Elektromobily mají už 15,1 % trhu s novými auty v Evropě, poprvé předstihly auta na naftu

Dobíjení elektromobilu ve Vídni. Autor: Wien Energie / Mark GlassnerDobíjení elektromobilu ve Vídni. Autor: Wien Energie / Mark Glassner

V Česku mají elektromobily na trhu nových vozů výrazně menší podíl.

282 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Nafta na ústupu, jistě! Když se uměle utlumuje výroba NM a není z čeho vybírat! A taky, ne každý má možnost přes noc dobíjet .

Zbyněk

zatím si můžete vybírat u téměř každé značky ze všech motorizací. Statistika vychází z aktuálních údajů

Joker

Vypadá to dobře, ale je to všechno uměle udělané a udržované…asi jako pacient na přístrojích na ARO po ošklivé nehodě.

Zbyněk

když tomu chcete věřit…. 🙂

gerstjan

1) Dojezd 1000 km nemají ani zdaleka všechna spalovací auta.
2) Jet 1000 km v kuse není zrovna bezpečné
3) U elektromobilu je spotřeba závislá na hmotnosti mnohem méně díky rekuperaci, takže tam ta úměra nefunguje tak okavypulně jako u aut se spalovacím motorem, ono se stačí podívat, že elektromobil má v městském cyklu zhusta menší spotřebbu než mimo město, proč asi?
4) Nikdo Vám ho nenutí, aut se spalovacím motorem je na výběr pořád spousta.

Zbyněk

taxi ho nekupujte – v nabídce značek je spousta dieselů a doma mějte třeba černobílou televizi nebo jiné historické archiválie. A taky mám rád veterány…. 🙂
Jen pro info: EV není výrazně těžší – to je obecný hoax. Musíte srovnávat srovnatelné. Jen pozn . nejlehčí v auto prodávané aktuálně v Evropě je elektrická Dacia Spring.
A výkonné EV s výkonem třeba 200-300 kW jco zrychlí na 100 za 5s, jezdí průměrně za cca 18kWh/100km tj. ekvivalent do 2L PHM….

MP22

Výborná zpráva!

Je vidět, že to táhne nahoru racionálněji uvažující ale také bohatější západ, každopádně ceny a vlastnosti EV se zlepšují tak rychle, že to začne vycházet i nám.

Už dnes EV předhání v návratnosti spalovák u taxikářů a kurýrních firem, tam to přijde nejdříve. Do roku 2035 po splováku ani pes neštěkne.

Rád bych zde diskutoval, ale sešla se tu elita národa, velká škoda. Ale je před námi ještě hodně práce, abychom nebyli národem Pepíků a nevytahovali jsme MeToo v diskuzi o autech v roce 2023.

Onu, držím vám palce strejdové a nezapomeňte zavřít oči, až půjdete spát.

Petr David

Co je racionálnější ukáže čas.

Jirka

Ono to bude o tom si to vyzkoušet. Já si koupil malý EV a teď mi přijde naprosto racionální a ekonomičtější, vyměnit i hlavní spalovák za EV.

Petr David

Ono to bude taky něco o vedlejších vlivech, tedy o kur…í životního prostředí na jiných místech planety.

PetrH

Myslíte těžbou ropy? Nebo jejím spalováním?

Zbyněk

naprosto přesně. Kdo nikdy neviděl barevnou televizi, stačí mu za zlomek ceny černobílá – službu přeci udělá stejnou… 🙂

Petr David

A vy jste asi neviděl provozy, které souvisí s výrobou baterií.

Zbyněk

naživo neviděl – jen na YT výrobu baterií Tesly a Kia – celkem pěkně jak to tam ti roboti bastlí.
Ale viděl jste např. slévárny bloků motorů, ropnou věžičku nebo jak vypadá v Hamburgu příprava tankeru po vykládce ropy,?
Předpokládám máte mobil. Viděl jste výrobu součástek mobilních telefonů, jak to těm dětem v Asii jde ?

Petr David

Doly? Zpracování surovin?

Zbyněk

ne, v dolech jsem nebyl.
Jaký je rozdíl při zpracování surovin a těžbě drahých kovů pro spalovací auta, domácí elektroniku, mobily´, součástky elektroniky spalovacích motorů, katalyzátory, atd nebo pro elektromobily ?

Petr David

Já auto naštěstí nemám, jinak mezi elektro a spalovákem podstatný rozdíl nevidím, obě varianty zabírají prostor a všude vyžadují betonování.

Zbyněk

já nemám vlak, takže pára jako elektrika, oba potřebují koleje…. To je trošku krátkozraký pohled. Nemyslíte?

Petr David

To si opravdu nemyslím, protože vlaky doplňují autobusy a k těm autobusům nás donesou nohy. Tedy pokud je ještě umíme používat.

Zbyněk

každý druh dopravy doplňuje jiný – to je obecná věc. Nohy mě donesou i k autu, kolu, volskému potahu nebo k letadlu. Nevidím souvislost s elektromobilitou

Petr David

veřejná doprava je šetrnější k našemu prostředí více, než elektromobil.

Zbyněk

to jistě, ale nevidím souvislost s článkem

DOPRAVAK01

Časem se ukáže pravda a to sice, jak vysoká je degradace baterií po 6 a více letech provozu. V době, kdy je elektroauto věc bohatých, nebo fanoušků, kteří auta po 5 letech mění. Až se toto střetne s realitou, kdy tu lidé vlastní a kupují více jak 7 leté vozy s vidinou dalšího 10letého provozu, budu opravdu zvědavý na zkušenosti z provozu.

soumar

Ono to nebude tak strašné. Dlouhá data jsou k dispozici u Tesel a tam se dá říct, že ojetina s nájezdem 250k km bude mít cca 90% kapacitu baterie, u starších s podobným nájezdem lze čekat 80-90%.
Horší elektroauta jako Nissan Leaf se dostanou po 10 letech na nějakých 55-70% kapacity.

To pořád na pojíždění kolem komína, na což si lidé kupují takto staré ojetiny, postačí. Akorát je bude třeba nabíjet skoro denně.

https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-replacement/
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-leafs-soh-loss/

DOPRAVAK01

Určitě bych nebagatelizoval skutečnost, k čeumu se starší auta využívají. I dnes plní role hlavního auta se kterým se lidé nebojí vyrazit několikrát za rok na dovolenou. Dále ne každý si může Teslu dovolit a mnoho lidí sáhne po levnějších vozech a z uvedeného článku jsem pochopil že tesla poskytuje záruční výměnu po 8 letech nebo 100-150mi, pokud kapacita klesne pod 70% Dále se v článku zmiňuje, že vůz již jednou baterii vyměněnou měl, tak z toho nejsem úplně moudrý. Každopádně bude zajímavé sledovat reálná provozní data těchto vozidel, provozovaných v našich podmínkách a to nemyslím nijak rýpavě, protože mě… Číst vice »

soumar

Při cestě na dovolenou taky není nízký dojezd takový handicap, zkrátka se cesta stane cílem. 🙂

Jirka

No, ono to zdržení je relativní. Kdo má při 1000 km cestě zastávku 5 minut a dojede vyplivlej a nebezpečně unavenej na pláž, ten se zdrží. Kdo si dává klasické bezpečnostní přestávky, ten dojede třeba o 45 minut později, ale v o něco lepším stavu.

DOPRAVAK01

Mám za sebou přes 900 km s 20 min zastávkou na jídlo a pár stopy jen na wc. Auto 5 lidí zavazadla + střešní box. Cesta pro mě rozhodně cíl není a nevidím důvod, proč být otrokem svého auta. Pro někoho, kde to má nastavené jinak nebo nejezdí delší vzdálenosti asi OK, já se snažím o dovolené relaxovat a za volantem trávit co nejméně času 🙂

Zbyněk

Správně . Pravděpodobně máte spalovací auto. Musíte jezdit k pumpě, musíte hlídat kvalitu paliva, musíte autu měnit oleje, filtry, rozvody, musíte ho udržovat ve správném teplotním stavu, jezdit s ním na pravidelné servisy atd atd a navíc ten spalovák v provnání s EV za veškerou tu nutnou péči stejně pořádně nejede.
S EV jezdíte, večer ho doma píchnete do zásuvky a zase jezdíte. Pokud jedete dál taxe na cca 15-20min. zastavíte, dáte si kafe a nabijete a zase jezdíte.
Teď kdo dělá komu otroka, že?

DOPRAVAK01

Doplňte si informace co vše se v elektrickém autě v rámci pravidelné údržby mění a poté rozdávejte rozumy 😉

Zbyněk

na co si tu hrajete? nemáte internet nebo jste línej ? Je to dle výrobce, např. Tesla má servis jen doporučený tzn nemění se nic, ale doporučuje se výměna brzdovky po 30tis km, výměna pylového filtru, popř. chladící kapalina po 60-tis km. Čínské Nio má servisní prohlídku po 10-ti letech bez omezení km, Kia/Hyunday servisní interval 30tis km s výměnou brzdovky a pylového filtru.
Obecně olejové náplně jsou uzavřené a doporučuje se jejich výměna po 400-500tis km dle značky

kolemběžící

Takže vlastně říkáte, že oba druhy motorizací vozíme do servisu po 30 tkm 🙂

Zbyněk

píšu, že je to dle výrobce. Nio jde např. po 10-ti letech, Tesla ho má jen doporučený bez km

DOPRAVAK01

Na nic si nehraju, v každém voze je třeba běžná údržba a i jako laik nevlastnící EV vozidlo vím, že to není jen o nabíjení baterií a proto mi není jasné, proč to tu uvádíte jako argument. EV auto navštěvuje servis podobně často, jako každé běžné auto.

Zbyněk

čtěte pozorněji. Píšu, že je to dle výrobce: Nio jde po 10-ti letech, Tesla ho má jen na doporučený….
Ale EV jako takové, ho téměř nepotřebuje. Náš N. Leaf měl záruku 5 let tzn byl 2x na prohlídce, která stála 416Kč+výměnu pylu a brzdovky. Po pěti letech už nebyl nikde a najezdil mi ještě cca 200tis km bez jakéhokoli servisu. Tzn jak uvádím, je to dle výrobce a jeho záručních a servisních podmínek. Teoreticky na žádný servis jezdit s EV nemusíte. Spalovák zadřete, ale EV bude jezdit stále

PetrH

Mne vždycky baví, jak máte vždycky jenom nekonkrétní kecy 🙂 Možná to přesvědčí podobně inteligentní nebo kamarády u piva…

DOPRAVAK01

Nevlastním elektromobil a myslel jsem si, že zde načerpám vědomosti od někoho, kdo ho dlouhodoběji provozuje. Můžete se prosím podělit o Vaše zkušenosti, nebo sem chodíte z důvodu, že nemáte kamarády a nikdo s Vámi na pivo nechce?

PetrH

Žádost o vědomosti se obvykle nesděluje arogantním stylem:

„Doplňte si informace co vše se v elektrickém autě v rámci pravidelné údržby mění a poté rozdávejte rozumy „

DOPRAVAK01

Informace se obvykle také nesdílejí přesvědčováním o objektivních nepravdách, což bylo následně uvedeno na pravou míru informacemi o servisních intervalech u EV vozů. Mohu vás tedy slušně požádat o zprostředkování Vašich zkušeností, nebo vyjádření se k tématu ohledně degradace baterií a provozu EV vozů?

Zbyněk

pokud Vás něco o EV opravdu zajímá, taxe mrkněte na http://www.qauto.cz Kdysi jsem dával na web zkušenosti s provozem. Snad to tam ještě je, protože už na to několik let neaktualizuju

DOPRAVAK01

Děkuji za odkaz, rád si počtu 🙂

none

Ale ty dopredu vis, ze te nic nepresvedci. Takze je zbytecne te presvedcovat. Urcite bys neuveril ani tomu, ze se s tim da jezdit v zime…

Petr

A to si myslite ze baterka nepotřebuje udrzbu? Co chladici kapalina to asi nevite. Taky nic levneho. Myslite ze to bude porad tak super s mistem na nabijeni jak dnes? Az je budou mit všichni tak se o misto budete prát aby jste nabil auto. Ruzova predstava je krásná ale realita bude jina. Ten konec spalovaku nebude tak aktualni v roce 35 ale spis tak o tech 35 let pozdeji.

Zbyněk

jste určitě skvělý věštec, ale já si raději počkám. Zatím je pro mě EV mnohem lepší a výhodnější.
Jen pro info, chladící kapalina se mění po 120tis km a stojí 3500,-Kč – jezdím s EV přes 15 let, takže si troufám něco málo vědět… 🙂

Jirka

Zatím co mám informace, tak se drží u těch starých Tesel baterky na 80+%, takže stále na pohodu 350-400 km dají.

Ondra K.

S tím jak bude přibývat starších elektromobilů se určitě objeví i aftermarket možnosti repase baterií, která bude levnější jak nová baterie od výrobce. Například pro Toyotu Prius už tato možnost existuje.

Jirka

Už jsou, daj se koupit starší baterky a vyměnit i mimo autorizák v servisech, co jsou odborně zaměřené na elektro. Zatím je jich jen pár, ale budou přibývat.

kolemběžící

Nevím, co si mám myslet o tom, že tyhle zázračné statistiky obvykle pocházejí z elektro-jasánkovských webů.

A naproti tomu zkazky o tom, že vzplane každé druhé EV a odřené zrcátko znamená totálku zase ze všemožných Autofór.

A koukajíc na svůj osmiletej ajfoun, kde už jsem pětkrát měnil baterii, a ta je opět v háji, tuším, že lžou úplně všichni.

Mendy

V roce 2014 jsem si koupil Samsung Galaxy S4. V roce 2021 jsem měl baterii v takovém stavu, že používat telefon znamenalo stát u zásuvky s telefonem připojeným na nabíječku.

Zbyněk

co má baterie v telefonu prosím společného s baterií v autě?
Nebo je to tak, že kráva nebo kůň, oba mají čtyři nohy a žerou trávu?

PetrH

Asi tak.

Mendy

Zeptejte se kolemběžícího, on s tím začal.

Y.K.

Porovnávat industriální trakční baterii s miniaturizovanou a co nejlehčí/nejmenší baterkou ve spotřební elektronice je mimo. Jsou to konstrukčně úplně jiné věci. I mají jinak nastavenou životnost. Na trakční baterie se běžně dává ZÁRUKA 6 let, na celý mobil dva roky a životnost je jen nějakých 200 – 300 cyklů.

Y.K.

To samozřejmě nemění nic na tom, že tu budou auta s horšíma baterkama a ta s lepšíma, ale to trh velmi rychle vypozoruje, stejně jako to vypozoroval u spalovacích aut, co je troska a co přežije milion kilometrů v kondici.

Kuba

Hlavně na baterii v mobilu je záruka jen 6 měsíců.

Lukáš F.

Pokud jste za 8 let 5× měnil baterii, tak buď kupujete naprostý šunt (Apple?), nebo ji neumíte správně nabíjet. Li-ion baterie v telefonu totiž při správném zacházení úplně v pohodě vydrží 4-5 let.

kolemběžící

Dohodněte se s předřečníkem Y.K. jak to teda vlastně je. Já k tomu mohu jen říci, že v záručním listě tvrdí něco o 6 měsících a 80 % kapacity.

Y.K.

Já k tomu nemám co říct. Opakuji, že baterka v telefonu a trakční baterie jsou úplně jiné věci, s jinou technologií, jiným počtem cyklů, jinou plánovanou životností.

Kuba

Já mám 4 roky starý Xiaomi mobil a baterie stále původní, sice nevydrží 2+ dny jako dříve, ale ještě se to dá. I předtím v 5 let starém Nexusu jsem vydržel s původní.

soumar

Ono to nebude tak strašné. Dlouhá data jsou k dispozici u Tesel a tam se dá říct, že ojetina s nájezdem 250k km bude mít cca 90% kapacitu baterie, u starších s podobným nájezdem lze čekat 80-90%.
Horší elektroauta jako Nissan Leaf se dostanou po 10 letech na nějakých 55-70% kapacity.

To pořád na pojíždění kolem komína, na což si lidé kupují takto staré ojetiny, postačí. Akorát je bude třeba nabíjet skoro denně.

Odkazy neprošly, ale najděte si je.

Zbyněk

malujete čerta na zeď – je to z nevědomosti a asi z obavy z neznámého. Prodával jsem už několik EV po mnoha letech a statisícíh km a slouží stále ke spokojenosti nových majitelů. Prodej ojetých EV u nás stoupají – mrkněte na net.

DOPRAVAK01

Pouze se snažím dostat k reálným informacím z provozu, které příznivci a odpůrci záměrně zkreslují. prodej ojetin může stoupat, to nevyvracím a také ani to, že najedou statisíce. zajímá mě degradece baterky po více jak 7 letech provozu a také to, jak rychle pak tato degradace postupuje. To je vše.

Zbyněk

aktuálně dle informací výrobců v EV nejpoužívanějších baterií z f. Pannasonic a LG Chem – viz jejich web – baterie v EV zvládne bez problém min. 3tis nabíjecích cyklů než její kapacita klesne pod 80%. Tzn pokud EV najede průměrně cca 350km na jedno nabití, tak baterie zdegraduje na 80% s rezervou po ujetí hodně přes 1mil km. Když baterii nebude nějak výrazně trápit a vystavovat extrémům, tak vydrží i víc. Degradace v čase je proměnlivá, ale můžete počítat dle dosavadních zkušeností s cca 2%/rok s tím, že první rok třeba nepoznáte degradaci vůbec, pak může být cca 3% a… Číst vice »

DOPRAVAK01

.. dle informací výrobců … už několikrát jsem tu zmiňoval, že mě zajímají informace reálných provozovatelů těchto vozidel a ne teoretické PR řeči výrobců. Kde jsou všechny ty EV Kangoo maxi 2. generace, které tu s velkou slávou nakupovala jedna nejmenovaná firma a pak potichu rozprodala, kde jsou E NV- 200? kde jsou C Zera a podobná auta? Existují statistiky z provozu? Proč tahle auta na silnicích už nepotkáváme?

