Čeští stavbaři vysunuli v Pirně už šestý díl unikátního štíhlého mostu. Děsil je nárazový vítr

Most v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: MetrostavMost v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: Metrostav

Největší výzvou bylo demontovat pomocné konstrukce po dosednutí na pilíř.

Nedaleko českých hranic v saské Pirně pokračuje stavba architektonicky pozoruhodného silničního mostu. Zakázku má na starosti Metrostav a jeho sesterská firma Bemo Tunnelling.

Most Gottleubatalbrücke překlene jižní část Pirny a říčku Gottleuba (u nás Rybný potok) ve výšce 70 metrů. Stavbaři jednotlivé části mostu postupně vysunují na připravené pilíře. Nyní mají za sebou šestý výsuv.

Ocelovou konstrukci o váze 5500 tun a délce 657 metrů vysunuli o 120 metrů. Mluvčí Metrostavu Radim Mana upozornil, že se jim to povedlo za devět hodin hrubého času, což je nejrychlejší výsuv v historii celé stavby.

Výsuv probíhal za velice turbulentního počasí. Vítr měl v nárazech sílu až 56 km/hod a když se chvílemi přidal déšť, nebyla to pro montéry a techniky žádná procházka růžovým sadem,“ popsal akci ředitel výstavby Marek Foglar.

Největší výzvou bylo podle něj demontovat pomocné konstrukce po dosednutí na pilíř. Bylo to potřeba kvůli pokračování ve výsuvu, silný vítr to však značně komplikoval a hrozilo zranění pracovníků.

Další výsuvy příští rok

V příštím roce čeká stavbaře ještě jeden stejně dlouhý výsuv jako byl ten nynější, po něm budou následovat dva kratší. Konstrukce pak dosáhne druhé strany kilometrového údolí. Následně bude nutné konstrukci ve výšce 70 metrů spustit o 1,5 m níže na hlavy pilířů a spojit je s nimi pomocí železobetonových náběhů. Poté bude následovat betonáž mostovky a dokončovací práce.

Most překonávající údolí bude dlouhý 916 metrů a budou na něm tři jízdní pruhy (2 + 1). Jde o součást silničního obchvatu Pirny. Propojí silnice 172 z Bad Schandau a Hřenska a 172a, která slouží jako přivaděč k dálnici A17. Na neobvykle štíhlou konstrukci padne celkově sedm tisíc tun konstrukční oceli a dvanáct tisíc kubíků betonu.

Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je podle stavbařů dvojnásobek oproti běžné hodnotě.

Projekt by měl být dokončen na přelomu roků 2026 a 2027. Loni byla stavba na čas přerušena kvůli technickým problémům a sporům s investorem. Extrémně štíhlou konstrukci totiž bylo podle Metrostavu schválenou technologií nemožné postavit. Projektanti nakonec přistoupili ke změnám v dokumentaci a vysouvání jednotlivých částí mohlo pokračovat.

Most v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: MetrostavMost v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: MetrostavMost v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: MetrostavMost v Pirně má za sebou šestý výsuv. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: MetrostavMost v Pirně překonává údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Foto: Metrostav
Tagy BeMo Tunneling metrostav most Pirna
29 komentářů