LOT 3a leaderboard

Lepší image rychlovlaků za 27 milionů korun. Správa železnic začala hledat firmu na kampaň za stavbu VRT

Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens MobilityVysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility

Správa železnic narazila u řady projektů vysokorychlostních tratí na odpor části veřejnosti.

Správa železnic začala hledat firmu, která jí pomůže s komunikací přínosů staveb vysokorychlostních tratí. Zakázku s odhadovanou cenou 27 milionů korun vypsala pár měsíců poté, co narazila na odpor části veřejnosti při představení svých plánů.

Vítězná firma má zajistit Správě železnic komplexní komunikační podporu včetně vytvoření marketingové strategie a komunikační kampaně pro výstavbu vysokorychlostních tratí.

Podle zadávací dokumentace půjde o rámcovou smlouvu, ve které má vítěz soutěže navrhnout strategii a pomáhat s jednotlivými kroky komunikace. Cílem je veřejnosti vysvětlit výhody, jaké vysokorychlostní tratě přinesou. Má pořádat i akce pro klienty z řad veřejného sektoru a veřejné správy, setkávání s veřejností nebo s prezentací obce.

Pro Správu železnic jde o druhý případ, kdy se s plány na výstavbu obrací v oblasti komunikace na specializované firmy. V roce 2016 si najala společnost Talk PR na komunikaci trati na letiště. Správě železnic příliš nepomohla: trať stále na území Prahy 6 naráží na odpor části občanů a nemá povolení a termín se neustále posouvá.

Odpor proti výstavbě

V minulosti podobné kroky mimo rozpočet Správy železnic prováděla organizace Cedop, která například vozila starosty z obcí podél budoucích tratí do zahraničí a ukazovala jim, jaký vliv má vysokorychlostní trať na území obcí, kterými vede. Důvodem je i mnoho mýtů, které kolem výstavby vznikají.

Proti vysokorychlostním tratím vznikl velký odpor aktuálně nejvíce v Ústeckém kraji, stejně tak u řady obcí ve Středočeském kraji podél trasy budoucí vysokorychlostní trati Praha – Brno. Správa železnic se s odpůrci snaží jednat, zatím vznikají ale jen pracovní skupiny nebo příliš neříkající memoranda.

Nutnost komunikace nových železničních staveb se ukazuje i při výstavbě takzvané Všejanské spojky, kde již vznikly dvě petice proti této stavbě. Minulý týden stát podcenil veřejné projednávání s kritiky projektu, na setkání nedorazil nikdo z ministerstva dopravy. To kritizovalo například sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Je potřeba pořád dokola vyvracet lidem jejich strachy z neznalosti procesů a faktů, měla by se od základů změnit komunikace státních orgánů s lidmi a obcemi, a to už klidně při zadávání Studií proveditelnosti, protože jinak budou havarovat všechny stavby, nejen VRT, ale i konvenční tratě. Bez ohledu na právně správný postup přípravy staveb je třeba poukázat na skutečnost, že v mediální době je úplně jedno, jestli má někdo tuny odborných argumentů, když se věc prostě nedokáže srozumitelně ‚prodat‘ starostům obcí a jejich občanům, kteří mohou stavbu klidně zablokovat,“ míní Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz.

Tagy seznam Správa železnic VRT vysokorychlostní tratě
129 komentářů