Elektromobily mají už 15,1 % trhu s novými auty v Evropě, poprvé předstihly auta na naftu

Dobíjení elektromobilu ve Vídni. Autor: Wien Energie / Mark GlassnerDobíjení elektromobilu ve Vídni. Autor: Wien Energie / Mark Glassner

V Česku mají elektromobily na trhu nových vozů výrazně menší podíl.

Evropský trh s novými auty dosáhl v červnu zásadního milníku. Poprvé v historii se prodalo více elektromobilů než aut s dieselovým pohonem. Celý trh s novými auty zaznamenal v červnu velký růst.

Vyplývá to z nových dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podíl čistě bateriových vozidel (nikoliv hybridů) dosáhl 15,1 %, zatímco podíl dieselu tvořil 13,4 %. Nejvíce prodaných aut bylo na benzín (36,3 %), na druhém místě podle paliv jsou hybridy s podílem 24,3 %. Registrace nových elektromobilů meziročně stouply o dvě třetiny.

V červnu se počet registrovaných aut meziročně zvýšil o 17,8 %, celkem trh za první pololetí zaznamenal růst o 17,9 %. Trh roste jedenáct měsíců v řadě, částečně jde ale o zkreslená data o skutečné poptávce. Dodávky nových aut nabraly kvůli komponentové krizi značné zpoždění. „Mezinárodní růst trhu nejen červnového, ale i 11 měsíců v řadě, ovlivňuje vícero důvodů. Lidé například registrují ta auta, která si objednali už před rokem. Také se mírně zmenšuje čekací doba, tudíž lidé, co otáleli, nyní pořizují auta, která už jsou na skladě,“ vysvětluje Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.

Český trh už podle dříve zveřejněných dat zatím zůstává hlavně u spalovacích motorů. Elektromobily v červnu sice dosáhly nejvyššího podílu v historii (přes 3 %), stále ale drtivou většinu tvoří pohony na benzín a naftu. „Je znát, že Češi o alternativních pohonech stále více přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ dodal Polák.

Tagy ACEA elektromobilita registrace nových vozidel
282 komentářů