Infrastruktura Železnice

O trase rychlovlaků do Ústí nad Labem bude rozhodovat pracovní skupina s 19 lidmi

Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Vysokorychlostní vlak ICE, ilustrační foto. Pramen: Deutsche Bahn
Od loňského jara jsme v situaci, kdy nám přistály na stůl varianty úplně mimo v řádu kilometrů a přes obce, které s tím vůbec nepočítaly, říká místostarosta Křešic.

Pracovní skupina určí, kudy povede vysokorychlostní železniční trať na Litoměřicku. Rychlodráha spojí Prahu a Drážďany. Správa železnic předložila v rámci studie proveditelnosti dvě trasy. Ústí nad Labem chce, aby zastávka byla v centru krajského města, některé obce na Litoměřicku žádají, aby se jim trať vyhnula. Cesta vlakem z Ústí do Prahy se rychlodráhou zkrátí na polovinu, tedy zhruba na půl hodiny.

Pracovní skupina se poprvé sejde za dva týdny. Bude mít 19 členů, mezi nimiž budou mimo jiné dva zástupci krajské koalice, dva členové opozice. Jeden zástupce bude z Ústí nad Labem, obce na Litoměřicku budou mít pět členů. Současně v komisi zasedne zástupce Správy železnic a ministerstva dopravy. Informovala o tom v pondělí zastupitele Hana Bergmannová z krajského úřadu.

Projekt se bude podle Správy železnic realizovat po úsecích. „Příprava úseku Praha – sjezd Lovosice a úseku z Ústí nad Labem ke Krušnohorskému tunelu by měla začít v letošním roce zadáním zpracování dokumentací k územnímu řízení. Na dokumentaci pro Krušnohorský tunel se společně s německou stranou již pracuje,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Se zahájením stavby úseku z Prahy po sjezd na Lovosice se počítá v roce 2027 a výstavbou Krušnohorského tunelu o rok později. „Prostřední úsek přes České středohoří (sjezd Lovosice – Ústí nad Labem), o kterém je vedena diskuse, bude zpracován po nalezení shody o jeho trasování,“ uvedla Friebová.

Změna trasy bez souhlasu obcí

V zásadách územního rozvoje Ústeckého kraje byl původně vymezen koridor pro rychlodráhu na levém břehu Labe bez napojení krajského města. V minulosti se totiž počítalo s využitím trati pouze pro tranzit. V roce 2017 vláda schválila program rozvoje rychlých železničních spojení, v němž se pracuje s napojením trati na Ústí. „Nejedná se jen o Ústí, ale dopravní napojení celého kraje včetně Litoměřicka a uvažuje se o odbočce na Most a Louny,“ uvedla Bergmannová. „Změnila se celá koncepce, jen to neprojede přes území kraje, ale obslouží to a zlepší dopravní napojení celého kraje,“ dodala.

Některým obcím na Litoměřicku se nelíbí, že se trasa změnila. „Od loňského jara jsme v situaci, kdy nám přistály na stůl varianty úplně mimo v řádu kilometrů a přes obce, které s tím vůbec nepočítaly,“ řekl místostarosta Křešic na Litoměřicku Ondřej Štědrý. „My s tím nemůžeme souhlasit, a to ani s tím způsobem plánovaní, kdy tady obce měly právní jistotu po léta zakotvenou, tak najednou jsme úplně v jiné trase. Krajina, přes kterou se trať plánuje, je velmi cenná, je potřeba ji chránit,“ uvedl Štědrý.

Ústí na Labem vnímá rychlodráhu jako velkou příležitost pro rozvoj. Se zastávkou se počítá na místě dnešního západního nádraží. „Musí být respektováno přání Ústí nad Labem a současně musí být to řešení na Litoměřicku takové, aby s ním obce byly komfortní. Je na Správě železnic, aby našla řešení technické, realizační, kompenzační nebo jeho mix, který předloží,“ uvedl krajský radní Michal Kučera (Spojenci pro kraj). „Pokud na to obce kývnou, pak to bude v pořádku,“ dodal.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
183 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Domis

Tady stále někdo mediálně srovnává starou a novou trasu, tj. starou jako územní rezervu ZÚR a novou tu že schválené SP (jestli teda byla už schválena CK MD). Ale studie proveditelnosti přeci řešila jen ty varianty přes Ústí n.L., které vyšly i ekonomicky a na jejíž základě lze pokračovat v dalším plánování. Nelze najednou uvažovat s variantou odlišnou, kde bude chybět polovina přínosů projektu, to by se musela studie aktualizovat, a ono by se časem zjistilo, že najednou projekt nevychází a příprava by se zastavila. SŽ si je podle mě tohoto dobře vědomá, jen to nechce z nějakého důvodu stavět… Číst vice »

jan

A sranda, jak argumentují, že tam budou jezdit moc vlaky.. A nákladní.. Co pak si někdo myslí, že se dnes něco bude stavět a bude to tam jen na okrasu? A pojede tam jedno ECčko do Německa za den?:-)

jan

Nevím, jak jak tam někteří mluvili, že jim půjde vlak 20 metrů pod nima v tunelu. No tak podle mě smůla. Pokud barák nepřežije. Tak by měl stát bohatě zaplatit škody. Ovšem to je tak všechno. Nevím co by se mělo ještě dělat. Cena baráku k ceně projektu..

jan

A pokud se dílo povede. Tak jim přece trať v tunelu nebude vadit. Nebude rozdělovat krajinu atd.

Bmo

Celá pracovní skupina 19 tajtrdliků ať se dá vycpat. Před lety byla naplánována výstavba několika železničních koridorů a jak to celé dopadlo, všichni víme.

robert

No a kde je těch 19 lidí? Čekal jsem nějaký jmenný seznam s tím, čím můžou problematice přispět.

Bertik

Tak nestavme nic a kochejme se krásou území. Myšlení jak z jeskyně.

Jarka

Kdyby jsi ty frajere bydlel vedle kde se to má stavět, tak už vidím, jak by jsi jásal. To je kazdej chytrej, když se ho to netýká.

Miloslav

Co paní mele o odbočce na Most, když ji stát nechce? Za mne je důležitá, ale jaksi se někomu nehodí…

Martin

Porad je v planu, i kdyz nebyla zatim schvalena… je dulezita i pro nakladni dopravu…

Jiří H.

S odbočkou do Mostu se počítalo jako s rychlým spojením Německa a Karlových Varů. SŽ proto blokovala snahy obcí o vedení trati v původním koridoru Duchcov, Vrskmaň, Otvice. Momentálně se má zrychlit úsek mezi Kadaní a Chomutovem. Na co by se to dělalo když od Prahy je stále problém vedení vlaků a do KV jezdí přes Ústí nad Labem nebo Cheb a nijak se nepočítá se stavbou rychlotratě z Kladna do KV? Jako předzvěst SŽ postavila tu hroznou sra.ku výpravní budovy v KV. Na nic lepšího se skutečně SŽ nezmohla. Vyznat se v jejich plánech je skutečně náročné, už proto,… Číst vice »

pkajetan

další darmožrouti, další rozrůstání úřednického aparátu…

Gwann

jako starostové dotčených obcí jsou darmožrouti?

