egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Ministerstvo k protestům zemědělců k rychlovlakům: trať nezasahuje ani do ochranného vodního pásma Vrchlice

Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility
Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility

Plánovaná severní varianta vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem vede pět kilometrů od vodního díla Vrchlice, nezasahuje tedy ani do ochranného pásma tohoto zdroje vody, sdělil mluvčí ministerstva dopravy (MD) František Jemelka. Reagoval tak na vyjádření předsedy Zemědělského svazu ČR Martina Pýchy, který v úterý na tiskové konferenci uvedl, že výstavba koridoru má zabrat přes 3300 hektarů úrodné půdy a hrozí i to, že koridor ovlivní hydrologickou bilanci povodí řeky Vrchlice, které je zdrojem pitné vody pro 60.000 obyvatel Kutnohorska. Podle Jemelky se stát bude snažit se zemědělci více komunikovat, což však v poslední době bylo obtížné kvůli koronaviru.

Obavy zástupců zemědělců nebereme na lehkou váhu a jsme si vědomi toho, že výsledná trasa tolik očekávané vysokorychlostní železnice bude dobrým kompromisem různých, často protichůdných zájmů či názorů,“ sdělil Jemelka. Podle něj ale stát rychlé přeshraniční spojení po železnici potřebuje, navíc na to pamatují územní rezervy státu. O výstavbě chce proto také jednat Agrární komora ČR.

Trať zasáhne pozemky několika stovek zemědělců, mimo jiné i společnost PIAS Suchdol, která by měla ztratit 100 hektarů pozemků. „Hovoří se o výstavbě vysokorychlostní trati, ale nás jako vlastníka dosud nikdo nekontaktoval a na našich pozemcích se již pohybují geodeti,“ řekl v úterý na tiskové konferenci zemědělského svazu vedoucí rostlinné výroby firmy Jan Mikulka.

Územní rezerva pro rychlotrať je již několik let

Podle ministerstva dopravy ale drží v těchto místech rezervu pro výstavbu již několik let, nyní ji chce posouvat vpřed. Mělo by jít o dokončení studie proveditelnosti, zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí, součástí rozhodování bude i vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA).

Podle Mikulky plánovaná stavba zničí až 15 milionů tun ornice a Česko přijde o možnost, aby kolem tří milionů metrů krychlových vody bylo ročně vsakováno a zadržováno v přírodě. Centimetr ornice se pak vytváří zhruba 100 let, upozornil. Ministerstvo dopravy chce problém s ornicí vyřešit zohledněním v ceně výkupu pozemků.

Mluvčí Jemelka dodal, že při každé nové stavbě vysokorychlostní železnice bude vždycky dotčená nějaká zemědělská půda či les, nějaká vodoteč, zástavba nebo obecně soukromý majetek. Správa železnic ale podle něj předpokládá, že bude komunikovat intenzivněji.

Vlaky na vysokorychlostní železnici v Česku by podle odhadů mohlo v budoucnu využívat přes 130 000 cestujících denně. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Rychlost jednotlivých úseků bude různá, některé by měly být nastaveny až na 320 km/h. Například cesta mezi Prahou a Brnem by tak měla místo současných asi 2,5 hodiny trvat kolem jedné hodiny. Podobně by měla zrychlit i cesta mezi Brnem a Ostravou, rychlejší cestu například do Prahy rychlodráhy zajistí i z Pardubic, Hradce Králové a Ústí nad Labem. Tratě navíc budou mít mezinárodní přesah, přes Česko by měly projíždět i rychlovlaky z Německa, Polska nebo Rakouska.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

A bude i nějaké odškodnění od zemědělců za zničení 1/3 pitné spodní vody hnojením?

