JHMD: Provoz vlaků je nezbytný k přežití, na letní sezonu má být vše „papírově“ připraveno

Lokomotiva U46.101 (polka) JHMD. Autor: Jan Píšala/JHMDLokomotiva U46.101 (polka) JHMD. Autor: Jan Píšala/JHMD

Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy vypršelo loni 2. října. Ten den také na tratě naposledy vyjely vlaky.

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je od loňského října v úpadku, hodlá v lednu podat na Drážní úřad žádost o osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Klíčový dokument pak má firmě umožnit obnovení provozu na úzkorozchodných drahách Jindřichův Hradec – Obrataň a Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Ve svém pravidelném hlášení pro soud to uvedl insolvenční správce David Jánošík. Předlužená firma zařizuje „papíry“ pro infrastrukturu skrze svou dceru Správa úzkokolejných drah, kterou netíží „finanční nezpůsobilost“. Samotný provoz by nejspíš na svou licenci zajišťoval externí dopravce, v minulých měsících se hovořilo především o firmě WTT.

„Insolvenční správce považuje za nezbytné pro ekonomické přežití obchodního závodu dlužníka, aby se v následující letní sezoně podařilo obnovit železniční dopravy alespoň na části tratí. Insolvenční správce za tímto účelem zajišťuje potřebná povolení a osvědčení, jakož i smluví vztahy potřebné k zahájení provozu. Plánujeme oslovit držitele povolení k provozu osobní drážní dopravy a požádat je o předložení modelu budoucí spolupráce,“ uvedl Jánošík.

Drážní úřad už Správě úzkokolejných drah vydal v polovině září úřední povolení k provozování obou regionálních drah. Na jeho základě mohou ale na tratě vyjet pouze pracovní stroje. Dalším krokem k obnově osobní dopravy proto musí být získání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. To vypršelo loni 2. října, aniž by si firma v předstihu požádala o nové. Ten den také na tratě naposledy vyjely vlaky. Vydání osvědčení trvá podle DÚ zhruba pět měsíců. Věřitelé podle Jánošíka výdaj na získání osvědčení odsouhlasili, část nákladů přislíbil uhradit Nadační fond města Jindřichův Hradec.

„Vzhledem k tomu, že není možné za současné situace udržovat celou dráhu v perfektním stavu, soustředíme se zejména na údržbu v okolí stanic a dalších objektů v co nejlepším stavu, likvidaci odpadu, odstraňování drobných závad a škod způsobených přírodou a činností lidí,“ píše správce soudu. Ekonomická aktivita firmy je podle něj soustředěna výhradně v dílnách, kde se vyřizují zakázky externích zákazníků. Firma má 13 zaměstnanců a jednoho spolupracovníka na dohodu. Provozní ztráta vzrostla s příchodem zimy na 250 tisíc až 300 tisíc měsíčně. Záměrem správce je také obnova tisku kartonových jízdenek, jakmile dojde k opětovnému připojení elektřiny do objektu v Kamenici nad Lipou.

Jinak má správce svázané ruce a nemůže zatím přistoupit k prodeji majetkové podstaty, neboť ze soudního ping pongu zatím nevzešlo řešení úpadku. Českobudějovický krajský soud několikrát rozhodl o konkursu, přičemž rozhodnutí vždy zrušil Vrchní soud v Praze. Rozhodující slovo bude mít schůze věřitelů, která ještě nebyla svolána.

Seriál o vývoji v JHMD od začátku insolvence loni v září naleznete pod tagem Insolvence JHMD.

Tagy insolvence JHMD JHMD
39 komentářů