Dopravci Letecké společnosti Letectví Železnice

Flugzug aneb místo letadla vlak. Krach Adria Airways donutil Swiss k přesunu na železnici

Jednotka ETR610 po výjezdu z nového Gotthardského tunelu. Foto: AlpTransit
Jednotka ETR610 po výjezdu z nového Gotthardského tunelu. Foto: AlpTransit

Letecká společnost Swiss zařadí od 16. října do svého letového řádu vlaky z Lugana do Curychu. Je tak dalším dopravcem, který se rozhodl na kratší vzdálenosti zrušit letecké spojení a dát přednost železnici. V případě Swissu nejde ale o rozhodnutí, které má kořeny ve snaze řešit životní prostředí. Důvodem je krach Adria Airways, které pro Swiss lety zajišťovaly. Firma nesehnala za slovinského dopravce náhradu.

Start nového spojení oznámila firma v tiskové zprávě.  Nové spojení nazývá Flugzug, tedy letecký vlak. Současně jde o slovní hříčku němčiny, slovo Flugzeug znamená letadlo.

I když se na první pohled může zdát levnější koupit si letenku pouze do Curychu a pak cestovat na samostatnou jízdenku vlakem, Swiss nacenil úsek Curych – Lugano pro lety s přestupem v Curychu často i na nižší ceny, než kolik by zaplatil cestující za samostatnou jízdenku vlakem. Výhodou navíc je, že cestující má i jízdu vlakem na jedné letence a v případě zpoždění vlaku se tak o něj dopravce musí postarat. Nabídka spojení je navíc podstatně větší než letadly: celkem čtrnáct vlaků denně každým směrem.

Pro Swiss jde současně i o způsob, jak nevyklidit trh v kantonu Ticino, odkud mají obyvatelé blíže na letiště v Milánu k jiným aerolinkám. Dosud podobnou službu nabízí u spojení z Basileje přes Curych.

Přesun krátkých letů na železnici je v poslední době velmi silným tématem, zejména kvůli debatám o klimatické změně. Naposledy oznámil přesun jednoho letu z Bruselu do Amsterdamu na železnici aerolinka KLM.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

Jenže Švýcaři postavili pořádnou infrastrukturu po celé trati! Navíc na Lugano přibyl tunel a už nejezdí nahoru a dolu (Airolo) .Náš problém je kde je umístěno nádraží a co preferuje město (pozemky, napojení na komunikace). Brno by mohlo vyprávět…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pro představu: ČSD v 80. létech přišly s myšlenkou, že Nové Spojení bude moc drahé a tak bude lepší vybudovat v Praze nové hlavní nádraží. Buď v Malešicích nebo v areálu starého Vršovického seřaďovacího. A tím pádem se Hlavní rozšiřovat nebude a dodnes by neexistovalo ani Nové Spojení a dokonce ani ta tři nová nástupiště směrem k Italské ulici. Proč? Bude přece nové nádraží, naco?!
Kolik obyvatel Prahy by v takovém případě v referendu hlasovalo pro rozšíření Wilsoňáku? Že by možná až 96 % zúčastněných?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Toto si může dovolit zavést jen Švýcarsko a několik málo dalších zemí s dokonalou železniční sítí. U nás by to byl výsměch cestujícím.

Vojta
Host
Vojta

Tak především tam jde opravdu jen o snahu udržet klientelu, neb z Lugana je to na Malpensu 60 km, což je velmi podobné, jak z Milána.

Nekdo
Host
Nekdo

no a přesně u nás nikomu nejde o klientelu z JMK, která utekla do VIE a BTS, nebo z MSK, které utekla do KTW a KRK, nebo taky o ty, kteří prostě raději jedou vlakem do LEJ nebo DRS. když jsem v létě byl na TXL, tak překvapivě tam bylo taky hodně aut s českými značkami (kupodivu třeba daleko víc než v BUD), a tak jsem si opět říkal, copak asi dělají soudruzi v PRG špatně?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

to je přeci jasný, používaj v komunikaci málo zkratek, takže třeba Chachaři lítaj z Katovic. A fakt, že to maj asi čtyřikrát blíž než do Prahy, v tom nehraje sebemenší roli.
Pane vachmajstr, voni sou hlava.

Riki
Host
Riki

Ano Zdenku máte pravdu, páč my nejsme a asi s velkou pravděpodobností nikdy nebudeme Švýcarsko i přes to, že bychom chtěli. Nebo možná jednou budeme jako dnešní Švýcarsko, ale to už zase bude ale hodně daleko před námi.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Nemám ten pocit, že by Češi chtěli. Panuje tady úplně jiná mentalita.

D.S.
Host
D.S.