Greta

SŹ opět nekomunikuje, vyvolává konfrontaci a její pracovníci tvrdí nepravdu, viz historka starosty z Vysehorovic. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/proti-rychlovlakum-jsou-nejen-obce-trat-znici-nejlepsi-pudu-tvrdi-zemedelci-150872

zesp

Za pár let bude stejně zemědělská půda zničená díky intenzivnímu hospodaření a snahou za pmoci různých prostředků vycucat z půdy co nejvíc. Ročně se do ní sype tuny umělých hnojiv, velké lány ničí větrná a vodní eroze. Nikdo z těch „zemedělců“ to neřeší. To nejde do nekonečna. Až úrodnost klesne pod mez zajímavých zisků z výnosů, nynější „hospodáři“ ji vrátí drobným majitelům, kterým skutečně patří. Zajímavé je v tomto srovnání, jak ochotně tu velmi úrodnou půdu prodávají na výstavbu logistických parků a jiných hal většinou nadnárodních společností. Tady se ohánějí likvidací úrodné půdy, ale pak se v prospektu developera budujícího… Číst vice »

rychlodráha

Jde jim jen o vyšroubování ceny za metr pole. Nic jiného bych v tom nehledal. Že by zemědělce zajímala ornice? Od kdy?

Romanero

Tak já myslím, že jde hlavně o to, že tržní cena metru pole je pár korun a tohle je asi pro ty zemědělce jediná šance, jak na tom vytřískat víc.. tak to zkoušejí s řadou obdivuhodných, ale vyfabulovaných čísel.

Greta

Tak zkuste nějaké pole za pár korun koupit, vy chytráku.

Iveta

No tak se zase léta budeme dohadovat ,kde bude řepka ,pak kde je motýl Emanuel co je chráněnej a VRT nebude ani za 50 let.To už nás dávno celá Evropa bude objíždět.Odkoupit pozemky ,odvézt ornici a stavět.Soběstační v zemědělství již dávno nejsme ,vše se jen dováží je to jen o tom jak vytřískat peníze,ale VRT opravdu potřebujeme Praha-Brno dnes při výluce za cca 3 hodiny je snad sranda.Tím neříkám ,že si máme zničit zemědělství ,ale přeci to nejde dělat jako na počátcích staveb drah ,kdy sedláci byli proti a tratě objížděly vesnice.

Jiří

A oni tu ornici neodvezou někam kde bude fungovat zase jako ornice? Co s ní vlastně udělají?
A co udělají s tou vodou, že nevsákne do země? Podle mého názoru ta voda právě skrz železniční svršek tvořený velkými kameny mezi kterými je spousta skulin vteče do podloží.

Jaaa

Nene, do tělesa trati by se voda vsakovat neměla, protože pak by tam mohla něco vymlít a výsledkem by byly třeba takové Dalovice.

Ale mohla by se zasáknout hned vedle.

Greta

Ornici odvezou a prodají na rovnani trávníků, hřišť, ozeleneni dálničních náspů apod. Tam opravdu více vody nezadrží. Železniční trať žádnou vodu nezasakne, traťový spodek musí být odvodneny, takže je voda co nejrychleji odvadena z trati do vodoteci. A to nemluvě o tom, že je na trati zpravidla znečištěná ropnými produkty, oterovymi částicemi z brzd aj.

Martin Hroch

Jen bych chtěl podotknout, že ornice zničena nebude.
Přímo ve stavebním zákoně je stanoveno, že ornice se nesmí ničit.
Při zahájení stavby se provádí takzvaná skrývka ornice. Ornice je poté uložena na haldu (hromadu) nebo odvezena jinam pro další zpracování. Je zakázáno ji jakkoliv znehodnocovat nebo používat na jiné než zemědělské účely. Což pravda se ne vždy děje no.
Tedy ornice zničena nebude. Spíše jestli tam nebylo myšleno, že bude zábrana orná půda?

Jiří

A dá se navezenou ornicí vytvořit někde orná půda? Co se s ní vlastně nakonec stane?

Petr5

Ano, to se dělalo již v 70. letech před výstavbou D1/D2 na jižní Moravě.

Pavel Skládaný

Dokonce velice přísně, nutno přiznat, že komunisti v tomto byli hodně důslední.

Jiří Kocurek

A je to v tom zákoně přinejmenším 25 roků. Jenže většina lidí o tom nemá ani potuchy.

Radši jsem si to ověřil: č. 334/1992 Sb. § 8.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-334#cast4

Nakládání s ornicí je navíc součástí posudku EIA.