Jenda-71

Takových pracovních skupin s různým názvem ještě bude, spousta vody v Labi proteče a ……. A nic.

Zbyněk

Pomyslel někdo na vodní režim krajiny? Geologicky je v této oblasti jasné, že po jakýkoli teréních pracech, štoly, tunely se změní vodní režim krajiny a ztratí se voda? Kdo zaplatí majitelům pozemků bezcenou půdu nad tunely, kde není voda?

Gejza

Ano, rešerší. Střety s vodními útvary i ochrannými pásmy vodních zdrojů se řešily jak v ÚTS, tak ve studii proveditelnosti. A věřte mi, že vliv bude mít jakákoli varianta. Pouze ta nejvíce obcemi odmítaná vychází tak , že ta ochranná pásma téměř míjí…
Jinak tohle se řeší podrobnými průzkumy v navazujících stupních přípravy stavby. Tady jsme stále jen v rovině studií.

Anonym ze severu

Bude v tý pracovní skupině i někdo s dopravním vzděláním?

Zbyněk

Není potřeba při tunelování za miliardy nepotřebjí nikoho z dopravy.

Jan

jeden zástupce SŽ 🙂

Jaaa

To neznamená, že bude mít dopravní vzdělání. 😀

Gejza

Kromě SŽ a MDČR asi jeden dopravák z ÚK.

Miloslav

Není tam zástupce dopravců ani cestujících…..

Bertik

To by tak hrálo aby nám do toho pindali cestující. Nic.

Polobrňák

Bude tam prý 29 odborníků na tunely.

Jiří Kadlec

Zastávka v Ústí v centru je vcelku logický požadavek. Pokud ta trasa má mít 3 zastávky (Praha, Ústí, Drážďany). VRT všichni chtějí, jen ne přes jejich obec. To je jako s jadernou elektrárnou.

adamgolias

ja ji nechci . stejne jako jaderna elektrarna bude v pripade čr slouzit primarne cizincum . ( cesty do a ze zahranici , prodej el . e . do zahraničí …)

AVE-Alta Velocidad Española

Jistě, a mezi Ostravou, Prahou a Brnem se budeme dál táhnout přes Vysočinu nebo přes Třebovou. Po tratích 50-150 let starých.

Gwann

70-180 let

Jaaa

Tahle VRT bude sloužit primárně východnímu podkrušnohoří a labskému údolí.

David

Kam chodíte na ten pojem „rychlodráha“? Ona to není VRT? A ne, opravdu to nejsou synonyma.

Jaaa

„Vysokorychlodráha“.

Karel

Vysoko Rychlostní Trať

VRTka

1.) Někdo by měl jet ty starosty vyvětrat do míst, kde ta vrtka už funguje.
2.) někdo by měl taky ty starosty a občany informovat, že nákladní doprava bude v době kdy bude trať uvedená do provozu, mít povinnost používat bezhlučné vagony – tedy to hlučný co si pamatujou z dávnýho mládí je už dávno mimo realitu…

Hasler

Bod 2. Můžete mne prosím odkázat na nějaký relevatní zdroj? Tohle slyším poprvé. Nerýpu, ptám se.

VRTka

Přesně – vycházel jsem z tohohle článku – jaká je omentální realita přesně nevím.. Jen si okolo sebe všímám, že se na tratích objevilo hoooodně nových nákladních vagonů – myšleno celých souprav… a že užb jsem několik dlouhých let neviděl staré vagony na dřevo a na uhlí jezdící v době mého dětství a mládí (v letech 80. – 00.)

Hasler

Tak tohle pak ano, nicméně o bezhlučných vagónech nemůže být řeč. 🙂 Já myslel, že jde o nějakou novinku co by mi unikla. Tohle přetahování se o Litinu/Plasty už trvá poměrně dlouho a zatím myslím ani v tomhle konkrétním případě žádné omezení neplatí. Nicméně jsem měl namysli například novou konstrukci vozů nebo pojezdu – Například nové ježky které používají u MTR jsou nové víceméně většinově (konstrukce, pojezd a mají i plastové špalky) a rozdíl je sám o sobě znát když jedou například 3 nové + 3 staré vozy za sebou, ale tam to není jen o špalcích, ale i to… Číst vice »

ythomas_ct

…tak vjezd do Německa je snad právě od prosince 2020 už možný pouze s „tichými brzdami“. Ale bez ohledu na to si myslím, že tvrdit, že „ježky“ mají nový pojezd, je hodně odvážné. Ano, mají K-špalky (ostatně jako naprostá většina nových nákladních vozů – kotouče jsou totiž dražší), ale podvozek Y25 už 50 let před nějakou dobou přeci jen oslavil…

Martin

v Německu v současnosti už nesmí na koleje vagony s litinovými špalky,ve Švýcarsku se zkouší nákladní vozy s kotoučovými brzdami na rychlost 160

Gejza

Bod 1) A nebo také do Heřmaniček u Votic, aby viděli, co to je „brutální“ zásah do obytného prostředí sídla. Nebo do Vchynice u Lovosic.
Tady se starostové rozčilují, že má trasa vést 150 + m od intravilánů jejich sídel. Přitom se v našem dopravním stavitelství dějí mnohem horší zásahy…

VRTka

Tak do těch Heřmaniček to vubec nemělo vést, stačí se podivat na mapu
– když už se to dělá, tak to měli postavit rovně a neřešit zajížďku přes nějaký bezvýznamný Heřmaničky…

Martin

No, vlaky se vetsinou staveji i zastavenym uzemim, dokonce nadrazi byvaji v centru…
Je zajimave, ze treba u silnic takovy odpor neni, tam nikomu nevadi, ze vede blizko sidel, dokonce to i nekteri chteji…

Gejza

To bych zrovna netvrdil. I u silnic je často prudký odpor i proti trasám v polích za sídlem. Aktuálně třeba zde: https://www.idnes.cz/usti/zpravy/litomericko-ustek-silnice-prelozka-rsd-petice.A210323_144128_usti-zpravy_grr
Jinak D0, D1, D3, D43, D49 hovoří za své. Připomínky a námitky jsou u každé stavby, jen se liší intenzita odporu.
Ale bývá tam i silný hlas podnikatelů obávajících se ztráty klientely při nahrazení průtahů obchvaty. Viz např. Nová Paka, Smržovka. Koneckonců v Terezíně bylo z podnikatelského hlediska zprovoznění D8 hodně znát.

VRTka

když tam budou jezdit Panteři a jiná podobná moderní „zvěř“ – je to mým soukromým odhadem na základě pozorování hlukově pod úrovní nejmodernější pražský tramvaje … tedy nemůže to nikoho rušit ikdyby mu to jezdilo pod oknem, natožpak 150 m od první chaloupky…
To je to samý jako ta tragedie s vlakotramvají Pardubice – Hradec – tam do toho taky furt někdo háže vidle..