Hlavně že u nás existuje nějaké vnitrostátní letecké spojení.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Máte pravdu, přežitek zvaný vnitrostátní letecké spojení už se u nás podařilo vymýtit podobně jako pravé neštovice. Já ale pamatuji dobu, kdy se z Prahy létalo nejen do Ostravy, ale i do Brna, Holešova, Karlových Varů a dokonce i do Mariánských Lázní, i když „jen“ turbolety. To už je z dnešního pohledu naprosté sci-fi. A to ještě nelze nezmínit Slovensko, když jsme ještě tvořili společný stát. To se létalo do Blavy, Košic, Popradu, Sliače, Žiliny a dokonce i do Lučence (taktéž turbolety). To už je sci-fi na druhou. Dá se čekat, že brzy bude sci-fi i letecké spojení do Vídně,… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

letalo se napriklad i do Prešova nebo Piešťan. a taky pro horniky z OSR do KLV na vikendy a podobne. jenze stav silnic a zeleznic byl taky uplne jiny. a na lince PRG-KSC je to dodnes pomerne velka casova uspora proti vlaku, byt vsechny ostatni linky jiz zaslouzene patri do historie…

Martin V.
Host
Martin V.

Pokud si vážně pamatujete, že se z Prahy létalo do Brna, tak si zajisté pamatujete, že v té době nebyla ještě ani dokončená dálnice D1 a vlakem se jezdilo přes Vysočinu, protože tunely mezi Maloměřicemi a Blanskem teprve rekonstruovali, aby se jim tam vůbec vešly dráty…

Karl
Host
Karl

Brno/Praha se lítalo 4x denně ještě tak před osmi lety.

Obzvlášť ranní spoj byl plně vytížen.

Nekdo
Host
Nekdo

a samozrejme to davalo smysl. jak jinak by bylo mozne vyrazit z domu v Brne kolem 4 hod. rano a jeste stihat ranni odletovou vlnu v sest z PRG? vzdyt ani dnes zadny takhle ranni vlak z Brna do Prahy neexistuje a navazujici mestska doprava je katastrofalni a nic negarantuje.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

jasný, a vydělávalo to tolik peněz, že to aerolinky radši zrušily, aby moc nezbohatly.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dálnice D1 byla dokončena v roce 1980. Tunely Maloměřice Blansko rekonstruovány 1992 − 1998, spolu s tím byla provedena elektrizace. To nebylo v téže době…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Tyhle vzpomínky na bolševismus, kdy se neřešily náklady a rentabilita téměř u ničeho, člověku vždycky vženou slzy do očí. Slzy nad omezeností jedinců, kteří na to s nostalgií vzpomínají.

Nekdo
Host
Nekdo

ne, podstatne je to, ze maji spojeni vlakem na letiste. coz my mame sice taky, pro Moravu na VIE a pro Cechy na MUC, SXF nebo LEJ a DRS. napriklad od nas z Brna je presun na Viklef Hejvl Internesnl natolik dlouhy a navic neni cely nezavisly na silnici, ze kdo muze, tak leta z VIE (minimalne muzu mluvit za kolegy z prace, a to jak pro firemni lety, tak casto i pro soukrome). takze nejde jen o garantovane spojeni (to momentalne neni ani na VIE), ale taky o pohodli a nezavislost na vecne kolabujici silnicni doprave…

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

I kdyby byla v Praze dráha na letiště, tak ten přetížený koridor je i tak dost nevyzpytatelný… Jezdit 250 km s půldenní rezervou, ať mi to neuletí, to nedává smysl.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Přesně. V tomto na Švýcary naprosto fatálně nemáme. Tam člověk ví na minutu přesně, na kterou kolej mu za pár měsíců přijede který vlak. Pro nás naprosté sci-fi..

Radek Janata
Host
Radek Janata

Mají, ale z toho Lugana je to stejně s přestupem. Přímé spoje Lugano-Zürich Flughafen nejsou. Takže je to obdobné jako u nás autobus AirportExpress.

Nekdo
Host
Nekdo

obdobne? vy skutecne tvrdite, ze prestup na Zurich hbf., prakticky na jedne hrane je srovnatelny s pobihanim po prazskem hlavaku s kufrem a cestou vytahem na povrch na AE, nebo se trema prestupy A/C/119? ze Vy jste nejenze nikdy nebyl ve Svycarsku, ale na prazskem letisti? 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ještě se dá přeběhnout z Hlavního na Masaryčku (je to kousek, dokonce kratší než Horní−Dolní v Brně), dojet na zastávku Praha − Ruzyně v motoráku ř. 810 (nebo odvozeném vozidle) a na poslední kilometr si vzít taxík. No a z terminálu na terminál pěšky. Tohle? Zapomeňte: https://www.youtube.com/watch?v=lQaiyWj1tPA

Twix
Host
Twix

Hm, a jak to bylo v počátcích provozu Pendolina? Nebylo tehdy možné koupit letenku do Prahy společně s jakousi garantovanou návazností vlakem do Pardubic, Olomouce nebo Ostravy?

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Ano, linky řady OK 4000, Ostrava hl.n. tehdy dostala i svůj kód „letiště“

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce