egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

DPP začal stavět novou tramvajovou smyčku pod Jižní spojkou

Místo budoucí tramvajové smyčky Zahradní Město. Pramen: DPP - Petr Hejna
Místo budoucí tramvajové smyčky Zahradní Město. Pramen: DPP - Petr Hejna
Tramvajová smyčka se na Zahradní Město vrací po 34 letech, ta poslední byla zrušena v roce 1987.

Tramvajová síť v Praze se po dlouhé době opět rozšíří. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes začal stavět novou smyčku Zahradní Město. Smyčka vznikne pod lanovým mostem na Jižní spojce v místech bývalého parkoviště pro odtažená vozidla.

Z tramvajové tratě ve Švehlově ulici vybuduje dopravní podnik odbočku do Ždánické ulice, kterou povede krátká dvoukolejná trať. Ukončena bude zmíněnou smyčkou o dvou kolejích. Vnitřní bude mít kapacitu pro dvě soupravy, na vnější kolej se vejde o jeden sólo vůz T3 navíc.

Povrchy ve smyčce i na trati ve Ždánické ulici budou asfaltové, v místech odstavných kolejí mlatové, obdobně jako na obratišti Kubánské náměstí. Hotovo má být 15. září, náklady činí téměř 100 milionů korun.

Tramvajová trať i smyčka vznikají v souvislosti s modernizací 4. koridoru a budováním nového přestupního uzlu Zahradní Město nedaleko odsud na křížení Průběžné ulice a koridoru. Smyčka podle DPP umožní přivést k novému přestupnímu uzlu všechny tramvajové spoje, které doposud končily na obratišti Radošovická.

„Zajímavostí je, že tramvajová smyčka se do Zahradního Města vrací po 34 letech. Ta předchozí sloužila od roku 1936 do 1987, původně byla koncová právě pro obsluhu Zahradního Města, od roku 1954 nácestná na prodloužené trati do Hostivaře. Zrušena byla při výstavbě Jižní spojky, na jejím místě byla postavena rampa z nové komunikace do Švehlovy ulice,“ uvedl člen představenstva DPP Jan Šurovský.

Smyčka Zahradní Město je první z kvarteta nových tratí, které chce DPP letos začít stavět. Kromě ní se chystá zahájení stavby úseků ze Sídliště Barrandov do Holyně a z Modřan do Libuše, a také smyčky Depo Hostivař.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubrt

Takové šotošťournutí: ta původní smyčka nebyla v místě dnešní rampy z jižní spojky, ale v tom dnešním parčíku, jižně od Švehlovy ulice, tehdy tuším Komarovova.

NeroF

Jen takové historické šťouchnutí do šotošťouchnutí: její část zasahovala jen do začátku toho parčíku, většina té smyčky byla v místech dnešní křižovatky Švehlovy a rampy z Jižní spojky, takže té rampě opravdu musela ustoupit.

Kubrt

Díky, byl jsem malý chlapec 🙂

Ryk Mat

http://dveprahy.cz Pamatuju doby, kdy jsme v hospodě vedli diskuze, kde byla smyčka Kačerov. Dnes už bezpředmětné.

Ryk Mat

Sorry, tohle mělo být Kubrtovi.

Martin

Pod dnesni magistralou, takove namesticko s prestupem na busy, trat vedla Jihlavskou ulici… 🙂

Poudy

Tak a teď už bude brzy nahraditelná smyčka Nádraží Hostivař alespoň pro přestupy z vlaku a může se město s dpp směle pustit do přestavby toho příšerného místa. V ideálním světě ještě k tomu protáhnout trať nahoru a propojit tak Prahu 15 kapacitní spolehlivou dopravou.

Nechápu

Nesmysl.

Jiří Kocurek

Hmm a co tu trať protáhnout středem Průmyslové až k Ústředním dílnám a zakruhovat to?

Poudy

Tak úplně ideálně i to. To by bylo oproti Horním Měcholupům asi i relativně levné.

Martin

Je tam uzky podjezd pod zel. trati, musela by se zahloubit v tom miste, napr. ze smycky…

Frantisek

Levné a také s minimálním přínosem, snad kromě zatahování do dílen.

Občan

Celá ta přestavba připravovaná P15 je poměrně nekoncepční a je pro ti ní poměrně velký odpor tamních obyvatel. Dokonce s tou přestavbou má problém i magistrát, DPP a UK, protože to s nimi nikdo nekonzultuje a koalice si to tam švihá jak Baťa cvičky. Vzhledem k tomu, že magistrát už začal některé ty projekty shazovat, tak se ještě uvidí, jestli se tam vůbec něco bude stavět. Zrovna prodloužená tramvajová trať nikomu moc nevadí, teda kromě toho, že si ji radnice naplánovala na zrekonstruované hřiště UK.

