LOT 3a leaderboard

Další prodloužení tramvajové sítě v Praze. DPP má povolení pro trať na sídliště Na Dědině

Vizualizace nové tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu. Foto: MetroprojektVizualizace nové tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu. Foto: Metroprojekt

Nová trať vyjde na více než miliardu, první tramvaje po ní mají jezdit na konci roku 2023.

Už příští rok se začne rozrůstat tramvajová síť v Praze o další více než dva kilometry. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má již pravomocné stavební povolení na novou tramvajovou trať Divoká Šárka – sídliště Na Dědině.

Ještě letos chystá DPP vypsat veřejnou zakázku na zhotovitele, stavět se bude příští rok. Nová trať bude mít celkem 2,3 km. Vznikne na ní pět párů zastávek a bude končit smyčkou Dědinská u křižovatky Drnovské a Dědinské ulice.

Po trati z Barrandova do Holyně a z Pražského povstání na Pankrác jde o další stavbu, která se za poslední rok začala stavět (v případě Pankráce je již hotovo). DPP současně chystá zahájení stavby tramvajové trati Modřany – Libuš na jaro příštího roku, hledá zhotovitele pro Dvorecký most. „Praha zažívá tramvajový boom. Po letech přešlapování se v Praze konečně staví nové tratě,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Nové aleje podél trati

Za novou trať lze považovat i obnovení smyčky pod Jižní spojkou. Tramvajová trať i smyčka vznikají v souvislosti s modernizací 4. koridoru a budováním nového přestupního uzlu Zahradní Město nedaleko odsud na křížení Průběžné ulice a koridoru. Běží také příprava prodloužení tramvajové trati z Kobylis do Zdib ve Středočeském kraji. Ta již prošla úspěšně hodnocením vlivu na životní prostředí. Připravuje se také tramvaj z Kobylis do Bohnic. Konkrétní obrysy má již i trať na Václavském náměstí a nové tramvajové spojení na strahovské koleje. Praha počítá s tím, že na většinu nákladů na nové tramvajové tratě by měla získat evropské dotace.

DPP ještě u tratě na Dědinu upravil projekt, vysadí podél trasy dvě úplně nové aleje o více než 170 stromech. Stavba má být hotová do 19 měsíců od podpisu smlouvy. „Pokud se nám povede začít stavět příští rok v březnu, první cestující by se po nové trati mohli svézt na konci roku 2023,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Nová trať má kromě stávajícího sídliště sloužit i obyvatelům nových obytných projektů, které v současnosti vznikají mezi Drnovskou ulicí a Pražským okruhem. „A do budoucna zcela jistě i pro rozvojové území Nová Ruzyně, které přímo sousedí s novou tratí, jižně od Vlastiny ulice,“ dodal Witowski.

Aktuální odhadované náklady na novou trať jsou 1,080 miliardy korun, většinu by měly zaplatit evropské dotace.

Debaty o nové trati běží od 70. let

Výstavba tramvajové trati byla Na Dědině plánována už od poloviny 70. let, dosud k ní ale nedošlo. „Je to nejdéle připravovaná tramvajová trať v novodobé historii Prahy a pevně věřím, že tento titul ji už zůstane,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel DPP – Povrch. Po zprovoznění tratě se zde i přes redukci autobusových spojů zvýší celková kapacita MHD. „V konečném důsledku dojde ke snížení hluku z dopravy, neboť pro tramvaje platí v této oblasti paradoxně přísnější limity než pro silniční dopravu,“ dodal Šurovský.

Nová tramvajová trať na Dědinu bude začínat za současnou smyčkou Divoká Šárka, která i nadále zůstane v provozu a po Evropské bude pokračovat ke křižovatce s Vlastinou ulicí, kde odbočí vlevo. Po křižovatku Vlastiny a ulice U Silnice bude tramvajová trať vedena ve společném koridoru s automobilovou dopravou. Od křižovatky s ulicí U Silnice až po křižovatku s Drnovskou dostane Vlastina ulice díky stavbě tratě novou urbanistickou podobu. Ve středu ulice bude stromořadí, od něj k oběma okrajům zatravněná tramvajová trať, jízdní pruhy pro auta a místa pro podélné parkování. Vlastina ulice se díky tomuto uspořádání v souladu s územním plánem mírně rozšíří jižním směrem a ukrojí část sousedního areálu ve správě Ministerstva obrany ČR.

Na konci Vlastiny ulice nová trať odbočí doprava do Drnovské ulice, podél které bude po levé straně vedena do smyčky Dědinská, kde bude ukončena. Smyčka Dědinská se bude nacházet ve směru z centra vlevo od Drnovské ulice, u křižovatky se stejnojmennou ulicí, respektive nedaleko od současných autobusových zastávek Dlouhá Míle.

Nové zastávky na trati

Na trati vznikne pět zastávek

• Divoká Šárka – na Evropské ulici mezi křižovatkami s Libockou a Vlastinou ulicí,
• Vlastina – před křižovatkou ulic Vlastina a U Silnice,
• Sídliště na Dědině – u budovy nákupního centra a České pošty
• Ciolkovského – před křižovatkou se stejnojmennou ulicí a
• Dědinská – konečná na stejnojmenném obratišti.

V úseku mezi zastávkami Sídliště na Dědině a Ciolkovského budou uprostřed ulice vysázeny nové stromy, ve zbytku Vlastiny ulice DPP při výstavbě v maximální míře zachová stávající stromořadí. Nové stromořadí bude také v koncovém úseku mezi Drnovskou ulicí a tramvajovou tratí. V rámci stavby tramvajové trati na Dědinu DPP vysadí více než 170 nových stromů.

Mapa nové tramvajové trati na Dědinu a organizace dalších linek po jejím dokončení. Foto: PID

Mapa nové tramvajové trati na Dědinu a organizace dalších linek po jejím dokončení. Foto: PID

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Nové tramvajové tratě v Praze praha rozšíření tramvajových tratí tramvajová trať Tramvajová trať Divoká Šárka - Dědina
173 komentářů