Martin

všichni z těch obcí bysi měli uvědomit,že čim míň nákladu se převeze po kolejích tim větší smrad a hluk jim pude od kamionů z dálnice a ta neni zase až tak daleko

jura

Byl bych v klidu. Realizace se nikdo z dnes zijicich nedozije. Cili je to takove akademicke cviceni nad omalovankami VRT.

PeterC.

To som zvedavy, ci sa Vam podari postavit tuto trat. My na Slovensku buseme radi, ak sa nam podari dostavat kirodor zo Ziliny do Kosic+ dialnicu do Presova. Zial 🙁

Jaaa

Aspoň ten koridor stavíte pořádně, bez přejezdů a s předjízdnými kolejemi.

PeterC.

Ano, to je pravda. Ale kym dostavia koridor zo Ziliny do Kosic, koridor z Bratislvavy sa zacne pomaly rozpadat. Ale aspon vy v CR budete mat rychlejsie trate na 200 km/hod.

Insider

Obce (malé) na Litoměřicku budou mít 5 členů, stotisícové Ústí jednoho člena a obce na původní trase dokonce žádného? Vynikající transparentní řešení!

To vymyslel kdo?

Jiří H.

Úředník.

Greta

Hejtman vážně není úředník.

Jan

Hejtman Ústeckého kraje. Mimochodem za SŽ tam bude jeden a za MD 2 🙂

Jan Hašek

Jak daleko má být VRT (nebo sjezd z VRT) od Křešic?
Jak se bude řešit odolnost trati vůči povodni?

none

VRT je daleko asi 50 let 😀

Jan Hašek

No asi tak 🙂 Trasování nejisté, tunely pod čedičovým středohoří mimo naše dosavadní zkušenosti …
Budeme rádi, když uděláme sjezd z krušnohorského tunelu k nejbližší dosavadní trati, abychom si neuřízli úplnou ostudu…
Nic víc od nás Němci neočekávají a nic víc asi ani nezmůžeme…

Vít Jůza

Jsem pro. Tou nejbližší tratí je Děčín – Oldřichov u Duchcova.

Luboš Beneš

Tak kam dosáhne 1000 letá voda naštěstí ještě pamatujeme….

Gejza

Záleží na variantě. Ve variantě Holý vrch hlavní trasa cca 370 m od nejbližšího domu v intravilánu. Sjezd blíže, ale ten povede od křížení s hlavní tratí v těsné blízkosti trati Kolín – Děčín. Nejblíže to bude mít polosamota Viničné domky.
Pro srovnání: ve variantě vedoucí v trase vymezené v Zásadách územního rozvoje vede hlavní trasa 70 m od intravilánu obce Lukavec, a to po estakádě.
Střet se záplavovými územími se řeší. Tohle je ale opět jedna z věcí, které se budou řešit detailně v navazujících stupních přípravy.

Jiří H.

Mimochodem starostové obcí nejsou ve velké většině odborníky na dopravu. Takže se nebudou moci rozhodnout odpovědně. Nejspíš se jim vnutí nějaká varianta jako za komunistů a hotovo.
Nebo ať mi někdo vysvětlí jak si to představuje, protože možností je vždy více. Některé jsou výhodnější pro jednu obec, jiné zase pro jinou.

Facepalm

A čo si, Kefalín, predstavítě pod takým „odborník na dopravu“?

adamgolias

na to , abych mel namitky proti liniove brutalni stavbe nemusim byt dopravni odbornik.

Gejza

To nemusíte, ale chtělo by to alespoň trochu vhled do dopravy, aby ty námitky dávaly hlavu a patu. A samozřejmě k tomu trochu potuchy o procesu přípravy velkých staveb (spousta věcí se nyní vzhledem ke stadiu přípravy řeší předčasně), skutečných dopadech na životní prostředí, nebo přínosech stavby pro rozvoj nadřazených center.

Jaaa

Jen ať se to řeší „předčasně“, lepší než to neřešit vůbec, popřípadě „…ale oni si měli stěžovat dřív…“

Gejza

Jenomže studie proveditelnosti slouží k tomu, aby se posoudila technická a ekonomická proveditelnost trasy, a to i s ohledy na limity využití území a stanoviska dotčených orgánů státní správy. Neslouží k tomu, aby se vyhodnocovaly názory obyvatel a místních samospráv. Z nichž totiž třeba 90 % uvede, že na svém území tu stavbu nechtějí. A co si s tím pak má počít zadavatel a zpracovatel studie? Projednání s místními samosprávami a veřejností má být součástí navazujících stupňů přípravy – hodnocení EIA a územního řízení. Tam už se řeší detailní technická a kompenzační opatření a realizují se veřejná projednání. Problémem v… Číst vice »

Facepalm

A stejně, jako by to chtělo mít ten váš vhled do dopravy, tak by to taky chtělo mít vhled do geologie, krajinné ekologie, hydrologie, urbanismu a mnoha dalších disciplín.

To, že všechno má řešit akorát jakejsi geniální dopravní inženýr a všechno ostatní má jít stranou, je ten největší omyl, podle kerého se tady ale furt jede a furt je hrozný divení, že se nic nestaví a to, co se staví, vypadá až na výjimky jak z pr..le.

Gwann

je jedno na co jsou odborníky. jde o to, že se s nimi dá dohodnout, aby se obce nestavěly na zadní. to by vše zdrželo nejvíc.

kolemjdoucí

Nu, nevím jak to kluci a holky v té skupině rozseknou (nalézt řešení pro Ústí a neplánovat tam, kde to v plánu nebylo), ale to už se nějak rozsekne a politici pak přijmou řešení. Chci ale spíše vyzdvihnout pozitivum tohoto rozhodování, neboť tady v přímém přenosu vidíme, že se diskutuje, netlačí se nic silou a všichni se mohou vyjádřit. To snad jenom pro hlasy, které se v budoucnosti ozvou, že SŽ něco tlačilo silou proti lidem a jejich zájmům. Tady on-line vidíme, že tomu tak není a hledá se řešení. Stejně pak rozhodnou ti, které jsme si zvolili nebo zvolíme… Číst vice »

Jakub P

Až na to, že to nejdřív SŽ zkusila naplánovat bez jakýkoli konzultace s těma dotčenejma obcema a až když to neprošlo, tak s nima bude jednat. Jo, je tu posun k lepšímu oproti dřívějšku, že k tomu jednacímu stolu jsou ochotni zasednout dřív, ale stejně to furt museli nejdřív zkusit jako vždycky. Jo, je super, že to tentokrát nezkoušeli tlačit na sílu mnoho let, ale ideální stav to furt není ani zdaleka.

kolemjdoucí

Kolego, nic takového nebylo, nemluvíte pravdu. V článku je to jasně popsáno. Byla starší varianta, ta nevyhovovala Ústí, tak se na jeho tlak připravila nová a ta se poslala ke konzultacím. Ti kteří s tím nesouhlasili se ozvali a začalo se diskutovat. Stačí to takto zkráceně?