Zbyněk

už jste trochu šťoura. ENV200 máme ve firmě, nejstarší rv 2015 1. generace 24kWh, najeto cca 380tis km, baterie cca 75% a stále jezdí a v podstatě bez servisu. Tato auta neměla tak propracovaný TM a BMS, takže baterie degardovala ryhleji attn Nissany Leaf 1. a 2. generace. Naopak první Tesly mají dnes přes 10let najeto statisíce km a baterie nyní kolem 80% původní kapacity. Teď mám 10měsíců Kiu EV6 77,4kWh baterii, najeto cca 55tis km a degradace je nulová resp. neměřitelná. Ta nová EV s těmi 10-20let starými vůbec nemůžete porovnávat. Kdysi (2015) jsem prodal P106 electric (r.v.2000) s… Číst vice »

DOPRAVAK01

Přijde mi dobré znát celou pravdu, protože tyto informace nejsou nikde moc sdíleny a děkuji, že jste je zde sdílel. Vím, že Tesla má propracovaný management baterií a je úplně někde jinde proti ostatním. problém je, že EV auto nerovná se nutně Tesla a u některých modelů jiných značek se může jednat o značně problematickou záležitost. Věřím, že s přechodem na moderní LiFePO4 se posuneme úplně někam jinam. A kdysi jsem i viděl P 106 electric na prodej i v ČR. ujelo to pár km ale i to demonstruje pokrok, jaký tento obor zažívá. Ještě jednou děkuji za poskytnuté info… Číst vice »

eLzyx

chcete reálná data? Mám dvě Tesly. Obě 7 let staré, jedna 220k km, druhá 180k km. Obě jsou nabíjeny nejhorším způsobem pouze na vysokoroychlostních nabíječkách, obvykle 3-93%.
Degradace? U té více ojeté 7,5%, u té měně 5,2%. Ale ta méně ojetá má i baterii sestavenou z lepších článků pro užití v „performance“ modelu.

none

Takze nevis co bude, ale vis, ze to bude spatny. No… Co uz.

none

Az ujede 1000, budes chtit 1200.

none

Dnes, 20.7. od je od 20hodiny na CT24 special o elektromobilite.

Kolemjdoucí

Jako já nejsem žádný fanda elektromobility, podle mého soudu se jedná především o greenwashing, ale číst si tady nářky nad dotacemi, jako by snad auta na ropné produkty žádné dotace nepobíraly, to je skutečně velmi humorné.

Už jen ta bezpečnost dodavatelských řetězců ropných produktů se dělá zadarmo. O ostatních externalitách nemluvě, ty jsou ještě více zadarmo.

Black

Jako obvykle píšete pitomosti. Já jsem si koupil minulý rok spalováka a za své, bez dotace. A k tvrzení na konci článku: „…„Je znát, že Češi o alternativních pohonech stále více přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ dodal Polák.“ dodávám. Já o alternativních pohonech nepřemýšlím ani kdyby EV jezdilo za 0,10 Kč/km, protože 1 mil. na pořízení, stejně jako drtivá většina občanů, nemám. Mimochodem, můj Opel Astra 1,2… Číst vice »

CarlosEV

Pořízení EV nemusí stát milion … jsou zánovní ojetiny za 500t (třeba MG4)

eLzyx

pokud Vám stačí Astra (také jsem jednu kdysi dávno měl), tak super. Mě třeba Astra nestačí, protože jezdím po celé Evropě, takže potřebuji velké výkonné auto. Zvažoval jsem Panameru, MB E AMG a Volvo V60 T8. Nakonec to vyhrála Tesla. Za soukromé peníze, bez dotací. Náklady jsou při započtení servisu cirka desetinové.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nějaké Euro 7 nebude v roce 35 už vůbec potřeba.

PetrH

Euro 7 se týká i elektromobilů (pneumatiky) a ty spalováky vyrobené před rokem 2035 tady budou ještě dlouho.

Black

I gumové podrážky bot podléhají otěru a částice unikají do ovzduší.

kolemběžící

Jestli nosíte boty na všech čtyřech a ročně v nich urazíte 25 tisíc kilometrů, tak na Vaše emise vymyslíme normu taky 🙂

Vladimir

Jednoznačně posun vpřed, jsem rád, že se tato proměna děje. VW id.3 na českém trhu prodává nyní za 780.000 Kč s DPH. Není to málo, ale také mnoho, je dobre, že se cena tlačí pomalu a jistě dolů.

Martin

Ano, ano, není to málo při mediánové mzdě 35 000 Kč brutto v ČR, ta slova tesat do kamene… holt se zdá elektromobilů nejsou stále zasazeny do reálného ekonomického rámce obyvatel České kotliny.

MP22

Takže nový spalovák stojí 10 korun nebo jak?

Mendy

Za 780 000 máte Hyundai i30 v plné palbě. A stovky kilometrů dojezdu doplníte za jednotky minut. A dojezd se vám nebude snižovat se stářím a nájezdem. Prostě ideální auto na dovolenou.

Jirka

No, ale i na to stáří bude ta i30 trpět víc, protože má víc mechanických částí. Tedy dojezd stejný, ale poruchovost větší. A jo, doplníte nádrž za pár minut, ale někde externě mimo domov a pokud nechcete platit dost peněz třeba na Shellce, tak si i někdy zajedete a počkáte v řade na Onu. Každá mince má dvě strany.

Mendy

Jaké jste měl auto, než jste si koupil elektromobil? Nějak nejsem schopen pochopit, že provoz a údržba aut se spalovacím motorem je tak drahá, že vyrovná cenu elektromobilu. Jo a kde si můžu na sídlišti nabít auto?

Jirka

Na sídlišti je to zatím blbý, sloupky na sídlištích jsou zatím jen v Praze a v Brně. Naštěstí dům má půlka lidí v republice a nemusí to tedy řešit. Sídliště čekejte ve větším až za pár let. No, nebudeme počítat 20 let starýho Peugeota z osmdesátek, co jsem měl před 15 rokama. U mě to byla třeba 5-7 stará Fabie, teď trojková, 6 let stará Octavie zatím drží – jenom olej, filtry, destičky, svíčky. Naopak v rodině je poměrně dost aut a ano, reálně ty náklady na opravy nejsou nízké. Přece jen, každý si nemění olej na koleně doma. Tak… Číst vice »

PetrH

Kupodivu, tam, kde už nějaké nabíjecí místo na sídlišti postavili, je tam naopak většinou volno… zatím. Já kolem jednoho takového občas chodím už asi dva roky a nabíjené auto jsem tam viděl asi jednou. Je fakt, že to okolí (velmi staré panelové domy) má na BEV asi dost těžko a pro jiné je to daleko při dnešní lenosti.
A přímo z práce koukám na dvě věčně volná místa pro nabíjení BEV. Tedy kdybych chtěl auto a nabíjet ze sítě, můžu klidně skoro všude.

Jirka

Jo, jako až na pár nabíjení u Kauflandu nebo Decathlonu, mi zatím nabíječku blokovaly spíš spalováky. Ale teda těch nabíjení externě je stejně celkem málo. Na běžný pojížďky se mi to nabije doma.

Zbyněk

a nebo za to máte dvě Dacie v základu se kterými taky na dovolenou můžete dojet. Prostě srovnáváte hrušky s jabkama. Pro každého je ideál aute určitě někde jinde

Vladimir

Za 780.000 Kč si nikdy Hyundai i30 nekoupím a doufám, že nikdo rozumný také, za tyto penize můžete mít Volvo V60 – o kategorii větší a co se hlučnosti a komfortu týče nesrovatelne.

eLzyx

jednou tu lidi brečí, že 700k Kč je hodně a podruhé je 700k Kč za Hyundai super kauf … nechápu to.

Tomas

Hele, tisícovku neujede ani většina benzínových (a často ani naftových) aut… takže bych to zas tak nedramatizoval.

Apex

To je pravda, ale 600 – 700 téměř každé normální auto dá. A pak vím, že za 2 min mám natankováno a mohu jet dál. S EV musím počítat s kolika? V průměru 30 min? 45? Ok, člověk si má dělat přestávky, ale někdy se to prostě nehodí. Ale i to bych nějak třeba byl ochoten akceptova. Co mi zásadně vadí je fakt, že při dobíjení zaplatím i nevyhnutelné ztráty, takže vlastně zaplatím za něco, co nedostanu. U benzínu/nafty/plynu za své peníze dostanu to, co si zaplatím.

PetrH

dostanete, co si zaplatíte a pak z toho využijete cca 30 % 🙂

soumar

Elektromobil má dotace, někde i volné parkování, někde smí do vyhrazených pruhů pro busy (v ČR tuším ne).
Diesel nesmí do značné části center německých měst, výkon motoru je dušen všelijakými ekopředpisy, o močení do nádrže nemluvě.

Něco jako by rozhodčí jednomu týmu připískával a hráče druhého zkopal.
To je soutěž, tohleto. 🙂

Tomas

jen naokraj, to, že „diesel nesmí“ do značné části center německých měst není pravda.

soumar

Míval jsem poměrně moderní diesel a vím to.
https://www.germanemissionssticker.com/the-german-diesel-ban/
A s Euro 3 autem si už neškrtnete vůbec.

PetrH

Jo. Tak si to zkuste třeba v Londýně.
Jen tak na okraj, US limit pro NOx z dieselů je poloviční oproti Euro 6. Dieselgate vznikla ve snaze vyhovět americkým normám a taky v US byla odhalena, ne kvůli Evropě.

soumar

V Londýně se jezdí vlevo, to nedávám. 🙂
Každopádně argument, že někde jinde se ubližuje dieselům ještě víc, je nejspíš pravdivý, ale v rámci téhle diskuse mimo.

PetrH

Diesel prostě škodí. Pro osobní auta nemá smysl.

Tomas

ano, nektere nesmi.

vy jste ovsem tvrdil ze zadne.

PetrH

to je strašný, tydlencty ekopředpisy!

soumar

Je. Na druhou stranu, Číňan ještě dlouho nevyrobí „Teslu“, ale pořádné TDIčko už dávno ano.

