Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

DPP dnes zahájil stavbu tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Holyně

Zahájení stavby tramvajové tratě z Barrandova do Holyně. Pramen: DPP
Zahájení stavby tramvajové tratě z Barrandova do Holyně. Pramen: DPP
Cestující se podle DPP po nové trati poprvé svezou nejpozději na konci dubna 2022.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes u smyčky Sídliště Barrandov začal stavět kilometr dlouhý úsek tramvajové trati do Holyně. Jde o 1. etapu stavby nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá deset měsíců.

Novou trať postaví společnost Strabag Rail, celkové náklady činí 169 milionů. Na prvním úseku vzniknou dvě zastávky: Kaskády a Holyně. Cestující se podle DPP po nové trati poprvé svezou nejpozději na konci dubna 2022.

Nová trať bude ze smyčky Sídliště Barrandov pokračovat podél Werichovy ulice ke křižovatce ulic Miloše Havla a Baarové. Zde se stočí jihozápadním směrem do plánované ulice Nataši Gollové, kterou povede až po budoucí náměstí Olgy Scheinpflugové, kde DPP vybuduje první zastávku Kaskády. Kolejový svršek bude až po zastávku Kaskády zatravněn, trať v oblasti samotné zastávky bude vydlážděna.

Z budoucího náměstí Olgy Scheinpflugové tramvajová trať povede dále ulicí Nataši Gollové směrem k městské části Holyně k ulici U Náhonu, kde v jejím sousedství DPP vybuduje druhou zastávku Holyně a úvrať pro změnu směru jízdy. Od zastávky Kaskády až po zastávku Holyně bude mít nová tramvajová trať otevřený kolejový svršek. Asfaltový povrch bude pouze na přejezdech.

Příprava stavby trvala 14 let. „Troufám si říct, že to je rekord mezi projekty nových tramvajových tratí a pevně věřím, že nebude překonán,“ uvedl člen představenstva DPP Jan Šurovský. DPP začal s přípravou v roce 2007, v roce 2010 se změnil územní plán, v roce 2014 nabylo právní moci územní rozhodnutí a loni na konci roku i stavební povolení. „Mravenčí prací s velkou trpělivostí se nám to povedlo dovést až k dnešními slavnostnímu aktu,“ doplnil Šurovský.

Trať vzniká současně s developerskými projekty v oblasti. V rámci stavby 2. etapy Holyně – Slivenec pak DPP vybuduje tramvajovou smyčku ve Slivenci.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Král

Co na to občané? Nebyly protesty, petice?

Jelen

Tato trať prozatím vede do pole, takže není nikdo, kdo by si stěžoval.

mirek

Není pravda. První část vede v těsné blízkosti domů ve Werichově ulici, kde se několik lidí odvolávalo. Právě proto to taky trvalo tak dlouho.

Jan Dobiáš

Přece museli vědět, že tamtudy ta tramvaj povede. Nebyly kvůli tomu ty byty levnější?

zdenek

14 let příprava stavby, stavba necelý rok. To je česká republika ….

Ondřej

To víte, čtrnáckrát měř a jednou řež…řízne se to pak už vlastně skoro samo 😀

DJ TRAIN

Praha 1 km = 10 m, Mariopoul – reko ( de facto stavba- systemom pevnej jazdnej drahy) 19,2 km planovany cas 2,5 m….. niekde je chyba sudruhovia

robert

Čeho 10 metrů?

DJ TRAIN

vnimanie s porozumenim 1km=10 mes! u Mariopolu pochopil (nepytal si sa – u Prahy ne)

DJ TRAIN

Pozdravujem minuskovu uderku a ospravedlnujem sa ak som niekoho zasiahol… ale prirovnanie je zamerne….. mesto za ktoreho hranicou je frontova linia ide realizovat opravu, podobnou technologiou ako Praha ( co je de facto novostavba) len chybicka krasy – za vyrazne kratsi cas

A ak je minus za to, ze pouzivam slovencinu to neriesim…. vsimol som si tu uz par borcov, co ked pisu chybovou cestinou minusy nie su, ale u svk je to na rozdavanie..

pavel2

Nediv se že máš mínusy, když nerozlišíš zkratkou metr (m) a měsíc (měs). Pokud tohle čtenáři hned nedocvakne, stává se tvůj srovnávací příspěvek téměř nepoužitelným. Piš tak, aby to pochopilo i méně chápavé publikum;-)

medical_examiner

A za 20 let opět vytrhávání v rámci deurbanizace…

Až tam totiž místo činžáků budou opět široké lány polí, tak co tam s tramvají (ty budou končit ve smyčce před žst. Smíchov)…

K.S.