Jan

Podle Vás se jakákoliv prověřovaná a uvažovaná varianta musí projednávat se starostama obcí? Víte, kolik těch prověřovaných tras bylo? Každý starosta bude přeci bojovat za to, aby to nešlo přes jeho katastr. KAŽDÝ.

kolemjdoucí

Podle zákona ano, protože se musí upravit územní plán obcí. Teoreticky to tedy nemusí být starosta, ale se zastupitelstvem ano.

Facepalm

To, že nemáte ani ahnung o územním plánování, smyslu místních sanospráv a asi tak milionu dalších věcí, fakt není důvod, aby se opět sralo na zákonný postup. Je to maximálně tak důvod pro to, abyste si doplnil vzdělání a 31 let po změně režimu si připustil, že došo ke změně režimu.

kolemjdoucí

Vůbec Vám nerozumím, ale je to proto, že máte pravdu. Jsem blbec a nevzdělaný k tomu.

Facepalm

Takovejch vás tu je, no, jako v průměrný šotodiskusi.

Josef Král

To je š

Jirka Z

Vést VRT přes Ústí nad Labem se stanicí prakticky v centru je velmi dobré řešení, mnohem lepší než původně navržená trasa se stanicí, jak tady někdo psal, na kraji uhelného dolu. A pokud jde o Litoměřicko, se sjezdem z VRT a rychlými vlaky přímo do centra Prahy by to velmi pomohlo i tomuto regionu. Určitě by tam ta trať přitáhla spoustu lidí, kteří by si tam pořídili bydlení s tím, že by mohli snadno dojíždět za prací do Prahy. Ceny domů v celém regionu by výrazně stouply, a to i v těch vesnicích, přes které by měla vést ta trasa… Číst vice »

Karel

Docela by mě zajímalo, co by vám na to řekl člověk, jehož rodina v té vesnici žije a hospodaří po generace. Pro něj je VRT životní tragédie a ne příležitost k zisku. A nemovitosti přímo u VRT rozhodně na hodnotě nezískají, spíš naopak.

Jirka Z

To máte jako se železnicí v 19. století. Někde ji aktivně podporovali a původně bezvýznamná města se stala významnými centry, jinde se jim vyhnula a původně významná města postupem času upadala. V dnešní době může podobně významnou roli sehrát blízkost stanic VRT. Pokud jde o nemovitosti přímo u VRT, problém bych viděl maximálně u těch v těsné blízkosti v ochranném pásmu a těch zase tolik nebude. Když se podíváte, tak v blízkosti železnic, a to i těch hodně frekventovaných, se čile staví, pro mnoho lidí je mnohem větším přínosem blízkost železniční stanice, než problémem občasný hluk vlaků. Chápu, že někdo,… Číst vice »

Vít Jůza

Kde to bude jen projíždět, tam to mnoha lidem práci nedá!

Karel

A víte proč? Protože i ty nejdůležitější tratě (dnešní koridory) mají zastávky v téměř všech obcích, kudy vedou. Stačí se podívat na trať 090 na krátkém úseku mezi Roudnicí n.L. a Lovosicemi, kde jsou zastávky i v Olešku (cca 90 obyvatel), Hrdlech (300 obyvatel), N.Kopistech (400 obyvatel) nebo Lukavci (350 obyvatel). Proto pro i malé obce konvenční dráha smysl měla (má), ale VRT, která v takových obcích zastávky pochopitelně mít nikdy nebude, nikoliv. To je prostě nesrovnatelné.

Jaaa

Ale je to srovnatelné. Pojedu autem/busem/lokálkou na terminál VRT. I tak se mi zkrátí cesta třeba o 1/3, čímž se z mé obce může stát spádová oblast metropole.

Karel

Jo, když jednou za rok pojedou na výlet do Prahy nebo na vánoční trhy do Drážďan, tak možná využijí rychlovlak. Pokud teda jízdenky pro celou rodinu nebudou dražší než cesta autem. Nedělejte si iluzi, že ti lidé pořád potřebují někam trajdat jak zlatá mládež z Prahy, fakt nepotřebují.

adamgolias

to je dost maniulativni porovnani. tehdy tu nic takoveho nestalo , nyni vede kazdym uvazovanym smerem dalnice , silnice1. tridy i zeleznice . a hlavne mesta rostly diky obchodu – zeleznice byla stavena primarne ,a zejména lokalky, pro nakladni provoz. kolik vyrobku z usti priveze vrt do nehvizd?

Jaaa

No, a do takových bezvýznamných měst dnes jezdí lidé za původní atmosférou. Všechno má svá pro i proti.

Krusky-Stredohori

Zklamu Vás. Těch co zde žijí a hospodaří po generace je minimum. Od restituentů vše skoupily spekulanti a agroholdingy se sídlem ve velkých městech, či dokonce v zahraničí. A obyvatelé zdejších vesnic jsou z 60-70% přistěhovalci. Ať už přestavěli historické chalupy, nebo budují satelitní městečka (pracují v Praze a raději by viděli další 2 pruhy na dálnici). Tohle zkrátka nejsou jižní Čechy, Morava nebo Vysočina.

adamgolias

60procent jo? hmm

Karel

Byl jste tam někdy? Myslím v těch vsích mezi Roudnicí a Litoměřicemi. Můžete mi ukázat, kde tam jsou nějaká satelitní městečka? Té krajině se pro její úrodnost říká Zahrada Čech, žijí tam zemědělci (malí i velcí) a některé rodiny tam skutečně hospodaří od nepaměti. Ale samozřejmě se zde poválečný odsun části původních obyvatel a pak tzv. kolektivizace zemědělství neblaze podepsaly, to nelze popřít. Jen aby se VRT nepodepsalo ještě víc.

Kuna

Rozlišuj hranici Sudet, která tím to území procházela.
P. S. jsme z litoměřicka

Karel

Vždyť to já právě rozlišuji, vždyť VRT by měla právě mezi Roudnicí a Litoměřicemi protínat hranici Protektorátu. Ale to na věci nic nemění.

Gwann

hranice protektorátu byla cca na labi (mezi Mělníkem a roudnicí). řev je pokud jsem pochopil hlavně kolem litoměřic, severo-východně od labe. to jsou sudety. kolik tam bylo čechů, nevím.

