Další část metra D má postavit Subterra a Hochtief, nejlevnější nabídku DPP vyloučil

Ražba tunelu metra D směrem ke stanici Olbrachtova. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraRažba tunelu metra D směrem ke stanici Olbrachtova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Nejlevnější nabídka skupin Vinci a PORR podle DPP obsahovala zásadní nedostatky.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krystof.bohm1

Jasný jak facka, stejné sdružení spolu se Strabagrem dělá první etapu a dřív dělali áčko na Motol. Aspoň se Tonda a Adéla znova projedou.

Ivo

Koukám tady je pěkně zaděláno, jen si myslím, že na to krabice od vína stačit nebudou.

Nepovim

Je potreba rici, ze metrostav to sehrál skvěle:
Pokud je vyberou stahnou namitku u uohs.
Pokud by je nevybrali, tak se diky podane námitce VŘ bude opakovat…

Tj. Není tam možnost zakázku prohrát…

Zajimavá je nabídka strabagu, kde jje odstup 2 mld. Tj metrostav to prevdepodobně výrazně nepřecenil.
Káždopádně nás čeká zajímavé pravní kolečko, pokud porr dodrží, čím vyhrožuje…

omar

Nevím… Necítím se kompetentní se vyjadřovat k samotnému výběrovému řízení a než napsat nějaký blábol…. Jediné co mě překvapuje, je fakt, že byl vyvíjen nátlak na členy dozorčí rady, atd. a některým členům hodnotící komise bylo vyhrožováno mailem a pan Witowski a DPP zvažuje další právní kroky…… Očekával bych podání trestního oznámení na neznámého pachatele, a to okamžitě, tedy bez zvažování, aby PČR mohla neprodleně konat a celou věc řádně prověřit…

Jarda Š.

Že má někdo dražší zařízení staveniště, ale pak levnější ražbu, je možné kvůli použité technologii. Ale to měl uchazeč vysvětlit, což podle komise neučinil.

Nepovim

Neni technologie stanovena projektem?

jfp

Takže jedni to nacenili za draho, druzí blbě a třetí za relativně draho a vyhráli. Ale takhle se přece běžně dělají tunely na veřejné zakázky, 3 se domluví, že vyhraje ten prostřední a 2 mu dělají křoví a zdání soutěže.

Osamělý Vlk

Myslím si, že problém PORRu byl, že podezřele nízkou cenu nezdůvodnili, což je samozřejmě průšvih. Myslím, že pokud se zdá být cena nižší, než se dá předpokládat, je správné se doptat. Přece jen, kdo by chtěl odsouhlasit nižší cenu, aby se při realizaci potom dozvěděl, že takhle to nebude. Jestli druhá společnost podala nabídku tak nějak odpovídající realitě, nebo jen mírně dražší, nedivím se, že DPP vybral ji. Přece jen, jistota je jistota.

Frantík

Co se týče toho zdůvodňování, bylo by zajímavé tyto „dotazy“ pokládat, pokud se jedná o výběrové řízení na autobusové dopravce.

W14

Děkuji za článek, dokonce bych ho navrhl na článek roku.

Dizgrafyq

Chápu to správně že nejlevnější nabídka byla o tři miliardy dražší než odhad zadavatele, ale vyloučili ji, protože nedokázali vysvětlit takto nízkou cenu(ačkoliv byla nižší, než kolik sám DPP odhadoval). Wtf? 😳

Gawain

V článku to je napsané. Za prvé celková cena může být vyšší než předpokládaná hodnota (dnes naprosto běžné) a přesto můžou být některé položky mimořádně nízké. To se nevylučuje. Za druhé uchazeč prý výzvu k vysvětlení „odignoroval“, po té nemá zadavatel mnoho možností, než vyloučit. Určitě při takovém rozhodnutí hrály roly i další nedostatky v nabídce.

Josef

Bohužel největší roli v této zakázce hraje Metrostav, jako součást Subtery.

mgr.pavel

Jedno z možných vysvětlení: odhad zadavatele byl dělán před rokem či dvěmi, kdy byly ceny o dost nižší, než teď (kdy přišla nabídka).

sajdl.jakub

V hodnocení tzv. „mimořádně nízké nabídkové ceny“ nemusí hrát celková cena roli. Předmětem posouzení může být i cena jednotlivých položek ve vztahu k cenám týchž položek u ostatních uchazečů nebo k cenám ceníků (ÚRS, RTS, apod.). Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. 🙂