Karel

No dobře a kde najdeme další zemědělské pole? Ornici budeme mít na hromadě kde nebude k žádnému užitku. Tady jde o zemědělskou půdu o kterou nenávratně přicházíme.

Jiří Kocurek

Například ji můžete navézt na neúrodnou půdu po staré zbourané hale. Ten vepřín v Letech, který musel k zemi. Například. Že si něco nedokážete představit vy, neznamená, že to nejde.

Pacicka

Například u nás v okolí „rostou“ solární elektrárny…..

Greta

Zničena je zcela jistě, to, že se svrchních 30 cm shrne na hromadu a v lepším případě udělá se z ní trávník za LIDLem na věci nic nemění. Černozem má mocnost 90 cm i více, prerusi se zasakove štěrbiny po kořenech, zničí prameny.

Matouš

Kde na Vysočině najdete černozem, prosím? Cokoliv, co se na těch polích dalo zničit, už bohužel zničila těžká technika, absence hluboké orby (čest výjimkám) a eroze.

Jaaa

Zemědělci problém zveličují.
A samozřejmě jim jde v prvé řadě o nárokové dotace, je to pro ně v podstatě bezpracná bezinovační průmyslová velkovýroba.
Snad už konečně EU změní pravidla a zohlední péči o krajinu, ostatně jen proto má smysl zemědělce podporovat.

Proti dálnici D3 nebo D35, které zaberou daleko víc půdy, ale takhle necukaji. Je to jen hra lobbystů.

xyz

Nějak vám to toho postoje zemědělců k dálnicím neštymuje D11 u HK, není-liž pravda.

Jiří Kocurek

Protože lidé jsou různí. Házet všechny do jednoho pytle je nesmysl. To bychom se taky mohli dovědět, že všichni pankáči jsou stavební inženýři. (Visací zámek vznikl na ČVUT)

hoholu

se souvětím „Rychlost jednotlivých úseků bude různá, některé by měly být nastaveny až na 320 km/h“ mi začínají růst vrásky na čele. Víte co to znamená… pár kiláků aby takovou rychlost vlak nabral, dalo se vyfotit „rychlost 320km/h“ a dát to na sociální sítě a pak hurá propad na 70km/h mezi Světlou a Havlbrodem..

Turinturambar

Je stanovena minimální rychlost 200km/h

hoholu

jenom? na to že to má být novostavba VRT tak je to málo.. nevíte prosím jaký by to měl být úsek?

Osasco

Na to, že SŽ chce stavět skoro řádově rychleji než ŘSD, tak dost podcenili komunikaci. Starostové tvrdí, že s nimi nejednali a oni klidně tvrdí. že s nimi jednali… Vypadá to, že asi mezi SŽ a ŘSD nebude valného rozdílu. Pak si bohužel půlka národa myslí, že za zdržení D11 může paní Havránková a ne arogance úřední moci.

Insider

Na stránkách SŽ je seznam všech jednání s obcemi není jich málo…
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/projednani

Josef Král

A co dálnice, silnice? Tam je také zábor půdy podstatně větší.

V. K.

Pokud jim vadí ničení orné půdy, tak ať se spíš zabývají různými halami a satelitními městečka. Dopad ve srovnání s jednou dvoukolejnou tratí naprosto neporovnatelný.

Jiří Kocurek

Jo, satelitní městečka. A lidí mají bydlet kde?
Haly? Skladují se v nich brambory, jablka… Ne každý má vlastní sklep. V satelitním městečku by to šlo, ale v paneláku vlastní sklep? Se zásobou brambor na celou zimu ve vlastním sklepě v paneláku?

Jo, královské Vinohrady. Jedno z prvních satelitních městeček Prahy.

FrenkyUL

Kolega V.K. to myslel asi jinak. Firma si postaví halu, na skladování, na výrobu, to je jedno, prostě zabere půdu. Potom udělá krach a nová firma nejde do té samé haly. Ta zůstává opuštěná a kus od té původní se staví nová hala. Tak se postupně roztahuje naše civilizace na úkor přírody. Staví se stále nové a nové krabice. Taky s tím moc nesouhlasím, ale základní infrastruktura jako dálnice a nebo nové tratě pro vlaky? Problém je v tom, že pro krabice nadnárodních firem se to vždy nějak udělá, ale jak staví stát, tak to je najednou řečí….

