Letecké společnosti Letectví

Další aerolinka před krachem. Slovinské Adria Airways zastavily provoz, došly peníze

Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672
Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672

Letecká společnost Adria Airways zastavila provoz. Podle vyjádření firmy zatím jen na dnešní den a zítřek, budoucnost aerolinek je ale nejasná, firma je v dlouhodobých problémech. Zastavení provozu oznámila firma na svých stránkách.  Omezení se týká i linky do Prahy.

Jde o čtvrtou aerolinku za poslední měsíc, která zkrachovala nebo zastavila provoz. Včera vstoupily do likvidace Thomas Cook Airlines, minulý týden zastavily provoz francouzské XL Airways  a na začátku září Aigle Azur. Firma později na svých stránkách uvedla, že vypraví alespoň dva lety: dnes z Lublaně do Frankfurtu a zítra zpět.

„Rozhodnutí zastavit dočasně letový provoz je důsledkem aktuálně nezajištěného přístupu k volným penězům, které aerolinka potřebuje k dalšímu provozu. Jednáme intenzivně o řešení celé situace s možnými investory. Naším cílem je, aby Adria Airways opět létaly,“ uvedla firma v prohlášení.

Problémy Adria Airways jsou dlouhodobé, firma začala rušit výrazné množství letů už v minulých měsících.
Leasingové společnosti v posledních týdnech zabavily několik letadel. Minulý týden si stáhla irská spoleečnostTrident Aviation Leasing Service kvůli nesplaceným fakturám dvě letadla Bombardier CRJ 900, od pondělí nemá firma k dispozici další letadlo Bombardier CRJ 900 společnosti AeroCentury.

Podle slovinských médií firma potřebuje nejméně 4 miliony eur na přežití, slovinská vláda už dříve odmítla poskytnou pomoc. Adria Airways zaměstnávají 558 lidí. Aerolinku patřící do Star Alliance vlastní německý fond 4K Invest.-

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Mocenské vakuum na trhu nikdy netrvá dlouho, vždy ho někdo zaplní. Jen už to nebude slovinská aerolinka. Je dost možná pravděpodobné, že to bude buď Austrian, Swiss nebo Eurowings, prostě někdo z impéria Lufthansy. Vzhledem k politické sféře vlivu by to dávalo logiku.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jak napsal někdo dole, žádná báze v takovém malém městě nemusí být. Jen pár linek ze zahraničí. Ljubljana je menší než Brno. Celé Slovinsko má jen 2M obyvatel.

Jen tak
Host
Jen tak

+k tomu pár lowcostů….

Novyv
Host
Novyv

Holt Cesi prijdou o spojeni do Ljublane.

MartinS.
Host
MartinS.

To je nepříjemné:-( Chtěl jsem letět z LJU příští rok v červnu… tak asi poletím ze ZAG… Bohužel Slovinsko, ale i Chorvatsko jsou stejně jako Slovensko tak malé země, že se jen málokomu vyplatí provozovat tam aerolinku…

Nicky
Host
Nicky

To je normální vývoj trhu, jsou aerolinky co žijí jen z dotací léta nevydělávají – třeba taková Alitalia.

Jen tak
Host
Jen tak

tak alitalia “nezije z dotaci”, ta ma par bankrotu za poslednich nemnoho let za sebou

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Kdy přijde na řadu Smart Wings?

Tomáš
Host
Tomáš

Naprosto ubohý komentář.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Ale no tak Tomasi.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Smart Wings prodělává?

Nekdo
Host
Nekdo

no to snad ne. ted zrovna docela usetril ranec zlataku tim, jak doplachtil do Prahy zcela proti predpisum…

Y.K.
Host
Y.K.

Vy asi nemáte moc představu, kolik stojí provozvat letadla a aerolinky, což? I když tím jistě z hlediska jednotlivce pěknou částku ušetřili, v tom co proteče denně přes účty aerolinky za den je to kapička. Provoz čistě jen jedné B737-800 může stát tak baj voko 2000 $ (cca 50 tis. Kč) na hodinu. SW momentálně provozuje 50 letadel, ve vzduchu budou 12 a více hodin denně každé (to jsme na cca 30 a více milionech Kč denně jen čistě za letové náklady). K tomu administrativa, letištní poplatky, poplatky ŘLP na trasách, sloty… je to neuvěřitelné množství peněz, které se musí… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Zapomněl jsem odečíst 7 Maxů co stojí na zemi, ale ty také generují ztrátu…

Jen tak
Host
Jen tak

no … moc ne (za minuly rok zadna velka dramaticka ztrata nebyla), nicmene letosek bude dost brutální, a to díky maxům.

nicméně .. ztráta, zisk … to jsou pofidérní čísla, ty na to , jestli skrachujes nebo ne, moc vliv nemají.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Snad ne, ono liat na jeden motor docela setri naklady.

Jen tak
Host
Jen tak

no, naopak. letat na jeden motor stoji vic penez, nez na dva.

kanafasik
Host
kanafasik

no řekl bych, že brzy. Mají celkem slušnou sekeru a velký problém s cashflow.

Stepan
Host
Stepan

Muzete dolozit konkretni cisla a nejaky oficialni dokument, ze ktereho vychazite? Jinak se pak jedna o pouhou snusku vymyslu nezalozenych na pravdivem zakladu…

liposh
Host
liposh

Měl jsem pocit, že tam byl částečně vlastníkem i stát, ale asi to od té doby celé prodali, zprivatizovali a teď se slovinci jenom diví.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak hlavně, že jste projevil názor, a ted uz muzete zpátky na novinky 🙂

liposh
Host
liposh

Vidíte to. A já myslel, že diskuze je od slova „diskutovat“ a né od slova „mlčet“ 😉

Y.K.
Host
Y.K.

Někdy je mlčeti zlato. Tahle aerolinka se v mínusech potácí už desetiletí, privatizovaná je teprve tři roky. Bez peněz by se při stejném modelu provozu ocitla tak jako tak, akorát při krachu o peníze přijde investor a ne stát.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z pozice českého daňového poplatníka je lépe mlčeti. Obzvláště s vědomím toho, co provedl politický trafikant a ekonomický diletant Jaroslv Tvrdík, již před nástupem do ČSA v letectví známý kauzou padáky pro AČR. Mimochodem: Za studií byl členem KSČ. To pro ty, kteří by chtěli provolávat, že komunisti by to nedopustili (ani tu kauzu s padáky).

Jaroslav
Host
Jaroslav

Stačí si přečíst třeba wiki a nemusíte tu balastit diskuzi. Problémy měla Adria již dávno před privatizací.

Martin V.
Host
Martin V.

A myslíte, že to bylo špatným vedením společnosti (ať už v éře státní či nyní soukromé), nebo je prostě Slovinsko příliš malé na to, aby vlastní aerolinie mohlo smysluplně udržet? Slovinců jsou pouhé 2 miliony, což je míň než kolik obyvatel má Morava.

Ondra
Host
Ondra

To není o velikosti státu, ale o tom, jak bonitní a perspektivní je daný trh. Lucembursko je několikanásobně menší a aerolinky se tam v pohodě uživí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak píše Ondra, není to o počtu obyvatel. Švýcarská MSC má více lodí než čínské COSCO i než francouzské CMA−CGM, které je 4. největší. Největší rejdařství na světě je překvapivě dánská firma Maersk. Alepoň co se kontejnerové přepravy týká.

Martin V.
Host
Martin V.

Jenže Maersk nevozí ty kontejnery jenom mezi Kodaní a Jutským poloostrovem. 🙂 Adria obsluhovala v podstatě jenom Slovinsko (Ryanair taky nepovažuju za čistě irskou a Wizzair za maďarskou firmu). Příklad s Lucemburskem je lepší (i když místní letiště obsluhuje i přilehlá území Belgie, Francie a Německa. Mě spíš napadla pro srovnání Malta, ale to je ostrov, takže letadla suplují veškeré spojení se světem.

Nekdo
Host
Nekdo

tak Adria mela zcela jasny a jednoznacny problem. neletala na nejdulezitejsi vzdusny pristav v celem vesmiru, do Ceskych Budejovic, takze logicky nemohla ziskat mistni ultrapremiove zakazniky. i Qatar se ted dostal do problemu, taky zpusobeno tim, ze nedokazali zakoupit sloty v Budejovicich… jsem zvedav, kdo dalsi si zde vylame zuby. mozna budou v BUdejovicich muset zacit stavet nove letiste, jeste vetsi nez PKX, aby dokazali uspokojit tu neuveritelnou poptavku mistnich.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce