lot
Doprava ve městě Tramvaje

Místo autobusů tramvaje. Praha křísí plán na trať z Malovanky na Strahov

Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP
Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP

Vedení Prahy zvažuje, že by prodloužilo tramvajovou trať až ke Strahovskému stadionu. Do rady míří materiál, který má posunout blíže ke stavbě novou tramvajovou trať z Bělohorské ulice v oblasti Malovanky do prostoru dnešního obratiště autobusů Stadion Strahov.

„Spoj bude velmi důležitý, protože ulehčí život jak studentům, tak i dopravě v Praze. Propojí totiž strahovské koleje s vysokoškolskými kampusy v Dejvicích a odpadne tak nutnost četných autobusových spojů na této trase. Rada bude novou linku projednávat v řádu týdnů,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Trať už prošla ověřovací  studií od IPR hl. m. Prahy v roce 2016, která řešila, zda je její stavba možná z pohledu aktuální legislativy a zda je technicky proveditelná. Trať měří 1,3 kilometru, na trase by byly dvě zastávky.

Odhadované náklady k cenové úrovni roku 2017 jsou 660 milionů korun. Podle městského plánu udržitelné mobility by se měla trať začít stavět v roce 2023. Autobusy budou dál na Strahov jezdit z Karlova náměstí.

Aby se stavba stihla včas, je potřeba už začít projektovat. Radní proto mají v příštích týdnech rozhodnout o pověření Dopravního podniku hl. m. Prahy, aby začal s výběrem projekční firmy.

Plán na tramvaj není přímo v územním plánu, proto musí Praha zamezit odprodeji či dlouhodobému pronájmu pozemků ve vlastnictví hlavního města v prostoru chystané trati.

Praha se chystá výrazně rozšířit v příštích letech tramvajové tratě, mají vést i mimo hlavní město do Středočeského kraje. Zatím nejdále jsou aktuálně přípravy tramvajové trati mezi stanicemi Pražského povstání, Pankrác a Budějovická, kde už v minulosti tramvaje jezdily.

Tramvaje se mají vrátit i na Václavské náměstí, důležité razítko už získal plán na prodloužení trati z Kobylis až do středočeských Zdib. V přípravě je i prodloužení tramvaje do Slivence nebo Písnice.

hhh

Mapa tramvajové trati z Malovanky na Strahov
Mapa tramvajové trati z Malovanky na Strahov
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

Sklon TT 46 promile? Jako vazne? To uz vetsi smysl dava TT od Vypichu na Strahov. Jenze to by studentici meli tak deset minut zajizdku mno … 🙁

Alibaba

Z Troji nahoru do Kobylis je to víc, cca 60 promile (lokálně i více cca 80). Samozřejmě to pak nese dopravní opatření a technologie jízdy.

DRABADURA

To jsem teda zvědav, tam maj co dělat v zimě autobusy, aby to na sněhu vyjely a tramvaj našlapaná studentama, to bude pěkná honička to vyjet. Zažil jsem, že jsme museli v zimě šlapat pěšky, protože busy se ke kolejím nedostaly.

Ondřej

Co tím chcete říct? Že jste musel jít 5 minut pěšky jako my ostatní Pražané, když je tři dny v roce sněhová kalamita? 🙂

Standa

To tam postaví zubačku?

VRT

Ano, ozubnicová tramvaj bude magnetem pro turisty! Už ji vyvíjejí v Plzni.

David

A navrhuje to opravdu vedení Prahy nebo je to jen hospodská malůvka od pana Scheinherra? Budu rád za každý kilometr tramvajových kolejí, ale zatím skoro všechny návrhy za posledních 30 let zůstaly na papíře.

Michal J.

A nejpotřebnější tramvajová trať v Praze – z Chodovské na Želivského, kde je v úseku Slavia–Bělocerkevská špičkový interval chronicky zasekaných autobusů 86 sekund, není ani v nejsmělejších plánech. Přitom zpovozněním vlakové zastávky Eden se její potřebnost ještě zvýší.

Y.K.