Takže i v zájmu automobilek je vnucený pokrok. Jako to bylo kdysi se žárovkami.
Nám nezbývá než se tomu přizpůsobit, a nemočit proti větru (ani do nádrže k tomu určené u dieselu), ale bezhlavě se z toho radovat je fakt nemístné.

Zbyněk

a nebo je to úhlu pohledu. Necháte kuřáka kouřit v dětském pokoji nebo ho pošlete na dvůr?

Gogo

Evropský trh s novými auty dosáhl v červnu zásadního milníku. Poprvé v historii se prodalo více elektromobilů než aut s dieselovým pohonem.
Ono jestli to spíš nebude tím že u dost modelů se jednoduše naftový motor už jaksi vůbec nenabízí.

Petr

Spousta modelů zase nemá žádnou elektrickou variantu. A třeba taková kategorie elektrických kombi zatím v Evropě v podstatě neexistuje.

trafopajka

To je dobře

Mendy

Naftové motory by se nabízely, kdyby jim EU neházela klacky pod nohy.

PetrH

Haha. EU dieselům ulevuje, narozdíl od USA. Měkčí limity pro NOx.

Mendy

Ulevuje? Tak proč musejí mít DPF, SCR a adblue, když to dříve šlo i bez nich?

PetrH

Ano, šlo. Taky jsme měli mnohem nižší kvalitu ovzduší, že. Až do normy Euro 3 se NOx nesledovaly vůbec, i potom byl pro diesely poměrně měkký limit 0,50 g na km, zatímco benzíňáky už měly 0,15 g. Doteď mají diesely úlevy. Tohle USA neznají. Ještě navíc USA zdaňují naftu víc než benzín.

Vy byste sám měl povinně dýchat přímo z výfuku bez DPF, SCR a adblue, abyste to ocenil. Zatím ten váš smrad musíme dýchat my ostatní.

Zbyněk

jen Tesla prodává každoročně přes 1mil aut v cenách 1-4 mil Kč a to nemluvím o Asijských firmách, kde jsou ty prodeje v milionech ks.. Myslíte, že by tradiční automobilky tento kus trhu o který přišly, nijak netrápilo: Myslíte, že třeba Tesla se vrhla na EV, protože ji donutila EU? To je nyní ten hlavní důvod, proč tradiční automobilky omezují výrobu zastaralých dieselových motorků bez budoucnosti a produkci vyplňují elektromobily – prostě svět by jim plně ujel a pokud by trvaly na zastaralé technologii, kterou už za pár let nikdo chtít nebude, tak by dopadly jako třeba Nokia – tím… Číst vice »

CarlosEV

Letos to u Tesly vypadá na 1.7-1.9M vozu

Hala D

Denně jezdíte 1000km?

Petr

A je na tom něco k focení. Když jednomu běžci svážet nohy, zmlátite ho a ještě dostane pokutu. A druhému umetete cestičku, a ještě mu dáte spoustu dopingu, tak taky vyhraje. Jestli je takový závod v pořádku, si musí každý rozhodnout sám.

Petr

Správně je k diveni a ne focení.

trafopajka

Správně je něco úplně jiného, než tento výžblebt.

Zbyněk

je tu nějaká analogie mezi EV a spalováky?
Ten zákaz nových spalováků by měl (euro7 zatím nebylo schávleno) začít platit od r. 2035, v konfigurátorech je nyní k výběru spousta motorizací jak diesel, elektrika, benzin CNG nebo LPG. Pokud v některých státech dostanete dotaci cca 5-10tis EUR, tak pořád je EV o pár set tis Kč dražší atd. Takže Vám moc nerozumím.
Navíc tento trend s nárůstem prodejů EV je celosvětový…

Hala D

Tomu teda nerozumím. On někdo majitele spalováků mlátí? Prostě lepší technologie vyhrává, tak je to vždycky.

Tomas

No .. mlátí .. teda snaží se o to 🙂 vy jste jeden z nich.

Jinak EV tedy rozhodně (v tuto chvíli) lepší technologie není. Úspěšná je jen díky obrovské podpoře ze všech stran „na sílu“.

Petr to napsal naprosto přesně.

Hala D

Ale jo, poťukejte si po ramenou, dejte si kladné palce.
Jak jste to opět těm inženýrům, automobilkám a EU nandali.
Holt, někteří lidi se z historie nepoučí. To stejné bylo když zaváděli parní stroje.
A otázečka na závěr: Proč Elon je nejbohatší chlap na světě, ale ani Tomas ani Petr mezi milionáře nepatří. Že by ty elektromobily s tím měly nějakou souvislost? Nashledanou pánové odporníci, už na vás reagovat nebudu.

Georg

spravne axeli, vykasli se na ne.

Tomas

Opět.. elektromobily jsou „úspěšné“ protože se tlačí na sílu skrz dotace, dotace dotace a ještě jednou dotace.

A celý ten cirkus je proto, protože se ukřičeným aktivistům povedlo udělat z EV téma. A politikům nic jiného nezbývá, než jít s nimi.

Me too je taky věc pár cvoků. Ale celý svět si z té ukřičené partičky sedá na zadek.

none

Aha. Takze cely svet, krome Cechu co to prohledli, si to porizuje…

Tomas

vi to spousta lidi. ale radeji mlci, aby je fanatici neukrizovali.

stejne, jako v meetoo

trafopajka

Pár cvoků jste vy a Petr

Zbyněk

vy si fakt myslíte, že někdo dá pár mega za nové auto s tím, že chce zachraňovat planetu?
Pokud něco nechcete, najdete si vždycky spoustu důvodů proč to nechtít. Klidně Vám tady vypíšu seznam, proč je lepší třeba volský potah jak auto… Rozhodně si nemyslím, že kdo má jiný názor, tak je to cvok a klidně si jezděte třeba s parním válcem

Tomas

Bobku, me to opravdu vysvetlovat nemusis.

Kdyz mi loni koncil leasing na auto, tak jedna ze zvazovanych variant na dalsi auto byla Tesla. nicmene diky hromade administrativnich prekazek planu postavitnsimpred barakem sloupek s nabijeckou (a jejiho napojeni do site) stejne zustalo u nafty.

Lidi jinak elektro auta kupuji zejmena kvuli dotacim. A prevazne firmy kvuli povesti.

Vsak se podivejte, jak tusim v norsku propadly prodeje elektroaut pote, co prestali tect dotace.

Vzdyt to nikdo nechtel.

Kebab

Nebo že by s tím ještě více souvisely úspěšně provozované znovupoužitelné rakety, doprava astronautů a nákladu vlastní lodí na ISS, Starlink nebo na začátku úspěšný prodej PayPalu?

Hala D

Samozřejmě, že souvisí. Ale právě proto, že je Elon takový vizionář, tak má i fabriku na elektromobily. Proč se asi do Tesly nemontují superpokročilé spalováky? No proč asi? Protože by to byla blbost.

Mendy

Jedna věc je umět vyrobit, druhá věc je umět prodat.

none

A jakym autem mas zkusenosti? Myslim samozrejme EV.

Tomas

Tesla. Spokojeny?

trafopajka

Ani smykem.

Zbyněk

psal jsem to výš. Kouřit nikoho u sebe v děcáku taky nenecháte

Mendy

A proč té lepší technologii musíme dávat dotace, zatímco horší technologii musíme uměle zdražovat?

Zbyněk

protože je to nová a drahá technologie, EV se stále nevyrábí masově, chybí dostatečná výrobní základna pro baterie a je zde zájem o její rychlejší rozšíření – tím netvrdím, že zrovna dotace jsou ta správná cesta

Black

Drtivá většina lidí si nekupuje EV proto, že na něj nemá a ne proto, že „chybí výrobní základna pro baterie“. Proto se EV vyrábí relativně málo a proto jsou drahá. Jste úplně mimo. A masová výroba? Nedejte se vysmát. Budou vyrábět pouze tolik, kolik budou občané schopni při svých příjmech koupit. Stačí se podívat na prodeje soukromým osobám v ČR.

Zbyněk

omyl, to je jen vaše přání, aby to tak bylo. Nesmíte se na to dívat optikou Česka – tady není trh, který by byl pro výrobce podstatný, jedem na ojetinách jako Afrika. Nikdo nebude nic vyrábět, aby se tady „občané“ měli dobře. Mrkněte na výrobní kapacity výrobců baterií.. Pannasonic má výrobní kapacity naplněny, Tesla má vlastní Giga factory, VW chtěl kontrakt na dodávku od LG Chem a odmítly ho. Následně začal stavět vlastní baterkárnu u Barlína s výrobní kapacitou cca 20GWh/rok, přitom vedle postavila Tesla baterkárnu o kapacitě 500GWh/rok. Prostě baterie jsou teď určující i k tomu, aby se mohly… Číst vice »

Zbyněk

a se spalováky je to jako třeba s cigaretama, taky se uměle zdražují a omezuje se jim prostor

PetrH

No jo, když ten jeden běžec prdí tak, že se to nedá dýchat… Směrovat výfuk spalováků do kabiny řidiče by narovnalo podmínky dostatečně.

Hala D

Ano, spalováci měli možnost prodejů jen protože jim nikdo nebránil vypouštět jedy do ovzduší. Teď ale spadla klec. Ale vždy se divím, že nadšení majitelé spalováků ty emise vypoujštějí ven. Proč si je nepustí do kabiny a nespotřebují? Vždyť to jsou přece jejich vlastní vypuštěné zplodiny? Takové peníze dali za stroj na produkci tepla a emisí, ale na odstranění následků už jaksi love nemají.

Vojta

Tento postup se už v praxi osvědčil!
https://www.youtube.com/watch?v=anqwreRA8pU

Hala D

Přirovnání spalováků k pojízdným plynovým komorám se spoustě zastánců spalováků líbit nebude. Ale je to fakt. První plynové komory byly skutečně napojeny na výfuk náklaďáku.

PetrH

Já vím. Ale aspoň krátce bych takový pobyt uvnitř dal všem, kteří nechápou, že jejich spalovák otravuje všem vzduch. Pak se na jejich názor zeptáme znovu.

František

Sup šup zpátky na autoforum nebo do vesnické hospody plně podobných znalců. EV jste si nikdy nevyzkousel, chápu to správně?

Karl vB.

Až padesátiprocentní pád prodeje elektromobilů očekávají analytici v posledním čtvrtletí letošního roku na německém trhu.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nemecko-prodej-elektromobil-dotace.A230630_121931_automoto_fdv

Tomas

vás nenaučili číst?

Hala D

Co jsem mohl čekat. Uvedl jsem pravdu, článek z podnikatelského prostředí, pro investory a akcionáře jeden z indikátorů, se kterými firmami spolupracovat a dostávám za to samé mínusy. Mě to nevadí, ale je smutné takto přistupovat k realitě.

PetrH

idnes auto, má cenu klikat? asi ne.

CarlosEV

Ty woe to je článek … „zaznamenali pokles oblíbenosti BMW i3 v 1.pol 2023“ … aby ne když se to auto už nevyrábí

soumar

jo 🙂

Kebab

Proč v kuse? Prostě natankuju/nabiju a týden nebo dva to nehodlám znovu řešit. Už vůbec ne ve chvíli, kdy nemůžu dobít doma nebo v práci, ale musím kvůli tomu někam jet a ještě to trvá o mnoho déle než tankování. A navíc je to auto dražší, jako nové ve většině případů, jako ojeté vždy.

none

Takze jsi jen teoretik a myslis si, ze to funguje tak jak si myslis? A nebo si myslis, ze se elektroauto ma chovat naporosto stejne jako spalovak?

Jirka

Myslím, že je to pozitivní zpráva. Když se EV prodavaji víc než diesel, tak už se můžou zrušit dotace a ušetří se spousta peněz, ne?

David

Však přesně to tak ty státy nastavily od začátku, například Německo ty dotace postuplně snižuje, cílem bylo pouze podpořit toto odvětví, které ještě trpělo tím, že se vozy vyráběly v malých sériích což je nutně prodražovalo.

none

Ne, ne, ne. Proste ne. I kdyz cely svet bude jezdit na baterie, u nas budeme vedet, ze to je slepa cesta… A budeme dalsi ostruvek na mape.
Proc je cesky clovek porad tak zaprisahlej odpurce alektroaut? Je to zase tim, ze se boji neceho noveho? Nebo ze dava prednost svym predstavam pred realitou? To ty desitky milionu lidi v zime v aute mrznou, nemaji kde nabijet, obden jim to zahori?

Leinad

An světě jsou různé státy a národy.
Aktuálně rozdílný vývoj techniky a akorát čas ukáže, co je lepší. Mimochodem z pohledu ekouštví, ČR vede v množství tříděného odpadu, ačkoli třeba v DE jsou zálohy na plastové lahve.

Vašek

To je ale úplně irelevantní, protože jednak stejně neplníme cíle EU a hlavně v Česku končí 90+% plastu ze žlutých kontejnerů ve výmětu, protože sotva lze takový plast recyklovat jako food grade, a z toho zbytku se nanejvýš dělají koberečky. Takže záloze na plasty a plech se nevyhneme

David

Protože máme nízký počet spaloven, stále skládkujeme, a tak musíme třídit i plasty, které se ve světě netřídí jelikož nejsou recyklovatelné ale zato dobře hoří při vysokých teplotách. Takže ano, máme vysoké procento třídění, ale většina toho skončí ve spalovně kde by to mělo končit vše, ale my namísto spaloven raději děláme programy alá „zatepli dům po babičce“.

PetrH

Možná v množství, ale rozhodně ne v recyklaci (proto jsou ty zálohy na plastové lahve). Protože některé petky se ani ve žlutém kontejneru nerecyklují vůbec, protože tuhle barvu nikdo nechce a ten zbytek se recykluje maximálně jednou na materiál horší kvality, který už nezrecyklujete.

Zatímco zálohovanou láhev můžete recyklovat opakovaně na láhev.

Tomas

Jenže ona to při současném stavu energetické infrastruktury v evropě slepá cesta opravdu je .)

Zbyněk

máte k dispozici nějakou analýzu stavu energetické infrastruktury? Nebo cucáte z prstu?
Nebo myslíte, že např. elektřina potřebná ke všem etapám zpracování ropy energetickou soustavu nezatěžuje? Kde podle vás vezmeme elektřinu na domácí tepelná čerpadla, vaši televizi nebo mrazák?

Tomas

Heh .. oblíbený argument „odpůrců“ ropy. Z ropy se rafinuje spousta dalších věci, nejen beznzín nebo nafta. Takže si myslet, že se najednou vypnou rafinerie je dost zcestná.

Jinak ten stav infrastruktury je opravdu nedostačující – stačí aby zapadlo slunce, a přestalo foukat, a německo a kus evropy je v háji. Díky čemu? Díky naprosto nesmyslnému vypínání jaderných elektráren.

Ale to je jen půlka věci. Druhá půlka věci je pak infrastruktura „poslední míle“. Až začne půlka sídliště nabíjet večer po návratu z práce / výletů / dovolených auta, to se nestačíme divit.

David

Naopak v chytře udělané síti mohou ta auta krásně fungovat jako regularizace přenosové soustavy. Běžné auto 98% času stojí na parkovišti, klidně tak může nabíjet jen pokud jsou přebytky a dokonce by se dalo udělat i to aby mohlo prodávat elektřinu v případě nedostatků.

Micky

Tohle je pěkná vize, ale opomněl jste účinnost přenosu energie ze stejnosměrné baterie do střídavé sítě. A to dvakrát. Při nabíjení a pak při vracení energie zpět do sitě.

A mimo to, pokud by auta měla fungovat jako regulace přenosové soustavy, tak by pravděpodobně majitel přenosové soustavy (např. ČEZ) chtěl garanci, že opravdu auto v daném časovém rozmezí bude připojeno do sítě s možností dálkového ovládání. Tedy další hřebík do rakve mobility majitele auta.

VTT

Teda nedovedu si představit, že přijdu k autu a ono si ani neškytne, protože jeho baterku z důvodu „regularizace“ (asi teda regulace) energetické soustavy vycucli. (Tak jasně, asi se to bude dát zařídit nějakou výjimku, aby se to nestalo).

Zbyněk

v autě to už dnes jde nastavit tzn pokud ho připojím k síti jako V2L, taxi nastavím, kdy se má napájení sítě zastavit, popř. v jakém stavu se má směr proudu případně obrátit zpět do auta ve spojení s řízení WB opř. domácího úložiště atd. Tohle není problém. Opět jen strach z neinformovanosti.
Nic si z toho nedělejte – je vás tu takových spousta

Mendy

Což ovšem vyžaduje další plánování jízdy. Už bych si nemohl dovolit začínat telefonní hovor větou „Kde a kdy?“

Zbyněk

už hledáte problémy . Nastavíte si, že se chcete systému v danou chvíli se svým autem účastnit, když třeba víte, že auto nebudete potřebovat, popř. povolíte vyčerpání energie třeba max.do 50-60%

Tomas

Ano, další případ toho, jak si aktivisté představují svět.. „onoseto“ a „samoseto“.

Pokud si tohle čte nějaký energetik, tak ted je na pokraji infarktu.

Zbyněk

rafinérka byl jen příklad a to že na zlomek elektřiny pro PHM už EV přímo jezdí bez nutnost dalších energetických přeměn a je taky fakt. Jste zbytečně vystrašenej. Nejste energetik, tak to neřešte. Nepočítáte s energetickými přebytky a s řízením sítě a energie nejsou rohlíky, takže její zatížení nemůžete počítat jako prostý součet příkonů x čas. Je to jen o úhlu pohledu. Pokud budete chtít domů mrazák nebo tepelné čerpadlo, vůbec vás stav sítě nebude zajímat. Proč by půlka sídliště měla doma nabíjet? Tak jako dnes si zajedou k pumpě nebo si nabijou při nákupu. Benzin jim taky v noci… Číst vice »

Mendy

Já zvládnu dolít benzín na 600 km v zimě po dálnici za 5 minut i s placením. Jak to udělám s elektromobilem?

Zbyněk

ano, mě to trvá na dálnici cca 20min. bude to v zimě na cca 350km. V čem je problém se na 15-20min. po 350km tzn cca 4-5-ti hodinách zastavit ? Najel jsem se spalováky statisíce km a mi připadá, že majitelé spalováků dnes berou život jako dostihy – 5min tankování, 3min. WC, 2 min vysrknout kafe a co nejrycheji zase vyrazit…. S EV najedu ročně cca 40-60tis km po celé Evropě a cca 90% nabíjení je stejně doma, takže si ušetřím i ten Váš čas, kdy musíte k pumpám. Ale přece o tohle už dnes vůbec nejde. Můžu porovnávat a… Číst vice »

CarlosEV

Nepotřebuju jezdit ani na těch 5min něco dolejvat … vyjíždím s plnou už z domova

CarlosEV

jeden z největších mýtů o EM … všichni/většina/půlka sídliště budou nabíjet … copak teď stojí půlka sídliště u pumpy ? Průměrný nájezd sídlištního auta nebude ani 10.000km ročně při spotřebě 15kWh/100km jde o 1500kWh děleno 365dni je průměrný odběr denně 4kWh … to se budete teprve divit !!!

Tomas

K cerpackam nikdo nejezdi kazdy vecer, protoze kdyz musis k cepracce, vis, ze za dve tri minuty mas hotovo

U elektroaut to bude tak, ze vecer peijedou z prace a pichnou to do nabijecky aby zitra meli jistotu, ze dojedou.

Zbyněk

u elektroaut to tak rozhodně nebude… 🙂

david

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vykon-jako-jeden-blok-temelina-cesi-letos-pripoji-rekordni-mnozstvi-solaru-1399468

Kolik pak se postavi jadernych bloku letos, do deseti let?

EV proste jdou fakt dobre se FVE a hodne z tech lidi se solary bude o EV urcite uvazovat.

Cesti Pepici ale vi nejlip, ze nejlepsi auto je jednickova ovce v TDI, ze?

Tomas

a co ma byt? zapadne slunce a jsi bez temelina.

Solary jsou fajn, jako doplnkovy zdroj fajn, ale jinak zhouba – za ty solary musi bezet neustale zalozni elektrarna, aby vykryla vypadky zpusobeme mraky apod.

CarlosEV

Ale houby z octem, jak západne slunce jedu z baterky … už od března každý den

Tomas

zadny houby s octem, to je kruta realita. je hezky, ze mas baterku, ale to na tom nic nemeni.

u nas to proboem neni. v nemecku si uz par let uvedomuji, ze jsou v prusvihu. a ten prusvih zense jeste vic prohlubuje.

brzda

Ve většině evropských států jsou na elektroauta dotace i pro soukromníky. U nás ne a to je ve spojení s obecně nižší kupní silou jednoznačným důvodem, proč se tady tolik elaut neprodá. A ne, nechci, aby u nás byly také zavedeny dotace, spíš bych byl pro, aby byly jinde zrušeny. Je to umělé křivení trhu. Takovéto srovnání prodejů pak nemá smysl, srovnává se nesrovnatelné…..

Pako

Je to naprosté šílenství. Nezaložené na jakékoliv přípravě infrastruktury a s mizivými výsledky pro ekologii. Jinak, když sem přicházeli před lety běženci, tak nám taky nadávali do xenofobů. A jak to dopadlo. Smutek, co?
My se nebojíme neznámého. My víme moc dobře že s elektrovozítky se řítíme do velikého, moc velikého prů….

Zbyněk

když říkáte my, myslíte tím koho?
Nevím proč do toho taháte ekologii, když moc dobře víte, že nikdo si nepořídí za své peníze EV proto, aby zachraňoval planetu, ale protože to pro něj má smysl….
Myslím, že se neznámého bojíte velmi a navíc máte pocit , že vám ten váš diesel někdo chce vzít, tak hledáte důvody…. Ať si přece každý jezdí čím chce a euro7 bych do toho vůbec netahal, stejně ještě neplatí a kdo ví, zda někdy v této formě bude.

VTT

Tak jedna věc je mít z nového strach, jiná věc je trochu nedůvěřivě si novou věc „očuchat“ a zjistit, jestli je to opravdu takový dar z nebes.

Joe

Protože už z principu nesnášíme cokoliv, co není svobodná volba a je to do nás hustěno horem dolem. A to přesně elektromobilita v kombinaci se zákazy spalováků a nesmyslnou euro7 je.

Kolemjdoucí

Já zas nesnáším, když do mě planeta bude horem dolem hustit důsledky klimatu posunutého oproti 1990 baseline o 4 stupně Celsia nahoru. Holt každej nesnášíme něco.

Mendy

„Pokud vás někdo musí přesvědčovat, napomínat, tlačit, lhát, lákat na pobídky, nutit, zastrašovat, odhalovat, obviňovat, vyhrožovat, trestat a kriminalizovat… Pokud je toto všechno považováno za nezbytné k získání vašeho souhlasu – můžete si být naprosto jisti, že to, co se propaguje, není pro vaše dobro.“

Zbyněk

to je pravda, ale tohle určitě není to případ u EV. Pokud chcete dnes koupit nový diesel, nikdo vám nebrání, můžete všude a nikdo vás za to do krimu nepošle a s jinými alternativami pohonu souhlasit nemusíte

PetrH

S tím běžte ke Svobodným. Partičce šašků pod 1 %. Tam uspějete, jenom ty fleky asistentů v EP už nejsou jako za Macha…

Zbyněk

pokud mi někdo doma, kde mám navíc děcka, bude kouřit, sáhnu taky k restrikcím a to velmi rychle a s veškerým důrazem. A nějaké kecy o svobodné volbě budu mít víte kde…. 🙂

CarlosEV

Já bych si třeba chtěl svobodně vybrat kam budu dávat domovní odpad 😉 proč jsem nucený platit drahou popelnici když to můžu vozit za město do škarpy
Dále bych si chtěl svobodně vybrat kde budu kouřit 😉 ale zase mě přinutili a zakázali, že nesmím v hospodě v MHD v nemocnici
to je strašný dneska co ? 🙂

DOPRAVAK01

Pochlubte se nám prosím Vašimi zkušenostmi z provozování Vašeho elektromobilu.

Jaroslav

Osobne si myslím že vozidlá s batériovým elektrickým pohonom sú slepou vývojovou uličkou. Problémov je nespočetne veľa, tými hlavnými je veľká ekologická záťaž pri výrobe či vysoké náklady na výrobu. Trh si na tieto vozidlá len ťažko zvyká a zákazníci radšej siahajú po nových vozoch s konvenčným pohonom ,prípadne jazdených vozidlách. Pomaly sa začína fenomén ako na Kube – začali sa robiť generálne opravy na staré a kvalitné autá. V PL sa momentálne robia generálky na Octavie 1 či VW Passaty B5 ; VW T3, T4 a T5. Na Balkáne sa robia GO na staré Mercedesy Mamut či W124. Ľudia… Číst vice »

Hala D

Takže všechny automobilky světa se hromadně vydaly plnou rychlostí do slepé uličky. To tu za celou historii lidstva nebylo.

Tomas

Tak to, ze se pul sveta hromadne vydalo slepou ulickou se uz parkrat stalo, ze.

Ono elektromobilita minimálně z půlky opravdu slepou uličkou je. A ted ani neresim to, jak moc je ci neni ekologicka jejich vyroba , ale spis dostatek elektricke energie.

Te bude v pristich letech celkem dramaticky nedostatek, zeme jako svycarsko a nemecko uz do svych legislativ pridavaj veci, jako elektrinu na pridel, omezeni nabijeni elektroaut atd…

Pako

Ano. Švýcarsko vydalo před minulou zimou zákon/vyhlášku omezující dobíjení elektrošmejdů v případě nedostatku energie v síti. Němci prohlásili, že budou nakupovat jinde v Evropě, kde zatím nezrušili jaderky.

Tomas

Němci prohlašovat sice můžou, ale … bude jinde dost? 🙂

Ono tam nebudou nakupovat jen oni, zájemců bude podstatně více.

Zbyněk

zase nepodložené věštby?

Tomas

To neni zadna vestba. To je realita, o ktere se normalne mluvi – nic tajneho.

Zbyněk

a že se to těm Němcům nedoneslo… 🙂

Hala D

Tak to je boží. Krása, že vás máme. Koupit mikrofon reprák a vyjít do ulic kázat o konci světa díky elektromobilitě. A uvádět lidi na správnou spalovací cestu. Tady na internetu tolik příznivců nezískáte.

Tomas

Nikdo nikoho nikam neuvádí. Jen se zaslepencům jako vy snažím trošku připomenout, jaká je realita evropské energetiky.

Pro vás je to sice jenom „drát ve zdi“, kde doted vzdycky ta elektrina byla.

Ale .. ona nebude.

Petr

Za svůj krátký život už jsem několik podobnejch apokalyps přežil. Minulou zimu jsem neumrznul bez ruského plynu, rok před tím jsem neumřel na covid a ani ten konec světa co předpověděli Mayové nakonec nebyl tak hroznej… Takže aktuálně je mantrou alarmistů blackout ?

Tomas

to jste dobrej.

tohle nemi zadny alarmismus – tohle je realita. u nas sice ne (zatim), ale nemecko je ukazkovy pripad toho, ze nejde o alsrmismus, ale o realitu

PetrH

Jo, Němci nemají elektřinu?

Olin

No…, na to co spotřebují fakt nemají a tak vycucávají okolí s pomocí burzy v Lipsku.

PetrH

Kecy. Mrkněte na app.electricity.com. Dovážíme od nich poměrně často.

Tomas

Zadne kecy. To je presne ten problem. Divazime od nich, kdyz jim zrovna fouka a sviti.

Proboem (pro nemce) nastava ve chvili kdy nefouka a nesviti.