Jirka

Předpokládaná cena byla 25 miliard, Porr by za to chtěl 28 miliard, ale to je přeci strašně málo, za to by to nemohli postavit, tak vyhraje Subterra , která za to chce 30 🙂 Stačilo by tajně zakleknout na členy výběrové komise a hned by se zjistilo, kolik kapříků k nim doplavalo 🙂

Gawain

Představujete si to trošku zjednodušeně. Veřejné zakázky jsou poměrně komplikovaný proces a obzvláště pak VZ na stavební práce s ceníkovými položkami za 25 miliard. Pokud nechcete nadávat za dva tři roky, že dodavatel žádá vícepráce, je v zájmu každého odpovědného zadavatele rozkrýt položkový ceník již v průběhu zadávacího řízení a trošku nahlédnout dodavatelům pod pokličku.

Jirka

Ano, ale ten rozdíl tam není až takový- neřeknu, kdyby za to chtěli jen 20…..

Josef

No není to tak úplně pravda, viceprace nelze požadovat z důvodu, že si něco někdo špatně ocení, ale při změně rozsahu práce. Jestliže tam přibude při realizaci 100 kubíků betonu a ten dodavatel to ocenil nízko, tak za těch 100 navíc dostane stejně málo

DuK

Požadovat nelze protože to špatně ocenil, to ano. No ale pokud má vyčerpaný rozpočet uprostřed realizace tunelu, tak dodavatel přijde za zákazníkem a zkusí to. A buď to vyjde anebo ze stavby odejde – příklad tunel Višňové – no a to jako zákazník fakt nechcete.

Vojtěch

Jirka vidí veřejné zakázky jako Hurvínek válku

Jirka

Proto tam mám smailíky 😉

Danny

Proč si ten článek nepřečtete?

Jiří Kocurek

Jste nikdy nikomu … takže vás ani nikdo nemůže křivě obvinit a zakleknout, žejo?

bkv

že ty jsi jim poslal ty výhružné e-maily.

PN-001

Jaké výhružné emaily, prosím vás? Ty, ve kterých konsorcium varuje, že pokud bude vyloučeno, podá trestní oznámení a stížnost k ÚOHS? Mimochodem, ty maily jsou veřejně dostupné. Pokud toto jsou pro Witowského výhrůžky, pak ať raději odejde, protože asi fakt nemá v tomto oboru co dělat.

bkv

Myslím jiné e-maily…

Filip Jirsák

Jedním z největších problémů českých veřejných zakázek je to, že spousta lidí – bohužel včetně novinářů (z jiných médií než Zdopravy.cz) – nezvládne nic jiného, než porovnat dvě čísla a zjistit, které je menší.

Zkuste si takhle kupovat třeba boty. Vejdete do obuvi a koupíte si ty nejlevnější boty, které tam budou mít.
Když metoda nejnižší ceny nestačí ani na nákup bot za několik stovek nebo tisíc, myslíte si, že bude dostatečná pro nákup služby za 30 miliard?

PN-001

Aha a proto se 99% veřejných zakázek v Česku vypisuje tak, že hlavním (a někde i jediným) kritériem je cena a ostatní kritéria, pokud vůbec jsou, jsou téměř nepodstatná? To vaší teorii poněkud odporuje, nemyslíte?

sajdl.jakub

Kritérium hodnocení není jediným ukazatelem. I když je jediným kritériem cena, poměrně zásadně lze omezit okruh uchazečů také nastavením kvalifikačních předpokladů a dalšími parametry soutěže. Mnohdy více než kritériem hodnocení. Ty nejméně férové soutěže mají mnohdy jako kritérium pouze cenu, a přesto jsou šité na míru.

Filip Jirsák

Jenže pak zase někdo napadne ta kvalifikační kritéria, že jsou moc přísná nebo že jsou někomu ušitá na míru. Navíc je zejména u velkých projektů velmi těžké nastavit ta kritéria tak, aby opravdu neprošel nikdo, kdo nemá na to ten projekt uskutečnit. Takže se to pak obchází různými požadavky na „zkušenost“. Ale opět – vždyť by to tak nefungovalo ani u těch bot. Zkuste někomu popsat, jaké přesně boty vám má koupit, a poslat ho s tím do obchodu. Dokážete to udělat tak, aby se vrátil s botami, které vám opravdu padnou a budou tak dobré, jako kdybyste si je… Číst vice »

Filip Jirsák

Neodporuje, právě naopak. Na nejnižší cenu se soutěží proto, že to pak není nutné obhajovat před tou většinou veřejnosti, která nic jiného než porovnat dvě čísla nemusí. A také proto, že je to z hlediska zákona zdaleka nejjednodušší – opět proto, že ti lidé, kteří nic jiného než nejnižší cenu poznat neumí, dotlačili poslance k takovému zákonu.

