Další přepínání na střídavý proud. SŽ soutěží úsek ze Vsetína na hranice se Slovenskem

Nádraží Horní Lideč. Pramen: KOVEDNádraží Horní Lideč. Pramen: KOVED

Stavba má začít v roce 2025.

Správa železnic začala s přípravou přepínání další trati ze stejnosměrného proudu na střídavý. Tento týden vypsala soutěž na konverzi 22 kilometrů dlouhého úseku ze státní hranice se Slovenskem do Vsetína. Odhadovaná cena je 1,638 miliardy korun.

„Po fázi projektování a získání stavebního povolení, která by měla trvat jeden rok, je plánována vlastní realizace stavby v letech 2025–2026. Předpokládané termíny budou závislé na termínu uzavření veřejné soutěže a podpisu smlouvy,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Přepínání stejnosměrné napájecí soustavy na střídavou zatím postupuje pomalu. Hotový je úsek Nedakonice – Říkovice na trati z Přerova do Břeclavi. „Zpracováváme záměr projektu také pro navazující úsek Hranice na Moravě – Vsetín, kde se realizace očekává v letech 2027–2029. A dále se připravuje konverze navazující na již hotovou konverzi v úseku Nedakonice – Říkovice, konkrétně půjde o úseky Říkovice – Hranice na Moravě a Hranice na Moravě – Polanka nad Odrou. Zde budou termíny realizace teprve stanoveny,“ dodal Gavenda.

Další trať čeká přepínání trakční soustavy. Správa železnic hledá projektanty konverze II. koridoru

Celková cena 79 miliard

Správa Železnic už dříve uvedla, že postup konverze je plánován ve směru od Přerova (2026). Termíny letos ale na jaře u řady oblastí posunula na později.

 

Plán na konverzi napájecí sítě, stav 4/2023. Foto: Správa železnic

Správa železnic již dříve rozhodla o postupném sjednocení trakčních napájecích soustav na střídavý proud. Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. Pro dopravce to znamená, že musí mít buď dražší vícesystémovou lokomotivu či jednotku, která umí jezdit na více typů trakcí, nebo pro každý z úseků jinou lokomotivu. Náklady na kompletní přechod jsou odhadovány na 79 miliard korun. Podle dříve schválené studie se provoz na střídavé trakci vyplatí, protože je efektivnější a snižuje ztráty energie.

V Česku jsou dosud dvě hlavní napájecí soustavy – stejnosměrná 3 000 V a střídavá 25 kV, 50 Hz. Na stejnosměrnou trakci se jezdí zjednodušeně řečeno v severní části země, na střídavou v jižní. Stejnosměrné napětí tvoří více než polovinu elektrifikovaných tratí, ale výkonově jde o důležitější tratě, například hlavní koridor z Prahy do Ostravy.

(v původní verzi textu byly nesprávně uvedené termíny pro konverzi dalších úseků, za chybu se omlouváme)

Tagy konverze trakčních soustav Správa železnic trať 280 Hranice na Moravě - Horní Lideč změna napájecích soustav na české železnici
123 komentářů