Martin

VRT zemedelcum nijak neublizi, neni to zdroj emisi ani prachu,… pouze v danem koridoru bude trat, stejne jako je to u jinych trati, silnic a cest, jen od silnic je znecisteni vetsi…

adamgolias

samozřejmě , rozdelene pozemky , zpretrhane migracni tahy , znicena puda , porusene vodni hospodarstvi , vzdyt i v Praze jeci ze nove spojeni je hlucne , a na vesnici se jecet nesmi? na levem brehu koleje , na pravem brehu koleje , dalnice . to je malo? kolik lidi z prahy bylo jiz v usti nebo drazdanech? kolik jich jezdi pravidelne? polovina prahy ani nema tuseni kde usti je a ze tam lze jet vlakem . tak pro koho bude rychle spojeni ? pro 100 cestujicich denne jezdicich v teto relaci?

Krusky-Stredohori

Divil by jste se kolik lidí z Ústí, Litoměřic, nebo Roudnice n. Labem dojíždí vlakem do Prahy do práce a před Covidem i do škol. Spíše by jsme mohli polemizovat jestli se nezjistilo, že práci a studium lze vykonat z domova a tím počet dojíždějících klesne.

Kuna

Dočasně, drahota bydlení v Praze vyžene další lidi na venkov. Asi budou dojíždět méně často než každý den, ale těch lidí bude zase více

Kuna

Ti co v dotčeném území žily a hospodařily po generace jsou už asi 70 let vyhnaní zpátky do říše. Území mezi Litomřicemi a Úštěkem má přezdívku Texas: místo pro kolonizaci a rabování.

Karel

Texas je území mezi Úštěkem, Dubou a Štětím, nikoliv Litoměřicemi.

Gejza

Životní tragédie je to pro člověka, který má dům na krásném místě na samotě, kde mu těsně u domu postaví trať, nebo mu dům přímo zaberou. Viz třeba ten dům na samotě u lesa u Poříčan. Takový bude mít totiž hledání domu v obdobné lokalitě hodně těžké (a bylo by jedině správné, aby mu to kompenzace od státu vynahradila tak, aby měl šanci si podobně situovaný dům pořídit). Nebo pro člověka, který v rozporu se stavebním povolením a kolaudačním rozhodnutím obývá dům určený k rekreaci (k jeho právům se nejspíše nebude přihlížet tak, jako k právům majitele domu určeného k… Číst vice »

Jiří H.

Už vidím jak stoupají ceny nemovistostí podél trati a už vidím VRT jak zastavuje v Litoměřicích. Úplně si to představuji. Jste lepší než praotec Čech a Libuše dohromady.😁
Naši odborníci léta uvyklí se řídit podle Moskvy, plánovat na pětiletky a rozhodovat se způsobem, čím větší bordel tím víc administrativy to zaměstná, to zařídí. Už taky vidím kolik toho zbytečně zničí. A to už tak zábavné není.

kolemjdoucí

Nevím jestli ceny nemovitostí stoupnou nebo klesnou. Já spíše oceňuji, že když si Ústí vymyslí změnu, tak se o tom diskutuje a předkládají se varianty a nic se nedělá tzv. na krev. A nevím proč mluvíte o Moskvě. To snad bylo někdy před 31 lety? Nebo ne? To si tady více než třicet let nerozhodujeme sami? Naši odborníci se také řídili dvacet let za první republiky Francií, pak šest let Německem a teď, posledních deset let Bruselem. To je ta Moskva tolik poznamenala až dodnes?

Jiří H.

Když se řídili Francií nebo Německem tak to všechno mnohem jinak vypadalo. A Brusel není Moskva, vydává pouze doporučení. A představte si, že někteří to dodnes nepochopili. Nebo se Vám zdá, že za komunistů tady byl ráj na zemi? Třeba taková fronta na maso, to bylo něco panečku. Nebo na banány a když vybouchnul Harmanec tak nebyl ani hajzlpapír.

Karel

Tak že by bruselská nařízení a směrnice byly pouhá doporučení, to snad nemyslíte vážně. Je to přesně naopak, 70 % závazných pravidel platných v ČR je přímo (nařízení) či nepřímo (směrnice) ovlivněno Unií.

Facepalm

…což je taky jediný štěstí. Nezkouším si ani představovat, co by tam ta banda idiotů zvolená tímhle polodebilním stepním pronárodem vymejšlela, kdyby měla úplně voný ruce.

kolemjdoucí

Já moc prosím majitele webu, aby vymezil, kdo a jak může urážet občany tohoto státu. Protože pokud nezasáhne, pak asi souhlasí s tím, že tento národ je polodebilní a stepní. A to tedy nejsme ani jedno, ani druhé, pokud to přispěvatel nevztahuje pochopitelně na sebe, ale to nemohu posoudit, protože ho neznám. Možná to chce jen naléhavou lékařskou péči

Jaaa

Sorry pane, ale mám právo kritizovat svůj vlastní národ a klidně ho i urážet. Tak jako každý příslušník tohoto národa. Říká se tomu sebereflexe a je to jeden ze základních prostředků seberegulace skupiny.

Jan Sůra

Toto není urážka, ale bohužel konstatování.

Karel

Já s panem Facepalmem sice nesouhlasím (jsem naopak zastáncem principu subsidiarity), ale ještě víc nesouhlasím s jakoukoliv cenzurou, tj. s mazáním příspěvků a komentářů.

Gwann

tak stepní a pronárod asi nesouhlasím, my jsme spíš lesní národ,

ale že je podstatná část voličů zjevně mentálně nedostatečná, je jasné. jinak by právě tito nemohli na hrad zvolit toho, kdo jim tu diagnózu tak pěkně naservíroval. a ještě si chrochtat, jak se jim to líbí.

před největšíma hrůzama nás opravdu chrání EU. jakkoliv nám občas naservíruje i něco nestravitelného.

adamgolias

ony to kolikrat nejsou narizeni , ale jen ,,harmonizace,, s unijnimi predpisy . viz histericke premalovavani sipek na silnici pred deseti lety

Tom Matoo

A predstavte si, ze ta zla Unie co nam vsechno narizuje je ve skutecnosti tvorena zastupci tech statu co ji tvori. Dokonce tam sedi i lidi od nas. Zastupci nasi vlady, nasi ministri a nas premier. Nasi europoslanci. Ti lide se domluvi co chteji, u dulezitych rozhodnutich mame pravo veta, takze kdyz se nam neco nelibi tak to muzeme zablokovat.

Karel

To máte sice pravdu, určitý hlas, sice zcela marginální, v EU skutečně máme. Ale já jen reagoval na pana Jiřího H., který tvrdil, že Brusel vydává pouhá „doporučení“. To prostě není pravda. Unijní nařízení a směrnice nejsou doporučení, ale přímo či nepřímo závazné právní předpisy.