Ten Onen

Zakazku lze zmanipulovat vzdy a jeji vysledek taky, staci chtit. Je jedno jestli je hodnoceni nastaveno na cenu nebo na vic kriterii, vzdy je dulezite, jestli zadavatel chce vybrat nejlepsi nabidku/reseni nebo jestli si chce vybrat tak, aby zakazku dostal nejaky predvybrany dodavatel.
Lze tedy vybirat na pouze cenu i u zakazek za desitky miliard, ale musi se chtit a musi se to i umet.

Jura

Jdu si koupit papuce na domaci noseni, tak koupim nejlevnejsi, ktere odpovidaji pozadovane barve, velikosti a tvaru. O kvalitni pohorky se zajimat nebudu.

Jinak receno, pokud mi stavebni firma postavi dalnici misto cyklostezky a druha normalni cyklostezku (ktera dalnicni provoz nevydrzi), tak beru tu levnejsi normalni cyklostezku, protoze je levnejsi.

Pozadavky jsou dany nabidkou a tedy nechci vic ani min co pozaduji. Co tedy ma jeste rozhodovat, nez cena?

Filip Jirsák

Takže si domů přinesete papírové papuče, které se rozpadnou po pár hodinách nošení, protože nejsou pro nošení určené. Ale vybral jste si nejlevnější variantu, která odpovídala vašim kritériím. Do té soutěže na stavbu cyklostezky se vám možná přihlásí firma, která jinak staví dálnice, ale hlavně se vám tam přihlásí firma, která nikdy nepostavila ani metr cyklostezky a bude ji stavět jako polní cestu. Protože kdo tvrdí, že na cyklostezce musí být asfalt? V zadání to nebylo. A to je právě ten problém soutěží na cenu. Že je problém napsat to „nic míň“ tak, abyste opravdu dostal alespoň to minimum, které… Číst vice »

Skeeve

„Zakázka zahrnuje výstavbu … včetně mezistaničních … tunelů“
Jsem z toho drobet zmaten. Podle dokumentace postupu výstavby, se má vcelku razit tunel Písnice-Krč, tak jak se může soutěžit výstavba mezistaničních tunelů Olbrachtova-Nové Dvory? Došlo ke změně, nebo jsem to špatně pochopil?

q89

Depo Písnice – nádraží Krč (bez stanic) se bude razit kontinuálně pomocí štítů TBM, od nemocnice Krč ke stanici Olbrachtova se bude stavět metodou NRTM. Probíhající výstavba úseku I.D1a končí stanicí Olbrachtova.

jkjk

Součástí zakázky je „tunel“ Písnice – Olbrachtova, ale ze stanic jen Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. V té větě je klíčové „včetně .. přístupových tunelů „. Olbrachtova je součástí I.D1a, stanice Libuš, Písnice a Depo Písnice (+samotné depo) budou součástí I.D2.

Skeeve

Díky za vysvětlení, na to jsem se ptal.

Občan

A oni už mají výsledek toho rozkladu, že se do toho takhle hrnou?

Danny

DPP podal rozklad, což je v článku také uvedené. Tzn. jede se dál podle plánu, dokud nebude v dané věci rozhodnuto.

a8n

Navíc bych vzhledem k výsledku čekal, že MTS DIZ ve vhodný okamžik námitky stáhne.

Bram

Tak tohle smrdí vleklým soudním sporem…

filias

Všechny velké zakázky ve stavebnictví smrdí soudním sporem. To si nevyberete.

Michal M

To nic, to jen Bram stárne a klonfarovatí.

Bram

Ale, ale, tady se nám vyskytl nějaký chytrolín Michal M.

Bram

To není pravda, naprostá většina (ve stavebnictví) jich proběhne bez potíží.

XXXD

Tak to byste ale mohl teoreticky říct o každé takhle velké zakázce v českém prostředí ještě předtím, než se vůbec ten tendr vypíše.

Leštění

Pokud to bylo tak jak je napsáno v článku tak si to nemyslím. Zadavatel uchazeče vyzval k objasnění, ten nereagoval a tak byl vyloučen.
Jiná věc by byla, kdyby reagoval a zadavatel vysvětlení nepřijal a vyloučil ho. Tam by to trvalo dlouho.

Jakub P

Jj, podle clanku jim i vysli vstric a dali jim mesic navic na doplneni, ktery zadali.