Akorát, že v téhle relaci není na TT žádné místo. Musela by se vést asi tunelem pod nemocnicí což je investičně někde jinde než povrchová trať. Ale hezké by to bylo, to jo.

jkjk

Obojí je v Metropolitním plánu.

David

Jaká linka/linky, by tam měla jezdit. Nechci číslo, spíš trasu.

Kuba

Asi něco v trase 143, takže nejspíš Stadion Strahov – Nádraží Podbaba, případně Červený Vrch.

Martin

13 (30) – STADION STRAHOV – Koleje Strahov – Malovanka – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská [Klárov] (A) – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (S) – Hlavní nádraží (C) (S) – Státní opera – Muzeum (A) (C) – Škrétova – I. P. Pavlova (C) – Náměstí Míru (A) – Jana Masaryka – Krymská – Ruská – Vršovické náměstí – ČECHOVO NÁMĚSTÍ 28 – STADION STRAHOV – Koleje Strahov – Malovanka – Hládkov – Vozovna Střešovice – Prašný most – Vítězné náměstí (A) – Dejvická [Dejvice] (A)… Číst vice »

Martin V.

Ta osmadvacítka je hezká, dokonce by mohla mít jízdní řád přizpůsobený akademickému roku, protože by byla dominantně pro VŠ studenty několika vysokých škol. Akorát ji chybí jedna drobnost – TT do Suchdola. Tam se obávám, že časový rámec bude mnohem delší než dvě zastávky na Strahov.

železničář v důchodu

„Akorát ji chybí jedna drobnost – TT do Suchdola.“ Což je pro samotný Suchdol jedině dobře, protože tam ta TT výrazně zhorší dopravní obslužnost většiny obce: přestupy to pro většinu obyvatel stejně neodstraní, jen se nedostanou bez přestupu (navíc proti dnešku) přímo k metru, a osmiminutové intervaly obslužné místní „napájecí“ midibusové linky budou proti současným intervalům linky č. 107 ve špičkách více než dvojnásobné. Navíc vytížení těch tramvají bude po velkou část dne i týdne (když studenti budou ve škole či doma) bídné, jen ve špičkách budou ty tramvaje naopak plnější než nyní autobusy, protože na konci TT má vzniknout… Číst vice »

Alexandr Mikulka

No jo, obyvateli Suchdola se zhorší možnosti jízdy načerno.

Martin

Tak je to taky planovano, 28 bude v provozu podle VS,… TT do Suchdola je v planu, a pokud bude pozdeji i tak bude 28 v provozu z Podbaby. Totez 13, ta je zavisla na trati kolem Wilsonova nadrazi, pokud nebude postavena driv, tak 13 bude dal jezdit ve sve trasem pripadne k Voz. Pankrac a na Stahov by zamirila 30 od Bile Labute…

Pavel Mráček

Trať samozřejmě má smysl už jen proto, že autobus 143 po celou trasu od Malovanky až na konečnou jede podél tramvajových kolejí. Takže stačí právě tento navrhovaný úsek, a autobusu (jezdící ve špičkovém intervalu 5 minut) již nebude třeba.

Jindra

Další zbytečný úsek,vyhozené finance.Rozumnější by bylo dodělat spojení na letiště.Václavák je také dobrý
nápad.Ale přestat jenom kecat a začít konečně stavět!Nebo se vracíme zpět do doby minulé,kde měsíc
znamenal pět let?

VRT

Jel jste někdy autobusem 143, nebo naprosto netušíce o co jde?

Fedexak

Je to první vlaštovka – na Strahoěe nasednou a v Dejvicích vysednou, na to se počítá s protažením k ČZU na Suchdol kde je další vysokoškolský kampus a výhledově možná až do Horoměřic kvůli nové zástavbě v okolí.. A na druhou stranu pokud už bude tramvaj na Strahově – najednou se „nečekaně“ zjistí že by bylo dobré/logické položit koleje i Smíchovskou stranu nebo na Košíře… aby se lidi dostali do škol na Smíchov a na Karlák..

