Komplikace pro další budování metra. ÚOHS zrušil tendr za 25 miliard

Tunel metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTunel metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Antimonopolní úřad tendr zrušil na popud společnosti Metrostav DIZ ze skupiny Metrostav.

Pražský dopravní podnik (DPP) a jeho právníci se budou muset vyrovnat s nemalou komplikací při dalším budování trasy metra D. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) aktuálně zrušil tendr na zhotovitele stavby metra v úseku (Olbrachtova) – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory. Informovaly o tom server iRozhlas.cz a hn.cz.

Antimonopolní úřad tendr zrušil na popud společnosti Metrostav DIZ ze skupiny Metrostav. Firma námitku podala jen pár hodin před ukončením tendru loni v prosinci, podle webu iRozhlas.cz jí vadila pasáž zadávací dokumentace týkající se požadavků na dodavatele výtahů. Ten musel mít zkušenosti s výtahy pro dopravní stavby o hloubce 28 metrů, což je podle společnosti Metrostav DIZ diskriminační požadavek.

ÚOHS se věcí zabýval půl roku a 7. července rozhodl, že dopravní podnik vytvořil „bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže“. Jde o prvostupňové rozhodnutí, proti kterému se lze odvolat k předsedovi úřadu.

Do soutěže se přihlásila tři sdružení, která tvoří šestnáct firem z pěti zemí. Nejlevnější nabídku podle informací iRozhlas.cz podalo sdružení společností ze skupiny Vinci společně s Porrem. Další nabídky přišly od Strabagu a od sdružení Hochtief/Subterra. Zajímavostí je, že Subterra rovněž patří do skupiny Metrostav a zřejmě podmínky splnila. Naopak společnost Metrostav DIZ se tendru neúčastnila.

Soutěž s odhadovanou cenou téměř 25 miliard korun je jednou z největších stavebních zakázek za poslední roky v Česku. DPP vypsal veřejnou zakázku na zhotovitele stavby druhého úseku metra D na začátku loňského června.

Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory – včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů, ale také vybudování systému napájení pro celý nejkratší provozuschopný úsek Pankrác D – Nové Dvory.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP

Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Ještě při uzávěrce tendru DPP odhadoval, že by se mohlo začít stavět od letošního podzimu. Nyní se dá očekávat výrazné zpoždění stavby, v případě opakování tendru i výrazné zdražení. DPP se podle mluvčího Daniela Šabíka zatím s rozhodnutím ÚOHS seznamuje.

Vedoucí právník Transparency International Jan Dupák pro iRozhlas.cz řekl, že zrušení projektu za desítky miliard na základě jedné diskriminační podmínky v zadávací dokumentaci budí podezření. „Prostředí veřejných zakázek v Česku je dotčeno velkými korupčními kauzami, kde přesně takovýmto způsobem docházelo k ovlivňování výsledků zadávacích řízení, proto rozhodnutí ÚOHS vede k mnoha otázkám a spekulacím,“ uvedl Dupák.

Trasa D se staví od loňského roku, jako první se dostaly do výstavby stanice Pankrác D a Olbrachtova, související mezistaniční traťové tunely, tunel pro obratové koleje, odstavný tunel, technologické tunely pro vzduchotechniku, spojka mezi tratěmi C a D a několik eskalátorových tunelů pro výstupy do vestibulů.

Zakázku na první etapu získalo s cenou 13,75 miliardy korun sdružení firem Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin.

Tagy dpp Metro D Metrostav DIZ Olbrachtova - Nové Dvory ÚOHS
40 komentářů