Počítáte se zhroucením civilizace? Nebo s tím že se začnou lidi stehovat na vesnice? Myslím že ani covid trendy u měst jako je Praha nějak divoce neobrátí.

medical_examiner

To taky…ale:
1. s úplnou stavební uzávěrou (tedy i jen vytyčovat parcely, natož stavět)
2. s určitou změnou významu slova „město“ (vůči Slivenci by bylo nejbližší město Smíchov jako sídlo okresu/obce s rozšířenou působností)
3.To stěhování bude takové že nebude (lidstvo zůstane tam kde bylo) z důvodu regulovaného nájemného (všechna sídliště by byla ve IV., tedy nejdražší kategorii)

K.S.

Mohl bych se zeptat z jakého důvodu počítáte s 1?

Jan Kavan

Kdy vlastně vznikl ten podchod pod ulicí na budoucí konečné?

Kleindinst

Již se stavbou hlavní ulice. Pozůstatky nenaplněných plánů na megalomanské sídliště Barrandov

Polobrňák

Věřím, že při momentální krizi s bydlením bude rozvoj oblasti určitě vítaným přírůstkem. Bohužel je to ukázka toho, že je jednodušší postavit tramvajovou trať a celé nové sídliště než využít prostorové rezervy uvnitř města. O to horší, když se potom stane, že někoho napadne uprostřed města stavět bungalovy a za městem se staví sídliště (spíše případ menších měst v Praze by to byl docela mastný bungalov).

vydra

K rezervám – kolik je uvnitř města ještě velkých využitelných ploch? Kolbenka se už přetváří v sídliště, Bubny se mají stavět do 5 let, Smíchov začne na přelomu roku…. Žižkov a Masaryčka, přístav Holešovice. Zapomněl jsem na něco? Ono se to nezdá, ale za posledních 20 let se Praha zaplnila dost.

SaulGoodman

Nicméně tahle území mají potenciál na tisíce bytů, jen ten Smíchov bude celá nová čtvrť až to bude jednou komplet hotové. Spíš se teď v posledních letech povedlo hodně těch projektů dotáhnout do administrativního konce, že už se tam fakt reálně začne něco dělat.

Facepalm

Problém ovšem je, že velká část stavěných bytů je čistě investiční, a tedy v nich nikdo bydlet stejně nebude…

ABC

tak to investice fakt za všechny prachy 🙂

A. Mikulka

A jak se tedy ta investice bude zhodnocovat?

ABC

tak cena bytů roste a ještě chvíli poroste. ale držet ho prázdný taky něco stojí.

Pražák

Což je nesmysl, velká část investičních bytů slouží k pronájmu, tedy v nich někdo bydlet bude.
Problém s bydlením v ČR je zaviněn hlavně šílenou stavební legislativou, od záměru do prvního kopnutí do země uplyne mnohdy více než 7 let..V Praze pak ještě, již dvě volební období trvající, přesvědčení vládců města, že developer je nepřítel a zločinec.

medical_examiner

A co takhle…Úplná stavební uzávěra
To se to bude stavět samo, když se nebudou smět ani vytyčovat parcely…😂

Jan

Nákladové nádraží Žižkov a jeho okolí, které se zastuvuje už několik let, je taky kapacitně menší krajské město. Tedy pokud budou ty byty obývané. Ale já se obávám, že centrum města není schopno kapacitně pojmout neustálou zástavbu každého volného metru. Pokud si někdo takový byt koupí tak určitě bude k tomu chtít nejméně jedno auto a já nevím kudy s tím bude jezdit.

ABC

Centrum města není schopno kapacitně pojmout neustálou zástavbu každého volného metru, satelitní paneláky naležato ještě k tomu na orné půdě nechceme a dojížděče dále z kraje ty už vůbec ne. To je pak těžký….

K.S.

