Dcera Metrostavu staví metro v Hamburku, využívá při tom netradiční metodu

Stavba nového úseku linky metra U4 v Hamburku. Pramen: MetrostavStavba nového úseku linky metra U4 v Hamburku. Pramen: Metrostav

Před založením musejí stavbaři trasu prověřit a vyloučit výskyt granátů a bomb z II. světové války.

Tuzemská stavební skupina Metrostav se podílí na budování metra v Hamburku. Rakouská dceřiná společnost BeMo Tunneling, kterou Metrostav koupil v roce 2013, zde aktuálně zakládá druhý úsek čtvrté linky U4. Využívá přitom mimo jiné netradiční metodu tryskové injektáže.

Stavbaři BeMo Tunnelling využívají technologii železobetonových podzemních stěn. Dno „vany“, ve které následně vybudují tubus metra, utěsňují pomocí tzv. tryskové injektáže, a to zejména v oblastech s písčitou geologií. Podle Metrostavu je o „hospodárnou metodu, která vyžaduje značné odborné znalosti a pečlivost“.

„V hotových železobetonových stěnách uděláme mělký předvýkop a z něj hloubkové vrty. Pomocí takzvaných soutyčí pak roztryskáváme okolní písek tekutou cementovou směsí o vysoké hustotě, a to pod obrovským tlakem až 700 barů. Díky tomu se postupně vytvoří vzájemně se překrývající kruhové sloupy o mocnosti 1 až 1,5 metru. Výsledkem je souvislá deska, která tvoří dno vany mezi předem vybudovanými železobetonovými stěnami,“ uvedl Robert Dostál, člen dozorčí rady BeMo.

Náčrt tryskové injektáže při zakládání nového úseku hamburského metra. Pramen: MetrostavNáčrt tryskové injektáže při zakládání nového úseku hamburského metra. Pramen: Metrostav

Náčrt tryskové injektáže při zakládání nového úseku hamburského metra. Pramen: Metrostav

Stavba je podle něj složitá i ve fázi před zakládáním. „Nejprve totiž musíme prosondovat trasu budoucího tunelu na výskyt granátů, bomb a dalších bojových prostředků z II. světové války,“ doplnil Dostál.

BeMo Tunnelling se podílí i na prvním souběžně budovaném úseku prodloužení čtvrté linky. První úsek zahrnuje výstavbu nové hloubené stanice Horner Rennbahn I s železobetonovou konstrukcí, úpravu stávající stanice Horner Rennbahn II i křížení dvou tras metra. Součástí druhého úseku jsou nové stanice Stoltenstraße a Horner Geest a také obratiště v Dannerallee. Hodnota obou zakázek dosahuje dohromady v přepočtu téměř 6,5 miliardy korun.

Hamburk připravuje ještě výběrové řízení na výstavbu třetího úseku, který spočívá ve vybudování vratné koleje východně od stanice Burgstraße.

Podrobnosti o prodloužení linky U4 jsou na stránkách Hamburger Hochbahn.

Tagy BeMo Tunneling metro Hamburk metrostav
2 komentáře