Gwann

no, ono se tam dá mnohé vyjednat.

to by nás ale nesměl reprezentovat ten který nás reprezentuje. jak si myslíte, že se tam dívají na Bureše s jeho tunou másla na hlavě? ano, v EU jsou horší kusy (Orbán, Kačer, Rumuni a Bulhaři), ale hned po nich asi Bureš, jterý se stará o jediné…o to aby plány dotací EU šly do holdingu co nevlastní ale jen rozhoduje o managementu a má právo na dividendy z něj….

a taky by se muselo chtít. my často jen čumíme a pak se divíme.

adamgolias

nebyl hajzl papir , to mate pravdu .asi rok . taky v r 1978-1989 nedoslo v nasem mestecku k ani jedne loupezi , o nasilnem trestnem cinu neni zminka vubec , 90 lidi melo praci do deseti minut od baraku , a kazdej si zil jak chtel. vsude zameteno a bus jezdil i v nedeli. nyni mame z reditelstvi zprivatizovane fabriky ubytovnu s vecne opilou luzou , bordel rev kradeze , dvacet procent nezamestnanych zbytek jezdi denne hodinu tam a hodinu zpet do prace . a mame banany a hajzlpapir . to je vyhra . proc pouzivate tak hloupe meritka?… Číst vice »

Jaaa

A že by to, jak moc se vám ve vaší obci dobře žije, záviselo spíš na vás a vašich místních spoluobčanech, než nějakých „komunistech“ a „kapitalistech“, hm? Ale ne, hlavně svalit vinu na druhé, v tom jsme mistři, že.

Gwann

no a mne by za moji nevymáchanou hubu asi nenechali soudruzi ani dostudovat, rozhodně bych nestrávil rok v Římě na škole, rozhodně bych nebydlel tam, kde bydlím, a nežilo by se mi tak pohodlně, jak se mi žije. ano, venkov to mnohdy odskákal. ale proč? protože ho komunisté dotovali zápornou daní z obratu potravin, takže si jézedáci žili jak čuníci v žitě. a to skončilo. mnohé fabriky vyráběly děsivé šunty nebo reálně strašně draho. celkové náklady se pak řešily tím, že se milé svinstvo lilo do země nebo řeky (ušetří se za likvidaci odpadu a odpadních vod a tím se… Číst vice »

kolemjdoucí

Já se omlouvám, ale já jsem napsal něco o tom, že za bolševika tady byl ráj na zemi? Nebo se toho režimu zastával? Zvláště když jsem v něm žil? Prosím, čtěte co jsem napsal. Mně naopak Váš příspěvek připomíná doby minulé, které jsou pryč, když nám někdo vykládal, že za kapitalismu hladověl. A vykládal nám to třicet let poté…….

Kuba

VRT je trať (podle toho T), ta těžko může někde zastavovat. O tom, že nějaký vlak v oblasti Litoměřic stavět bude, bych vůbec nepochyboval; když se počítá s obsluhou Roudnice, tak Litoměřice taky zastávku dostanou, pokud přes ně ta trať teda povede.

Jirka Z

Pokud budete chtít získat souhlas místních, jsou právě stanice na vhodných místech s rychlým spojením do Prahy to nejlepší, co jim můžete nabídnout. Pokud by jim tam jen postavili trať a místní by z toho nic neměli, jen zničenou krajinu za barákem a hluk z provozu, jejich protestům bych se vůbec nedivil.
O ty přímé vlaky do Ústí a dál do Německa tím určitě nepřijdete, ty tam jezdit budou, zároveň tam ale budou jezdit i vlaky, které budou stavět v těch stanicích po trase. Alespoň bude ta trať víc využitá a zvýší se tím i její ekonomický přínos.

Krusky-Stredohori

Přímo v Litoměřicích asi zastávka nebude, ale napojení na stávající 072 pro možnost kombinace více tras. A právě ten labský kříž, tedy složitá spirála estakád budí nevětší emoce.

Jaaa

Vlak z Ústí nad Labem nebo Lovosic zastaví v Litoměřicích a pak najede na VRT ku Praze.

Oldřich Sládek

Prokristapána ….ještě že se zabývám jen nákladní dopravou…

Krusky-Stredohori

Pane Sládku. To by jste měl zpozornět, protože jednu z největších emocí jak popisoval křešický starosta budí nejen labský kříž, ale i zvažovaná vyčkávací stanice pro nákladní vlaky do středohorského tunelu mezi Křešicemi a Polepami.

Jaaa

Ono možná ti lidi nechtějí:
– Zvýšení cen nemovitostí
– Zvýšení dopravy
– Zvětšení počtu obyvatel ve své lokalitě, což znamená další zábor zemědělské půdy.

I to, že někdo chce žít v klidu dál, jak žil, je legitimní požadavek. Prodat dědičný grunt a stěhovat se pryč fakt po nikom nemůžete spravedlivě požadovat.

Lukáš

Ještě by jsem doporučil odborníky z jižních Čech, Kuba z ODS a Študlar ten rádí třem krajům. A nebude to za sto let. Teď šetří, tak od června ruší třeba první vlak z Milevska do Tábora. Tak na co koridory, když se ruší vlaky, kde ani autobus nejede. 👋👋👋

Miroslav Zikmund

Pracovní skupina se „dohodne“ hlasováním 10:9 nebo se nedohodne, výstupem bude několik variant o nichž bude muset rozhodnout MD nebo vláda ….

medical_examiner

A tak to bude celé nakonec…pro kočku…

Oldřich Sládek

A teď si vezměte , že Krušnohorským basis tunelem plánujeme jezdit s nákladními vlaky a bez nich tunel nemá šanci vyjít ekonomicky ani omylem a zároveň nechtějte ani vědět, jaké je stoupání od Západu k portálu tunelu…

Dušan

To je dost spekulativní úvaha, neboť Němec si na tunel dělal svoje sólo ekonomické hodnocení – viz níže a to mu s osobkou i nákladkou vyšlo:
https://bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-045-V01/2-045-V01.html#h1_nutzen
viz: Nutzen-Kosten-Verhältnis (NKV) = 1,3
, kde ale uvažuje narozdíl od naší CBA 5 let výstavby + 57 let provozu = čili celkem 62 let, kdežto u nás by se mělo počítat 30 let (pokud se nepletu). Čistě na osobku by se to muselo přepočítat znovu a pak by se teprve vidělo, co a jak:-))

Jiří H.

Nutzen Kosten se u nás používalo za Rakouska jako příloha k projektu. A byly v tom zaneseny všechny náklady spojené s výstavbou. Naprostý perfekcionismus. Úředníci se v těch dobách nekopali nudou do zadku, ale skutečně k něčemu byli. Zpracování projektu za Rakouska je pro spoustu lidí zvyklých na komunistický nepořádek něco naprosto nepochopitelného. Musím jenom dodat, že se zpracovávalo ke každému projektu, byť by to byla jen stavba skladiště.

Jaaa

Ale dneska to prej „líp nejde“, popřípadě „je to složitý“. Spíš máme jen líné úředníky. 🙂

medical_examiner

Hmm…teď je to pro nákladní vlaky použitelné dobře?…
Jen se ptám…

ythomas_ct

…no, svým způsobem ano. Protože plánovaný stav znamená, že namísto trasy „po rovině při vodě“ budete jezdit „přes kopec a tunelem“. Ještě, že je to tunelem alespoň o tolik kratší, jinak by to bylo energeticky opravdu nepěkné. Nezapomínejme také na to, že cílem Němců je zřejmě vyhnat nákladní vlaky z údolí Labe, nikoliv přidat další dvě koleje… 🙁

Petr Šimral

Ano. A proto byla vymyslena předávací stanice Encovany a s nákladními vlaky napřed tunelem od Litoměřic až za Ústí, pak rozjetý krátký skok a dlouhatánské mírné klesání do Německa. Ale CEDOP byl vyhuben a my jsme si řekli ne, protože by nákladní vlaky ošoupaly koleje v přímém tunelu s jediným obloukem před podjezdem Labe. A tak místo toho, aby nákladní vlaky pěkně tiše v tunelu stovkou projely Ústím si je pěkně užijeme po obou březích Labe a ty těžké v Elbtalu, protože se z Ústí západu bez postrku nevyhrabou a postrk stojí nemalé peníze… A k tomu si ještě užijeme… Číst vice »

Gejza

Ono to s tím tunelem centrem Ústí ale není žádná legrace. Minimální nadloží pod Labem, pak nestabilní nadloží s pyrotechnickou zátěží. A k tomu do dostavby Středohorského tunelu otevřená jáma v nové žst. Vedení Ústí sice aktuálně tlačí na tu tunelovou variantu, ale kdo ví, jak bude technicky proveditelná. Doposud je vše založeno na rešerších, jakmile začnou podrobné průzkumy, tak se ještě bude leckdo divit.
A kde berete jistotu, že byste to z Encovan do Heidenau dali na jeden zátah? Ony Krušnohorským tunelem nebudou jezdit vlaky třeba ze Záluží?

Petr Šimral

Vlaky od 090 samozřejmě jezdit budou. Ale nebude jich zrovna mnoho, protože Praha a pravobřežka by jely přes Encovany přímo.

Gejza

Vy budete jezdit z Prahy na pravobřežku? Můžu se zeptat kudy? Děkuji.

Schmidt

Běžte se podívat do Curychu na hlavní nádraží, kterým podtéká řeka a pod tou řekou a zároveň pod tím nádraží za plného provozu stavěli megastanici. Kdo chce hledá způsoby…

Gejza

Zásadní rozdíl je, že v Curychu si nemohli dovolit tu trasu stavět na povrchu – jak kvůli ceně pozemků, tak kvůli zásahu do historického jádra města. V Ústí je šance tu povrchovou trasu postavit v zásadě podél spojky Střekov – západ (a snad i udělat jedem most pro obě tratě). A trasa s výjimkou Střekova prochází územím nikoho.
Druhá věc je jak se popasovat s havarijní zónou chemičky. Podzemní část stanice by mohla být plynovou komorou…

Schmidt

Tak v Curychu zas hrozí zatopení stanice při povodni, myslím.
Oběti hrozí u chemičky i na povrchu. V podzemí se dá se řešit nějakou spešl VZT při havárii.
Ale hlavně podzemní řešení si vydupalo město, pokud vím.

Gejza

No dovedl bych si představit, že pokud by tam byl nějaký šotek, mohla by to zatopit třeba Bílina, která je hned vedle. S tou VZT by to asi nebylo jednoduché. To není kryt, který hermeticky uzavřete. Když si vzpomenu, jak fungovala slavná protipovodňová vrata v pražském metru, tak jsem k tomu takový… skeptický.
Ústí chápu, ale pro Ústí bude ta trať i v povrchové variantě obrovským přínosem. Dovedl bych si představit jiné potřeby, na které utratit těch cca 5 mld. vícenákladů.

Gwann

tak dlouhé sklo a budou super šotozáběry. třeba jak úplně oloupaná a zašmírovaná trojlamínátka s easy se míjí na mostě s ICE….

Schmidt

Pane Šimral, není nějaká šance vrátit CEDOPí verzi do hry?

K.S.

Tipuji tak 20 promile.

David

V krvi? 🙄

ythomas_ct

…a tady k té trase máte jedno akademické cvičení na téma odporu z jízdy tunelem: https://dk.upce.cz/handle/10195/75907. Nebo když vydržíte, tak by snad letos mohl ve VTS SŽ vyjít takový doplněný a upravený souhrn… 😉

Projektant

Viz https://datashare.szdc.cz/index.php/s/ygfxDim1siuv78a?path=%2FB.%20V%C3%BDkresov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st Ale není to úplně zřejmé – uveden je podélný profil koleje č. 1, tedy směr D -> Ústí, kde lze vyčíst z UL k portálu průměrně 6 ‰ a maximálně 17,6‰ na délce 1,3 km a 19% na délce 0,6 km. Jenže je to zkresleno dvěma přesmyky této koleje nad tratí UL-Teplice a vlaky zde pojedou z tunelu, tedy po spádu. Stoupání koleje č. 2, tedy trasu vlaků, které pojedou po VRT už středohořským tunelem, odhaduji na max. 10‰ na délce 1,6 km: https://mapy.cz/s/gerumoheba Vlaky z pravobřežky pojedou z UL „po staré“ a na VRT najedou až v… Číst vice »

gajda

Nejlepší by bylo to nechat navrhnout DB Netz, ti přeci jen ví, kudy by to mělo vést a i proč.

Miroslav Zikmund

Stavba VRT v Německu má tu výhodu, že „říše“ nemá tak husté osídlení a VRT vedou relativně pustinami nebo se průjezd osídlením řeší impozantními viadukty

medical_examiner

A Německo je relativně v rovině.
VRT jsou obecně relativně v rovině…

Georg

to ale mluvite o nemecku do roku 1945, ne?

a8n

Tam mají tak rychlé horotvorné procesy?

Martin

Jak jste na to prisel? V Nemecku vede VRT casto dost narocnym tunelem s tunely a mosty i prevysenim 40 promile…
A pustinami? Vite jakou hustotu osidleni ma Nemecko a jakou CR? Nemecko ma skoro dvojnasobnou hustotu oproti CR a to i vcetne vzdalenosti mezi obcemi…

X 1

Zikmundovi, Zikmunde. Že ty jsi v Německu nikdy nebyl.
Protože kdyby jo, tak bys neplácal takový nesmysly.

Greta

Plánovači musí pochopit jednu věc, buď se dohodnou se všemi obcemi, majiteli firem, domů a pozemků,., CHKO a dalšími stakeholdery na přijatelném kompromisu, nebo nic nepostaví. Tak jednoduché to je. Chaos s prekladanim trasy sem a tam nic nepřinese.

medical_examiner

Co si nadrobili, to si musí sníst…
Kdyby se chtělo, mohl by být tvrdý zákon o liniových stavbách…a s rozprávkami utrum…

Leon

Při trasování dopravních staveb bohužel nejde všem vyhovět a „přijatelný kompromis“ je pro někoho nepřijatelný a bude prosazovat svůj „přijatelný kompromis“.