Tak při pandemii lepší panelák naležato než panelák nastojato, nehledě na to že co do metrů na obydlí to vyjde +- stejně a u paneláku naležato máte navíc k dobru pár kilometrů vzduchu do kterých růst, ale většinou stačí tak 1-2 patra + podkroví. Takže místo 60m^2 podlahové plochy máte 120-180m^2 a když přihodíte sklep, jste na 180-240m^2 což se projeví v tom jak si navzájem lidi lezou na nervy.

Jaaa

Jo, a nebudete mít ani co pít, ani jak pro chleba, protože budete stát v zácpě na výpadovce v nákupáku pro balenou vodu.

K.S.

Jakože byste si postavil dům bez vodovodu nebo studně?

Ona ta sídliště nejsou o moc lepší co do záboru plochy pokud se to srovná s nějakým konceptem řadových domků. Rozdíl je akorát v množství veřejného a soukromého prostoru.

Jaaa

Správnou cestou je holt podporovat periferie, včetně rychlé kapacitní a nejméně škodící dopravy do spádového centra.

Je mi jedno, jestli bydlím v Jeseniově uluci, Jesenici nebo Jeseníku, pokud mám práci, hospodu, nákupy i kulturu do hodiny cesty jedním směrem.

Lokalizace části ekonomiky bude nezbytná, zbytek je nutno řešit naopak efektivně a bez dalších prostorových a ekologických dopadů.

A tím opravdu šňůry kamionů na širokejch betonovejch pruzích, zahuštěné 5místnými osobními auty s jediným člověkem uvnitř, nejsou.

Nebo holt nebude co jíst ani pít. A s psychickým zdravím populace to půjde ještě mnohem víc z kopce, než teď.

K.S.

Vy jste asi neslyšel nikdy o hydro a aeroponii, akvakulturách atd. že? Stejně tak jste asi nikdy nepátral po pravých příčinách sucha, ono to není o betonu ale o tom že se koryta potoků a řek zkrátila o tisíce kilometrů a změnila se v kanály s poměrně značným podélným sklonem a zrychluje se tím odtok. Stejně tak zároveň zmizely desítky, možná stovky malých a větších rybníků, které rychlému odtoku bránily. To jak malou místní povodeň transformují, jak ji brzdí, jak moc ten odtok rozkládají záleží (pokud nezasahujete) na tom jestli jde voda přes přeliv, nebo pod stavidlem, ale k té… Číst vice »

ABC

no zkuste si uprostřed města postavit výškovou budovu….

robert

Skvělá zpráva. Už se těším, až se svezu. 🙂 Jinak postup výstavby stylem – nejdříve trať, potom domečky – je logická. Obyvatelé se nemusí starat o to, jestli jim tam někdo zavede veřejnou dopravu, protože tam bude už od výstavby. To, nad čím se tady někteří podivují, je ve vyspělých zemích celkem běžná věc.

MHD

A zároveň se tím předejde problému s NIMBYsty.

robert

Ano, i to je jedna z výhod.

Radim

Že se po ní bude vozit vzduch Vám nevadí ? Aha, promiňte, DPP na to má, jako na ty opravy a zateplení dep, vozoven a jiných provozní budovy.

Tomas

on se tam snad bude vozit vzduch?

robert

A teď mi pověz, Radime, z čeho tvoje domněnka vychází. 🙂

Facepalm

Hele a viděl jsi někdy Prahu aspoň na mapě? Nejlíp nějaký, kde nemá celá Evropa na dýlku 10 centimetrů…

Frantík

Tak kolejím se nic nestane, ty tam můžou ležet dlouho… Až se do oblasti začnou stěhovat lidé, mohou se postupně začít zavádět tramvaje.

mirek

Lidi tam už bydlí, v okolí zastávky Kaskády je už spousta domů a další se staví. Konečná Holyně zase bude v pěší dostupnosti pro horní část Holyně a Slivenec.

Jan

Mě by zajímalo co byste říkal třeba na takovou trať na Spojovací. Byla postavena v roce 1931 a vedla do polí. Dnes tam jezdí tramvaje průměrně po dvou minutách.

