Půl století. Výstavba D35 se zpožďuje a prodražuje, tvrdí NKÚ

Budování estakády na D35 Janov - Opatovec. Foto: ŘSDBudování estakády na D35 Janov - Opatovec. Foto: ŘSD

U dvou staveb NKÚ zjistil nárůst nákladů při výstavbě z důvodu chyb v projektové dokumentaci, ŘSD ji nereklamovalo.

Výstavba 210 kilometrů dlouhé dálnice D35, která má po dokončení sloužit jako alternativní spojnice Čech a Moravy k D1, se zpožďuje a prodražuje. Celkem stavba potrvá více než 50 let. Konstatuje to v tiskové zprávě Nejvyšší kontrolní úřad, jehož revize se zaměřila na období let 2017 až 2023.

Úřad se vydal na výlet i do vzdálenější minulosti. „I když se s pracemi na ní začalo už v 70. letech minulého století, zprovozněna v celé délce má být podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) až v roce 2030,“ naznal NKÚ.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstvo dopravy, organizace, které byly cílem kontrol, se ale hájí. Podle ŘSD novodobá příprava začala až v letech 2014 a 2015 schválením zásad územního rozvoje krajů. A v posledních letech prý příprava i budování D35 běží naplno. „Ano, na D35 se čeká dlouho, ale to není problém současného Ředitelství silnic a dálnic, které neschvaluje územní plány,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl. Celý rozhovor s ním vyjde před 8:00.

Podle NKÚ oddalování výstavby zvedá náklady. „Například šestileté zpoždění úseku dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem prodraží výstavbu o 7,6 miliardy korun,“ sděluje NKÚ. Kontroloři zjistili, že koncepční záměry výstavby dálnice D35 schválené vládou a harmonogramy uvedené v koncepčních a strategických materiálech se ministerstvu dopravy nedaří dodržovat.

Za příklad dávají usnesení vlády z roku 2001, podle kterého měla být výstavba všech úseků zahájena nejpozději do roku 2010. Výstavba tehdy ještě rychlostní silnice R35 byla označena za vládní prioritu. Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice.

U 14 kontrolovaných úseků dálnice trvala podle NKÚ příprava staveb (od vydání souhlasného stanoviska v posouzení vlivů na životní prostředí do získání stavebního povolení) v průměru 12 let. Hlavními příčinami zpoždění byly podle zjištění NKÚ problémy ŘSD spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků (šlo zejména o výkupy pozemků a zajištění podkladů pro vyvlastnění). Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo podle NKÚ většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady. Řízení prodlužovalo i podávání námitek a odvolání účastníků řízení.

Dva dálniční úseky v celkové délce zhruba 35 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí se mají na základě rozhodnutí vlády z roku 2022 stavět formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP projekt). Podle NKÚ se i tento projekt proti předpokladům ministerstva zpožďuje.

„Kvůli zpožďování výstavby tak na stávající silnici stále přetrvávají negativa, jako jsou průtahy městy a obcemi, vysoká intenzita dopravy, nehodovost, zatížení životního prostředí či prodlužování cestovního času,“ konstatuje NKÚ.

Ve dvou zadávacích řízeních na poskytovatele služeb stavebního dozoru zjistil NKÚ, že vybraní dodavatelé, kteří ŘSD nabídli v zadávacím řízení nejnižší cenu, následně uzavřeli smlouvu se subdodavatelem s cenou, která byla o 21 %, respektive 19 %, nižší. U dvou staveb NKÚ zjistil nárůst nákladů při výstavbě z důvodu chyb v projektové dokumentaci – zvýšení nákladů bude činit minimálně 220 milionů korun bez DPH. ŘSD projektovou dokumentaci nereklamovalo s odůvodněním, že její zhotovitel průběžně chyby a nepřesnosti opravoval

Z plánovaných 210 kilometrů D35 je v provozu 90 kilometrů. První úsek se zprovoznil v roce 1978.

Tagy D35 NKÚ ŘSD
18 komentářů