Původní Pražák

Stačilo jednoduše napsat, že už nikdy nic stavět nechcete. Dohodnout se se všemi je utopie.

Zdrasa

Pět zástupců obcí, co mají dohromady tak možná 10k obyvatel vůči jednomu zástupci Ústí, co má 92k. To zní docela fér. A hlavně to zní tak, že vlivem NIMBYsmu se nikdy nic nepostaví. Sotva ustoupí jedné obci, nové vedení zas bude vadit jiné, v Česku nemáme dlouhé úseky krajiny bez ničeho.

Jaaa

Ta část prostě nebude. 19 lidí se nikdy na ničem nedohodne, ledaže by se to snížilo ke špinavému podplácení.

Raději než podplácet tak nic. Ať si to v kraji vyřídí mezi sebou.

Gejza

K Ústí přidejte 24 tis. Litoměřice. A obcím uberte, tam není ani 5k obyvatel…
Smutné je, že obyvatelům spousty obcí na pravém břehu Labe by ta stavba se sjezdem na Litoměřice výrazně zlepšila dostupnost Prahy a přitom i některé z těchto obcí chtějí trasu po levém břehu (a to i když zrovna u nich má trasa vést v tunelu).

Jaaa

Prostě se bojí a nechtějí změnu. To je zcela normální. S lidmi se musí pracovat.

Gejza

To je pravda. Navíc si mnoho z nich ani nedovede představit, že by někdy jezdili vlakem…

Jan Pytela

Ústecký region má jedinečnou šanci se ekonomicky nakopnout, tak by byla škoda to zahodit VRT terminálem někde na kraji uhelného dolu.

Pro obce na trase by každopádně bylo zajímavé porovnání cestovních dob mezi
variantami. Sjezd Litoměřice ta „stará“ varianta rozhodně neobsahuje.

V. K.

Stanice VRT bude přínos pro celé okolí v okruhu desítek kilometrů. Ale to Nimby vesničanům nikdo nevysvětlí, protože ty nic jiného než hrozba trati za barákem nezajímá. Neumím si představit, jak by krajští politici řádili, kdyby si takhle někdo dovoloval na plánovanou dálnici.

medical_examiner

Obyvatelé budou nakonec v klidu, protože žádná VRT nikdy nevznikne 😂.
A implementace V130 je zas tak moc trápit nebude…👺

Karel

Upřímně řečeno, já se těm „vesničanům“ ani moc nedivím, taky bych to nechtěl mít za barákem. A přínos to konkrétně pro ně bude mít nulový.

Jiří H.

Stavby dálnic byly nedotknutelné a politici vynakládali velké úsilí, aby je prosadily. A vůbec jim donedávna nevadilo kudy vedou / Beroun /. Nikdo si totiž nedovolil dřív ani ceknout. Pak přišla změna, soukromá statkářka se stala celebritou a stavba se kvůli jejímu pozemku na několik let zastavila. Najednou s ní žádný politik neměl odvahu jednat a ona přitom nechtěla nic jiného než náhradní pozemek. Dneska se i ŘSD dostává do sporů o vedení dálnice, takže železnice nebude výjimkou. Zřejmě by SŽ udělala lepší, kdyby upravila stávající trať a optimalizovala ji i pro provoz do 200 km/h. Plánování VRT podle vzoru… Číst vice »

Vít Jůza

V obloucích jsou jisté přírodní zákonitosti jako odstředivé síly, přes které vlak nejede. Ale pro vylepšování v mezích přírodních zákonů samozřejmě jsem.

Jaaa

No, tak trať lze upravit pro vyšší rychlost větším převýšením vnějšího kolejnicového pásu a pak změkčit normy pro nejvyšší nevyrovnané příčné zrychlení.
Ale pak by nezbyl prostor pro nákladní či těžké vlaky. A to teď hlavně potřebujeme řešit. Další koleje.

Gwann

tak ale trati typu závodní okruh s klopenýma zatáčkama ala původní trať v monze či velodrom dosáhnout nechceme 😉

fous55

20 = několik? Statkářce nabízeli skoro 10 hektarů za jeden, ale bylo jí to málo. V 19.století v éře stavby železnic si sedláci pochvalovali, jak díky dráze ke štěstí přišli, protože za 1 hektar dostali 1,2!

MartinS.

Je na Správě železnic, aby našla řešení technické, realizační, kompenzační nebo jeho mix, který předloží,“ uvedl krajský radní Michal Kučera (Spojenci pro kraj).

Tak nevím, ale ideální řešení, které se vyhne obcím, ale nevyhne se zároveň Ústí a ještě se to strefí do Krušnohorského tunelu asi nemůže existovat. Asi se bude muset jít od konce… tady je ústí tunelu, tady je Ústí (nad Labem) a moc možností, jak jít bezúvraťově dál nebude. Prostě v Ústí to musí přes Labe a je to u Litoměřic. Tam nikdo žádný zázrak nevymyslí.

V. K.

Kučerova logika je v tomhle naprosto geniální. Chceme všechno a hodinky s vodotryskem navrch a Správa Železnic ať to nějak zařídí.

Jaaa

Naopak, řešení je především na straně Ústeckého kraje. SŽ může jen dělat technický servis.

Pan krajský radní chce přijít bez práce k hotovému, protože kdyby měl náhodou rozhodnout, tak by si někoho rozházel. Typickej českej alibismus.

Petr Dobrovolný

Jinými slovy VRT Praha – Dresden nikdy nebude.

medical_examiner

To nebude. Nejdříve nebude projekt…pak nebudou peníze…a nakonec nebude důvod…
Takže se pracovníci přesunou na tvorbu tunelu Praha – Beroun, a podzemní nástupiště pro trať do Rakovníka…a na trať 190, Jihlava – Brno, Kutná Hora – H. Brod – Brno…takové práce je všude potřeba…

Pražec

„Krajina, přes kterou se trať plánuje, je velmi cenná, je potřeba ji chránit“
A „původní“ trasa vede přes méněcennou krajinu? Někudy to vést musí a proto by mě zajímalo spíš porovnání dopadů na krajinu u obou tras. Tohle mi ale zní spíš jako účelový podpůrný argument. Ale třeba se mýlím.

„…aby s ním obce byly komfortní“
Co dodat, čeština pláče 🙁

Horst

Tam jde určitě o chybu editora, logické je „konformní“.

Jaaa

Ale ne, newspeak takhle skutečně vypadá („be comfortable with“).

Pražec

Nikoli, jedná se o prachsprostý anglicismus: „to be comfortable with“

Jarda Š.

Ta snad už ani není anglicismus, ale spíš tzv. kalk (slovní spojení, které je založené na jiném jazyce a rodilý mluvčí by ho nikdy nepoužil).

David

Asi jako home office. V angličtině holý jazykový nesmysl.

robert

A jak by se tomu mělo česky říkat? Práce z domova mi přijde taková neobratná.