Frantisek

A co tam tedy vadí?

Občan

Tam jde hlavně o to, že se tam mezi současnou zástavbou plánuje nová -výrazně vyšší. De facto by tam vznikla nová Pankrác, navíc jsou ty budovy plánované doslova nalepené na těch současných. Což se prostě lidem v Hostivaři, která si udržuje takový duch takové klidné okrajové části, prostě moc nelíbí.

Vít Jůza

Samozřejmě, že i tato úvaha jistě hraje roli, ale při uvedené kapacitě žádný zázrak … i když, pokud je myšlen vjezd z konce Ždánické proti Topolové (2. konec podle nádraží je už delší dobu zliquidován), může kapacitu v případě výluky do Hostivaře zvyšovat kus tramvajové trati včetně dosavadních zastávek „Zahradní Město“ (jen přímo u těchto zastávek druhé 4 soupravy, s dalšími úseky na Ždánické i Švehlově už to dostatečnou kapacitu dá)

mirek

Spolehlivou 😀

mirek

Kdysi byl plán táhnout tramvaj přes Hostivař a Měcholupy do Petrovic, naštěstí se tomu podařilo zabránit. Nikdo to tam nechtěl. Tramvaj, která nejede k metru a ještě to trvá déle než autobusem fakt není potřeba.

Frantisek

Ta trať vede k metru úplně stejně jako třeba modřanská. A ne všichni vždycky potřebují do metra. Navíc tady máte i přestup na vlak, který je v centru – pokud tam tedy chcete – rychleji než metro…

Juraj

Jen si nikdo neuměl představit, že jednou budou linky S v intervalu 10-15 min, rychlostně srovnatelné s metrem.

Miroslav Zikmund

Nic nového pod sluncem, o tomhle se nějakou dobu uvažuje v souvislosti s poněkud nešikovným přístupem na nástupiště žst. v odsunuté poloze, prostor by měl být „zlidštěn“ z betonové podoby na „náměstíčko“ a TRAM by pokračovaly dále ….

Vít Jůza

„poslední byla zrušena v roce 1987“ … Je to pravda, ale trochu nevhodně řečeno, pokud ta poslední byla také první a jediná.

Nechápu

Říkat stavbě smyčky rozšíření sítě? Možná u Depa Hostivař, kde to opravdu bude delší úsek určený cestujícím, ale tady na Zahradaku? To je tak akorát rozšíření technického zázemí, z pohledu cestujícího to nic nového nenabízí.

bkv

Smyčka podle DPP umožní přivést k novému přestupnímu uzlu všechny tramvajové spoje, které doposud končily na obratišti Radošovická.

Petr

Ono by stačilo ty spoje linky č. 22, které nyní končí v Radošovické, poslat až do obratiště Hostivaři, kde je stejnojmenná žst. Dříve tam jezdily alespoň ve špičce pracovních dnů. Zlepšila by se dopravní obslužnost Hostivaře, Měcholup aj., kde po „chytrém“ zrušení funkčních busů 271 a 154 jezdí ze Skalky jediný, jenž kvůli trase nemá šanci ve všední den projet načas. Dnes ze Zahradního Města do Hostivaře nejede bus žádný…

Jan Novak

A proč by měly autobusy kopírovat trasu kapacitních tramvají?

Petr

Myslíte ten souběh na krátkém úseku o třech stanicích? Evidentně to tam vůbec neznáte…nebo jezdíte autem. Na tu trasu bus najede právě až v Zahradním městě a u konečné se zase odpojí. A obsluhuje další část Hostivaře, Měcholup, Petrovic aj.

Vít Jůza

Souběh na úseku o 4 stanicích Na padesátém (to ještě není Zahradní Město) – Obchodní centrum Hostivař (pravda, to už je také Hostivař) zřejmě myšlen a vytýkán není, myšleno je evidentně, že nevadí absence přímého autobusu ze Zahradního Města až na Nádraží Hositvař, když tam jezdí přímé tramvaje. Evidentně to tam moc neznáte … .

Poudy

Tramvaj z Nádraží Hostivař do zastávky Zahradní město jede 7 min, do budoucí zastávky pod železnicí pojede 8/9. Všichni kdo budou potřebovat z vlaku na 22 pojedou vlakem o 2 minuty déle na Zahradní město a pak velmi pohodlně přestoupí na tramvaj. Vy můžete vystupovat už v Hostivaři, udělat si procházku k tramvaji a projet se Švehlovou ulicí. Každý nahlíží na čas jiným úhlem..

Nechápu

Další kdo tam byl jen prstem na mape.

Petr

Nepochopil jste mě. Mluvím o spojení tramvají na metro z Hostivaře. Když jedu vlakem, tak nepotřebuju jet tramvají k nově budované zastávce Zahradní Město, ale do centra Elefantem pojedu rovnou do centra. Nedostatečné je po velkých změnách v roce 2012 spojení Hostivaře a okolí s metrem na Skalce.

