Další část metra D má postavit Subterra a Hochtief, nejlevnější nabídku DPP vyloučil

Ražba tunelu metra D směrem ke stanici Olbrachtova. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraRažba tunelu metra D směrem ke stanici Olbrachtova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Nejlevnější nabídka skupin Vinci a PORR podle DPP obsahovala zásadní nedostatky.

Sdružení společností Subterra, Hochtief a BeMo Tunneling se stalo vítězem jedné z největších stavebních zakázek za poslední desetiletí. Pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má postavit další část metra D, konkrétně úsek Olbrachtova – Nové Dvory. Cena vítězné zakázky je 29,989 miliardy korun, což je o téměř pět miliard korun více, než byla předpokládaná cena.

Výběr sdružení oznámil DPP v tiskové zprávě. O vítězství rozhodla jednomyslně hodnotící komise, která současně rozhodla o vyloučení nejlevnější nabídky od sdružení firem  PORR-Vinci-Marti. „Nabídka obsahovala zásadní nedostatky, které DPP z pohledu zákona o zadávaní veřejných zakázek a s péčí řádného hospodáře nemohl akceptovat,“ vysvětlil DPP.

Vítězství zatím není pravomocné, neúspěšní uchazeči se mohou odvolat. „Hodnotící komise měla pro své závěry k dispozici řadu expertních
a právních analýz. Oba uchazeči museli v průběhu zadávacího řízení své nabídky na základě výzev DPP vysvětlit a upravit, jelikož obsahovaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nedostatky v oblasti splnění kvalifikačních předpokladů a chyby v předloženém harmonogramu stavby. Sdružení vedené společností PORR požádalo o prodloužení lhůty pro doručení odpovědí o měsíc, DPP této žádosti vyhověl v plném rozsahu,“ uvedl DPP.

DPP v tiskové zprávě uvedl, že sdružení vedené společností PORR výzvu na vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny „v podstatě ignorovalo“. Třetí nabídka byla od Strabagu, tu DPP kvůli nejvyšší ceně nehodnotil. Sdružení PORR nabídlo podle informací serveru iRozhlas.cz cenu o dvě miliardy korun nižší než sdružení vedené Subterrou.

„Z cenové nabídky bylo současně zřetelné, že některé položky byly oceněny hluboko pod tržním standardem, tedy obsahovaly uchazečem nezdůvodněnou mimořádně nízkou nabídkovou cenu, což způsobilo rozdíl oproti nabídkám dalších uchazečů. To se týkalo položek se zásadním významem pro projekt, například ražeb tunelů. Oproti tomu byla nabídka v některých paušálních položkách, jako například zařízení staveniště, či kompletační a koordinační činnost, naceněna mnohonásobně výše, než předvídal projektant a než je nacenili ostatní dodavatelé,“ vysvětlil DPP vyloučení nejlevnější nabídky.

Výhrůžky členům hodnotící komise

Předseda představenstva DPP Petr Witowski uvedl, že za rozhodnutím si stojí. „Ačkoliv jsme u této zakázky očekávali, že se kolem ní svede velká bitva, některé praktiky jsou pro nás zcela nepřijatelné. Místo toho, aby probíhala férová soutěž, je vyvíjen nátlak na členy představenstva DPP, dozorčí rady DPP či Rady hl. m. Prahy, a dokonce bylo vyhrožováno e-maily pod smyšlenými jmény samotným členům hodnotící komise. V souvislosti s tím, čemu byli členové hodnotící komise i samotný podnik vystaveni, zvažujeme další právní kroky. Takové praktiky jsou nepřípustné a zcela mimo jakékoliv akceptovatelné meze.“

Samotný tendr má v rukou ještě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten zatím nepravomocně v červenci soutěž zrušil, DPP podal rozklad. Námitku podala společnost Metrostav DIZ, která nabídku ani nepodala, ale je ze stejné skupiny, jako nyní vítězná Subterra.

Komplikace pro další budování metra. ÚOHS zrušil tendr za 25 miliard

Soutěž je jednou z největších stavebních zakázek za poslední roky v Česku. DPP vypsal veřejnou zakázku na zhotovitele stavby druhého úseku metra D na začátku loňského června.

Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory – včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů, ale také vybudování systému napájení pro celý nejkratší provozuschopný úsek Pankrác D – Nové Dvory.

Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP
Tagy BeMo Tunneling Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Hochtief Metro D Subterra
52 komentářů