli s vervou pustit do přípravy této komunikace a prakticky během osmi let se podařilo tyto zásadní úseky připravit. Během let 2023 až 2025 rozestavíme prakticky celou dálnici D35. Získali jsme stovky a stovky razítek a stanovisek, vykoupili jsme pozemky, zřídili věcná břemena a dočasné nájmy, zajistili územní rozhodnutí a stavební povolení v právní moci. Museli jsme se vypořádat se spoustou nesouhlasu a odvolání, došlo i na vyvlastnění pozemků. Nyní vše směřuje k tomu, že dálnice bude za pět, za šest let, hotova v celé délce. Při složitosti české legislativy je to podle mého názoru vynikající práce mnoha našich, ale i externích lidí, takže jsem teď z tiskové zprávy NKÚ rozladěn. Protože vůbec neodpovídá kontrolnímu závěru. Ano, na D35 se čeká dlouho, ale to není problém současného Ředitelství silnic a dálnic, které neschvaluje územní plány.

Když se ve zprávě NKÚ hovoří o zdražení o 7,6 miliardy a šestiletém zpoždění mezi Opatovicemi a Opatovcem, to je také jen teorie?

Dokud nemáte vykoupeny všechny pozemky a získané stavební povolení, tak nelze začít stavět. A je možné, že se začátek stavby kvůli objektivním skutečnostem oddálí a s tím kvůli inflaci stavba i podraží. Ale na druhou stranu: je to skutečné zdražení té dálnice? Ano, je jasné, že kdybychom postavili všechny dálnice před 30 lety, tak by byly levnější, ale jen nominálně. Důležitou roli totiž hrají veřejné soutěže. Třeba před 15 lety docházelo v soutěžích na dálnice k výraznému nárůstu cen, dnes je tomu přesně naopak, ceny v tendrech výrazně klesají. Nelze tak jednoduše srovnávat pouze nominální hodnoty. V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není.

Uznáváte za relevantní zjištění NKÚ, že prodlevy způsobily i neúplné podklady ze strany ŘSD pro územní řízení nebo chybná projektová dokumentace, kterou ŘSD nereklamovalo?

Tyto závěry NKÚ jsou velmi zjednodušené a nezohledňují skutečnosti a složitosti přípravy dálničních staveb v ČR. Umístění stavby v území je velmi složitý proces, kdy je třeba získat desítky až stovky vyjádření a stanovisek a ty je nutné předložit stavebnímu úřadu k posouzení a k vydání rozhodnutí. Často se tak pro urychlení procesů se předkládají neúplné žádosti z důvodu chybějících stanovisek dotčených orgánů, aby se úřady mohly s rozsáhlým spisem dostatečně seznámit a případně si vyžádat doplnění spisu dle vlastního uvážení. V krátkosti lze říct, že co nám NKÚ vyčítá, jsou naopak kroky vedoucí ke zrychlení přípravy staveb. Samozřejmě se může stát, že dojde k opomnění nějakého stanoviska a nebo je stanovisko nevyhovující pro průběh územního řízení, což ale v tom obrovském množství potřebné dokumentace je pochopitelné.

V celém kontrolním protokolu je ze strany NKÚ namítána kvalita projektu pouze u PDPS na akci „D35 Časy – Ostrov“, u kterého se problém s reklamací a přepracováním PDPS řešil v průběhu stavby a zároveň se s projektantem PDPS tato záležitost bude nadále řešit.

Jedna z těch výtek se také týká pomalé přípravy projektu PPP. Tímto způsobem se mají stavět dva nejdelší úseky, kterými se budování D35 završí: Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Kde projekt drhne?

Nedrhne. Do roku 2025, kdy by se měl ten PPP projekt zahájit, budeme zcela připraveni. Budeme mít stavební povolení v právní moci, budeme mít vykoupené pozemky. Za ŘSD tedy žádné zpoždění nehrozí. Příští rok chceme provést v předstihu archeologické průzkumy na obou úsecích a koncesionáři posléze předáme staveniště naprosto připravené. Věřím, že v roce 2025 se začne stavět a nejpozději v roce 2029 bude hotovo.

Vy jste nerozporovali závěr NKÚ. Proč?

Protože závěr NKÚ zní vcelku jednoznačně, tedy že nebyla porušena žádná pravidla pro nakládání s veřejnými prostředky. Za ŘSD tak nebylo ani co rozporovat. Šlo o suchá konstatování o průběhu přípravy jednotlivých staveb. A tento závěr se bohužel v tiskové zprávě neobjevuje. Polemizovat s tím, že dálnice měla být postavená před 50 lety mi připadá absurdní. Podle mě NKÚ nemá posuzovat přípravu v 70. či 80. letech minulého století. Kontrola byla zaměřená na to, jak jsme v posledních letech vynakládali finanční prostředky. A ze závěru plyne, že nakládání s nimi bylo v pořádku. A pokud v rámci přípravy dálnice D35 došlo ke zdržení, považoval bych za seriózní tato zdržení objektivně pojmenovat. V tomto ohledu byla kontrola a závěrečný protokol NKÚ v pořádku. Ale tisková zpráva NKÚ zní opět jen negativně.

Tagy D35 NKÚ Radek Mátl ŘSD
23 komentářů