umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Slovinský trh si po krachu Adrie porcuje Lufthansa, někde bude muset stačit vlak

Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672
Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672

Hned tři letecké společnosti ze skupiny Lufthansa Group oznámily během dvou dnů zahájení přímých letů do Lublaně. Po krachu letecké společnosti Adria Airways přišlo Slovinsko o velkou část letů.

Zájem Lufthansy je logický: Adria byla součástí Star Alliance a velká část cestujících pokračovala přes Frankfurt a další velká letiště skupiny Lufthansa dál právě s německou leteckou společností či aerolinkami, které vlastní.

Od 27. října začne Lufthansa létat dvakrát denně mezi Lublaní a Frankfurtem, od 1. listopadu pak začne linka z Lublaně do Mnichova, která bude létat jednou denně. Na obě linky nasadí Lufthansa letadla Bombardier CRJ.

Nové lety plánují i další značky Lufthansa Group: od 16. října bude pětkrát týdně létat Swiss do Curychu s letadly Helvetic Airways, od nástupu zimního letového řádu dojde ke změně na sedm letů týdně. Austrian Airlines jako alternativu pro Slovince nabízí lety z Klagenfurtu do Vídně. Od 4. listopadu začne do slovinského hlavního města létat šestkrát týdně Brussels Airlines.

Lublaň není vzhledem ke své velikosti (zhruba 300 tisíc obyvatel) i celkové populaci Slovinska (zhruba dva miliony obyvatel) pro letecké společnosti příliš atraktivním trhem z pohledu objemu počtu cestujících. Z města je navíc relativně blízko na okolní letiště, do hodiny a půl cesty je například Záhřeb, Klagenfurt či Terst. Loni letiště odbavilo 1,8 milionu cestujících.

Krach Adria Airways přinese ale i jednu z nečekaných změn ve způsobu nabízeného spojení. Adria pro švýcarský Swiss provozovala leteckou linku Lugano – Curych. Ta definitivně končí. Swiss nemá jiného dopravce ani vhodná letadla pro tento přelet a proto zákazníkům s rezervacemi na toto spojení zajistila jízdenky ve vlaku. Do budoucna jedná se švýcarskými drahami SBB o propojení této trasy do rezervačního systému. Spojení mezi kantonem Ticino a Curychem ještě zrychlí v prosinci 2020 po otevření dalšího tunelu Ceneri.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal J.

Hrozná situace, zejména symbolicky. Rakouská regionální letiště rozhodně nejsou alternativou. Cesta do Celovce přes Ljubeljské sedlo bývá v zimě nesjízdná, tunelem pod Karavankami to je delší na čas i vzdálenost, navíc se cesta zdraží o mýtné. Pomohlo by alespoň protažení RailJetů ze Štýrského Hradce do Mariboru, případně pravidelný takt vlaků Vídeň–Štýrský Hradec–Maribor–Lublaň(–Terst–Benátky), když už zaniklo přímé spojení z Prahy. Takže Slovincům zůstanou tak akorát Benátky a Záhřeb, na delší lety ještě tak Vídeň či Budapešť. Každopádně až po návratu z cest přistanou, už to nebude doma, v Kraňsku, nebude je vítat panorama Alp ani rodný jazyk. Pro „rodinný“ národ, jakým… Číst vice »

Ulafme

Takže to bude téměř přesně tak, jak jsem zde předpověděl již před týdnem 🙂

LUG-ZRH jsem si proletěl ještě v době, kdy to pro Swiss operoval Darwin Airline se svými Saab 2000. Super zážitek nad zimním sluncem ozářenými Alpami – proto jsem to tehdy kupoval. Letěl jsem PRG-ZRH-LUG-ZRH-PRG; PRG-ZRH tehdy pro LX létaly Cirrus Airlines s B737-500. Bohužel mi na poslední chvíli kvůli počasí zrušili let do Lugana, ale automaticky jsem dostal lístek na Transalpino. Přes Alpy se jezdilo ještě po staré trati, takže ty zážitky (nesnáším tunely) byly nakonec dva v jednom…