Martin

Z druhe strany to nedate, na Smichov jsou to hodne prudke kopce, to by zvladl jedine trolejbus misto autobusu, tramvaj ne….

Fedexak

Nejsou prudší než tratě na Barrandov, do Řep a na Kobylisy…

Martin

Ok, ja si nejsem jisty, ale jak je to s prostorem, trat ma nejake parametry co se tyce oblouku a sirky telesa…
Kudy by jste ji tahnul?

PetrB

Trolejbus by byl vhodnější spíše na opačné straně kopce. Tedy na lince 176 Karlák – Strahov.

Martin

Ano, tam urcite, tam take drive trolejbus s cislem 53 jezdil…

Kamui

Plánů je spousta, ještě by ale bylo dobré to zrealizovat (snad klapne alespoň ten Václavák).

Mimochodem, jak to vypadá s tratí na Dědinu? Před pár lety se o tom už mluvilo jako o hotové věci, a pak to nějak vyšumělo.

VRT

Ono se o tom vždycky hovoří jako o hotové věci, zvláště pokud jste politik, co absolutně nemá páru, co je potřeba k tomu, aby to byla hotová věc. K tomu připočítáme odpor místních a ta „skoro hotová věc“ trvá 15-20 let.

Sch

Trať na Dědinu je ze všech asi nejdál.

Beekee

Mizerně, jako se vším, viz DP Kontakt 2019-03: Tento záměr se stal doslova obětí naší národní legislativy a snahy o přísnější podmínky, než mají ostatní státy EU. Téměř rok se příprava zdržela následkem chyby v novele nařízení vlády k zajištění ochrany před hlukem v gesci ministerstva zdravotnictví. Další měsíce zabrala jednání s ministerstvem obrany, které neakceptovalo územním plánem stanovený zábor pro tramvajovou trať. V polovině roku 2018 se tak stavba nacházela po přepracování projektu opět na začátku. Během letošního roku tak teprve doufáme ve vydání ÚR a zahájení jednání s vlastníky pozemků. Je zřejmé, že realizace stavby do roku 2022… Číst vice »

Tomáš

Řekl bych, že dost daleko… Na zastávkách visí vývěsníky s tím aby se lidé připravili atd. Je tam i mapka s územním plánem a mapka projektu.

VRT

Nápad propojit hnojárnu na Šukdole, Dejvice a Sillicon Hill samozřejmě dává smysl.
Že to všechno neskutečně dlouho trvá je věc druhá.

Pavel

Ten cancourek nestojí ani za jeden článek. Prostě se těch 1,3 km za půl roku od rozhodnutí zastupitelstva postaví a je to. PS: přece není možné, aby se o výstavbě 1,3km dlouhé odbočné tratě vedli debaty od roku 2016 s tím, že v roce 2019 předpokládáme, že by se mohlo začít stavět v roce 2023! To je úplně ujetý. Kdyby takto uvažovali předchozí generace, železnice z našeho hlavního města (Vídně) končí v Břeclavi, staví se na Hodonín a chystáme projekt odbočné tratě do Vranovic a výhledově snad až do Brna. Což mi připomíná, že zítra jsou oslavy 180 let první… Číst vice »

Alex

Je to smutné. TT v Plzni na Borská pole je příkladem.

A.R.

Ale ta se přece už staví, ne?

Matoo

Ano, staví.

Sch

Navíc jde v podstatě o stavbu koleji v trase stávající ulice. Třeba TT v Malešicich už také mohla dávno stát.

Martin

Mohla, ale komplikuje to prelozka vodovodniho privadece…

XXXD

No jo, holt žijeme v jiné době než byla minulost a přibylo spousta papírování. V době Rakouska-Uherska prostě císař nebo spíš nějaký dobový orgán řekl: tohle se postaví. A bylo hotovo. Naopak při dnešní legislativě je potřeba obrovské množství papírování a na konci tohoto papírování, když už to vypadá nadějně a vypíše se tendr na zhotovitele a pak se vybere, tak se zase odvolají neúspěšní uchazeči (někdy i oprávněně) a celý proces se opět protáhne o x let.