Zbyněk

když se rozhodnete jíst jen rohlíky, budete si taky stahovat kalhoty s obavou, jestli to pekárny zvládnou a nezkolabují, když to udělají všichni. Navíc energie nejsou rohlíky, vy nejste energetik a když si budete chtít pořídit televizi, tak určitě před tím stav sítě hodnotit nebudete, tak proč to děláte u EV?
A ty vaše věštby vycházejí z jakých podkladů nebo analýz? Pokud tedy distributoři energií a provozovatelé energetických soustav aktivně rozvoj elektromobility podporují, taxi pod sebou podřezávají větev? Jako, že se Vás zapomněli zeptat?

Kebab

Protože televize má zcela srovnatelnou spotřebu s nabíjením EV, že?

Zbyněk

nejde přece o spotřebu – televize byl jen příklad spotřebiče – nabíjet nejběžnější EV můžete klidně příkonem 1-11kW . Vyberte si např. elektrický bojler nebo tepelné čerpadlo, elektrokotel, výtah v paneláku prostě dle libosti. Tam máte příkony stejné nebo násobně vyšší s násobně vyššími proudovými rázy atd

Tomas

Najdete si prosim pojem kachni krivka.

Nepredpokladam, ze pochopite, omco jde, ale treba ano…

a dodamjen , ze v spucasnosti jeste o zadnou tragedii nejde. Ale v budoucnu s rozsirovanim EV se soucasne omezovanými tradicnimi eneregitickymi zdroji ve prospech slunecnich a svetelnych, pujde o velky pruser…

Zbyněk

vy jste mi ale koumák. Kachní křivka nijak nesouvisí s rozvojem EV a rozhodně se neobjeví v síťových grafech skokově ze dne na den… Malujete čerta na zeď a řešíte věci, které řešit jako spotřebitel nemusíte. Když si lidi hromadně před cca 15-ti lety pořizovaly plazmy s cca desetinásobnou spotřebou, tak energetickou soustavu nikdo včetně vás neřešil.
Samozřejmě, obávat se určitě můžete, ale co to pak je za život…. 🙂

Tomas

no, zatím ten koumák jste tu spíš vy. myšleno „koumák“ .. takovej brouk pytlík. 1. před patnácti lety to nikdo neřešil, protožte němci ještě nešaškovali se solárama a větrem, a jaderné elektrárny neměli na indexu, takže nikoho ani nenapadlo, že by německé soláry ohrožovaly polovinu evropy 2.kachní křivka s tím samozhřejmě souvisí. ne tak, že by EV sebou něco mimořádného nesli, ale tím, jak se (zejména) němci a pak i někteří další upínají k elektřině se světla a větru. a EV tomu nijak neprospějou. kachní křivka (a její prohlubování) se sice neobjeví ze dne na den, ale nastupuje postupně a… Číst vice »

Zbyněk

ad 1) před 15-ti lety se to samozřejmě řešilo a to velmi. Jen vy jste prostě tu placatou televizi chtěl, tak vás ani nenapadlo, že je třeba něco řešit.

ad 2) už tu mám jen 2cm úzkej pásek textu, tak bych řízení sítě asi nechal odborníkům. Řízení sítě si vždycky vyžadovalo nová řešení, ať tu budou EV nebo cokoli jiného a rozhodně bych se tím, že začnete stahovat kalhoty nepasoval za vizionáře a ty co to nedělají, tak bych nenazýval ignoranty… :). I setrvání u ropných produktů v dopravě sebou nese značná rizika… 🙂

Mendy

Pokud by k jezení rohlíků někdo nutil půl miliardy lidí, tak bych strach měl.
U televize strach mít nebudu, protože na televizi mám instalovaný výkon.
Distributoři energií a provozovatelé energetických soustav elektromobily podporují, protože z toho budou mít peníze. Když bude nedostatek energie, stane se s elektřinou něco podobného jako s čipy za covidu.

Zbyněk

budete určitě velký odborník. Jaký instalovaný výkon má prosím televize? Obavu ze stability energetické soustavy mít určitě nemusíte. Provozovatelé sítí určitě nepodporují elektromoilitu s tím , že jim síť zkolabuje … Navíc na podpoře EV se kvůli značným investicím a zatím malého množství aut, nedá krátkodobě vydělat.

Jaroslav

Akurát zabúdate na dosť podstatný detail. Elektrickú divíziu automobilky robia primárne pre Európu, aby nemuseli opustiť trh a navyše ich tlačí legislatíva.
Vytýkam koncept batérie, o vozidle poháňanom elektrinou ako takom som nepovedal ani pol slova.
Opýtam sa takto, vy máte tiež elektrinu v dome v baterkách a pravidelne dobíjate? Asi nie však? Ste napojený priamo na zdroj. A ak napojenie priamo na zdroj nie je možné, ako napríklad v odľahlých lokalitách, používa sa na výrobu energie generátor. Prečo by si auto nemohlo so sebou voziť vlastný?

David

Neekologičnost výroby je ale v kontrastu s neekologičností provozu spalovacích aut, kde nejde jen o samotné spalování, ale také těžbu, transport a rafinaci.

none

Tohle nepis sem, ale Muskovi. At to zabali dokud je cas.

Zbyněk

to že s vámi nesouhlasím je jedna věc. Ale znáte nějakou cestu, která slepou uličkou není? Vývoj pane, je souhrn na sebe navazujících slepých uliček, protože nic tu nebude na věky… 🙂

Martin

Me spise fascinuje, proc v CR se prodava tolik dieselu oproti benzinakum, snad vsude ve svete je to opacne…

Luk

Cena nafty, nižší spotřeba, marketing Škody

David

Jeden z faktorů by mohlo být, že v ČR je i díky nastavení spotřební daně 3. největší rozdíl v Evropě mezi cenou benzínu a nafty (0.2 EUR / l). Dalším faktorem je pak také to že v ČR se zatím ani náznakem neuvažuje o nízkoemisních zónách.

Jan z Rokycan

Což je jedině dobře. 🙂

Tomas

No .. treba proto, ze nafta je momentalne o 5 – 7 kaček levnejsi nez benzin?

JiP

No to je ale spise aktualni vykyv, rozdil cen tak velky obvykle nebyl. Spise to souvisi s nizsi spotrebou paliva kombinovanou s osizenym servisem techto aut. Potom mate nizsi provozni naklady. Trpi tim ale vsichno okolo. Denne potkavam na silnici naftaky, ktere nelze nazvat jinak nez smradlave dymovnice.

Tomas

To je pravda, nebyl, ale celkem dlouho se ten rozdíl na 2-3 korunách pohybuje.

A ve spojení s tím, že spotřeba je nižší je to celkem no-brain volba.

JiP

Je to takove ceske dogma. Mame doma hybridni Toyotu, naklady na palivo nizsi nez s nejakym dieslem, jezdi to i krasne potichu na elektriku, servisne podstatne jednodussi a dnes prakticky etalon spolehlivosti. Nekteri zkratka nedokazou prekrocit vlastni stin.

PetrH

To ale protože například US normy pro diesely jsou pořád mnohem přísnější než evropské.
US povoluje maximálně 0.04 g NOx na kilometr jak pro diesely, tak osobáky.
Evropská norma povoluje dieselům 0.08 g a byl oheň na střeše, když to euro 7 mělo také sjednotit, ale na 0.06 g.

Jo a taky tam je o 1/4 vyšší zdanění nafty, dlouhodobě, takže z těchto důvodů se diesely pro osobní auta už v podstatě neprodávají v US.

Jarda

kdyby nebyli problémy s baterkama, tak bych ho bral hned. S ev totiž můžu mít v autě výkon jak bugatti, stačí podívat za kolik dá tesla 100, kolik může jet atd.. je to efektivní, tiché i jednoduché, skoro žádný servic netřeba, jen je problém, že baterky maji malou kapacitu, dlouho se nabíjejí, hoří, nebo mají „samovybíjení“ také trpí degradací kapacity, pořád nemáme pořádný kvalitní zdroj mobilní energie pro elektromotory aut.

Martin

me by tedy chybela jeste infrastruktura a take topeni,…

David

To s tím hořením je hoax. Elektrická auta hoří výrazně méně často než spalovací či hybridní. Ve švédsku uvádí že to je skoro 20x tak méně. Např. ve Švédsku v roce 2022 zahořelo 23 elektroaut z celkových 611 000 (tedy 0.004%) a 3400 spalovacích aut z celkových 4.4mil (tedy 0.08%).

Jan z Rokycan

Hoří jich sice málo, ale když chytnou, tak to stojí za to. Do obří kádě a několik dní chladit.

Radim

A když to není připojené k nějaké síti aby výrobce (a kdo ví kdo ještě) mohl šmírovat, tak to ani nejede…

Jan z Rokycan

Podíváme se, kolik to bude, až to nebude všemožně dotované a protežované. Za tu cenu by si to bez dotace koupily jen firmy nebo největší zazobanci. A kdoví, jestli i ti vůbec.

David

Třeba ve švýcarsku žádné dotace na nákup elektromobilů nejsou a přesto je podíl nově nakoupených elektromobilů cca 17%.

Radim

No jasné ale tam bere i uklízečka na naše 60k a bydlení (ani nic jiného snad kromě dopravy) zas o tolik dražší není. A navíc „všude mají kousek“

David

Bydlení teda je dražší dost markantně. Na vesnici můžete být v nájmu za cca 30k (60m2) a ve městě si za malý byt připlatíte klidně i dvojnásobek.