Frantík

Tak ono projekt metra byl na Nádraží Hostivař, ale ukončením na Depu Hostivař se to asi nepohne dál, pokud se nezačne metro větvit.

Nechápu

Tak tak.

Štěpán

“ po „chytrém“ zrušení funkčních busů 271 a 154″
Jakém zrušení linky 271? Ta funguje už léta stále ve stejné podobě, akorát byla sloučena s linkou 125 a celá trasa nese toto číslo.

mirek

Jen od té doby není moc spolehlivá.

Štěpán

Změna čísla linky má vliv na spolehlivost?

mirek

Nezměnilo se jen číslo. 271 se zrušila a o její trasu se prodloužila 125.

271 jezdila Skalka – Háje. 125 jezdí Skalka – Háje – Smíchovské nádraží. Po Jižní spojce a Barrandovském mostě, kde je to denně zasekané auty.

Miroslav Zikmund

Spoje „z Radošovické“ budou končit na Zahradním Městě …

Vbb

> až do obratiště Hostivaři, … Dříve tam jezdily alespoň ve špičce pracovních dnů.
A dnes tam nejezdí?

Nechápu

A to nějak rozšiřuje síť kolejí? Cestující se dostane na nové místo po kolejich?

ldx

Bylo by vhodné, kdyby k článkům tohoto typu vždycky přidali i mapu… pro lidi co to tam znají jen orientačně tj. cestují tam občas, to pak působí zmatečně.

ldx

Nebo, lépe řečeno plánek… Trošku hnout zadkem v redakci no snad nechce člověk toho tak moc !

Xyz

je niekde k dispozicii schema ako bude vyzerat uzol zahradni mesto, myslim hlavne akym sposobom budu rozsirene cesty/chodniky od krizovatky na padesaten

MirekK1

Taky to nemůžu nikde najít….

bkv

Nemyslím si že by by byla smyčka úplně bez kolejí…

Vít Jůza

Aneb o jedno očko sítě víc …

Nechápu

A tramvaje primárně slouží nákladní dopravě nebo k čemu? Na jaká nová místa se cestující dostane? Smyčka, budoucí, do Depa Hostivař určitě je rozšířením sítě, ale tato na Zahradaku je pouze novým technickým zázemím. Z pohledu cestujícího nevzniká nová obslužnost po kolejích, protože ty nové kolej budou sloužit pouze k otočení tramvají. Nebo za rozšíření sítě máme nově počítat i nové vozovny a kolejiště v nich? Nebo vy to berete tak, že tu a tam se stane, že řidiči se nechce z kabiny a tak se nějakému opilci, ospalci nebo bezdakovi v druhém voze podaří tu smycku projet? Jednou jsem… Číst vice »

Vít Jůza

Ano … na parkoviště P+R, pokud nebude nahrazeno právě tou smyčkou, a pokud na smyčce bude umožněn výstup a nástup. A možná by tam bylo blíž do Mitasu …

Rudolf Tuček

Nevím jestli je to rozšíření sítě když je to náhrada smyčky Radosovicka, která se má zrušit.

Štěpán

Smyčka Radošovická se má rušit? Proč? Každá smyčka se někdy může hodit.

Cestovatelix

Už by byla zbytečná

Nechápu

Takže obnova 19 bez šance. I když lepší bylo, když jezdila klasicky z Kubáně směrem ke Stráše. Ale tam se nevejde.

Frantík

A jako co? Přece se ní nic nestane, i když po ní jezdí auta. Viz Radlická.
Jediné zdržení jsou ty výhybky.

Frantisek

Jestli potom ale není levnější provozovat obousměrné tramvaje, než udržovat smyčku co dvě zastávky (byť některé jsou nepochybně zajímavé).

medical_examiner

Nevím nevím…obousměrné tramvaje mají podstatně menší kapacitu k sezení…

Lektor

Nemá, jen bude bez trvalé obsluhy.

Xyz

nema, myslim ze som cital ze ju chcu dalej pouzivat pre nocne spoje

Frantisek

Co nabízí cestujícím smyčka u depa ve Strašnicích zvaného pro zmatení Hostivař? Jo, vyhlídkovou projížďku na cestě od dílen dále do města, tak to je to prodloužení. 🙂 (Přitom stačilo stanici umístit až na původní konec kolejí k Černokostelecké, a podobné výlety by nebyly potřeba; jen ta smyčka by asi byla menší a možná na druhé straně.) Jinak v obou případech chválím (konečně!) prodloužení linek v jednom případě k vlaku a ve druhém k příměstským autobusům, na které šlo kdysi přestoupit u původní smyčky.