Jiří Kocurek

Tak jak je možné, že spousta průmyslových hal, např. v Brně není volných a sídlí v nich různé firmy, které tam rozhodně nebyly v roce 1930? Jo, staví se nové. Protože v roce 1930 nebyla žádná hala pro výrobu ledniček, praček, podobně. A v roce 1830 nebyl žádný Baťa, nebyl „žádný Zlín“ a lidi chodili bosky. A tak dál. Víte, většina lidí si dokáže vymyslet, doslova vylhat důvody, aby mohli nadávat na svět. A hlavně extrapolovat z jediného extrému na celek. Chcete příkald? Nádává se, že každý motorkář se do 30 roků zabije. Umírá jich asi 40 ročně, to nám… Číst vice »

Petr5

Až na to, že ty haly se mohly postavit na brownfieldech a ne na polích.

Pája

Baťa stavěl čtvrti nejen ve Zlíně v poněkud jiné době a věřte mi, že o něm něco málo vím.

Úvozová polňačka

Dokud to jde, tak ať se halami a satelitními městečkami zastavují opuštěné brownfieldy.

pkajetan

to je příliš logické a nic to nenese, polňačko

Jiří Kocurek

Jasně, proto se třeba nestaví na Smíchově nová zástavba. Protože to nic nenese. Di s tou závistní jinam.

Jiří Kocurek

Což se děje. Přestavba Žižkovského nádraží nebo Zbrojovky v Brně na byty. Hádám, že obojí jsou dostatečně známé projekty na to, aby to nebylo ignorováno z neznalosti.

Pája

To jako existuje bydlení buď v paneláku, nebo satelitním městečku a jinak nic? A do háje, ani v jednom nebydlím.

Jiří Kocurek

Jinak je to teda argument z řady „a oni zase bijou černochy“. To spíš ty biopaliva, ty zabírají místo pro pěstování potravin. Už jsem to jednou psal. Jako D1 z Prahy do Brna, jen 15 km široká.

Jarek

Přesně tak – tohle, ani devastace ornice chemickým prasozemědělstvím s obřími a těžkými stroji jim nevadí.

Jiří Kocurek

Víte, zapadnout se dá i se 400 kg „těžkým“ strojem. Jak se propadne drn, tak je konec. Jsem zažil. Některé penumatiky jsou tak velké, že traktor na nic ve vodě plave. To právě proto, aby se nepropadal pod drn.
Je nesmysl hádat hmotnost stroje podle velikosti penumatik. A už vůbec ne tlak na půdu. Ten pomalý s úzkými pneumatikami, který vapadá strašně lehce dělá přesný opak.

Úvozová polňačka

Ornou půdu svým přístupem ničí zemědělci samotní. Agroholdingy i někteří soukromí zemědělci se nechtějí vzdát zažitých způsobů hospodaření z 50. let v podobě nekonečných lánů monokultur, meliorizací, bez jediného větrolamu, nebo polní cesty s ovocnou alejí. Jde jim spíše o dotace na veliké John Deery,. Bohužel…

Jarek

Jojo, ono i účelem vystoupení „zemědělců“ bude snaha o získání nějakých výhod než starost o Matku Zemi…

Jiří Kocurek

Účelem zemědělstí je získat obživu, doslova a dopísmene sklidit víc než se zaselo. Od prvopočátku. Že Karel IV neměl práškovací letadlo, to nebylo z altruismu.

Martin

A hlavně si to stříkaj roundupem a bůh ví jakoukoliv další chemií

Jiří Kocurek

Pužívá se i chemicky připravený oxid vápenatý, bezvodý. Aneb pálené vápno. Jenže záleží na názvu. Jakmile se použije chemický a ne obecný tak je oheň an střeše. Suříková barva je naproti tomu vpořádku a bijci proti chemii by ji chtěli zpátky, aby mohli natírat plot.