Matoo

Za R-U byla většina tratí soukromých.

náhodný kolemjdoucí

Pokud vím, tak kýžený benefit této akce je snížit počet busů jedoucích přes Kulaťák.
Jestli se tohle zdaří, tak už ty koleje za to určitě stojí.

ČD4ever

Asi si založím konzultantskou firmu na studie a zkusím se připojit k nynějšímu přesměrovanému penězotoku. Zdá se, že vytváření nejrůznějších studií je na MHP moderní zpúsob nakládání s penězi.

liberal shark

Studie jsou odnepaměti základním nástrojem alibistů k maskování vlastních nápadů za „doporučení expertů“. Na tomto efektu založily svůj byznys obrovské mezinárodní konzultační firmy, jako je PwC nebo DaT. Svět zkrátka chce být klamán a peníze daňových poplatníků nesmrdí.

Jinak ta tramvaj z Malovanky na Strahov by jela do pěkného kopce. To aby tam postavili zubačku :-).

Kuba

Možná si v té studii aspoň ověří sklony, narozdíl od některých hrdinů diskuzních fór, viz https://mapy.cz/s/3s2tI (5,8 %) vs. https://mapy.cz/s/3s2tO (5,4 %).

VRT

A to jste ještě nezmínil Barrandov. Tam je to 6%. Ale nic to nemění na tom, že o tom asi pánové vědí prd. Ale to je běžný jev.

Honza D.

V Trojské je největší sklon snad mezi stanicí Nad Trojou a ulicí U Sloupu, svého času tam v budce seděl dispečer a dával svolení k jízdě do kopce. Hodnota sklonu v tomto úseku bude asi o dost vyšší než to co uvádíte (průměrný sklon?).

Martin

Trojska trat ma 80,15 ‰…
ale Barrandovska trat ma 69,0 ‰, ale je to nejdelsi prudke stoupani…

liberal shark

Víš ty Kubo, já se v Břevnově narodil a tenhle krpál jsem šlapal pěšky nejméně stokrát, takže na mně laskavě nemachruj s nějakým způměrovaným převýšením z Mapy.cz.

Kuba

Tím spíš by sis mohl všimnout, že trať Vaníčkovou by zdaleka nebyla nejprudší v Praze.

Martin

Ta trat by vedla ve stope soucasne linky 143, nejprudsi je oblouk na Malovance, pak uz by to stoupani tramvaj zvladla…

VRT

A i přesto naprosto netušíte, jaký je tam sklon. Smutné.

Fedexak

Jeď se podívat 9 do Řep a uvidíš že zubačka není potřeba..

Honza

Zkuste, určitě je to sranda, zcela jistě k tomu neni potřeba žádné know-how, zkušenosti, neni potřeba brát v úvahu mnoho právních i inženýrských faktorů a jde v podstatě o easy money. Stavět tramvajovou trať v dnešních podmínkách je totiž strašně jednoduchý 🙂

Jackub

Tak rovnou projekt, který toto vše zohlední a v vyřeší. K čemu pořád studie?

VRT

Sice nevíte o čem píšete, ale přesto píšete. Tady jde spíš o jinou věc. Zadá se studie a tím to skončí. Třeba v SUDOPu by mohli vyprávět. Ti z těch kvant studií žijí.

Jackub

No právě – pořád nějaké studie a skutek utek. A proč by se nemohl rovnou udělat projekt? Co jiného, oproti projektu, studie přináší? Počty cestujících? To je cucání z prstu, nikdo nevidí do budoucnosti, i kdyby se ji snažil předpověď sebelíp. Viz např. odhady počtu cestujících pražským „eskem“ a současná realita…

XXXD

Tak v českých podmínkách by podle mě stačilo know-how správného tunelování, to ostatní už pak není potřeba.

Karel

Studie vždy předchází projektu. Nikdo nemůže projektovat traťě, když neví, kudy povede…

liberal shark

V tomto případě jaksi jiná možnost neexistuje. Napravo skály a nalevo hradby.