Radim

Dřív to nebylo o tolik, vím podle bývalé kolegyně. Ale stejně. Poberete 60k, zaplatíte 30k, zbyde 30k. U nás poberete 30k, zaplatíte 15k, zbyde 15k. Kdo je na tom líp?

David

Kdyby ČR totálně nerezignovala na nabíjecí infrastrukturu (především co se týká pomalého nabíjení), tak by i ta procenta u nás byla úplně jiná. Když se i nová P+R otevírají jen s několika málo rychlonabíječkami namísto mnoha desítek pomalých nabíječek jak tomu je třeba ve Švédsku, tak jsou zatím elektroauta rezervovaná pro lidi, kteří si je mohou dobít u svých rodinných domů.

Apex

Co je to ČR? Jasně, stát… takže pokud tomu dobře rozumím, tak chcete, aby stát vybudoval (nebo dotoval) nabíjecí stanice. Ale vysvětlete mi, proč by proboha měl stát řešit nabíjecí infrastrukturu….copak řeší infrastrukturu čerpacích stanic?? Ať si to treba řeší automobilky, které chtějí, aby se tento jejich produkt kupoval. Nebo jakýkoliv jiný subjekt, který v tom uvidí obchodní příležitost. Já ale nechci, aby se z mých daní platilo něco takového. Stejně jako u benzínek, ty taky nikdo nedotuje.

Pako

Opravdu dost velké hurá na to, že něco, co je tlačeno brutální politickou silou a navzdory veškerému zdravému rozumu, dosáhlo konečně a především za cenu totální likvidace výrobců i uživatelů o něco víc procent, než se považuje za statistickou chybu. 🤣

MajT

A podle zdravého rozumu je správné používat pohon kde se využije zhruba okolo 30 % vložené energie?

PetrD

+ studené starty x milionů motorů každý den
+ závislost na ropě ze vzdálenosti 1000+km
+ zásoba ropy v ČR „jen“ na 90 dní

Josef22

Škoda, že nejsou k dispozici nějaké statistiky (minimálně se mi je nepodařilo najít), které by ukázaly, kolik % elektromobilů je registrovaných na firmy, a kolik % na běžné občany. Pak bychom došli na úplně jiná čísla. Při pohledu na statistiky, kdy z 10 registrovaných aut je jen 1 elektromobil, zbytek jsou fosilní paliva, nebo hybridy, mi to nepřijde jako nějaká výhra. Stále si myslím, že velkou roli v kupování elektromobilů v EU, minimálně u firem, podporují různé státní dotace a výhody, které auta na fosilní paliva nemají. Na druhou stranu se vlastně nedivím, že v ČR moc elektromobily nefrčí, jelikož… Číst vice »

none

Nedalo by se to nekde vytahnout od Teslacka? https://www.youtube.com/@Teslacek

PetrD

obdobně nových aut registrovaných na fyzické osoby je cca 1/3 oproti zbytku co je na firmy. Např v 2022 se Octavii soukromníkům prodalo jen 800ks, i30 4000ks

Honza

„Za komunistů by se tohle nikdy nestalo. Vždyť to nic neujede. Kde se to jako bude nabíjet? Vždyť to bude problém uhasit. Likvidace není ekologická! Auta na elektřinu jsou pro baby. Tohle nikdy nebude fungovat! Ve skutečnosti to vůbec není EKO!“ Za 3,2,1…

Kebab

Eko to není, no.

Honza

Ne ne není, příroda má mnohem radši spalovací motory 🙂

Jiří Kocurek

Brazílie jezdí na biolích ve velkém.

Jiří Kocurek

*oprava překlepu: biolíh

Frantisek

Příroda by možná ocenila, kdyby silnější přepravní proudy, když už musejí být, jely hromadně, ne každý málem v náklaďáku (SUV) a ještě k tomu s náročným chlazením interiéru pod černým povrchem, jak je na obrázku. Plus vozba baterie, ztráty při přenosech atd. Pouhé natření hyperkonzumu na zeleno moc nepomůže, byť aspoň lepší přenos výkonu a možnost rekuperace.

Pako

Příroda má ráda především zachování své čistoty. Výfuky přesunuté do tepelných elektráren, miliardy tun spáleného mazutu na moři a louhování vzácných kovů v otevřených lagunách ji moc nevoní.

PetrH

Miliardy tun spáleného mazutu na moři? A to je za dekádu nebo za jak dlouho? Lodní doprava je vcelku efektivní, co se týče spotřeby paliva, osobní automobily mají uhlíkovou stopu mnohem vyšší.

A když jsme u těch osobních automobilů, nezapomeňte, že veškerou ropu pro vaše miláčky i plyn na topení povezou taky ty ošklivé tankery… u plynu už teď, u ropy za rok.

Kebab

Příroda nemá ráda ani jeden typ pohonu a určitě nijak zvlášť nemusí ani výrobu a likvidaci.

Havel

Ona by stačilo si občas zajít na přednášku například paní Dany Drábové, ta tomu určitě nerozumí 🙂

Hala D

Toto ale není článek o jaderné energetice.

Tomas

Ono se to nezdá, ale tento článek JE o jaderné energetice víc, než o čemkoli jiném.

Bez masivního rozvoje jaderné energetiky nikdy EV koncept fungovat nebude.

Ano, ted, dokud tech aut je pět a půl … to bude fungovat. Ale problémy budou narůstat s narůstajícím počtem EV, s rostoucím počtem světelných a větrných elektráren…

Hujer

EKO to rozhodně není.
Neříkám, že elektroauta jsou špatná. Do měst dobrý nápad, ale špatné je, jak jsou za každou cenu EU tlačena.
Číslo 15.1% je trochu zkreslující. Čistě elektroaut bude pár procent. Oni do tohoto čísla započítávají i hybridy a plug-in hybridy.

Honza R.

Dvakrát čti a jednou piš…

Pako

Přesně. Mám kancelář naproti pumpě v centru Prahy. Nesmyslné obří černé 2-3 tunové krabice s nápisem hybrid tady tankují kravaťáci jako na běžícím pásu. Zásuvku to nevidělo, co to vyjelo z fabriky.

Luk

1. Ne každý hybrid je plug-in hybrid.
2. I v případě plug-in hybridu může dávat smysl jezdit jen na palivo a pořád to bude výhodnější než samotný spalovací motor (záleží na konkrétní konstrukci a na způsobu využívání).

Hala D

Pro rudo před očima, už neumí ani číst. 😀

PetrH

Hujer, metelesku blesku!

„Podíl čistě bateriových vozidel (nikoliv hybridů) dosáhl 15,1 %, „

Jiří Kocurek

Eko to fakt moc není. Jedna věc je trolejbus či rozvážení zboží po městě.
Druhá věc je nutnost nahrazovat funkční věci z ideologických důvodů. Například vypnout JE a místo toho pálit zemní plyn. 🤦

Hala D

Za komunistů by se to nestalo. Komundírové zarazili vývoj EMY 1 už v 70 letech. A Komáři zakazovali jenom dobré věci. Takže elmobily mají světlou budoucnost a jestli chceme patřit do vyspělé části světa, měli bychom jich začít kupovat víc.
Čuchat ve městech diesely se donekonečna nedá. Jo, a EKOlogické elektromobily jsou. Ropáci a komouši, vy zalezte.

Honza

Mám pocit jakobyste mě nepochopil 😆

Hala D

Jestli to byl Sarcasmus, tak to opravdu nebylo poznat. Čert aby se v těch komentářích vyznal.

Jan z Rokycan

Pro zeleno-rudo před očima nepozná sarkasmus…

Hala D

Si užijte těch 60 sekund slávy. Ale najednou se autora sarkastického komentáře zastáváte? Vždyť ironicky kritizuje vaši spalovací ideologii.

Jan z Rokycan

Mě jen baví, jak se ve své ideologické zaslepenosti fackujete mezi sebou.

Ale prosím, jen tak dál.

Petr

Elektromobily se pomalu ale jistě blíží ke svému vrcholu. Ne každý si může dovolit dát za auto přes milion a ne každý je takový eko fanoušek, aby dobrovolně za auto utratil dvojnásobek.

Očekávám v budoucích letech masivní nárůst v hromadné dopravě. Škoda, že naše železnice na to absolutně není připravená. Přitom právě dopravu mezi kraji a okresy by měla primárně obstarávat ona. Autobus vás pak už jen doveze na konkrétní místo určení.

Frantisek

Tak tak, byť množství též ovlivňuje jednotkovou cenu, což dnes vidíme právě i u těch vlaků, pročež zatím není moc dáván prostor potřebným zlepšením kolejové sítě s tím, že „kdo by tím jezdil“. Nadále suneme zastávky do polí, neřešíme návaznosti, je nám to tak nějak jedno – kdo tím chce jet, ať se trápí. Čest výjimkám.

David

Tak ČR se (bohužel) vydala francouzským směrem u kterého se předpokládá, že si na to nádraží dojede člověk autem.

Jiří Kocurek

Ony ty ceny elektromobilů klesnou. Když si vzpomenete na ceny mobilů a aut v 90. letech…

Jenom ten traktor na baterky … se sněžným pluhem při sněhové kalamitě, která by dřív nebyla… a já jako děcko zažil bezmála desítku celotýdenních výpadů elektřiny, vařilo se na propanbutanu.

Jiří Kocurek

A pak jsou tady historické dokumenty, povšimněte si _toho_ sněžného pluhu. https://www.youtube.com/watch?v=-ugIoMD495E