Janina

I po tom, co Adria hodně proškrtávala linky, tak Prahu z Lublaně pořád lítala, takže to ekonomicky zas tak prodělečné snad být nemuselo. Dá se nějak zjistit, zda by to bylo teoreticky alespoň na černé nule a že by se to ČSA s těmi jejich ATR72 (vím, budou končit), alespoň na příští sezónu vyplatilo lítat? Jako codeshare.

novyv

létat prah aljublaň je šílenost. jsem zásadně proti. to mjaí pokrýt vlaky, případně dálnice.

Martin

Dálnice 😀 vtipálek 😀

Jen tak

praha lublan mají pokrýt vlaky a dálnice?

vtipálek. další zelený fašounek?

jozka

700km, necelych 7 hodin autem. Vlak je casove krat dva plus tri prestupy.

Martin V.

Za kolik to jezdil Jože Plečnik, když ještě jezdil přímo?

Adam

jsem letěl Vídeň – Lublaň, to byl zážitek:) ani ne 50 minut ve vzduchu

Martin R

Kdy mají ATR v ČSA končit? A čím budou nahrazeny?

MaraSourak

SW chce mít jen jeden typ letadla, takže 737 to jistí a některé linky proškrtá

Martin R

Snad to nedopadne tak, ze již nebudou žádná nebo téměř žádná letadla s ČSA livery…

Ondra

to snad ne 🙁

Jakub Kosmider

Ono není jednoduché dělat národního dopravce v zemi s 2 miliony obyvatel a mini hlavním městem. Připomíná mi to jeden stát, co se nazývá podobně …

Martin V.

Byl bych trochu skeptický k nabízené alternativě z Klagenfurtu do Vídně. V létě třeba jo, ale je to přes Loibl, což je pěkný kopec z obou stran, v zimě často nesjízdné. Na druhou stranu, Slovinsko není jen Lublaň. Třeba z Mariboru to mají kousek do Grazu, je to po dálnici a navíc po rovině.

Jen tak

z lublane se dá do klagenfurtu dojet i po dálnici 🙂 bude to urcite rychlejsi, nez „pres kopec“

jozka

Plus 35km a asi 15minut.

Martin V.

Rychlejší to rozhodně není. Po dálnici přes Villach je to o 40 km delší, ale kupodivu mi to ukazuje, že je to pomalejší jen o 6 minut. V zimě ale jiná volba nebude než Karavanským tunelem.

Nekdo

za mně je teda největší škoda spojení ZRH-LUG. krásný přelet kousíček nad vrcholky Alp, pokud dovolí počasí tak s veškerými kvalitami vyhlídkového letu a za velmi dobrou cenu. měl jsem to štěstí tím letět dvakrát – jednou v mlze a oblačnosti a jednou za jasného nebe, díky, Adrio! ale je jasné, že tato linka by i tak velmi rychle skončila vzhledem ke kvalitám a rychlostem švýcarských drah…

Lukáš F.

Hlavně po otevření Gotthardského tunelu je časový rozdíl letadlo-vlak asi o mnoho menší.

Jakub

Zábřeh a Záhřeb se často plete.

Ferenc Futurista

Neplete, v Lublani nemaj před báhnofem Eskimo Welzla.

Axel

Máte nějakou pomůcku, jak je rozlišit? Myslím něco blbuvzdorného… Já třebas dopravní značky o zákazu zastavení resp. stání rozlišuji podle počtu bílých polí a slabik (zastavení 4 slabiky a 4 bílé dílky)…

Ritchie

Trutnov jako Trautenberk, takže Krkonoše.

Axel

Díky. Jsi *

Yellowhammer

Značky zákaz stání a zastavení mají bílá pole? Nejsou čisté náhodou modrá jo?

Axel

svislá značka zákazu stání = červené kolo s jednou šikmou čárou (=2 bílé pole/dílky). značka zákazu zastavení = červené kolo se 2-mi šikmými čárami dokříže (=4 bílé pole/dílky).

Martin V.

Žlutý kladivo má pravdu! Kde tam vidíte bílá pole? https://www.b2bpartner.cz/dopravni-znacka-zakaz-zastaveni-b28/ Já na to žádnou pomůcku nepotřebuju, čím víc je to přeškrtané, tím přísnější je to zákaz. 🙂

Axel

@Martin, sorry ajo, tak moc jsem vždycky fixovaný která je která že jsem si to spletl.

Vojta

To je spíše věcí překlepů. Ale nad takovou Kodaní/Kadaní musím přemýšlet snad vždy.

Jen tak

presne, jak se dalo cekat. krachla aerolinka a mezera po ni zacla byt okamzite zacelovana.

co na Ti, co tu pred ctyrmi dny tvrdili, ze krqch adrie je pro slovinsko katastrofa, ktera ho odrizne od sveta?

MartinS.

Katastrofa to není a nemůže být. Jsou lidé, žijící v Ljubljani, kteří už teď cestovali třeba z Benátek (2 hodiny autem), protože Adria se orientovala v každodenním provozu na lety do hubů Star Alliance, ale letový řád do ostatních destinací byl jak noty na buben – lety typu v úterý ráno, ve čtvrtek večer a v neděli odpoledne. Což je sice pěkné, že to spojení existuje, ale cestujícího to při plánování značně omezuje, když si musí plánovat cesty, podle toho kdy zrovna náhodou letí letadlo. Podobný letový řád mají Croatia Airlines, které navíc ještě mají dotované vnistrostátní lety, aby ty… Číst vice »

Nekdo

ne, v kontinentalni Evrope nemaji samozrejme sanci. pro jednoduchost se staci podivat na podobne velka mesta u nas, v Madarsku, na Slovensku, v Polsku a podobne. v zasade je u nas o neco nizsi kupni sila nez na „zapade“, velmi husta a pomerne efektivni zeleznicni a silnicni sit a zadne realne hranice. takze kazdy si muze (podle toho, jakou cenu maji pro nej penize, cas a konektivita) zvolit letiste a lety tak, jak je pro nej/ni vyhodne. napriklad ja bydilm v Brne. pro sluzebni lety typicky volim mezi VIE, BTS a v nejhorsim PRG. u soukromych (kde mne treba vic… Číst vice »

Zdeněk

Dokonce i BRQ bravo Nekdo . opět nesmyslný příspěvek….

Apex

No, tak zatím se mezera „zaceluje“ na třech linkach, a to nepochybně těch nejlukrativnějších, které byly k dispozici… Jak to bude s ostatními, uvidíme, jistě některé další někdo zkusí, ale určitě bude dost destinací, které nikdo nenahradí…

Jiří Kocurek

No a na totálně prodělečných linkách už to nebude muset financovat daňový poplatník, aniž by tím kdy letěl.
V českých reáliích kupříkladu hypotetická dotovaná linka Praha − Budějovice, protože pan poslanec a ředitel ČSA chce být rychle doma.

Jen tak

no, on ve slovinsku to snad ani stát nedotoval … tam to bylo uz par let ciste privátní.

Jen tak

je samozrejme, ze se to zacelí tam, kde to má smysl (to je výhoda volného trhu).

novyv

hlavně ze slovinska se vůbec nemusí létat do dovolenkových destinac u středomoří jak jsme zvyklí z prahy. slovinci obecně nelétají k moři na kanáry do portugalska nebo kypr jako češi…

Nekdo

tak my bychom taky nelitali, kdyby bylo more nekde u Breclavi nebo Liberce…

Martin V.

Hladina oceánu se postupně zvyšuje. Vyčkejte, prosím!

johny

Ano, v Decine bude zacinat Labsky fjord a vznikne tam velky namorni pristav