Martin

Za prvni republiky akovych trati bylo vice, treba do Vrsovic, … a za komancu se postavilo Cecko do poli na jiznim meste,… metro tam bylo driv nez chodniky…

Frantík

Jen ty Letňany se nějak obydlet nedaří. I když tam je spíš problém, že „brzo končí“ před zástavbou, nikoli za ní.

medical_examiner

No…a o 120 let později to bude zase zpátky, protože Praha 1 bude v I.kategorii regulovaného nájemného, ale všechno okolí ve III.kategorii (kde původně vesnice je, např. Bohnice), nebo dokonce ve IV.kategorii (kde se stavělo na zelené louce, např. Barrandov), tedy od 600,-Kč/m².

K.S.

Mohl bych poprosit o zdroj tohoto vašeho vidění/názoru?

ZdendaP

Ona to bývala běžná věc i v Praze. Věřme že opět bude.

medical_examiner

To ano…když se stavěl dejvický seminář, tak tam okolo něj taky moc nebylo.
Ale do 10 let měl k dispozici tramvaje…

Miky

Nemám ambice hodnotit, zda tam ta trať má vést nebo ne a pokud ano, zda právě tudy. Ale 14 let přípravy je naprostá katastrofa a ukázka zoufalého stavu zejména (ale ne pouze) právního prostředí u nás. Ono se často poukazuje na nehospodárné vynakládání prostředků při vlastní stavbě, korupci, kamarádšafty atd… Ale málo se vidí to množství promrhaného času, peněz a příležitostí při nekonečně dlouhé přípravě čehokoliv.

Miroslav Zikmund

Označení „katastrofa“ sedí, zejména ve srovnání s tím, jak dlouho se plánovala / budovala tramvajová síť „před 100 lety“, ve srovnání s tím, jak dlouho se prováděla příprava stavby železniční trati z Olomouce do Prahy apod. Nicméně budiž skutečností, že EIA (pokud jí bylo třeba) proběhla bez odporu (alespoň v tisku / TV se nic neobjevilo) a ochráncům motýlů, žabiček a dalších tvorů z živočišné říše či kopřivového endemitu taky stavba nevadila …. Podle čerstvých informací stavbu zdržoval výkup pozemků, což nemusí být ani tvrdohlavostí vlastníků, ale jejich dohledáním, resp. dohledáním dědiců vlastnících ideální podíl … což i bez „házení… Číst vice »

Miky

Tak nějak. Důležitá je primárně rychlost rozhodnutí, ať už pozitivního nebo i negativního. Pokud se rozhodneme (jako společnost – stát – samospráva), že ty žabičky, endemiti nebo krajinný ráz jsou cennější, než stavba trati, tak je to taky legitimní a mělo by to rozhodnutí prostě dlouhodobě platit, ne každý nápad něco postavit je dobré realizovat, to bychom se vrátili do časů komančů, kteří na přírodu a lidi kašlali. S pozemky je to podobně, ale zase, pokud už rozhodnutí padne, pak se lze s vlastníky dohadovat/soudit o ceně, případně je dohledávat i po zahájení stavby.

Frantisek

Většinou je přitom stavba trati i šetrnější k prostředí než stavba silnice…

Klondajk

Na jednu stranu je mnoho míst v Praze, kde se musí deseti tisíce lidí vozit autobusy a nic (Dědina, Malešice a další), na druhou stranu se staví tramvaj do vesnice, kde „v budoucnu bude výstavba“. Inu, kdo umí, ten umí.

Radek

Ta výstavba je podmíněna právě existenc tramvaje a v oblasti Kaskád už probíhá.

Márty

Klasika. Když se nestaví, tak je to špatně, když se staví, tak taky.
Trať na Dědinu připravuje, bohužel se ale v zastavěných oblastech prosazují jakékoliv změny daleko hůř, než stavba v poli. Nepostavit tu trať do Holyně teď, tak už se to asi nikdy nepovede – viz přístup Prahy 4 k obnovení tratí na jejím území. Celá P4 je jedna velká oblast, kde autobusy hrají velmi důležitou roli a suplují chybějící síť tramvají. Bohužel ale odska na radnici bojkotuje jakékoliv obnovení tramvajových tratí a tak se nedá svítit, tramvaje nebudou.

Frantisek

Budou, jen se musí chodit volit tak dlouho, až nebude na čem stavět převraty. Původní povolební zastupitelstvo by patrně s tramvají takový problém nemělo, případné náhradní parkování by snad umělo vyřešit i ve vlastní režii.

Paja

Dědinou neargumentujte. Kdyby místní nekladli aktivní odpor ta tramvaj tam být mohla taky. A u těch Malešic byl taky odpor proti zrušení zeleného pásu (rezervy pro tramvaje), pokud vím.
A naopak, kdyby se ty tramvaje postavily do těch lokalit před výstavbou, nebyl by tento problém.
Ostatně trať do Vokovic se taky stavěla v polích a dneska tam je město.

Marian

Například i známé fotky tramvají v polích v dnešních Vršovicích …

Frantík

Malešice mají hlavně problém s vodovodními sítěmi pod trávou.

Rudolf Tuček

V Malešicich vede v travnatém pásu vodovod 2*1100 z Karaneho do vodojemu Flora.

Jan

Takže to je pouze technický problém, to se dá vyřešit. V posledním přehledu stavby nových tratí je taky uvedeno Počernická 2024–2026.

ABC

A proč kladli odpor? Protože by přišli o parkovací místa. Nemyslí jim to politicky!

Butrusik

Argumentovat Dědinou skutečně nelze, protože je to trochu jiný problém. Tam byli lidé, kteří protestovali proti tramvaji z důvodů, že tam bude více hluku, bezdomovců atd. Ti budou vždy proti všemu, stejně jako byli proti zamýšlené přestavbě ruzyňských skladů a kasáren-armáda je opustit nechce, takže nakonec dojde pouze k přestavbě skladů, ale MINBYsté plánovanou čtvrť okamžitě překřtili na „superměsto pro 15 tisíc lidí“, aby to mělo šťávu a mohlo se bojovat proti změně toho, na co jsme zvyklí. Druhá rovina ale poukazovala na zbytečnou novou křižovatku na Evropské, která by pravděpodobně vytvořila nový tok dopravy skrz čistě rezidenční ulice a… Číst vice »

Jan Dobiáš

Výborné shrnutí!

Jakub P

Ukázalo se, že doplňovat tramvaj až po výstavbě naráží na odpor místních a na spoustu praktických potíží. Proto je dobře stejnou chybu (tedy neudělat tam tramvaj natvrdo už před výstavbou) neopakovat a napříště řešit dopravní obslužnost novejch velkejch sídlišť už při jejich plánování.

Na doplnění tramvají na Dědinu a do dalších míst, kde by byla potřeba, Praha pracuje, ale přes odpor místních, včetně některých městských částí, to holt jde velmi pomalu.

V. K.

Stavět dřív než někde bude výstavba je logické, protože tam zatím ještě nejsou žadní nimbysté.

mirek

A kdo myslíte, že se tady několik let odvolával? První kilometr vede podél domů a odpor tam byl.

Frantík

Jasně, ale nějak se ty koleje do polí dostat musí. Dělat velký oblouk kvůli tomu, aby nikdo neprotestoval, by asi bylo zbytečné.

robert

Copak neumíš trochu přemýšlet do budoucnosti? Někde se postaví sídliště pro desítky tisíc lidí. A veřejná doprava žádná. Až teprve poté se někdo rozhodne tam postavit tramvaj. To se ty ulice jako rozkopou znovu?? Vidíš v tom nějakou logiku?

Miroslav Zikmund

Stavíte-li na „zelené“ louce máte nekonfliktně vyřešen „odpor“ vlastníků sousedních staveb proti stavbě „obtěžující“ tramvajové trati …

Rudolf Tuček

V případě Barrandova jsou vlastníci developeri a ti jsou rádi protože jim to zvýší cenu bytu když je to hned u MHD.

Frantisek

Aspoň to nemusejí nabízet jen jako „byty u dálnice“. 🙂

Jan

Ty autobusové čtvrtě už pomalu mizí. Dědina, Malšice, i Bohnice jsou na prioritním seznamu nových tramvajových tratí, co se tu nedávno objevil. Modřany-Libuš se bude prodlužovat co nevidět a dostanou tam dokonce metro. Zbytek se může obsloužit přechodem na elektrobusy, pokud blízko není vhodná trať k napojení.

Ondřej

Teda Vy jste truhlík 🙂